ADA suatu ketika dahulu sebelum Sabah bernama Sabah dan
sebelum manusia mengenal kemajuan, tinggal dua beradik, Empat Mata dan Tunggal
Mata di Bukit Garam berdekatan sebatang sungai yang
sentiasa keruh airnya kerana berbuaya (Sungai Kinabatangan).
Dua beradik ini bukan sebarangan manusia kerana Empat Mata
bermata empat iaitu dua di hadapan dan dua di belakang kepala sehingga boleh
melihat 360 darjah. Manakala Tunggal Mata hanya mempunyai sebutir biji mata di
tengah-tengah dahi seperti Dajjal yang digambarkan akan hadir di akhir zaman
atau jin mata satu yang menjadi watak komik seram.
Empat Mata dan Tunggal mata menjadi pemimpin setempat yang
begitu berpengaruh kerana mempunyai kuasa yang luar biasa dan tidak mempunyai
sifat tolak ansur dan peri kemanusiaan terhadap pengikutnya.
Sungai yang menjadi laluan utama ke beberapa penempatan di
ulu sungai telah dibenteng dengan manusia sehingga tidak ada perahu yang boleh
melepasi hadangan manusia yang berbaris di dalam air dan berpegangan tangan
antara satu sama lain kelihatan seperti tembok konkrit. Hanya yang membayar
cukai sahaja dibenarkan melalui sungai berkenaan, manakala yang cuba melawan
akan menemui maut.
Kekejaman Empat Mata dan Tunggal Mata begitu merisaukan para
penduduk sekitar kerana mereka mengarahkan penduduk kampung menuai padi dengan
memetik sebutir demi sebutir padi tanpa menjatuhkannya ke tanah dan tidak boleh
menggunakan pengetam padi. Jika mereka gagal memetik butir demi butir alamatnya
mereka akan kehilangan sebelah telinga sebagai huku-man dan andai ada yang
enggan mematuhi arahan akan menemui ajal di tangan Empat Mata sehingga para
penduduk hidup dalam ketakutan yang amat sangat.
Walaupun kejam, namun Empat Mata merupakan seorang pengukir
yang handal. Pada suatu hari Empat Mata telah membina sebuah keranda dan
mengukir bahagian luar keranda tersebut dengan rekabentuk ukiran yang menarik
dan menakjubkan. Apabila keranda tersebut telah siap, Empat Mata meletakkannya
di atas para-para bagi mengelakkan dimakan anai-anai.
"Wah! Cantiknya, mana kau dapat katil ini?" ujar
Tunggal Mata berseloroh ketika melawat abangnya yang sering menghindar daripada
menemuinya yang sibuk mengawasi penduduk kampung menuai padi dengan jari.
"Aku bikinlah," getus Empat Mata dengan bangga
sambil melirikkan senyuman sehingga kumisnya terjueh ke atas.
Tunggal Mata begitu kagum dengan reka bentuk dan kehalusan
seni ukiran abangnya lalu hatinya berdetak ingin memiliki keranda tersebut.
"Kasi sayalah, boleh saya pakai nanti. Abang bikin
lainlah..," rayu Tunggal Mata memujuk abangnya yang kelihatan mendenguskan
nafas seakan marah kerana penat lelah belum hilang, tiba-tiba Tunggal Mata
meminta keranda yang dibuatnya.
Namun Empat Mata enggan menyerahkan keranda tersebut kerana
dia menyediakan keranda tersebut untuk dirinya agar selamat sampai ke akhirat kelak dan akan
dipandang mulia di sana kerana memiliki keranda berukir.
"Kasilah..!."
"Tidak boleh, kalau mau bikinlah sendiri," balas
Empat Mata.
Keadaan ini kemudiannya mencetus perbalahan lisan sesama
mereka sehingga hampir mencetuskan pergaduhan. Tunggal Mata berazam untuk
melenyapkan abangnya dari muka bumi kerana beranggapan tidak boleh ada ular dua
kepala.
Apatah lagi abangnya selalu membuli dirinya yang selalu
mengalah, tetapi kali ini dia akan pastikan Empat Mata tumpas di tangannya
sendiri.
"Kalau abang terlampau sayang sama keranda ini, kenapa
abang tidak cuba. Muatkah tidak sama abang? Kalau tidak muat, kasilah sama
saya?" ujar Tunggal Mata ibarat memasang umpan di mata kail yang tidak
terlihat oleh Empat Mata.
Pertelingkahan mereka menarik minat para pengikutnya untuk
datang melihat dari dekat dua ekor singa yang sedang galak mau menyerang antara
satu sama lain.
Pengikut Tunggal Mata semakin ramai datang mengerumuni
kawasan tersebut sehingga Empat Mata
merasa tercabar mahu membuktikan kepada para pengikutnya bahawa keranda itu
miliknya dan boleh memuatkan batang tubuhnya.
"Baiklah aku masuk, tapi janji kalau ngam sama aku kau
jangan minta lagi," kata Empat Mata mempersetujui cadangan adiknya tanpa
mengesyaki muslihat Tunggal Mata.
Sebaik sahaja Empat Mata membaringkan dirinya di dalam
keranda, Tunggal Mata memasang penutup keranda lalu mengisyaratkan para pengikutnya
yang berkerumun membelit keranda tersebut dengan rotan beberapa kali sehingga
yakin Empat Mata tidak dapat terlepas dari keranda tersebut.
"Hoi, buka!" tempik Empat Mata yang meronta-ronta
di dalam keranda, namun oleh kerana dibuat dari kayu belian maka Empat Mata
gagal melepaskan diri daripada keranda tersebut, apatah lagi dililit dengan
bergulung rotan sehingga gajahpun tidak akan terlepas.
"Abang bilang abang punya keranda, abang bukalah
sendiri, saya mana tau buka," teriak Tunggal mata sambil tersengih
memanjang.
"Tidak boleh buka, macam kena ikat?tolonglah, nanti aku
bagi sama kau," pinta Empat Mata lagi menagih simpati kerana nafasnya
semakin sesak dan suasana di dalam keranda begitu kelam, tanpa sekilas cahaya.
"Ha!Haaa! Inilah orang bilang senjata makan tuan. Tidak
apalah, abang jangan takut. Oleh kerana abang sudah masuk ke dalam, anggap
sahajalah abang sudah mati?Jangan bimbang, kami tolong hantar abang ke kuburan.
Tidurlah," jerit Tunggal Mata dan diiringi gelak tawa pengikutnya dan para
penduduk yang bersorak gembira kerana Empat Mata sedang berjuang dengan maut di
dalam keranda yang dibuat dengan tangannya sendiri.
"Celaka kau, pengkhianat?nahas kau nanti kalau aku
sudah keluar," bentak Empat Mata.
"Silakanlah keluar wahai kekandaku Empat Mata, maut
menunggu di hadapan mata," kata Tunggal Mata mengejek.
Kedengaran Empat Mata meronta dari dalam keranda sehingga
bergolek ke kiri dan ke kanan, seketika kemudian semakin perlahan dan selepas
itu kaku. Tidak lama kemudian suara Empat Mata tidak kedengaran lagi dari dalam
keranda berkenaan, namun Tunggal Mata yakin abangnya belum mati dan hanya
pengsan seketika kerana kekurangan udara.
Tunggal Mata kemudiannya mengarahkan pengikutnya mem-bawa
keranda yang mengandungi batang tubuh Empat Mata yang entahkan hidup atau mati
ke Gua Gomantong lalu digantungkan terawang-awang di bumbung gua dengan rotan.
Masih kedengaran suara lemah Empat Mata di dalam keranda
berukir berkenaan, tetapi tidak ada sesiapa yang mempedulikan rayuannya kerana
mereka begitu taat kepada Tunggal Mata.
Setelah selesai mengikat kuat keranda tersebut di perabung
awang-awangan gua Gomantong, semua mereka pulang ke Bukit Garam. Namun tidak
lama kemudian ramai penduduk yang miskin mendatangi Gua Gomantong untuk meminta
restu daripada keranda Empat Mata yang mungkin telah meninggal dunia pada waktu
itu. Hanya mereka yang benar-benar miskin, terutama mereka yang tidak mempunyai
sebarang peralatan dapur sehingga terpaksa makan di dalam tempurung kelapa yang
mendapat kesenangan selepas menziarahi keranda Empat Mata.
Kematian Empat Mata telah membolehkan Tunggal Mata
memerintah Bukit Garam dengan aman dan damai sehingga rakyat tidak lagi gusar
kerana Tunggal Mata tidak sekejam abangnya, tambahan pula Tunggal Mata amat
penyayang kepada kanak-kanak dan mudah mesra dengan seluruh penduduk di bawah
jajahan takluknya.
Namun pemerintahan Tunggal Mata tidak lama kerana dia jatuh
sakit, lalu meninggal dunia mungkin akibat ketulahan membunuh abangnya sendiri
atau terkena sumpahan Empat Mata menjelang saat kematiannya di keranda berukir
di Gua Gomantong. Tidak lama kemudian, isteri Tunggal Mata pula menyusul.
Tunggal Mata mempunyai dua orang anak iaitu Sitettak dan
Darupak. Sitettak membesar sebagai seorang pahlawan perkasa hasil asuhan
bapanya telah mengambil alih tugas Tunggal Mata sebagai pemerintah Bukit Garam,
manakala Darupak semakin jelita dan menjadi rebutan ramai lelaki, namun
Sitettak menentang setiap hubungan Darupak dengan lelaki kerana tiada siapa
tahu apa yang tersirat di hatinya, ingin menjadikan adik kandungnya sebagai
isterinya sendiri.
Pada suatu hari, Sitettak telah pergi ke Sungai Segama untuk
berperang dengan suku kaum Dusun. Semasa ketiadaannya, Darupak telah ke Sungai
Kinabatangan berdekatan rumah mereka di Bukit Garam untuk mandi kerana ketika
itu musim kemarau dan perigi mereka kering kontang.
Ketika sedang leka berendam dan berenang di tepian tebing
sungai yang keruh itu, sepasang mata sedang memerhati keindahan tubuhnya dari
bawah air, semakin lama semakin hampir.
Tiba-tiba Darupak merasa tubuhnya tertarik ke bawah dan
tercungap-cungap menggapai tangan memohon pertolongan, seketika kemudian hilang
di tengah pusaran air lalu lemas dan tidak sedarkan diri lagi.
Buaya itu, Torongarek menggonggong tubuh Darupak di mulutnya
yang berbaris gigi tajam berenang timbul tenggelam menghilir ke kuala Sungai
Kinabatangan sehingga ke Batu Puteh lalu terserempak dengan Sitettak yang baru
pulang dari Sungai Segama. Sitettak memang mengenali Torongarek berdasarkan
hembusan nafas di air dan pergerakan Torongarek yang kelihatan riang gembira
kerana memperoleh hasil buruan.
"Kenapa kau terlalu gembira?," tanya Sitettak.
"Aku dapat perawan, namanya Darupak," kata Torongarek
yang boleh bercakap seperti manusia tanpa mengetahui bahawa Darupak adalah adik
Sitettak atau bakal isteri Sitettak yang dibelai penuh kasih sayang sejak ayah
dan ibu mereka meninggal dunia.
Sitettak tersintak kerana harapannya untuk memperisterikan
adiknya sendiri musnah kerana adiknya kini telah mati tersengkang di rahang
Torongarek.
"Cuba aku tengok macam mana cantiknya," pujuk
Sitettak menahan debar di dada yang penuh muslihat untuk membunuh Torongarek
yang tidak menyangka apa-apa.
"Janganlah kau tengok. Sudah mati bah dia. Aku mau kasi
makan anak bini aku bah," kata Torongarek berdalih kerana curiga dengan
permintaan Sitettak.
"Apa kau mau malu. Aku bukan mau ambil kau punya
makanan. Aku mau tengok macam mana cantiknya perawan yang kau dapat tangkap.
Wah hebatlah kau, nanti aku kasi tau kawan-kawan kau," umpan Sitettak
sehingga keegoan Torongarek terjolok lalu merapati tebing sungai tempat
Sitettak berdiri.
Sitettak tergamam, namun menguatkan semangatnya agar
muslihatnya tidak dapat dibaca oleh Torongarek. Wajah adiknya masih ayu
walaupun tersengkang di celah rahang Torongarek. Sitettak dipagut penyesalan
kerana meninggalkan adiknya, apatah lagi apabila mendapati tubuh adiknya yang
gebu dan bertelanjang bulat tidak bernyawa lagi di mulut Torongarek.
"Nah ambil kau, sial," getus Sitettak sambil
merejamkan lembing sepantas kilat ke kepala Torongarek sehingga tubuh Darupak
terlepas dari rahang Torongarek yang meraung kesakitan. Torongarek segera
menyelam ke dasar sungai bersama lembing yang terlekat di kepalanya.
Sitettak segera mengambil tubuh Darupak yang terkulai layu
dan dipenuhi bekas gigi Torongarek dan darah yang masih mem-buak dari dada
Darupak. Sitettak menangis semahunya lalu mendakap erat tubuh Darupak.
Hatinya kesal kerana menyimpan hasrat untuk memperisterikan
adik kandungnya sendiri. Mungkin inilah balasan Dewata kerana ingin mengelak
mala petaka yang lebih besar jika Sitettak meneruskan hasratnya untuk
menjadikan adiknya sebagai isteri. Sitettak menutup tubuh Darupak dengan baju
dan kain yang dipakainya lalu mendukung Darupak pulang ke rumahnya.
Sebuah keranda yang hampir sama dengan keranda Empat Mata
telah dibuat untuk menyimpan mayat Darupak. Kemudian keranda yang mengandungi
tubuh Darupak tersebut dibawa ke Batu Puteh dan digantung di perabung gua Batu
Puteh agar roh Darupak segera sampai ke syurga.
Ada yang mengatakan keranda tersebut adalah keranda yang
dibuat oleh bapa saudaranya, Empat Mata. Sitettak pernah melawat Gua Gomantong
bersama bapanya ketika mereka berburu lalu Sitettak diberitahu cerita sebenar
di sebalik keranda misteri yang tergantung di Gua Gomantong.
Ramai yang sangsi dakwaan Sitettak kononnya dia membuat
keranda tersebut semalaman ketika orang lain tidur lena, sedangkan tiga puluh
orang pengikut setianya telah diarah membawa keranda berukir dari Gua Gomantong
dan membuang tulang belulang Empat Mata ke dalam sungai. Ketika Empat Mata
membuat keranda tersebut, ia mengambil masa selama hampir satu purnama
Sitettak kembali ke Bukit Garam untuk meneruskan
pemerintahannya, namun tidak lama kemudian kehilangan pengaruh apabila ramai
pengikutnya berhijrah ke tempat lain seperti ke Batu Supu, Batu Puteh, Sabangan
dan kawasan berdekatan kerana Bukit Garam tidak lagi selamat didiami berikutan
serangan musuh dan bencana alam.
Manakala Torongarek yang cedera parah berjaya balik ke
sa-rangnya bersama lembing yang tertancap di sebelah kiri kepalanya. Hulu
lembing Sitettak berjaya dipatahkan, namun mata lembing terbenam di kepala
Torongarek, mujur tidak tembus ke otak.
Torongarek meminta anaknya mencari dukun manusia yang boleh
mengubat luka di kepalanya kerana merasa kesakitan yang amat sangat dan semakin
tidak tertahan bisanya.
Anak Torongarek berjaya menemui seorang dukun wanita bernama
Sabulig Buling lalu membawa wanita tua itu ke tempat penginapan Torongarek.
Mula-mula wanita tua itu enggan kerana bimbangkan keselamatannya, namun anak
Torongarek memberi jaminan keselamatannya, maka Sabulig menutup mata, menahan
nafas lalu duduk di atas belakang buaya itu. Seketika sahaja sudah sampai ke
sarang tempat Torongarek merengek
kesakitan.
Atas usaha Sabulig, Torongarek telah sembuh dari lukanya dan
mata lembing yang tertancap di kepala Torongarek berjaya dikeluarkan. Sebagai
imbalannya, Torongarek berjanji akan men-jalinkan hubungan yang baik dengan
anak cucu Sabulig dan bersumpah bahawa keturunan Torongarek dan suku sakat
buaya di Sungai Kinabatangan tidak akan mengganggu Sabulig dan suku sakatnya.
Kini, setelah berabad lamanya, gua Batu Tulug di Batu Puteh
yang terjadi pada akhir zaman Oligacene dan awal zaman Miocene iaitu kira-kira
20 hingga 25 juta tahun lalu mempunyai lebih 127 buah keranda yang
kebanyakannya berukir dan satu daripadanya agak ganjil kerana ukiran tersebut
tidak pernah ditemui di mana-mana kesan arkeologi selain daripada Gua Batu
Tu-lug yang menjadi tempat Sitettak menyimpan keranda adiknya, Darupak di suatu
zaman silam yang tidak diketahui usianya.
Walaupun ada pihak yang mengaitkan keranda tersebut milik
orang China di zaman kegemilangan Dinasti Ming (1369-1644) berdasarkan
penempatan awal, Ong Sum Ping, namun tidak ada bukti yang relevan boleh
mengaitkan budaya, tradisi dan seni ukir China dengan keranda kepala kerbau
yang mempunyai ukiran agak ganjil.
Tambah menghairankan lagi tidak terdapat walau seketul
tulang di dalam semua keranda berkenaan. Kehilangan ini agak menghairankan
walaupun Batu Tulug kini dijadikan Muzium Arkeologi. Batu Tulug terletak
kira-kira 800 meter daripada tebing Sungai Kinabatangan atau 41 kilometer
daripada Kota Kinabatangan.
Mungkinkah keranda tersebut milik Empat Mata atau Darupak
yang diukir Sitettak atau Empat Mata sendiri? Ataupun milik penduduk tempatan
yang berketurunan China berdasarkan nama Sungai Kinabatangan yang bererti
Sungai China.
Misteri keghaiban tulang belulang daripada keranda tersebut
membuatkan pakar arkeologi tidak dapat menjalankan ujian radiokarbon untuk
mengetahui usia tengkorak dan pemilik sebenar keranda tersebut yang merupakan
satu-satunya keranda berukir dengan motif tersendiri di Asia Tenggara.
Source :Cerita Lagenda & Mitos
Raja Empat Mata itu Raja dr Dusun Sukang. Dalam bahasa Dusun Sukang kena panggil "Raja Apat Mato". Anak Raja Apat Mato kena jaga oleh uncle dia bernama Sinsila Mato atau Satu Mata. Raja terakhir nama dia Raja Sidadak. Dusun Sukang ni ada banyak suku di dalam dia seperti suku Dusun Sukang, Dumpas, Mangkaak, Purazou dan Kunatong. Dorang punya kerajaan wujud sekitar tahun 1300-1400 masihi di Kinabatangan, empayar dia dari Karamuak sampai ke Butong di dekat Bukit Garam Kinabatangan. Keranda-keranda di Gua Gomontong berasal dr suku Dusun Sukang, keranda raja dan rakyat biasa. Ada raja dorang yg kena kubur di Pulau Berhala, Sandakan. Pemerintahan dorang sekejap saja, sekitar 3 raja, lepas tu kerajaan dorang hilang. Dorang mula tingglkan Butong, entah ke mana mereka pergi selepas itu. Mungkin pindah ke Hulu Kinabatangan.
ReplyDelete