POSTED BY DZULASREE
INTRODUKSI
Satu satunya sumber sejarah Bugis klasik yang dikatakan terpanjang
di dunia ialah senaskah buku bertulis tulisan Lontara (Brahmi) bertajuk "I
La Galigo" yang sekarang tersimpan rapi di beberapa perpustakaan
Eropah termasuk Perpustakaan Leiden di Belanda. Naskah La Galigo yang panjang
itu sebahagiannya gagal diselamatkan yang selamat hanya 600 muka surat sahaja.
Sebahagiannya telah rosak oleh serangga atau reput ketika dalam simpanan selama
beberapa ratus tahun. Walau pun La Galigo tidak dapat diakui sebagai "Sumber Sejarah Bugis" sepenuhnya oleh ahli sejarah disebabkan oleh
kandungannya yang lebih kepada mitos dan mistis namun sekurang-kurangnya telah
berjaya menjelaskan bentuk masyarakat Bugis sebelum abad ke-14.
Mengungkap sejarah Bugis menurut konteks dan interpretasi kami
Bugis terbahagi dua secara geografi iaitu Bugis Gunung dan Bugis Laut.
Penempatan Bugis terawal ialah di kawasan teluk yang dikenali sebagai LUWU'
hari ini. Menurut beberapa catatan sejarah Bangsa Bugis terawal Luwu' @ Luwuk
ini berasal dari Sumatera iaitu dari satu suku kaum purba yang dikenali sebagai
Bangsa Nias. Ini kerana Suku Nias yang dikatakan kehidupannya lebih kepada gaya
hidup Orang Laut. Kalau perkara tersebut benar maka sudah tentu ada bangsa
Gunung yang menjadi penguasa mereka kerana Orang Laut tidak akan berhijrah atau
tinggal di satu kawasan laut tanpa penguasa sebagai peraih dan pembeli kepada
hasil laut mereka.
Perkara ini perlulah difahami sebagai ikatan Laut dan Darat,
maritim dan agraria untuk mewujudkan keseimbangan sehingga terbentuknya
kerajaan-kerajaan awal. Maka tidak hairanlah mengapa terdapatnya bangsa Toraja yang hidup di pergunungan Luwu' manakala terdapatnya penempatan Orang
Laut di Wajo' di mana tempat berkumpulnya masyarakat Bajau (Bajo'). Masyarakat Toraja mempunyai
adat budaya persis Masyarakat
Batak di Sumatera. Bentuk
rumah adat, persenjataan dan peralatan pertanian tidak ubah seperti apa yang
dimiliki oleh Batak di Sumatera. Maka kenyataan beberapa keterangan sejarah
tentang Bugis berasal dari Sumatera kemungkinan adalah benar. Kalau pun Bugis
adalah asal-usul Orang Nias dan Batak di Sumatera maka itu pun lebih mendekati
kebenaran. Perkara ini akan dibuktikan secara lanjut.
Menurut
pengkaji sejarah Bugis hanya datang ke Pulau Nias sekitar abad ke-18. Menurut
Hämmerle (2004), sekitar 250 tahun yang lalu orang Bugis berlabuh di pulau
Simeulue, Nias, dan kepulauan Batu. Di mana mereka mendapat pulau kosong, di
situ mereka memberi nama pulau bersangkutan. Keterangan ini selaras dengan isi
legenda asal-mula pulau-pulau Batu. Selain itu, keterangan ini menunjukkan
kedatangan orang Bugis di kepulauan Batu pada abad 18 (sekitar tahun 1750),
suatu rentang waktu yang relatif jauh dibanding abad 12 sebagaimana perkiraan
Mufti.[01]
ASALNYA NAMA BUGIS
Menurut tradisi lisan dan beberapa keterangan yang kita boleh
dapat dari sumber internet nama BUGIS dikatakan berasal dari seseorang yang
bernama "Ugi", manakala dari sumber lain menyatakan bahawa Bugis
diambil dari kata "Buki" atau "Bukit" kerana kehidupan
masyarakat RAJA yang tinggal di pergunungan seperti TORAJA sangat sinonim
dengan bukit. Apa yang menjadi kehairanan mengapa huruf "S" disebut
sehingga menjadi Bukis atau Bugis? Satu kemungkinan kata asal BUGIS muncul dari
perkataan asing yang akhirnya menjadi "jenama" Bugis seperti hari ini.
Menurut seorang pengkaji sejarah Sabah (North Borneo) bernama
Abdul Samad Al-Suguti yang juga mahir dengan sejarah Bugis, beliau telah
menyatakan bahawa nama UGIS diambil dari panggilan "Orang Portugis"
yang pertama kali datang ke Asia Tenggara melalui Gujerat di India sekitar abad
ke-11 hingga abad ke-13. Kerana sebahagian Orang Portugis ini lari dari tanah
asal mereka Portugal kerana Perang Salib menuju ke India. Mereka adalah
Portugis beragama Islam yang kalah kepada Portugis dan Spanyol Kristian
mengikut kapal-kapal dagang Arab. Dari India mereka mengikut kapal layar menuju
ke kepulauan rempah sehingga tiba di Makassar dan Luwu'.
Kalau ini benar maka kemungkinan besar disinilah kerajaan yang
dinamakan oleh Prester John seperti yang dinyatakan oleh
Padri-padri Jesuit kepada Raja Kristian Portugal sehingga menggalakkan Portugal
menjalankan ekspedisi mereka yang pertama ke Asia Tenggara. Bangsa Eropah yang
pertama mencatat sejarah dan peta Sulawesi ialah bangsa Portugis.
• Peta
Sulawesi yang dilukis Portugis pertama kali pada tahun 1534 tidak
menyentuh tentang Goa, dan hanya memeta 'Siom"(Siang), 'Tello'(Tallo') dan
'Agacim'(Garassi'). Mengikut penulisan Antonio
de Paiva, Goa, (di mana didalam penulisannya merujuk kepada Bandar Besar)
yang kemudiannya muncul di peta Portugis... [02]
Menurut Abdul Samad Al-Suguti lagi pelayaran Portugis ke Nusantara
telah ditemani oleh pemandu pelayaran yang handal bernama Hendry The Black yang
ketika itu menetap di Spanyol. Hendry The Black adalah berbangsa Sulug yang
pernah menjadi pemandu arah kepada Ferdinand Magellan dan telah berjaya
memesongkan Magellan dari singgah ke Pulau Jolo, Sulu. Tetapi pelayaran
Portugis sebelumnya seperti Barbossa pernah singgah di Pulau Jolo Sulu antara
1512-1520an. Kemungkinan besar disinilah bermula bangsa Portugis digelar oleh
Sulug sebagai "Tau Ugis". Ugis dalam bahasa Sulug bermaksud
"Kulit Putih" (seperti Albino juga dipanggil Ugis).
PERHUBUNGAN BONE & BELANDA MENGUATKAN NAMA BUGIS
Antara Portugis, Spanyol dan Belanda sebenarnya menutur satu
bahasa yang dipanggil bahasa Latin. Antara mereka masih berhubungkait dan satu
rumpun. Bukan sekadar berkongsi bahasa malah berkongsi rupa paras yang
sesetengahnya berkulit putih dan berambut perang. Secara harfiah mereka digelar
oleh Sulug sebagai Ugis yang bermaksud orang berkulit putih. Dalam sejarah
Bugis, kerajaan yang sangat kuat bersekutu dengan orang kulit putih Belanda
ialah kerajaan Bone yang dipimpin oleh Arung Palakka.
• Perhubungan
yang jelas muncul selepas abad ke 15. Pada tahun 1667, Belanda memaksa
pemerintah Goa untuk mengaku kalah dengan menandatangani Perjanjian Bungaya. Dalam
perjuangan ini, Goa dibantu oleh Arung
Matoa dari Wajo'. Pada tahun berikutnya,
kubu Tosora dimusnahkan oleh Belanda dan sekutunya La Tenritta' Arung Palakka dari Bone. [03]
Perhubungan Bone-Belanda atau Bone-Ugis kemungkinan besar telah
menghasilkan nama baru iaitu Bu-Gis maka tidak hairanlah mengapa nama Bugis
sangat sinonim dengan Bone hari ini. Bahasa Bugis standard di Sulawesi ialah
yang mereka namakan sebagai bahasa Bone. Bahasa Bone dan Luwu' masih saling
memahami berbeza dengan bahasa Makassar. Perbezaan bahasa Makassar hanyalah
pada Slanga dan perubahan pada perkataan namun cara sebutannya masih dalam
sebutan Bugis. Kemungkinan berlakunya perubahan kepada bahasa Makassar adalah
kerana kontak dengan pihak luar sangat ketara berbanding Luwuk dan Bone.
Sebagai bukti dalam struktur bahasa Bugis secara keseluruhan pun kita dapati
terdapat unsur-unsur bahasa Latin seperti penggunaan "La" (La Galigo,
La Tenritta, La Ma'dukelleng) ditambah dengan binaan kapal Pinisi Bugis yang
mirip dengan kapal Portugis atau Arab.
Arung
Palakka pahlawan
Bugis Bone yang tiada tandingan pada zamannya. Beliau menjadi seorang Raja Bone
dan menjadi anjakan paradigma menjulangnya nama Bugis dipersada Nusantara
sehingga ke hari ini.
PERHUBUNGAN SULUG & BUGIS
Antara Bugis dan Sulug siapa lebih awal meneroka laut Nusantara
bukanlah motif utama dalam artikel ini kerana sekiranya diselami secara
mendalam kedua-duanya saling berkaitan. Kenyataan kami bahawa Sulug adalah asal
dan permulaan manusia secara teori, kemudian teori kami disertakan dengan bukti
berdasarkan linguistik dan pengucapan secara phonology, maka persoalan siapa
lebih dulu belayar samada Bugis atau Sulug tidaklah berbangkit kerana ia sudah
pun difahami.
Jelasnya, Bugis adalah Sulug dan kalau pun dikatakan bahawa Sulug
adalah Bugis tidaklah menjadi masalah. Tinggal lagi pembuktian secara jujur
dari mana permulaan nama Bugis serta persamaan bahasa dan lidah dengan Sulug
perlulah dirungkai. Secara fakta Bugis baru dikenali hanya bermula abad ke-12
hingga abad ke-17 berbanding Sulug yang sudah menduduki persisiran pantai Burma
hingga ke Johor, dari Sumatera hingga ke Pulau Flores semenjak permulaan
kerajaan Srivijaya abad ke-7. Malah jauh dari itu Sulug sudah menguasai Laut
China Selatan kerana penguasaan dagang mereka terhadap Champa-Canton hingga ke
Tanah Melayu-Siam.
Catatan Arab abad ke-9 seperti Al-Idrisi dan Al-Mas'udi menulis
bahawa kerajaan hebat di India Timur (Asia Tenggara) adalah kerajaan Maharaja
Zabag (Nama Sulug disalah
sebut menjadi Zabag @ Zabaj) yang
merangkumi semua kepulauan Asia Tenggara. Sebagai bukti nama Kota Solok,
Kabupaten Solok, Istana Solok, Sungai Solok, Kampung Solok, Solo, Solot, Solox,
Solor berada di mana-mana di seluruh Asia Tenggara. Malah pada lidah Arab juga
masih kekal penyebutan mereka terhadap Sulug terutama pada amalan tafakur Sulug
yang orang Arab namakan "amalan Suluk"
serta sistem pasar perdagangan yang mereka namakan sebagai "Suq"
yang bermaksud pasar Sug @ Sulug.
Bugis sebelum kedatangan Portugis dipanggil oleh orang-orang Sulug
sebagai "Baklaya" yang mungkin berasal dari kata "Mag
Layag" bermaksud "belayar" atau "Mag Laya"
bermaksud "Menjala". Bangsa Baklaya ramai menduduki pesisir
pantai Luuk, Parang sehingga ke Pulau Basilan di Kepulauan Sulu. Bangsa Baklaya
datang dari pulau yang kita kenali sebagai Sulawesi hari ini. Bangsa Baklaya
sangat menghormati Bangsa Buranun di pulau Jolo kerana Suku Sulug Buranun di
Pulau Jolo sangat anti pendatang terutama kepada bangsa Baklaya yang dianggap
sebagai "Orang Laut". Suku Sulug Buranun yang sangat rapat dengan
Baklaya ialah Taguimaha.
Suku Sulug Taguimaha kemungkinan namanya diambil dari kata "Tau
Gimbah" (Orang
menghuni rimba) atau "Tag
umah" (Empunya tanah
huma - tempat bercucuk tanam) kerana
kebiasaan Sulug Taguimah sebagai penguasa laut dan darat sehingga ke Selat
Melaka dan Laut China Selatan. Sulug Taguimah ini disebut oleh Portugis di
Melaka sebagai "Lucoes People" yang kaya dengan perdagangan Emas dan
Perak di seluruh Asia Tenggara. Bangsa yang baik dan suka berniaga tetapi juga
adalah pahlawan yang ganas di laut. Sulug Taguimah sangat rapat dengan Suku
Baklaya yang juga dikatakan sangat handal di laut samada sebagai pahlawan,
penyelam atau pendayung kapal.
Bangsa Baklaya menutur satu bahasa yang mirip dengan bahasa Sulug
Laut dan Taguimah di samping bahasa daerah mereka sendiri yang berintonasikan
Bahasa Papua. Hari ini Baklaya dikenali sebagai Bugis setelah kedatangan
Portugis ke kepulauan Sulu. Kekecewaan Portugis untuk mengekalkan hubungan
dagangnya dengan Sulu terubat dengan penguasaannya terhadap Sulawesi sehingga
ke Pulau Flores untuk mendapatkan rempah sebelum Belanda. Perjanjian sempadan
perdagangan antara Spanyol dan Belanda antara abad ke-16 ke-17 akhirnya telah
memisahkan hubungan langsung Sulug dan Baklaya (Bugis). Laut Sulu yang luas itu
akhirnya juga turut dibahagi dan dijenamakan dengan "Celebes Sea"
yang bermaksud Sulu-East Sea yang kemudian berubah sebutannya menjadi
"Suluwesi".
Akhirnya pulau Baklaya juga turut dinamakan sebagai Pulau Suluwesi. Setelah tamatnya
zaman Kolonial Belanda merdeka ke tangan Indonesia maka kini ditukar namanya
menjadi "Sulawesi" yang kebetulan sesuai dengan bahasa Baklaya
yang bermaksud Besi Panas, Sula (panas), Wesi (Besi). Secara kebetulan tanah
Baklaya sejak zaman Srivijaya dan Majapahit telah menjadi pusat perlombongan besi
yang lokasinya berada di atas pergunungan Luwu' di kawasan Makale.
Senjata
tradisi kebanggaan Bugis yang dinamakan Badik.
Keris
besar yang menjadi senjata tradisi Sulug berabad-abad lamanya yang dipanggil
Sundang ini telah didakwa sebagai senjata tradisi Bugis. Setelah diselidik
Bugis hanya mendapat senjata ini setelah bergabung dengan Sulug Laut
Balangingi' selepas abad ke-17. Muzium Istana Datu Luwu' di Kota Palopo telah
membuktikan hanya Parang Badik sahaja dan keris Jawa yang disebut sebagai
senjata tradisi Bugis manakala keris besar Sundang tidak tersenarai.
Antara
pahlawan Melayu yang paling suka menggunakan Sundang Sulug ialah Mat Kilau.
Kehebatan Sundang ialah boleh memutuskan paku yang berdiameter tebal dengan
sekali libas tanpa menjejaskan matanya. Mata Sundang yang paling keras ialah
yang ditempa bersama besi magnet. Hingga hari ini Sundang masih digunakan oleh
Tausug di kepulauan Sulu sebagai alternatif kepada senapang M-16. Sebilah Keris
Sundang magnet boleh mencecah harga RM8,000 hingga RM17,000.
KEMUNCULAN BALANGINGI' & IRANUN BERSAMA BUGIS
Antara Buranun dan Orang Laut keduanya mempunyai gaya bahasa dan
intonasi yang sangat jauh berbeza walau pun saling pinjam meminjam istilah.
Bagi Buranun, Orang Laut adalah bangsa yang tidak mempunyai adat dan budaya
yang hanya sesuai dijadikan suruhan dan hamba. Buranun tidak menyedari bahawa
Orang Laut tanpa Buranun akan mengalami kepincangan dalam menjalankan kehidupan
harian mereka. Sebab itu mengapa munculnya Sulug Taguimaha yang pada awalnya
tinggal bertani di kaki-kaki gunung sebagai Buranun yang akhirnya turun ke
pantai menjalankan usaha sama, perdagangan dan kehidupan harian bersama Orang
Laut. Mungkin kerana hasil tani yang kurang menjadi maka Buranun turun ke
pasar-pasar menjadi peniaga dan berhubung secara langsung dengan Orang Laut.
Usaha sama Taguimaha dengan Orang Laut akhirnya menghasilkan satu
suku Sulug Laut yang amat ganas dan kejam yang para ahli sejarah barat kenali
sebagai Balanguingui People (Orang Balangingi').
Balangingi' akhirnya menjadi terkenal sebagai penguasa laut yang baru
menggantikan Taguimaha atau Lucoes (Lugus) yang pernah terkenal pada abad 13
hingga abad 15 di seluruh Asia Tenggara. Nama Balangingi' kemungkinan diambil
dari kata Sulug "Bala' pamanga
tau Mangi'" (Bala mangingi') bermaksud bala kepada orang-orang
jahat. Suku Sulug Laut Balangingi' ini menutur bahasa Laut (Bajau) yang
dipanggil sebagai bahasa Samal Balangingi'. Perbezaan bahasa Balangingi' dengan
bahasa Samal Pala'o (Parahu @ Bajau Laut) ialah pada intonasi sahaja sedangkan
akar bahasanya 98% sama. Intonasi dan gaya bahasa Samal Pala'o (Bajau Laut)
sebenarnya menggunakan intonasi Baklaya atau Bugis yang juga sama intonasinya
dengan pertuturan Orang Papua @ Nuu Waar.
Beberapa abad lamanya antara abad ke-16 hingga 18, Samal
Balangingi' menjadi penguasa laut di seluruh Asia Tenggara yang secara dasarnya
tunduk kepada kekuasaan Kesultanan Sulu. Pencatat sejarah seperti Dylrample dan
dinukil oleh Saleeby dan Majul menyatakan bahawa telah menjadi tradisi
Balangingi' yang menjadi penguasa laut yang merompak dan menjahanamkan
penempatan-penempatan pribumi Visaya Filipina Spanyol, menangkap mereka lalu
dijual ke merata tempat sebagai hamba dan mereka terlepas dari penguasaan para
Datu dan Kesultanan Sulu. Walau bagaimana pun Balangingi' telah diakui sebagai
tentera bebas (militia) Kesultanan Sulu yang ditugaskan menjaga Laut Sulu, Laut
China Selatan dan Selat Melaka agar bangsa Eropah yang menggunakan laut
tersebut tetap membayar cukai kepada Kesultanan Sulu.
Balangingi' telah mengetuai banyak ekspedisi rompakan dan menjual
manusia terhadap penempatan Visaya Spanyol yang sebenarnya sudah lama
berkolaborasi dengan suku Dayak Laut Tidung dari Kalimantan Timur. Tidung mula
menjulang namanya sebagai pahlawan Kalimantan Timur setelah menyertai ekspedisi
rompakan Balangingi'. Kehebatan Balangingi' telah menjadi buah mulut sehingga
menjadi tarikan kepada suku dayak laut IRANUN di Pulau Mindanao untuk menyertai
militia tentera Laut Sulu. Kemasukan Iranun menyertai tentera Laut Sulu yang
dikepalai oleh Balangingi' ini ialah pada awal abad ke-17 bermula ketika Sultan Mawallil Wasit @ Raja Bongsu
bin Sultan Hassan yang
menjadi Sultan Sulu ketika itu mengahwinkan anaknya dengan Sultan Qudarat yang
menjadi Sultan Maguindanao.
Pada abad yang sama kebetulan pula berlaku peperangan antara
Sultan Hassanuddin dari Makassar melawan Arung
Palakka dari Bone yang
dibantu Belanda sehingga memusnahkan kota pertahanan Makassar. Kekalahan
Makassar menjadikan sebahagian mereka pelarian bersama Bugis Luwu' dan terpaksa
menyertai kapal-kapal laut Balangingi' dan Iranun menuju Keupulauan Riau-Johor
manakala sebilangannya menuju ke Kalimantan Timur dan kepulauan Sulu. Kehebatan
Raja Bone bernama Arung Palakka tidak dapat ditandingi oleh mana-mana kerajaan
Bugis kerana bergabung dengan tentera Belanda. Malah kerajaan Minangkabau
dimana terletaknya kota purba Sulug di Sumatera turut juga dimusnahkan oleh
Arung Palakka atas permintaan Belanda pada 1666 M. Kemungkinan inilah yang
menjadi sebab selepas beberapa puluh tahun keturunan Raja Minangkabau lari belayar ke Tanah Melayu dan
menubuhkan kerajaan Negeri Sembilan pada 1770-an oleh Raja Malewar.
Kehebatan Arung Palakka bersama Belanda menguasai perairan
kepulauan rempah menjadikan sebahagian musuh-musuh Arung Palakka dari Bugis
Makassar dan Bugis Luwu' menjadi perompak laut bersama Balangingi' dan Iranun.
Antara abad ke-17 hingga ke-18 Belanda terpaksa menghantar delegasi ke Jolo,
Sulu meminta kepada Sultan Sulu menghalang Balangingi' dari merompak dan
menangkap orang di wilayah perdagangannya. Kawasan perdagangan Inggeris di
Tanah Melayu juga turut terjejas kerana Balangingi' dan Iranun (orang Melayu memanggilnya Ilanun @
Lanun) meronda kawasan Laut
China Selatan sehingga menangkap orang-orang Kelantan sesuka hati lalu dijual
ke Jolo dan Makassar. Spanyol di Manila adalah mangsa yang paling teruk
terjejas sehingga kehidupan masyarakat Visaya Kristian di Filipina diselubungi
mimpi ngeri setiap hari.
BALANGINGI' DARI BAJO' LAUT MENJADI BAJAK LAUT
Hari ini orang Melayu di Malaysia menggelar perompak laut dengan
gelaran LANUN berdasarkan kenangan buruk mereka dengan Suku Dayak Laut Iranun
dari Mindanao yang menyertai ekspedisi rompakan dan menjual orang bersama
Balangingi' di sekitar perairan Tanah Melayu beberapa abad yang lalu. Tanpa
disedari seorang pahlawan Iranun hari ini telah menjadi ketua speaker Dewan
Parlimen Malaysia iaitu Tan Sri Datuk Sri Utama Pandikar Amin Mulia. Keberanian
dan tawakal yang dimiliki Tan Sri Pandikar Amin sesuai dengan namanya sebagai
PENDEKAR. Manakala di Indonesia pula perompak laut digelar BAJAK LAUT. Dari
manakah asal penggelaran bajak laut ini oleh orang-orang Indonesia?
Orang Bugis menggelar Balangingi' dengan Bajo' Laut yang bermaksud Bajau Laut kerana secara tradisi Balangingi'
bukan sahaja menutur bahasa Bajau malah menjadi penguasa kepada orang-orang
Laut dan sebahagian orang-orang darat. Terkenalnya Bajo' Laut pada lidah Bugis akhirnya berubah
bunyi sebutannya kepada Baja'
Laut (dalam bahasa
Indonesia ditulis BAJAK LAUT) bermaksud
perompak laut. Tanpa disedari oleh Indonesia dan Malaysia malah orang-orang
Sulug sendiri Balangingi' sebenarnya adalah penutur bahasa Sulug yang fasih dan
menyebut diri mereka sebagai bangsa Sulug @ Suluk @ Solok atau TAUSUG. Ini
kerana seperti yang kami jelaskan di atas, hilangnya Taguimaha dan Lucoes
sebenarnya diganti oleh Balangingi' yang pada awalnya adalah Buranun. Inilah
jawapan kepada persoalan "Dimanakah
menghilangnya Taguimaha dan Lucoes yang hebat itu?"
Bajau Laut
Semporna, Sabah hari ini.
KEAGUNGAN BUGIS TEMPAT KELUARNYA ORANG LAUT
Sebahagian pengkaji sejarah yang mendalami asal-usul Bangsa Bugis
telah mendapati bahawa kewujudan Bugis sangat bergantung dengan Orang Laut.
Tanpa Orang Laut bangsa Bugis tidak akan mencapai kegemilangannya seperti yang
dikenali hari ini. Di dalam artikel kami yang lepas "Kepulauan Sulu
Sebelum Muncul Nama Philippines" telah mengemukakan teori Sulug Purba (bangsa yang badannya dipenuhi tatu
dan kepalanya memakai hiasan bulu burung) dari
kepulauan Sulu (Mindanao-Borneo-Jolo) dari keturunan Japhet @ Yafit cicit Nabi
Nuh a.s. beribu ribu tahun yang lalu telah menjalankan perluasan kuasa sehingga
ke Pulau Papua. Mereka menangkap bangsa Papua @ Nuu Waar yang berkulit hitam
dijadikan suruhan mendayung kapal dan penyelam serta nelayan mereka. Pusat
transit Sulug Purba ketika itu ialah bermula dari Sulawesi Utara (Manado)
sehingga ke Timur Leste dan Pulau Jawa.
Sulug Buranun dari kepulauan Sulu dengan khidmat Orang Papua @ Nuu
Waar yang berkulit hitam telah sampai ke Laut Meditranian dan Benua Amerika.
Sulug Buranun telah sampai ke Sungai Gangga India, Sungai Euphrates dan Tigris
di Timur Tengah dan Laut Merah sehingga kemudiannya belayar mengelilingi Afrika
dan masuk ke Laut Meditranian. Di sepanjang laluan mereka, bangsa Sulug bertatu
(tatu dalam bahasa Eropah disebut Pict @ Pint @ Punt) telah meninggalkan
orang-orang kulit hitam Papua @ Nuu Waar bersama sebahagian mereka sehingga
membentuk bangsa-bangsa manusia dan pelbagai bahasa sehingga ke hari ini.
Asimilasi bangsa Sulug bertatu (seperti mana bangsa Dayak yang
kita kenali hari ini) dengan bangsa Papua di sekitar antara Ternate-Ambon
sehingga ke Sulawesi hari ini telah menghasilkan satu ras bangsa Laut yang
pekerjaan mereka menyumbang tenaga buruh kepada pelayar-pelayar. Asal-usul
bahasa Melayu Purba dan bahasa Bajau Purba juga mula terbentuk dari sini kerana
dijadikan sebagai pusat perlombongan besi yang dieksport ke Kerajaan Punan
sehingga China dan India. Sekiranya kita padankan bahasa secara phonology
bangsa Jawa juga kemungkinan besar bermula di sini kerana tanah Jawa menjadi
tempat persinggahan strategik antara India dan Sulawesi. Malah kemungkinan
besar isteri ketiga Nabi Ibrahim a.s. juga berasal dari sini disebabkan ajaran
leluhur Bugis ialah Hindu Monotheisme sebagaimana fahaman Hindu di Bali.
Tugu tangan
sedang memegang parang Bugis atau Badik manakala di bawahnya tertulis Toddo' Puli' Temmalara' (Bilak dipacak tidak akan berganjak
lagi) dalam bahasa Bugis loghat Luwu' atau Palopo. Kalau dialih bahasakan ke
bahasa Sulug ialah Hikausuk
di' na mahublut. Tetapi sekiranya ditafsir secara kata perkata dalam bahasa
Sulug ialah Kuddu' di'mauli'
di'malarak. Kuddu' dalam bahasa Sulug bermaksud "dicucuk",
Di'mauli' bermaksud "tidak pulih @ kembali", Di'malarak bermaksud
"tidak akan roboh".
Ajaran Hindu Monotheisme juga turut dianut oleh Sulug di
Kalimantan Timur (Kerajaan Hindu Kutai) sehingga ke Kepulauan Sulu kerana
kebiasaan mereka yang tidak membuat patung Dewa-Dewi (para malaikat) yang
kemudian mereka sembah sebagaimana kesesatan Hindu di India. Bangsa Bugis
terbahagi bahasanya kepada dua iaitu bahasa Sulug seperti yang ditutur oleh
Tausug di Kepulauan Sulu dan bahasa Pala'o (Parahu). Bugis Luwu' menutur mirip
bahasa Buranun dan bahasa Bugis Wajo' sehingga ke Bone bercampur dengan bahasa
Pala'o manakala Toraja yang tinggal di atas gunung bahasanya sama dengan Bugis
Luwu'.
Sekiranya para pengkaji membuat kajian tentang bahasa Bugis adalah
satu kemestian memulakannya di negeri Luwu' @ LUWUK yang lokasinya antara Kota
Palopo dengan Daerah Wajo'. Kerana disinilah bermulanya bapa sejarah Bugis yang
terkenal iaitu Sawerigading dan dari sini juga terhasilnya catatan
awal Bugis yang terpanjang di dunia yang dikenali sebagai "I La Galigo".
Bahasa Luwuk secara phonology lebih mirip dengan bahasa Sulug yang bercampur
dengan bahasa Bajau. Sebagai contoh paparan di bawah ini (BM Bahasa Melayu, BS Bahasa Sulug, BB Bahasa Bugis, BL Bahasa Laut),
• BM: Bangsa kita, BS: Bangsa ta, BB: Bangsa ta, BL: Bangsa ta,
• BM: Bangsanya, BS: Bangsa niya, BB: Bangsa na, BL: Bangsa na,
• BM: Orang, BS: Tau, BB: Tau, BL: A'a,
• BM: Hari, BS: Adlaw, BB: Allau, BL: Allau,
• BM: Makan, BS: Kumaun, BB: Kumande, BL: Mangan,
• BM: Kopak, BS: Tibi' @ Tubi', BB: Tubi', BL: Tibi',
• BM: Tabik, BS: Tabiya', BB: Tabi', BL: Tabiya',
• BM: Satu, BS: Esa, BB: Me'sa, BL: Dakayu' @ Dakaw',
• BM: Mati, BS: Matay, BB: Matey, BL: Matey,
• BM: Benua (Tanah besar), BS: Banua (Tanah perkampungan), BB: Banua (Rumah), BL: Banua,
• BM: Teluk, BS: Lu'uk, BB: Teluk @ Luwuk, BL: Lu'uk @ Luwuk,
• BM: Dulu, BS: Una @ Tagna', BB: Jolo, BL: Dahu, (Kemungkinan besar nama Jolo iaitu
Pulau Jolo di Sulu mendapat nama dari lidah Bugis @ Baklaya yang bermaksud
"negeri tempat pendahulu").
• BM: Ayam, BS: Manuk, BB: Manuk, BL: Manuk,
• BM: Tuan, BS: Tuan, BB: Arung @ Daeng, BL: Arung,
• BM: Orang Tua, BS: Tau Ma'as, BB: Matoa (pemimpin), BL: Matto'a,
ASAL-USUL BERMULANYA BANGSA LUWA'AN BANI ISRAEL
Satu tradisi lisan yang masih tersimpan rapi dalam masyarakat
Sulug Buranun hingga hari ini ialah permulaan sejarah Orang Laut yang dikatakan
terjadi disebabkan sumpahan Nabi Daud a.s. kapada satu bangsa nelayan yang
menduduki tepi pantai Jerusalem. Mereka diarahkan oleh Nabi Daud a.s. agar
tidak menangkap pada hari Jumaat dengan memperuntukkan hari tersebut untuk
sembahyang kepada Allah swt. Tetapi ketika tibanya hari Jumaat sedang
sembahyang berlangsung ikan-ikan pun keluar di gigi air dengan banyaknya
menyebabkan para nelayan melompat meninggalkan tempat sembahyang menuju ke
perahu mereka lalu menangkap ikan. Maka Nabi Daud a.s. pun menukar hari cuti
untuk ibadat dari Jumaat ke hari Sabtu pula. Malangnya pada hari Sabtu ikan pun
keluar dengan banyaknya menyebabkan nelayan sekali lagi melompat meninggalkan
rumah ibadat pada hari Sabtu tersebut lalu menangkap ikan.
Bila diketahui oleh Daud a.s. maka baginda pun naik murka lalu
menyumpah para nelayan tersebut menjadi beruk atau monyet kerana lebih
mengutamakan dunia berbanding suruhan Allah Azza Wajallah. Menurut tradisi
lisan Sulug Buranun, nelayan yang sempat sampai ke darat menjadi beruk manakala
yang terus tinggal di laut mereka digelar "Luwa'an" yang bermaksud
"Yang diluahkan oleh Tuhan". Dalam bahasa Hebrew @ Ibrani LUWA'
bermaksud dimuntah atau diluahkan sama dengan bahasa Sulug dan Malayu hari ini.
Umum mengetahui kerajaan Daud a.s. berada di Jerusalem di Laut Meditranian
bukannya di Nusantara atau Asia Tenggara.
Kemasukan Bahasa Melayu (Bahasa Indonesia) telah menggantikan
"Lu'uk" atau Luwuk dalam bahasa asal Bugis menjadi TELUK sahaja.
Luwuk sebenarnya bermaksud Teluk sebagaimana sebutan Sulug ini kerana bahasa
Sulug adalah sebahagian dari bahasa Bugis. Dari sini kita akan dapat bayangan
bahawa Luwa'an itu sebenarnya adalah Luwu'an yang bermaksud Orang Laut yang berasal dari
Luwu' @ Luwuk di Sulawesi Selatan. Sebutan Sulug "Lu'uk" tidak
memungkinkan nama Luwa'an itu datang dari lidah Sulug tetapi sebenarnya datang
dari lidah Baklaya @ Bugis. Jelasnya, bangsa laut Luwa'an yang dimaksudkan
dalam tradisi lisan Sulug itu datang dari Laut Meditranian hanyalah kembali ke
Sulawesi sebagai tempat asal mereka yang sememangnya dikenali sebagai bangsa
laut Luwu'an. Maka teori kami yang menyatakan bahawa bangsa Laut Phoenicia
berasal dari kawasan sekitar kepulauan Sulu adalah benar.
Luwu'an atau Luwa'an
sebenarnya telah pun lama wujud sebelum Daud a.s. lagi. Sumpahan Daud a.s.
kepada Orang Laut hanya menambahkan lagi keyakinan bahawa Orang Laut tetap
Orang Laut selagi mereka tidak berasimilasi dengan bangsa darat lain mereka
adalah bangsa yang sukar diislamkan. Ternyata Orang Laut atau Bajau telah
berjaya membina kerajaan mereka sendiri dengan pimpinan ketua-ketua mereka yang
telah berjaya diislamkan. Mereka mendapat nama baru mereka sebagai Bugis pada
abad ke-17 dan menemui kekuatan mereka membina empayar Bugis dalam era
penjajahan Belanda. Kewujudan nama-nama seperti Arung Palakka atau para Arung Matoa, para Daeng atau Karaeng, Opuh lebih kepada panggilan ketua-ketua
Orang Laut Luwu'an di Sulawesi.
Sangkir
serampang dua mata kerajaan Luwuk.
Bumbung
rumah Bugis Luwuk yang berlambang serampang dua mata.
Terbukti hingg hari ini Bugis menjadikan lambang Sangir @ Sangkir
@ Sangkil yang berserampang dua sebagai identiti Bugis. Hinggakan lambang
serampang dua mata mereka jadikan sebagai hiasan bumbung rumah-rumah mereka.
Serampang dua mata adalah senjata menangkap ikan Orang Laut Luwu'an di
kepulauan Sulu yang kalau bermata satu mereka namakan Sangir atau Sangkil.
Intonasi bahasa Orang Laut Luwu'an di kepulauan Sulu juga sama dengan intonasi
bahasa Bugis menunjukkan lokasi sebenar tempat asal-usul mereka di Sulawesi.
Kepulauan Sulu hanyalah menjadi negara kedua mereka disebabkan kekayaan dan
kekuasaan empayar Sulug di masa lalu sebagai penyelam mutiara yang dapat
dikongsi. Kekuasaan Sulug yang menjadikan Makassar sebagai sahabat perdagangan
hamba abdi menjadikan sebahagian Orang Laut tersiksa. Sehingga membawa kepada
kerjasama Arung Palakka dengan Belanda memusnahkan Makassar.
Seronok betul baca komik ni.
ReplyDeleteSejarah Abu Sayyaf kah?
ReplyDelete