Kerajaan Melayu Sriwijaya: Bayangan Kepemimpinan dan
Kepengurusannya
Maklumat yang dipaparkan di sini diperoleh dan diolah
daripada internet dengan meminta “indonesian history”, srivijaya, sailendra,
khususnya di Internet 1.8 di dalam senarai rujukan buku ini dan juga daripada
buku Chatterji (1967), Sastri (1949), dan Slametmuljana (1970,1981), dan
lain-lain yang dinyatakan dalam teks di tempat-tempat yang berkenaan.
Kerajaan Sriwijaya (atau Srivijaya) wujud pada akhir abad
ke-7M hingga ke-13M berpusat di Palembang, Sumatera dan pada kemuncaknya
keluasan empayarnya benar-benar meliputi rantau yang terkenal sebagai Alam
Melayu, iaitu hingga ke Sri Lanka (dikenali pada Zaman itu sebagai
Sirandip/Suvarndip/Silan), Thailand Selatan, hingga ke Taiwan di Utara, dan
merangkumi Philippina dan Sulawesi ke Timur dan hingga sebahagian besar pulau
Jawa di Selatan (Shaharir 1987/2000). Kewujudan seorang raja negeri yang
sekarang namanya Sri Lanka pada masa dahulu kala yang bernama Serendip yang
dikatakan selalu mendapat nasib yang baik itulah menyebabkan Inggeris tertarik
untuk menjadikannya satu perkataan baru bagi Inggeris, iaitu serendipaty, yang
membawa maksud itu. Pusat pemerintahan kerajaan Sriwijaya yang awal ialah Bukit
Seguntang/Siguntang, tetapi kemudian berpindah ke Jambi (yang dicatat di prasasti
di Batang Hari 1286M itu sebagai malayapura), dan ada pendapat mengatakan
Chaiya (daripada “Cahaya”) di Surat Thani, Thailand Selatan sekarang pun pernah
menjadi pusat Kerajaan Sriwijaya apabila kerajaan Langkasuka dapat dijadikan
jajahan takluknya (Lihat Internet 1.12; dan seksyen 1.9). Berkenaan Bukit
Seguntang sebagai pusat pemerintahan Sriwijaya itu amatlah bersesuaian dengan
cerita dalam Sejarah Melayu oleh Tun Sri Lanang (1612) itu. Kerajaan Campa
masih wujud dan menjadi saingan kerajaan Sriwijaya, tetapi ternyata Kerajaan
Sriwijaya-lah yang diiktiraf gagah dan bertamadun yang lebih tinggi seantero
dunia sebagaimana yang digambarkan oleh catatan dalam bahasa China sebagai
negara komersil dan kerajaan yang besar dengan pelbagai nama (apabila ditranskripsi
ke Rumi oleh Sarjana Barat). Antaranya ialah
Syel-li-fo-sye’/She-li-fo-she’/shelifosche/Se-li-fo-se/San-fopts’i/Sanfotsi/
Fo-che dalam kurun ke-10 hingga ke-14M, tetapi pada abad ke-7M (peringkat awal
Kerajaan Sriwijaya) penulis China merujuknya sebagai He Ling dan Ka Ling, atau
nama Sumatera, iaitu Ku-Kang,
P’o-lin-pang/Pao-lin-pang/Pa-lin-pang/Pa-lin-fong. Sumber Hindu ada yang
merujuk Sriwijaya ini sebagai Sribhoja, dan ada yang merujuk dengan nama tempat
kerajaan Sriwijaya sahaja, iaitu Suvarnadvipa (Sumatera). Sumber Arab menyebut
Sriwijaya sebagai Zabaj/zabag/Sribuza/Sribusa (apabila sarjana barat
mentranskripsikannya kepada Rumi) iaitu daripada Sribhoja itu, dan ada yang
merujuk atas nama tempat kerajaan ini, sebagai Rami/Ramini/Ramni (iaitu Sumatera,
walaupun ada yang berpendapat ini juga merujuk kepada Mon) yang pelbagai.
Mengikut Zulkifli (t.t), pada sekitar 692 (selepas matinya
Maharaja Raja Jayanaga), Kerajaan Sriwijaya terbahagi kepada dua bahagian:
kawasan Langkasuka yang diberi nama barunya Amdan Negara diletak di bawah anak
tua mendiang raja itu, Maharaja Dipang; dan anak keduanya, Maharaja Dhiraja,
memerintah Sumatera dan tanah jajahan Sriwijaya yang lain. Selepas beberapa
tahun demikian, sebahagian daripada Amdan Negara, iaitu kira-kira Kelantan
sekarang diberi nama Tanah Serendah Sekebun Bunga, dan nama ini masih dipakai
di Kelantan dan dalam Mak Yong dan Wayang Kulit Kelantan. Pada 730M ibu kota
Sriwijaya di Sumatera, Langkapura di Palembang, berpindah kepada Kota Mutajap
yang hampir dengan muara sungai Jambi di Sumatera.
Bukti kehebatan pengurusan zaman Sriwijaya (bersama kerajaan
Sailendra di Jawa Barat dan Tengah sekarang) juga terpancar daripada penyiapan
Candi Borobudur di Yogyakarta, Jawa Tengah yang dibina di sekitar abad ke-8M
dan menjadi satu daripada benda ajaib dunia itu. Ilmuwan China bernama
I-Ching/I-Tsing/Ye-Shing/Yi Jing 688-695M berada di Palembang untuk menyalin
ratusan buah buku ilmu dalam bahasa tempatan (Melayu) yang dirujuki sebagai
Kunlun (dan berbagai-bagai ejaan yang lain lagi itu termasuk ejaan sarjana
Perancis: Koeun Louen) yang asal-usul perkataan ini telah dibicarakan dalam Bab
1, seksyen 1.6.
Bukti yang jelas betapa sistem pemerintahan dan pengurusan
zaman Sriwijaya berupa suatu keadaan yang dikagumi ialah pengakuan seorang
pegawai kastam dari China pada abad ke-13M yang bernama Cau (Chau) Ju-Kua yang
mencatatkan pentadbiran Sriwijaya yang hebat dan teknologi yang canggih tentang
pelabuhan di Sriwijaya dan tentang kehebatan Wat Angkor. Satu lagi bukti pengurusan
yang berbezanya dengan tamadun-tamadun lain sezamannya atau sebelumnya ialah
betapa rekod-rekod pengurusan perniagaan dan sebagainya dapat dilakukan dengan
lebih mudahnya dengan adanya sistem angka perpuluhan rekaan sarjananya
selewat-lewatnya abad ke-7M lagi seperti yang dihuraikan oleh penulis ini di
tempat lain itu (Shaharir 1998/2000). Ringkasnya, sistem angka perpuluhan ini
dikumpul oleh penulis ini daripada prasasti (batu bersurat) zaman Sriwijaya dan
bentuk seperti tulisan Hindia purba (khususnya Pallava) tetapi berbeza daripada
angka-angka Hindia itu. Malah kajian kami selanjutnya (Shaharir 2007 dan Alinor
2007) menunjukkan angka perpuluhan Melayu ini boleh dipercayai yang tertua di
dunia hasil karya sarjana Melayu Campa atau Funan lagi. Contoh angka Melayu
kuno ini ialah ……………untuk angka 1945. Beberapa unit bilangan yang berupa awalan
berbentuk bi-/dwi-, tri-, catur-/kater-, panca-/sanki-, sisi-, sita-/septa-,
witi-/asta-, nuka-, wisyi-/dasa- (terkenal sebagai penjodoh bilangan, atau
pekali angka) dipercayai telah wujud dalam zaman Sriwijaya lagi; dan tiada
padanan sepenuhnya dengan yang dicipta di Eropah mulai abad ke-13M hingga
ke-17M sahaja itu (iaitu by-/bi-, tri-, quadri-, quyl-, six-, septi-, octa-,
nony-/noni-) dan tiada juga padanan sepenuhnya dengan yang dicipta dalam
Tamadun Hindu. (Perinciannya dalam Warkah Berita PERSAMA 2004). Bilangan laksa,
keti dan juta sudah ada zaman Sriwijaya tetapi di Barat, million baru dicipta
abad ke-13M bahkan tiada unit Barat yang setara dengan laksa dan keti.
Dalam buku Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu karya Tun
Sri Lanang 1612 (asalnya manuskrip Jawi) ada menggambarkan corak kepemimpinan
dan kepengurusan Melayu sebelum Islam yang boleh dianggap Sriwijaya kerana
merujuk Palembang. Di dalamnya ada perihal sumpahan raja pertama Melayu di
Palembang, Sang Utama Sri Tri Buana dengan Demang Lebar Daun (Menterinya, yang
mewakili pegawai-pegawai kerajaan dan rakyat jelata) yang sekaligus memberi
sifat-sifat pemimpin atau pengurus Melayu dan orang Melayu Sriwijaya:
1. Raja tidak boleh sekali-kali memalukan orang bawahnya
walau sebesar mana sekalipun dosa orang bawahannya itu.
2. Raja tidak sepatutnya digodak-godek,
dipertanggungjawabkan atau di kutuk dengan kata-kata yang tidak menyenangkan.
3. Orang Melayu pantang menderhaka kepada rajanya, malah
orang Melayu tidak sanggup menunjukkan apa-apa kelemahan rajanya.
Ini menjadi ciri-ciri kepemimpinan Melayu yang perlu
disedari atau diinsafi oleh pemimpin-pemimpin sekarang sekalipun apabila “raja”
dalam 1 hingga 3 di atas itu digantikan dengan “pemimpin”. Umpamanya, ketua
dalam organisasi Melayu tidak seharusnya menegur seseorang bawahannya di
khalayak ramai atau di hadapan para pekerja lain. Ini bertentangan dengan
budaya Barat yang terbuka itu.
Source : Sejarah Melayu Purba
No comments:
Post a Comment