Tambisan: Satu
Petempatan Terawal Suku Kaum Suluk Di Sabah.
Oleh : Mohd Zambri Bin Suharani, Mohd Faizal Rashid dan
Amrullah Maraining
Artikel ini memfokuskan sejarah petempatan suku kaum suluk di Tambisan
sebagai salah satu petempatan suku kaum suluk yang terawal di Sabah. Masyarakat
umum kurang mengetahui tentang kewujudan petempatan Suluk di Tambisan
disebabkan lokasinya yang sangat terpencil daripada masyarakat umum. Kewujudan
perkampungan di Tambisan telah membuktikan bahawa suku kaum Suluk telah lama
bertapak di Sabah. Oleh itu, artikel ini cuba merungkai peranan yang dimainkan
oleh kampung Tambisan sebagai salah satu petempatan terawal kaum Suluk di
Sabah. Selain itu, artikel ini akan mengkaji perkembangan masyarakat Suluk di
kampung Tambisan dari aspek ekonomi, sosial dan politik.
Kata kunci: Petempatan, Suluk, Tambisan
Pengenalan
Petempatan menurut ahli geografi adalah merangkumi unsur-unsur kebendaan, termasuk
binaan dan lebih penting lagi perumahan, orang yang tinggal dan bekerja dalam
sesebuah kawasan. Petempatan memainkan peranan penting dalam pembentukan
sesebuah masyarakat atau komuniti. Masyarakat Suluk secara umumnya mengetahui
tentang pentingnya penstrukturan petempatan, kawasan atau wilayah untuk tujuan
keselamatan dan pembangunan sesuatu kawasan. Sebagai contoh pada zaman
Kesultanan Sulu, Borneo Utara (Sabah) telah dibahagikan kepada tiga wilayah
atau kawasan. Kawasan ini pula ditadbir oleh beberapa orang Ketua yang terdiri
daripada Datu, Syarif, Tuan dan Pangeran.
Kawasan pertama adalah Wilayah Marudu yang diketuai oleh
Syarif Osman. Wilayah ini meliputi kawasan kepulauan Palawan, Balabak, Banggi,
Balambangan, Marudu, Tempasuk, Ambong, Pitas atau Lingkabao, Paitan, Sugut,
Labuk dan di Teluk Sandakan. Kawasan kedua ialah Wilayah Mangindora diketuai
oleh Tuan Abandol (Sungai Sandakan), Datu Bandar (Pangeran) Betau (di Segaliud
dan mengetuai orang-orang Buludupi/Idaan/Sungai). Wilayah ini meliputi kawasan
Sandakan, Kinabatangan, Tungku, Sabahan (Tingkayu), sehingga ke Sungai Apas.
Kawasan yang terakhir ialah Wilayah Tirun yang ditadbir oleh beberapa orang
Datu, antaranya ialah Datu Sapindin yang mentadbir Sabahan (Sebuah daerah di
Teluk Darvel). Wilayah ini menganjur dari Sabahan sehingga ke kawasan Sibuko,
Sambakong, Bulungan dan Berau. Perkampungan Suluk di Tambisan merupakan salah
satu petempatan Suluk yang telah lama
wujud di Sabah. Kewujudan petempatan ini hanya menjadi tumpuan umum selepas
Ops. Daulat yang dilancarkan oleh kerajaan. Oleh itu, artikel ini cuba mengalur
sejarah kewujudan petempatan kaum Suluk di Tambisan.
Latar belakang
Tambisan
Peta 1: Kedudukan Tambisan dalam peta Sabah
Secara geografinya, Tambisan terletak di kedudukan latitude
5.46 dan longitude 119.15 yang terletak
di hujung peta negeri Sabah. Tambisan ini dibahagikan kepada tiga bahagian
iaitu Tambisan Pulau, Tambisan Darat dan Tambisan Laut. Pada ketika ini,
bilangan keseluruhan penduduk Tambisan melebihi
1368 orang yang terdiri daripada beberapa kampung seperti Sungai Nipah,
Tagupi, Tambisan Darat dan lain-lain. Manakala demografi penduduknya pula,
majoriti penduduknya adalah Suluk dan terdapat sebilangan kecil suku kaum
Bugis, Cina dan lain-lain. Majoriti penduduk kampung Tambisan terdiri daripada
nelayan dan sebilangan kecil mereka terlibat dalam perniagaan, penternakan,
perladangan dan lain-lain.
Asal Usul Nama Tambisan
Menurut Imam Mansor, nama Tambisan diperoleh daripada dua
cerita atau versi yang saling berkaitan. Versi pertama, menurut Imam Mansor,
semasa Panglima Tumikbi membersihkan pulau Tambisan, mereka menemui pohon yang
lebat buahnya. Orang Melayu mengelar pohon tersebut sebagai Jambu Air Mawar dan
orang Suluk mengelar Tambis. Manakala bagi versi kedua. menurut encik Hassan,
nama Tambisan ini adalah berasal daripada seorang lelaki bernama Tambi dan
seorang wanita bernama San. Apabila mereka berkahwin, maka muncul la nama
Tambisan. Namun Imam Mansor versi yang diceritakan oleh beliau sedikit berbeza
dengan Encik Hassan. Menurut beliau, ada seorang bangsa Tambi (India) datang
menjual kain di Tambisan. Ramai yang membeli kain tersebut sama ada secara
tunai ataupun berhutang. Dalam kalangan pembeli tersebut, terdapat seorang
bernama Sandaing Mebana yang berbangsa bugis membeli kain dari orang Tambi
tersebut secara berhutang. Pada bulan berikutnya, orang Tambi tersebut datang
untuk menuntut hutang kainnya daripada Sandaing, namun Sandaing tidak dapat
membayar hutang tersebut dan akhirnya mereka bertengkar.
Semasa Panglima Tumikbi memohon tanah di pejabat daerah di
Lahad Datu, Rasdin Muji selaku Ketua Pejabat Daerah ketika bertanyakan nama
pulau tersebut. Panglima Tumikbi meletakkan nama pulau tersebut sebagai
Tambisan dengan mengabungkan dua versi cerita tersebut.
Sejarah Pembukaan Tambisan
Sekitar tahun 1818, Tumikbi bersama dua orang saudaranya
iaitu Imam Laja dan Mandaing yang berasal dari Pulau Libaran telah datang ke
kawasan pulau Tambisan untuk mencari tanah baru untuk bercucuk tanam. Hal ini
kerana, ketika itu pulau Libaran telah mempunyai penduduk yang ramai dan tanah
untuk bercucuk tanam semakin kurang. Kemudiannya mereka menemui sebuah pulau yang
tidak berpenghuni, sangat cantik dan mempunyai dua jenis tanah iaitu tanah
merah dan tanah pasir. Selepas menemui pulau tersebut, Tumikbi pulang semula ke
pulau Libaran dan terus mengadakan mesyuarat untuk membawa penduduk kampung ke
pulau itu semula. Keputusan mesyuarat itu, seramai 12 orang telah bersetuju
untuk mengikuti Tumikbi selaku ketua rombongan bagi ke pulau Tersebut.
Apabila mereka tiba di Tambisan Pulau, mereka terus
membahagi-bahagi tanah di Tambisan Pulau dan sekali gus membersihkan tanah yang
mereka peroleh. Mereka kembali semula ke Libaran untuk mengambil benih kelapa,
pisang dan ubi kayu, seterusnya benih tersebut ditanam di Tambisan Pulau.
Tanaman mereka menjadi subur dan membekalkan makanan harian kepada mereka.
Dalam beberapa tahun kemudian, kebanyakan mereka yang berpindah ke Tambisan
Pulau telah mengalami sakit yang berpanjangan. Oleh itu, mereka mengambil
keputusan untuk kembali ke Libaran serta meninggalkan kebun mereka. Beberapa
tahun kemudian, bapa tiri Imam Mansor iaitu Mandaring bersama birasnya iaitu
Imam Laja (salah seorang daripada 12 orang yang membuka kampung Tambisan pada
tahun 1818) mahu ke kepulauan Suluk (Filipina) untuk membeli beras. Mereka
singgah di Tambisan untuk melihat tanaman mereka. Setelah berfikir panjang, mereka
mengambil keputusan untuk kembali ke Tambisan dan melantik ketua kampung
Tambisan yang pertama iaitu Panglima Tumikbi, oleh itu bermulanya petempatan
suku kaum Suluk di Tambisan.
Sistem Pentadbiran
Kampung Tambisan
Selepas perlantikan Panglima Tumikbi sebagai ketua kampung,
beliau telah ke Lahad Datu untuk memohon tanah yang telah mereka bahagikan di
District Office. Rasdin Muji berbangsa British yang bertugas pada ketika itu,
telah meluluskan permohonan tersebut. Selepas Panglima Tumikbi meninggal dunia,
beliau telah diganti oleh Said bin Tahir.
Sejak pemerintahan British, pusat pentadbiran Tambisan
sering kali berubah-ubah. Pada asalnya, Tambisan Pulau di letak di bawah
pentadbiran daerah Lahad Datu.Kemudiannya, pentadbiran Tambisan diambil alih oleh
Kinabatangan. Apabila Kinabatangan di landa banjir, pentadbirannya diambil alih
oleh Bukit Garam semasa pentadbiran Arwah Pangeran Galpam. Kemudian,
pentadbiran Tambisan ini beralih arah ke Sandakan kerana di ambil oleh YB Haji
Ampong Puyon. Namun apabila BERJAYA menang dalam pilihan raya, YB Kulna
mengambil alih Tambisan dan di letak di bawah Bukit Garam. Selang beberapa
tahun, pentadbiran Tambisan Pulau diambil alih oleh Kinabatangan. Akhir sekali,
apabila wujudnya daerah Tungku, pentadbiran Tambisan kini terletak di bawah
Lahad Datu. Perubahan pusat pentadbiran ini disebabkan oleh suasana politik di
Sandakan, Kinabatangan dan Lahad Datu.
Perubahan pusat pentadbiran Tambisan juga memberikan kesan
kepada Ketua Anak Negeri (KAN). Semasa Tambisan Pulau di letak di bawah
pentadbiran Daerah Lahad Datu, Panglima
Nalaja @ Buaya Bin Noh merupakan KAN Tungku yang pertama. Setelah
pentadbirannya diambil alih oleh Sandakan, KAN diganti oleh Arjani Bin Abantas.
Selang beberapa tahun apabila pentadbiran Tambisan di ambil alih
olehKinabatangan, KAN Arjani diganti oleh KAN Nusur. Apabila KAN Nusur
meninggal dunia, beliau digantikan oleh Moktar B. Zakaria.
Pada zaman British, ketiadaan polis ketika itu menyebabkan
pihak British melantik penduduk tempatan iaitu Alawanga Bin Mantas sebagai
kerani dan Polis di Tambisan. Pada ketika itu, bangunan balai polis hanya
bertiangkan kayu, beratap dan berdinding nipah serta berlantai nibung. Selepas
beberapa tahun bangunan tersebut diganti dengan dinding dan lantai dari papan
dan atapnya diperbuat daripada kayu Belian.
Kerani pertama yang dilantik di Pejabat Daerah Kecil Tambisan ialah Jata
yang berasal dari daerah Lahad Datu. Beliau berpendidikan Darjah 2 dan atas
usaha beliau telah membina sebuah sekolah di Tambisan. Beliau telah mengajar
seramai 22 orang pelajar dengan menulis di papan batu. Setelah itu, Jata telah
diganti dengan Tun Sakaran Dandai (Mantan TYT Sabah). Selepas perkhidmatan Tun
Sakaran diganti dengan Sahari bin Tulis. Agta menggantikan Sahari apabila
beliau ditukar ke Kinabatangan. Seterusnya, Agta diganti oleh Mohd Jamari dari
Lahad Datu apabila Agta ditukar kerja ke Marin Department sebagai Kapten.
Apabila Mohd Jamari meninggal dunia, beliau diganti oleh Mudreka bin Agil.
Selepas tahun 90-an pejabat daerah kecil di Tambisan telah ditutup tetapi
bangunannya masih wujud sehingga ke hari ini.
Sejarah Perkembangan Agama Islam di Tambisan
Perkembangan agama Islam di Tambisan bermula apabila seorang
ulama Yaman bernama Tuan Sheikh Abdul Ghani pergi Terengganu dan telah
berkahwin dengan gadis Terengganu bernama Fatimah dan dikurniakan seorang anak
bernama Ahmad. Kemudiannya Tuan Sheikh telah berhijrah ke Sandakan dan menetap
di Tanah Merah dan mengajar di Masjid. Sarabi B. Sakbani selalu ke sana untuk
belajar mengaji. Kemudiannya mereka
bertanya kepada Tuan Sheikh, sama ada beliau mahu memiliki tanah dan kebun.
Tuan Sheikh mengatakan mahu dan bertanya di mana kawasan tersebut. Mereka
mempelawa Tuan Sheikh mengajar di Tambisan dan Tuan Sheikh diberikan sebidang
tanah. Tanah tersebut mereka yang akan usahakan tanpa sebarang bayaran, asalkan
Tuan Sheikh mahu mengajar agama Islam di Tambisan.
Tuan Sheikh kemudiannya datang dan melihat tanah tersebut,
beliau sangat berpuas hati kerana subur dan mengatakan untuk menetap di Pulau
Tambisan. Sepanjang tuan guru berada di Tambisan, beliau telah membantu dan
memperkembangkan ajaran Islam dan mengajar orang-orang kampung mengaji
Al-Quran, solat, Fardu Ain dan Fardu Kifayah. Sebagai balasan atas kesudian
Tuan Sheikh mengajar agama, anak murid Tuan Sheikh akan bergilir-gilir
dalam mengusahakan tanah Tuan Sheikh dan
belajar agama. Sejak kedatangan Tuan Sheikh ke Tambisan, agama Islam terus
berkembang pesat.
Perkembangan Infrastruktur di Tambisan.
Tambisan juga memiliki beberapa infrastruktur yang
disediakan untuk kemudahan penduduknya. Pada peringkat permulaan, Tambisan
Pulau mempunyai pejabat daerah kecil sebelum dimansuhkan pada tahun 90an.
Selain itu Tambisan Pulau juga mempunyai sekolah rendah yang paling tua bagi
daerah Kinabatangan. Penambahan bangunan balai polis, surau dan dewan serba
guna memberikan pelbagai manfaat kepada penduduk di sekitarnya.
Manakala Tambisan Darat pula menerima pelbagai kemudahan
seperti bangunan KO-Nelayan bagi tujuan perikanan, surau, padang futsal,jeti,
klinik dan lain-lain. Kemudahan ini dapat memberikan kemudahan kepada penduduk
tanpa perlu ke tempat lain untuk mendapatkan perkhidmatan.
Pada tahun 2012, sebuah jalan raya bertar yang menghubungkan
Tambisan dengan Bandar Hamparan Badai (Petempatan FELDA). Pembinaan jalan raya
sekali gus memudahkan Tambisan untuk dihubungi dari luar. Selain itu, projek
pemasangan tenaga solar yang bermula pada tahun 2008 bertujuan membekalkan
bekalan elektrik di Tambisan telah berfungsi sepenuhnya pada tahun 2012.
Keadaan ini telah banyak memberikan manfaat besar kepada penduduk di Tambisan.
Rumusan
Sejarah telah terpahat bahawa, Tambisan merupakan salah satu
petempatan terawal masyarakat Suluk di Sabah sejak dahulu lagi. Namun seperti petempatan luar bandar yang lain yang
memerlukan suntikan pembangunan. Walaupun pelbagai kemudahan telah diberikan kepada
penduduk di Tambisan, pembangunan yang berlaku di kalangan masyarakatnya masih
lagi bergerak perlahan. Tambahan pula kebanyakan golongan muda telah keluar
dari kampung tersebut mencari pekerjaan di bandar menyebabkan petempatan ini
kurang berkembang. Namun petempatan ini menyimpan pelbagai khazanah yang belum
terungkai sama ada daripada sejarah, pembentukan masyarakat dan sumber alamnya.
Rujukan
- Hatta Yunus Sawabi. 2011. Masyarakat Suluk Cabaran dan Harapan dalam Etnik Suluk, Menjana Transformasi. Crescent News: Selangor.
- Lee Yong Leng. 1982. Sabah satu kajian Geografi Petempatan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.
- Profil Kg. Pulau Tambisan, KK Abd. Wahab Bin Ismani.
- Temu bual dengan Abd. Wahab Bin Ismani. Ketua Kampung Tambisan Darat. 5 Disember 2013
- Temu bual dengan Imam Mansor Bin Sarabi 17 Mac 2014. Imam Tambisan Pulau, 75 tahun.
Label: Petempatan terawal masyarakat Suluk di Lahad Datu,
Suluk, Tambisan
Sumber : selongkarsejarah.blogspot.my
No comments:
Post a Comment