Monday 29 December 2014

Why Pengiran Anak Abdul Momin was chosen as the Sultan?



 
Sultan Omar Ali Saifuddien II
Pengiran Anak Abdul Momin was only related to the Sultan Omar Ali Saifuddien II (SOAS II) when he married to the Sultan’s daughter Raja Isteri Pengiran Anak Zubaidah and that made him the son-in-law of SOAS II. On top of that, he was not the first choice candidate to be chosen as the Sultan. In fact it was the brother of SOAS II, Pengiran  Anak Muhammad Tajuddien who was the first choice candidate.  So how come this son-in-law of SOAS II became the successor?

  
Sultan Abdul Momin

Part of the reason why he was chosen due to his wealth of experience and knowledge in running the government. He was the Pengiran Bendahara and was in fact upon the death of SOAS II, he have previously served as regent for him during his ill health.

Another reason was that Keris si naga was passed down to him after Pengiran Anak Muhammad Tajuddien rejected to become the Sultan because he wanted his son Pengiran Muda Muhammad Jamalul Alam (also the son-in-law of SOAS II) would become the Sultan but was rejected. As result of that Pengiran Muhammad Tajuddien embarrassed and burned himself using gun powder.

When he became the Sultan, he had huge supporters and he tried to settle the differences within the royal family. He appointed Pengiran Muda Muhammad (brother of Pengiran Muda Hashim) as Pengiran Bendahara and Pengiran Anak Hashim was installed as Pengiran Temenggong.

Discussion :

awangalakbatatar            February 14, 2012 at 6:01 pm

Apakah benar Pengiran Bendahara Pengiran Anak Momin tiada zuriat? sedangkan umurnya meninggal lebih 100 tahun ini adalah mustahil sama sekali atau ada fakta yang sengaja di sembunyikan supaya tidak dikatahui??hanya keturunannya sahaja yang tahu dan Allah maha mengatahui InshaAllah.

awangalakbatatar            February 25, 2012 at 12:05 am

hamba ingin bertanya kepada sesiapa sahaja yang tahu nama sebenar Sultan Omar Ali Saifuddien II (yang kedua). kerana hampir separuh nama nama yang di gunakan oleh Sultan2 Brunei adalah nama gelaran sahaja..jika ada tempat rujukan, boleh hamba bertanya dimana tempatnya untuk merujuk.

Anonymous       March 26, 2012 at 2:14 pm

Sultan Hussien Kamaluddin 16…ada berputera, salah satunya pengiran anak badaruddin. pengiran anak badaruddin telah lari ke sarawak sebab rampasan kuasa…

Pg Alli Rahman  June 19, 2012 at 4:22 pm

To Anoymous,hello bro Sultan Hussin Kalamuddin memang ada beberapa putera selain Pg Anak Badaruddin ada lagi seorang puteranya yang pernah memrintah di Negeri Sabah iaitu di Tanjung Dumpil Meruntum iaitu Pg Anak Untong warisnya banyak di Negeri Sabah

Pg Alli Rahman  June 19, 2012 at 4:35 pm

To awangalakbatatar,hello bro,kalau mengikut cerita dinegeri Sabah Sultan Abdul Momin memang ada zuriatnya iaitu Pg Anak Sahabuddin Ibni Al Marhum Sultan Abdul Momin,ini pewaris Sultan Abdul Momin yng membawa lari bersama Keris Sinaga yng menjadi mestri hingga kehari ini dimana kah Keris Sinaga yng sebenar berada,tetapi keris ini memang ada,saya pernah melihatnya sepertimana yang ada gambarnya didalam Blog Putera Isnin,bentok keris ini sunggoh cantik dan cara buatan memang yng terbaik sekali jenis besinya pula besi yng tidak mudah berkerat,keris ini sama seperti dengan keris yng tersisip di pinggang Al Marum Sultan Abdul Momin,saya pernah memegang dan bergambar bersama keris tersebut dan jug pewaris ini ada melihatkan bukti-bukti yng boleh dipercayai,wassalam

Anak Naga          September 11, 2012 at 12:15 am

Hello Hello, saya pernah melihat dan pegang keris purba panjang kira kira 12 in dan terdapat bentuk 2 naga bertemu kepala dipangkal dgn sarung juga diperbuat dari tembaga dan dipercayai mengandungi besi kuning. Bagi mereka yg arif mengatakan bhwa keris tersebut mempunyai energi yg amat kuat dan dipercayai berasal dari Brunei dan hanya berhak disimpan pewaris sebenar sahaja. Jika yg tak berkenaan menyimpannya pasti akan menghadapi banyak masalah, sakit dll. Sarung keris tst mempunyai ukiran wakaf dan tulisan Lahaula kawata illabillah.

Anak Naga          September 11, 2012 at 12:47 am

Tuan Pengiran Alli Rahman, siapakah wazir semasa Sultan Ahmad Tajuddin berusia 11 tahun? Adakah wazir ni mempunyai putera bernama Ag Taha? Siapa pula Ag Naser Pengeran Sadana Indera. AG Naser ni pula mempunyai beberapa bidang tanah di Brunei dan salah satunya di Kilanas BSB yg di kelilingi semua Lot Lot milik org Istana. Tanah ini akhirnya telah ditukar milik pd tahun 1976 kpd pemerintah ketika itu? Mungkin ada sebab kenapa ianya ditukar milik kpd mereka seperti ada pertalian keluarga menurut hukum Islam setelah pewaris tidak dapat dikesan? Kalau tidak ada pertalian tentu mereka tak buat sebab beliau juga dikenali sebaga seorang yg warak atau maulana…saya tidak bercadang nak tuntut apa2 dan cuma nak tahu asal usul keturunan saya sahaja. Sebab sewaktu ibu masih hidup dan mahukan saya supaya menyusul asal usul keturunannya. Menurut arawah ibu saya, nenek adalah berasal dari Brunei dan suami pula pernah pegang jawatan penting di Istana…..?

Hsiawangku Menan        September 20, 2012 at 1:54 pm

Sultan Hussein Kamaluddin ada berputera, antara lain bernama Pengiran Anak Badaruddin. Pengiran Anak Badaruddin mempunyai anak, antara lain ialah Pengiran Muhammad, Pengiran Nasaruddin dan Pengiran Babu Zakiah. Anak2 Pengiran Anak Badaruddin ini ada yang pergi ke Sarawak dan bermastautin disana…………Hsiawang

Putera Sahabuddin         October 2, 2012 at 12:12 pm

Zuriat dan Keturunan Sultan Abdul Momin masih wujud sehingga sekarang.. Dengan kehendak dan Ketentuan Allah S.W.T., segala sejarah mengenai Pewaris dan Keris Sinaga akan terbongkar jua. Amin

Hsiawangku Menan        October 4, 2012 at 2:40 pm

TERSILAH SULTAN-SULTAN BRUNEI…………..
Sultan Hussien Kamaluddin ibni Sultan Haji Muhammad Ali ibni Sultan Jalilul Jabar ibni Sultan Jalilul Akbar ibni Sultan Hassan ibni Sultan Shah Brunei ibni Sultan Saiful Rizal ibni Sultan Abdul Kahar ibni Sultan Bolkiah ibni Sultan Sulaiman ibni Sultan Sharif Ali………………………………… Sultan Hussien Kamaluddin (16). SEJARAH ISTANA TERBAKAR……Rampasan kuasa…………….

Putera Sahabuddin         October 5, 2012 at 2:40 am

Siapakah Sultan Terakhir yang mewarisi Keris Sinaga?

Hsiawangku Menan        October 5, 2012 at 11:44 am

Sultan Terakhir, Sultan Hussien Kamaluddin (TM1710-1730) (TM 1737-1740)……………………………Siapa yang membunuh Sultan Hussien Kamaluddin 16……….Sumpahan Sultan Hussien Kamaluddin, Tidak halal siapa yang merebut takhta……………..Sultan Abdul Momin ibni Sultan…..????

Putera Sahabuddin         October 6, 2012 at 2:59 am

Keris Sinaga…Sarongnya berada di Istana Lama, Brunei. Sehingga sekarang, tidak ada yang dibenarkan melawat istana tersebut..kecuali dengan izin khas daripada Sultan Brunei sekarang… persoalannya? kenapa timbul tidak halal siapa yang merebut takhta? kenapa Sultan Abdul Momin ke yang merampas Kuasa?…… Siapa Sultan Yang merebut kuasa sebenarnya?… Dimanakah Keris Sinaga?????????

Hsiawangku Menan        October 8, 2012 at 10:05 am

Bukan Sultan Abdul Mobin yg merampas takhta, Sultan Hussien Kamaluddin 16, Meninggal dunia didalam masjid……Angkatan perang suluk telah melanggar brunei, Puteranya Pengiran Anak Badaruddin telah lari ke sarawak. Kalau ikut dalam hukum islam siapa waris sebenar……..Sultan Hussien Kamaluddin 16, ada berputera, Pengiran Anak Badaruddin, Pengiran Anak Untong…………Keris sinaga telah diserah kepada putera Pengiran Anak Badaruddin…………………

Putera Sahabuddin         October 11, 2012 at 3:07 am

Bagaimana pula dengan Keris Sinaga SOAS II yang telah diwariskan kepada Sultan Abdul Momin…

Hsiawangku Menan        October 12, 2012 at 2:23 pm

Keris sinaga yg diwariskan kpd Sultan Abdul Mobin bkn keris sinaga………..

Putera Sahabuddin         October 12, 2012 at 3:34 pm

Anda tau mengenai Sarong Keris yang telah disimpan di Istana Lama Brunei?? Kalau betul Keris Sinaga berada di tangan Pengiran Anak badaruddin.. Dimana Keris tersebut? jangan pula kata telah diserahkan kepada James Brooke atau dipamerkan di muzium sarawak..

princeanakdamit              October 12, 2012 at 4:54 pm

Sultan Abdul Momin hanyalah anak menantu kepada SOAS2. sedangkan SOAS2 mempunyai Putera yang sepetutnya mewarisi taktha Kesultanan Brunei selepas kemangkatannya????????

Hsiawangku Menan        October 15, 2012 at 8:34 am

SULTAN ABDUL MOMIN BUKAN KETURUNAN SULTAN, ANAK MENANTU SOAS2…………………………

Putera Sahabuddin         October 17, 2012 at 2:55 pm

SULTAN ABDUL MOMIN IBNI PENGIRAN SHAHBANDAR ABDUL WAHAB IBNI SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIN 1… Terangkan bagaimana SULTAN ABDUL MOMIN BUKAN KETURUNAN SULTAN?

Hsiawangku Menan        October 18, 2012 at 10:59 am

SULTAN HUSSIEN KAMALUDDIN (TM1710-1730) (1737-1740)……..Sedangkan Sultan Hussien Kamaluddin Mempunyai Putera yang Mewarisi Taktha Kesultanan Brunei Selepas Kemangkatannya, Pengiran Anak Badaruddin, Pengiran Anak Untoong, Pengiran DiGadong Abdul, Pengiran DiGadongTuah, Pengiran Muhd Tajuddin Raja Nor Alam…………..Sumpahan Sultan Hussien Kamluddin. Siapa yang Merampas takthanya, Tidak Aku Halal Dunia dan Akhirat…..SULTAN HUSSIEN KAMALUDDIN SULTAN TERAKHIR………………………………………………..

Putera Sahabuddin         October 18, 2012 at 1:30 pm

Bawa Keris Sinaga dan masukkan keris tersebut di dalam sarong asalnya(kini berada di istana lama brunei). Sebab hanya Pewaris sah sahaja yang dapat memasukkan Keris Sinaga ke sarong asalnya……Wallahualam.

akazez  November 6, 2012 at 1:02 am

Putera Sahabuddin..Salam.Macamana nak contact keturunan Pg Anak Sahabudin di Sarawak. apa apa sms/call saya 0168418055.Tq

erliana  December 6, 2012 at 10:04 pm

assalamualaikum.. sesiapa di sini keturunan sultan hashim. andai sesiapa antara di sini yg sedarah dgn ku sama sama lah kitani mengeratkan kembali tali persaudaraan yang terputus.. aku adalah cicit kepada pengiran anak siti zubaidah… inda gunanya ketani berkelahi hanya kerna kuasa dan harta.. setahu aku putera puteri sultan hashim ada 20 org semuanya…

erliana  December 6, 2012 at 10:11 pm

jgn lah kitani hanyut hanya kerna harta dan kuasa hingga sanggup kehilangaan saanak saudara.. cukup cukuplahh nenek moyang kitani berkelahi sesama sedarah, namun sbg cucu cicit adalah tanggungjawab kitanni untuk mencantumkan semula dan menjernihkan kan keadaan persaudaraan yang telah lama terputus… ingatlah tali persaudaraan ani adalah anugerah ALLah yang tidak terhingga…

Anonymous       December 9, 2012 at 9:43 pm

Wsalam Saudari Erliana, kita bukan mahu berkelahi di sini cuma ingin memberbetulkan sejarah jika memang benar kita yg berketurunan kesulatanan brunei atau sebaliknya??? wajib kita mengusul bukan kerna tahta @ pangkat seperti yg saudari nyatakan di sini.. mengeratkan siratulrahhim,ada tujuan yg mulia tetapi adakah pihak lain sependapat dgn femikiran saudari??? di sini kita cuma ingin menghuraikan kekusutan sejarah nenk moyang kita dan sejarah ke Sultanan Abdul Momin yang ke 24 ipar kepada Sultan Hashim Sultan yg ke 25.. jika ada sebarang pertanyaan dan ingin mgiratkan silaturahhim saya amat berbesar hati, sila email saya jika saudari ingin merungkai salsila keturunan Sultan Saifuddin !! ??? saya menyusul salsila dalam blog ni kerna ingin mengetahui kewujudan zuriat Sultan Abdul Momin yg membawa lari keris si Naga.???

Anonymous       December 16, 2012 at 2:19 am

wsalam, suadara @ saudari marilah kita berkongsi salsilah KeSultanan Abdul Momin ??? email saya pangeran.rosli@gmail.com

Anonymous       December 17, 2012 at 4:41 pm

Assalamualaikum,bagaimana jika saya boleh sahkan keris si naga asli ada dimana sekarang?

princeanakdamit              December 19, 2012 at 3:01 pm

Assalam… kepada saudara yg berkeris… boleh tumpang bertanya.. apakah ciri2 keaslian keris biskita tu… dan kenapa mau di cari lagi yang ampunya berhak?? sebab selalunya hanya keturunan turun temurun sahaja yg ada barang begini atau MUNGKIN…. ada sejarah disebalik ni…..

1. Keris ni…asalnya adalah hak keturunan dari Sultan OmarAli Saifuddien ke2….(nama SEBENAR..NYA….hanya keturunan nya sahaja yang tahu…??????)

2. Sultan Abdul Momin/Abdul Mubin dapat kerisni.. setelah ditebalkan menjadi sultan mengantikan BAPA MERTUANYA..iaitu SOAS ke2.

persoalannya…….adakah ?????? HAK….anak SOAS ke2…. Atas keris ni…….. Fikir fikir kan …..bagi pandangan akal yg logik nya Haknya pada anak SOAS KE2 @ nama sebenarnya….hanya cucu cicitnya sahaja yang TAHU….


erlianatan            December 26, 2012 at 1:18 am

salam sekali lagi… sebenarnya aku pun masih keliru dengan salah silah keluarga nih , namun baru baru nih semasa cuti tu aku sempat lah ke labuan dan lawas untuk menjejak semula orang orang tua yang masih ada untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang salah silah keturunan kami, namun alhamdulillah dapat lah terungkai sedikit tentang salah silah nih iaitu moyang ku adalah Pengiran anak Siti Zubaidah ibni Sultan Hashim , namun kerana orang orang tua yang tahu cerita berusia atas 80 tahun maka byk lah cerita nih tergantung… sesiapa disini yang tahu pasal moyang kami boleh emailkan ke alamat tinta_ainna80@yahoo.com ..

Akar71  January 18, 2013 at 3:55 pm

Salam,macam mana pula Pengiran Anak Untong di Dumpil,Meruntum. Setau patik,Pengiran Anak Untong pun putera kepada Sultan Husin bersama Puteri Mangku Buwono,puteri kepada Raja Mataram. Keturunan yg ada di Meruntum Sekarang pun mempunyai alat-alat kebesaran Di Raja.

Akar71  January 18, 2013 at 4:07 pm

As Salam kepada Princeanakdamit,patik kan bertanya sanang banar ka amun ke istana atu. Iya tah karang ani banyak orang2 kan di tambus amun mau ke sana. Inda macam dulu,masa almarhum neneda patik masa hidupnya Almarhum Begawan Sultan Omar Ali Saifudin yakni ayahanda Ke Bawah Duli HM. Masa Atu tahun 1952,nenda patik ke sana mengusul keturunan Pg anak Untong Ibni Almarhum Sultan Husin Kamaludin ke 16. Dapat tah plang bejumpa almarhum Begawan. Persoalan patik ani,di mana kah kedudukan Keturunan Pg Kermaraja Ibni Almarhum Pg Anak Untong di Meruntum. Padahal pusat sejarah taw jua hal ani. Mohon ajar amun ada jalan bejumpa KDYMM..ani no mobile patik +60143759553


Aaronix                January 22, 2013 at 3:16 pm

assalamualikum…saya nak tanya ada tak anak sulung almarhum sultan hashim jalilul alam aqamaddin yang dikatakan hilang…

Ayah Long C Aiman         February 10, 2013 at 6:40 pm

Assalamualaikum..Siapa diantara biskita sini yang tahu pengiran mana yang berhak keatas wilayah tempasuk sekitar tahun 1850an..

akmad rizkie       February 22, 2013 at 12:55 pm

Assalamualaikum

Waris sultan brunei yang hilang..
Bukan khazanah yang menjadi utama..

Siapa memiliki salasilah digadung..
Yang mempunyai asal nama malaikat jibril?(sebelum di sebut di dunia oleh manusia)
Siapa yang memiliki AWAL KEJADIAN?(yang menceritakan kejadian manusia,dari alam roh hingga dewasa di dunia?)

Siapa memiliki nama cahaya untuk di perlihatkan dalam menyambut malaikatul maut?

Segalanya kekuasaan ALLAH SWT..

“kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku,sungguh habislah lautan itu sebelum habis di tulis kalimat-kalimat Tuhanku,meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu(pula)”
(QS AL-KAHFI AYAT 109)

Akan lahir pejuang islam dari nasab hasan r.a

KeTurunan ke7 April 16, 2013 at 7:55 am

Salamsejahtera
Peramba ani dari brunei kan betanya, siapa tahu keturunan SOAS I, kalau mengikut susunan nya, peramba ani keturunan yang keTujuh dari SOAS I

Anonymous       June 13, 2013 at 7:17 pm

Assalam keturunan ke7…..
Memang banyak yang berketurunan….bukan berpuluh malah beratus ratus…kan raja2 dulu banyak bini?????? Atau gundik???

razmil    June 14, 2013 at 10:55 pm

keturunan yg berhak memerinta brunei,,,,,xiada yg lain,,,ialah kturunan ke tujuh,,,,,,,,,,,,smua nama2 sultan2 di brunei di seleweng oleh,org2 berkenaaan,,,kte tgu msa nye,,,,,x lama lgi,,,,,,,

Anonymous       June 18, 2013 at 5:12 pm

Mengapa mau tunggu lagi keturunan ke7??????????
Dan keturunan ke7 dari Sultan Mana Satu????????
Kan banyak keturunan Sultan??????
Jadi Sultan sekarang ani siapa???????
Dan dari mana pula tukang ramal ni datang????
Siapa pula tukang Sah kan nya?????
Dan…..dan….terlalu banyak persoalannya……

Hsiawangku Menan        June 21, 2013 at 9:27 am

Sultan Abdul Kahar ibni Sultan Bolkiah…..Paduka Seri Sultan Abdul Kahar yang dinamai Marhum Keramat……

Anonymous       September 3, 2013 at 2:36 pm

assalammualaikum pada kerabat sultan sultan semuanya sungguh menarik cerita inda semuanya pramba sungguh kagum dengan masing2 punya cerita dan kebesaran kebesaran keluarga masing masing.pramba tidak sabra menunggu cerita seterusnya,semoga semua berjalan dgn baik tidak ada yg cedera mungkin.salam dari pramba cicit langsung dari adam

Anonymous       September 8, 2013 at 7:03 pm

Kalau semuakan mengaku keturunan Sultan Brunei jangantah, Kami rakyat Brunei akan sentiasa taat…Sanggup kami berjuang demi sultan kami walau mati!

Anonymous       September 15, 2013 at 7:12 pm

raja adil raja disembah raja zalim raja disanggah

Anonymous       October 3, 2013 at 12:38 am

mimang sah tah kamu samua ani waris2 kesultanan berunei zaman silam,bantangkar inda pandai abis2 dr zaman moyang2 lagi bantangkar,babunuh,badandam.apa samua ani?inda kamu perasankah ngapaya keris sinaga atu dibawa lari dn sarungnya ditingalkan di berunei?apa sababnya??…bagi pandapatku pintar pulang sultan atu,selepas kejadian keris tu hilang ada lagikah kes kerabat diraja berunei pada masa atu mau barabut takhta atau bebunuhan?nadakan…sampailah karang ani…dan karang ani zaman moden apa yg kitani lihat? peramba rasa ramai disini ani adalah waris atau keturunan sultan berunei zaman silam.nah anitah masanya kitani mengenal antara satu sama lain dan mewujudkan silatulrahim..atutah sebenarnya tujuan keris atu dihilangkan…pramba rasa klu keris atu lakat lagi ada smpi skarang ani,inda taku tahutu mangkali lakat lagi kali beperang dan masing2 manabalkan diri sbg sultan,mcm dinegara jiranlah contohnya masing2kan mengakun waris sultan pasalkan marabut tanah sajatu…pikir2lah wahai saudaraku sewaris,yg penting title sultan berunei atu biarlah wujud smpi kiamat…..tq

Anonymous       November 15, 2013 at 3:26 pm

Saya nak tanya kmu sp ke sbnrnya ke turunan sultan Brunei . Hanya Allah yg thu spa yg keturunan sltan Brunei sbnrnya satu hri nanti kita Akan thu spa sbnrnya
keturunan sultan Brunei

muliana                November 15, 2013 at 3:51 pm

Salam mualaikm ,zaman sekarng ni bnyk mengaku keturuan sultuan Brunei .tpi kata org keturunan sultan Brunei sbnrnya ada di sndkn sbh lma sdh tgl di sndkn . Tpi apa ke ia btl .muda h2an hnya

allah yg thu __

Cicit SOAS I yang gahara                November 23, 2013 at 4:04 am

Asal usul nya pramba ani keturunan ke 6 SOASI. Salasilah pramba bukan calang-calang Sultan, 3 Sultan dalam keturunan pramba, moyang pramba yang ani inda mau jadi raja Pg Kerma Indera Pg Anak Apong ibn Sultan Omarali Safuddin I, berkahwin dengan Pg Anak Saleha, puteri kepada Pg.Pemancha Harimau Pg.Md Daud. 
Ia nda mau jadi raja pasal takut kan Allah , katanya “Sa adil adil raja akan di tanya jua di ahkirat.”

Bisai sudah raja kitani masa ani, walau dari darah kami lagi tinggi darjat nya tapi dari jawatan, tinggi lagi Jawatan dan kewajibpan KBDYMM. Lagi pun Sultan kitani ani Pengiran jua Ahlul-Bait Nabi Muhammad SAW. Sesiapa yang mengatakan ia lebih berhak.

Lari membawa diri bermaksud derharka terhadap Raja dan negara, ani tidak patut diterima.
Allahu akhbar. Daulat Tuanku! Simpan tia keris atu. Pramba ada bom meriam inda jua pramba sibuk. hehe . minta maaf.


Anonymous       December 15, 2013 at 2:55 pm

Assalammulaikum..saudara yg bertanya.. pada masa sekarang ani, tiada yg tahu bentuk sebenarnya keris atu…. pasal ia sudah lenyap/hilang/dicuri indatau mana yg benarnya… sebelum 1900 masihi.. ada ramai yg mengaku ada keris tu.. tapi tipu saju tu.. sajakan mengaku keturunan asli Sultan, Sultan itulah..

Sultan inilah padahal temberang saja, macam manakan tahu .. samua yang menulis di sini lahir selepas 1950 an…….. Umbun umbun pun licak lakat… 

Sultan dahulu kan ramai…… sudah pastilah ramai keturunannya belum + lagi anak gundik gundik dan yg saja mengaku keturunan padahal inda kena mengena…………. berapa ramai Pengiran/Pangiran yg wujud di Negara Brunai ,/ negeri Sabah/ Serawak + lagi yg turut turutan di Semananjung Malaya ditembah lagi keturunan Ampuan ampuan………

amun semua keturunan Asli Sultan Brunei …kalau dibahagi kan sama rata harta/ tanah Brunei tinggal tah… kejangkal seorang bahagian …. biar tah bah Si Hassanal dan kerabatnya jadi pemerintah Negara Brunei ok jua tu lagi pun rakyarnya amat suka kebisidia ani………….?…..

Anonymous       December 18, 2013 at 3:16 pm

Dari comment anonymous december 15 inda dapat diterima, tidak mempunyai nilai, bunyi nya macam inda perpendidekan murni. 

Pangiran yang perwatakan baik dan percakapan yang sopan adalah bukan sabarang Pangiran. 

Pangiran yang inda tau asal usul keturunannya adalah besar kemungkinan keturunan gundek. 

Raja raja kitani dari dulu berhati hati sama siapa di kawini nya untuk menghasilkan zuriat nya.


Anonymous       December 19, 2013 at 2:32 pm

Dari comment anonymous 18 dec dan 15 dec aku fikir yang 15 dec lebih berpendidikan kerana mengikut sejarah keturunan Sultan sultan dahulu sememangnya banyak bini dan juga mempunyai gundik ” 

Ini lah hakikatnya jangan berlagak sombong tidak terima hakikat”….., 

sila kaji dan buka sejarah!!! selalunya Sultan dahulu sememangnya ada permaisurinya satu orang tetapi gundiknya pun ramai juga ” tetapi…. bukan semuanya bersifat bagitu” dan saya cabar semula anonymous 18 dec 4:11pm yg mengatakan keturunan si gundik dan biadap….cuba selidik keturunan Sultan Hashim@ (Pangiran Muda Hashim kalau ini yang di maksudkan oleh nya..) 

walaupun Sultan Hashim mungkin “pangkat” nenek/moyang..ku, tetapi pada hakikatnya ibu/bonda nya bukan dari permaisuri.. .tidak seperti Pg.Anak Siti Zubaidah permaisuri Kepada Sultan Abdul Mubin/Momin,(Pengiran Anak Abdul Momin) walaupun mereka satu bapa..iaitu SOAS2…

tidak perlu mengata orang lain tidak…berpendidikan,… dan berketurunan Pengiran/Pangiran bukan menjamin/syarat kita masuk SYURGA…tiada dalam rukun Iman / rukun Islam, janganlah terlalu berbangga dengan keturunan…

lebih baik kita berbaik sangka sesama Islam apatah lagi kita berketurunan yang sama..

Anonymous       December 23, 2013 at 2:14 pm

to Anonymous December 19.2013 “I wonder what the title Pengiran .. no sense .. and I know you’re 74 years of age .. not necessarily, you know everything & right … and what

the title of the Sultan’s wife who is not his wife Queen.. eg NO: 2/3/4 .. 

If you have TERSILAH you say fully geared .. I want to ask? 

1.Who real name SOASII (Second) ..? and completed his name disappeared before the inauguration of substituted? the brother of the Pg Anak Siti Zubaidah .. before appointing Pg Anak Abdul Momin as the Sultan?

2.Who real name SOASIII?

Tgku#Arfn           February 4, 2014 at 8:58 pm

Salam. Kami dr susur jalur Raja. Kata peninggalan arwah nenekku pada kami berharap apa saja yg bakal terjadi..hanya yg maha esa saja yg tahu. 

Kami yg menetap di srwk..tetapi asal moyang berdarah diRaja Landak, tidak menggunakan bangsa awang mahupun abang, hanya rakyat biasa ingin mengetahui asal usul keturunan kami. 

Yg penting sekali ada satu keris yg berkepala naga dan ber”Luk”. Jadi pegangan kami trn temurun. Diharap kalian semua sabar dan akan ketemu hakikat yg bakal tiba. 

Tetapi apapun kena beringat, tahta berunai drlslm sekarang cukup utuh.. biarkan ceritera dahulu jd pegangan hidup si pewaris keris berkenaan.. dan janganlah kamu membenci sesama sendiri krna kesudahannya tidak akan kemana..
Salam atas nabi junjungan..
Wassalam


Anonymous       July 2, 2014 at 4:54 pm

Mengapa cian kamurang berbalah-balahan sampai takaluar ayat-ayat inda senonoh ani? dari kan mencari salasilah keluarga sampai tah mengutuk-ngutuk, menyindir-nyindir.. Bisai cian atu? 

Segala pangkat, keturunan kesultanan, harta, karis nda kan dibawa menghadap Allah mun kitani ani mati nanti.. Inda dipandang Allah darjat duniawi atu… 

Keturunan sultan ka inda ka mun nganya banyak dusa tatap jua dihukum.. indada nya istilah ‘first class’, ‘special previlege’.. 

Jgn tah kan ingau-ingaukan waris sebenar akan muncul.. Smua ketentuan Allah s.w.t.. mun banar pun crita atu tapi sama jua inda beriman apa gunanya.. cua kmu fikir daripada bertangkar-tangkar ani.

Anonymous       August 6, 2014 at 4:24 pm

Di masa pemerintahan SOAS2 ani tah banyak pertumpahan darah diantara keluarga. (Game of Thrones). Kanzul Alam (Pg Digadong Ayah) mengistharkan dirinya menjadi sultan, lalu mengangkat pembesarnya menjadi wazir dan cheteria untuk back-up dirinya, spt Pg Pemancha Harimau Md.Daud, Pg Temangggong Rauf (karambrunai), Pg Salleh (syair Rakis). kesimpulanya tiada seorang pun berani menentang Kanzul Alam.

Pemancha Harimau dan Temanggong Rauf meninggal dunia sebelum sultan Kanzul Alam mangkat, kalau mengikut cerita Kanzul mempunyai banyak anak lelaki dan keseluruhan putera-puterinya berjumlah 16 orang. perebutan Takhta telah berlaku diantara keluarga nya. di sini ada 3 keluarga yg mahu berebut. 

1). keluarga SOAS2 
2). Keluarga Pg Muda Hashim 
3). keluarga Pg Anak Yusuf ibni Sultan Muhd Tajuddin.

1. keluarga SOAS2 diback-up oleh Hj Saman dan Liau Badar kerana SOAS2 beisterikan anak-kemanakan Hj Saman dan liau badar.
2. keluarga Muda Hashim ibni Sultan Kanzul Alam diback-up oleh keturunan keluarga Temanggong Rauf dan keturunan keluarga Pemancha Harimau. kerana keluarga tersebut taat serta mengenang jasa Sultan Kanzul Alam.

Pg Anak Yusuf ibni sultan Muhd Tajudin dibunuh oleh Pg Rauf bin Pg Rajid bin Pg Pemancha Harimau.(babu pg.rauf – Pg Fatimah bte Pg Temanggong Rauf) diatas titah SOAS2. setelah pengikut keluarga Pg Anak Yusuf padam.

Pengikut keluarga SOAS2 yg diketuai oleh Bendahara Momin (sultan Momin) mengusir keluar pengikut2 yg setia kpd Pg Muda Hashim justeru keluarga tersebut lari ke Sabah iaitu tanah Tulin Temanggong Rauf.

Semasa pemerintahan SOAS2. banyak tanah-tanah milik Brunei terlepas ketangan Inggeris kerana ketamakan Pg Muda Hashim bercita-cita ingin menjadi sultan dan kelicikan pihak Inggeris memporak-berandakan keluarga tersebut. spt yg tercatit didalam Syair Rakis.

Setelah SOAS2 mangkat, Bendahara Momin layak menjadi Sultan kerana kematangannya dlm pemerintahan negeri. Baginda melantik Pg Bendahara dan Pg Digadong dari keturunan Kanzul Alam. Baginda melantik Pg Pemancha dan Temanggong dari keturunan SOAS2…


nanti lagi menyambung ……


Anonymous       January 15, 2015 at 2:57 pm

assalammulaikum saudara… mau bertanya sikit siapakan nama sebenar SOAS2 atu? harap saudara dapat menolong sekiranya biskita tahu…

Keturunan Pg Tajuddin  March 18, 2015 at 11:00 pm

Assalamualaikum.

Siuk jua membaca komen biskita semua. peramba saya pun baru tau moyang peraba saya berdarah pengiran. tpi dibuangnya title pengiran ani. mungkin beliau hidup zaman SOAS2 atau Sultan Abdul Momin. nmanya Pg Tajuddin

Anonymous       April 20, 2015 at 5:26 pm

Usah di kenang benda yang lepas. Buang keruh ambil yang jernih..Sekarang dah jernih lagi berkhasiat dan menyehatkan tahap ‘kangen water’ gitu.. So jangan di keruhkan benda dah jernih..

Anonymous       June 16, 2015 at 10:45 pm

saya orang sambas (kalimantan barat).mengenai pewaris tahta berunai yang sebenar,moga suatu saat negara berunai menemukan pewaris yang sebenar dan pastinya pewaris tersebut adalah seorang yang berahlak mulia dan tinggi ilmu nya,dari kebanyakan yang menggaku pewaris sah berunai,tidak ada yang bisa membuktikan bahwa dia benar-benar pewaris sah berunai sebenar.

karna banyak yang harus dibuktikan diantara lain 

pertama apa benar dia memiliki keris sinaga yang asli,

kedua tahta kerajaan apa kah berani ia duduk diatas tahta kerajaan yang dikeramatkan karna tahta tersebut sangat lah sakral tujuh langkah mendekati tahta kerajan tersebut akan mengeluarkan darah,

ketiga harta dimana letak peninggalan harta kerajan berunai jaman dahulu,keempat dimanakah letak makam raja-raja yang lama-lama dan siapa yng mengangkat raja pertama berunai pada masa awal kerajaan berunai,nah coba tanya orang-orang yang mengaku pewaris sah berunai tersebut saya yakin pasti tidak akan bisa menjawap pertanyan tersebut.

masih banyak lagi hal hal yang perlu dibuktikan selain pertanyaan diatas tersebut.

saya yakin orang berunai tidak lah mudah di perdaya karna banyak yang sudah mengaku tapi tidak ada yang bisa membuktikan nya.

saya dengar ada satu lukisan di istana lama yang mirip dengan orang yang akan mewarisi tahta kerajan berunai apa kah benar itu tolang diberi tahu ya mungkin saya bisa memberiakn sedikit info tentang pewaris tahta yang dicari.

Anonymous       August 2, 2015 at 8:59 pm

Salam
Tolong tunjuk gambar keris sinaga

Cicit nya..             August 3, 2015 at 1:05 pm

Jangan bertelagah pasal zuriat/waris sultan abdul momin..klu nak tau cerita sebenar,pergilah ke lahad datu sabah..cucu cicit putera shahbuddin masih bersembunyi di sana kerana takut di bunuh oleh pembunuh upahan..untuk makluman,putera shahbuddin menyamar sebagai rakyat biasa dan menukar namanya sebelum mangkat.beliau mangkat pada usia 109 tahun.waris putera shahbuddin baru 4 generasi..pergi la anda sekalian siasat..

Anonymous       September 20, 2015 at 9:56 pm

maf semua sebelum nya saya orang sambas kalimantan barat berbatasan dengan malysia.tentang keris sinaga dan pewaris yang sah negeri berunai pasti aka benar terjadi,tapi yang pasti orang tersebut bukan lah orang biasa pasti ilmu nya sangat lah tinggi dan orang yang soleh dan pasti tidak takut apa pun karna ia pasti membawa kebenaran.bukanlah senang kalau hanya mengaku sebagai keturunan atau pewaris sah berunai itu semua perlu bukti-bukti yang meyakinkan saya yakin pasti kalian berpikir juga begitu kan.diantara bukti-bukti itu antara lain pertama 

1;TENTANG KERIS SINAGA,tidak mungkin keris sinaga dipegang oleh bukan pemilik sah nya sedangkan sarung nya aja tidak ada satu pun yang bisa memegang bahkan mengangkat nya -kedua 

2;TENTANG SINGGA SANA KERAJAAN ISTANA LAMA,siapa yang mengaku pewaris yang sah kerajaan berunai silahkan kalau berani duduk di singgasana tersebut,saya yakin kalau bukan pemilik yang sah pasti dalam tujuh langkah orang tersebut memuntahkan darah.-ketiga 

3;TENTANG HARTA pasti semua penduduk dan bahkan sultan berunai pun tidak tau di negeri berunai tersebut ada harta yang terpendam tapi harta tersebut hanya pewaris sah saja yang dapat mengambilnya.-keempat 

4;TENTANG MINYAK siapa diantara penduduk berunai yang tau kenapa minyak bumi berunai tdak pernah habis-habis nya dari mana asal nya minyak tersebut.-kelima 

5; TENTANG LETAK MAKAM-MAKAM PARA SULTAN BERUNAI DARI YANG PERTAMA MEMIMPIN,saya yakin semua itu tdak akan mungkin terungkap sampai pada waktu nya.bagi yang mengaku-ngaku pewaris sah berunai silahkan apakah bisa mengungkap semua rahasia tersebut.dari semua yang saya sebutkan masih bnyak bukti-bukti dan sejarah berunai yang perlu di luruskan. kalau memang ingin menemukan orang yang benar pemilik yang sah berunai silahkan tanya ke nmor ini 085252143010

YEPPI     October 1, 2015 at 11:01 pm

Komen saya adalah seperti berikut:

1. Sultan Abdul Momin bukanlah pengganti yang berhak pada masa itu. Cuma ianya dilantik oleh pihak British, bagi melindungi kepentingan British disamping mengawal perluasan kuasa oleh James Brooke (Rujuk Brunei-Malaysian Territorial & Maritime Dispute, Page 7, nota kaki). Pada masa tersebut, berlaku persaingan kawasan antara pihak James Brooke dan Pihak British). J

ames Brooke pada asalnya inginkan Raja Muda Hashim untuk menaiki takhta bagi memudahkannya “mengawal” pihak istana Brunei. Raja muda hashim telah berjanji untuk menyerahkan Sarawak pada Brooke sekiranya Brooke membantunya mengamankan Sarawak. 

Disamping itu yang sebenarnya Raja Muda Hashim telah berhutang pada Brooke satu jumlah yang tidak akan mampu dibayar oleh Raja Muda Hashim (Rujuk Surat James Brooke kepada John C. Templer, 10 November 1841). Jadi bolehlah dikatakan secara bahasa kasar sebenarnya Raja Muda Hashim telah “menjual” Sarawak pada Brooke. 

Bagaimanapun apabila Raja Muda Hashim dibunuh bersama 13 ahli keluarganya, James Brooke tidak ada calon pengganti lain (kecuali Pg. Muda Mohamad ibni Pg Anak Tajuddin ibni Sultan Kanzul Alam tetapi kemudian berangkat ke sarawak). 

Pihak British Memilih Pg Momin disebabkan Pg Momin baik dengan British dan dilantik sebagai Wakil Raja dalam berhubung dengan British (dan TIDAK PERNAH DILANTIK SEBAGAI BENDAHARA walaupun disebut sebagai Prime Minister dalam beberapa buku British). 

Apabila SOAS2 lindung, british memainkan peranan besar untuk menaikkan Pg Momin sebagai sultan. Persoalan2 yang perlu difikirkan:

i. Siapakah pihak yang kononnya menyerahkan keris Sinaga kepada Pg Tajuddin dan kemudiannya kepada Pg Momin???  

ii. Sekiranya Pg. Tajuddin mahukan anaknya menjadi Sultan, bukankan mudah sahaja baginya, cuma perlu terima keris tersebut, dan selepas itu melantik anaknya sendiri menjadi sultan. PEMEGANG KERIS SINAGA ADALAH “MELANTIK DAN BUKAN DILANTIK”
.
iii. Terdapat seorang Pengiran Bendahara pada masa tersebut (bukan Pg. Momin dan bukan Pg Muda Mohammad ibni Pg Anak Tajuddin ibni Sultan Kanzul Alam). Sekiranya dikatakan pengalaman luas Pg. Momin dalam pentadbiran pada masa itu, bagaimana pula pengalaman Pg. Bendahara tersebut).

iv. Hanya disebutkan “first choice candidate” sebagai sultan dan tidak disebutkan 2nd, 3rd, 4th, 5th. dan seterusnya. Bagaimana Pg. Momin boleh melangkahi calon2 lain. 

Padahal sepatutnya, apabila calon utama menolak, tawaran diberikan pada calon kedua, ketiga dan seterusnya. Kalau mengikut hak darah, kena pupus dulu darah keturunan Sultan Tajuddin dan Sultan Kanzul Alam, barulah tiba giliran Pg Momin. 

Bagaimanapun anak2 Sultan Kanzul Alam seperti Pg. Muda Mohamad, Pg Anak Abdul Rahman, Pg Anak Abdul Kadir, Pg Anak Misahut masih hidup lagi pada ketika itu. Itu belum lagi disebutkan cucu2 nya seperti Pg Muhammad ibni Pg Tajuddin, Pg Matassan, Pg Chucu dan beberapa lagi.

Bersambung lagi nanti…

YEPPI     October 1, 2015 at 11:59 pm

2. Pg Temenggong Hashim tidak berada dalam “senarai calon” pada masa tersebut meskipun telah cukup dewasa dan berumur dalam lingkungan 35 tahun.Ini adalah disebabkan status kelahiran beliau yang dipertikaikan. Sesetengah pendapat mengatakan beliau adalah anak angkat kepada SOAS2 (Rujuk Royal Ark Page 7 dan beberapa Buku2 British).

3. SOAS2 tidak pernah menyerahkan wilayah2 Brunei semasa pemerintahannya kecuali Sarawak dan Labuan dalam keadaan terpaksa, itupun disebabkan Brooke telah menuntut janji Raja Muda Hashim dan selepas menyerang Brunei, British juga menuntut Labuan dan SOAS2 terpaksa menyerahkan Labuan selepas diserang.

4. Semasa pemerintahan SOAS2, Beliau telah melantik keempat2 pembesar 4, iaitu Bendahara, DiGadong, Pemanca dan Temenggong. Sultan Momin tidak menggantikan Bendahara dan Pemanca sehinggalah tahun 1867. DiGadong pula hanya dilantik Pada tahun 1882. Dengan in Sultan Momin telah mengambil semua hak kuripan Bendahara dan DiGadong dan dijadikan sebagai hak Tulin dirinya sendiri disamping untuk memudahkannya “menjual” hak2 tersebut kepada British dan Brooke apabila hanya 2 mohor diperlukan dan bukannya 1 + 4 mohor sebagaimana yang sepatutnya.

5. Pg Temenggong Hashim juga menaiki takhta atas pengaruh British (walaupun akhirnya tidak sehaluan dengan British). Lantikan Pg. Hashim sebagai Temenggong adalah oleh SOAS2.

YEPPI     October 2, 2015 at 12:40 am

Kesilapan di Point No. 1 baris 11. Sebenarnya Pg Muda Mohammad Ibni Sultan Kanzul Alam

Anonymous       October 5, 2015 at 9:29 pm

Assalamualaikum.. Yeppi.. maaf ingin bertanya siapakah nama Pengiram Bandahara?? Semasa sebelum perlantikan Pg.Abd Momin sebagai sultan.. Seperti yg di post oleh yeppi terdahulu….

ayy         October 8, 2015 at 11:56 pm

can i ask u something ? Emm my parent told me that pangeran shahbandar was my grand grand grand father but idk which shahbandar is, so that why sy comment di history pangeran abdul momin iaitu ank kepada pngeran shahbndr isn’t it?. My question is ‘ada kah cucu cicit pangeran shahbandar tinggal diSabah ? btw my parents also told me that i was kturunan yg ke9

Anonymous       October 12, 2015 at 1:20 pm

Saudara saya adalah cidit kepada Pengiran Anak Siti Zubaidah kerna nenek kepada saudara saya ini ialah Pg Besar binti Pengiran Mohd Salleh dan Pengiran Anak Siti Zubaidah adalah ibu kepada nenek saudara saya ini yang mana telah berkahwin dengan Ampuan Sapiuddin bin Ampuan Mohamad beranakan Ampuan Haji Jumat bin Ampuan Sapiuddin dan Dato Paduka Ampuan Haji Sabtu bin Ampuan Sapiuddin jadinya apakah kedudukan mereka ini?

YEPPI     October 12, 2015 at 7:41 pm

1. Kepada Anon 5 Oct, ada 6 orang pengiran bandahara yang kesemuanya ada persamaan dari segi nama dan ada pertalian darah (rapat) antara satu sama lain sejak zaman pemerintahan Sultan Kanzul sehingga Sultan Hasyim Jalillul Aqamaddin.

2. Pembetulan pada point ke 4 komen sebelumnya, Bendahara Mohammad dilantik pada tahun 1852 dan (dipercayai) meninggal dunia pada tahun 1867.

3. Sultan Momin (dipercayai) mempunyai 3 orang anak, 2 lelaki dan 1 perempuan. Anak perempuannya beribukan gadis Iban dan keturunannya menetap di Kuching, Anak lelaki 1, beribukan Pg Petima (dipercayai menghilangkan diri ke sebelah utara) dan anak lelaki ke 2, seorang yang (dikatakan) tidak berapa siuman. Dia dikatakan sebagai tidak berzuriat (ber kemungkinan untuk menutupi harta2nya daripada dituntut oleh keturunannya??).

4. Pg. Muhammed Tajuddin yang dikatakan dalam artikel diatas sebagai “embarrased and burned himself using gunpowder” sebenarnya masih hidup dan tetap memegang jawatan Digadong sehingga tahun 1860an (Nicholas Tarling, Britain, The Brookes and Brunei).

Sharif Ali Al jilani V           November 10, 2015 at 2:44 pm

Aslm to all. 

Allah swt destined him to be sultan because other than his experience and affinal connection withSOAS II as a son in law , he is a grandson of SOAS I (being a son of PG shabandar MAULANA Abdul wahab a brother of Sultan S Mdb Tadjudin & Kanzulalam) and a great great grandson of Pg Indera Mahkota Pg Solaiman who is a direct descendant of SUltans Abdul Haqulmubin , Sultan ABdul Jalilul Akbar thru Pg Istre Gandi daughter of Pg PG Temunggong Abdulmumin Amerul Faza , Sultan Muhammad Ali thru Pg Bandara Alam and Sambas Sultan Aqamaddin a grandson of Sultan Saifurujal and above a direct great grandson of Sheikh Abdulrahman Waliyyollah All jilani all Madni father of Wan Puteh mother of Pg Abdulwahab father of Sultan AbdulbMumin and Pg Nanak MD Daud a grand father of sovereign (not piratical as alleged by an enemy of islam kafir & little dajjal james brookes) 

Pg Sharif Rajah Osman of Marudu who ruled Sabah from 1830 to 45 after the reign of his father Rajah Pg MD Sale son Of PG MD Days and DAyang Mida a scion of SultanbAbdul Jalilul Jabbar and Pg Mahmud son Sultan Saifurijjal.By the way , Sheikh Abdulrahman , the fourth and last father in law of SOAS I, was then one who facilitated the building of Bruneians hujjaj’s and mu’tamireen’s inns and houses as he was the first Arab Jawib who taught in Haramain Sharifain being one of the gate keepers of JannatulnBaqi shrines in Medina and the khalifa of Qutub QADIRI Samani Naqhsbandi Sheikh Muhammad Abdulkareem. 

Sh Abdul rahman’s father Allama Sheikh ABDULMUBIN WAS AN ADVISOR TO EARLY BRUNEI SULTANS.SH Abdulmubin’s father Allamah Sh. Muhammad Jailani III was the spiritual and religious guru of early brunei sultan and his subjects . 

HHe lived in Ranking. His descendants became pehins in Brunei . This comment is from theb11 the generation of SOAS I in 3 dimensions from both father & mother . tk

Anonymous       November 11, 2015 at 12:36 am

Mentera~
Semerah padi~

jgnkn megerabatkan kerabat, ijap kna libai berunti kulimpapa atu kblitung.
bknkn inda apa2, sunyak jua tundun trpacul. nyanta.kurintagan krg mrohong, guring2. (paham2 sendiri ok)

just for now rakyat dah rsa syukur pemerintahan yang ada.. lagi pun tidak ada org akan trpengaruh hal2 mcm politik ni. (sebab melayu ‘fail’ dengan politik selagi ada sifat ke’Tuan’an di dalam darah melayu)

disini pengiran-pengiran keturun sultan brunei bersepah.

Tak pun sibuk menuntut hak keturunan. Sekadar cuma dengan keris sarung si naga, sorang pun tak kisah. Sebab dah syukur sangat dengan pemerintah yang ada.

Hamba dah tengok dah segala komen forum kah, youtube kah. Dah hamba tanyakan orang2 brunei, semua trkejut, lepas semua gelak, sebab kalau betul pun semua tak setuju.
sekadar sarung keris, walaupun tulen tahap 9.999 karat..baik jual emas ada faedahnya, bantu yang memerlukanya..

Yang benar
tiris yg 10 dari hamba allah cuma hina dari mata manusia.

wasalam

Wang So              November 19, 2015 at 11:33 pm

History To The MAX yo Jangankan inda galat
Tetapi => Last Update 2011
Kweng kweng POKLEN ders To The MAX in da HOUSE YO

Nda Heran
Sal duit ni
Cuba tah kalau brunei ani sebatang kara nada apa apa
huru hara jua lagi
Mengaku asal usul pun nda hada kli pakah
Nda ja

too obvious bah apa tujuan web ani di buat sal

– Article2nya banyak copy pastoh kata jepun
antah fakta antah auta
– Tarikhnya oO
– Terlampau focus ke brunei ani bah contoh
activity sekolah brunei pun history to the max dunia kah? WTFish
– Asal saja kononya ia org brunei yg menyokong confirm cakap inglish
napa? karau dah lidah atu kan cakap brunei
– Selalu gunakan nama Allah swt tapi kurafat
– etc eh nalih ku eh

PS

nama Hsiawang macam comment di atas bukan brunei punya nama pangilan
nama tu di ambil dari sejarah cina untuk Suri wang atau si awang
ia ngikut sabutan lidah kina dan tulisan dalam catatan history to the max bisia
napa? perasan diri atu kina?

Cukup cukup tah copy paste ani

btw aku pun ada keris si naga ni jadi apa tah cetanya ni?

Anonymous       November 25, 2015 at 8:59 pm

ba sya prna dngar crita ni dn prna jga di crita kn kpda sya waktu kcil² lgi iyaitu org org tua sya mklum la msa tu sya xmatang lgi nmun ada ssorg spupu sya cita psal ni bru² ni jga sya trus trhinggat cita msa llu tu dn sya jga trus fkir² bmbali cita yg prna di cita kn kpada sya dn sppu sya ni bila sya inggat kmbali cita bru² ni dn llu smua nya btul zman anak sultan momin iaitu shahabuddin sya thu nma yg prna dia tukar msa tu

Anonymous       January 15, 2016 at 11:43 am

hello

Tanpa Nama       February 21, 2016 at 11:40 am


Assalamualaikum Anonymous…dan sahabat-sahabat semua, siuk jua ku membaca halaman ani utk pengetahuan, kan ikut betanya ku jua…tepi,mungkin tekeluar dari tajuk sikit,adakah Pg muda Hashim ani beranak perempuan (tepi inda tau siapae nama indungnnya bini) 

Anak perempuan Pg Muda Hashim ani bernama Pg Babu Fatimah Pg Muda Hashim berkahwin dgn Pg Tengah Ismail Pg Muda Amir Bahar. 

mereka ani di kurnikan anak lelaki 5org: masing-masing bernama..Pg Besar Abd Rahman, Pg Jalliddin,Pg Ahmad Hitam,Pg Aliuddin dan seorang Pg??? inda tau namanya.siapa tau tolong jelaskan…

115 comments:

  1. Assalamualaikum saudara.. Saya prnh tdgr kisah satu keris ini yg mna hnya mereka yg sah pewaris keturunan sahaja yg bleh pgang.. Skiranya dpgang oleh org yg tidak bkaitan maka keris ini akn mngundang bencana kpd mreka atau tnggelam d telan tnh.. Benar atau tidak saya kurang psti.. Apa yg psti semakin dgali keris itu smakin msuk k dlm perut bumi.. Waallahualam..

    ReplyDelete
  2. Slamuaallaikum..kres itu mmg bnr tnpa sarung..siapa ingn mengataui nya,sya ble tlg klaw btl kris tnpa sarung itu dcri..sekian tmah kasih..

    ReplyDelete
  3. keris sinaga alam sakti yang berdaulat negara berunei di larikan sewaktu pemerintahan sultan kanzul alam ke 21 semasa perebutan kuasa.....di zaman ni juga terjadi ke mangkatan almarhom pg shahbandar mohd saleh wakil brunei sebagai gabenor serawak terakhir

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum... Saya pun ada terdengar kisah keturunan sultan brunei lari hingga ke kuching... Dan saya mahu kepastian.. Adakah keturunan sultan brunei yg bernama umar ? Nama ayah nya sya nda tahu... Sy dengar juga.. Moyang saya tu keturunan sultan brunei ...dan kubur nya ada di miri... Saya cuma mau kepastian sja... Harap tuan2 dpt menjawab ny..Assalamualaikum..

    ReplyDelete
  5. Jangan dicari keturunan yang hilang, satu saat ketika tiba jua masanya muncullah ia. Bukti tertanam dalam perjalanan, kubur ada nisan tiada.Tiada dituntut pada ketika,hanya jauhari mengenal manikamnya. Hidup bagai rakyat biasa, tiada nama dan juga harta. tidak juga digembur cerita. yang rahsia tetap menjadi rahsia.Jangan bertelagah jangan bertingkah,yang hak tetap berhak.Tidak meminta tidak berharap,tetapi semua akan terungkap.Hidup mereka dikeliling adat dan adap.Dilindungi terlindung tersembunyi...rantaian diberi simpulan dibuat...terbuka ianya sirnalah ia...

    ReplyDelete
  6. Ikan di hulu rupanya selayang
    Dikail mari umpannya kelapa
    Bukan rindu bukanya sayang
    Hanya hati tak dapat melupa

    Balam mendayu dipohon melati
    Hingga malam barulah reda
    Bukan rindu mengusik hati
    Hanya demam sering melanda

    Dari tali menjadi benang
    Bawa niaga ke pekan Bidur
    Bukan hati asyik mengenang
    Hanya mata tak mau tidur

    ReplyDelete

  7. Sophia zainApril 27, 2017 at 7:03 AM
    Saya nak tanya kenapa dulu mak cik saya pergi berubat dekat seorang tok tu . Tok tu cakap dekat mk cik saya ampun tuanku lepas tu mk cik saya rasa pelik mak cik saya pun jawab saya ni rakyat bia tok tu jawab betul kamu ni ada darah keturunan Raja Brunei dan kamu adalah pewaris harta Brunei . Yang mk cik saya seorang lagi pulak dia pergi berubat dekat seorang ustaz lepas tu ustaz tu panggil dekat mk cik saya dayang lepas tu mk cik saya jawab kenapa panggil saya dayang saya hanya rakyat biasa saja lepas tu ustaz tu jawab kamu ada darah berketurunan raja .mak saya cakap kat saya dulu ada orang cakap kat tok wan , tok ada keturunan Arab.

    ReplyDelete
  8. Bertuankan benda yg tidak hidup seperti keris ....dunia2....masing2 bangga dgn keturunan ....padahal kita ni semua manusia asalnya satu rumpun....apabila bertuankan harta dgn kekayaan maka kalah la kita dgn duniawi lupa asal usul kita sendiri ....

    ReplyDelete
  9. keris si naga itu mmg ada tp kan pangeran abdul momin @ mobin suda pesan hanya keturunan sebenar dia shaja yg ble dpt itu keris si naga,mksudnya warisnya itu mesti dari keturunan SOAS1 dan jg kturunan pangeran pemancha harimau datok kepada pangeran abdul raop,bila dua keturunan ini bersatu kembali,baru lh sah yang keturunan pangeran abdul momin yg sbenar dan keris si naga hanya dpt d ketahui ole waris nya dan waris itu mesti anak lelaki sorang shaja dlm keturunannya,sbb keris tersebut bkn nya besar pn mmg kalau d lihat mmg smua tak pcaya yg itu keris si naga,cuma keris si naga ni ada lambang kedaulata mcm pangeran abdul momin ckp keris berdaulat brunei,dan yang paling penting keris si naga mmg ada lah penyambung zuriat pangeran abdul momin, kalau size n bentuk naga kat dlm tut......?tak sama mmg bkn warisnya,tapi yg pastinya waris keris si nAga ni mmg mcm naga sbb bl dia sendawa(kalau bajau sebut ngegak bila lepas makan),mmg mcm naga cuma api jh tak kluar dr mulut waris keris ni hehe.... nma waris ni msti la ber bin kan mohd,mohammad atau pn mohamed jd lh (MOBIN) dan nama waris keris si naga pla mesti permulaan namanya mohd,atau mohamed n lepas tu baru lh bermula huruf NA contohnya nazlan,nazmie atau pn ........... itu sjalah yg sy dpt kongsi hhehe, keris si naga sudah ada warisnya n tidak mgkin jd sultan haaahaha, mengkabong pn mcm brunei cuma tdk secantik brunei yg sebenar hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum semua kaum kerabat Saya yg hina Lagi jahil si sisi Allah ... Saya terlalu malu dgn nama saya ... Saya radar terpanggil dgn ini Saya mengatakan yg keris si naga itu Ada bersama Saya

      Delete
  10. x payalah ribut2 mau cr pewaris sbnarnya..allah swt tlh mrahsiaknnya psti ad allah swt mw uji kta smua.allah tapuk tu smua sbb dea mw tnguk adkh hambanya mementingkn duniawi atau allah swt..atau kdua duanya..
    mcm sy ni,klu sy mngaku sy kturunan pengiran blom tntu ad yg prcaya..sbb blum ad bukti.. bgitu lh hdp ni ...kta hnya diamkn diri
    x paya sbuk2 mncri..nnti apbla kta mncr yg bkn waris kta pla yg kta trmngaku waris..
    mri lh kta sma2 sedekahkan pd para kerabat mutlak kta al fatihah..
    smoga allah mnunjukkn jln yg bnar n insyaallah allah swt mnunjuk siapa warus mutlak..x ad lg yg fake..
    wasalammualaikum

    ReplyDelete
  11. good topic thanks for post for sharing on website ..
    หนังฝรั่ง

    ReplyDelete
  12. Kalau ada pun pewaris sebenar tak akan menuntut takhta raja berunai.. mungkin hanya bersyukur jika mengetahui hal sebenar ....nikmat syukur yg mereka masih lagi boleh hidup walau tanpa title keturunan....menjadi orang biasa....membuat mereka bersyukur dgn nikmat yg Allah swt berikan...mengajar mereka erti kehidupan menjadi rakyat biasa...ada hikmah Allah jdikan kisah ini begini...agar yg berkenaan sentiasa syukur dgn nikmat yg sedikit...walaupun x dpt duduk diatas singahsana yg mewah....ini yg menjadikan keturunan ini...jika kebenaran terbongkar....x riak...dan meninggi2 diri....mungkin mereka pun sendiri malu mau mengaku...berketurunan raja.. .. (title biru)kerana hidup mereka yg sentiasa merendah diri yg x menunjuk biar thu kebenaran....bagi pendapatku...jika mau n gilakan takhta dari dulu2 lagi keturunan ni keluar menunjukkan diri....tpi...sampi sekarang masih berswmbunyi....x mau keluar....apa2 pun Allah walam....dia yg menentuka jalan cerita ni...mudah2 keturunan ni diberkati Allah...

    ReplyDelete
  13. Apakah bentuk keris si naga lebih kurang serupa bentuk dan ukuran seperti yang terselit di rancung putera mateen?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum pengiran2
    Dari keturunan
    Pengiran resat bin temenggong abdul rauf bin pengiran abdul Rahman
    Wasap 0142744149 dari lundu Sarawak

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum...

    Kalau betul mau cari asal usul keturunan Brunei..Cari lah jejak2nya

    1) Keris/Dipanggil Tombak juga
    2) Al Quran tulisan tangan yg ditengahnya hati Al Quran tersebut ada lambang ukiran menjunjung serupa dengan yg terdapat di Istana Brunei Skrg.
    3) Lesung

    3 benda ni akan membokar salah silah keterunan Brunei skrg.

    ReplyDelete
  16. cool semua saudara beta jgn Di fikir kan keris itu .... economy dulu baru boleh bersatu ok take care you all

    ReplyDelete
  17. Muhasabah diri..jangan bersifat langit..tiada yang lebih mengetahui selain dari Allah S.W.T.jangan berbalah jangan bertingkah..berilah restu dalam ikatan dan jalinan silatulrahim.semoga Allah sentiasa merahmati.memberkati dan memakmurkan Negara Brunei Darussalam di bawah pemerintahan KeBawah Duli Sultan Hj.Hassanal Bolkial..Amin.amin.amin Ya Rabbal Alamin.

    ReplyDelete
  18. Saya ni nama nya dayang.
    Atok saya beketurunan d gadong.bangsa brunei.berasal dari kudat bangkoka.identiti semua sudah di tukar termsuk bangsa .dan nama.
    Atok kami bernama d.gadong ayoi.meninggal dan di kebumi kn di sungai madang sandakan.saya ni tertarik sangat cerita-dn komin komin di atas mna lah tau kita ada hubungan kekeluargaan.dan ta silap kami ni jenerasi ke4.allahualam...ini saja yg dapat saya kongsi kn.sekian.

    ReplyDelete
  19. Keris Sinaga sudah dipacak di Istana Lama Brunei oleh warus sah Sultan Momin. Hanya waris keturunannya yg boleh mencabut dan menyarungkan kembali keris tersebut dan menghilangkan Sumpahan Brunei yg menjadi legenda.

    ReplyDelete
  20. Siapa pula Radin bin Udin?

    ReplyDelete
  21. Sy ingin brtya, apakah trjamin keselamatan, jika benar ketuanan telah dijumpai.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum,,, dgn izin Allah, demi saudara, sy akn susun keturunsn pengiran bagaudin, tp, sy tdk nyatakn nma 3 yg akhir. Biar kalian jujur mncari. A1, ank2ku, 1. Aku, 2, ayahnda ku, 3, nendaku, 4. Moyangku hassan, 5. Nyetku panglima hitam, 6. Nyotku pengiran bagaudin, dn yg ke7,, kalian dndiri tau. Berapa bilangan adk bradik mereka, cuma aku bg klu no 5 ada 8 adk bradik, no 4, ada 5 adk bradik, no 3, ada 3 adk bradik dn,,,, wallahhuaklam , ,

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. adakah kalian yang mengaku ini adalah keturunan sultan Abdul Momin yang sebenar atau keturunan keturunan yang lain yang menganggap cerita mereka sama...yang juga mempunyai cerita sejarah melarikan diri dari brunei...kerana menurut banyak sumber2 jumlah kerabat yg mempunyai cerita lari ini bukan 1 tetapi beratus keturunan sudah membawa cerita ini...tetapi semua tiada yang jelas ceritanya walaupun mereka mempunyai salahsilah keturunan dan mempunyai barang barang pusaka lama tingalan moyang moyang meraka..kerana kebanyakan sumber adalah lisan daripada mulut ke mulut yang entah benar entah tidak...bukti bukti yang mereka miliki juga samar....sewaktu zaman pertelingkahan yang berlaku di brunei semasa pemerintahan Sultan Abdul Momin...banyak kerabat kerabat raja yang lain yang juga turut lari pada ketika itu...ada kemungkinan itulah sebabnya mana2 kerabat yg lari pada ketika itu anak cucu piut,miut mereka menganggap mereka lah keturunan sultan Abdul Momin sebenar tanpa mengetahu cerita dengan jelas dan di mana jalur mereka yang sebenar....asalkan cerita lari dari berunei pada ketika itu mereka menganggap merekalah waris keturunan sultan Abdul Momin....sedangkan pada masa tersebut banyak pengeran2 yang juga turut lari dari berunei....pasti salah satu keturunan kerabat yang lari itu adalah waris sebenar sultan Abdul Momin Yang Sah.Dan waris2 itu tentu sahaja mempunyai cerita lengkap tentang sejarah dan mempunyai fakta keturunan sebanar Sultan Abdul Momin .Sangat mustahil bagi keturunan ini tidak mengetahu cerita dan sejarah yang berlaku pada ketika itu sehingga kini...kerana merekalah yang menyimpan fakta dan cerita sebenar tentang keturunan ini...pasti suatu saat akan tiba juga ..persoalan kita... tentang siapakah keturunan Sultan Abdul Momin ini terjawab....


    ReplyDelete
  25. dan pasti cerita itu berbeza daripada cerita2 yang banyak kita dengar di luar sana......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.. Mau tanya, Sahabudin itu yang Putera tukan? Percayakah klu dia sudah tukar nama?

      Delete
    2. Ya, sy prcya dia sdh mnukar namanya dgn tujuan untuk menyembunyikan dirinya

      Delete
  26. Apa yg sy tulis adalah dt salasilah (yg nyata, blh dibaca, dirujuk) yg tlh di adaptasikn oleh seorg guru, pengkaji serta jg penulis salasilah, dn salasilah yg ada, brtarikh 1.1 1959. Kejelasan salasilah itu, tlh mmbawa (perjmpan) klrg dr brunei ke rmh slh seorg klrga di smnjung (brhimpun), dn diikuti kmdian klrga dr smnjg (pula) mnziarahi klrga di brunei (istana). Dn brmula dr itu, alhamdulillah, kian ramai dr jurai2, dijumpai. Ada yg tggl di kuala2, kg2, pekan2, bdr2, malahan sehingga polosok pendalaman.

    ReplyDelete
  27. jdi mksud abiskita...moyang biskita pengiran bagaudin atu anak Sultan Abdul Momin..dan sudah disahkan oleh seorang penulis.....abis megapa baru2 anik ada ,ke pusat sejarah brunei ndada pun senarai nama anik di tulis di bawah salah silah sultan Abdul Momin...???kalau ia sudah disahkan dan diiktiraf pastinya ada sudh nama anik di sana......

    ReplyDelete
  28. siapakah isteri Sulttan Abdul Momin yang melahirkan pg.bagaudin....kalau adanya salahsilah pastinya ada nama sultan Abdul Momin dan nama Isterinya yg....

    ReplyDelete
  29. salam,saya dpt tau,yg keturunan sdh dijumpai,dn sdhpun brjumpa dgn pengetua pusat sejarah,cuma tunggu masa dan ketika untuk diketengahkan,amin....semoga dipermudahkan

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. Aga,susah bawa keris ke luar negara tampa surat lengkap

    ReplyDelete
  35. The bottom line is.... apa2 yg sudah terjadi, sdang brlaku dan yg akn berlaku ...kita smua sebagai hamba tidak ada haq untuk mmpertikaikn apa yg ada dlm perancangan Allah swt yg telah pun termaktub dlm loh mahfuz...perancangan Maha Cipta s better than what u ppl argue kn..who are we to question HIM back...pencipta langit & bumi & sekelian alam dan isi nya trmasuk apa yg trjadi d NBD dan negeri negeri yg pernah mnjadi jajahan takluk nya...jdi redha lh kpd ketenttuan NYA...sesuatu yg kita suka belum tentu d sukai Allah Azza Wazalla ...,,

    ReplyDelete
  36. ramainya yang mengaku2.. mengaku menjadi waris asli..sedangkan lari dari istana sebagai pengiran2 jer pun..

    waris yang sebenar pun diam2 jer..takde pun nak mengaku2.. nih yang jauh pulak yg mengaku2.. lawak2 sampai keturunan ke9 bagai.. hahhaha

    keris yang di cari memang ada.. masih di simpan rapi.. yang tinggal pun cucu cicit ja sekarang ni..

    berapa ramai yang cakap memiliki keris tersebut.. tapi satu pun tiada di perakui oleh kerajaan brunei.

    di kinarut berapa banyak kata memiliki keris, siap hantar ke brunei..tapi bukan itu keris yang di maksudkan.. banyak gambar keris di internet tapi tiada satupun keris yang sebenar.. hahaha

    berhentilah mengaku2.. hiduplah seperti biasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani bayar bayar berapa kau

      Delete
    2. Hahaha,keris selindang soas2 di bawa oleh putra sulong soas2 ke kinabatangan sandakan,apa la mau di gelap kn.allah marah.....

      Delete
    3. (REDZUAN.ROHAYATI.ROHANIZIE.ABDULMALIK)BLOOD BLUE LAUTAN LUAS SEPERTI TINTA.. MERHAYATI DUNIA LUAS SEPERTI KEBIRUAN.. SALAM DAMAI BISKITA BRUNEI PEACE...

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Keris pusaka moyang saya yg turn dri istana brunai sebagai ketua pemungut cukai di mukah oya serawak bernama keris selindang soas2,berbentuk naga.keris sundang sulu tiada salut mas,sebab sultan sulu miskin,sampi ke sabah 1870an.pasti nya keris sinaga.insallah

    ReplyDelete
  39. Suda pasti keris di maksud kn sultan abdul momin serah kn kepada ipar nya iaitu pg pemancha muhammad salleh soas2 yg turun ke mukah oya serawak arahan sultan abdul momin pada akhir 1850an.sipa tahu ini janji sultan abdul momin dgn soas2.kerna masa soas2 memerintah .abdul momin sebagai bendahara istana yg taat.maka nya soas2 serah kn takta dan keris kepada momin 1852.insallah

    ReplyDelete
  40. Kebenaran akan keluar, walaupn sudah d tahu oleh sultan hj hasanal bolkiah, tp masi d smbnyikan, allah tu maha adil, sepandai2 tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jugak, sepandai2 cacing brsembunyi, akan d gali jugak.. ingt, allah tu maha adil n bijaksana.. lbih baik d ambil cpt2 sblm sumpahan tu makin melarat.. wslm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terpulang kepada pusat sejarah brunai,mereka la yg cuba gelap kn,kita tungu dan lehat,waris sah soas2 iatu pg pemancha muhammad salleh 1 anak sulong soas2,waris sentiasa berdoa agar sultan bolkiah menerima susurgalar kekelurgaan sebanar brbukti kan keris selindang soas2 yg sampi ke kinabatagan sabah pada 1870an,insallah

      Delete
    2. Berhentilah mengaku keturunan Pg.Matali, sebenarnya kau tiada kena mengena dengan Pg.Matali moyang sy. Kau tu anak keturunan bajau.. keturunan dri Pg.Matali hanya 2 orang sj yg tinggal pada masa sekarang.. seorang pesara Polis Diraja Malaysia dan lagi seorang Pegawai Jabatan Penjara Malaysia, Sandakan. 1.Mahadi bin Hj.Buntak bin Pg.Salleh bin Pg.Matali. Dan lagi seorang Muhammad bin Hj.Buntak bin Pg.Salleh bin Pg.Matali. sy cukup kenal dgn kau.. cukup2 lah ketulahan sampai kau kematian seorang abg disebabkan dtng ke pusat sejarah Brunei ingin bertemu orang2 besar Istana Brunei ingin mengaku keturunan Pg.Matali yg sebenarnya adalah bohong..bertaubat lah bro..sdng kan kami cucu cicit beliau tdk pernah bersuara selama ini.. tapi sy sdh tdk tahan dgn kerena kau tlh lama tdk berhenti-henti menjual nama keturunan sy sehinggakan sy sdh hilang sabar.. insaf lah, taubat lah..

      Delete
    3. Berhentilah mengaku keturunan Pg.Matali, sebenarnya kau tiada kena mengena dengan Pg.Matali moyang sy. Kau tu anak keturunan bajau.. keturunan dri Pg.Matali hanya 2 orang sj yg tinggal pada masa sekarang.. seorang pesara Polis Diraja Malaysia dan lagi seorang Pegawai Jabatan Penjara Malaysia, Sandakan. 1.Mahadi bin Hj.Buntak bin Pg.Salleh bin Pg.Matali. Dan lagi seorang Muhammad bin Hj.Buntak bin Pg.Salleh bin Pg.Matali. sy cukup kenal dgn kau.. cukup2 lah ketulahan sampai kau kematian seorang abg disebabkan dtng ke pusat sejarah Brunei ingin bertemu orang2 besar Istana Brunei ingin mengaku keturunan Pg.Matali yg sebenarnya adalah bohong..bertaubat lah bro..sdng kan kami cucu cicit beliau tdk pernah bersuara selama ini.. tapi sy sdh tdk tahan dgn kerena kau tlh lama tdk berhenti-henti menjual nama keturunan sy sehinggakan sy sdh hilang sabar.. insaf lah, taubat lah..

      Delete
    4. Mulut jaga sikit jgn kurang ajar..kau ni islam ka tau kafir..kematian abangku kerana takdir qada n qadar..abangmu tiada yg mati ka, itu ketulahan ka..dan jgn kau membangkit bangsa..nenekku Dayang Rokiah, cucu pengiran Matali paling sulu ng, knapa pulak ko ckp kami bukan keturunannya..kalau ko rasa dirimu tu dgn title pesara polis tu baaa pergi la ko ke brunei, tuntut la keturunanmu itu..kalau ko dapat

      Delete
    5. Kau ingat kami tak tahu yg kau dr dulu beriya iya sangat mncari keturunanmu d brunei..sampai mengaku diri tu pengiran sedangkn sultan brunei tak ada pun memberi title tu, jgn plk kau menuduh kami yg memulakan mencari trasilah keturunan ni..kalau kau tak puas hati kau jumpa kami..kami mencari keturunan tanpa memburukkan dan melibatkan kau..sbb kami tau kau siapa..aku harap jgn kau lagi menghina bangsa kami, kami bumiputra dan jgn mengungkit serta membabitkn arwah abangku, kau jaga..aku adik arwah paling bungsu..

      Delete
    6. Untuk pengetahuan mu lagi, kami tidak MENJUAL nama keturunanmu, berharga sangat ka sampai kami nk menjual🤭🤭

      Delete
    7. Cuba kau tulis nama mu, kemudian bapa mu dan bin bapa mu..sampai kah ke Pg.Matali.. tulisan beribu km pun tdk akan sampai.. kau ada sekolah kah ini?? Tulis begini..Mahadi bin Hj.Buntak bin Pg.Salleh bin Pg.Matali.. cuba kau tulis aku mau tengok.. cakap mcm orang tidur.. tulis aku cabar kau.. keluarkan tulisan itu di sini..

      Delete
    8. Jangan kau suruh aku ke Brunei.. aku bermaruah.. bukan macam kau dan Abg mu terhegeh-hegeh ke Pusat Sejarah Brunei..Pehin Jamil x mau jumpa kamu..malunya..

      Delete
    9. Aku tidak kira kau siapa.. sekali lg aku bagi amaran!! Jangan lg gunakan nama Pg.Matali utk kepentingan ku..AWAS!!

      Delete
    10. Uikk..aku tanya dulu kau, kau ni islam tau kafir, kau ckp arwah abangku meninggal kerna ketulahan..abangmu yg dua org mmeninggal tu kerana ketulahan ka jg gara2 kau mncari susur galur keturunan mu d brunei,kau ingat kami tak tahu kau k brunei jadi mat james bond last2 nda kena pakai d brunei..nenekku. pompuan walaupun dia pompuan tp dia cucu kandung pengiran matali paling sulung, knapa ko ckp kami bukan keturunannya..ko tak tau siapa tu Alit Sabuddin, ko tau dia bajau saja..klu ko tak tau sapa dia, jgn sesekali ko prmainkan bangsa org..ko mmg tak ada maruah..sudah la memutuskan keturunan org, menyakapkan bangsa org lagi..mmg ko tada maruah,kurang ajar lg tu..ko yg patut mampus

      Delete
    11. Kau ingat aku takut dgn AMARAN mu, skali lg ko bcakap memutuskn keturunan kami dan membangkit bangsa dan mengungkit org yg sdh pergi..AWAS ko

      Delete
    12. Aku nk jelaskan d sini lg, tak payah la aku jelaskn sapa bin bin bin bin ku sama kau, KAU SIAPA,sehingga perlu aku terangkan siapa bin ku..ada lg org yg lbh patut mnyelidik siapa bin ku bukannya kau..jijik aku menaip namamu dalam content ku ini, sejijik jijik dgn perangaimu ..jgn ko tanya sekolahku, aku tanya kau dulu ada degree ka kau? Jgn ko tidur buka matamu..last skali aku ingatkan kau, arwah bapamu dulu kalau nak p bandar singgah rumah kami dulu tumpang perjalanan berehat sambil mandi, mengaku ada ikatan keluarga, kauuuu plk x mengaku kait berkait, btl2 kau ni anak kurang ajar

      Delete
    13. Seburuk-kami tdk perna kerja jadi Driver keluarga kamu.. hampir 2 tahun Abang mu jadi Driver ku.. dan anaknya tdk dpt ambil peperiksaan di U kalau aku tdk bayar yurannya.. ada adik beradik kamu tolong dia bayar yuran anaknya? Apa jenis kamu ini?? Sekarang terdesak sampai ugut Sultan Brunei supaya capat2 ambil keris mu yg kononnya keris si naga.. untunglah Rakyat Brunei dan Sultan Brunei tdk murka.. cuba baca balik statement mu di atas.. tdk lama lg kau dan seluruh keluarga mu akan di timpa musibah krana kata2 derhaka mu pd Sultan Bolkiah.. Insyaa Allah.. semoga Allah akan lindungi Sultan dan tunjukkan apa akibatnya orang biasa2 yg mengeluarkan kata2 ugutan pd Sultan yg berdaulat. Kita tunggu dan lihat..

      Delete
    14. Kami tidak pernah mengugut sesiapa..kau jgn kurang ajar memutar belit cakap ..mengaibkn orang..kau memang manusia jahanam..arwah puas membantu arwah abangku tp tidak pernah sedikit pn mengukit apa yg d tolongnya..menyumpah orang d datangkn musibah mengalahkn takdir dr Allah ..memang kau ni manusia keparat

      Delete
    15. Kami tidak pernah mengugut sesiapa..kau jgn kurang ajar memutar belit cakap..mengaibkan orang..kau memang manusia jahanam..arwah puas membantu arwah abangmu tp tidak pernah sedikit pn mengungkit apa yg d tolongnya..menyumpah orang d datangkan musibah mengalahkn takdir dr Allah..memang kau manusia keparat

      Delete
    16. Ni la manusia talam dua muka..d sebalik menyanjung sultan, dia la tikam belakang..tapi tak apa la..segelintir org d sana pn dh kenal kau siapa..

      Delete
    17. Insyaa Allah jumpa aku mau tengok kehebatan mu..

      Delete
    18. Kau tengok balik apa yang kau tulis di atas pada 3 August 2020 at 02.13, ini 1 ugutan kepada Sultan.. kau tulis begini :-
      ' KEBENARAN AKAN KELUAR WALAUPUN SUDAH DI TAHU OLEH SULTAN HJ.HASANAL BOLKIAH TAPI MASI DI SEMBUNYIKAN. ALLAH TU MAHA ADIL SEPANDAI2 TUPAI MELOMPAT AKHIRNYA JATUH KE TANAH JUGAK. SEPANDAI2 CACING BERSEMBUNYI AKAN DI GALI JUGAK. INGAT ALLAH TU MAHA ADIL DAN BIJAK SANA LEBIH BAIK DI AMBIL CPT2 SBLM SUMPAHAN TU MAKIN MELARAT. WSLM'

      Bukan kah ini 1 ugutan?? Apa maksud mu tulis bgini??

      Delete
    19. Kau yg beriya2 mau menunjukkn kehebatanmu sampai mau membawa bertumbuk, apa lagi dgn manusia kau tunjuk hebat dgn Allah lg kau tunjuk hebat dgn menyumpah kami sekeluarga d turunkan bala..kau ingat org mau diam kau dtg2 mau menumbuk, siannn kau..join la ba kau ikut wrestling..dan aku nk terangkn d sini jgn la kau membatu batukn api dgn sultan berdaulat, seolah2 mengangkut bakul sultan..tak ya la kau bsusah mengangkat bakul sultan, byk org d sana yg layak mngangkt bkul sultan..mnuduh kami kunun membuat ugutan k atas sultan( tukar topik plk kau sdh arrr, bukan lg ckp pasal pengiran matali).. sini aku nk terangkn kau ckp ANONYMOUS 3 August 2020, kmi punya statement..susunan ayat ANONYMOUS 3 August 2020, sama dgn ANONYMOUS 2 August 2019 dan ANONYMOUS 24 March yakni statementmu dgn ayat yg tak lari 'Berhentilah mengaku2'..bodoh, jgn la jdi raja pemutar ckp, nda ke mana jg tu..ANONYMOUS 3 August ni d balas olh UNKNOWN 17 August 2020, org yg sama dgn 21 May..ibarat c penanya dgn c penjawab..takkan c ANONYMOUS 3 August dan c UNKNOWN 17 August 2020, org yg sama?..kalau kau tak mengaku statement ANONYMOUS 3 August bukan kau punya, mungkin gimbaran syaitanmu yg buat statement tu..🤭🤭

      Delete
    20. Ba dtg la kau sini menumbuk pompuan.kebiasaan kali sdh kau ni memukul bini2

      Delete
    21. Ba dtg la kau k sini mau menumbok kn..aku sm mamaku mnunggu..kebiasaan kali kau ni menumbok bini2..

      Delete
    22. Kalau boleh minta tolong admin buat siasatan siapa yg buat statement berupa ugutan itu pada 3 August 2020 at 02.13 jika di temui si penulisnya sila ambil tindakan..kita tdk akan biarkan perkara berupa penderhakaan ini terus berlaku..

      Delete
    23. Trpulang la kau mnyiasat sm admin..pastu ambi la kau tindakan..cerita la kau sorang ja yg tinggal dr keturunan matali yg belum mati..

      Delete
  41. Kampung darau menggatal Kota kinabalu Sabah sejarah yang hilang

    ReplyDelete
  42. Setelah baca diatas, mengatakan keris sudah ada di istana? Betul ke, atau salah baca

    ReplyDelete
  43. Keris itu Tak perlu dikecoh kan klu nk tahu Sgt Cari Saya di kg dumpil

    ReplyDelete
  44. Klu tdk salah firasat keris si naga tdklh menunjukkn rupa naga kecuali bayang2 sahaja. Maaf..

    ReplyDelete
  45. Benarkah pengiran Muda Shahabudin mempunyai 3 orang isteri, sebelum melarikan diri beliau pernah berkahwin dengan Pengiran Anak Siti Rauyah ibni Sultan Hasyim? Dan mempunyai dua orang anak, seorang diberi nama pengeran anak puteri norsalam manakala seorang lagi, pengiran anak Saiful Rizal (meninggal muda).. Siapa yang akan hal ni tolong bagi tahu (0143916184)

    ReplyDelete
  46. Aku inda tahu kami ni waris kah inda kah, apa yg tahu kami ni keturunan yg terbuang .... Ttg waris keris SiNaga aku inda tahu, tapi dalam badan ku ni adalah Saka org hijau, saka SulTan Abdul Momin, Saka Puteri Ratna Kesuma Dewi, dan satu saka bunian dipanggil Saka Kadayang Amas .... Entah datang dr mana saka ani... Bingung pulang jadinya

    ReplyDelete
  47. Ada jua satu lagi saka dipanggil saka Datuk Panglima Panji Alam... Siapa yang tahu tolong huraikan 0143916184

    ReplyDelete
  48. dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

    ReplyDelete
  49. dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

    ReplyDelete
  50. dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

    ReplyDelete
  51. Sejarah Awal Kesultanan

    Alak Betatar mengahwinkan puterinya dgn duta Dynasti Ming bernama Ong Sum Ping. Ong Sum Ping ditabal menjadi raja setelah Alak Betatar wafat kerana Alak Betatar tiada zuriat lelaki.

    Kerajaan brunei mula dipengaruhi Islam bila Sheikh Sulaiman Ibnu Sheikh Abdul Sa'ad mubaligh dari tanah Hijaz mengIslamkan raja Ong Sum Ping bergelar Sultan Ahmad (Sultan pertama Brunei)

    Sheikh Sulaiman dikahwinkan dgn puteri Sultan Ahmad kerana tertarik dgn kewarakkannya. Bila Sultan Ahmad mangkat, Sheikh Sulaiman ditabal menjadi Sultan Brunei ke-2 bergelar Sultan Ahmad Sulaiman Tajuddin kerana Sultan Ahmad (Ong Sum Ping) tiada zuriat lelaki.

    Urutan kesultanan Islam awal Brunei

    Sultan Ahmad (Ong Sum Ping)
    ⬇️
    Sultan Ahmad Sulaiman Tajuddin (1553-1577)
    ⬇️
    Sultan Abdul Qahar Aliuddin (1578-1594)
    ⬇️
    Sultan Abdul Ja'afar Kamaluddin (1594-1597)

    *berlaku peristiwa pembunuhan kejam seluruh kaum kerabat Sultan Abdul Ja'afar Kamaluddin dibunuh akibat ketamakkan kuasa. Hanya seorang putera Sultan Abdul Ja'afar Kamaluddin yg berjaya diselamatkan & dibawa lari ke sambas dan dijaga oleh bapa saudaranya iaitu Pengiran Sulaiman (Sultan Muhammad Tsafiuddin - Sultan pertama Sambas) Pengiran Sulaiman ialah Pengiran Putera Mahkota Brunei dan merupakan abang kepada Sultan Abdul Ja'afar Kamaluddin.

    Setelah Sultan Abdul Ja'afar Kamaluddin mangkat dibunuh oleh keluarga pembelot di dalam istana, takhta kemudiannya diganti oleh adinda kepada Sultan Abdul Qahar Aliuddin iaitu Pengiran Muhammad Hassan yg bergelar....

    Sultan Muhammad Hassan
    ⬇️
    Sultan Abdul Mubin

    *semasa Sultan Abdul Mubin iaitu putera kepada Sultan Muhammad Hassan memegang takhta, sekali lagi akibat ketamakkan kuasa Sultan Abdul Mubin pun dibunuh kejam oleh keluarga pembelot yg sama. Dengan kemangkatan Sultan Abdul Mubin maka berakhir lah nasab kesultanan asal Brunei dari susur galur Sheikh Sulaiman (keturunan Rasullullah SAW yg ke 37 melalui nasab Saidina Hassan RA)

    Allahuakbar.

    ReplyDelete
  52. Akhir zaman, yang akan haq akan kembali menuntut haq. Saya yakin keturunan Rasullullah drp susur galur Sultan Syed Sharif Abdul Momin@Mobin masih ada dan dipelihara oleh Allah swt. Saya juga yakin kini mereka berada di Semenanjung Malaysia.

    ReplyDelete
  53. Unknown,27march 2021,tahu ka ko sejarah perjalanan keturunan mu?ko cermin dulu ya?bila masa ko d lantik pg?tahu sejarah kah?bermaruah la sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku memang bermaruah aku tdk pernah share kan di mana2 website tentang Pg.Matali sedang kan dia betul2 moyang ku.. sebaliknya kau tdk bermaruah mengaku moyang mu Pg.Matali.. kau tu Jamal bin Nasrah bin Alid bin Sabudin... mana letaknya pengiran Matali???? Hehehe..malu lah bro..terhegeh-hegeh ke Pusat sejarah Brunei bersama Abg mu mau jumpa Pehin Jamil..tapi tdk di layan dan Pehin Jamil tdk mau tengok muka kamu... aduiii!! Mana letak muka bro.. bermaruah lah bro.. aku yg malu..

      Delete
    2. Bagus kau mampus lah bro.. dri terkejar mau claim keturunan Brunei.. cermin muka mu bro..

      Delete
    3. Pasal membuat cerita membabitkn org yg sdh pergi, no satu kau, knapa ko bad mood bila kami mngaku yg pengiran matali moyang kami? Npa kau balik sini, sblm ni d brunei kau terhegeh hegeh mnjual nama, skg balik kampung sbb tak kena pakai d brunei,hahaha..sedar2 la kau hasil keturunan no brapa kau?

      Delete
    4. Kalau kau mnganggap perempuan bukan termasuk keturunan dlm sbuah kluarga, bererti keturunan sebelah arwah mamamu tidak ada kaitan darah dgnmu..nenek sebelah arwah mamamu, bukan keturunanmu?..mmg kau anak kurang ajar tidak mengaku keturunan arwah mamamu..kau hanya ingat keturunan sebelah arwah ayahmu..bodoh jahanam bin palui kau

      Delete
    5. Aku ada bisness Agensi Pekerjaan sbb itu lah dlm seminggu aku 2 kali ulang alik ke Brunei ke Kedutaan Malaysia cop visa pekerja Asing sejak 2012 hingga tamat lesen Agensi ku tahun 2018. Lalu aku pulang ke Sandakan usahakan kebun sawit peninggalan Arwah bapa Hj.Imam Buntak bin Pg.Salleh di Rancangan Sg.Manila Sandakan. Aku ulang alik 2 kali seminggu ke Brunei bukan urusan claim keturunan sbb aku tau keturunan ini tiada apa2 hak di Brunei, tdk perna sekalipun aku sebut2 keturunan ini di Brunei.. tpi apa yg aku tdk puas hati kau tdk pandai berenti babitkan Pengiran Matali utk kepentingan mu sedangkan keturunan ini bukan siapa2.. ini btl2 memalukan aku dan keluarga ku selagi kau tdk berhenti.. kalau pun kau keturunan dri Perempuan namun ada lg keturunan dari lelaki yg sepatutnya kau hormati.. begini lah pendek cerita kalau kau anak jantan kita jumpa betumbuk kita..SIAL!! Awas kau kalau aku jumpa dimana-mana!! Utk pengatahuan mu.. setiap aku berjalan aku sentiasa berharap agar terjumpa dgn KAU!

      Delete
    6. Yg balas ni adik arwah pmpuan, pndai plk sdh mngaku prnh k brunei, sblm ni tak mngaku..terhegeh hegeh mbuat perjumpaan keluarga matali d rumah arwah abang, siap dtg dgn baju warna kuning..last minute tk mngaku plk bkluarga..uikkk sial aku ingatkn kn kau ya, jangan tunjuk gagah nak memulakan bertumbuk, itu kelakuan org muda, sendiri dah berumur..klu dah rasa diri tu gagah masuklah restling..utk pengetahuan mu keluarga alit sabudin smua dh baca msgmu ni, mereka ckp jangan layan org gila..btl jg la jgn layan org tua gila, cuma last aku nk ckp sini, kita tak ada kaitan kkeluargaan so apa2 komen dr kluarga alit sabudin, kau jgn nk menyibuk mmbalas,kami tak ganggu keturunan mu , kau jahanam jgn nk masuk campur hal kami..FAHAMMM

      Delete
    7. Kalau kau nak minta d hormati kerna keturunan lelaki, aku minta kau hormat dulu arwah nenekku dayang rukiah wlupn dia pompuan ..dan tarik balik cakapmu sblm ni yg kami tak da kena mengena dgn pengiran matali..moyang kami..hasil dari keturunan sulong..Fahammmm

      Delete
    8. Nak ingatkn kau lg soal claim mengclaim..kmi k brunei byk kluarga d lawat d sana bukannya datang mau mengclaim..sdri tau punya cerita..sblm kau berurusan agensi d brunei, kau tak pernah ke brunei mncari susur galur keturunanmu? Tak pyah la kau kelentong..

      Delete
    9. Pendekkan cerita Insyaa Allah jumpa..

      Delete
    10. Ya, tringin sgt kau mau jumpa, ba jumpa la, aku adik pmpuan arwah

      Delete
    11. Perempuan tdk di layan. Aku mahu jantan!!

      Delete
    12. Mana ja kau mau jantan ka..tunjukan la kejantananmu tu..

      Delete
    13. Pg Matali broker tanah ka dia ini?

      Delete
  54. Tak payah gadu gadu yang berlalu viar la berlalu keris atau apa kah itu semua datang sendari kepada yang terpilih dan yang terpilih itu bukan calang calang orang nya mesti dia di beri kehidupan yang luar biasa dan di segan satu dunia itu la yang terpilih dan dia tidak menuntut dengan sultan bolkiah tapi dia berkerjaan di bawah UN dan qeen fan dia gengam economy dunia dan banyak di setiap negara tidak perlu keris kersi atu leluhur yang menantukan tak perlu gadu gadu bersatu lagi baik demi new economy of pple sabah serawak kena ingat yang boleh buat keputusan hanya lah UN dan qeen sahaja yang siapa yang layak kerana mereka sudah pegang kuasa semua so tidak semudah itu kita mengatakan untuk brunei memberi kuasa kerana brunei juga di bawah qeen belajar la perhanjian 1963 insyallah baru faham jangan gadu gadu damai

    ReplyDelete
  55. Ana, org sambas, ana ada kenal zuriyat² brunai yg lari ke sambas,. Tp seolah olah lari ke serawak,
    Siapakah dia?"
    Ciri2 nya beliau ber BIN KAN AWANG ABDUL HADI BIN AWANG YUSUF BIN AWANG BUJANG LATIFUDDIN BIN AWANG SUNAN, peninggalan beliau SEBUAH KERIS TANPA SARUNG,TONGKAT KUNCI,BATU PERMATA 3 WARNA,IKAT PINGGANG SEPERTI KALUNG, KANCING BAJU KESULTANAN, DAN KERIS SI BONGKOK, SERTA PEDANG INGRIS, bagi yg ingin berkomunikasi silakan call/whats 'ups : 085347495859
    insya allah amanah ,tiada mengharap imbalan apapun, hny mengharap ridho allah swt ,krn ana juga keturunan orang brunai dari dato Mua isa (muhammad solih)

    ReplyDelete
  56. Nambah informasi " sebagai bahan rujukan, insya allah apakah ini benar atau tidak, saya mengenal siapa nama keturunan yg lari dari brunai darussalam...085347495859
    tiada mengharap imbalan, semata mata hanya karna mengharap ridho allah, ttd cucu cicit MUA ISA

    ReplyDelete
  57. Cuba lihat FB (K Ke Ramat) moga mendapat sedikit infomasi

    ReplyDelete
  58. Saya seorang miut Dari sultan Omar Ali safuddin ii Dan Cicit kepada pengiran damit

    ReplyDelete
  59. Hanya ingin tahu...nini bini saya Hajah Siti Jauyah Binti Mat Rais,sampai akhir hayatnya nini nda tau yg kedia cuma anak angkat dari sebuah keluarga di daerah tutong.zaman dulu sanang menukar binti. Sebenar saya disuruh rahsiakan hal ani. Hasil info dari abang kandungnya sendiri yang lama menetap di Sipitang Sabah, ibu kepada nini bini saya adalah Pengiran Anak Siti Munggu ibni Sultan Omar Ali Saifuddin II, Sultan Brunei yg ke-23. Ikut cerita, Atuk Bini (Pengiran Anak Siti Munggu) awal lindung maklumlah zaman atu zaman kekacauan hasil tipu helah keluarga James Brooke, zaman penyakit malaria dan semua anak-anak dari Pengiran Anak Siti Munggu dengan senghaja di hilangkan dari sejarah demi keselamatan nyawa anak-anaknya. Sebab itulah tiada catatan mengenai semua anak- anaknya. Hamba becerita bukan mengungkit kisah lama cuma ingin membantu kajian tentang sejarah negara kitani. Lagipun Pengiran Anak zaman dulu nada lah sekaya macam sekarang ani. Hidup kami sebagai orang biasa semua bersaudara lebih selesa, bebas dan harmoni dibawah naungan Raja kitani yg di kasihi Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Dan Yang Dipertuan Negara Brunei Darussalam. Daulat Kebawah Duli Tuan Patik.
    Jika ada pertanyaan/ingin rujukan saya sediakan email saya 'suriatasrif77@gmail.com'

    ReplyDelete
  60. Slm all pgrn any update pasal keris pulang ke sarong. Bismillah insyaallah.

    ReplyDelete
  61. Mak sya keturunan Sultan Sulaiman....dari arwah nenek perempuan Salamah binti Pengiran Ambo bin Pengiran Abdullah @ Baidullah bin Pengiran Aji Perabu dan isterinya Ratu Bunga Raya yang bermakam di kinabatangan dan ada kaitan dengan Pengiran Shahbandar...orang tua tua kampung cerita, arwah nenek sya Salamah anak tunggal..ada pengawal yang jaga masa muda muda dulu.....sya sempat tinggal lama dengan arwah nenek. Seorang yang tegas, dan jaga adat sopan....kita ni ndak kisah la pasal darjat tapi kita nak taw asal usul nenek moyang..cukuplah.

    ReplyDelete
  62. Rupanya... baru sa tau kalau Dragon ball ada tujuh biji semuanya

    ReplyDelete