Sejarah Awal, Catatan Lisan dan Legenda Suku Tatana Kuala
Penyu
Mohon Izin, mohon ampun dan maaf sekadar perkongsian cerita sejarah
(Joy Marius JM)
Lebih kurang 2000 tahun yang lalu satu rumpun yang berbahasa
Austronesia telah sampai ke Sungai Klias dan mengebumikan jenazah mereka di
dalam sebuah gua di Pulau Burong berhampiran Pulau Labuan. Gua di Pulau Burong
merupakan salah satu penempatan awal di Borneo dan merupakan tapak peninggalan
mereka, dalam kajian Tom dan Barbara Harrisson (1971) yg telah membuat galian
di gua tersebut sekitar tahun 1960 an, menemui peninggalan yg dikenal pasti
dari "Suku Murut Sandiwar" dan mereka berpendapat bahawa Suku Lun
Bawang atau Suku Bisaya belum lagi tersebar ke arah utara Teluk Brunei ketika
itu. Mereka percaya bahawa nenek moyang Suku Tatana yg berhijrah ke Menumbok
sekitar tahun masehi 1200 mempunyai hubungan dan mungkin berkahwin dengan Suku
Murut Sandiwar atas dasar persamaan perkataan Murut seperti Kanon/nasi, monsoi/baik
dan timug/air dalam bahasa Suku Tatana. Apabila masa berlalu, dari zaman ke
zaman Suku Tatana menggantikan Suku Murut di kawasan Menumbok. Di dalam catatan
Daly (1886) , suku yg berada di Menumbok adalah Suku Punan Tetanah.
Panggilan
nama Suku Tatana cuma diguna pakai sekitar tahun 1850 an, nama suku asal mereka
kemungkinan Suku Punan tetapi berbeza dari Suku Punan yg berada di Sarawak
disebabkan bahasa yg berbeza. Apabila Suku Bisaya berhijrah ke kawasan Sungai
Padas dari kampung halaman mereka dari ulu Sungai Belait dan Tutong sekitar
tahun masehi 1500. Kehadiran Suku Bisaya sebenarnya berada di pertengahan antara
Suku Murut Sandiwar dan Suku Tatana. Suku Bisaya rasanya lebih banyak menyerap
perkataan murut dalam bahasa Suku Bisaya. Pada suatu ketika Suku Bisaya pernah
menyerang nenek moyang Suku Tatana. Suku Tatana merasakan tiada tempat lain
untuk melarikan diri memilih bersembunyi di dalam lubang bawah tanah. Apabila
Suku Bisaya tidak dapat menemui Suku Tatana, maka mereka menyangkakan Suku
Tatana sudah terlepas dari kepungan mereka dan terpaksa balik ke kawasan mereka
dengan tangan kosong.
Apabila sampai suatu masa, Suku Tatana keluar dari lubang
bawah tanah dan dapati musuh mereka telah sudah tiada dan berpindah. Sejak
kejadian tersebut mereka menggelar Suku mereka sebagai Suku Tatanah bererti dari
tanah untuk mengingati kejadian mereka melarikan diri dari musuh mereka.
Kejadian ini berlaku sekitar pertengahan tahun masehi 1800 an. Dalam catatan
Daly (1886) Punghara Kumbang dan Punghara Kuntas merupakan dua orang Ketua Suku
yg keluar dari gua di Tanjung Lumut berdekatan Sungai Klias. Kedua Ketua Suku
inilah yg dikatakan menukar nama suku mereka dari Punan ke Suku Tatana yg telah
menjadi kebiasaan di zaman itu untuk menukar nama suku sekiranya nama suku
sebelum ini tidak membawa nasib baik kepada suku mereka. Setelah sekian lama
selepas kejadian melarikan diri dari Suku Bisaya, Suku baru yg dikenali sebagai
Suku Tatana pada suatu hari menghantar hadiah hasil hutan yg sungguh berharga
kepada Sultan Brunei.
Suku Tatana telah lama berhenti membuat kapal yg boleh
melintasi lautan maka mereka meminta bantuan Suku Bisaya Brunei yang selalu
berlayar di teluk Brunei untuk menyerahkan hadiah tersebut kepada Sultan. Suku
Bisaya sememangnya telah lama mahu memiliki kawasan Suku Tatana dan mereka
merancang bagaimana untuk mendapatkan kawasan tersebut. Suku Bisaya menukar
hantaran hadiah Suku Tatana dari hasil hutan yang bernilai tinggi seperti kapur
barus, getah percha, rotan dan lilin lebah dengan hasil hutan yang bermutu
rendah dan diserahkan kepada Sultan Brunei dengan mengatakan bahawa hadiah
tersebut dari suku Tatana. Sultan murka apabila melihat hadiah hasil hutan yg
bermutu rendah lalu menghantar pahlawan baginda untuk menjatuhkan hukuman bunuh
terhadap kedua dua Ketua Suku Tatana tadi. Disebabkan kejadian tersebut Suku
Tatana meninggalkan kawasan mereka.
Kejadian merebut kawasan dan permusuhan antara suku adalah perkara biasa di zaman dulu kala. Setiap suku Cuba mencari
kawasan yg baik dan selamat untuk suku mereka. Peperangan Misangod Rondom bukan
satu satunya cara menyelesaikan masalah. Mengelak dari berperang tidak bererti
suku tersebut lemah tetapi ianya boleh dipandang dari sudut pemikiran yg
berbeza antara suku suku tersebut. Ada yg mengatakan Suku Tatana meninggalkan
kawasan tersebut dan ada yg mengatakan Suku Tatana menjual kawasan mereka dari
Sungai Pungharan sehingga ke tepi pantai yg berhadapan dengan Bukit Nouri kepada
orang Brunei. Di kawasan pedalaman Suku Tatana menjual semua kawasan sungai
Klias kepada Suku Bisaya. Ada juga orang yg meragui bahawa pernah belaku
sebarang penjualan kawasan, mereka lebih yakin bahawa kawasan Suku Tatana di
ambil oleh orang Brunei dan Suku Bisaya. Suku Tatana berhijrah ke Bundu,
Muntabangun, Berabagan dan Mawau berdekatan muara Sungai Kuala Lama dari cabang
Sungai Padas. Sebahagian Suku Tatana berhijrah ke kawasan Sungai Prussock di
sebelah Ulu Sungai Membakut. Suku Bundu Klias tiada kaitan dengan Suku Bundu
dari Bundu Tuhan tetapi sebenarnya mereka adalah Suku Tatana.
Ramai dari Suku
Tatana mengaku bahawa mereka ada darah campuran Cina. Pada perayaan tahun baru
Cina mereka melekatkan tulisan kaligrafi Cina di pintu hadapan rumah mereka.
Ada di dalam rumah Suku Tatana mempunyai tempat sembahyang dan patung serta
gambar semangat bagus dan jahat seperti dari Cina. Dalam catatan Daly (1886)
beliau cuba menceritakan legenda bagaimana asal usul orang cina yg mula mula
menetap di kawasan Bundu, Kuala Penyu yang diceritakan oleh golongan orang tua
tua. Pada zaman lampau ada sebuah kapal dagang dari Cina yg penuh dengan barang
barang seperti pasu, pinggan mangkuk, sutera dan jeruk buah buahan manis yg
berniaga di Brunei dari Cina. Anak anak kapal tersebut suka terhadap
pemandangan kawasan tanah tanah Kesultanan Brunei yg subur.
Sebahagian anak
kapal yg diketuai oleh Si Lasak membuat keputusan untuk meninggalkan kapal
dagang tersebut. Si Lasak dengan rakan rakan berpindah dan membuat penempatan
ke Sungai Klias. Mereka memulakan penanaman lada putih di tepi sungai Klias dan
berkahwin dengan Suku Dusun awal di kawasan Klias. Si Lasak pula berkahwin
dengan anak Ketua Suku Dusun awal Sungai Klias. Si Lasak membuka ladang lada
putih yang besar dan menghantar kapal ke negara Cina untuk membawa kawan kawan
dan saudara maranya ke penempatan beliau di Sungai Klias. Mereka sampai membawa
jenis jenis kain yang baik, peralatan memasak, teh, halia dan banyak barang
barang lain. Si Lasak akhirnya diangkat sebagai Ketua Suku Dusun awal Sungai
Klias dan Sultan Brunei memberi gelaran Orang Kaya kepada Si Lasak. Setelah
berapa lama tinggal di kawasan Sungai Klias, Orang Kaya Si Lasak meninggal
dunia. Pada suatu masa Suku Murut datang menyerang penempatan pengikut Orang
Kaya Si Lasak dan ramai antara mereka yg terbunuh.
Kejadian malang datang lagi
apabila banjir besar berlaku di Sungai Padas sehingga menenggelamkan kawasan
tebing Sungai Klias dan memusnahkan semua ladang lada putih Orang Kaya Si
Lasak. Suku Dusun awal Sungai Klias setelah berbincang untuk mengelak serangan
Suku Murut dan berada jauh dari kawasan banjir membuat keputusan untuk
berpindah ke kawasan yang lebih tinggi tetapi berdekatan dengan tepi pantai dan
memilih kawasan Bundu Kuala Penyu untuk mereka membuka penempatan baru, menanam
padi dan membuka ladang lada putih yg baru. Di kawasan baru ini tanaman mereka
menjadi dan mendatangkan banyak hasil.
Dua orang keturunan Orang Kaya Si Lasak
telah diberi anugerah oleh Sultan Brunei. Mereka bernama Orang Kaya Sabandar Ah
Koon dan Orang Kaya Sabandar Tenguan. Orang Kaya Sabandar Ah Koon mempunyai anak
bernama Orang Kaya Sabandar Makang dan beliau mempunyai seorang anak bernama
Orang Kaya Sabandar Rinjewar yg menjadi ketua kawasan Bundu yg terkenal dan
menjadi Ketua Anak Negeri. Orang Kaya Tenguan mempunyai anak lelaki bernama
Orang Kaya Sabandar Ak Soon dan beliau mempunyai seorang anak lelaki bernama
Orang Kaya Kimsoy.
Rumah lama nenek moyang Kimsoy's yg diperbuat dari kayu
dikatakan berada di kawasan Bundu dan berusia lebih 150 tahun. Legenda ini
membuktikan bahawa Suku Dusun Awal di Sungai Klias dan Suku Dusun awal di
kawasan Bundu Kuala Penyu adalah Suku Tatana. Orang Cina yg berhijrah ke Kuala
Penyu mempunyai nama dan adat menyimpan tebu di muka pintu berasal dari Kawasan
Fujian, Cina pada zaman pemberontakan Taiping di Cina sekitar tahun 1850-1864
dan sebahagian dari mereka berasal dari Guangdong.
Sumber : Daly (1886), Borneo
Herald (1886),Tom dan Barbra Harrisson (1971), Anon (1995) dan PS Shim (2007),
Azlan Mohd Jaffar (FB 2017)
Penyusun dan Penyunting : Kumis Kumis ,
Gambar :
National Archives (drawing of a Parang that had belonged to the 19th Century
Acting Governor of Labuan W.H. Treacher)
Hi..slmt ptg... sya clyerissa joanis sya peljar IPT..sya mnta izin ya utk mengambil sedikit mklumat dri petikan kmu utk kerja tugasan kmi..tpi boleh kh sya mnta nma kmu utk sya letak di bahagian rujukan
ReplyDeleteHi, saya Alicia dari Kepayan. Mohon kebenaran untuk mengambil maklumat tertentu untuk kerja lapangan. Terima kasih.
ReplyDelete