Sunday 28 December 2014

Kenapa 3 Empayar Kuno ( Sri Vijaya , Mataram dan Kadiri ) gagal untuk menakluki Pulau Borneo?

Semasa Zaman Merong Mahawangsa atau Zaman Langkasuka.. Tahukah anda bahawa Tanah Malaya adalah asalnya daripada Kerajaan Kedah .

Empayar Kedah menguasai seluruh Tanah Melayu .Sebelum kedatangan Islam dahulu Masyarakat Melayu adalah menganuti Agama Hindu.Tanah Melayu adalah sebahagian Kerajaan Empayar Sri Vijaya yang meliputi Sumatera , Jawa , Indonesia sekarang.


Tiga Kerajaan iaitu Sri Vijaya , Mataram dan Kadiri berebut untuk menguasai Borneo dan Celebes tetapi apabila sebaik sahaja tentera sri vijaya sampai di borneo dan dikatakan tidak sampai dua hari bermalam di hutan borneo keesokkan paginya tentera mereka semua tidak bernyawa dan paling mengerikan semuanya mati tanpa kepala.


Bergitu Juga dengan tentera empaya Mataram dan Kadiri yang mencuba nasib utk menakluki Borneo tetapi mendapat bala seperti mana tentera Sri Vijaya.. dimana tentera mereka mati dengan kepala hilang dipotong .. sejak itu Pulau Borneo Amat digeruni dan ditakuti oleh mana-mana empayar di sekitar Nusantara dan hingga dikenali sebagai Pulau Pemburu Kepala.



Pulau Borneo mempunyai Bala Tentera iaitu Empayar Dayak yang berani dan turut diceritakan 'ajaib' dan mampu menyelinap di sekitar paya , hutan serta mampu lesap dan tangkas.


Dianggarkan Ribuan Bala Tentera Srivijaya mati dengan keadaan mengerikan dan kesemua Tentera Sri Vijaya hilang kepala bergitu juga dengan Serangan Taklukan daripada Empaya Kediri dan Empaya Mataram yang mencuba nasib meluaskan jajahan ke Borneo.

Source: Lampu Hitam 

6 comments:

  1. adesss,sebabnya borneo tem tu di bwh kuasa brunei kuno, kerajaan poni klu nda silap, kerahaan poni ne pun di bwh naungan srivijaya, itu pasal srivijaya nda serang, sbb rantaian kuasanya sudah ada pd kerajaan poni

    ReplyDelete
  2. adesss,sebabnya borneo tem tu di bwh kuasa brunei kuno, kerajaan poni klu nda silap, kerahaan poni ne pun di bwh naungan srivijaya, itu pasal srivijaya nda serang, sbb rantaian kuasanya sudah ada pd kerajaan poni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro... Di borneo adalah kerajaan Po-ni yg turut dibawah empayar sriwijaya..mana ada serang putus kepala apa semua itu...ini memang betul2 kisah dongeng dan penipuan 😅

      Delete
  3. "Empayar Kedah menguasai seluruh Tanah Melayu .Sebelum kedatangan Islam dahulu Masyarakat Melayu adalah menganuti Agama Hindu.Tanah Melayu adalah sebahagian Kerajaan Empayar Sri Vijaya yang meliputi Sumatera , Jawa , Indonesia sekarang". Fakta mengelirukan, sebenarnya Srivijaya meliputi Tanah Melayu, jangan main pusing2 ayat.
    Srivijaya menakluk sebahagian Borneo, diserang Medang.

    ReplyDelete
  4. Tanah melayu itu malaya@semananjung

    ReplyDelete