Thursday, 9 January 2020

Sejarah Awal Suku Tombonuo


Sejarah Awal Suku Tombonuo
                           
Suku Tombonuo jika dikategorikan dari sudut kelompok bahasa dan percakapan adalah tergolong dalam kumpulan Suku Paitanik seperti Suku Lobu, Lingkabau, Sugpan dan Suku Kinabatangan (Atas) berdasarkan catatan Miller (1982).

Selepas Perang dunia kedua, timbul kesedaran baru di Sabah untuk mengkaji dan menulis semula Sejarah pelbagai Suku Kaum terutamanya suku kaum asal dan pribumi Sabah.

Kajian dan penulisan Sejarah yang khusus mengenai asal usul semua masyarakat pribumi dan suku kaum asal yang tinggal di kawasan pedalaman adalah amat kurang dan tidak mencukupi.

Suku bererti menurut Elkin (1974) adalah sekumpulan manusia yang ada kaitan persaudaraan secara langsung atau tidak dengan kehidupan tinggal berkelompok di sesuatu kawasan, mencari makanan dari tumbuhan tumbuhan, bercucuk tanam dan memburu haiwan bersama sama serta mengikut sikap budaya dan peraturan keluarga atau kumpulan kecil itu sendiri.

Suku juga bererti sekumpulan penduduk pribumi yang menduduki dan memiliki sesuatu kawasan tertentu di dalam sesuatu Wilayah yang besar, bercakap dengan bahasa atau dialek yang secara khusus mereka fahami, mempunyai adat dan peraturan berbeza dari kumpulan lain serta mempunyai budaya dan upacara kepercayaan yang tidak sama dengan orang lain di sekeliling mereka.

Suku Tombonuo merupakan salah satu suku kaum dari 40 suku kaum pribumi Dusunik, Paitanik dan lain lain yang tersenarai di dalam Persatuan Kebudayaan Kadazandusun.

Kajian dan penulisan Sejarah Suku Tombonuo yang agak kurang menyebabkan kita banyak bergantung dengan cerita sejarah, legenda dan mitos dari orang tua tua yang berunsur tradisi lisan.

Walau bagaimanapun setiap kajian suku kaum yang mempunyai unsur cerita rakyat sebenarnya boleh memberi gambaran suasana dan budaya masa silam (Sonza 1979).

Menurut kajian (PS Shim 2007) perkataan atau ayat bagaimana setiap suku kaum pribumi Sabah menyebut perkataan lalang (sejenis rumput Imperata cylindrica) dalam bahasa mereka boleh menggambarkan kelompok suku kaum tersebut contohnya Suku Kadazan, Bisaya dan Tatana menyebut lalang sebagai "pimpin". Suku Lotud pula menyebut lalang sebagai "Kapayan" . Suku Momogun, Sukang dan Tombonuo menyebut lalang sebagai "Kutad". Suku Tobilung dan Kimaragang menyebut lalang sebagai "paka". Suku Murut menyebut lalang sebagai "alab" dan Suku Lundayeh menyebut lalang sebagai "so'bot".

Menurut catatan (Drymple 1762) beliau mendapati ada Suku Tombonuo yang tinggal di Kampung Kanibongan.

Menurut (Pryer 1881) sebelum adanya perubatan moden Negara Barat, jumlah penduduk tempatan yang mendiami kawasan persisiran pantai seperti Kadazan, Tangaa, Lotud, Rungus, Tobilung, Tindal, Kimaragang, Tombonuo, Idaan, Bajau dan Iranun adalah amat kurang disebabkan penyakit berjangkit demam cacar yang serius serta amalan budaya mengayau atau memotong kepala yang banyak mengorbankan nyawa.

Suku Tombonuo, Momogun, Sukang dan Makiang berpindah dari tinggal di persisiran pantai kerana mereka memilih jalan untuk berhenti berperang atau mengayau sesama sendiri dan mencari kehidupan yang lebih aman jauh dari musuh musuh tradisi mereka.

Suku Tombonuo mempercayai bahawa Aki Silam, Aki Sumbol, Aki Toworo, Aki Alon, Adu Ruvoi adalah nenek moyang mereka.

Suku Tombonuo sehingga hari ini adalah antara Suku yang kurang di kaji tetapi boleh di jejak mendiami kawasan Paitan dan Sugut. Ramai antara mereka telah memeluk agama Islam dan lebih dikenali sebagai Suku Sungai tetapi bahasa Suku Tombonuo dan Suku Sungai adalah sama.

Suku Tagbanua (Orang Banua) yang boleh ditemui di Pulau Palawan di Selatan Filipina besar kemungkinan suku yang sama dengan suku Tombonuo di Sabah yang merupakan salah satu suku pribumi kuno. Pawang atau ketua agama pagan bagi orang Tagbanua dikenali sebagai bobolizan dan perkara yang sama bagi Suku Tombonuo pula dikenali sebagai Bobohizon.

D Daly ada menyebut Suku Tombonuo pada 22.9.1884 dalam perjalanan ke Sungai Penungah, Melikop dan Melian.

D Daly adalah pegawai koloni yang pertama yang merekodkan kewujudan suku Tombonuo dan mengelar mereka suku orang Sungai (BNBH 1.10.1886).

D Daly mencatatkan keterangan Pangeran Assim pada tahun 1884 bahawa perkuburan pembesar Suku Tambuono berada di kawasan Imbok dan sekurang kurangnya ada 20 hingga 30 Keranda kayu belian.

Suku Tombonuo berada dalam satu kelompok suku yang menggunakan bahasa Paitanik seperti Suku Kolobuan, Kuamut, Milian, Lingkabau, Lobu, Makiang, Rumanau, Sabangan, Sinorupu, Sinobu dan Sugpan.

Pihak Syarikat Berpiagam Borneo Utara memperkenalkan beberapa pembesar Suku Tambuono pada 27.5.1889 antaranya Panglima Dermatuan Majistret Domingol, Panglima Temmenggung Karamuak, Bapa Raja Tuah Darkos Kuamut, Laksamana Sanoal dari Tamoy, Panglima Addong dari Lamug dan Panglima Banjer Sandakan.

Di sunting oleh Kumis Kumis

Gambar hiasan :

1. The Illustrated London News 1852

Sumber :

1. PS Shim 2007. Inland people of Sabah.
2. Miller, CP 1982. A Brief look at the languages and dialects of Sabah. Sabah Society Jurnal, Vol. VII No. 1 : 53-64
3. Elkin, AP 1974. The Australian Aborigines. (5th Edition) Angus & Robertson (Publisher) Pty Ltd Sydney
4. Sonza, DP 1979. The Bisaya of Borneo and the Philippines : A new look at the Maragtas.
5. Dalrymple, A 1767. A plan fir extending the commerce of this Kingdom and of the East India Company.
6. BNBH 1.10.1886
7. Daly, DD 1884. Diary of Mr D D Daly's Trip up the Kinabatangan River
8. Pryer, WB 1881. Diary of a trip to Kinabatangan River

No comments:

Post a Comment