Perang Saudara Brunei
dan Keturunan Kesultanan Brunei di Sabah -
Cerita Lisan Masyarakat Brunei Pimping
Oleh: Mohd Abdullah Abd Ghani
Permastautinan sebahagian penduduk berbangsa Brunei di
beberapa tempat di Sabah berkait rapat dengan kisah-kisah perang saudara yang
berlaku di Brunei. Banyak kisah-kisah yang diceritakan secara lisan secara
turun-temurun bagaimana sesebuah keluarga melarikan diri dari Brunei akibat
perang saudara dan ancaman nyawa yang mengakibatkan mereka bersembunyi di
kawasan yang jauh dari tempat asal mereka dan menukar identiti mereka dan
membuang segala gelaran yang ada pada keturunan mereka untuk mengelakkan daripada
dijejaki oleh agen-agen musuh mereka.
Antara kawasan-kawasan yang menjadi tempat permastautinan
mereka ini yang selalu disebut dalam kisah-kisah lisan maupun sejarah bertulis
ialah Kg Kuala Lama, Kg Rumah Lama (kini Kg Pimping) di Membakut, Kimanis, Kinarut
dan Kg Benoni di Papar, Meruntum, Inanam, Mengkabong dan Gentisan (kini
Karambunai) di Kota Kinabalu.
Terdapat beberapa kisah perang saudara di Brunei antara
kisah yang amat besar ialah perang saudara di zaman Sultan Abdul Hakkul Mubin
dan perang saudara ketika kedatangan awal orang Inggeris (James Brooke di
Sarawak) dan kedatangan syarikat British North Borneo Chartered Company (BNBCC)
ke Sabah.
Sebelum kedatangan British, Sarawak dan sebahagian Sabah
merupakan kawasan jajahan kesultanan Brunei dan pembesar-pembesarnya.
Tanah-tanah yang ada di Sarawak dan Sabah samada tanah yang berstatus Tanah
Krajaan, Tanah Kuripan dan Tanah Tulen.
Sarawak mula terpisah dari kesultanan
Brunei bermulanya apabila James Brooke dilantik menjadi Gabenor Kuching pada 1841 dan beliau memperluaskan kuasanya
sehinggalah dia menguasai keseluruhan Sarawak. Sabah pula mula terpisah dari
Kesultanan Brunei pada 11 Ogos 1865 apabila konsul Amerika, Charles Lee Moses
memajak tanah hampir keseluruhan Borneo Utara (Sabah) dari Sultan Abdul Momin
dan Pengiran Anak Pengiran Temenggong Hashim dan menubuhkan ‘American Trading
Company’ yang berpusat di kawasan yang beliau panggil Ellena (kini Kimanis).
Cerita Lisan Masyarakat
Brunei Pimping
Penulis sendiri sejak kecil lagi sudah diceritakan oleh emak
penulis (Dg Jaliha binti Ag Gamok) yang moyangnya, Dg Saleha binti Shahbandar
Muhammad Salleh (yang mereka panggil si Datu) ada menceritakan kepadanya bahawa
keturunan mereka bukanlah keturunan dari orang kebanyakan. Moyangnya
memberitahu bahawa mereka melarikan diri dan bersembunyi di Kampung Pimping
kerana pada masa tersebut berlaku perang. Oleh kerana kebimbangan akan
keselamatan mereka, maka mereka telah bersembunyi dan tidak memakai gelaran
mereka.
Pada ketika itu moyangnya (Si Datu) merahsiakan siapakah
nama suaminya dan nama ayahnya, beliau hanya memberitahu kepada emak penulis
yang suami dan ayahnya telah pergi berperang dan tidak pernah pulang sejak
pemergian untuk berperang itu. Moyangnya juga berpesan, keluarga mereka yang
lain ada juga tinggal ditempat-tempat lain, dan untuk mengenali keluarga yang
lain cukuplah dengan mengenalkan diri mereka sebagai keturunan Maharajalela.
Sehingga kini kami masih tertanya-tanya siapakah Maharajalela yang beliau
maksudkan. Ada juga cerita-cerita dari orang tua-tua di kampung yang mengatakan
beliau dipanggil 'Meraja-lela' yang bermaksud bertindak dengan mengikut
kemahuan dan sesuka hatinya.
Penulis juga pernah diceritakan oleh Hamidah binti
Gersik (Mamidah) iaitu nenek saudara penulis sekitar tahun 2006 yang juga
merupakan cucu Si Datu dari anaknya yang tua iaitu Ag Gersik bin Ag Sahak
bahawa beliau pernah diceritakan oleh orang tua-tua dahulu bahawa keturunan
kami adalah dari keturunan 'Maraja-lela'. Maraja-lela merupakan raja yang
memerintah dengan kejam, hukumannya adalah amat keras sehingga menyebabkan
pembesar-pembesar lain memberontak menggulingkannya sehinggalah keturunan anak
cucunya terpaksa bersembunyi dan melarikan diri kerana khuatir akan dibunuh
oleh pemberontak dan penentang 'Maraja-lela'.
Kisah Maraja-lela yang kejam ini
sehingga kini masih lagi menjadi cerita lisan masyarakat Brunei di kampung
Pimping terutamanya golongan-golongan warga tua yang pernah diceritakan oleh
nenek-moyang mereka tentang kisah Maraja-lela dan keturunannya. Tetapi DS
Ranjit ada mengatakan di dalam penulisannya yang kawasan Membakut dan
sekitarnya dikuasai oleh wakil Sultan Brunei yang dikenali sebagai
Maharajalela.
Adakah 'Maraja-lela' yang kejam dan menjadi cerita lisan
masyarakat Brunei Pimping ini orang yang sama yang dirujuk oleh DS Ranjit
sebagai wakil Sultan yang bernama/bergelar Mahararajalela yang menguasai
Membakut. Persoalan ini akan dibincangkan lebih lanjut kemudian.
Selama berpuluh tahun semenjak si Datu (Dg Saleha binti
Shahbandar Muhammad Salleh) hidup bersembunyi sekitar 1920an dan aktif
menceritakan kisahnya ditahun 1950an sehingga kematian beliau di sekitar tahun
1956, keluarga kami tidak mengetahui dengan jelas siapakah ayah beliau dan
suami beliau, dipercayai pada ketika itu beliau merahsiakannya sebab janji
beliau terhadap suaminya dan ayahnya untuk merahsiakan keturunanan mereka demi
menjaga keselamatan mereka yang diketahui masih dalam buruan dan boleh dibunuh
oleh agen-agen musuh mereka.
Si Datu |
Selain daripada misteri siapa Maharajalela, terdapat satu
lagi misteri yang sehingga kini sukar untuk dihuraikan yang telah diceritakan
oleh si Datu kepada anak cucu keturunannya. Mengikut emak penulis si Datu
sentiasa menceritakan yang keturunan mereka lari dari Brunei disebabkan perang
saudara yang berlaku di Brunei, disebabkan perang tersebut suaminya (emak
penulis merasakan yang cerita si Datu berkisar tentang kisahnya sendiri dan
suaminya) yang merupakan pembesar Brunei pada ketika itu (tidak diketahui
pangkat dan kedudukannya) telah mengarahkan beliau bersama dengan dua orang
anaknya (seorang lelaki dan seorang perempuan) untuk lari bersembunyi dan
menyelamatkan diri.
Maka mereka telah lari dari Brunei menaiki tongkang
bersama-sama dengan pengikut-pengikut suaminya yang setia. Bersama-sama dengan itu juga, suaminya
membekalkan beberapa alat kebesaran untuk dibawa lari bersama-sama. Si Datu
juga ada menceritakan kepada emak penulis alat-alat kebesaran tersebut ialah
Panji Kerajaan Brunei, Pedang Bengkok, Tombak, Keris dan Cop Mohor.
Walaubagaimanapun hanya pedang bengkok dan tombak sahaja
yang pernah dilihat dan dipegang oleh emak penulis yang ditunjukkan oleh si
Datu dan ianya masih wujud hingga kini. Pedang Bengkok ada pada Ag Salleh bin
Ag Tamin (datuk saudara Penulis) yang tinggal di Kg Pimping, dan Tombak pula
ada pada Ag Kassim bin Ag Gamok (pakcik penulis) yang tinggal di Taman
Kingfisher Kota Kinabalu.
Satu lagi alat kebesaran iaitu Keris telah muncul sekitar
tahun 2005 apabila pakcik saudara penulis Ag Omar bin Agong yang tinggal di Kg
Brunei Membakut mendedahkan kepada keluarga bahawa beliau ada menyimpan keris
pusaka kepunyaan moyangnya iaitu Ag Katinau bin Pengiran Shahbandar Mohd Salleh
yang juga merupakan saudara kandung seibu-sebapa Si Datu.
Sayangnya Panji Kerajaan dan Cop Mohor telah lama hilang.
Ada juga maklumat yang diperolehi oleh penulis dari makcik penulis iaitu Dg
Jamilah binti Basir (isteri kepada Ag Kassim Ag Gamok) yang menyatakan bahawa
beliau pernah melihat cop mohor tersebut semasa beliau masih kecil. Cop mohor
tersebut dibaluti kain kuning dan disimpan didalam celapak tembaga (bekas
tembaga).
Walaubagaimanapun beliau tidak pasti siapakah yang menyimpannya,
tetapi beliau hanya menyatakan bahawa seingatannya peristiwa beliau ditunjukkan
cop mohor itu ialah disebuah rumah berhampiran dengan rumah ibunya di Kg
Pimping yang beliau hanya merujuk sebagai "keluarga di kadai". Beliau
tidak ingat siapakah yang menyimpan cop mohor tersebut. "Keluarga di
Kadai" dalam konteks rujukan keluarga penulis merujuk kepada keluarga dari
keturunan Ag Momin bin Ag Sahak, anak lelaki si Datu.
Pada sekitar tahun 1988 sungai Pimping telah dikorek bagi
projek tebatan banjir. Apa yang mengejutkan sebuah pulau kecil yang berada di
tengah-tengah sungai Pimping berdekatan dengan rumah lama iaitu kampung asal
orang-orang Pimping yang telah ditinggalkan akibat wabak penyakit lebih kurang
100 tahun dahulu adalah sebenarnya sebuah tongkang lama yang tersadai dan telah
ditumbuhi kayu ara, tumbuhan lain serta mendapan tanah yang akhirnya dikenali
sebagai Pulau Pimping. Orang kampung percaya bahawa tongkang ini merupakan
tongkang orang-orang Brunei yang melarikan diri ke kawasan ini semasa
pergolakan di Brunei.
Emak penulis masih kecil lagi ketika si Datu menceritakan
kisah-kisah tersebut, mungkin berusia sekitar 10 tahun. Apa yang beliau ingat,
pada ketika itu beliau merasakan yang kisah wanita yang melarikan diri menaiki
tongkang bersama-sama dengan dua orang anaknya ketika perang saudara ialah
kisah moyangnya sendiri yang membawa dua orang anak, yang pada ketika itu emak
penulis hanya mengetahui yang si Datu ada hanya dua orang anak iaitu Ag Momin
dan Dg Chuchu. Dg Chuchu ialah nenek kepada emak penulis. Persoalan siapa ayah
si Datu hanya terjawab pada sekitar tahun 1988 apabila sekumpulan penyelidik
tarsilah dari Pusat Sejarah Brunei datang ke Membakut dan mula menjejaki
waris-waris kerabat di Raja Brunei di Sabah.
Penulis masih ingat pada sekitar tahun 1988 apabila penulis
diberitahu emak penulis bahawa sekumpulan orang dari Brunei datang ke kedai
makan beliau di Membakut (semasa kedatangan kumpulan ini penulis berada di
Pekan Beaufort) pada masa tersebut bertanyakan tentang beberapa perkara yang
mengejutkan beliau. Beliau pada masa tersebut merasa takut kerana apa yang
dibawa oleh orang brunei tersebut ialah tarsilah yang ada menunjukkan nama
nenek (Dg Chucu) dan moyang (Dg Saleha) beliau. Emak penulis tiba-tiba teringat
akan pesan moyang beliau semasa kecil dahulu supaya tidak mendedahkan identiti
mereka kerana dikhuatiri mereka dijejak dan dicari untuk dibunuh oleh
musuh-musuh yang berperang dengan keluarga mereka.
Kumpulan penyelidik Brunei
tersebut, yang emak penulis percaya ketua kumpulan penyelidik Brunei pada tahun
1988 itu ialah Pehin Jamil Al-Sufri dari Pusat Sejarah Brunei apabila beliau
melihat gambar Pehin Jamil yang ditunjukkan gambarnya oleh penulis sekitar
tahun 2009. Kumpulan penyelidik Brunei tersebut bertanya soalan-soalan
berkaitan dengan kesahihan tarsilah tersebut. Emak penulis menceritakan kepada
mereka apa yang emak penulis tahu. Oleh kerana terlalu takut, emak penulis
tidak sempat bertanya dari mana mereka memperolehi maklumat tersebut dan
bagaimana mereka dapat menjejakinya sehingga kumpulan tersebut sampai ke kedai
Membakut.
Bermula dari peristiwa pada tahun 1988 itulah penulis
memulakan pencarian asal usul dan tarsilah penulis, kerana rupanya kisah yang
diceritakan oleh emak penulis berdasarkan cerita-cerita moyang emak penulis
bukanlah cerita dongeng tetapi cerita berasas dan ada kebenarannya. Maka
bermulalah pencarian tarsilah keluarga yang panjang buat penulis yang sehingga
kini masih meneruskan usaha-usaha tersebut. Antara penemuan-penemuan yang
diperolehi oleh penulis berdasarkan tarsilah keluarga yang dikumpulkan dan
dokumen tarsilah dari Pusat Sejarah Brunei ialah:
1. Ayah moyang penulis iaitu Dg Saleha@Si Datu ialah seorang
pembesar Brunei yang bernama Pengiran Shahbandar Muhammad Salleh (sumber:
Tarsilah di Pusat Sejarah Brunei).
2. Melalui dokumen geran tanah waris keluarga, suami si Datu
hanya tertulis sebagai 'Sahak Brunei', dan melalui rujukan di dalam buku dari
Pusat Sejarah Brunei yang bertajuk Dato Godam, beliau dirujuk sebagai Ag Sahak
bin Pengiran Serudin Bungkol. Di dalam buku ini ada tertulis nama si Datu iaitu
Dg Saleha dan moyang penulis iaitu Dg. Chucu.
3. Penulis juga merupakan keturunan langsung daripada
Pengiran Shahbandar Muhammad Salleh bin Pengiran Syarmayuda Sharifuddin, wakil
sultan/Gabenor Sarawak sebelum kedatangan James Brooke yang juga merupakan
pengarang Syair Rakis. Keturunan langsung ini bolehlah ditulis seperti berikut
Mohd. Abdullah bin Abd Ghani bin Muntaha bin Nasar bin Pg Abd Hamid bin Pg
Basir bin Pengiran Shahbandar Muhammad Salleh (Syair Rakis). Pautan kepada
tarsilah berkaitan ini adalah:
https://www.geni.com/people/Pengiran-Shahbandar-Muhammad-Salleh/6000000003010634089
4. Emak penulis juga merupakan keturunan dari Pengiran
Shahbandar Muhammad Salleh (Syair Rakis) melalui moyang beliau Pian Siti
Lawiyah binti Shahbandar Muhammad Salleh yang juga merupakan saudara kandung
seibu sebapa dengan Pengiran Basir. Pian Siti Lawiyah dikisahkan telah
berkahwin dengan anak Raja Kayan bernama Tamamak Makang yang berkerajaan di
Pusak, Ulu Membakut. Beliau memeluk Islam apabila berkahwin dengan pian Siti
Lawiyah dan menukar namanya kepada Raja Abdul Salam bin Raja Makang dan
mewarasi kerajaan Pusak dari ayahnya. Keturunan sebelah emak penulis ini boleh
ditulis seperti berikut: Dg Jaliha (kahwin dengan Abd Ghani bin Muntaha) binti
Dg Damit (kahwin dengan Ag. Gamok Ag Tahir) binti Dg Chucu (kahwin dengan Ag
Tamin bin Pg Abd Hamid bin Pg Basir) binti Dg Saleha (kahwin dengan Ag Sahak Pg
Serudin Bungkol) binti Pg Shahbandar Muhammad Salleh (kahwin dengan Siti Aisyah)
bin Pian Siti Lawiyah (kahwin dengan Raja Abdul Salam@Raja Tamamak bin Raja
Makang) binti Pg Shahbandar Muhammad Salleh (Syair Rakis). Datuk emak penulis
iaitu Ag Tamin bin Pg Abd Hamid juga adalah saudara kandung kepada datuk ayah
penulis iaitu Nasar bin Abd Hamid.
Kisah Si Datu: siapa wanita dan dua orang anaknya yang lari
dari Brunei?
Apabila Si Datu menceritakan kepada emak penulis semasa
beliau masih kecil tentang kisah keturunan mereka yang berkaitan dengan seorang
wanita yang melarikan diri dari Brunei membawa dua orang anak dengan kapal
tongkang berbekalan alat kebesaran diraja dan suaminya meninggalkan diri di
Brunei berperang. Emak penulis pada masa tersebut berpendapat kisah itu adalah
kisah Si Datu sendiri kerana setahu beliau Si Datu juga hanya mempunyai dua
orang anak iaitu Ag Momin dan Dg Chucu, sepadan dengan cerita tersebut sepasang
anak lelaki dan perempuan serta suaminya juga pergi berperang dan tidak
diketahui nasibnya.
Tetapi apa yang tidak diketahui oleh ibu penulis pada masa
tersebut dan hanya beliau ketahui sekitar tahun 2008 ialah Dg Saleha (si Datu)
bukan hanya mempunyai dua orang anak, malahan empat orang anak iaitu Ag Garsik
(anak yang tua), Ag Amas (anak kedua, yang merupakan jurutera kapal laut yang
berkahwin di Brunei dengan seorang wanita berbangsa cina tetapi tidak mempunyai
anak), Ag Momin dan Dg.Chucu.
Apabila diketahui yang Si Datu mempunyai empat orang anak
tetapi bukan dua orang anak maka cerita kisah perang saudara dan melarikan diri
ke kampung Pimping itu sudah menjadi tidak selari. Walaubagaimanapun penulis
mempunyai pendapat tersendiri iaitu, apa yang dikisahkan oleh Si Datu itu
bukanlah kisahnya sendiri yang melarikan diri dari Brunei tetapi kisah
moyangnya iaitu Dg Ajulaiha yang membawa sepasang anak lelaki dan perempuan
iaitu Pengiran Basir dan Pengiran Lawiyah yang dimasa tersebut masih terlalu
muda, belayar menaiki tongkang dari Brunei bersama-sama pengikut mereka
menyelamatkan diri dan bersembunyi di Kampung Kuala Lama (kini Kg Binsuluk).
Pada masa tersebut suami Dg Ajulaiha iaitu Pengiran Shahbandar Muhammad Salleh
(Gabenor Sarawak) sedang berhadapan dengan konflik perang saudara antara beliau
dengan Pengiran Raja Muda Hashim bin Sultan Kanzul Alam dan juga pihak British
(James Brooke).
Apabila ditanyakan oleh penulis sekitar tahun 2000, adakah
emak penulis pasti yang kisah tersebut adalah kisah Si Datu tetapi bukannya
kisah moyang si Datu, maka emak penulis merasa sedikit terkeliru dan menyatakan
beliau pada masa tersebut masih kecil, apa yang beliau faham adalah mengikut
pendapatnya sendiri ketika itu malahan lagi moyangnya bercerita dengan cara
kiasan kerana masih merahsiakan siapakah keturunan mereka. Anggapan beliau pada
ketika itu si Datu menceritakan kisahnya sendiri, dan apabila ditanya lagi
sekali oleh penulis dalam bulan Disember 2016, emaknya menyatakan yang ia pasti
ayah dan suami Si Datu pergi berperang kerana Si Datu memang menyatakan dengan
jelas tetapi perihal wanita yang melarikan diri menaiki tongkang dari Brunei
bersama-sama dengan dua orang anaknya beliau tidak pasti samada cerita itu
merujuk kepada Si Datu, atau moyang Si Datu iaitu Dg Ajulaiha.
Secara peribadinya penulis berpendapat cerita Si Datu
berkaitan wanita dan dua orang anaknya itu adalah merujuk kepada moyang beliau
Dg Ajulaiha. Ini kerana ketika Si Datu menceritakan kisah itu kepada emak
penulis dengan membahasakan suami Dg Ajulaiha sebagai moyang kamu, sudah tentu
perkara ini mengelirukan kepada seorang kanak-kanak untuk memahami dengan lebih
tepat, kerana pada pendapat emak penulis moyang kamu itu adalah suami Dg
Saleha. Maka timbulah pendapatnya sendiri yang mengaitkan cerita itu dengan
cerita kisah hidup moyangnya Dg Saleha tanpa menyedari bahawa kisah yang
diceritakan itu adalah kisah moyang kepada moyangnya.
Walaubagaimanapun kisah suami Si Datu iaitu Ag Sahak dan
ayahnya Pengiran Shahbandar Muhammad Salleh pergi berperang mungkin ada
kebenarannya kerana semenjak dari kedatangan James Brooke ke Sarawak pada tahun
1841 kisah perang antara pembesar Brunei sesama mereka dan antara Pihak British
dengan pembesar Brunei (terutamanya pemilik tanah tulen) berterusan sehinggalah
ke tahun-tahun 1920an.
Kisah Perang Saudara di Zaman James Brooke
Jika merujuk kepada sejarah-sejarah arus perdana yang
ditulis bersandarkan kepada maklumat dari pihak Inggeris, campurtangan James
Brooke di Sarawak bermula akibat campurtangannya untuk mengamankan Sarawak pada
ketika itu yang menghadapi masalah ancaman pemberontak yang tidak berpuashati
dengan cara pemerintahan Pengiran Shahbandar Muhammad Salleh yang dikatakan
memerintah dengan cara kuku besi.
Sebelum tahun 1836 Sarawak merupakan kawasan jajahan Sultan
Brunei yang diperintah oleh pemimpin-pemimpin tempatan yang menghantar cukai
hasil jualan antimoni dan emas di Sarawak. Pemimpin-pemimpin tempatan ini
adalah seperti Datuk Petinggi Ali, Shariff Mullah dan Shariff Jaafar. Kemudian
pada tahun 1836 Sultan Brunei telah menghantar wakil beliau iaitu Pengiran Shahbandar
Muhammad Salleh menjadi wakil pemerintah/gabenor di Sarawak.
Untuk memahami pergolakan yang berlaku di Sarawak, ada
baiknya jika kita melihat terlebih dahulu bagaimanakah Sarawak menjadi
sebahagian dari negeri di bawah jajahan kerajaan Kesultanan Brunei. Seorang
ahli arkeologi bernama Jan Wisseman Christie
berpendapat bahawa penempatan dan perdagangan di kawasan Santubong
muncul pada akhir abad ke-10 dan terus wujud hingga abad ke-14. Terdapat
tinggalan sejarah yang membuktikan bahawa kawasan Santubong merupakan kawasan
pelabuhan penting di zaman tersebut. Santubong pada masa tersebut mungkin
dikenali dengan nama yang lain.
Asal Usul Kerajaan Sarawak dan Jajahannya
Di dalam bukunya “On Po-ni:
The Santubong Sites of Sarawak”, Jan Wisseman Christie menulis:
“Santubong is a complex of port sites in the Sarawak river delta which rivals
in site and richness found in the Muda and Merbok valleys of Kedah. It is undoubtedly the remains of the
port-capital of the state of Po-ni … The port was evidently founded in this
region in the later tenth century, when it comprised only of one residential
site, Sungei Jaong, and an associated burial ground nearby at Tanjong
Kubor." Po-ni di dalam penulisan ini merujuk kepada Brunei.
Sehingga abad ke-14 belum wujud lagi nama Sarawak di dalam
mana-mana catatan. Nama kawasan yang seakan-akan Sarawak adalah seperti yang
tercatat dalam manuskrip Jawa lama hasil karya Prapanca yang ditulis diatas
kertas lontar pada tahun 1365. Manuskrip ini dikenali sebagai Nagarakretagama,
sebuah manuskrip Jawa lama yang meriwayatkan kisah Raja Jawa bernama Hayam
Wuruk dan Empayar Kerajaan Majapahit. Dalam manuskrip ini tercatat
"Sawaku" yang kemungkinan besarnya bermaksud Sarawak kerana tanah
jajahan majapahit dan sekitarnya yang disebutkan dalam perenggan yang sama
dalam manuskrip ini ialah kawasan-kawasan yang ada dalam Negeri Sarawak dan
Kalimantan sekarang. Catatan Prapanca ini adalah seperti berikut: "Pupuh
14: Kandandangan, Landa, Samadong dan Tirem tak terlupakan Sedu, Barune (ng),
Kalka, Saludong, Solot dan juga Pasir, Barito , Sawaku, Tabalung, ikut juga
Tanjung Kutei Malano tetap yang terpenting di Pulau Tanjungpura”
Catatan Prapanca tentang negeri-negeri di bawah naungan
empayar kerajaan Majapahit ini boleh ditafsirkan kepada kawasan-kawasan yang
masih wujud pada zaman moden ini. Jika kita lihat catatan Prapanca di dalam
Nagarakretagama di dalam bab 14, beliau memecahkan catatannya kepada tiga
bahagian iaitu yang pertama; Kandandangan, Landa, Samadong, dan Tirem.
Kandandangan, penulis tafsirkan sebagai Kandangan di Kalimantan. Landa, penulis
tafsirkan sebagai Landak di Kalimantan.
Samadong, tidak dapat ditafsirkan.
Tiram, penulis tafsirkan sebagai Teluk Tiram di Kalimantan. Pecahan kedua:
Sedu, Barune (ng), Kalka, Solot dan juga Pasir.Penulis mentafsirkan Sedu
sebagai Sungai Sedu di Sarawak. Barune sebagai Brunei. Kalka sebagai Kalaka,
Saludong sebagai Serudong di Sarawak. Solot tidak dapat ditafsirkan, Pasir yang
terdiri dari dua kawasan berhampiran iaitu Pasir Pandak dan Pasir Panjang di
Santubong, Sarawak. Pecahan ketiga penulis tafsirkan sebagai; Barito
ditafsirkan kawasan muara Sungai Barito di Kalimantan Selatan. Sawaku
ditafsirkan sebagai Sarawak. Tabalung ditafsirkan sebagai Daerah Tabalong di
Kalimantan Selatan. Tanjung Kutei Malano pula dapat ditafsirkan sebagai tiga
kemungkinan:
i. Tanjung
Kutei ditafsirkan sebagai Provinsi Kutai di Kalimantan, yang mana kawasan
tersebut di bawah kerajaan Malano.
ii. Kawasan
kerajaan lama Malano di Sarawak, yang mana Tanjung Kutei itu adalah sebuah
tempat yang kini tidak wujud lagi namanya yang terletak di dalam kawasan
Malano.
iii. Tanjung
Kutei dan Malano adalah dua kawasan yang berasingan yang telah dicatatkan oleh
Prapanca. Iaitu Provensi Kutai Kalimantan dan Malano Sarawak.
Sememangnya kerajaan Malano adalah sebuah kerajaan yang sama
pentingnya dengan kerajaan Brunei pada masa dahulu yang dicatatkan oleh
Prapanca sebagai pembayar ufti seperti juga Brunei yang bernaung di bawah
Empayar Kerajaan Majapahit. Jurnal pelayaran lama sekitar abad ke 14 dan 15 ada
mencatatkan kewujudan kerajaan Malano. Sebuah peta lama yang diterbitkan pada
tahun 1375 ada mencatatkan Kerajaan Malano di dalamnya. Sebuah peta lama tahun
1595 yang disimpan di Florence Italy menandakan sebuah kawasan yang dikenali
sebagai Malano.
Kawasan ini terletak di kawasan persisiran barat Sarawak yang
kini dikenali sebagai Daerah Mukah, Balingian dan Oya. Bersandarkan kepada
catatan dan peta-peta lama yang jelas menunjukkan kawasan yang dinamakan Malano
yang berhampiran dengan River de Berulo (Bintulu) maka penulis berpendapat
Prapanca sebenarnya merujuk kepada kerajaan Malano di Sarawak dan terdapat
kawasan yang satu masa dahulu dikenali sebagai Tanjung Kutei di dalam kawasan
Malano, Sarawak ini yang kini sudah bertukar nama ataupun lenyap dibawa arus
peredaran masa, sebagaimana juga Kerajaan Malano yang kini lenyap.
Pulau
Tanjung Pura yang dimaksudkan oleh Prapanca di dalam manuskrip Nagarakretagama
penulis tafsirkan merujuk kepada Pulau Borneo moden pada masa kini. Ini kerana
terdapat sebuah pelabuhan kuno yang penting yang sentiasa ada tercatat dalam
jurnal pengembaraan dan peta lama yang sememangnya dikenali sebagai Tanjung
Pura di kalangan orang tempatan dan Taiao Puro didalam peta-peta orang Belanda.
Sebelum pulau Borneo ini dikenali sebagai Pulau Borneo ianya dikenali sebagai
Pulau Tanjung Pura sebagaimana yang tercatat di dalam banyak catatan-catatan
kuno.Sekitar abad ke-15 , Tanjung Pura merupakan kawasan kerajaan bersultan
yang agak terkenal setanding dengan kerajaan Brunei dan Karajaan Malano.
Walaubagaimanapun seperti juga kerajaan Malano yang telah lenyap Kerajaan
Tanjung Pura juga kini telah lenyap.
Kisah Kerajaan Tanjung Pura yang lebih
terperinci boleh dibaca pada pautan berikut ; https://m.facebook.com/notes/ariansyah-barbar/sejarah-tanjungpura-sukadana-biarlah-situsnye-hilang-tapi-jangan-sampai-kita-lup/306324482885547/
Catatan awal yang dapat kita kaitkan dengan nama Sarawak
ialah catatan daripada De Barros 1530 yang mencatatkan perihal kepentingan
kota-pelabuhan Sarawak:
“In Borneo, Lave, Tanjapura, Cerava, the principal ports of
this island there are many wealthy merchants who trade to Malacca, Sumatra,
Siam, China and other ports, to which they export diamonds, camphor, agala wood
…. " Petikan daripada Catatan De' Barros ini jelas menunjukkan bahawa nama
Santubong telah tidak digunakan lagi dan digantikan dengan Cerava atau Sarawak.
Selain daripada catatan De Barros, peta-peta Eropah abad ke-16 dan 17 menamakan
daerah-daerah yang ada pada Sarawak moden kini sebagai Cereua (1537) dan
Cereuwa (1550) yang merujuk kepada kawasan Kuching kini, Belanos (Melano),
Sedang (Sadong), Calca (Kalaka) dan River de Burulu (Bintulu).
Berdasarkan kepada catatan Prapanca di dalam manuskrip
Nagarakretagama yang ditulis dalam tahun 1365 berserta bukti-bukti kewujudan
beberapa kerajaan kuno yang di catatkan oleh pengembara-pengembara barat di
dalam peta mereka, maka adalah diketahui bahawa kawasan Sarawak moden kini
dahulunya adalah di bawah kekuasaan Majapahit. Jika dilihat kepada peta lama di
bawah, beberapa kawasan di Pulau Borneo atau nama lamanya Pulau Tanjung Pura
ada mencatatkan beberapa peradaban atau boleh diertikan sebagai kerajaan yang
mempunyai kawasan jajahan dan pemerintahannya yang tersendiri. Peta ini
merupakan peta pelayaran Olivier van Noort, pengembara Belanda pertama yang
mengelilingi dunia. Peta ini dilukis pada tahun 1631 dan diterbitkan oleh
Petits Voyages (sumber:
https://www.oldworldauctions.com/archives/detail/138-792.htm). Peta ini
berorentasikan arah Timur di bahagian atasnya. Catatan Van Noort's adalah
antara catatan awal yang penting di era awal kegemilangan kesultanan Brunei.
Beberapa kawasan peradaban ataupun negeri dalam konteks kerajaan lama ada
dicatatkan di sepanjang pantainya.
Kawasan-kawasan ini pada zaman tersebut (pada zaman
kesultanan Johor abad ke 14) dirujuk sebagai negeri-negeri. Negeri-negeri ini
berada di bawah naungan kesultanan Johor apabila Empayar Majapahit merosot
kekuasaannya. Kemudiannya negeri-negeri naungan Johor di Pulau Tanjung Pura ini
kemudiannya diserahkan kepada Raja Brunei yang pertama iaitu Awang Alak Betatar
yang berkahwin dengan kerabat di raja Johor dan memakai gelaran Seri Sultan
Muhammad. Pusat pemerintahan baginda ialah negeri Barune (catatan Prapanca)
yang juga dikenali sebagai Borneo dikalangan pengembara barat dan Brunei pada
masa kini. Disebabkan penganugerahan kawasan inilah maka negeri Brunei menjadi
begitu penting sebagai pusat kerajaan dan pulau yang dahulunya dikenali sebagai
Tanjung Pura bertukar nama menjadi Borneo Island di kalangan pengembara barat
dan dimelayukan oleh masyarakat tempatan sebagai Pulau Borneo.
Penguasaan Brunei ke atas Sarawak
Jika merujuk kepada fakta bahawa kerajaan Brunei mendapat
kawasan beberapa bahagian Sarawak melalui pengenugerahan Sultan Johor selepas
kawasan tersebut berada di bawah jajahan Johor apabila Empayar Majapahit
merosot, maka dapatlah diandaikan bahawa kesultanan Brunei yang pertama hanya
wujud selepas tahun 1365. Kisah penganugerahan negeri-negeri kawasan Sarawak
ini ada dicatatkan dalam sebuah manuskrip Jawi Melayu Brunei bertajuk 'Alamat
Zaman Ketakhtaan Nagari Baruni'. Catatan berkenaan peristiwa penganugerahan ini
di dalam manuskrip tersebut adalah seperti berikut: "Maka Awang Alak
Batatar dangan Patih Barbai asal raja datang ghaib...Penggawa jadi Pangiran
ialah yang sangat gagah barani pada zamannya itu.
Dan pada masa Ratu Malaka di
atas karajaan Nagari Juhur, Awang Akak Batatar baristeri ka Juhur ialah
digalarkan Awang Alak Batatar ada Seri Sultan Muhamad dan saudaranya Patih
Barbai jadi Bendahara Seri Maharaja Permaisuara digalar dan pengiringnya yang
lain itu digalar jadi Panggawa dan dianugerahi oleh Baginda di Juhur empat
menteri yang basar2 dan babarapa pegawai dan ngaskar dangan babarapa dayang2nya
dianugerahi nobat nagara ganta alamat sarta sakalian alat-alay karajaan yang
berbagai-bagai. Dan dianugerahi nagari iaitu Kalaka dan Saribas dan Rajang dan
Sabangan dan Samarahan dan Sarawak karana di pulau, Juhur pun mamarintah juga.
Dianugerahkan sakali kapada anak baginda manjadi milik sepanjang-panjang rantau
itu di bawah parintah Sultan Barunai damikianlah riwayatnya pada zaman dahulukala".
Jika dilihat kepada petikan di atas, jelas menunjukkan
sebanyak enam buah kawasan yang sebelum ini berada di bawah pemerintahan
Empayar Johor telah diserahkan kepada Awang Alak Betatar pemerintah negeri
Brunei. Keadaan ini menyebabkan enam negeri-negeri ini (Kalaka, Saribas,
Rajang, Sabangan, Samarahan, dan Sarawak iaitu daerah Kuching kini) yang
terletak dalam kawasan Sarawak moden sekarang berada di bawah takluk dan
perintah Awang Alak Betatar yang bergelar Seri Sultan Muhammad.
Bertitik-tolak
daripada peristiwa inilah maka negeri Brunei yang pada asalnya negeri kecil
dibawah jajahan Empayar Majapahit dan Empayar Johor akhirnya berkembang selama
hampir 500 tahun menjadi Empayar Kesultanan Brunei yang menguasai hampir
keseluruhan Pulau Borneo dan menyusut pada abad ke-19 sehingga kembali ke saiz
asalnya seperti saiznya diawal penubuhan negeri Brunei oleh Awang Alak Betatar
di abad ke 14 dulu dan hampir-hampir lenyap dimusnahkan British sebagaimana
kerajaan-kerajaan dan kesultanan kuno kepulauan Borneo yang lain yang telah
berkubur.
Pentingnya Sarawak (Kuching kini) kepada kerajaan Brunei
dapat dilihat apabila sultan Brunei, Sultan Saiful Rijal bercadang untuk pindah
ke Sarawak setelah Sepanyol menduduki bandar Brunei pada tahun 1578 semasa
perang Kastila. Kepentingan wilayah Sarawak juga banyak tercatat dalam Silsilah
Raja-raja Brunei yang ditulis pada abad ke-17.
Berdasarkan dokumen-dokumen lama dapatlah disimpulkan bahawa
Sarawak sebelum kedatangan James Brooke ialah sebuah kawasan yang terletak di
Muara Sungai Kuching. Nama Sarawak muncul di sekitar abad ke 16 apabila
pedagang dan pengembara dari barat terutamanya Portugis dan Belanda menamakan
kawasan ini sebagai Cerava dan apabila disebut dalam bahasa melayu pada ketika
itu dan masih wujud hingga kini terutamanya di kalangan penduduk Brunei Sabah
dan orang Dayak Sarawak dan juga orang tempatan Sabah dan Sarawak yang
berbahasa Melayu yang biasanya terdapat bunyi huruf tambahan 'k' yang jelas
dihujungnya bagi mana-mana perkataan yang berakhir dengan huruf vokal seperti
kita berbunyi 'kitak', kami berbunyi kamik', api berbunyi apik' dan
seumpamanya. Jadi jika dilihat 'Cerava' yang sudah semestinya disebut oleh
orang barat yang biasanya membunyikan 'v' sebagai 'w' dan huruf 'c' diawalan
perkataan berbunyi seperti 's'. Maka orang tempatan di kepulauan Borneo akan
menyebutnya sebagai Serawak' dan lama-kelamaan menjadi Sarawak. Adalah penting
penulis rasakan untuk mengupas dari manakah asalnya perkataan Cerava atau
Serawa' ini.
Asal Perkataan Cerava
Dalam peta-peta lama dan catatan orang barat, daerah Kuching di sekitar abad ke 16 disebut
sebagai Cerava, Cereua atau Cereuwa. Cerava adalah sejenis batuan yang terdapat
di Kuching yang merupakan batu yang berwarna kekelabuan yang mengandungi sulfur
dan antimoni. Orang-orang tempatan pada masa tersebut mengenali batuan ini
sebagai 'Serewa'. Menurut kamus dewan edisi keempat terbitan Dewan Bahasa dan
Pustaka, 'Serawak' bermaksud sejenis batu galian atau bijih yang mengandungi
belereng dan antimoni.
Adalah menjadi persoalan adakah orang Belanda menamakan batu
galian yang ada di kawasan Kuching sebagai Cerava/Cereua/Cereuwa kerana
mengikut bahasa tempatan yang merujuk batuan tersebut sebagai 'Serawak' atau
sebaliknya. Penulis berpendapat bahawa batuan tersebut terlebih dahulu dikenali
oleh orang Belanda sebagai batuan yang penting yang dikenali sebagai Cerava,
nama Serewa hanya muncul terkemudian mengikut sebutan tempatan. Pendapat ini
berdasarkan kepada dua teori:
i. Tiada pengkisahan mengenai 'Serawa' di dalam mana-mana
cerita tempatan dan catatan sejarah sebelum abad ke 15 yang menyatakan perihal
sejenis batuan yang dilombong untuk mendapatkan belerang dan antimoni di
kawasan ini. Oleh itu adalah mustahil perkataan 'Serawak' ini berasal dari
perkataan tempatan, tetapi ianya berasal dari perkataan penjelajah barat yang
menyebut batuan tersebut sebagai Cerava yang akhirnya ditiru sebutannya oleh
masyarakat tempatan menjadi 'Serawa'. Galian yang ada yang tercatat sebagai
galian terpenting sebelum abad ke 15 ialah emas, sehinggakan kawasan Sarawak
dikenali dengan nama Suvarnabhumi iaitu bumi emas. Tiada catatan sebelum abad
ke 15 mengenai perlombongan atau perdagangan antimoni di kawasan ini.
ii. Antimoni hanya mulai terkenal di seluruh dunia pada abad
ke 16 apabila buat pertama kalinya keadah pengasingannya telah diterbitkan di
dalam sebuah buku bertajuk 'De la pirotechnia' oleh seorang 'metalurgist' Italy
bernama Vannoccio Biringuccio pada tahun 1540. Tarikh penerbitan buku ini
berpadanan dengan peta-peta lama terbitan sekitar 1537 hingga 1550 yang merujuk
daerah Kuching sebagai Cerava. Jika dirujuk kepada batuan Serawa di kuching,
ianya dicatatkan sebagai batuan yang mengandungi antimoni dan belerang yang
berwarna kekelabuan. Jika merujuk kepada sifat batuan yang dicatatkan ini,
batuan 'Serawak' ini ialah batuan yang dikenali dalam bahasa galiannya sebagai
'Lead Antimony Sulfide' yang ditulis sebagai sebatian kimia Pb13Sb7S23 yang
atau lebih dirujuk sebagai Meneghinite. Terdapat banyak jenis Meneghinite ini
berdasarkan lokalitinya, antaranya ialah Bottino Mine, Seravezza, Alpe Apuane,
dan Toscana, di Italy termasuklah Chamonix Valley, di Perancis; Kalkar Quarry
di Turki; Santa Cruz County, California, di USA dan Marble Lake, Frontenac
County, Ontario, di Canada.
Salah satu jenis Meneghinite ini yang menarik perhatian
penulis ialah Seravezza. Seravezza adalah sebuah perkampungan di Itali yang
merupakan kawasan perlombongan antimoni yang aktif di sekitar abad ke 16 iaitu
di zaman Vannoccio Biringuccio dan masih aktif sehingga kini. Penulis
mengutarakan teori yang tidak pernah ditulis oleh mana-mana penulis pun sebelum
ini bahawa batuan yang terdapat di kuching yang dilombong dengan aktifnya
bermula pada abad ke 16 ini dinamakan 'Cerava' yang mana perkataan asalnya
ialah 'Serrava' iaitu singkatan kepada jenis batuan Meneghinite lokaliti
Seravezza, Italy. Jika teori ini adalah benar maka asal usul nama Sarawak
adalah daripada perkataan Italy iaitu Seravezza yang disingkatkan menjadi
Serava dan akhirnya menjadi Serawak yang merujuk kepada batuan antimoni jenis
Seravezza.
Gambar: Kawasan Seravezza, Italy berlatarbelakangkan kawasan
perlombongan.
Seravezza merupakan
sebuah pekan kecil di kaki pergunungan Apuan yang merupakan salah satu daerah
yang tertua di Versilia. Namanya selalu disalah maksudkan terhasil daripada dua
batang sungai yang mengalir di kawasan tersebut: Serra dan Vezza tetapi sebenarnya
kedua-dua sungai itulah yang mendapat nama daripada nama pekan ini. Asal nama
Seravezza adalah dari sebuah kawasan di Lombard iaitu 'Sala Vetitia' yang
bermaksud a 'center of trade'
(http://www.clubipini.com/en/seravezza.asp).
Penulis pula berpendapat
kemungkinan perkataan Sera berasal dari perkataan Sepanyol iaitu 'Sierra' yang
bermaksud 'rantaian bukit atau gunung terutamanya yang puncaknya kelihatan bergerigi seperti
mata gergaji. Perkataan 'Sierra' dalam bahasa Sepanyol ini pula berasal dari
perkataan Latin iaitu 'Serra' yang bermaksud mata gergaji
(http://www.dictionary.com/browse/sierra) dan perkataan Serra ini pula
digunakan dalam bahasa Inggeris iaitu 'serrated' yang bermaksud bergerigi.
Maksud perkataan ini bersesuaian dengan keadaan di daerah Seravezza yang
terletak di kaki pergunungan Apuan yang sememangnya kemuncak-kemuncaknya tajam
dan bergerigi seolah-olah mata gergaji sebagaimana seperti yang kelihatan di dalam gambar di atas. Manakala 'vezza'
pula penulis masih tercari-cari apakah maksud perkataan ini.
Kewujudan Cerava/Ceraua/Cerauwa/Sarawak (daerah Kuching
moden) dan Pembesar-Pembesarnya
Melalui fakta-fakta yang dibincangkan di atas dapatlah kita
ketahui bahawa nama Sarawak hanya wujud sekitar abad ke 16 yang berasal dari
perkataan 'Cerava/Cereua/Cereuwa'. Jika dilihat kepada peta lama abad ke-16,
Kawasan Sarawak di sekitar abad ke-16 ini ini sebenarnya merujuk kepada kawasan
Kuching moden kini. Jika merujuk kepada buku Legend and history of Sarawak
hasil tulisan Pat Foo Chang, 1999, pusat pemerintahan kawasan Cerava (Sarawak)
ini telah berpindah sebanyak tiga kali iaitu: yang pertama berpusat di
Santubong yang dibuka oleh Sultan Tengah pada tahun 1599, kedua ialah Lidah
Tanah yang dibuka oleh Datuk Petinggi Ali sekitar 1820an, dan yang terakhir
ialah Kuching yang dibuka oleh Pengiran Indera Mahkota Shahbandar Muhammad
Salleh pada tahun 1827.
Bagi meningkatkan lagi kefahaman mengenai Sarawak dan
pembesar-pembesarnya sebelum James Brooke maka penulis akan cuba menyelusuri
sejarah pembukaan Santubong, Lidah Tanah dan Kuching. Selain itu penulis juga
akan cuba menyelusuri asal nama Santubong, Lidah Tanah dan Kuching ini serta
pengasasnya.
Penyelusuran pembesar-pembesar asal kawasan Sarawak ini dirasakan
penting oleh penulis kerana dengan cara ini kita akan lebih memahami mengapa
berlakunya konflik dan peperangan terutamanya antara pembesar tempatan Sarawak
dan pembesar wakil Sultan dari Brunei. Konflik dan permusuhan antara
pembesar-pembesar inilah yang digunakan oleh James Brooke sebagai alasan campur tangan nya di daerah Sarawak ini, sehingga beliau menjadi Raja Sarawak dan
meluaskan daerah jajahan Sarawak menjadi negeri Sarawak moden kini (James
Brooke dan perluasan kuasanya boleh dibaca dari website berikut:
http://www.britishempire.co.uk/maproom/sarawak.htm)
Santubong dan Pembesarnya
Muzium Sarawak di bawah seliaan Tom Harrison pada tahun 1949
telah melakukan kajian di Santubong dan telah berjaya mengumpulkan ribuan
pecahan tembikar China serta artifak-artifak keagamaan Hindu. Hasil daripada
penemuan ini mereka menyimpulkan bahawa Santubong wujud sebagai sebuah
peradaban dan penempatan sejak abad ke 7 dan terus kekal hingga abad ke 14.
Terdapat dua kisah lagenda tentang Santubong dan pengasasnya iaitu kisah
lagenda Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang serta Hikayat Datu Merpati.
Selain dari dua kisah lagenda dan hikayat ini terdapat satu lagi kisah
penubuhan kerajaan di Santubong yang merupakan kisah yang tercatat dalam
lipatan sejarah Sarawak iaitu sejarah pembukaan Santubong oleh Sultan Tengah,
yang merupakan sultan pertama dan terakhir Sarawak.
Kisah lagenda Puteri Sejinjang dan Puteri Santubong sehingga
kini dianggap sebagai cerita dongeng rakyat kerana tiada bukti nyata mahupun
keturunannya yang wujud sehingga kini. Berbeza dengan Hikayat Datu Merpati,
hikayat ini dianggap kisah benar oleh orang-orang Sarawak sehinggakan terdapat
kisah-kisah lisan tentang susur galur keturunannya yang diceritakan turun
temurun kepada anak cucunya sehinggalah cerita-cerita lisan itu ditulis dan
dicatatkan menjadi tarsilah keturunan Datuk Merpati di Sarawak sebagaimana
tarsilah dibawah yang dicatatkan oleh Mohd Yusof Shibli di tahun 1950 yang ada
termaktub didalam buku Wajah Melayu Sarawak terbitan Institut Pengajian Asia
Timur, Universiti Malaysia Sarawak 2014: Editor Awang Azman Awang Pawi.
Kelemahan Hikayat Datuk Merpati jika disandarkan sebagai
satu rujukan Sejarah ialah ianya tidak memberikan dengan tepat tahun peristiwa
itu berlaku, tambahan lagi Hikayat Datuk Merpati bukanlah sebuah manuskrip lama.
Manuskrip ini dikarang oleh Haji Mohammad Tahir bin Abdul Ghani pada tahun 1949
dan diterbitkan pada tahun 1989 oleh Jabatan Pendidikan Malaysia dan Dewan
Bahasa dan Pustaka. Manuskrip ini dikarang berdasarkan cerita-cerita lisan
rakyat Sarawak dan rekod-rekod tarsilah masyarakat Sarawak yang terkait dengan
Datuk Merpati dari beberapa sumber pelbagai terkumpul yang berlandaskan cerita
turun-temurun.
Jika merujuk kepada sejarah bertulis, dari sumber Pusat
Sejarah Brunei, Santubong telah dibuka oleh Sultan Tengah pada hujung abad ke
16 iaitu setepatnya tahun 1599, walaubagaimanapun melalui pembacaan teks
Hikayat Datuk Merpati yang bersandarkan kepada cerita rakyat Sarawak, Santubong
sebenarnya telah dibuka lebih awal daripada itu dimana ianya dikatakan seiring
dengan pembukaan Brunei oleh Awang Alak Betatar pada abad ke 14.
Kisah lisan rakyat Sarawak ini mungkin ada kebenarannya
kerana sebelum beberapa kawasan Sarawak diserahkan kepada Awang Alak Betatar
seperti yang telah dibincangkan diatas, kawasan-kawasan Sarawak ini sama
tarafnya dengan Brunei dimana kawasan-kawasan ini diperintah oleh
pembesar-pembesarnya tersendiri yang berada di bawah Empayar Johor Lama yang
membayar ufti kepada Sultan Johor sebagaimana juga Brunei yang membayar ufti di
masa tersebut.
Selepas Awang Alak Betatar berkahwin dengan Puteri Johor dan
memeluk agama Islam dan memakai gelaran Sultan Muhammad Syah, beliau telah
dianugerahkan oleh Sultan Johor enam buah negeri (kawasan) di Pulau Tanjung
Pura (Borneo) yang selama ini dibawah jajahan dan naungan Empayar Johor untuk
diperintah. Walaubagaimanapun Santubong tidak tersenarai sebagai negeri yang
diserahkan, yang tersenarai hanyalah Kalaka, Saribas, Rajang, Sabangan,
Samarahan dan Sarawak. Jika Sarawak yang dimaksudkan dalam manuskrip jawi kuno
Brunei ini ialah kawasan Cerava atau kawasan Kuching moden kini, maka Santubong
adalah salah satu jajahan yang termasuk dalam negeri (kawasan) Sarawak.
Sesuatu yang menarik perhatian penulis ialah satu fakta yang
diketengahkan oleh pakar-pakar Sejarah dan ahli arkeologi bahawa sememangnya
Santubong merupakan sebuah politi yang wujud seawal abad ke 7, berdasarkan
kepada penemuan-penemuan ribuan pecahan tembikar dari zaman dinasti Tang dan
Song.
Dinasti Tang wujud pada tahun 618 hingga 907 Masehi, manakala Dinasti
Song wujud pada tahun 960 hingga 1279. Bersandarkan kepada penemuan artifak
dari Dinasti Tang dan Song ini, maka hampir kesemua ahli Sejarah bersetuju
bahawa Santubong semestinya wujud sekitar abad ke 7 hingga ke 13.
Kajian
arkeologi walau bagaimanapun tidak menemui sebarang pecahan tembikar dari
Dinasti Ming. Dinasti Ming wujud pada tahun 1368 hingga 1644. Ketidakwujudan
artifak dari dinasti Ming ini telah menimbulkan tanda tanya di kalangan ahli
sejarah yang akhirnya membawa kepada kesimpulan bahawa Santubong telah terhenti
kemajuannya dan ditinggalkan pada abad ke 14. Mengapa Santubong ditinggalkan
pada abad ke-14 telah menjadi satu tanda tanya kepada ahli sejarah. Beberapa
teori berkaitan telah dikemukakan untuk menjawab persoalan ini.
Kuching dan Pembesarnya
Lidah Tanah dan Pebukaan
i. Pembukaan Lidah
Tanah
ii. Asal nama Lidah Tanah
Aspek Legal Properti - Teori, Contoh, dan Aplikasi
By Richard Eddy
RUJUKAN
Awang Azman Awang Pawi (2014). Wajah Melayu Sarawak terbitan
Institut Pengajian Asia Timur, Universiti Malaysia Sarawak.
Pat Foh Chang (1999). Legends and History of Sarawak. ISBN
978-983-9475-06-7.
Jan Wisseman Christie (1985). “On Po-ni: The Santubong Sites of Sarawak”, SMJ,XXXIV,
hal. 82.
Slamet Muljana (2006). Tafsir Sejarah: Nagarakertagama, LKIS, Jakarta, Indonesia,
hal. 346.
Sumber : orangbruneisabah
Assalamualaikum,
ReplyDeletesaya juga ada cerita pasal perang saudara Brunei, org tua2 yang cerita. katanya ada 7 saudara yang membawa diri ke semenanjung Malaysia. salah sorang dari 7 saudara tu namanya Siti Maheran dan saya adalah keturunan daripadanya. masatu Siti Maheran masih kanak2 lagi. saya tak pasti kesahihan cerita asal usul keturunan saya ni tapi setiap kali berjumpa org2 tua saudara saya semuanya ceritakan benda yang sama dan tepat. saya cuba cari cerita ni kat google tapi tak jumpa. ayah saudara saya pernah tengok keris yg pernah digunakan semasa perbalahan dahulu. semua keluarga keturunan dari Siti Maheran ada menetap di pulau ketam perlis dan juga satun thailand. semua saya pernah jumpa dan mereka ceritakan benda yang sama. ada satu lagi cerita, Sultan Hassanal Bolkiah semasa hadir di hari pertabalan Raja Perlis tahun 2000 ada mengarahkan orangnya untuk mencari keluarga kami. Mereka jumpa tapi orang2 tua dia pulau ketam dan batu 5 perlis taknak mengaku, alasan yang diberitahu supaya tak mahu orang kampung situ tahu siapa mereka. ni cuma cerita dari mulut ke mulut orang tua2 atas saya sahaja.
Siapa yg penulis history? Anak cucu cicit dg chuchu?
ReplyDelete