SEJARAH KEWUJUDAN KAMPUNG TONGOD, KINABATANGAN (SEJAK –
1880)
SEJARAH AWAL
Berdasarkan sejarah awal penduduk Pulau Borneo tergolong dalam
kelompok Austronesia, iaitu daripada kelompok Negrito dan Austroloid. Kelompok
ini telah meninggalkan Tanah Melayu bersama-sama penduduk Austronesia yang lain
selepas zaman air batu, iaitu kira-kira 2,500 - 5,000 tahun yang lalu. Mereka
memulakan penghidupan baru dan berhijrah dari suatu tempat ke suatu tempat yang
lain disamping mengamalkan pertanian pindah (shifting cultivation) dalam
menyara hidup seharian mereka. Amalan ini telah dilakukan untuk beberapa lama
sehinggalah mereka sampai di Utara Pulau Borneo.
Perubahan hidup masyarakat
ketika itu telah bermula dengan petempatan secara kekal dan bertumpu di tebing
sebuah tasek yang dikelilingi oleh pokok-pokok Ara di ulu Sungai Labuk yang
dikenali dengan nama Nunukragang. Tidak dapat dipastikan samada Kampung
Nunukragang yang terletak tidak jauh dari Jambatan Tampias ketika ini adalah
kampung yang dimaksudkan dalam sejarah penghijrahan awal ini. Salah satu suku
etnik yang terdapat disini adalah suku kaum Orang Sungai.
Dari
segi catatan sejarah, asal usul mengenai Orang Sungai adalah bermula pada 1881,
apabila residen pertama Sandakan iaitu Sir William Pryer menjalankan ekspedisi
menyusur Sungai Kinabatangan sehingga ke Kampung Imbok yang masih wujud pada
ketika ini. Sewaktu ekspedisi tersebut, rombongan beliau telah terserempak
dengan sekumpulan masyarakat yang sudah bertamadun dengan kebolehan mendirikan
petempatan di tebing sungai serta pandai bercucuk tanam yang dicirikan dengan
imej berambut panjang dan mempunyai kulit kemerah-merahan.
Disebabkan masalah
komunikasi ketika itu, beliau tidak mengetahui asal-usul masyarakat tersebut
dan untuk memudahkan, beliau telah menamakan kumpulan masyarakat ini dengan
panggilan the river people.Selepas
peristiwa tersebut dan semasa pemerintahan The British North Borneo
Chartered Company (BNBCC) panggilan ini telah dialihbahasakan kepada Orang
Sungai dan telah kekal digunakan bukan saja terhadap masyarakat yang mendiami
Sungai Kinabatangan tetapi juga masyarakat yang menghuni sungai-sungai yang
lain juga turut digelar sedemikian.
Masyarakat yang tinggal di pinggir sungai yang dirujuk sebagai Orang
Sungai terus berkembang dan petempatan mereka sering tertumpu di tebing-tebing
sungai utama seperti Sungai Bengkoka, Sungai Labuk, Sungai Sugut, Sungai
Paitan, Sungai Kinabatangan dan Sungai Segama. Pemilihan tempat ini boleh
dikaitkan dengan cara hidup masyarakat ini yang gemar bercucuk tanam dan
sentiasa mencari kawasan yang subur terutama kawasan lembangan sungai.Sistem
Kepercayaan dan Adat Resam.
Orang Sungai menganut fahaman yang berbeza-beza, ada yang
beragama Islam, Kristian dan ada yang masih mengamalkan fahaman Animisma.
Mereka yang menganut agama Islam pada asasnya adalah terdiri daripada mereka
yang berkahwin campur dengan peniaga Suluk.
SISTEM DAN STRUKTUR KEPIMPINAN.
Sistem dan
struktur kepimpinan suku kaum Orang Sungai terdiri daripada Ketua Daerah, Ketua
Anak Negeri, Wakil Ketua Anak Negeri, Orang Tua atau Ketua Kampung. Mereka
dilantik oleh kerajaan kerana berpengaruh dan berwibawa dalam menyelesai
masalah masyarakat terutama dalam bidang adat istiadat suku kaum Orang Sungai
tanpa mengira kepercayaan agama mereka masing-masing.Gelaran Orang Kaya-Kaya
(OKK) diberi kepada Ketua Daerah yang menjadi ketua kepada sesebuah daerah.
Gelaran kepada Ketua Anak Negeri yang membantu mentadbir daerah tersebut pula
diberi gelaran sebagai Panglima.
Satu
gelaran yang tertinggi dalam masyarakat Orang Sungai adalah Gelaran Tagajoh
Gayoh (Pemimpin Agung) yang dianugerahkan kepada seseorang pemimpin yang
dipilih berdasarkan jasa dan sumbangan kepada bangsa, agama dan Negara.
Sementara Gelaran Tagajoh (Pemimpin) adalah satu lagi gelaran kedua tertinggi
yang dianugerahkan kepada beberapa orang pemimpin terpilih berdasarkan kepada
kepimpinan, perjuangan dan khidmat bakti khususnya kepada masyarakat Orang
Sungai. Kedua-dua gelaran ini dimashyurkan oleh sebuah jawatankuasa khas yang
diwakili oleh semua ketua suku kaum Orang Sungai yang terdiri daripada 30
sub-etnik dari seluruh Negeri Sabah seperti yang termaktub dalam Perlembagaan
Persatuan Bangsa Sungai Sabah (SABAS).
Dalam
masyarakat suku kaum Orang Sungai yang beragama Islam, Imam adalah pemimpin
yang bertanggungjawab dalam hal-ehwal keagamaan. Manakala mereka yang masih
menganut fahaman animisma, pemimpin mereka adalah Ketua Kampung atau Orang Tua.
Masyarakat suku kaum Orang Sungai yang menganut agama Kristian pula merujuk
kepada paderi untuk menyelesaikan hal-ehwal keagamaan mereka.
KAMPUNG TONGOD (1881 – JULAI.2012)
SEPINTAS LALU.
Sebelum tahun 1881,Kinabatangan ini pernah dijelejahi atau
didatangi oleh pedagang cina untuk mencari penempatan baru yang diketuai oleh
seorang Kerabat Maharaja Cina yang bernama "
ONG SUNG PING".Fakta ini sememengnya boleh diterima
secara logik akal,hal ini berdasarkan kepada harta-harta yang dijadikan pusaka
dan hantaran perkahwinan oleh penduduk kampung seperti Tempayan buatan cina
(Gambar Naga)dan barangan dapur.Bangsa Suluk(dipercayai dari Kesultanan Sulu)
dan (Kesultanan Brunei),Pakistan (Simunul),Jawa dan Arab pernah sampai ke
Kg.Tongod ini dengan tujuan untuk berdagang disamping menyebarkan Ajaran Agama
Islam.
Kesan-kesan
peninggalan pedagang dan mubaligh islam ini hingga kini masih ada,terutama
sekali dalam adat-istiada perkahwinan,pakaian dan peralatan muzik.Pada zaman
dahulu contohnya,pengantin lelaki akan memakai Songkok tidak kira islam atau
bukan islam.Pakaian kaum perempuan (baju Simpit) asalnya dari bangsa suluk dan peralatan
kulintangan,sementara lelaki islam terutama majlis kenduri akan memakai kain
sarung dipercayai dari tradisi atau kebiasaan bangsa Arab.Sementara seni
mempertahankan diri sebahagian besar adalah peninggalan bangsa Suluk,Cina
(kuntau),dan Jawa.
Bagi Kg.Tongod
ini sendiri banyak amalan - amalan tertentu hasil peninggalan bangsa-bangsa
dari luar yang datang ke kawasan ini samada dari segi tradisi,kebudayaan,amalan
perubatan,sukan dan keagamaan.Pada waktu mengetam padi misalnya,ada sejenis
permainan yang dimainkan "Sugal".Pada batang padi tersebut ada
bentuk-bentuk tertentu yang dipanggil sugal dan uniknya pula setiap jenis
mempunyai nilai tertentu.Permainan ini dimainkan secara jual dan beli
terutamanya diantara lelaki dan perempuan (bujang).Pada waktu malam pula
biasanya kaum lelaki sambil menjamu minuman tradisi (tapai),mereka akan
berbalas-balas pantun dalam bahasa suluk dipanggil (Magdaling),ada juga
berbalas pantun sambil memukul tin-tin kosong sebagai gendang pengiring (dalam
bahasa melayu).
Dari segi
agama dan kepercayaan pula,jika diambil kira kedatangan Kolonial British sekitar tahun 1900 maka
agama yang terawal sekali ialah agama islam.Ini kerana sebelum itu saudagar
Suluk, Arab dan Brunei telah sampai ke Kawasan ini lebih awal.Pada ketika itu
semua penduduk masih lagi animisme (Pagan).Oleh sebab itu sebelum kedatangan
British permusuhan kaum sangat rancak berlaku (Head Hunting)Pemotong
Kepala,dimana seorang pemuda tertentu akan dianggap berani berdasarkan jumlah
kepala yang telah dipotong.Sebab itulah dalam suku kaum sungai sendiri
panggilan "BAANI"sangat terkenal untuk orang-orang yang telah banyak
memotong kepala manusia (kaum yang lain).
Bagi Suku
Makiang-Sungai kegiatan (head hunting) ini bukan berbentuk amalan atau
tradisi.Kegiatan ini berlaku kerana “mempertahankan diri dan belas
dendam”,justeru itu setelah kedatangan Islam dan British kegiatan tersebut
dihentikan.Antara suku kaum yang terlibat dengan kegiatan (head hunting) ini
paling lama ialah “Suku Rumanau dan Suku Minokok”lebih kurang 70 tahun (sekitar
1880 – 1953).
SEJARAH.
Menurut catatan yang ditulis oleh En.Roslan Lampakas (Bekas
ADO Pejabat Daerah Kecil Tongod)dalam buku aturcara Perayaan Pesta Kaamatan
1990 berpusat di Tongod.Orang yang mula-mula sekali datang di tempat ini ialah
“AKI RANDAM”,beliau ini keturunan Suku Makiang berasal dari Kg.Bangkulat.
Keterangan ini
disokong oleh En.Abd.Kadir Bin Abdullah,menurut beliau nama lain atau sebelum
memeluk agama islam AKI RANDAM ini bernama “AKI SALAP”.
Menurut cerita
pada zaman dahulu satu wabak penyakit yang dipanggil “PANGKOT”telah melanda
beberapa buah kampung di sebelah bawah termasuklah Kg.Bangkulat.Wabak tersebut
telah banyak mengorbankan nyawa ramai penduduk.Disamping mencari penempatan
baru faktor yang mendorong penghijrahan beberapa penduduk ialah penyakit
tersebut.Diceritakan juga bahawa pada zaman tersebut belum ada penduduk yang
mempunyai agama,mereka semua pada ketika itu adalah “Animisme”.
Seorang
pedagang Islam daripada Brunei bernama “IMAM KAHAR”telah sampai di Kg.Bangkulat
tersebut.Banyak keajaiban yang dimiliki oleh pedagang tersebut
,walaubagaimanapun AKI SALAP ini sebagai orang
yang paling gagah pada ketika itu tidak mempercayai pedagang
berkenaan.Digambarkan bahawa pada ketika itu AKI SALAP ini adalah seorang BAANI
yang paling disegani bukan sahaja oleh Sukunya tetapi juga oleh pihak msuh
“TINGGALAN”.Pada satu masa ada acara menangkap ikan beramai-ramai “MENUBA”
menggunakan racun akar kayu “TUBA” di kawasan tersebut.Imam Kahar telah
menggaris Sungai Kinabatangan ini dengan tongkatnya.Apa yang menghairankan
“semua ikan sebelah bawah hidup cergas,tetapi ikan sebelah ulu semuanya
mati”sedangkan racun dibuang sebelah ulu sungai.
Keajaiban seterusnya yang
ditunjukkan oleh’Imam Kahar’ ialah sewaktu wabak “Pangkot”melanda kawasan
tersebut sesiapa yang mendapat suntikan beliau akan sembuh.Dikatakan bahawa
“Aki Salap”ini tidak lut oleh apa-apa senjata tajam,tetapi dengan jarum
suntikan ‘Imam Kahar’dengan senang sahaja melukai kulit seterusnaya isi
beliau.Maka dengan itulah beliau ini “Aki Salap” telah memeluk agama islam
seterusnya berguru dengan Imam tersebut.Apabila ketua mereka telah memeluk
agama islam maka sebilangan besar penduduk telah mengikut jejak langkah beliau
ini.
Setelah
sampai di tempat ini beliau “AKI RANDAM” telah bertemu dengan “EN.KANGI”yang
berasal daripada Kg.Talibu.Menurut orang ini tiada orang yang berani pergi ke
tempat ini kerana takut dengan “Seekor Harimau/Mondou” yang tinggal dalam
lubang batu di bukit “OPOS MATO”(boleh dilihat dari Kuala Sungai
Tongod).Sebagai seorang yang gagah berani (Gumbilaan) beliau telah mengarahkan
beberapa orang mencari batang pisang monyet dan damar seterusnaya dikumpulkan
dilubang batu tersebut.Setelah itu damar tersebut telah dibakar,akhirnya
Harimau/Mondou tersebut telah mati hangus.Selepas itu barulah ramai orang yang
telah berhijrah seterusnya membuat penempatan di tempat ini.
NAMA (ASAL-USUL)
Pada awalnya EN.KANGI telah menamakan tempat ini sebagai
“TONGODO”,iaitu bersempena dengan nama poko-pokok kayu yang banyak terdapat
ditempat ini ketika itu.Tetapi pada hari ini akibat peredaran masa,arus sungai
deras bila musim hujan(banjir) dan juga kebanyakkan generasi sekarang tidak
lagi mengenali pokok tersebut maka pokok ini sudah jarang ditemui.
Nama TONGODO
tersebut tidak kekal lama,ini kerana apabila DATO RABBANA (Saudagar berbangsa Suluk)telah sampai di tempat ini
beliau telah meminta agar nama tersebut ditukar kepada “TONGOD” yang membawa
erti “TEMPAT” dalam bahasa Suluk.Sememangnya pedagang –pedagang Suluk pada
ketika itu sangat dihormati,ini kerana dikatakan bahawa mereka ini adalah wakil
daripada Kerajaan Sulu datang berniaga sambil meninjau kawasan
berkenaan.Seterusnya pangkal nama Tongod
ditambah dengan perkataan “KUALA”(Alung-Bahasa Sungai)maka jadilah nama tempat
ini “KUALA TONGOD”(ALUNG TONGOD-Bahasa Sungai).Ini adalah disebabkan oleh kedudukan tempat ini sendiri terletak di
Muara (Kuala Sungai Tongod) yang mengalir ke Sungai Kianabatangan.
TINGGALAN-TINGGALAN SEJARAH.
1:Dispensari (Rumah Sakit)-Zaman British.
Satu-satunya bangunana hasil peninggalan bangsa tersebut
ialah bangunan "Dispensari/Rumah Sakit"yang telah dibina pada tahun
1938.Bangunan ini dibina hasil kerjasama dengan penduduk kampung pada ketika
itu.
Tenaga kerja
atau Pembantu Perubatan yang pertama bertugas ialah 'En.Andau"berketurunan
Suku Kaum Dusun anak kelahiran Negeri Sabah.Anak beliau ini sendiri telah
menjadi Penolong Pegawai Daerah (ADO) di Pejabat Daerah Kecil Tongod iaitu
"En.Charles Andau".Pembantu Perubatan yang kedua "En.Gusmiah" berketurunan
Suku Kaum Sungai dan berasal dari Kg.Sukau Kinabatangan.
Menurut cerita
selepas sahaja pembinaan bangunan 'dispensari' tersebut selesai, pada tahun
yang sama pihak Mission Anglican telah mengambil alih pentadbiran dispensari
tersebut.Pihak mission mendapati bahawa dua jenis penyakit berjangkit tropika
(Malaria dan T.B) merupakan ancaman besar kepada nyawa penduduk ketika
itu.Malah dianggarkan bahawa pada ketika itu separuh daripada setiap keluarga
meninggal dunia akibat serangan penyakit tersebut.
Pada tahun 1958
"Miss Wendy Grey" seorang Pelayan dari USPG Missionari telah menyahut
cabaran tersebut.Dikatakan bahawa beliau inilah yang bertanggungjawab
memberikan ceramah menyedarkan penududk tentang bahaya penyakit dan kebaikkan
perubatan moden.Beliau ini sanggup pergi ke kampung-kampung sekitar membuat
lawatan dengan bantuan pihak Mission.
Usaha murni ini
diteruskan oleh beberapa orang pelayan dari US Peace Corps.(Belanda,England dan
Australia).Diantara orang-orang tersebut yang terkenal dan masih diingati
hingga kini ialah "Sister Colline,Sister Elliot L.C,dan Miss Marianne
Wise.Selepas 41 tahun , iaitu pada awal tahun 1979 barulah Pihak Kerajaan
Negeri Sabah/Persekutuan mengambilalih pentadbiran dispensari tersebut daripada
Gereja Anglican (Mission).
2.Tongod Anglican School Kinabatangan,North Borneo (Aliran
Inggeris)
Sekitar tahun 1955 dan 1956 apabila Rombongan Mubaligh
Kristian yang diketuai oleh "Reverand Lomex"datang ke Kg.Tongod kali
kedua,OT.Harun bin Japar telah menemui Paderi tersebut.Tujuan beliau ialah
memohon agar Pihak Mission membuka sebuah Sekolah di kampung ini.Tindakan beliau
ini adalah ekoran daripada rasa tidak puashati dengan tindakan kerajaan
mewujudkan sebuah Sekolah Rendah Kerajaan di Kg.Penangah.Padahal ketika itu
jarak Kg.Penangah lebih jauh ke Sandakan daripada Kg.Tongod ke
Sandakan.Beberapa permohonan juga telah diajukan kepada pihak kerajaan tetapi
tidak mendapat sebarang perhatian.
Pihak Mission
melalui Reverand Lomex bersetuju dengan permintaan tersebut tetapi dengan
syarat.Antara syarat tersebut ialah (Pihak Mission dibenarkan menyebarkan
ajaran Agama Kristian.OT.Harun Bin Japar bersetuju dengan syarat tersebut
TETAPI penduduk yang telah menganut Agama Islam tidak diganggu dan hak mereka
mesti dihormati).Setelah kedua-dua pihak bersetuju dengan syarat-syarat
tersebut maka kerja-kerja pembinaan bangunan Sekolah tersebut dimulakan pada
tahun 1957 dan siap sepenuhnya pada tahun 1958.
Pembinaan bangunan
tersebut dilakukan secara gotong-royong antara penduduk kampung dengan pihak
Mission.Penduduk kampung bertanggungjawab mendapatkan beberapa bahan binaan
seperti kayu bulat,belian dan kulit kayu dari hutan.Dikatakan bahawa bukan
sahaja pembinaan bangunan sekolah malah bangunan gereja (Lama) masih ada hingga
sekarang dibina hasil gotong-royong penduduk kampung.Pada ketika itu agama yang
ada selain Pagan ialah Agama Islam justeru sebilangan besar penduduk yang
terlibat dalam pembinaan bangunan-bangunan tersebut ialah penduduk islam.
Pada hari ini
jika kita hayati dan perhatikan lebih dekat struktur bangunan tersebut (Gereja)
terutama bahagian tiang belian berbentuk bulat,sukar untuk diterjemahkan dengan
kata-kata.Bagaimana jerih payah,berapa banyak keringat yang keluar daripada
tubuh penduduk kampung membawa tiang-tiang tersebut daripada hutan
belantara.Daripada kesimpulan peribadi penulis sendiri dapat diandaikan bahawa
"semangat perpaduan,kepatuhan kepada ketua,keikhlasan dan semangat
inginkan kemajuan "adalah faktor utama kejayaan pembinaan
bangunan-bangunan tersebut.
Soal upah,gaji dan harga bahan binaan yang
sememangnya tidak seberapa hanya perkara kedua,apa yang penting sekali ialah
masa depan bangsa terjamin hasil daripada pendidikan (ilmu) yang bekal
diperolehi nanti.Tarikh
06hb.Januari.1958 adalah tarikh "Sejarah" yang sangat penting bagi
penduduk Kg.Tongod kerana pada tarikh inilah bangunan sekolah berkenaan siap
seterusnya digunakan.Antara pelajar pertama ialah (Imam Tanguran Bin OT.Harun)
,pada ketika itu telah berumur sekitar 18 tahun.Faktor umur inilah menyebabkan
beliau ini hanya sempat belajar sehingga darjah tiga (Primary
Three).Walaubagaimanapun sebagai keluaran/produk pertama beliau ini fasih
bercakap dalam bahasa inggeris disamping menulis dengan baik seterusnya menjadi
salah seorang pemimpin masyarakat tersohor khususnya di Kg.Tongod ini.
Guru pertama
yang bertugas di sekolah ini ialah ialah "En.Puntang"berketurunan
Iban berasal dari Negeri Sarawak dan di bantu oleh En.Andrew Kerry (Tukang Kayu
yang mahir) juga dari Sarawak.Beliau ini kemudiannya digantikan oleh beberapa
orang guru besar (Headmaster) berbangsa inggeris, antara yang terkenal ialah
"Miss Govier dari England dan Miss Sylvia Jeans dari Australia.
Bangunan
sekolah tersebut sudah dirobohkan oleh pihak mission setelah Jabatan Pelajaran
Negeri Sabah mengambilalih sekolah tersebut sekitar penghujung tahun
1970an.Tapak sekolah ini juga telah dipindahkan ke Kg.Lilingkuon (Kawasan
Kg.Tongod) sekitar tahun 1985 pada era pemerintahan Parti BERJAYA.
3:Bangunan Gereja Anglikan (lama).
Seperti yang diceritakan tadi bahawa bangunan ini juga
adalah hasil kerja gotong-royong Pihak Mission dengan penduduk kampung.Struktur
bangunan termasuk seni bina masih lagi kukuh dan tidak banyak berubah walaupun
sudah di mamah usia dan mendapat pembaikkan.
Bangunan
tersebut banyak menyimpan nostalgia bukan sahaja bagi penduduk yang menganut
agama kristian tetapi juga penduduk yang beragama islam.
Masa
persekolahan pada zaman tersebut ialah jam 8.00 pagi,sebelum masuk ke bilik
darjah semua pelajar dikehendaki pergi ke gereja tidak kira kristian,islam atau
pagan dan ini adalah satu peraturan.Kebanyakkan aktiviti pada sesi tersebut
lebih kepada amalan yang dilakukan oleh Agama kristian,disamping itu aktiviti
sekolah (Ko-Kurikulum sekarang ini) seperti lakonan di buat di dalam gereja
tersebut.
Bagi pelajar
yang menganut agama islam hal tersebut bukanlah masalah besar pada ketika
itu,bagi mereka ini khususnya ibu bapa apa yang penting sekali ialah ilmu
pengetahuan daripada mereka dan bukan kepercayaan agama dan budaya yang
dipelajari.Dalam soal keagamaan (islam) pada ketika itu ialah kekuatan
"AQIDAH" yang telah hidup subur sejak sekian lama sebelum kedatangan
Pihak Mission Anglican ke Kg.Tongod ini.
4:Bangunan Kedai "Meng Chiang".
Bangunan ini adalah milik sebuah syarikat perdagangan cina
(Yoong Soon) yang pada ketika itu mempunyai kedai besar di Kg.Tangkulap dalam
Daerah Tongod.Bangunan ini adalah bangunan tertua dimana ianya telah dibina
sebelum pendudukan Pihak Jepun (Sekitar Kedatangan Pemerintahan Kesultanan
Sulu).
Secara ringkas
bangunan ini telah melalui "Empat Zaman Pemerintahan
(Suluk,British,Jepun,British)sehinggalah pada hari ini masih lagi kukuh.Pada
zaman pemerintahan Suluk dan British kedai ini seringkali dijadikan sebagai
tempat mesyuarat dan menyelesaikan permasalahan penduduk kampung.Pada zaman
Jepun pula bangunan ini dijadikan sebagai Markas tentera dan pusat penyimpanan
peralatan senjata.Dikatakan juga bahawa banyak darah yang telah ditumpahkan
oleh Pihak Jepun di kawasan ini.
Seandainya pada
masa ini OT.Harun Bin Japar dan Fee Bak Meen (Antara Taukeh Kedai) masih hidup
pada ketika ini, nescaya sebuah buku kecil dapat diterbitkan hasil cerita
khusus disebalik bangunan ini.Pada masa sekarang ini,seandainya bangunan ini
seperti manusia (boleh berkata-kata) banyak kisah yang boleh diceritakan kerana
sepanjang usianya telah menyaksikan kisah hidup dan suka duka penduduk Kg.Tongod
khususnya sejak ianya di bina hingga sekarang.
5:Tugu Sumpah Perdamaian (Suku Rumanau dan Suku Minokok).
HEAD HUNTING
Tugu ini adalah "BUKTI" sahih bahawa pada suatu
ketika dahulu di kawasan ini pernah terjadi Permusuhan Kaum dalam tempoh masa
yang cukup lama.Permusuhan kaum ini melibatkan aktiviti (HEAD HUNTING) pemotong
kepala manusia.Berdasarkan tugu tersebut kaum yang terlibat ialah Suku Rumanau
dengan Suku Minokok.
Dianggarkan
bahawa tempoh masa permusuhan tersebut ialah sekitar 70 tahun. Permusuhan ini
hanya berjaya ditamatkan sepenuhnya dengan campur tangan Pihak British iaitu
pada tarikah "04hb.Mei.1953.Peristiwa perdamaian tersebut telah diadakan
di "Kg.Kiandongo" dalam kawasan Kg.Tongod dan di buat oleh (OT.Karukau-Suku
Rumanau dan OT.Rungkaki-Suku Minokok) sebagai wakil bagi kedua-dua suku
tersebut.
Bagi Suku Kaum
Makiang dan Sinabu gelaran-gelaran seperti "BAANI" amat sinonim bagi
kedua-dua suku tersebut.BAANI ialah gelaran kepada seorang Pahlawan (yang
berjaya membawa balik kepala musuh),sementar panggilan seperti
"TINGGALAN-Suku Makiang,dan SAGILITAN-Suku Sinabu ialah panggilan kepada
sekumpulan musuh (Pemotong Kepala) yang seringkali datang menyerang kawasan ini
ketika itu.Status seorang pahlawan (BAANI) diukur mengikut berapa jumlah kepala
yang berjaya dipotong seterusnya di bawa balik dari perburuan.
Bagi Suku Kaum
Sungai (Ulu Kinabatangan) khususnya kawasan Kg.Tongod aktiviti (Head Hunting)
pemotong kepala ini dilakukan disebabkan oleh mempertahankan diri dan membalas
dendam pada mulanya.Pada zaman dahulu kumpulan musuh (Tinggalan / Sagilitan)
ini biasanya datang menyerang kawasan ini pada masa-masa tertentu,biasanya pada
musim menanam dan menuai padi.Walaubagaimanapun bagi Suku Kaum Sungai khusunya
Suku Makiang,kegiatan ini telah tamat (tiada tarikh tertentu) selepas
kedatangan Agama Islam ke kawasan ini.Bagi Suku Kaum Makiang "BAANI"
yang sangat terkenal ialah (Aki Salap@Randam,Aki Sangka,Aki Pangkatan,Aki
Lintangah,Aki Jaim) setakat yang diketahui.
Nama-nama besar
inilah juga yang bertanggungjawab kepada kewujudan kampung-kampung pesisir
Sungai kinabatangan daripada Kg.Kuamut hinggalah ke Kg.Tongod ini.Sejak dari
itu susur galur keturunan mereka ini bertaburan hingga ke Kg.Penangah ,faktor
hal tersebut antara lain ialah kerana "Perkahwinan".Justeru bagi
Kg.Tongod ini sendiri penduduk islam mempunyai kaitan keluarga dengan penduduk
sekitar bukan beragama islam seperi Bolot,Talibu,Purutawoi,Malagatan,kiliwatong
dan sehingga ke Kg.Penangah.
STRUKTUR KEPIMPINAN
(Tahun 1900 hingga 2012)
1:Aki Salap @ Randam.
Menurut cerita beliau ini adalah 'MOYANG" kepada
seluruh penduduk Kg.Tongod khususnya yang beragama islam.Beliau ini berasa di
Ulu Sungai Kuamut (Tambanoua) seorang pahlawan gagah perkasa,digeruni pihak
kawan dan lawan (Tinggalan) pada keika itu.
Daripada
penempatan asal beliau berjalan mengejar
pihak musuh bersama beberapa orang saudara beliau sendiri (nama tidak
diketahui).Setelah melalui perjalanan yang cukup lama akhirnya beliau
sampai/tembus di Sungai Kinabatangan seterusnya menetap di Kg.Bangkulat.Adalah
dipercayai bahawa saudara-saudara beliau ini ada yang sampai sehingga ke
Kg.Inarad,Kg.Penangah seterusnya ke Keningau.Menurut cerita mereka ini tidak
lagi kembali ketempat asal mereka.
Bagi Suku Kaum
Makiang Sungai mereka-mereka inilah yang digelar sebagai
"BAANI".Menurut cerita zaman mereka inilah berlaku kegiatan Head
Hunting (Pemotong Kepala) yang sangat rancak.Seperti cerita awal peristiwa ini
berlaku akibat daripada "mempertahankan diri dan membalas
dendam".Bermula daripada kisah inilah khusus untuk Penduduk Islam
Kg.Tongod hari ini, mempunyai pertalian keluarag yang rapat dengan penduduk
bukan beragama islam dari Kg.Kuamut hinggalah Kg.Penangah sekarang ini.
Menurut
keterangan yang diperolehi beliau ini adalah oarang yang
"Pertama"memeluk agama islam,seterusnya diikuti oleh penduduk kampung
pada ketika itu (sebelum kedatangan Pemerintah Suluk sekitar sebelum
tahun-19900).Jika fakta ini diambil kira maka Penulis adalah "Keturunan
Ketujuh"melalui susur-galur keturunan "Aki Salap @ Randam "ini.
Apabila wabak
penyakit "PANGKOT"(sejenis penyakit berjangkit) menyerang penduduk
Kg.Bangkulat dan sekitar (tarikh tidak diketahui),beliau ini berserta beberapa
keluarga telah menyusuri Sungai Kinabatangan hingga ke Kg.Tongod seterusnya
bertemu dengan "En.Kangi".Pada waktu itu beliau dan beberapa penduduk
telah memeluk agama islam dengan diislamkan oleh "Imam Kahar" seorang
pedagang/mubaligh islam dipercayai dari Kesultanan Brunei.Selepas membuat
penempatan (Kampung) di tempat ini seorang saudagar Suluk bernama "Datuk
Rabbana"telah sampai ke tempat ini,seterusnya melantik beliau sebagai
"Penghulu" dengan gaji $5.00 sebulan daripada Pemerintah Sulu.
Bermula pada
masa inilah maka penduduk kampung ini pada ketika itu mempunyai seorang ketua
yang sah,.ini kerana dipercayai bahawa pada ketika itu kewasan ini termasuk
dalam Kuasa Pemerintahan Kerajaan Sulu sehingga Ulu Kinabatangan.
2:Aki Daaga @ Panglima Ambilbar.
Tokoh ini adalah anak kepada "Aki Randam" dan
bertugas dari Pemerintahan Suluk sehingga Zaman Kolonial British.Seperti
bapanya beliau ini juga dikatakan seorang yang gagah perkasa,disamping mempunyai
kelebihan-kelebihan tertentu dalam pelbagai bidang.Beliau ini juga sangat
dihormati dan digeruni oleh kawan dan lawan pada zaman tersebut.
Bagi Suku
Kaum Makiang beliau ini adalah satu-satunya tokoh yang pernah menentang Pihak
British.Beliau ini pernah pergi ke Sandakan (menaiki perahu) berjumpa dengan
Residen British pada ketika itu.Beliau meminta "Seratus pucuk senapang
berserta dengan dua guni peluru"daripada British,dengan alasan bahawa
banyak "TELEGRAF"yang dipasang oleh British sebelah Ulu rosak akibat
gangguan "Gajah Liar".
Sebelum
pertemuan tersebut Pihak British telah menghidu niat sebenar beliau lebih awal
lagi.Oleh itu Pihak British telah mengupah seorang Saudagar Suluk untuk
meracuni beliau ini.Apabila rombongan mereka ini sampai di Kg.Bilit sekarang
ini , mereka telah disambut seterusnya diberikan jamuan secara besar -
besaran.Dalam jamuan tersebut Saudagar Suluk tadi telah menyimpan racun ke
dalam minuman "Panglima Ambilbar".Setelah menyedari bahawa beliau ini
telah diracuni maka mereka terus bertolak dari Kg.Bilit berdayung siang dan
malam tanpa henti.Mungkin umur beliau telah sampai maka akhirnaya beliau ini
menghembuskan nafas terakhir di "KG.LANGOT" sekarang ini dalam
kawasan Kg.Tongod.
Menurut
cerita penduduk "Panglima Ambilbar" telah dipilih oleh "Paduka
Mat Salleh" sebagai ketua sebelah Ulu Kinabatangan untuk melawan Pihak
British.Paduka Mat Salleh dikatakan pernah sampai ke kawasan ini bagi meraih
sokongan penduduk untuk menentang British.Pada ketika itu juga penduduk
setempat tidak berpuas hati dengan peraturan "Cukai" yang dikenakan
oleh British keatas penduduk kampung.Antara cukai-cukai yang dikenakan pada
ketika itu ialah "Cukai Kepala Manusia,Cukai Perahu,dan Cukai hasil-hasil
pertanian dan ternakan".Hal inilah yang menyebabkan "Panglima
Ambilbar" sebagai ketua ketika itu bangun untuk menentang Pihak British
tetapi tidak kesampaian.
Orang-orang
(Gumbilaan/Pahlawan) yang dibawa oleh beliau ke Sandakan untuk menemui Residen
British ialah "Aki Dagang , Aki
Mutasim, dan Aki Jali".Sementara anak beliau yang bernama "Aki
Masaleh" ditinggalkan bagi menjaga keselamatan seterusnya pentadbiran
kampung,beliau ini juga dikatakan seorang "Gumbilaan/Pahlawan" pada
ketika itu.
3:Aki Masaleh Bin Ambilbar.
Selepas Panglima Ambilbar meninggal dunia tempat beliau
sepatutnya digantikan oleh anaknya yang bernama "AKI MASALEH",yang
juga cukup hebat pada ketika itu. Walaubagaimanapun beliau ini (Aki Masaleh)
tidak berminat untuk menjadi ketua,sebab-sebab beliau tidak berminat tidak
diketahui.Dikatakan bahawa beliau ini lebih berminat mempelajari ilmu-ilmu
berkenaan dengan soal keagamaan (Islam) pada masa itu.
4:Aki Tangkas Bin Darusan.
Oleh kerana tiada lagi orang yang boleh dilantik sebagai
ganti kepada Panglima Ambilbar maka Pihak Suluk telah melantik AKI TANGKAS BIN
DARUSAN sebagai ketua (kemungkinan OT) bagi mengetuai penduduk ketika
itu.Walaubagaimanapun era beliau ini tidak lama,tidak diketahui sebab-sebab
atau masalah maka beliau ini diberhentikan oeh pemerintah ketika itu.Kebetulan
pula tiada maklumat tertentu yang diceritakan oleh penduduk setempat samada
dahulu atau sekarang ini berhubung dengan beliau ini.
5:Aki Japar Bin Ambilbar.
Beliau ini telah dilantik oleh Pemerintah British dengan
gelaran "Orang Tua"(OT).Berbanding dengan bapanya beliau ini seorang
yang agak sedehana.Walaubagaimanapun darah kepahlawanan tetap ada pada diri
beliau ini.
Sebagai ketua
pada ketika itu beliau ini telah memikirkan kepentingan kesihatan penduduk.Pada
zaman ini berbagai-bagai penyakit berjangkit timbul,cara perubatan pula hanya
bergantung kepada perubatan tradisi (Herba-herba dan amalan kepercayaan
animisme).Dengan kesedaran inilah maka beliau telah berjumpa dengan Pegawai
Daerah Lamag ketika itu yang bernama "Tuan Cladius-berketurunan
British".Beliau telah meminta agar Pemerintah British ketika itu
mewujudkan sebuah "Rumah Sakit" di Kg.Tongod ini.
Pada tahun 1938
satu sejarah telah tercatat, dimana penduduk Kg.Tongod yang terdiri daripada
Suku Kaum Sungai-Makiang telah mendapat sentuhan "Perubatan
Moden".Dengan adanya Rumah Sakit (Dispensari) tersebut , bukan hanya
penduduk Kg.Tongod yang mendapat manfaat tetapi juga seluruh Kampung-Kampung
sekitar pada ketika itu.Pada waktu inilah juga dikatakan bahawa penghijrahan
penduduk dari kampung berdekatan semakin rancak.
6:Aki Harun Bin Japar (Pemerintahan USNO).(1976-Meninggal Dunia)
Beliau ini cukup sederhana dan mempunyai ciri-ciri seperti
"Penyabar,Pemurah,Periang dan suka bergaul dengan sesiapa
sahaja".Ciri-ciri inilah yang menyebabkan beliau ini mempunyai cukup ramai
kawan seterusnya menjadi seorang pemimpin yang tersohor pada zamannya,sehingga
hari ini masih menjadi sebutan oleh penduduk setempat.
Seperti juga
bapanya beliau ini telah memikirkan kemajuan untuk kepentingan masa depan
genarasi beliau.Jika bapanya telah memikirkan kepentingan kesihatan masyarakat
beliau ini pula lebih kepada pendidikan (ilmu) untuk generasinya.Pada zaman
tersebut masyarakat secara keseluruhan masih lagi "BUTA
HURUF",pendidikan pada masa ini lebih kepada "Agama Islam".
Atas kesedaran
tersebut maka beliau telah mengemukakan beberapa permohonan kepada pihak
Kerajaan agar sebuah Sekolah Kerajaan di wujudkan di Kg.Tongod ini.Setelah puas
memohon dan bersabar menunggu tiada juga kelulusan,maka beliau telah mencari
pendekatan yang lain.Pada masa tersebut di Kg.Penangah sudah ada sebuah Sekolah
Rendah Kerajaan yang diberikan oleh kerajaan ketika itu.
Pada tahun
1953 beliau telah berjumpa dengan sekumpulan Mubaligh Kristian yang telah
sampai di Kampung ini ketika itu.Dalam pertemuan tersebut beliau telah meminta
agar pihak Mission (Sabah Anglican Interior Mission) membuka sebuah sekolah di
Kg.Tongod ini.Rombongan mubaligh tersebut diketuai oleh "The Reverand
Lomex-berketurunan inggeris".Tahun 1957 bermulahlah kerja-kerja pembinaan bangunan sekolah
tersebut sehingga siap dan digunakan pada tahun 1958.
Beliau ini
juga di gelar sebagai "PANGLIMA RUMANTAI" oleh Suku Kaum Mangkaak,
seterusnya mendapat pemberian (hadiah) setiap tahun berupa beras dan padi
daripada Suku berkenaan. Rakan-rakan rapat beliau dari suku ini ialah
OT.Laasam, OT.Rungkaki, OT.Arut. Suku Kaum ini terhutang budi ,ekoran satu
peristiwa rompakan keatas sebuah kedai milik orang cina bertampat di Kg.Tongod
dimana dilakukan oleh suku ini pada zaman dahulu.Pemberian hadiah sepertimana
diatas dikenali sebagai " PUAS PUNSU",berupa tanda terima kasih dan
mengenang jasa dan bukan sebagai cukai tertentu.
Usaha
berterusan untuk memajukan kawasan ini diteruskan lagi dengan permohonan
Sekolah Menengah dan Pejabat Daerah Kecil
untuk Kg.Tongod.Untuk tujuan tersebut pada tahun 1975 beliau bersama
ketua-ketua kaum yang lain mengadakan mesyuarat dengan dipengerusikan oleh
(Tuan Jumat Insud) Pegawai Daerah Lamag ketika itu.Walaubagaimanapun beliau
tidak sempat melihat kewujudan SMK dan Pejabat Daerah Kecil tersebut kerana
pada tahun 1976 beliau telah kembali kerahmatullah (meninggal dunia).
7:Aki Agap Bin
Mutisam.
Menurut cerita beliau ini pernah dilantik sementara sebagai
Ketua Kampung (OT) bagi menggantikan OT.Harun.Ini kerana masa tersebut OT.Harun
pernah diberhentikan sementara oleh OKK Harun (Ketua Daerah) berpejabat di
Kg.Penangah ketika itu.OT.Harun pada ketika itu ada masalah dengan isterinya
(Adu Saliput Binti Lintangah),selepas masalah tersebut selesai (Kahwin) beliau
dilantik semula sehinggalah awal Pemerintahan Parti BERJAYA.
8:Imam Tanguran Bin OT.Harun.(1940-2002)
Mengikut daftar sekolah (sehingga kini digunakan) beliau ini
adalah kumpulan pelajar pertama mendapat pendidikan di sekolah (Tongod Anglican
School Kinabatangan,North Borneo) pada tarikh 06hb.Januri.1958 (Aliran Bahas
Inggeris).Pada ketika itu umur beliau ini lebih kurang dalam 18 tahun,antara
rakan sekolah beliau ialah En.John Chua Bak Meen,dan En.Idris Bin Panglima
Siat.
Disebabkan
faktor umur maka beliau ini hanya sempat menuntut di sekolah tersebut dalam
darjah tiga (Primary Three) sahaja.Walaupun begitu beliau ini boleh bercakap
dengan baik dalam bahasa inggeris disamping lancar membaca dan menulis dalam
Bahasa Melayu dan Jawi.Dengan sedikit ilmu inilah yang menjadi bekalan kepada
beliau untuk meneruskan perjuangan moyang dan bapanya dalam membantu masyarakat
secara keseluruhan.
Setelah bapanya
meninggal dunia beliau ini telah dilantik oleh Tuan Haji Abd.Malek Chua
(allahyarham) sebagai Ketua Kampung bagi Kg.Tongod ini.Pada zaman inilah
gelaran OT(British) digantikan dengan gelaran "Ketua
Kampung,"mengikut rekod pada ketika itu beliau ini belum sampai 40 tahun
(umur).Setelah menjawat tugas tersebut seawal umur beliau 40an,tugas berat
telah berada di bahu iaitu "Pemimpin Masyarakat dan Pemimpin Agama
(Islam)".Pada zaman dahulu gelaran "IMAM" diberikan kepada
seseorang yang mengetuai acara/aktiviti keagamaan.Ini kerana pada ketika itu
dikatakan bahawa beliau ini adalah satu-satunya penduduk yang mempunyai
pengetahuan dalam bidang tersebut.
Seperti awal
catatan tadi bahawa ISLAM adalah agama terawal sampai di tempat ini.Dalam
situasi tersebut sepatutnya sudah ramai penduduk yang mempunyai pengetahuan
dalam bidang keagamaan.Pada waktu tersebut kebanyakkan penduduk islam Kg.Tongod
ini telah berhijrah ke Kg.Suan Lamba sekarang ini.Ini adalah permintaan
"Pangeran Galpam" wakil rakyat USNO supaya penduduk berhijrah ke
Kg.Suan Lamba (Rancangan Tanaman Kelapa Sawit).Walaubagaimanapun OT.Harun tidak
menyahut permintaan tersebut berserta beberapa ketua keluarga yang lain (Hujan
Emas Di Negeri Orang,Hujan Batu Negeri Sendiri).
Mengenai Imam
Tanguran Bin OT.Harun ini,sumbangan besar beliau ialah dalam bidang
"Keagamaan,Adat-Istiadat,dan Kepimpinan Masyarakat".Dalam bidang
agama islam beliau telah memberikan sumbangan sehingga ke Kg.Penangah dalam
jangka masa hampir (22 tahun) sehingga meninggal dunia pada tahun 2002.Tugas
ini merangkumi "Nikah kahwin,kenduri,pengurusan Jenazah,pengajain al-quran
dan lain-lain berkaitan dengan agama islam secara perseorangan dan percuma.
Dalam
kepimpinan masyarakat beliau ini pernah menjadi "Ketua Kampung,Wakil Ketua
Anak Negeri (WKAN),Pemaju Mukim (PM),Ketua Anak Negeri (KAN),JPPK (UMNO).Dalam
bidang politik pula beliau ini adalah Ketua Cawangan USNO, BERJAYA dan UMNO
sehingga meninggal dunia.Meneruskan permohonan bapanya agar sebuah Sekolah
Menengah dan Pejabat Daerah Kecil diwujudkan di Kg.Tongod melalui Haji
Abd.Malek Chua,Wakil Rakyat ketika itu.
Pada tahun
1977 lahirlah Pejabat Daerah Kecil Tongod dan dalam masa yang sama kelulusan
Sebuah Sekolah Menengah diberikan oleh Jabatan Pelajaran Sabah.Bagi Sekolah
Menengah ini Pemecahan Batu Asas telah dilakukan sendiri oleh "Datuk Musa
Hitam" yang bertugas sebagai Menteri Pelajaran Malaysia ketika itu.Dengan
adanya kedua-dua Institusi berkenaan maka bertambahla kemajuan Kg.Tongod dan
kampung-kampung sekitar pada ketika itu hingga hari ini.
Tanpa sebab dan
alasan yang kukuh SMK TONGOD telah dipindahkan ke Kg.Penangah.Rakyat secara
keseluruhan cukup sedih dan dukacita dengan perpindahan tersebut.Penduduk
Kg.Tongod khususnya menerima tamparan cukup hebat kerana alasan perpindahan
tersebut ialah "ORANG TONGOD MENOLAK PEMBINAAN SMK TERSEBUT".Tuduhan
tersebut sebenarnya TIDAK betul kerana tapak SMK tersebut bukan dalam kawasan
Kg.Tongod sebenarnya.Apa yang betul ialah campur tangan politik telah
membataskan perancangan awal Jabatan Pelajaran Negeri Sabah ketika itu.
9:En.Abd.Kadir Bin Abdullah.(1939)
Beliau ini dilantik sebagai "Ketua Kampung merangkap
PJKKK" pada tahun 1981 semasa Pemerintahan Parti Berjaya.Pada zaman ini
banyak peruntukan-peruntukan kecil seperti Balai raya dan Gelanggang perminan
telah di bina.
Bagi masyarakat
Islam sekarang ini beliau ini boleh dikategorikan sebagai Ketua Umur.Oleh sebab
itu hingga kini beliau ini seringkali menjadi bahan rujukan dalam beberapa
perkara terutama berkaitan dengan hal-hal zaman dahulu.
10:En.Jangawan Bin Parigau.(1945)
Beliau ini adalah sepupu sekali kepada Imam Tanguran Bin
OT.Harun.Ini kerana (Adu Saliput Binti
Lintangah-ibu kepada Imam Tanguran) adalah adik kandung bongsu kepada
OT.Parigau Bin Lintangah.
Pada tahun 1986 beliau ini dilantik sebagai Ketua Kampung bagi Kg.Tongod menggantikan En.Abd.Kadir Bin Abdullah.Pada hari ini dari segi adat-istiadat Suku Kaum Sungai beliau ini adalah satu-satunya pemimpin yang masih mempunyai pengetahuan luas dan pakar rujuk kepada Ketua-Ketua Kampung yang lain. Dalam usia yang sudah lanjut beliau ini masih cergas dan erus bertugas sehingga ke hari ini.
Pada tahun 1986 beliau ini dilantik sebagai Ketua Kampung bagi Kg.Tongod menggantikan En.Abd.Kadir Bin Abdullah.Pada hari ini dari segi adat-istiadat Suku Kaum Sungai beliau ini adalah satu-satunya pemimpin yang masih mempunyai pengetahuan luas dan pakar rujuk kepada Ketua-Ketua Kampung yang lain. Dalam usia yang sudah lanjut beliau ini masih cergas dan erus bertugas sehingga ke hari ini.
11:En.Sani Bin Asbat.(1952)
Dilantik sebagai Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN) merangkap
PJKKK pada tahun 1986 hingga tahun 1996.Beliau ini berkhidmat semasa zaman
Pemerintahan Parti Bersatu Sabah (PBS) dan banyak memberikan sumbangan jasa
sesuai dengan tugas beliau.
Pada zaman ini Kg.Tongod telah mendapat Projek Perumahan (Projek Perhutanan Masyarakat-dikendalikan oleh Yayasan Sabah).Beberapa penduduk kampung mendapat bantuan bahan binaan untuk membuat rumah secara percuma.Sehingga hari ini rumah-rumah tersebut masih ada didiami oleh penduduk kampung.Dari segi keagamaan pula beliau ini selalu dipanggil oleh penduduk kampung bagi mengetuai acara-acar kenduri apabila imam bertauliah ada urusan lain.
Pada zaman ini Kg.Tongod telah mendapat Projek Perumahan (Projek Perhutanan Masyarakat-dikendalikan oleh Yayasan Sabah).Beberapa penduduk kampung mendapat bantuan bahan binaan untuk membuat rumah secara percuma.Sehingga hari ini rumah-rumah tersebut masih ada didiami oleh penduduk kampung.Dari segi keagamaan pula beliau ini selalu dipanggil oleh penduduk kampung bagi mengetuai acara-acar kenduri apabila imam bertauliah ada urusan lain.
12:En.Asan Bin Pinsin.(1967)
Beliau ini adalah cucu kepada OT.Harun Bin Japar.Dilantik
sebagai PJKKK bagi menggantikan En.Sani Asbat.Beliau ini merupakan PJKKK yang
ke-3 bagi kg.Tongod atas pilihan rakyat pada ketika itu,dan sekarang ini cucu
lelaki paling tua kepada OT.Harun Bin Japar.
13:En.Awang Abd.Murad.(1960)
Berasal daripada Daerah Beaufort Sabah dan berketurunan
Brunei.Bertugas sebagai Pembantu Perubatan di Klinik Kesihatan Tongod.Beliau
telah berkahwin dengan (Pn.Sabturiah Binti Tanguran) dan terus menetap di
Kg.Tongod hingga sekarang.
Dilantik
sebagai PJKKK menggantikan En.Asan Pinsin.Beliau ini memberikan sumbangan yang
cukup besar khususnya kepada masyarakat islam kampung ini.Dalam bidang politik
(UMNO) beliau ini bertanggungjawab membantu bapa mertuanya dalam hal-hal
politik.Sehingga kini menjadi sumber rujukan khususnya pemimpin UMNO kawasan
ini.
Antara jasa-jasa yang beliau sumbangkan ialah (Pengerusi
JKKK-Ke 4,Ketua Cawangan UMNO,Pengerusi Zon UMNO,Pengerusi Masjid,AJK UMNO
Bahagian Kinabatangan dan Ahli JASA sehingga sekarang).
Dalam bidang
keagamaan beliau ini boleh diandaikan sebagai pengganti kepada Imam Tanguran
Bin OT.Harun.Walaupun kini sudah ada Imam bertauliah daripada JHAEINS tetapi
pada masa-masa tertentu khidmat beliau ini sangat diperlukan.
14:En.Masuari Bin Atiau.(1962)
Bagi penduduk islam Kg.Tongod beliau ini adalah Pemimpin
Baru yang berkebolehan.Mempunyai pandangan jauh dan idea-idea baru untuk
kemajuan kampung.Bertugas di Jabatan Pertanian Tongod sekarang ini dan pernah
menjadi guru sandaran satu ketika dahulu.
Beliau dilantik
sebagai pengerusi JKKK bagi Kg.Tongod yang ke-5.Antara sumbangan dan jasa
beliau hingga sekarang ialah (Pengerusi JKKK,AJK Masjid,Ketua Cawangan UPKO dan
AJK Bahagian UPKO sehingga sekarang).Beliau ini meletakkan jawatan sebagai
Pengerusi JKKK atas pilihan sendiri dan hanya beliau yang tahu sebabnya.
15:En.Hendrikus Emoi.(1969)
Seorang pemimpin baru yang berkebolehan berusia sekitar awal
40an dan berpandangan jauh.Beliau bertugas sebagai guru di SRK Pekan Tongod
sekarang ini,seorang yang cergas dan rajin bekerja.
Beliau dilantik
sebagai Pengerusi JKKK yang ke 6 bagi Kg.Tongod menggantikan En.Masuari
Atiau.Walaupun baru menjalankan tugas tersebut sudah banyak usaha yang beliau
lakukan untuk memajukan kampung ini.Sebagai pemimpin baru bagi kampung ini
sumbangan beliau ini masih belum boleh diukur atau diberikan gred (masih
bertugas).Setakat ini sumbangan -sumbangan beliau ialah (Pengerusi JKKK,
Setiausaha Zon UPKO,dan Setiausaha Pemuda Bahagian UPKO hingga sekarang ini).
KAWASAN KG.TONGOD (ASAL)
Mengikut keterangan pemimpin-pemimpin kawasan ini (veteran)
persempadanan kampung-kampung Mukim Tongod ini telahpun ditentukan oleh
pemimpin/ketua kaum pada zaman dahulu lagi.Walaubagaimanapun tidak diketahui
samada perkara tersebut didokumentasikan atau tidak,hal inilah yang menjadi kemuskilan
dan pertentangan diantara kampung-kampung sekarang ini.
Bagi Kg.Tongod
ini sendiri sempadan awal dengan kampung-kampung yang lain adalah seperti
dibawah ini mengikut perjanjian pemimpin dahulu:-
Kg.Tongod dengan Kg.Bolot (Sempadan diantara kedua-dua
kampung ini ialah di bawah Kuala Sungai Ayoh @ Ayob) yang dipanggil
"Bayawion".
Kg.Tongod dengan Kg.Talibu (Sempadan kedua-dua kampung ini
ialah "Nikupang"-dikawasan ini terdapat batu besar).
Kg.Tongod dengan Kg.Kiliwatong (tidak diketahui tempat
sebenar,tetapi sejak awal "Lilingkuon" masih termasuk dalam Kg.Tongod
hingga kini).
Pada hari ini
kawasan-kawasan tersebut bukan lagi milik Kg.Tongod.Ini kerana sebahagian kawasan
tersebut sudah masuk dalam kawasan (PPM-Yayasan Sabah Kg.Talibu dan
Kg.Bolot).Keadaan ini lebih parah lagi dengan adanya "Pelan Baru Pekan
Tongod" New Township yang telah mengambil kawasan Kg.Tongod (dari Kuala
Sungai Tongod - Kg.Lilingkuon hingga hampir sampai dengan sempadan Kg.Bolot).Sekiranya kawasan
"Township" ini dikuatkuasakan, maka pada hari ini hampir 90 peratus
Kg.Tongod asal telah ditiadakan.Sangat menyedihkan sekali bagi kami warga
Kg.Tongod yang mendiami kawasan ini hampir 112 tahun lamanya sengaja
dikorbankan semata-mata kerana pembangunan yang tidak terancang.
Justeru
mengenai hal ini sebagai warga merdeka,sekalipun kami hanya dikategorikan
sebagai kolompok "Minoriti" hak kami untuk membuat tuntutan dan
rayuan secara berhemah seharusnya diberikan perhatian.Untuk tujuan tersebut
beberapa sebab kenapa rayuan kami ini mesti diberikan perhatian serius oleh
pihik-pihak berwajib seterusnya kelulusan.
SEBAB-SEBAB TUNTUTAN/RAYUAN.
1.Kawasan perumahan (PPM-Yayasan Sabah) terlalu kecil -41.41
hektar.
Kawasan ini sebenarnya adalah kawasan berbukit dan mempunyai
sungai.Untuk membuat rumah kos untuk meratakan tapak terlalu tinggi,penduduk
kampung tidak mampu untuk membayar jentera.Jika dilihat dengan lebih dekat
kawasan ini sememangnya kurang sesuai untuk dijadikan sebagai kawasan
penempatan.
Dengan
keluasan 41.41 hektar sahaja sekarang inipun keadaannya sudah agak sempit
sedangkan jumlah penduduk semakin bertambah.Hal ini ditambahkan lagi dengan
adanya individu tertentu dari kampung lain membina rumah di kawasan ini.
Apa yang dikhuatiri ialah pada lima atau sepuluh tahun akan
datang kawasan ini sudah tidak mampu menampung kebanjiran penduduk.Jika ini
berlaku kemanakah agaknya anak cucu kami akan datang untuk membuat
penempatan.....?
2.Kawasan yang di pohon tidak mencacatkan TOWNSHIP.
Jika ditinjau dan dilihat secara lebih dekat kawasan yang
dipohon untuk pengeluaran terlalu kecil daripada kawasan asal (lebih kurang 10
peratus sahaja).Kawasan yang dimaksudkan ialah daripada "Sempadan Mission
hingga Sempadan Kg.Bolot sahaja, dan dari tepi Sungai Kinabatangan hingga
sempadan PPM-Yayasan Sabah.
Apabila diperhatikan dalam Pelan Township , kawasan yang dipohon ini berada dihujung/tepi kawasan tersebut dan bukannya berada di tengah-tengah.Oleh sebab itu diandaikan bahawa kawasan ini TIDAK mencacatkan Township atau Pekan Baru Tongod.Pada masa-masa akan datang apabila TONGOD TOWNSHIP ini sudah diwartakan nanti, secara langsung perkataan KAMPUNG (KG.) akan hilang.Justeru itu sekiranya permohonan kami diluluskan maka kawasan yang dipohon akan dinamakan sebagai "KAMPUNG (KG.) TONGOD" nanti.Dengan ini sekurang-kurangnya sejarah datuk nenek moyang kami tidak akan hilang,sekalipun terpaksa mengorbankan kawasan asal yang wujud hasil daripada sebuah perjuangan dan pengorbanan yang cukup panjang.
Seandainya
sejarah kewujudan Kg.Tongod ini lebih awal didokumentasikan seterusnya
diselidiki dan dikaji dengan betul boleh diandaikan bahawa "Kg.Tongod ini
adalah watak utama" adanya kampung-kampung sekitar Mukim Tongod ini. Dari
segi SEJARAH pula ,Kg.Tongod ini adalah pusat kelahiran
"cerita,adat-istiadat,kebudayaan,cara hidup,agama dan kepercayaan, dan
ilmu" seluruh masyarakat setempat.
"Sejarah
sebenarnya TIDAK pernah membohongi manusia,tetapi kadang-kadang hanya manusia
itu sendiri yang sengaja memesongkan sejarah".Apabila keadaan ini berlaku
maka jadilah perkara-perkara seperti penindasan,dan pengorbanan hak sesuatu
suku,kaum atau kelompok minoriti.Dengan tindakan-tindakan sedemikian pada suatu
hari nanti masyarakat akan menghukum kita sebagai "TIDAK MENGENANG
BUDI".
3.Telah diduduki sejak sekian lama.(hampir 50 tahun
anggaran).
Tempoh masa penduduk sekarang (kawasan dipohon) mendiami tempat ini sudah
memakan masa hampir hampir 50 tahun.Fakta ini tidak boleh disangsikan apabila
tanaman-tanaman dan tanah perkuburan yang terdapat dikawasan ini dijadikan
sebagai ukuran masa.
Pada hari ini
kawasan ini adalah kebun utama bagi penduduk kampung.Fakta ini berdasarkan
adanya berjenis-jenis tanaman buah-buahan khususnya,yang telah berusia puluhan
tahun.Tanaman-tanaman sara hidup seperti (Kelapa Sawit dan Getah) ada
diusahakan dikawasan ini untuk menambah pendapatan bagi menampung keperluan
seharian.Rumah-rumah yang telah dibina dan sedang diduduki sekarang ini sudah
cukup selesa,sekiranya terpaksa dirobohkan sudah tentu memerlukan wang yang
banyak untuk membina semula dan kami tidak mampu kearah itu.
4.Sudah banyak pengorbanan yang diberikan.
Jika mengambil kira kepesatan pembangunan kawasan ini (Mukim
Tongod) sehingga ke hari ini,belum ada kampung-kampung sekitar yang sanggup
berkorban sepertimana yang Kg.Tongod berikan.
1.Tanah perkuburan islam (Sumilad).
Sebelum Pemerintahan Parti BERJAYA kawasan tersebut adalah
kawasan perkuburan islam Kg.Tongod.Atas dasar pembangunan dan sikap "Tidak
menghormati" hak kelompok minoriti maka kawasan tersebut telah dihancurkan
tanpa belas kasihan.Hanya setakat yang diketahui (anggaran)hampir dua ratus
jasad manusia yang telah disemadikan dikawasan tersebut semenjak Kg.Tongod ini
wujud.
2.Tanah perkuburan islam (Kawasan PPRT Kg.Bolot Jalan Pekan
Tongod).
Dikawasan ini juga dianggarkan lebih 100 buah kuburan
islam.Pada hari ini siang dan malam kita melalui kawasan tersebut padahal suatu
ketika dahulu kawasan ini adalah perkuburan islam.Kawasan ini juga pada ketika
itu terpaksa direlakan atas sebab memberikan laluan kepada pembangunan kawasan
ini (Jalanraya).
3.Kawasan Asal Kg.Tongod.
Pada asalnya kawasan ini cukup luas sebenarnya jika ikut
persempadanan lama.Tetapi atas dasar setia kawan,memelihara hubungan keluarga,tolak-ansur,
dan belas kasihan maka sebahagian kawasan ini kami relakan.
Sekarang ini ,
dengan adanya Pelan Baru Pekan Tongod (New Township) sebahagian besar kawasan
kampung ini termasuk dalam pelan tersebut.Demi untuk pembangunan yang sedang pesat
di bawa oleh "Kerajaan Barisan
Nasional" juga kami relakan untuk manfaat masyarakat keseluruhan.TETAPI
kami MOHON, sedikit rasa belas kasihan daripada pihak berkenaan agar kami
diberikan sedikit kawasan asal kami (sepertimana yang dipohon).
Edited By: CHABIR@KHABIR BIN TANGURAN
Sumber : syafiqsamiun.blogspot.my
No comments:
Post a Comment