Sejarah Awal Pentadbiran Syarikat Berpiagam Borneo Utara
British di Pandasan dan Tempasuk di abad ke 19.
Sebelum tahun 1845, Wilayah Jajahan Brunei dari Sungai
Ambong sehingga Teluk Marudu termasuk Tempasuk, Pandasan dan Abai adalah
sebahagian hak kuasa Wilayah Jajahan "Sungai Kuripan" seorang
pembesar Kesultanan Brunei bernama Pengiran Bendahara, Raja Muda Hashim, anak
kepada Sultan Muhammad Kanzul Alam (1807-1826). Raja Muda Hashim mempunyai
beberapa Wilayah Jajahan "Sungai Tulin" dan "Sungai
Kuripan" di Borneo Utara. (E. Belcher, 1878),(Asbol, 2011),(UMS, 2015)
Semasa beliau menjadi Pengiran Bendahara (Wazir, Perdana
Menteri) , Kesultanan Brunei, Raja Muda Hashim cuba mengembalikan kuasa dan
sistem pentadbiran Kesultanan Brunei di Sarawak dan Borneo Utara yg agak
terabai sejak beberapa tahun sebelum ini. Ketika itu, pembesar tempatan di
Borneo Utara cuba membebaskan diri mereka dari pengaruh Kesultanan Brunei
contohnya Sharif Osman, Kota Marudu yg mempunyai kekuatan tentera Laut yg di
anggap besar standing dengan kekuatan tentera laut Kesultanan Brunei, begitu
juga dengan pemberontakan penduduk tempatan terhadap institusi pentadbiran
Kesultanan Brunei di Sarawak. Raja Muda Hashim akhirnya meminta bantuan James
Brooke untuk menangani kedua dua masalah di Sabah dan Sarawak. James Brooke
berjaya mengawal suasana di Sarawak di mana beliau di beri kuasa untuk mentadbir
Sarawak pada tahun 1841. Kemudian pada tahun 1845, atas permintaan Raja Muda
Hashim, James Brooke dengan bantuan Armada tentera British menyerang Kota
Marudu yg ketika itu dibawah pentadbiran Sharif Osman atas tujuan yg sama . (E.
Belcher, 1848)
Raja Muda Hashim belum sempat menyusun semula sistem
pentadbiran Kesultanan Brunei di Pantai Barat Borneo Utara apabila pada bulan
Februari 1846, Pengiran Bendahara, Raja Muda Hashim beserta beberapa ahli
keluarga beliau dibunuh beramai ramai akibat dari perebutan kuasa politik,
permusuhan dengan keluarga Sultan dan disaluti dengan balas dendam yg berlaku
sekitar keluarga di Raja pada abad ke 19.(E. Belcher, 1848), (Asbol,2011),
(UMS,2015)
Kewujudan Suku Bajau Samah dan Suku Iranun yang menetap di
kawasan persisiran pantai barat telah mengubah struktur politik dan pentadbiran
wilayah jajahan Brunei di Borneo Utara. Di Wilayah Jajahan Pandasan dan
Tempasuk selepas tahun 1845, berlaku anarki, kacau bilau dan huru hara,
kegagalan sistem pentadbiran, pemerintahan serta tiada sistem undang undang yg
teratur. Sistem pentadbiran sebuah kerajaan telah hilang dan musnah sama
sekali. Berlaku perpecahan dan pergaduhan diantara suku Bajau Samah dan suku
Iranun, bukan itu saja, berlaku juga perpecahan di kalangan suku Bajau Samah
dan Suku Iranun itu sendiri. Suku Bajau Samah dan Suku Iranun masing masing
tidak mahu bergabung dan tidak mahu ikut arahan sebarang ketua. Peperangan dan
serang balas juga berlaku antara mereka, tanpa ada seorang pun yg menang dan
tiada seorang pun di antara mereka dapat menguasai Tempasuk dan Pandasan secara
mutlak. Kesultanan Brunei cuba campur tangan tapi mereka berjaya setakat
mengekalkan gencatan senjata di kalangan ketua ketua suku Bajau dan Iranun.
(Ian Black, 1978)(Ranjit, 2000)
Raja Muda Hashim dan James Brooke dengan bantuan armada
tentera Laut Empayar British yg diketuai oleh Admiral Sir Thomas Cochrane
menyerang semua pangkalan Suku lranun di Kota Marudu, Pandasan, Tempasuk dan
Tungku dari tahun 1845 sehingga 1848. Ramai ketua ketua Suku Iranun yg
melarikan diri ke Kota Marudu dan Pantai Timur Borneo Utara. Pegawai British yg
mengikuti serangan ke atas Kota Marudu, Tempasuk dan Pandasan beranggapan
bahawa "jikalau musnah semua pengkalan yg dikatakan "sarang
lanun" di kawasan ini maka, bermulalah satu zaman perdagangan dan tamadun
yg baru, semestinya perkembangan ini bakal membawa kegembiraan dan pembangunan
kepada penduduk tempatan". Pandangan penduduk tempatan ketika itu pula, "Kemusnahan Kota Marudu dan pentadbiran Sharif Osman sebenarnya telah
melenyapkan satu satunya tokoh tempatan yg mempunyai kewibawaan mentadbir
mereka dan juga seorang yg memiliki kemampuan serta boleh melindungi pedagang
Eropah. Sikap benci, dendam dan marah terhadap penjajah British yg menyerang
mereka tidak akan hilang begitu saja malah akan berpanjangan buat masa yg
lama". Selepas serangan tersebut, sekitar tahun 1850an Datu Maharaja Dinda
dari Suku Iranun dilantik oleh Kesultanan Brunei sebagai Ketua Wilayah Jajahan
Pandasan dan Tempasuk.(Ian Black, 1978),(Ranjit, 2000)
Tugas Ketua Wilayah Jajahan adalah bertanggungjawab mengutip
cukai kepala dan cukai impot-ekspot selain tugas pentadbiran wilayah. Tugas ini
dikatakan penting kerana ianya melibatkan sumber ekonomi dan pendapatan Sultan
dan pembesar Brunei di kerajaan pusat. Cukai cukai yang dikutip kemudian di
hantar ke kerajaan pusat di bawah kuasa pentadbiran Pengiran Di Gadong dan di
bantu oleh Orang Kaya Di Gadong. Orang Kaya Di Gadong pula mempunyai pegawai
pegawai seperti "Jawatan" dan "Jejenang" yg di hantar ke
Borneo Utara untuk bertemu Ketua Wilayah Jajahan untuk mengutip cukai.
(Asbol,2011)
Datu Maharaja Dinda mendapati agak sukar dan mustahil untuk
beliau melaksanakan sistem pentadbiran yang berkesan sebagai Ketua Wilayah
Jajahan Brunei di Pandasan dan Tempasuk setelah kawasan tersebut melalui satu
tempoh tiadanya sistem pemerintahan dan pentadbiran yg teratur. Para pembesar
sebelum itu cuba mengisytiharkan bebas dari pemerintahan Brunei. Selain dari itu
ada gangguan daripada beberapa Ketua Suku Bajau Samah yang agak susah di kawal
serta langsung tidak mahu mengikut arahannya. Lebih dari itu mereka kerap kali
mengancam nyawa beliau apabila cuba menjalankan tugas menjatuhkan sebarang
hukuman kepada pesalah di kalangan mereka dan ketika mengutip cukai kepala. Akhirnya
beliau meninggalkan tugas beliau sebagai Ketua Wilayah Jajahan begitu saja.
(Tom Harrison,1956)(Ranjit,2000)
Selepas Datu Maharaja Dinda, Datu Rambangan dilantik sebagai
Ketua Wilayah Jajahan dibantu oleh Datu Temmenggung dan Datu Raja Muda Pandarat
dari Suku Bajau Samah tetapi mereka juga gagal untuk melaksanakan tugas
tersebut. Menurut Pretyman, Datu Rambangan dan Datu Temmenggung juga bergaduh
di antara mereka sendiri sehingga Datu Temmenggung menyerang dan membunuh 6 orang
pengikut Datu Rambangan serta mengambil sapi dan kuda beliau. Datu Rambangan
adalah seorang yg jujur dan amanah serta lantang dan suka berterus terang,
beliau cuba menghalang suku Bajau Samah dari menyerang suku Dusun. Suku Dusun
pula bukan senang dikalahkan, mereka juga mempunyai kubu pertahanan dan
kekuatan ketenteraan dan pahlawan mereka sendiri. Datu Rambangan berkata bahawa musuhnya yg sebenarnya
adalah orang orang yg beliau pernah jatuhkan hukuman sebelum ini dan ramai
antara mereka yg tidak merasa puas hati. "Musuh" ini sentiasa
mengugut dan mengancam keselamatan Datu Rambangan sekeluarga sehinggakan pada
suatu masa Datu Rambangan terpaksa berpindah dari Tempasuk ke Pandasan bersama
isteri dan anak anak beliau. Seorang tokoh yg amat terkenal, disegani dan berpengaruh di kalangan Suku Iranun di Tempasuk dan Pandasan adalah Sultan Setebuk yg
mempunyai ramai pengikut. (Tom Harrison, 1956),(Ian Black, 1978),(Ranjit,
2000).
Datu Rambangan Bin Datu Baskal (Raja Si Raja Mamur) Bin Raja
Si Raja Merawi dikatakan berasal dari susur galur pembesar Suku Bajau Samah
atau di kenali sebagai "Orang Laut", di zaman pergolakan Kesultanan
Johor Riau Lingga yg bermula sekitar tahun 1699 sehingga 1722. (Hajjah
Nursillah Datu Juan, 1986)
Pergolakan besar dalam empayar Kesultanan Johor Riau Lingga
itu berlaku apabila Sultan Mahmud II dibunuh oleh Laksamana beliau sendiri dan
peristiwa pertabalan Bendahara Abdul Jalil sebagai Sultan. Raja Kecil dari Siak
yang mendapat sokongan kuat Suku orang laut (Bajau Samah) yang pernah bernaung
di bawah Laksamana Paduka Raja (setia kepada susur galur Sultan Melaka) yang
juga Ketua Armada Tentera Laut telah mengisytiharkan perang terhadap Sultan
Abdul Jalil . Sultan Abdul Jalil melarikan diri ke Pahang di mana beliau
terbunuh di Kuala Sungai Pahang pada tahun 1719. Sultan Sulaiman pada tahun
1728 dengan tentera laut Suku Bugis berjaya mengalahkan Raja Kecil. Pergolakan
Kesultanan Johor Riau Lingga berterusan sehingga tahun 1780an di zaman Sultan
Mahmud III di mana beliau memohon bantuan saudara beliau Raja Ismail dari
Tempasuk menyerang penempatan Belanda di Tanjung Pinang. (Trocki, 1979) .
Sekitar tahun 1780an, kekuatan tentera suku Bugis dan suku
orang laut adalah masih agak setanding di mana mereka masing masing bernaung
dengan dua kumpulan yang berbeza yang ingin menguasai Kesultanan Johor Riau
Lingga. Malangnya, perpaduan dan kekuatan tentera suku orang laut (Bajau Samah)
yang suatu masa dulu sebuah suku kaum yang pernah tersohor hebat gagah perkasa
sebagai Raja Laut di seluruh nusantara tanpa tandingan telah mula retak dan
berpecah sedikit demi sedikit sejak seawal tahun 1700an. Sebenarnya suku Bajau
Samah sudah lama bertapak di persisiran pantai Borneo Utara sejak zaman
berzaman, tapi adalah lumrah dan resam kehidupan mereka yg suka berpindah
randah. Sebahagian kelompok suku orang laut tersebut telah membawa haluan
mereka dan menetap di persisiran Pantai Barat Borneo Utara seperti Kota Marudu,
Tempasuk, Abai, Pandasan, Ambong, Mengkabong, Menggatal, Inanam, Darau, Likas,
Api Api, Sembulan, Tanjung Aru, Petagas, Putatan, Kinarut, Kawang sehingga
Papar bersama ketua mereka masing masing serta bernaung di bawah Kesultanan
Brunei. Sebahagian lagi kelompok orang laut berhijrah ke kepulauan Filipina,
Sulawesi, Kalimantan termasuk pulau pulau, persisiran pantai dan muara sungai
seluruh nusantara. (Dalrymple,1884) (Hugh Brooke Low, 1896) (Tuhfat Al Nafis,
1965)
Sekitar tahun 1850an, sistem pentadbiran di Tempasuk dan
Pandasan agak lemah dan tidak teratur di mana mereka mungkin telah kehilangan
seorang pemimpin mutlak atau seorang tokoh yg luar biasa yang mereka boleh
anggap sebagai Raja yang mampu menyatukan mereka semua. Keadaaan ini
menyebabkan suasana yang tidak tenteram dan bahaya sehinggakan setiap Kampung
mempunyai sistem pertahanan atau perlindungan serta menjadikan bukit bukit di
kawasan mereka sebagai kubu atau kota untuk mengelakkan penduduk dan
perkampungan dari serangan musuh. Ada versi mengatakan peristiwa tentang
wujudnya banyak "Kota" di atas bukit di zaman inilah bermulanya asal
usul nama "Kota Belud" bererti "Kota Bukit" dalam bahasa
suku Bajau Samah. Dari sudut yg lebih besar lagi, kita boleh nampak berlaku
pertelingkahan dan perpecahan kaum yang agak serius telah berlaku antara Suku
Kadazandusun, Suku Iranun dan Suku Bajau Samah di kawasan Tempasuk dan
Pandasan.(Ian Black, 1978),(Ranjit, 2000)
Sekitar tahun 1868 sehingga 1878, Suku Iranun diketuai oleh
Pengiran Si Raja Muda Indra Jahir ibni Pengiran Muhammad (ibunya Puteri Suku
Iranun) yang berpengkalan di Pandasan. Pengiran Sri Raja Muda Indra Jahir cuba
menghalang pembesar Suku Bajau Samah dari mengambil hasil sarang burung di
Pulau Mantanani dan cuba menghentikan aktiviti mencuri kerbau yang berleluasa
ketika itu. Suku Kadazandusun Tempasuk yang di ketuai oleh Orang Kaya Ungat
dari Bongal berpihak kepada Pengiran Si Raja Muda dan membayar cukai kepada
beliau di mana mereka juga mempunyai masalah dengan Suku Bajau Samah sehingga
bekalan padi sekitar tahun 1878 terjejas. (Ranjit, 2018)
Suku Iranun sudah berada lama di Borneo Utara, tetapi
peristiwa tercetusnya Gunung berapi Makaturing di Magindanau sekitar tahun
1760an membawa ribuan penduduknya berhijrah ke persisiran Pantai Barat Borneo
Utara termasuk menjadikan Tempasuk, Abai, Pandasan, Kota Marudu dan Tungku
sebagai penempatan dan pengkalan utama mereka. Tahun 1768 bermulalah zaman
keagungan maritim Suku Iranun sehingga mereka terkenal mendapat gelaran sebagai
"Viking of the Eastern Seas" (Owen Rutter, 1930).
Pada tahun 1776, di Magindanau pula dengan penduduk seramai
61000 orang saja , telah mempunyai 33 buah Kesultanan atau kerajaan kecil, di mana 17 orang
di antara mereka membawah gelaran Rajah dan 16 orang pula membawa gelaran
Sultan. Ada di kalangan Rajah dan Sultan ini berpindah ke Tempasuk , Pandasan
dan ada berpindah sejauh sehingga Tuaran menubuhkan kerajaan mereka sendiri. (Warren, 1981).
Pada 22.4.1878, Residen kompeni bernama William Pretyman
mendarat di Tempasuk bersama dua orang pembantu bernama J. Peltzer dan
Hochstadt. Beliau mendapati suasana dan keadaan di waktu itu agak tidak menentu
apabila Suku Bajau Samah di Pandasan dan Tempasuk bersikap ingin bebas dari
pengaruh mana mana kesultanan dan tidak mahu menerima sebarang bentuk
pentadbiran dan sistem pemerintahan baru. Khabar angin mengatakan akan berlaku
pemberontakan Suku Bajau Samah untuk mengusir penjajah keluar dari Tempasuk.
William Pretyman terpaksa meminta bantuan dan perlindungan dari Datu Rambangan
bekas Ketua Wilayah Jajahan yg di lantik oleh Kesultanan Brunei dan juga
memohon bantuan dari Pengiran Si Raja Muda Indra Jahir, Pandasan. Datu
Rambangan dan Pengiran Si Raja Muda dengan pengikut masing masing sanggup
menggadaikan nyawa mereka dan bersetuju membantu dan melindungi William
Pretyman dengan syarat beliau meminta Maharaja Overbeck membawa tentera beliau
ke Kota Belud secepat mungkin. Datu Rambangan dan Pengiran Si Raja Muda juga
mengatakan bahawa mereka mengambil risiko keselamatan mereka sekiranya kompeni
tiba tiba pergi meninggalkan Tempasuk dan Pandasan. (Tom
Harrison,1956)(Ranjit,2000)
Suku Bajau Samah berpendapat bahawa pihak kompeni datang ke
Borneo Utara sekadar untuk merampas dan mengeksploitasikan hak penduduk Borneo
Utara tanpa sebarang niat untuk menjaga hal ehwal dan kebajikan mereka. Ini
terbukti dengan pengenalan sistem cukai yang baru oleh William Pretyman. Datu
Rambangan menasihatkan William Prettyman bahawa pengenalan sistem cukai kepada
Suku Bajau Samah adalah sia sia dan beliau yakin Suku Bajau Samah tidak akan
mahu bayar cukai. Seorang Ketua Suku Bajau Samah bernama Datu Linte memberitahu
William Prettyman bahawa mereka pun pernah mendengar cerita tentang "Lanun
Amerika" yg kuat merompak dan membunuh (rujuk masalah Suku Bajau Kimanis
dengan American Trading Company pada tahun 1865), lalu beliau mencabar bahawa
jika orang putih datang merompak maka akan berlaku perang, jika orang putih
datang secara aman maka mereka akan bersikap aman dan jika orang putih bersikap
adil maka mereka pun bersikap adil. (Tom Harrison, 1956)(Ranjit,2000)
Datu Rambangan memberitahu William Prettyman bahawa
pengikut beliau agak susah di pujuk untuk membantu membuat rumah pegawai
British di Tempasuk, Datu Rambangan juga meminta William Prettyman berjaga jaga
dari serangan Suku Bajau Samah. William Prettyman pada mulanya telah berfikir
untuk meninggalkan Tempasuk dan Pandasan, tetapi setelah beliau meneliti setiap
sudut sistem dan corak pentadbiran Wilayah Jajahan Kesultanan Brunei yang lampau
maka beliau mengambil keputusan untuk meminta pertolongan Pengiran Si Raja
Muda, Pandasan yg beliau anggap sebagai seorang yg mempunyai cukup pengaruh yg
boleh menguasai ketiga tiga suku kaum Bajau, Iranun dan Kadazandusun di
Tempasuk selain dari Datu Rambangan. Pengiran Si Raja Muda membawa semua
pengikut dan pembesar beliau bersama senjata mereka membuat kubu di keliling
rumah William Prettyman yang beliau namakan "Fort Alfred". Selepas
itu dengan sokongan moral Pengiran Si Raja Muda maka William Pretyman memanggil
semua pembesar dan ketua suku Tempasuk dan Pandasan lalu berkata bahawa jika
ada sesiapa yg ingin menentang kompeni maka pihak kompeni tidak teragak agak
menyerang balas terhadap mereka dengan kekuatan yg mereka nampak bersama beliau
serta tidak akan mempelawa ketua ketua suku yg memberontak terhadap kompeni
dari berkhidmat di dalam sistem pentadbiran kompeni. Perjumpaan semua ketua
suku ini dengan sokongan kekuatan tentera Suku Iranun dan Bajau Samah maka
William Pretyman berjaya menyakin semua ketua suku untuk menyokong sistem
pentadbiran yang baru. (Tom Harrison, 1956)(Ranjit,2000)
William Pretyman seterusnya ingin menyelesaikan
pertelingkahan dan dendam antara suku kaum dengan pertemuan demi pertemuan
serta perundingan dilakukan antara semua pihak yg bertelaga di Tempasuk dan
Pandasan yg diadili oleh William Pretyman sendiri. Contohnya, pertelingkahan
antara Datu Rambangan dan Sultan Setebuk yang masing masing telah mengorbankan
nyawa pengikut mereka adalah salah satu cara beliau mengamankan Tempasuk dan
Pandasan, ianya berakhir dengan cara baik melalui perkahwinan antara dua
keluarga yang berlainan suku ini. William Prettyman melalui mesyuarat tidak
rasmi mingguan pada setiap hari ahad berbincang dan mengawas segala tindak
tanduk ketua ketua suku serta jika perlu mengugut akan mengambil tindakan yang
berat terhadap Suku Bajau Samah yg selalu mengganggu dan menyerang Suku
Kadazandusun. (Tom Harrison,1956)(Ranjit,2000)
William Prettyman menyediakan pusat pentadbiran kecil di
Ginambour khusus untuk menangani masalah suku kadazandusun, beliau berpendapat
bahawa jika perang dan pergaduhan antara suku kaum Bajau, Iranun dan
Kadazandusun dapat diatasi maka beliau boleh memberi tumpuan terhadap
pembangunan perniagaan dan ekonomi Tempasuk dan Pandasan. Sistem pasar mingguan
"Tamu" diperkenalkan di Ginambour untuk menggalakkan perniagaan suku
pedalaman dan suku pantai barat. (Tom Harrison,1956)(Ranjit,2000)
William Pretyman juga memperkenalkan sistem perundangan yang
di bantu oleh ketua ketua suku seperti Pengiran Si Raja Muda, Datu Rambangan
untuk membicara dan menghukum salah laku penduduk tempatan termasuk mengenakan
denda dan ganti rugi. Ketua suku lebih selesa hukuman terhadap persalah
dijatuhkan oleh William Pretyman yang mereka anggap sebagai orang tengah yang
adil, tidak berat sebelah dan tidak membezakan suku kaum. (Tom
Harrison,1956)(Ranjit,2000)
Datu Linte salah seorang ketua Suku Bajau Samah yg dari mula
tidak menyokong sistem pentadbiran yang diperkenalkan oleh William Prettyman
cuba mengganggu dan cuba mengalakkan pemberontakan terhadap pemerintahan
kompeni. Datu Linte terkenal dengan kegagahan beliau dan dikatakan mempunyai
amalan ilmu yang tinggi dan kebal, telah bergaduh serta bergelut dengan William
Pretyman apabila diarahkan pindah keluar dari Tempasuk. William Pretyman hampir
terkorban dalam pergelutan tersebut tetapi atas daya kesungguhan beliau maka
akhirnya berjaya menangkap Datu Linte. Keberanian, kekuatan dan kesungguhan
yang ditunjukkan oleh William Pretyman dalam usaha menangkap Datu Linte
mendapat pujian dan penghormatan dari penduduk setempat. Namun masih ramai lagi
Suku Bajau Samah yang membenci sistem pentadbiran penjajah yang dikatakan
menyusahkan rakyat. (Tom Harrison,1956)(Ranjit,2000)
William Pretyman setelah berjaya menstabilkan pentadbiran
dan pemerintahan kompeni di Tempasuk dan Pandasan dengan adanya sokongan ketua
suku yang setia, maka beliau seterusnya pergi ke Kota Marudu untuk mendapatkan
sokongan golongan Sharif di sana seperti Sharif Shih dan Sharif Yasin yang menerima
dan menyokong sistem pentadbiran kompeni secara sukarela. William Pretyman juga
menubuhkan pasukan polis di bawah tanggung jawab Kapten F.Witti yang berbangsa
, Austria. William Pretyman terpaksa mengundurkan diri sebagai Residen pantai
barat atas alasan beliau kurang sihat dan membuat pertemuan kali terakhir
bersama semua ketua suku. Beliau menyedari bahawa kesetiaan yang ditunjukkan
oleh semua ketua suku adalah sebenarnya terhadap diri beliau dan bukannya
kepada kompeni. Beliau terharu terhadap kesetian dan penghormatan yang
ditunjukkan kepada beliau oleh semua ketua suku Tempasuk dan Pandasan. William
Pretyman berkata pentingnya hubungan peribadi antara pegawai British dengan
ketua ketua suku dan masyarakat untuk memastikan kejayaan sistem pentadbiran
kompeni di Borneo Utara, beliau ada menulis : "After court, Datu Rambangan
stopped to gossip, he was good enough to pour out his fears and thoughts on my
intended departure. I led him to talk of Poll tax, he said he did not think i
should have any trouble in imposing his tax. He begged it might not be done by
anyone else. I mention these flattering remarks not because they touch me, but
i should wish to show what a part personal government has in the east...."
. (Tom Harisson,1956)(Ranjit,2000)
William Pretyman meninggalkan Tempasuk pada 24.1.1880.
Kapten F.Witti di beri tanggung jawab sebagai pegawai pemerintah kompeni di
Tempasuk dan Pandasan, beliau melaporkan diri kepada tuan A.H. Everett, Residen
Pantai Barat yang baru dari Papar (Tom Harisson,1956)(Ranjit,2000)
Penulis : Kumis Kumis
Sumber :
- E. Belcher - Narrative of the Voyage of HMS Semarang (1848)
- Spenser St John - Life in the Forests of the Far East (1863)
- S E Dalrymple - Report on The Putatan Sub District for Eight Months Ended 31.12.1884 (1885)
- The British North Borneo Herald (1886)
- Henry Ling Roth, Hugh Brooke Low - The Natives of Sarawak and British North Borneo (1896)
- Owen Rutter- The Pirate Wind : Tales of Sea Robbers of Malaya (1930)
- Tom Harrison - The Diary of Mr William Pretyman (1956)
- KG Tregonning - North Borneo (1960)
- Raja Ali Al Haji Riau - Thufat Al Nafis (1965)
- Ian Donald Black - Native Administration by the British North Borneo Charted Company (1978)
- Carl A Trocki - Prince of Pirates : The Temmengongs and the Development of Johor and Singapore 1784-1885 (1979)
- James Francis Warren - The Sulu Zone 1768-1898 : The Dynamics of External Trade, Slavery and Ethnicity in the Transformation of a Southeast Asian Maritime State (1981)
- Temubual dan kaji selidik Roslan Hj Masran : Hajjah Nursillah Datu Juan, 1986
- DS Ranjit Singh - The Making of Sabah 1865-1941 : The Dynamics of Indigenous Society (2000)
- James Francis Warren - Iranun and Balangingi : Globalisation, Maritime Raiding and the birth of Ethnicity (2002)
- Prof Madya Dr Haji Asbol Bin Mail - Kesultanan Melayu Brunei abad ke 19, Politik dan Structur Pentadbiran (2011)
- Pehin Jawatan Dalam Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr Haji Awang Mohd Jamil Al Sufri - Sejarah Sultan Sultan Menaiki Takhta (2014)
- Kimanis : Negeri Tua, Tanah Keramat (2015)
Congratulation Borneo history.Its a brave attempt to come out with this article on history of Kota Belud, supported heavily with credible source,besides oral history
ReplyDeleteMore research should be done, pretymen can be consider as " white Bajau" considering how he managed to convinced and accepted by The local leaders the Samah, Illanuns and Dusun.
Just to add some, the BajauSamah are the melting pot in Kota Belud,if the dusun marred the Bajau, they don't say as convert Muslim but rather moved to be a Samah or "posok samah"".
Pein ko pien pan dinakan, kiteitu dau-dau, anang koyo engko adat resom
"Serati,Setemu,Dembua"
terima kasih
ReplyDeleteSalam Sabah,
ReplyDeleteMerasa terpanggil untuk memberikan sedikit komen Ke atas rencana yang menarik ini.
Sebenarnya kehadiran orang barat di Tempasuk bukan asing bagi penduduk Tempasuk bila Pretymen datang pada tahun 1878.
Sebelum itu, Alexander Dalrymple, seorang Hydrographer berbangsa Scotland sudahpun membuat perjanjian dengan ketua masyarakat Tempasuk Dan Abai pada 26hb Julai,1762, lebih seratus tahun sebelum kedatangan British ke Tempasuk. Tujuan asal Dalrymple ialah untuk menjadikan pulau Balambangan sebagai pusat entrepot kepada pentadbiran British East India Company dirantau ini. Dalrymple telah membuat empat triti atau perjanjian persefahaman dengan kesultanan Sulu antara tahun 1761 Dan 1764 yang turut melibatkan kebenaran untuk membuka Balambangan.(Asian and African Studies Blog)
Apa yang menarik, Dalrymple juga telah membuat perjanjian dengan ketua masyarakat Tempasuk Dan Abai pada26hbJulai,1762 yang dipanggil sebagai Triti Bira Birapan yang memberikan pulau Usukan Dan tanah Bira disebelah selatan Abai untuk membuka ladang lada.(North Borneo: A Collective History ed by Lim Pitt Kent). Dicatatkan juga bahawa ketua masyarakat Tempasuk dan Abai ketika itu mewakili sekitar 20,000 penduduk dan berdiri sendiri atau tidak berada dibawah kuasa Sulu Dan Brunei.
Kajian perlu terus dibuat untuk mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku sebelum dan semasa kedatangan British di Tempasuk.
Pandangan ahli sejarawan yang mengatakan bahawa "sejarah sebagai satu catatan dan bukan sebagai suatu keadaan" perlu juga dijadikan sandaran kajian.
Salam Sabah,
ReplyDeleteSejarah Tempasuk sebelum William Pretyman, memang pernah ditulis cuma perlu pengolahan yg kontemporari.
Perjanjian 26.7.1762 memang wujud dikenali sebagai Perjanjian Bira Birapan yang merujuk kepada kawasan Pulau Usukan yang mengawal Teluk Usukan dan kawasan Bira Bira untuk penanaman Lada Putih di Abai
Abad Ke 17 dan Ke 18 merupakan zaman kegelapan dan kemerosotan Empayar Brunei akibat perang saudara di Brunei sekitar tahun 1660-1673. (ada juga yg mengatakan dari tahun 1655-1671)
Dalam mengkaji perjanjian 26.7.1762, kita kena juga merujuk perjanjian 1683 dan 1685 antara Brunei dan Manila, bahawa pihak Sepanyol menghantar beberapa pewakilan merunding dengan Kesultanan Brunei terhadap meningkatnya serangan suku Bajau Samah dari Borneo Utara ke atas Bandar bandar di Filipina.
Ramai Pembesar Tempatan yg mengisytiharkan bebas dari Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu, salah seorang dari mereka adalah Sharif Osman Marudu. bersambung..............
Sejarah perjuangan dan penentangan terhadap penjajahan British di Tempasuk dan Pandasan sudah lama berlaku,namun pergeseran yang berpanjangan antara 3 suku,iaitu Bajau Samah,Iranun dan Dusun menyebabkan berlaku ketidakstabilan sehingga menyebabkan pihak British mengambil kesempatan menjajah.
ReplyDelete