KRITIKAN SUMBER
Istilah kritikan merujuk kepada proses pentafsiran bukti
iaitu satu ujian mendapatkan kebenaran. Ia bukanlah satu pendirian secara
mental mengenai sesuatu isu. Menurut Marc Bloch, kritikan ialah menguji
kebenaran sesuatu sumber kerana berpunca dari kesangsian terhadap fakta.[1]
Menurut Yusof Ibrahim, sumber boleh didefinisikan sebagai suatu yang boleh
dijadikan punca kepada lahirnya sesuatu pemikiran atau penulisan-penulisan.
Justeru, secara ringkasnya kritikan pula boleh dikatakan sebagai penilaian
bahan yang dijadikan bukti terhadap sesuatu dakwaan atau penulisan.[2]
Sebagai
prasyarat menuju keyakinan, kita seharusnya bersikap sangsi dan ragu-ragu
tentang sesuatu sumber atau punca sebelum kita menerima dan mempercayai
kebenarannya[3]. Justeru, kita perlu mengetahui kritikan-kritikan sumber yang
di telah di buat untuk sesuatu penulisan sejarah dari pelbagai punca pemikiran.
Kritikan sumber bertujuan untuk memastikan sama ada yang
dikatakan asal sumber itu adalah asal yang sebenar ataupun tidak. Seandainya
yang dipercayai, sumber itu tulen, jika tidak, sumber itu palsu. Sehubungan
itu,, sesuatu kritikan sumber dibuat adalah untuk mengetahui ketepatan sesuatu
fakta memandangkan ramai ahli sejarah yang menganggap diri mereka hebat dalam
sejarah sedangkan apa yang mereka bincangkan adalah tidak mempunyai asas dan
bukti yang kukuh dalam bidang atau penulisan tersebut.
Kritikan sumber juga turut dilakukan bertujuan untuk
mengetahui siapa penulis dan dari mana sumber dihasilkan supaya ahli sejarah
dapat mempercayai kesahihan sesuatu sumber itu. Jadi ahli sejarah akan bebas
untuk membuat sebarang takrifan atau tulisan asalkan mempunyai sumber-sumber
yang cukup bagi mengukuhkan dan membenarkan tafsiran yang telah dibuat.
Kritikan terhadap sesuatu sumber itu terbahagi kepada dua
kaedah atau proses utama iaitu kritikan luaran dan kritikan dalaman. Pendapat
ini dipersetujui oleh Collingwood dan menyifatkan kaedah tersebut sebagai
'sejarah kritikal'.[4] Antara tokoh
sejarah yang benar-benar meletakkan asas-asas kritikan sumber sejarah secara
sistematik ialah Ernst Bernheim (1889), yang telah membahagikan kritikan sumber
kepada dua jenis, iaitu kritik luaran dan kritik dalaman (external criticism
and internal criticism).[5]
Kritikan Luaran
Melalui kritikan luaran dapat mengesahkan
ketulenan dan kesahihan sumber asli tersebut. kritikan luaran ini bertujuan
untuk menyelesaikan masalah berkaitan dengan pemalsuan sumber. Melalui
pendekatan ini, sesuatu sumber dapat disahkan ketulenan dan kesahihan serta
dapat memberi kepercayaan kepada masyarakat. Menurut Bloch, kritikan luaran ini
berpunca daripada sikap sangsi terhadap keterangan-keterangan yang diberikan
oleh saksi-saksi tentang masa lampau dan kaedah-kaedah yang berkesan telah
dicari yang membenarkan pengasingan daripada pendustaan.[6] Melalui kritikan
luaran, pelbagai langkah yang diambil dalam untuk memastikan kesahihan dan
ketulenan sesuatu bahan.
Langkah
pertama dalam menjalankan kritikan luaran ialah melakukan ujian kimia terhadap
sumber. Ujian kimia dilakukan bertujuan untuk menentukan umur sebenar sesuatu
dokumen. Proses ini melibatkan ujian terhadap keadaan kertas, dakwat, dan cap
yang digunakan. Hal ini demikian kerana dalam penghasilan sesebuah dokumen,
keada kertas, dakwat dan cap di dalamnya akan berubah mengikut peredaran masa
dan zaman dari segi bahan-bahan yang digunakan.
Seterusnya, ahli sejarah akan mengkaji bahasa-bahasa yang digunakan
dalam dokumen-dokumen sejarah. Hal ini demikian kerana gaya bahasa di dunia
adalah cukup dinamik serta sentiasa berubah mengikut zaman. Gaya bahasa
sentiasa berubah dari sudut nahu, struktur ayat, ejaan, istilah, tanda baca dan
sebagainya.
Langkah
seterusnya ialah menjalankan ujian tulisan tangan terhadap dokumen-dokumen
sejarah yang ditulis dengan tangan dan bukan ditaip atau dicetak. Kaedah yang
digunakan dalam ujian ini adalah kaedah perbandingan. Kaedah perbandingan ini
dapat mengenal pasti ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang dihasilkan oleh
orang yang sama ataupun individu yang berlainan dalam menulis sumber-sumber
sejarah tersebut.
Cara
seterusnya untuk menentukan ketulenan sesuatu dokumen sejarah ialah menjalankan
ujian terhadap bahan-bahan yang digunakan dalam buatan dokumen sejarah. Ujian
ini dapat memudahkan para pengkaji mengesan sama ada bahan yang digunakan tidak
wujud ketika dokumen atau sumber tersebut dihasilkan. Sebagai contoh, kertas
wujud pada tahun 1150 Masihi, namun jika terdapat sumber atau dokumen yang
ditulis pada kertas sebelum tahun tersebut adalah palsu kerana kebanyakan
sumber atau dokumen yang ditulis sebelum 1150 Masihi ialah pada kulit kambing.
Oleh itu, langkah-langkah tersebut penting dalam membuat kritikan luaran
terhadap sumber bagi memastikan ketulenan sumber tersebut.
Kritikan Dalaman
Proses kritikan dalaman dilakukan oleh ahli sejarah bermula
selepas proses kritikan selesai. Kritikan dalaman bertujuan untuk menentukan
kemunasabahan ataupun kewarasan tentang sesuatu isi kandungan sesuatu sumber
sejarah.[7] Kritikan dalaman adalah mengenai kandungan sumber dan kebiasaannya
diikuti kritikan luaran sendiri. Kritikan dalaman juga penting di dalam kajian
sesuatu sumber sejarah untuk menentukan kebenarannya dan kerasionalnya.
Kritikan dalaman dilakukan oleh ahli sejarawan sendiri tanpa memerlukan
kerjasama daripada ahli bidang lain tidak seperti kritikan luaran. Kritikan
dalaman merangkumi banyak aspek seperti aspek kandungan itu benar atau tidak,
kerasionalan, logik dan banyak lagi.
Tujuan kritikan dalaman adalah untuk membentuk kredibiliti
sesuatu sumber. Sebagai permulaan, ahli sejarah perlu memahami apa yang
dimaksudkan saksi melalui bukti mereka. Sehubungan dengan itu, ahli sejarah
dapat menentukan dengan betul kredibiliti saksi di bawah persoalan. Seterusnya
ahli sejarah mula melakukan proses tafsiran sumber setelah mengenal pasti
ketulenan sumber. Terdapat beberapa aspek yang perlu ditekankan oleh ahli
sejarah terhadap sumber sejarah. Ahli sejarah perlu menapis setiap sumber
sejarah untuk menjamin setiap perkara atau butiran yang di ambil daripada
sumber boleh dipertanggungjawabkan.
Seterusnya, ahli sejarah juga perlu mengesan fakta dan pernyataan yang
ditulis dalam penulisan sejarah dan bukan hanya diterima secara terus daripada
saksi-saksi yang diperolehi.
Proses kritikan dalaman lebih banyak menumpukan kepada
proses tafsiran ke atas kandungan sumber-sumber sejarah. Terdapat beberapa
tahap tafsiran sumber yang perlu dilakukan oleh ahli sejarah seperti tafsiran
verbal, tafsiran teknikal, tafsiran logik, tafsiran psikologi dan tafsiran
fakta. Proses taksiran ini dilakukan supaya dapat menentukan keaslian kandungan
sumber setelah menentukan ketulenan fizikal sumber-sumber tersebut. proses
pertama ialah tafsiran verbal. Tafsiran verbal dilakukan apabila seseorang menumpukan
perhatian pembacaan ke atas perkataan-perkataan yang terdapat dalam sesuatu
dokumen secara individu ataupun kumpulan.[8]
Proses ini memerlukan pengetahuan
dari sudut bahasa yang mana ahli sejarah perlu menguasai lebih dari satu bahasa
seperti bahasa Ingeris, bahasa Tamil, bahasa Cina dan sebagainya. Proses
seterusnya ialah tafsiran logik iaitu merupakan satu proses yang dilakukan oleh
ahli sejarah untuk menyambung pelbagai bahagian sumber mengikut kaedah
pemikiran yang betul. Proses ini juga memberi satu jalinan peristiwa yang
bersambungan dalam pemikiran sejarawan, sebelum atau sesudah peristiwa yang
berlaku. Ahli sejarah boleh memberi idea dan pandangan terhadap tafsiran sumber
yang dikaji tetapi hendaklah berasaskan kepada kebenaran peristiwa-peristiwa
sejarah yang telah berlaku.Seterusnya, proses tafsiran seterusnya ialah
tafsiran psikologi. Proses ini adalah melihat pemikiran dan ciri-ciri penulis
sesuatu sumber yang dipengaruhi oleh faktor persekitaran fizikal, sosial dan
intelektual.[9]
Taksiran psikologi merupakan proses membaca mengikut sudut
pandangan bagi mendapatkan pemikiran sejarah. Proses ini biasanya berkaitan
dengan idea emosi seorang penulis atau pun ahli sejarah. Sekiranya mereka
dipengaruhi oleh emosi, mereka akan menghasilkan tafsiran yang berat sebelah
dan tidak bersikap profesional. Sebagai contoh, ramai dalam kalangan ahli
sejarah barat yang terdiri daripada pegawai tadbir British yang menulis tentang
sejarah Malaysia gagal memberi tafsiran psikologi secara tepat dan jelas. Proses
tafsiran yang terakhir yang dijalankan ialah tafsiran fakta. Proses ini
digunakan setelah ahli sejarah berjaya memahami makna dan kandungan sumber atau
dokumen yang dikaji. Proses ini dilakukan dengan menggunakan satu atau lebih
fakta-fakta sejarah yang signifikan sama ada secara individu atau berkumpulan
bagi menjelaskan sebab dan akibat sesuatu peristiwa berlaku.
Pengkaji
telah melakukan pelbagai cara dalam melakukan kritikan dalam. Pengkaji perlu
untuk mengetahui jenis orang yang mencipta atau membuat sumber. Seseorang perlu
menyiasat ke atas pendidikan mereka, kedudukan dalam hidupnya, pandangan
politik dan sifat.[10] Selepas itu, mereka terus boleh memeriksa kredibiliti
saksi tersebut. seterusnya ialah membentuk jika orang di belakang sumber adalah
benar-benar dalam kedudukan yang diketahui orang pertama tentang perkara di
bawah penyiasatan dan sama ada mereka adalah jujur. Testimoni saksi tidak boleh
diambil kira kecuali mereka benar kehilangan kepercayaan. Ia boleh diterima
kepada saksi untuk melakukan beberapa kesalahan sekiranya sisa-sisa
testimoninya benar-benar kukuh.
Terdapat
juga beberapa sejawan perlu berhati-hati pada langkah ini. Mereka perlu
berhati-hati untuk tidak mengandaikan tentang peluang atau kesempatan saksi
untuk mengamati, bermaksud mereka adalah mahir. Selepas mengumpulkan
testimoni-testimoni daripada saksi, mereka kemudian boleh membandingkan
testimoni-testimoni dan membuang kesilapan-kesilapan di dalamnya, sama seperti
menggunakan sumber mereka yang boleh dipercayai dalam mengenal pasti
kepercayaan saksi atau bukti baru.
Dalam membandingkan suatu sumber dengan yang
lain bagi menentukan krebiliti, terdapat tiga kemungkinan iaitu mereka boleh
mempersetujuinya dengan sumber dalam persoalan, mereka boleh tidak setuju atau
mereka akan senyap. Akhirnya, selepas ahli sejarah telah menapis terus sumber
dan menggunakan kritikan luaran dan dalaman dengan ketat, seseorang itu boleh
menulis.
Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah Dan Pensejarahan, Dewan
Bahasa Dan Pustaka Kuala
Lumpur.
Abdul Rahman Haji Abdullah. (2006). Pengantar Ilmu Sejarah.
Ampang: Dawana Sdn. Bhd.
Muhd Yusuf Ibrahim, Ilmu Sejarah: Falsafah Dewan Bahasa dan
Pustaka.
R. Suntharalingam.
Pengenalan Kepada Sejarah. Merican &Sons. Sdn. Bhd. Kuala Lumpur
NOTA KAKI
[1] R. Suntharalingam. Pengenalan Kepada Sejarah. Merican
&Sons. Sdn. Bhd. Kuala Lumpur. Halaman 35.
[2] Arba’ yah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,
Kuala Lumpur: Dewan bahasa & Pustaka 2002, hlm 50.
[3] Abdul Rahman Haji Abdullah, Pengatar Ilmu Sejarah,
Ampang: Dawama Sdn. Bhd 1994, hlm 76.
[4] R.
Suntharalingam. Pengenalan Kepada Sejarah. Merican &Sons. Sdn. Bhd. Kuala
Lumpur. Halaman 36.
[5] Abdul Rahman
Haji Abdullah, Pengatar Ilmu Sejarah, Ampang: Dawama Sdn. Bhd 1994, hlm 76
[6] Bloch March, The
Historion’s craft, hlmn 76-86.
[7] Arbai’yah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,2002., hlman 60.
[8] Garragham, G.J. A Guide to Historical Method, hlmn 321
[9] ibid
[10] Lucey, William, History: Methods and Linterpretation,
Chicago : Layola UP, 1958, hlmn 73
Sumber : suaraburuk
Salam... Mohon bantuan, boleh ka?
ReplyDeleteTidak
Delete