Legenda dan Asal Usul Suku Koroli, Labuk, Sandakan
Kisah legenda Suku Koroli diturunkan dari cerita nenek
moyang secara lisan kepada anak dan cucu agar mereka tidak lupa asal usul
mereka. Maka , sudah sampai masa bagi kita lagi berkongsi cerita ini kepada
anak cucu kita sebagai kenangan, menjadi iktibar dan pelajaran dari peristiwa
masa silam.
Menurut cerita legenda nenek moyang di awal kejadian ratusan
tahun dahulu , sejauh mana yang mereka masih ingat dan diceritakan oleh nenek
moyang mereka sebelum ini, Suku Koroli adalah dari keturunan dan susur galur
"TINGGORON" seorang pahlawan dan panglima perang yang sungguh gagah
berani dan terbilang namanya pada zaman itu.
TINGGORON adalah salah seorang dari 7 orang beradik pahlawan
legenda yang bernama LONGGUWAI, RUNSUD, LINTOBON, TOMUI , TURUMPOK dan seorang
lagi namanya yang tidak dapat diingati.
Pada suatu hari adik beradik pahlawan legenda ini membuat
keputusan dan sepakat untuk berpisah membawa haluan masing masing serta membawa
ahli keluarga dan pengikut mereka mencari tempat, kawasan dan kehidupan yang
baru.
Hari ini kita bercerita kisah legenda keturunan
"Pahlawan Tinggoron" pengasas Suku Koroli, yang membawa semua
pengikut serta ahli keluarganya ke Telupid. Seterusnya dari susur galur
keturunannya menjadi antara suku suku yang menetap di kawasan Labuk. Dari
keturunan dan susur galur Tinggoron juga lahirlah pelbagai suku seperti Suku
Bayok, Suku Dusun Klias, Suku Putih, Suku Tindakon, Suku Turawid dan Suku
Koroli. Suku Koroli membesar menjadi lapan cabang suku lain seperti Suku
Koroli, Suku Kotoring, Suku Kiwulu, Suku Sogo, Suku Sungangon, Suku Dalamson,
Suku Tampulung dan Suku Sogilitan.
Di zaman dulu kala, ada seorang lelaki yang berkelakuan
ganjil dari keturunan Pahlawan Tinggoron yang suka hidup bersendirian di tepi
perkampungan Labuk. Pada satu malam, lelaki ini mendapat mimpi yang ganjil
seolah olah kejadian yang benar berlaku, di mana perkampungan mereka ditimpa
bencana banjir yang besar sehingga bukit bukit yang berhampiran turut tenggelam
kecuali kemuncak yang tinggi di kawasan pegunungan. Seorang lelaki tua
berpakaian serba putih muncul dalam mimpi beliau dan mengarahkan beliau membuat
rumah panjang di kawasan pegunungan yang tinggi. Orang tua tersebut berkata
dalam masa satu tahun akan berlaku banjir besar dan sesiapa yang tidak
berpindah ke rumah panjang yang baru ini akan terkorban. Orang tua itu
memberitahu bahawa beliau akan muncul lagi sebelum banjir besar tersebut.
Apabila bangun dari tidur, lelaki itu terus memberitahu
orang kampung tentang peristiwa dan bencana di dalam mimpinya sambil meminta bantuan
dari orang ramai untuk membuat rumah panjang yang besar di kawasan pegunungan
secepat mungkin untuk menyelamatkan diri dari bencana yang akan bakal berlaku
di perkampungan mereka tetapi sebaliknya beliau di ketawakan dan dikatakan
sebagai orang gila.
Memandangkan tiada seorang pun yang percaya cerita banjir
beliau maka lelaki ini mendaki ke kawasan pergunungan seorang diri dan mula
membuat rumah panjang yang besar dengan harapan suatu hari nanti orang kampung
akan sedar dan pindah kerumah panjang ini sebelum bencana banjir besar yang
akan datang.
Setiap hari dari awal pagi sehingga petang lelaki itu dengan
gigih dan bersungguh sungguh membuat rumah panjang seorang diri, kebetulan
kawasan pegunungan mempunyai banyak pokok besar yang sesuai untuk menjadi bahan
untuk membuat rumah. Beliau bermula dengan menebang pokok pokok untung membuat
tiang rumah serta rangka rumah satu persatu dengan amat teliti. Pembinaan ini
dibuat secara perlahan lahan setiap hari ada saja yang dilakukannya tanpa
berhenti dari menanam tiang, memasang rangka, membuat atap, lantai dan akhirnya
menyiapkan dinding rumah. Rumah panjang ini siap dalam masa hampir setahun dan
apabila rumah ini sudah siap, pada satu malam lelaki tadi bermimpi berjumpa
lagi dengan seorang tua yang pernah muncul dalam mimpinya yang lalu sambil
berkata pergilah beritahu orang kampung bencana banjir akan berlaku dalam masa
3 hari dan minta mereka pindah kerumah panjang yang baru itu secepat mungkin.
Lelaki ini dengan kelam kabut turun balik ke perkampungan
lama beliau dan meminta orang kampung berpindah dan mengikutnya ke rumah
panjang yang baru siap dibinanya di kawasan pegunungan. Orang kampung bukan
saja tidak peduli tentang permintaannya dan berita bencana banjir yang akan
berlaku malah mereka semua ketawa sambil berkata "orang ni sudah betul
betul tambah gila apabila tinggal seorang diri selama setahun di kawasan
pegunungan".
Cuma seorang gadis sepupu sekali lelaki ini saja yang sudi
dan mahu mengikutnya pindah ke kawasan pegunungan. Seperti yang diramalkan oleh
orang tua dalam mimpi lelaki itu tadi, selepas tiga hari hujan mula turun. Pada
mulanya titik hujan turun sebesar kuku anak jari tangan, tidak lama kemudian
titik hujan sebesar kuku ibu jari kaki pula turun tanpa henti henti. Hujan
turun selama berapa hari berterusan sehingga banjir besar berlaku memusnahkan
perkampungan dan seluruh ternakan, tanaman. Penduduk kampung semua terkorban.
Air banjir menenggelamkan semua bukit bukau di sekeliling kampung dan air
banjir naik tinggi sehingga ke paras kawasan pegunungan berhampiran rumah
panjang yang baru siap dibina itu, barulah hujan mula berhenti.
Semasa banjir besar, segala haiwan seperti
"Kalasiau", payau, beruang, harimau kumbang, badak dan semua jenis
haiwan liar banyak yang berpindah ke kawasan pegunungan hampir dengan rumah
panjang yang baru tersebut. Apabila air banjir mula surut semua haiwan balik ke
habitat asal mereka dan cuma tinggal lelaki itu dan sepupu perempuannya saja
yang tinggal di rumah panjang yang besar itu. Memandangkan tiada manusia lagi
yang berada dekat dikeliling mereka maka mereka berdua berkahwin dan mendapat 7
orang anak lelaki dan 7 orang anak perempuan. Apabila mereka semua sudah besar,
mereka berkahwin sesama sendiri menjadi 8 pasangan keluarga termasuk ibu bapa
mereka. Lapan pasangan keluarga ini bersumpah tidak akan berkahwin antara
mereka dan mencadangkan setiap pasangan keluarga membuat suku mereka masing
masing. Lapan pasangan yang wujud selepas banjir besar ini dikenali sebagai
Suku Koroli.
Lapan cabang Suku Koroli dikenali sebagai Suku Kotoring,
Suku Kiwulu, Suku Sogo, Suku Sunggangon, Suku Dalamson, Suku Tumpulung dan Suku
Sogilitan.
Pada tahun 1886, di dalam catatan diari, D.D. Daly apabila
beliau menjelajah ke Kinabatangan pada waktu itu empat Suku dari Suku Longom,
Suku Puteh, Suku Kitaring dan Suku Tampias bergabung dalam peperangan melawan
musuh mereka.
Cerita legenda ini diceritakan oleh mendiang Rindang dari
Suku Koroli kepada anak perempuannya yang berusia 70 tahun berasal dari Kampung
Kiubak dan sekarang tinggal di Ulu Tungud ketika berjumpa dengan penulis .
Suku Koroli dipercaya berasal dari perkampungan Tompios.
Sebahagian dari Suku ini berpindah ke Kiubak sepanjang Sungai Ensuan yang
menjadi perkampungan Ensuan. Di Perkampungan Ensuan beberapa Suku Tinggal di kawasan
tersebut seperti Suku Koroli, Suku Sogo dan Suku Kiwulu dan ada juga kelihatan
beberapa keluarga Suku Dalamson. Suku Sogolitan boleh ditemui di perkampungan
Melapi, Kopuron, Mangkadaik dan Lumou. Suku Sungangon pula boleh ditemui di
Kampung Barayon di mana ramai Suku Tompulung boleh ditemui di sepanjang Sungai
Labuk dari Poginatan sehingga Telupid dan jauh ke hilir sungai.
Sumber :
1. Diari DD Daly 1886
2. PS Shim 2007
Di Sunting oleh :
Kumis Kumis
No comments:
Post a Comment