PERSATUAN
KELUARGA NANAKAN DI AKI DAIT
OLEH : NURIN NASRIN DAIT
PENGHARGAAN
Pihak FGD ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan
kepada Aki Saang, Mantan KK Jukin Kurum Jawah, Aki Kumbang Jawah, Mentan KK
Badul Tiki dan beberapa individu yang membantu/terlibat secara langsung atau
tidak lansung dalam menyempurnakan matlamat pengumpulan maklumat dan seterunya
penghasilan profil dan sejarah tentang asl usul keturunan keluarga Dait.
Kerjasama semua pihak amat FGD hargai dan kami ucapkan jutaan terim kasih.
PENDAHULUAN
Tujuan
kajian asal usul keturunan keluarga Dait adalah, untuk mengenal pasti salasilah
keturunan, juga keluarga Dait berasal daripada kampung Ta’asapu dan berbangsa
dusun Tompulung dan Turavid.
Ta’asapu
adalah kawasan perkampungan awal bagi suku kaum asal Telupid. Juga merupakan
asal-usul perkampungan nenek moyang yang mereka warisi secara turun-temurun.
Sejarah telah membuktikan bahawa Kampung Ta’asapu merupakan salah satu
penempatan awal suku Turavid dan Tompulung di Daerah kecil Telupid ini.
Di dalam
kajian ini juga menceritakan tentang kisah serta asal-usul Kampung Ta’asapu di
mana sudah terdapatnya bukti-bukti awal pendudukan generasi awal dan yang
diikuti oleh generasi yang seterusnya. Kandungan seterusnya menceritakan
tentang geografi Kampung Ta’asapu yang mana menunjukkan penduduk Kampung
Ta’asapu sangat arif tentang tanah yang menjadi tempat mereka bergantung hidup.
CARTA ORGANISASI FGD.
Carta Organisasi FGD akan di bentuk pada masa terdekat
kelak.
LATARBELAKANG SEJARAH KEWUJUDAN ASAL-USUL SUKU KAUM ASAL
KELUARGA DAIT
Suku kaum asal
Dait pada asalnya dikenali sebagai suku kaum Tompulung dan Turavid. (Turavid
terbahagi kepada dua iaitu Turavid Tanda iaitu yang asli dan Turavid Tupo yang
dikatakan bukan asli.) Suku kaum ini dikatakan tinggal di sebuah kawasan
terpencil di dalam daerah Telupid. Ia terletak jauh dari seberang Sungai Labuk
yang dikenali sebagai Ta’asapu. Ia merupakan kawasan penempatan asal suku kaum
tersebut sebelum Kg.Wonod wujud.
Dikatakan penempatan Ta’asapu agak luas dengan penduduk yang agak ramai
dan tinggal secara berselerak. Perjalanan ke Ta’asapu dikatakan lebih kurang 12
km dari tepi Sungai Labuk. Sehingga kini kewujudan masyarakat ini di Ta’asapu masih menjadi
misteri, bila dan bagaimana mereka berada di kawasan tersebut tidak diketahui.
Dokumentasi secara bertulis mengenai kewujudan mereka adalah terhad kepada
catatan lisan memandangkan kajian mengenai kewujudan kaum ini belum pernah
dilakukan oleh mana-mana pihak dari sudut antropologi.
Penduduk
Ta’asapu dikatakan diperintah oleh Kerajaan Sultan Sulu sebelum kedatangan
Inggeris. Apabila orang-orang Inggeris mengambil-alih pemerintahan, penduduk
Ta’asapu telah dipaksa berpindah ke tempat lain atas alasan kesukaran
perhubungan. Kawasan baru tersebut dikatakan memudahkan perhubungan dan pentadbiran
Inggeris di mana ia terletak di tebing Sungai Labuk atau dikenali dalam bahasa
tempatannya Sungai Livagu. Penempatan baru itu dikenali sebagai Kg. Wonod
(sangkarata) kawasan sungai Labuk.
Sekarang
berpinda ke kawasan darat (kawasan jalan raya) dan kebanyakan suku kaum ini
kini tinggal di Kampung Wonod (Batu 8), Kampung Tapa’ang (Batu 6), dan Kampung
Telupid (Batu 4) dan Kampung Gading di Pekan Telupid . Malah ada yang telah
berhijrah lebih jauh seperti di bandar dan daerah lain.
RUTIN DAN BUDAYA
(a). Kehidupan harian masyarakat Turavid dan
Tompulung seperti suku kaum asal yang lain adalah bersifat tradisional dan
mudah. Rutin masyarakat lebih bersifat memenuhi keperluan harian kehidupan
mereka seperti melakukan aktiviti pertanian tradisional, memburu, menangkap
ikan dan mencari sumber atau bahan semulajadi di dalam hutan yang mempunyai
nilai-nilai perubatan atau sumber makanan. Masyarakat ini seperti suku kaum
asal yang lain sangat rapat dengan alam semulajadi memandangkan hutan merupakan
sumber mata pencarian semulajadi yang sangat penting.
Aktiviti
pertanian merupakan aktiviti yang sangat penting kerana ia menyediakan sumber
makanan yang berterusan. Sistem pertanian iaitu menanam padi huma (bukit) atau
dalam bahasa tempatannya Duma dijalankan secara berpindah-randah. Aktiviti ini
telah menyebabkan keluasan Ta’asapu semakin membesar. Jenis-jenis padi yang
biasa ditanam pada masa itu ialah bangkou, lumusiu, tadong kowili, dudumpok,
pu’ulutan, babas, turokin, tutumo dan banyak lagi. Selain padi, terdapat juga
sayur-sayuran yang ditanam seperti tuntu mundok (pucuk ubi kayu), sansam
(bayam), tuntu sangop (pucuk timun), budui (tembikai kampung), batad (jenis
timun), tavadak(labu kundur), kalalang ( labu ), torudui (kacang panjang),
radak (keladi), bajag (ubi manis), mundok (ubi kayu) dan sebagainya. Penanaman
buah-buahan tempatan juga menjadi sumber makanan yang penting. Dikatakan
terdapat banyak jenis buah-buahan yang ditanam oleh masyarakat Ta’asapu pada
ketika itu dan juga tumbuh secara semulajadi. Buah-buahan yang biasa dimakan
seperti buah durian (lampun, mara’ang, dalit, sukang, ru’ujan, sogonggot dan
sebagainya), rambutan (rangalau, manggalin, tojip, mongitom, kolukut, montomisan
dan sebagainya), langsat, tampui ( pugi, babata, babata timbang, toborus), asam
gelugor (liposu), popotung, soropit, soronsob, pinang (tinggaton), tarap
(timadang), nangka (nangko), cempedak (pulutan), longan (mombu) dan
bermacam-macam lagi. Malah dipercayai masih terdapat pokok buah-buahan yang
masih wujud di Ta’asapu dan penempatan baru, Komansi sehingga kini.
Masyarakat
Ta’asapu juga mahir dengan aktiviti memburu.
Kawasan Ta’asapu yang pada ketika itu masih dilitupi hutan tebal
merupakan kawasan yang kaya dengan sumber fauna yang menjadi sebahagian
daripada pemakanan masyarakat Ta’asapu. Penggunaaan senjata tradisional untuk
memburu adalah seperti gatan, sopukdan valatik. Memasang perangkap untuk
memburu juga dilakukan seperti tavos,
goub, tinombuvu (perangkap monyet), solik dan sungul (perangkap tupai),
dungkiu, togopon dan lain-lain lagi. Haiwan-haiwan yang biasa diburu adalah
seperti bakas (babi hutan), payou (rusa), kalasiu (tembadau), palanuk
(pelanduk), tandadang(kijang), vutun (landak), vongkutung (tenggiling),
jenis-jenis ular ( lopung,
masalong, bolinatong, tomumo, masak punti), monyet, burung-burung ( bangkavod,
porogom, boulun, sungang, likap, kolongtikung, surukan, gotubou dan sebagainya)
Aktiviti
menangkap ikan juga tidak kurang pentingnya memandangkan terdapat banyak sungai
dan anak-anak sungai di Ta’asapu selain sungai utama iaitu Sungai Labuk. Sungai-sungai yang terdapat di Ta’asapu
adalah seperti Marawali, Toliliou, Tololobou, Ta’asapu Tagajo dan Ta’asapu
Topoyok, Lopung, Diongkit, Lalabok danBarasan. Dikatakan kebanyakan
sungai-sungai tersebut kaya dengan
ikan-ikan yang menjadi sumber protein utama masyarakat Ta’asapu. Ikan-ikan yang
menjadi kegemaran adalah seperti berikut garap, makalou, sopong, tavi, tavaan,
lontong, rolou, balasayan, matulang, butol dan banyak lagi.
Hutan
merupakan elemen penting di dalam kehidupan masyarakat asal Ta’asapu. Mereka
sangat menghargai hutan sebagai tempat yang banyak menyediakan sumber yang
sangat bernilai seperti rotan, makanan dan ubat-ubatan. Rotan merupakan sumber
semulajadi yang banyak memainkan peranan penting di dalam kehidupan harian
masyarakat ini. Kegunaan rotan untuk membina rumah, membuat bakul, tikar,
perangkap haiwan dan sebagainya adalah penting kerana ia merupakan sebahagian
elemen kemahiran yang wajib. Jenis-jenis rotan seperti saga, sumuliu, pudos,
kolinogi, koviton, dobur dan tomburijagang biasa terdapat di dalam hutan pada
masa itu. Selain rotan, sumber makanan yang terdapat di dalam hutan menjadi
sebahagian diet penduduk berkenaan di mana kebanyakannya berasaskan
tumbuh-tumbuhan seperti lomiding
(jenis pakis), tivak polod, tivak botu, koviton, tomboruva, doruk, dan sebagainya. Begitu juga ubat-ubatan yang
berasaskan tumbuhan banyak terdapat di dalam hutan.
KEAGAMAAN
Masyarakat
Ta’asapu pada awalnya tidak menganut sebarang agama rasmi. Mereka lebih banyak
bergantung kepada kepercayaan yang dikenali sebagai Pagan di mana pemujaan terhadap elemen-elemen alam
semulajadi seperti pokok besar, batu besar, bukit-bukau dan gunung-ganang.
Khidmat bomoh sebagai tempat memohon khidmat mengubati penyakit, menghalau
roh-roh jahat dan sebagainya sangat signifikan di dalam masyarakat ini.
Terdapat satu upacara yang biasa dilakukan oleh masyarakat ini pada masa itu
adalah upacara alum-rami iaitu pemujaan untuk menghiburkan roh-roh sebagai
tanda terima kasih ke atas hasil-hasil padi yang di tuai. Ia dilakukan selepas
sahaja musim menuai padi selesai atau dikenali sebagai kokotuan.
Tradisi pengkebumian
pada masa itu agak terpencil keadaannya kerana sekiranya berlaku kematian,
hanya ahli-ahli keluarga terdekat sahaja yang akan menjalankan pengkebumian.
Jika anak dalam keluarga meninggal dunia, hanya ibu bapa dan adik-beradik yang
akan menanam mayat anak tersebut tanpa kehadiran orang lain. Tidak terdapat
kawasan perkuburan yang khusus pada masa itu di mana setiap jenazah hanya akan
dikebumikan di kawasan yang berdekatan dengan rumah malah ada yang ditanam di
bawah rumah. Bagaimanapun, jenazah akan di masukkan ke dalam keranda sebelum
dikubur. Tanda-tanda perkuburan dikatakan masih wujud di Ta’asapu cuma kesannya
agak sukar ditemui disebabkan dilitupi hutan dan semak-samun yang tebal.
Selepas berpindah ke Kg. Wonod, @ sangkarata kewujudan tanah perkuburan yang
khusus telah dilaksanakan yang dikenali sebagainapuahan mengis dan perkuburan
batu 6.
SISTEM PENTADBIRAN
Sepanjang
kewujudan masyarakat Ta’asapu, di mana sebelum Sabah merdeka di dalam Malaysia,
mereka dikatakan diperintah oleh Kerajaan Sultan Sulu dan seterusnya oleh
Kerajaan Inggeris. Tidak banyak catatan mengenai kehadiran kedua-dua pemerintah
ini memandangkan Ta’asapu terletak jauh di pedalaman yang menyukarkan
perhubungan di mana pusat pemerintahan utama waktu itu terletak amat jauh.
Pusat pemerintahan Sultan Sulu berada di Pulau Sulu dan Inggeris pula di
pesisir pantai di Sandakan pada ketika itu. Namun menurut sumber yang
diceritakan, wakil-wakil kedua-dua pemerintah pernah mengunjungi masyarakat
Ta’asapu bagi tujuan pemantauan atau mengutus arahan pihak atasan.
Pada am-nya,
masyarakat Ta’asapu sendirinya mempunyai sistem pentadbiran yang mudah dan
ringkas. Masyarakat Ta’asapu diketuai oleh seorang pemimpin yang dikenali
sebagai “Orang Tua”. Nama-nama pemimpin yang sempat dicatatkan secara lisan di
Ta’asapu adalah seperti OT Mavid, dan OT Asag. Yang menariknya ada beberapa
pemimpin tersebut dikatakan berketurunan Iban. Mereka dikatakan datang ke
Ta’asapu selepas dibawa oleh pemerintah Inggeris untuk menjadi askar yang bertugas
dan berkhidmat di Sabah yang pada waktu itu dikenali sebagai British North
Borneo Chartered Company. Hanya selepas
berpindah naik ke kawasan Kg. Wonod barulah pemimpin kaum asal Ta’asapu yang
pertama dilantik iaitu KK Matulang, KK Jukin Kurum Jawah, KK Giswa Suraman dan KK Taikong Gawah. (
OT-Orang Tua / KK-ketua Kampung). Peranan mereka adalah untuk memimpin dan
membantu di dalam menyelesaikan masalah-masalah yang biasa wujud di kalangan
penduduk kampung.
PENGHIJRAHAN
Penghijrahan
masyarakat Ta’asapu jarang berlaku kerana pengetahuan mengenai dunia luar
sangat terhad dan jarang menerima kehadiran orang-orang asing. Hanya kehadiran
wakil-wakil pemerintah Sultan Sulu dan Inggeris sahaja yang pernah datang
melawat . Terdapat cerita mengenai kehadiran suku kaum lain yang datang hanya
untuk tujuan merampas dan mengganggu ketenteraman penduduk Ta’asapu. Suku kaum
yang dimaksudkan ialah suku kaum Dumpas yang datang dari kuala sungai Labuk
yang dikatakan suka merampas dan merosakkan hasil tanaman penduduk kampung.
Terdapat juga suku kaum lain yang hidup berjiran di sekitar Ta’asapu seperti
Sukang, Sogilitan, Kuruli, Sogo-sogo dan Pauh. Begitu juga kehadiran kaum Iban
dari Sarawak yang diperintah oleh Raja Brooke pada masa itu. Kaum Iban
dijadikan askar berkhidmat bagi pemerintah Inggeris. Memandangkan sejarah yang
tercatat menyatakan kedua-dua Sabah dan Sarawak pada waktu itu merupakan
jajahan pemerintahan orang-orang Inggeris maka tidak hairanlah berlaku
perhubungan politik yang akrab.
Selepas
berpindah ke Komansi dan Sangkarata (Kg.Wonod), generasi baru mula membuka
pemikiran mereka apabila mendengar cerita-cerita tentang dunia luar. Terdapat
sebilangan penduduk mula berhijrah ke tempat jauh seperti Bantun dan Kalagan di
daerah Beluran untuk bekerja mencari nafkah. Oleh kerana jalanraya masih belum
wujud, penduduk yang berhijrah akan
menggunakan perahu dan melalui jalan sungai utama iaitu Sungai Labuk.
Selepas lebih
kurang 50 tahun kewujudan penempatan Sankarata, penduduk berpindah lagi ke
kawasan seberang sungai Labuk yang lebih tinggi yang kini dikenali sebagai
Kg.Wonod Telupid. Ini berlaku apabila Sabah mencapai kemerdekaan melalui
Malaysia, projek pembangunan mula giat dijalankan. Telupid tidak terkecuali
apabila satu kawasan telah diwujudkan sebagai stesyen perhentian sebuah projek
yang dikenali sebagai M.A.R.P (Malaysian-Australian Road Project) untuk membina sebuah jalanraya utama bagi
menghubungkan Kota Kinabalu di Pantai Barat dan Sandakan di Pantai Timur.
Kemudahan pembangunan ini telah menarik minat penduduk Sangkarata (Kg.Wonod)
dan Komansi memandangkan ia memudahkan perhubungan dan menyediakan peluang
pekerjaan. Akibat perpindahan itu juga telah menyebabkan banyak Kampung di
sepanjang sungai Labuk ditinggalkan.
Walau
bagaimanapun, masyarakat Tompulung dan Turavid masih tetap melawat penempatan
asal di Ta’asapu. Walaupun berada di kawasan baru iaitu Kg. Wonod (Telupid).
Ada di antara mereka masih tetap menjejakkan kaki ke kampung-kampung lama
seperti Sangkarata, Ta’asapu dan Komansi
untuk tujuan memburu, menanam padi dan melawat tanah perkuburan khususnya
perkuburan di Sangkarata dan Bilai di Komansi yang masih wujud sehingga kini.
PENDIDIKAN
Masyarakat
Ta’asapu pada am-nya mengamalkan pendidikan secara tidak rasmi iaitu belajar
melalui pengalaman. Ia lebih bersifat kemahiran hidup di mana setiap kemahiran
akan diturunkan oleh ibubapa kepada anak-anak. Kemahiran seperti memburu,
menangkap ikan, memasak, bertani dan sebagainya.
Selepas
berpindah ke Kg. Wonod, pendidikan bagi tujuan mendidik masyarakat Kg.
Wonod untuk mahir membaca, menulis dan
mengira masih belum wujud. Pendidikan yang dikatakan pernah dilakukan oleh
pemerintahan orang Inggeris ialah pendidikan agama Kristian di mana rahib-rahib
wanita dihantar ke kampung-kampung untuk tujuan memberi rawatan percuma kepada
masyarakat tersebut. Di mana sambil memberi rawatan, rahib-rahib akan memberi
didikan ilmu keagamaan berkaitan dengan agama Kristian dan dikatakan
Anglicanmerupakan denominasi pertama sampai kepada masyarakat di Kg.Wonod
(Telupid). Nama Sister Nordam danSister Hobbey merupakan dua orang rahib
Anglican yang pernah berkhidmat di
Telupid (Komansi) sebagai jururawat sukarela.
Kedua-dua wanita Inggeris ini serba-sedikit telah membuka minda
orang-orang di Dearah Telupid ini dan kedua-dua mereka ini masih menjadi
sebutan di kalangan masyarakat asal Telupid sehingga hari ini.
Selepas
beberapa tahun apabila Sabah menjadi sebahagian daripada Malaysia, maka telah
diwujudkan sebuah sekolah kerajaan yang pertama yang dikenali sebagai GPS-
Government Primary School. Ia merupakan sekolah rendah kerajaan yang pertama
pernah dibina di Komansi sekitar selepas tahun Sabah diisytiharkan merdeka
melalui Malaysia. Ia bertujuan untuk mendidik anak-anak muda untuk menguasai 3M
iaitu membaca, menulis dan mengira. Keadaan sekolah pada waktu itu dibina
daripada kayu-kayu, atap-atap daun dan papan.
BAHASA
Bahasa yang
digunakan oleh masyarakat asli Telupid hari ini dikenali sebagai dusun labuk
secara am-nya. Ada juga yang mengatakan asal nama bahasa suku kaum Tompulung
dan Turavid menurut kajian bebas dikategorikan sebagai Tombonuo. Jika diteliti
dengan baik, kebanyakan perbendaharan kata dan cara sebutan bahasa mereka
mempunyai banyak persamaan dengan bahasa etnik lain yang terdapat di Sabah
seperti Dusun yang umum digunakan oleh masyarakat Dusun dari Pantai Barat Sabah
dan Pedalaman Sabah seperti Tambunan dan Ranau. Begitu juga persamaan dengan
bahasa Rungus, bahasa Sungai dan bahasa Kadazan. Bagaimanapun mungkin telah berlaku asimilasi
bahasa yang tidak diketahui bila berlaku kerana menurut orang-orang tua yang
masih hidup, bahasa yang digunakan semasa di Ta’asapu amat jauh beza dengan
bahasa yang digunakan oleh masyarakat asal di Telupid. Ia dikatakan lebih sukar
difahami oleh generasi baru.
LAGENDA DAN MITOS
Setiap masyarakat aali mempunyai lagenda dan mitos yang unik
dan tersendiri. Masyarakat Ta’asapu mempunyai beberapa lagenda dan mitos yang
telah diceritakan secara lisan dan masih diperkatakan sehingga kini. Berikut
adalah yang masih popular dan signifikan.
(a). Lagenda Aki Lampau, Aki Korutik dan Aki Lunsiu antara
yang sering diceritakan oleh orang-orang tua. Mereka ini adalah tiga bersaudara
yang berketurunan Tompulung. Mereka ini dikatakan pahlawan atau dalam bahasa
tempatannya dipanggil “Ba’ani” bermaksud berani dan handal. Kehandalan tiga
bersaudara ini dikatakan memiliki kehandalan luar biasa dan sakti. Aki Lampau sebagai ketua dikatakan tidak
memerlukan sebarang senjata untuk memburu kerana mampu mengejar dan menangkap
haiwan buruan seperti babi hutan dengan tangkas dan pantas. Mereka juga
dikatakan boleh pergi ke satu tempat dengan sekelip mata dengan hanya melangkah
sekali sahaja. Memanjat pokok dengan hanya terbang seperti burung. Mereka juga
dikatakan pernah mengetuai satu peperangan dengan masyarakat Matupang di Daeah
Ranau pada masa dahulu yang berpunca daripada seorang gadis. Masyarakat Turavid
dan Tompulung di Telupid masih percaya bahawa kubur ketiga-tiga beradik ini
masih wujud di Ta’asapu sehingga kini.
(b). “Botung Tagajo” atau bermaksud Danau Besar adalah
cerita yang popular di kalangan masyarakat tempatan Telupid. Mitos cerita ini
mengenai sebuah Danau Besar yang wujud di Ta’asapu sehingga kini yang penuh
misteri. Ia sebuah danau yang luasnya dianggarkan 5 ekar dianggap keramat dan
berpenunggu.
Terdapat beberapa versi cerita yang menarik mengenai danau
tersebut. Pertama, sebelum ia wujud terdapat sebuah kampung yang dihuni oleh
satu masyarakat asli di kawasan tersebut. Namun pada satu malam, sebuah pesta
telah diadakan dan kerana terlalu asyik dan mabuk, penghuni kampung telah
mempermainkan haiwan peliharaan dan melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Ini
telah mengakibatkan tuhan mereka sangat marah dan telah menenggelamkan kampung
tersebut dan menjadikannya sebuah danau. Menurut cerita orang-orang tua, pada
masa-masa tertentu danau tersebut akan bergoncang dan menggelegak di mana akan
muncul barang-barang seperti tempayan, pinggan-mangkuk dan sebagainya.
Versi lain
mengenai danau ini ialah mengenai kisah seorang pemimpin handal pada masa
dahulu yang ingin membina sebuah laut di tengah-tengah Ta’asapu namun setelah
separuh jalan ia membatalkan niatnya dan pergi ke tempat lain untuk meneruskan
rancangannya. Danau yang wujud itulah peninggalan usaha yang tidak selesai.
Terdapat
dakwaan bahawa danau tersebut sukar ditemui sekiranya seseorang bertujuan untuk
mencarinya. Ia dikatakan dilitupi oleh akar-akar pokok dan semak-samun yang
tebal dipermukaan danau di mana takungan airnya masih wujud di dasar. Ramai
yang pernah menemui danau tersebut hanya secara kebetulan atau tersesat ketika
pergi memburu. Mereka yang pernah menemuinya mendakwa pernah melihat pecahan
pinggan-mangkuk dan tempayan yang diperbuat daripada besi dan tanah liat. Lagi
menarik ialah cerita bagaimana seorang pemburu terlihat seekor babi hutan yang
kebetulan berada di atas danau tersebut. Pemburu lalu membujak haiwan tersebut
dan sejurus rebah ke tanah babi hutan tersebut serta-merta bertukar menjadi
tajau.
(c). Satu lagi mitos ialah mengenai cerita “vaig tosogit”.
Ia mengenai kisah sejenis wabak misteri yang melanda penduduk Ta’asapu. Ia
dikatakan perbuatan roh-roh jahat dari alam lain yang ingin menghapuskan
penduduk kampung dengan cara menyebarkan penyakit “vaig-tosogid”. Mereka yang
diserang penyakit ini akan mati secara tiba-tiba tanpa diketahui punca kematian
dan biasa menyerang ramai mangsa dalam satu masa.
TA’ASAPU MASA KINI
Walaupun
Ta’asapu telah lama ditinggalkan dan terbiar namun ia telah menjadi legacy dan
lagenda yang masih signifikan kepada penduduk asal Telupid yang berasal
daripada sana. Kewujudannya masih tetap dipercayai oleh masyarakat asal
Ta’asapu. Malah nama-nama sungai dan bukit masih segar di dalam ingatan
masyarakat Turavid dan Tompulung. Bukit-bukit yang menjadi sebahagian ikon
geografi Ta’asapu seperti Bukit Sumobul,Barasan, Aki Lampau, Pinoruka dan
Sobibindoi. Bukit-bukit tersebut dikatakan mempunyai cerita masing-masing yang
unik dan mistik.
Kini, sebuah
Syarikat yang mengusahakan pertanian komersial kelapa sawit dipercayai telah
menceroboh kawasan tersebut tanpa pengetahuan dan persetujuan masyarakat asal
Ta’asapu. Akibat pencerobohan itu juga telah membawa kesan negatif ke atas
tanah pusaka itu. Kerajaan tanpa usul periksa dan membawa berbincang mengenai
status pemilikan tanah tersebut secara tidak adil telah menyerahkan hak
pemilikan kepada syarikat tersebut iaitu Syarikat Ribu Bonus dan Syarikat Twin
Acres.
Tindakan itu
juga telah menyebabkan kesan-kesan sejarah di Ta’asapu dan Komansi telah
dimusnahkan secara membabi buta seperti kemusnahan hutan yang menjadi sumber
ekonomi asli, bukit diratakan, kemusnahan sungai-sungai, kemusnahan kuburan
nenek moyang, penebangan pokok buah-buahan dan pengeringan “Botung Tagajo” yang
menjadi ikon kewujudan Ta’asapu. Bagaimanapun, terdapat cerita-cerita daripada
saksi yang menyatakan tentang kejadian-kejadian ganjil yang berlaku semasa usaha
mengeringkan danau tersebut.
Kejadian-kejadian seperti kematian dan diserang penyakit ganjil secara
tiba-tiba ke atas pekerja-pekerja Syarikat yang diarah mengeringkan danau
tersebut.
ASAL USUL NAMA KAMPUNG TA’ASAPU
Nama Kampung
Ta’asapu diberi kerana kawasan Ta’asapu sering dilanda banjir. Apabila musim
tengkuju tiba di mana terdapat dua sungai utama yang akan naik atau banjir
semasa musim hujan dan membanjiri Kampung Ta’asapu. Kedua-dua sungai tersebut
dikenali sebagai sungai Ta’asapu Tagajoh (Sungai Ta’asapu besar)
Dan Sungai Ta’asapu Topoyok (Sungai Ta’asapu kecil).
Semasa
banjir tersebut, banyak harta banda musna seperti rumah, tanaman terutama sawa
padi dan bayak lagi kemushanan akibat banjir tersebut. Dengan itu, kawasan
tersebut di namakan Ta’asapu akibat banjir sungai Ta’asapu sehinggalah pada
hari ini kawasan tersebut masih di panggil KAMPUNG TA’ASAPU.
SUMBER CATATAN
Sumber cerita
ini telah direkodkan daripada beberapa orang yang masih hidup. Mereka ialah Aki
Saang Taneud, kini berusia 70an (Kg.Telupid), mantan KK Jukin Kurum Jawah, kini
berusia 60an (Kg.Wonod), KK Badul, Tiki kini berusia 70an (Kg.Telupid), Encik Kumbang Jawah yang
berusia 70an (Kg.Gading) dan beberapa individu yang membantu/terlibat secara
langsung atau tidak lansung.
Menurut mentan KK
Badul Tiki, kini dan Kumbang Jawah.
Mereka sempat dan pernah bertemu dengan orang asal dari Ta’asapu yang bernama
Yasag, Monduli, Doruk dan Lintun. Mereka ini dikatakan generasi akhir Ta’asapu
yang sempat tinggal di penempatan baru, Komansi. Mereka adalah berketurunan
suku Tompulung.
Sumber : nurinnasrindait.blogspot.my
Thanks..
ReplyDeleteSaya adalah cicit kepada aki Asag yg juga dari keturunan Aki Mavid.
Thanks..
Salasilah akan dikemaskini bo
DeleteGood effort..congrats for sharing this strories..hope one day i will publish my research details the great head hunter, hows the ceremony of Alum Rami, culture Arts of dance..etc
ReplyDelete