PENTADBIRAN DAN PEMERINTAHAN SUKU KAUM RUNGUS DIZAMAN LAMPAU
Pentadbiran dan Pemerintahan yang wujud pada zaman dahulu
bagi suku kaum rungus. Berkemungkinan pada masa ini, ramai suku rungus yang
dari bangsa Momogun atau panggilan pada masa sekarang ini adalah KadazanDusun
tidak sedar bahawa pada zaman dahulu kala wujudnya sistem pemerintahan dan
pentadbiran dalam bangsa tersebut.
Walau bagaimanapun, saya tidak akan menyentuh pentadbiran
mahupun sistem pemerintahan untuk suku kaum yang lain, saya cuma menyentuh
sistem pemerintahan suku kaum saya rungus sahaja. Sistem Pemerintahan ini
berlangsung melalui nenek moyang kami iaitu Aki Rungsud anak kepada Aki Nunuk
Ragang. Aki Rungsud merupakan anak sulung daripada 3 adik-beradik. Aki Longuvai
(nenek moyang orang penampang) dan Aki Turumpok (nenek moyang semua suku kaum
Dusun) merupakan adik kepada Aki Rungsud. Disebabkan perintah oleh Bobolizan
Rinovusan yang bernama Guraumanuk telah menyampaikan satu mesej dari Lumaag
Minamangun (Tuhan Momogun untuk Agama Labus) maka adik beradik ini berpisah
untuk menguasai semua kawasan yang ditakluki mengikut mesej yang disampaikan
tersebut. Mesej ini adalah satu peraturan baru dimana ketiga anak lelaki Aki
Nunuk Ragang harus berhijrah ke tempat lain kerana Lumaag Minamangun mengatakan
bahawa semua sungai-sungai yang mengalir dari Gunung Kinabalu sehingga ke Laut
adalah milik Momogun.
Jadi cucu cicit Momogun harus memilih satu tempat yang
tinggi iaitu bukit atau gunung paling tinggi dimana-mana daerah yang mereka
datang dan semua sungai yang mengalir ke laut dari bukit tersebut adalah tempat
yang mempunyai penyertaan semangat Lumaag Minamangun dengan mengundangnya
melalui satu upacara yang disebut "MOMURINAIT" dengan menyebut 7 nama
semangat utama yang menjaga bangsa Momogun
Maka bermulalah era zaman penguasaan kaum momogun pada masa
itu dimana anak-anak Aki Nunuk Ragang telah berhijarah dari kawasan nunuk ragang
ke kawasan yang dikehendaki oleh Lumaag Minamungan tersebut. Sebagai anak
sulung, Aki Rungsud bertanggungjawab meneruskan amanat bapanya dan lumaag
(Tuhannya) untuk mengekalkan segala cara hidup bersama, pemerintahan dan
menjaga keselamatan bangsanya. Setiba di kawasan yang dipanggil Pompod Tanah
(penghujung tanah) atau Dila Tanah (Lidah Tanah)beliau bertanggungjawab dalam
mengatur segala stategi benteng pertahanan disetiap tempat kawasan tersebut.
Kawasan pertahanan tersebut pada masa ini dikenali sebagai Simpang Mengayau,
Kg. Terongkongan, Kg. Andarason , Kg Pata, teluk tambuluran, vingolon,
torongkungan, andab dan banyak lagi seperti di kg pukah, limau-limauan kudat,
di bengkoka, pitas dan marudu.
Pemerintahan pada masa itu adalah bebas dimana setiap rumah
panjang yang didiami oleh 50 hingga 100 buah keluarga tersebut akan diketuai
oleh seorang atau dua ketua rumah panjang yang dipanggil "Vozoon".
Vozoon bermaksud Ketua yang diikuti. Pemerintahan tersebut adalah secara
warisan dimana anak atau menantu kepada Vozoon tersebut akan menggantikan
takhta tersebut.Manakala Pahlawan-pahlawan Bangsa Rungus pula masing-masing
bertanggungjawab menjaga kawasannya. Adakalanya pahlawan-pahlawan ini akan
bekerjasama dengan pahlawan rungus lain dari rumah panjang atau kawasan yang
lain untuk mempertahankan bangsa dan tanah momogun dari bangsa lain. Pahlawan
pada masa tersebut dikategorikan kepada 3 iaitu orang yang kebal atau lut dari
apa senjata sekalipun atau lebih dikenali Ulun Ki Tansamung (Orang yang
berkuasa Ghaib). Orang tua selalu berkata "Orang ini kalau ada orang asing
yang datang dia akan menghalangnya terlebihi dahulu daripada datang
kedaratan. Ilmu hitamnya akan menjadikan
pahlawan ini serba sakti yang mana paras lautan sehingga paras betis sahaja
sambil menterbalikkan kapal dilautan untuk membunuh semua orang yang ada
didalamnya". Walau bagaimanapun pengamal ilmu hitam untuk mendapatkan
kekuatan ini mempunyai syaratnya tersendiri yang mana pengamal tersebut tidak
boleh beristeri apatah lagi bersetubuh dengan perempuan dan dia juga perlu
menggunakan kekuatannya untuk mempertahankan bangsa ini. Kalau dilanggar pasti
pengamalnya akan menemui ajal.
Manakala Pahlawan yang kedua adalah Tanakvagu Rumandavi
. Pahlawan ini merupakan orang-orang
yang bijak pandai pada zaman itu. Pemuda ini mempunyai kesaktian yang diberikan
oleh Lumaag Minamangun (Tuhan Agama Labus).Kesaktian yang dimaksudkan antaranya
kuasa menjadi Orang Halimunan untuk mengenakan seseorang musuh yang membuat
pencerobohan [Ilmu halimunan ini tidak berkesan setelah manusia mengingkari
perintah Lumaag. Kuasa tersebut telah ditarik balik oleh Lumaag kerana manusia
menyalahgunakan kuasa tersebut]. Pahlawan ini merupakan pahlawan barisan ketiga
yang paling dekat dengan semua orang yang tinggal dirumah panjang tersebut.
Oleh kerana kebijaksanaan yang dipunyai maka tidak hairan orang yang berstatus
rumandavi ini mempunyai pengaruh dalam pentadbiran dan politik dalam sesebuah
rumah panjang. Selalunya ilmu orang yang
randavi ini dipunyai oleh Vozoon dan anak-anaknya iaitu Tanakvagu Rumandavi
(Anak Lelaki) dan Enuvung (Anak Perempuan). Boleh dikatakan, Vozoon tersebut
adalah Raja Pemerintah manakala Tanakvagu Randavi (Putera) dan Enuvung
(Puteri). Walau bagaimanapun, dikalangan orang-orang biasa pun terdapat orang
yang Randavi ini, biasanya orang yang randavi ini dapat dikenal pasti melalui
rupa parasnya yang elok cantik dan lawa, bijaksana dalam berkepimpinan serta
bijak pandai dalam segala bidang.
Pahlawan yang ketiga adalah Tandon Tongkob yang merupakan ketua
keluarga dalam setiap rumah panjang tersebut. Jika terdapat 50 buah keluarga
maka 50 oranglah Tandon Tongkob. Tandon Tongkob bermaksud orang yang akan
menguasai atau mewarisi peninggalan ibubapanya dan tidak boleh pergi
kemana-manapun. Anak-anak lain Pahlawan Tandon Tongkob ni boleh pergi kemana
pun disukainya namun anak yang dianggap tandon tongkob ini tidak dibenarkan
meninggalkan warisan keluarganya. Sekiranya berlaku darurat pencerobohan dari
bangsa asing, pahlawan inilah yang akan menjadi barisan benteng kedua selain
Pahlawan Ki Tansamung.
Walaupun Vozoon merupakan Raja atau Ketua Rumah Panjang
namun setiap pemerintah adalah berjiwa rakyat dimana permerintahan adalah tidak
berkuasa mutlak. Semua rakyatnya menghormati ketua tersebut kerana kebijaksanaannya,
kewibawaan dalam pimpinan pembuat dasar peraturan dan pantang larang serta
sebagai pengaman dikala terdapat perpecahan atau wujud ketidaksefahaman dalam
rumah panjang tersebut ataupun antara masyarakat dengan rumah panjang yang
lain. Vozoon juga merupakan penyampai segala mesej dari Bobolizan yang
disampaikan dari Lumaag Minamangun dan segala rakyat akan patuh dengan
pernyataan Lumaag Tuhan mereka.
Adapun, orang-orang biasa (Ranjat Rungus) pada masa dahulu
suka hidup dan tinggal secara berorganisasi dalam sebuah Rumah Panjang dan
takluk kepada perintah dan hukum yang telah diatur dan ditetapkan oleh Vozoon
(Ketua atau Raja), Bobolizan (Ketua Agama Labus), Orang Beradat (Ulun Kiadat)
dan juga Para Tua-tua (Momodlohing). Rakyat/Penduduk tidak boleh sesuka hati
melanggar undang-undang dan adat yang telah ditetapkan oleh empat golongan ini
dan sekiranya dilanggar hukuman akan dikenankan keatas orang berkenaan. Sebagai
contoh, saudara kandung yang bersekedudukan sehingga mengandung akan dihukum
lemas dalam air sampai mati. Pesalah akan dimasukkan dalam Bubu (Sejenis alat
menangkap ikan). Undang-undang dan adat ditetapkan bagi menjaga keharmonian
dalam hidup rakyat yang berorganisasi pada ketika itu. Bukan itu sahaja, rakyat
momogun pada masa itu juga menetapkan Pantang Larang (Kepercayaan terhadap
sesuatu perkara) demi mengelakkan rakyatnya daripada musibah yang tidak
diingin, bukan sahaja untuk diri dan keluarga tetapi juga melibatkan semua
penduduk dalam rumah panjang. Contohnya; tidak boleh tidur atau menyikat rambut
atau menyanyi waktu ada orang mati dan sebagainya.
Oleh kerana kaum rungus (momogun) pada masa dahulu hidup
berorganisasi, maka boleh dikatakan segala aktiviti yang dilakukan adalah
secara bersama. Contohnya, membina rumah panjang dan petempatan yang baru
adalah dilakukan secara beramai-ramai. Mengikut cerita tua-tua, rumah yang
dibina pada masa dahulu tujuh kali tujuh kali (7 x 7 kali) dalam bahasa rungus
[ Inturu ko Pinturu ]. Mengikut kiraan saya rumah panjang yang dibina pada
ketika itu seluas sebuah bandar yang besar!. Walaupun dibina dengan kayu dan
nipah tetapi ianya mempunyai rekabentuk yang unik kalau disingkap senibina
rumah ketika pada masa itu dimana terdapatnya rumah yang bertingkat-tingkat dalam
rumah panjang itu yang dipanggil (Orizan). Ada banyak yang ingin saya kongsikan
berkaitan dengan senibina rumah panjang rungus ini tetapi biarlah dikesempatan
yang lain saya akan cuba kongsikannya.
Semangat hidup bergotong-royong, tolong-menolong, bertoleransi,
bertolak-ansur dan hormat-menghormati adalah tonggak utama penduduk kaum
momogun ini hidup sebagai sebuah keluarga yang bermasyarakat. Contohnya, kalau
berlaku kesusahan sesebuah keluarga, semua penduduk dalam kawasan berkenaan
akan bersama-sama menderma agar kesusahan orang tersebut dapat dikurangkan.
Begitu juga pada masa-masa menebas pokok untuk berladang sehinggalah menuai
padi mereka saling membantu antara satu sama lain walaupun ladang itu adalah
untuk satu-satu keluarga. Aktiviti tolong-menolong ini dikenali sebagai
Miroyong, dimana beberapa orang akan bergilir-gilir untuk mendapat bantuan
dalam kumpulan berkenaan. Dalam kalendar rungus (post saya sebelum ini),
masyarakat melakukan aktiviti mereka agar masa yang terluang dimanafaatkan dengan
sebaik-baiknya seperti berladang (mitagad), menangkap ikan (monginsada),
menenun kain (mangavol), modsupu, berniaga (midagang) dan sebagainya.
Masyarakat pada masa itu juga diberi kebebasan mengumpul
kekayaan mereka sendiri itu sebabnya ada golongan yang dipanggil Orang
Kaya-kaya (Ulun Lumundu). Kekayaannya dapat diukur dengan berapa aset seperti
barangan alat muzik seperti Gong, Tontog dan sebagainya. Manakala barangan
makanan seperti berapa rumah kecil untuk simpanan padi atau makanan (Sulap)
yang dia ada. Harta lain seperti Runggou, Panding, Kampil dan lain-lain dapat
diukur harta kekayaannya dengan pemilikan harta tersebut. Masyarakat ini
kebiasaannya suka berdagang pada masa itu adalah secara sistem barter dengan
para pedagang dari China dan Berunai. Pertemuan perdagangan berlangsung
dipesisir pantai diantara penduduk masyarakat momogun dengan pendatang asing
pada ketika itu kerana demi menjaga kesucian tanah adat dicerobohi oleh
pendatang yang tidak diingini.
Kalau disingkap kehidupan bermasyarakat pada dahulu kala dan
diterapkan dengan kemodenan pada masa ini sudah pasti kaum momogun dapat
berdiri dikaki sendiri dan memerintah sendiri tanpa bergantung kepada kaum
lain. Ketuanan adalah kuasa yang boleh menenggelamkan kaum-kaum minoriti dan
suatu hari nanti kaum majoriti juga akan ditenggelamkan oleh kaum-kaum minoriti
yang telah menerima kekuasaan itu. Sekiranya kita masih leka dan alpa,
segala-gala yang kita ada akan lenyap begitu sahaja.. Berdirilah dan
berjuanglah demi kesejahteraan kaum kita MOMOGUN..
Orang tua-tua pada masa itu juga berperanan sebagai
penyampai secara lisan perihal tentang keagamaan, kebudayaan dan institusi
pembelajaran anak-anak pada masa itu. Melalui keagamaan, orang-orang tua ini
merupakan ketua keagamaan selain Vozoon dan Bobolizan. Mereka jugalah yang akan
mengatur segala peraturan adat, pantang larang, adat dan hukum perkhawinan dan
lain-lain serta aktiviti membuat penyembahan kepada Lumaag mereka. Orang-orang
tua ini juga yang akan bertindak secara sepakat dan Vozoon akan memutuskan atau
menghakimi segala keputusan yang dipersetujui oleh para tua-tua.
Manakala berkaitan dengan institusi pembelajaran pula adalah
secara lisan iaitu melalui penceritaan kepada anak-anak akan segala kehidupan
pada zaman sebelumnya, bercerita tentang hiburan dan berlawak jenaka seterusnya
mengajar secara demonstrasi untuk sesuatu benda.
Selain itu, dalam pentadbiran kaum rungus pada zaman dahulu
juga wujud para sasterawan yang aktif dalam percakapan dan pertuturan
sehari-hari. Tidak kira dimana pun berada, masyarakat pada masa itu dibayangi
dengan pertuturan yang indah-indah contohnya bahasa klasik yang tidak difahami
oleh penutur bahasa rungus pada masa kini. Para Sasterawan juga berperanan
mengajar anak-anak ini cara menyanyi Lagu Klasik seperti Mongodihohoi,
Mongondi, Sulangu, padaha. Selain itu Peribahasa (Sambatan), Pantun(Bahul) dan
Teka-teki (Sundait) juga menjadi topik dalam pelajaran anak-anak pada masa itu.
Selain lagu klasik rungus dan sastera hiburan lisan, tarian juga merupakan
salah satu kebudayaan yang sangat penting pada masa itu yang mana anak-anak
dari kecil diajar menari tarian Sumundai om Mongigol dan Manaradan. Walau
bagaimanapun, tarian Mongigol om Sumundai merupakan tarian yang sering
digunakan pada masa itu dan diterapkan bagi tujuan upacara keagamaan mereka
iaitu tarian pemujaan kepada Kinoringan (Tuhan) mereka. Ilmu kesusateraan pada
masa itu sangat terkenal kerana ianya merupakan salah satu hiburan dikalangan
masyarakat pada masa itu. Ilmu ini juga digunakan dalam kehidupan seharian
tidak kira dalam bercakap biasa, bercerita, bergaduh dalam keadaan marah dan
sebagainya sastera tersebut akan digunakan. Orang tua kata, kalau bergaduh
sekalipun orang biasa tidak akan faham mahupun tahu situasi tersebut. Namun
dizaman sekarang ini kesusateraan ini tidak diamalkan oleh generasi kini kerana
pengaruh sastera bangsa lain lebih diagung-agungkan daripada kesusateraan
bangsa sendiri yang begitu elok budi pekerti.
Cerita sejarah pengaruh dan kepahlawanan suku kaum rungus
biasanya diperturunkan dari satu generasi kepada satu generasi yang lain
melalui cucu-cicit mereka kerana cerita seperti ini hanya diingat oleh ahli
keluarganya sahaja. Antara orang-orang penting bangsa rungus antaranya :
Rungsud = Nenek moyang suku Rungus. Rungsud adalah nama
nenek moyang kami yang berasal dari Nunuk Ragang. Keturunannya akhirnya di
sebut Rungus. Tanggungjawab dalam membuka utara borneo (membuka Bandau
(mondou), Kirangavan, Toringai sehingga ke Koniung (morimbou) Kudat.) yang
akhirnya di tukar Konopuan Mogkorudu (kota marudu)
Aki Linggab - Penjaga laut cina selatan dan juga teluk
bandau... seumur hidupnya. Selalu berperang dengan Mangazou dari laut.
Aki Bagu - Penjaga kawasan Pata, Andarason dan sampai di
Badarag sikuati. Mempunyai sepucuk senapang pemberian semangatnya. Senapang
yang ubatnya seperti disc dalam bentuk api warna biru..
Aki Kolobon - penjaga laut bandau dan bertanggungjawab
menghalau sariff Osman dari memeras ugut orang rungus-tombonuvo dan orang
brunei. Aki Kolzobon menghancurkan pertahanan sarif osman dan memberikan amaran
bahawa dia akan mati di tangan british kerana melawan semangat laut bandau. Aki
kolzobon menetak tengkolok sarif osman dan mengatakan bahawa Sarif osman tidak
akan terlepas di tangan british jika menjejakkan kaki di kudat... ini berlaku
kerana balasan kpd sarif osman membunuh orang rungus di laut bandau. Akhirnya
sarif lari ke pulau gaya.. tetapi dalam pelarian diri apabila di serang british
sarif osman menggunakan kuda memasuki kawasan kudat dan akhirnya di kejang di
Burul Lzumohing di kg Pukah (bukit kedua tertinggi di Matunggong). Sarif Osman
kejang di atas bukit tersebut dan jatuh dari kuda... badannya di serang
kekejangan saraf sehingga tak dapat jalan.. lalu di tangkap british dan di
masukkan bom di buntut lalu di letupkan..
Kulindod / Kurunding= Dalam sejarah yg di tulis oleh British
/ di rujuk kembali oleh James Ongkili, Kurunding berbangsa Illanun tetapi
Kulindod @ Kurunding adalah bangsa Rungus dan dalam buku yg di tulis dan
terpampang di muzium sabah semua orang tahu pakaian yang di pakai oleh Kulindod
adalah pakaian Bwadu pakaian lelaki Rungus. Bagaimana nama dia tertukar kepada
illanun adalah di sebabkan apabila Kulindod berperang dengan British sehingga
ke Inanam.. Pihak British membuat surat pekeliling untuk menangkap semua ahli
keluarganya.. yang terdekat.. Jadi apabila british sampai di Kirangavan orang
kampung mengatakan kepada pihak British yang Kulindod tiada keluarga. Kulindod
itu kononnya adalah pelayar dan keluarganya tiada di kirangavan, jadi british
bertanya kenapa dia tinggal di Kirangavan? Kulindod saja melawat kampung
kirangavan untuk membuat padi bukit. Manakala anak-anaknya ada yang di hantar
ke matunggong dan ada lagi satu perempuan yang di hantar ke Pitas. Akhirnya
identiti Kulindod yang tertulis adalah Illanun tetapi sebelum di hukum bunuh
oleh british kulindod di ambil gambar...
Aki Tumanggung Karantud = di kenali orang british sebagai
Raja terakhir Bangsa Rungus. Tumanggung menentang british kerana dalam
upacara-upacara agama lzabus tidak perlu membuat permohonan orang british
tetapi apabila Tumanggung Karantud membuat upcara MANAGAS dan di larang oleh
british maka Tumanggung bangkit menentang british.. Sebab sebenarnya uapcara
itu adalah satu upacara mengorbankan MANUSIA untuk menghidupkan bumi dan
menghalau penyakit pada masa sama ia adalah satu pengyingkiran kuasa british
kerana kudat sudah mula di cerobohi bukan saja british tetapi mizonvaig (orang
laut) sudah mula berkuasa di kawasan kudat sejak kedatangan british. Akhirnya
Tumanggung di tangkap dan di penjarakan.. apabila pentadbiran di pindahkan ke
Sandakan (Elopura) tumanggung di bawa ke sana juga.
Source : sejarahrungus; sabahkomik
cuba share kisah 7 pahlawan2 tu, terutama janung gayoh, gelaran janang gayoh ne mmg ada dlm kepahlawanan etnik bisaya, rupanya janang gayoh ne ada kaitan dgn janung gayoh pula arr?
ReplyDeleteKorom itu pahlawan Murut. Kuntagil itu guru Kuntau plg terkenal di pendalaman asal Tambunan. Janang Gayo itu gelaran pemimpin tertinggi utk masyarakat Bisaya.
ReplyDeleteterima kasih
DeleteKita perlu pakar arkeologi, psikologi, antropologi, historian dan yng berkaitan. Perlu ada bukti2 saintifik untuk mengukuhkan maklumat-maklumat yang kita perolehi dari cerita nenek moyang kita.
ReplyDeleteterima kasih tuan ahmad riau - satu komen yang baik dan kita kena usaha lagi agar pengkaji pengkaji anak Sabah muncul memperbetulkan dan menguatkan lagi maklumat di atas...
ReplyDeleteHaha, sejak bila la rungus ada raja.
ReplyDeleteNi struktur dia pun cuma ciptaan semata-mata saja
ReplyDelete