Syarif Ali penyebar Islam dan Sultan Brunei
Oleh Haji Wan Mohd. Shaghir
SYARIF Ali Bilfaqih diriwayatkan adalah berasal dari
keturunan Saiyidina Hasan bin Ali, bererti beliau adalah zuriat Nabi Muhammad
s.a.w. melalui perkahwinan Saiyidatina Fatimah az-Zahra dengan Saiyidina Ali.
Diriwayatkan pula bahawa Syarif Ali atau nama lain Syarif
Ali Mufaqih Muqaddam adalah berasal dari Taif (Arab) dan tiba di Brunei sekitar
tahun 1370 M. Menurut Pangiran Haji Mohammad bin Pangiran Haji Abd Rahman, nama
ayah Syarif Ali ialah Saiyid Abdul Qadir, salah seorang keturunan Saiyidi
Syeikh Abdul Qadir al-Jilani, Wali Quthub yang sangat terkenal. Secara garis
besarnya pula masih bertikaian pendapat apakah Syarif Ali itu keturunan
Saiyidina Hasan atau pun keturunan Saiyidina Husein.
Jika benar Syarif Ali itu keturunan Saiyid Syeikh Abdul
Qadir al-Jilani jelaslah beliau keturunan Saiyidina Hasan bin Ali bin Abi Talib
kerana nasab Saiyid Syeikh Abdul Qadir al-Jilani adalah kepada Saiyidina Hasan
bukan Saiyidina Husein.
Namun masih diragukan kerana sebahagian penyebar Islam yang
datang ke Asia Tenggara termasuk Maulana Malik Ibrahim yang dikatakan ada
hubungan kekeluargaan dengan Syarif Ali adalah keturunan Saiyidina Husein bukan
keturunan Saiyidina Hasan. Pangiran Haji Mohammad bin Pangiran Haji Abd. Rahman
lebih cenderung mengukuhkan bahawa Syarif Ali adalah keturunan Saiyidina
Husein.
Saya sendiri lebih menerima pendapat Pangiran Haji Mohammad
tersebut. Ini kerana jika benar bahawa Syarif Ali ada hubungan kekeluargaan
dengan Maulana Malik Ibrahim bererti ada hubungan pula dengan ulama-ulama Fathani
Darus Salam yang kemudian melanjutkan penyebaran Islam ke Cam, selanjutnya ke
Jawa dan tempat-tempat lain di Asia Tenggara. Sezaman dengan Syarif Ali di
Brunei itu, ada seorang ulama Patani ke Brunei, iaitu Wan Nik.
Nama ini adalah nama gelar sewaktu beliau masih di Patani.
Beliau ini pergi menyebarkan Islam ke Brunei.Walau bagaimana pun sehingga
artikel ini saya tulis nama Wan Nik al-Fathani tidak pernah ditulis baik
penulis-penulis Brunei atau pun ahli sejarah lainnya. Boleh jadi sewaktu di
Brunei, Wan Nik tidak menggunakan gelaran nama itu, tetapi memakai nama asli.
Adik-beradik Wan Nik al-Fathani adalah 11 orang.
Di antaranya ialah Saiyid Jamaluddin al-Kubra, yang wafat di
Tuwajok, Bugis. Beliau adalah datuk bagi Maulana Malik Ibrahim. Jadi menurut sejarah
versi Patani ini berertilah Wan Nik al-Fathani itu datuk saudara bagi Maulana
Malik Ibrahim.
Hubungan penyebaran Islam antara Fathani Darus Salam dengan
Brunei terjalin sejak lama, dalam Hikayat Tuan Wali Allah Syeikh Abdur Rahman
Pauh Bok al-Fathani tertulis, Dan lagi Raja
Brunai itu jadi dua beradik dengan bapak Tok Nyang Syeikh Abdur Rahman itu,
Wallahu alam...
Yang dimaksudkan ... bapak Tok
Nyang Syeikh... pada kalimat ialah Syeikh Abdul Mubin al-Fathani. Namun,
perkara ini tidak jelas dari perkahwinan dalam bentuk bagaimana, dari
adik-beradik sebelah laki-laki atau pun dari adik-beradik perempuan, yang
dimaksudkan hingga terjadi dua beradik...
seperti yang termaktub dalam kalimat di atas.
Kemungkinan catatan pada hikayat tersebut keliru atau pun
tersalah salin. Kemungkinan yang dimaksudkan dengan perkataan dua beradik... itu ialah Syarif Ali yang ternyata menjadi Sultan
Brunei ketiga itu memang adik-beradik dengan Syeikh Wan Muhammad Arifin Syah
al-Jarimi al-Fathani, Saiyid Jamaluddin al-Kubra, Wan Nik al-Fathani,
dan lain-lain atau dua beradik... dalam istilah yang lain,
ialah dua riwayat di bawah ini:
Petikan dari Habib Alwi bin Thahir Al-Hadad, Keterangan-keterangan daripada dokumen-dokumen Mindanao menunjukkan
bahwa pada tahun 880 H (1475 M) telah datang Syarif Ali dan dua orang
saudaranya dari Mekah. Ali menjadi raja yang pertama di Mindanau, saudaranya
yang kedua menjadi sultan di Brunei, dan yang ketiga menjadi sultan di
Maluku".
Walaupun dari segi tahun dan terdapat kelemahan-kelemahan
lain, kalimat di atas sukar diterima namun masih dapat diambil kira untuk
penyelidikan, terutama sekali perkataannya ... dan
yang ketiga menjadi sultan di Maluku.
Kemungkinan yang dimaksudkan dengan Maluku itu ialah
Ternate. Sultan Ternate itu di antaranya ialah Sultan Babullah iaitu
adik-beradik dengan Syarif Hidayatullah/Sunan Gunung Jati di Betawi, Banten dan
Cerebon.
Ayah kedua-duanya adalah Saiyid Umdatuddin
Sultan Cam di Kemboja. Ayahnya ialah Ali Nur Alam yang sebelum ke Cam memperoleh
beberapa orang anak di Patani. Ali Nur Alam anak Saiyid Jamaluddin al-Kubra.
Oleh sebab Wan Nik al-Fathani yang mengembara ke Brunei adalah adik bongsu
Saiyid Jamaluddin al-Kubra maka berertilah Sultan Babullah di Ternate (Maluku)
dan Syarif Hidayatullah di Cerebon (Jawa Barat) adalah cucu saudara Wan Nik
al-Fathani yang ke Brunei itu.
Sekiranya betul tulisan Habib Alwi al-Hadad di atas, bahawa
yang menjadi raja di Brunei adalah adik-beradik dengan Sultan Babullah di
Ternate (Maluku), bererti raja Brunei itu cucu saudara Wan Nik al-Fathani yang
tersebut itu. Wallahhu alam.
Datang ke Brunei
Sebagaimana telah disebutkan bahawa Syarif Ali berasal dari
Taif, negeri Arab, tetapi masih dimusykilkan apakah beliau langsung dari Taif
ke Brunei atau pun terlebih dulu singgah di negeri-negeri lain di Asia
Tenggara. Atau pun boleh jadi Syarif Ali dilahirkan di salah satu tempat di
Asia Tenggara. Semua yang tersebut itu masih belum terjawab.
Pangiran Haji Mohammad bin Pangiran Haji Abd. Rahman
membahas tentang kedatangan putera-putera Syarif Zainal Abidin termasuk Syarif
Ali ke Johor. Menurut beberapa sejarah, namun beliau lebih cenderung yang
dimaksudkan dengan Johor itu ialah Melaka.
Lain pula pendapat Pehin Dr. Haji Awang Mohd. Jamil
Al-Sufri. Katanya, yang dimaksudkan dengan Johor itu ialah Singapura Tua, iaitu
kerajaan Johor Tua. Oleh sebab pendapat itu hanya merupakan andaian maka perlu
dikaji semula. Perlulah kita memperhatikan bahawa ada pertalian kekeluargaan
antara Syarif Ali dengan Maulana Malik Ibrahim, yang juga diakui oleh Pangiran
Haji Mohammad. Saya lebih meyakini yang dimaksudkan dengan Johor itu bukan
Melaka, bukan pula Singapura Tua, tetapi kemungkinan adalah Patani.
Sejarah tidak menyebut bahawa Maulana Malik Ibrahim itu
pernah ke Melaka, yang ada hanyalah di Patani.
Peristiwa ini tidak mengubah kenyataan bahawa salah seorang
ulama keturunan Patani-Johor yang ada hubungan keluarga dengan Maulana Malik
Ibrahim dalam tahun 815 H/1412 M menyebarkan Islam ke Pulau Buton, Sulawesi.
Namun penduduk lebih mengenalnya sebagai berasal dari Johor dan tidak pernah
muncul nama Patani.
Dalam sejarah, kita mengakui kebesaran Kerajaan Melayu
Melaka, tetapi dalam penulisan kitab ilmu-ilmu keislaman di peringkat awal
mulai abad ke-16 hingga ke-19 Masihi, tidak ada bukti dihasilkan oleh ulama
yang berasal dari Melaka atau pun Johor. Apa yang terbanyak ialah yang
dihasilkan oleh ulama-ulama Aceh dan Patani.
Oleh itu untuk mengakui Melaka sebagai pusat penyebaran
Islam di Asia Tenggara dan menjadi tumpuan kedatangan penyebaran-penyebaran
Islam dari dunia luar terutama Arab perlu dikaji semula. Berdasarkan bukti
penulisan kitab-kitab oleh ulama-ulama Patani dan hubungan kekeluargaan ulama
Patani dengan Kerajaan Cam yang ada hubungan dengan penyebaran Islam sejagat,
maka Patani perlu dibicarakan sebagai perbahasan pada konteks ini menggantikan
tempat Johor dan Melaka seperti yang disebutkan tadi.
Aktiviti dan dilantik sebagai Sultan Brunei
Dipercayai Syarif Ali adalah seorang ulama, tujuan
pengembaraannya ialah menyebarkan agama Islam. Di Brunei, dari aktivitinya
mengajar masyarakat awam akhirnya dapat mempengaruhi pemimpin-pemimpin kerajaan
Brunei sehingga Syarif Ali diambil jadi menantu oleh Sultan Ahmad (Sultan
Brunei yang kedua). Sultan Ahmad mangkat, sekitar tahun 1425 M, para pembesar
dan rakyat Brunei sepakat menabalkan Syarif Ali sebagai Sultan Brunei(Sultan
Brunei yang ketiga).
Selanjutnya beliau digelar Sultan Berkat. Sebagai seorang
ulama, setelah menjadi sultan, beliau menjadi contoh sebagai insanul kamil bagi
masyarakat Brunei. Beberapa penulis sejarah Brunei merakamkan, Maka Syarif Ali inilah mendirikan agama Islam dan mengeraskan
syariat Nabi kita Muhammad s.a.w. di Brunei dan membina masjid-masjid.
Menurut riwayat, sebelum Syarif Ali menjadi sultan,
sultan-sultan yang terdahulu belum mendirikan masjid. Diriwayatkan pula bahawa
Syarif Ali selain sebagai seorang sultan, beliau sendiri menjadi imam
sembahyang fardu, sembahyang Jumaat, dan menjadi khatib hari Jumaat dan
kedua-dua hari raya.
Ini bererti dirinya sebagai seorang ulama, imam dan sultan
mesra menyatu, bersepadu dan tertanam kasih sayang ke seluruh lubuk hati
masyarakat yang beragama Islam.
Pendapat Pangiran Haji Mohammad mengenai Syarif Ali pergi
pula ke Jawa untuk mengislamkan Raja Majapahit yang bernama Perabu Angka Wijaya
masih sukar untuk diterima kerana bertentangan pendapat dengan beberapa orang
penulis.
Mengenai di mana lokasi kerajaan Cermin, menurut beliau,
juga Pehin Dr. Haji Awang Mohd. Jamil Al-Sufri, yang kedua-dua pendapat berasal
dari pendapat Habib Alwi Al-Hadad, adalah di Brunei, perlu dikaji semula. Ini
kerana wujud kontroversi dengan beberapa pendapat lain terutama penulis-penulis
yang berasal dari Patani dan Kelantan.
Sahabat dan ulama yang sezaman dengan beliau di Brunei
Selain Syarif Ali dipercayai ramai lagi penyebar Islam yang
sezaman dengannya yang menyebarkan Islam di Brunei. Oleh sebab mereka hidup
sezaman dan sasaran penyebaran di tempat yang sama, maka kita anggap saja
mereka adalah bersahabat. Di antara mereka yang dapat disenaraikan ialah
sebagai yang berikut:
1. Saiyid Alwi al-Faqih Muqaddam
2. Syeikh Adam
3. Syeikh Sulaiman bin Abdur Rahman
4. Saiyid Abu Bakar
5. Saiyid Hasan al-Hadad
Wafat dan keturunan
Sultan Syarif Ali, wafat pada tahun 1432 Masihi, demikian
yang tertulis dalam beberapa buku sejarah karangan baru. Tahun 1432 itu berasal
dari tulisan batu nisan yang transliterasinya; Dari
Hijrah Nabi s.a.w. delapan ratus tiga puluh enam tahun, dalam bulan
Jamadilawal, malam Khamis, wafat pada hari Ali berpindah dari dunia ke
akhirat...
Hasil perkahwinan Syarif Ali dengan Puteri Sultan Brunei,
beliau memperoleh anak bernama Sulaiman, yang selanjutnya menjadi Sultan Brunei
pengganti ayahnya Sultan Syarif Ali, Sultan Brunei yang ketiga itu.
Dari sini pula selanjutnya menurunkan sultan-sultan Brunei
Darussalam dan Sultan- Sultan Sambas (Kalimantan Barat, Indonesia) secara bersalasilah
menurun dari atas ke bawah bersambung tanpa putusnya. Nama-nama yang dapat
disebutkan ialah: Sultan Sulaiman memperoleh putera Sultan Bolkiah. Sultan
Bolkiah memperoleh putera bernama Sultan Abdul Kahar. Sultan Abdul Kahar
(mangkat 1571 M) memperoleh putera tiga orang, iaitu;
1. Sultan Syah Berunai
2. Sultan Muhammad Hasan
3. Raja Dungu Sultan Muhammad Hasan (nombor dua) memperoleh
putera tiga orang, iaitu;
1. Sultan Tengah
2. Sultan Abdul Jalilul Akbar
3. Sultan Muhammad Ali
Sultan Tengah (nombor satu) itulah yang kahwin dengan Ratu
Suria (Sambas), memperoleh putera Sultan Muhammad Shafiyuddin, Sultan Sambas.
Ada pun Sultan Abdul Jalilul Akbar (nombor dua) dan Sultan Muhammad Ali (nombor
tiga) keturunannyalah yang menjadi sultan-sultan Brunei Darussalam.
No comments:
Post a Comment