Sunday 28 December 2014

Sejarah Awal Borneo


Borneo merupakan pulau ketiga terbesar di dunia dan terletak di utara Jawa, Indonesia, di pusat geografi Maritim Asia Tenggara.

Pulau ini dibahagikan di kalangan tiga negara: Brunei, Indonesia dan Malaysia. Kira-kira 73% daripada pulau itu adalah wilayah Indonesia. Negeri-negeri Malaysia Sabah dan Sarawak di utara menduduki kira-kira 26% daripada pulau borneo. Negeri berdaulat Brunei, yang terletak di pantai utara, terdiri daripada kira-kira 1% daripada kawasan tanah Borneo. Borneo adalah rumah kepada salah satu hutan hujan tertua di dunia.

Borneo dikelilingi oleh Laut China Selatan ke utara dan barat laut, Laut Sulu timur laut, Laut Sulawesi dan Selat Makassar ke timur, dan Laut Jawa dan Selat Karimata ke selatan. Untuk barat Borneo adalah Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera. Ke selatan Jawa. Ke timur Sabah, dan ke timur laut, Filipina.
Dengan kawasan seluas 743.330 kilometer persegi (287,000 batu persegi), ia adalah pulau ketiga terbesar di dunia. Titik tertinggi adalah Gunung Kinabalu di Sabah, Malaysia, dengan ketinggian 4.095 m.

Sistem sungai terpanjang adalah Kapuas di Kalimantan Barat dengan panjang 1143 km (710 mi). Sungai utama lain termasuk Mahakam di Kalimantan Timur (980 km panjang (610 km), Barito di Kalimantan Selatan (880 km panjang (550 km), dan Rajang di Sarawak (562,5 km (349,5 km).

Hutan hujan Borneo berusia 130 juta tahun ini menjadikan ia hutan hujan tertua di dunia. Terdapat kira-kira 15,000 spesies tumbuhan berbunga dengan 3,000 spesies pokok (267 spesies dipterokarpa), 221 spesies mamalia darat dan 420 spesis burung yang bermastautin di Borneo. Terdapat kira-kira 440 spesies ikan air tawar di Borneo (kira-kira sama sebagai Sumatera dan Jawa digabungkan).

Ia merupakan pusat evolusi dan radiasi banyak spesies endemik tumbuhan dan haiwan. Hutan hujan Borneo adalah salah satu habitat yang hanya tinggal semulajadi untuk haiwan terancam Orang utan. Ia merupakan perlindungan penting bagi banyak spesies hutan endemik, termasuk Gajah Asia, Badak Sumatera, Borneo Leopard Dahan, musang dan kelawar Buah Dayak. World Wide Fund for Nature telah menyatakan bahawa 361 haiwan dan spesis tumbuhan telah ditemui di Borneo sejak tahun 1996.

Sejarah Awal

Menurut manuskrip Cina, India dan Jawa kuno, bandar-bandar pantai barat Borneo telah menjadi pelabuhan perdagangan, sebahagian daripada laluan perdagangan mereka, sejak milenium pertama.

Dalam manuskrip Cina, emas, kapur barus, cengkerang kura-kura, enggang, gading, tanduk badak, kren puncak, melilini, lakawood (kayu wangi dan kayu akar satu liana tebal, Dalbergia parviflora), darah naga, sarang rotan, burung yang boleh dimakan ini dan pelbagai rempah adalah antara yang barangan paling berharga dari Borneo. 

Orang India dinamakan Borneo Suvarnabhumi (tanah emas) dan juga Karpuradvipa (Camphor Island). Orang Jawa bernama Borneo Puradvipa, atau Diamond Island. Penemuan arkeologi di delta sungai Sarawak mendedahkan bahawa kawasan itu pernah menjadi pusat perdagangan yang berkembang maju antara India dan China dari 500 sehingga kira-kira 1300 AD. 

Dayak, orang asli Borneo dalam pakaian perang tradisional mereka. Memburu kepala merupakan bahagian penting budaya Dayak.
Salah satu bukti terawal pengaruh Hindu di Asia Tenggara adalah tiang-tiang batu yang menanggung inskripsi dalam tulisan Pallava yang ditemui di Kutai sepanjang Sungai Mahakam di Kalimantan Timur, bertarikh sekitar separuh abab kedua AD 300. Dalam abad ke-14, hampir semua bahagian pantai Borneo adalah di bawah kawalan kerajaan Majapahit seperti yang ditulis dalam dokumen Nagara kretagama Jawa (sekitar 1365) dan ia dipanggil Nusa Tanjung nagara. Nama sebuah bandar pelabuhan perdagangan di Borneo adalah Tanjung pura di Nagara kretagama nama yang sama ditulis dalam lain dokumen Pararaton Jawa (ca. 1355).
  
Dalam abad ke-15, pemerintahan Majapahit memberi pengaruh di Borneo. Puteri Junjung Buih, ratu kerajaan Hindu Dipa Negara (yang terletak di kawasan Candi Agung Amuntai) berkahwin dengan seorang putera Jawa, Putera Suryanata, dan bersama-sama mereka memerintah kerajaan yang merupakan jajahan Empayar Majapahit (1365). Dengan cara ini, ia menjadi sebahagian daripada Nusantara. Sepanjang perjalanan, kuasa Negara Dipa lemah dan telah digantikan oleh mahkamah baru Negara Daha. Apabila putera Samudra (Putera Riau) Negara Daha memeluk agama Islam dan membentuk kerajaan Islam Banjar, ia mewarisi beberapa kawasan yang sebelum ini diperintah oleh kerajaan Hindu Negara Daha.

Kesultanan Brunei, semasa zaman kegemilangan dari abad ke-15 hingga abad ke-17, memerintah sebahagian besar utara Borneo. Pada tahun 1703 (sumber-sumber lain mengatakan 1658), Kesultanan Sulu dikatakan menerima Borneo Utara dari Sultan Brunei, selepas Sulu menghantar bantuan terhadap perang Saudara di Brunei. Semasa 1450-an, Shari'ful Hashem Syed Abu Bakr, Arab dilahirkan di Johor, tiba di Sulu dari Melaka. Pada tahun 1457, beliau mengasaskan Kesultanan Sulu dia kemudian nya menamakan semula dirinya "Paduka Maulana Mahasari Sharif Sultan Hashem Abu Bakr".

Raden Demang Béhé, ketua Ot-Danom-Dayak di Ambalu (Upper-Melawi sungai), Central Borneo. Gambar antara tahun 1890 dan 1920

Selepas HM Sultan Jamalul Kiram Ahlam (1863-1881), Sultan ke 29  Sulu, menyerahkan sebahagian Borneo Utara pada tahun 1878 kepada Gustavus Baron de Overbeck dan Alfred Dent yang mewakili Syarikat Borneo Utara British dalam apa yang kini merupakan negeri Sabah di Malaysia. Syarikat itu juga mengenakan kawalan ke atas wilayah pedalaman yang didiami oleh puak-puak yang banyak.

Pada tahun 1842, James Brooke telah diberikan sebahagian besar Sarawak, akibat membantu gabenor memadamkan pemberontakan tempatan. Dinasti Brooke akhirnya memerintah Sarawak selama seratus tahun dan menjadi terkenal sebagai White Rajahs.

Borneo merupakan tapak utama konfrontasi antara Indonesia dan Malaysia antara tahun 1962 dan kira-kira 1969, serta pemberontakan komunis untuk mendapatkan kawalan seluruh kawasan. Sebelum pembentukan Persekutuan Malaysia, Filipina mendakwa bahawa negeri Malaysia Sabah dalam hak wilayah mereka berdasarkan fakta sejarah Kesultanan perjanjian pajakan Sulu dengan Syarikat Borneo Utara.



3 comments:

  1. MUNGKIN TIDAK RAMAI YANG TAHU PERIBUMI ASLI BAJAU/SAMAH. DAN RAMAI YANG TIDAK MENGAKU, BILAMANA NENEK MOYANG MEREKA TELAH MENGAKU SEBAGAI SUKU BAJAU/SAMAH ATAS FAKTOR MELINDUNGI DIRI DAN KELUARGA MEREKA. BERIKUT KEKUATAN ANGKATAN BAJAU/SAMAH YANG DATANG KE BORNEO UNTUK MENAWAN KESULTANAN BRUNEI TETAPI GAGAL.
    DENGAN KEPAKARAN STRATEGI PERANG YANG ADA, BAANGSA BAJAU/SAMAH MEMPECAH BELAKAN EMPAYAR(JAJAHAN BRUNEI) SEPERTI KEPULAUAN FILIPIN DAN KEPULAUAN INDONESIA(BORNEO UTARA, SARAWAK, SEBAHAGIAN JAWA DAN SULAWESI).
    ANGKATAN ARMADA BANGSA BAJAU/SAMAH ADA KEBANGSAWANANNYA. YANG TELAH DIHANTAR OLEH EMPAYAR KERAJAAN JOHOR LAMA(KERAJAAN MELAYU RIAU LINGGA)

    ReplyDelete
  2. Kenapa Kerajaan Melayu Riau Lingga ingin memecah belah Empayar Brunei? Bukankah Empayar Johor Lama yg pecah belah dulu pada tahun 1699?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin benar mungkin tidak benar. mahu menggugat sebuah kerajaan dengan kerajaan lain bukanlah susah sangat. saya bukan orang johor atau riau lingga tapi kenapa saya berfikir kisah sultan mahmud mangkat dijulang seperti ada yang tidak kena! maksudnya... benarkah riau lingga dan brunei ada cerita tidak enak?

      Delete