Sejarah Bugis
Orang Bugis berasal dari kepulauan Sulawesi di Indonesia,
dan kini dengan populasi seramai tiga juta, mendiami hampir kesemua kawasan di
Sulawesi Selatan. Penaklukan Belanda pada kurun ke-17 menyebabkan sebahagian
daripada mereka berpindah dan kini telah bercampur dengan suku lain di Sumatra,
Kalimantan, Jawa, Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Mereka adalah
pedagang rempah-rempah dan kemenyan.
Sebagai pengetahuan am bertulis yang dikawal oleh british
bahawasanya, etnik Bugis cukup terkenal di dalam bidang maritim di Kepulauan
Melayu dan di dalam bidang ekonomi. Mereka juga terkenal sebagai pahlawan yang
berani, lanun yang digeruni(digelar dengan teknik propaganda yang berjaya oleh
pesaing seperti Belanda dan inggeris.) dan pedagang yang berjaya. Pusat tumpuan
utama bagi kebudayaan dan ekonomi etnik ini adalah Ujung Pandang atau dikenali
sebagai Makassar. Orang Bugis juga merupakan penganut agama Islam.
Sejarah Awal Bugis
Tidak seperti bahagian Asia Tenggara yang lain, Bugis tidak
banyak menerima pengaruh India di dalam kebudayaan mereka. Satu-satunya
pengaruh India yang jelas ialah tulisan Lontara yang berdasarkan skrip Brahmi,
dimana ia dibawa melalui perdagangan. Kekurangan pengaruh India, tidak seperti
di Jawa dan Sumatra, mungkin disebabkan oleh komuniti awal ketika itu kuat
menentang asimilasi budaya luar.
Perubahan Dari Zaman
Logam
Permulaan sejarah Bugis lebih kepada mitos dari sejarah
lojik. Di dalam teks La Galigo, populasi awal adalah terhad dan terletak di
persisiran pantai dan tebing sungai dan penempatan ini dihubungi dengan
pengangkutan air. Penempatan di tanah tinggi pula didiami oleh orang Toraja.
Penempatan-penempatan ini bergantung kepada salah satu daripada tiga
pemerintahan iaitu Wewang Nriwuk, Luwu' dan Tompoktikka. Walaubagaimanapun,
pada abad ke 15, terdapat kemungkinan penempatan awal tersebar di seluruh Tana
Ugi, malahan jauh ketengah hutan dimana tidak dapat dihubungi melalui
pengangkutan air. Mengikut mitos, terdapat migrasi yang ingin mencari tanah
baru untuk didiami. Implikasi penempatan ditengah-tengah hutan ini ialah
perubahan fizikal hutan, dimana hutan-hutan ditebang dan proses diteruskan
sehingga abad ke20.
Teknik dan Perbezaan
Ekonomi
Penebangan hutan ini mungkin seiring dengan pembuatan besi
untuk membuat alat-alat tertentu seperti kapak. Malahan, pemerintah pertama
(mengikut sejarah) kerajaan Bone memakai gelaran 'Panre Bessi' atau 'Tukang
Besi'. Selain itu, terdapat juga hubungan yang cukup rapat diantara pemerintah
Sidenreng dengan penduduk kampung Massepe, tempat penumpuan pembuatan alatan
besi oleh orang Bugis dan tempat suci dimana 'Panre Baka' ('Tukang Besi
Pertama') turun dari Syurga/Langit. Walaubgaimanapun, sesetengah mengatakan
'Panre Baka' berasal dari Toraja.
Satu lagi inovasi yang diperkenalkan ialah penggunaan kuda.
Walaupun tidak disebut di dalam teks La Galigo, menurut sumber Portugis, pada
abad ke16, terdapat banyak penggunaan kuda di kawasan gunung. Maka, inovasi ini
mungkin diperkenalkan antara abad ke 13 dan abad ke 16. Maksud kuda di dalam
Bahasa Bugis , ialah 'anyarang' (Makassar: jarang), cukup berbeza dengan Bahasa
Melayu, malahan ia diambil dari Jawa ( 'jaran' ). Perkataan ini mungkin
digunakan pada abad ke14, ketika Jawa diperintah oleh Majapahit.
Pertambahan penduduk memberi kesan kepada teknik penanaman
padi. Teknik potong dan bakar digantikan dengan teknik penanaman padi sawah.
Penanaman padi sawah terang-terangan diimport kerana penyuburan sawah (plough)
di dalam Bahasa Bugis ialah 'rakalla' berasal dari perkataan 'langala' yang
digunakan hampir seluruh Asia Tenggara, contohnya Cam, 'langal', Khmer, angal
dan Bahasa Melayu, tengala. Teknik 'rakalla' ini digunakan di India dan
sebahagian Asia Tenggara, manakala sebahagian lagi daripada Asia Tenggara diambil
dari China. Ini sekaligus membuktikan wujudnya perhubungan diantara Sulawesi
Selatan dengan bahagian barat Asia Tenggara selain Jawa.
Perubahan di dalam bidang ekonomi berhubung kait dengan
pertambahan penduduk di tangah-tengah benua. Pada mulanya, sumber ekonomi
majoriti populasi Bugis ialah penanaman padi manakala golongan elit mengawal
sumber-sumber asli dari hutan, perlombongan dan sumber-sumber dari laut.
Sumber-sumber asli ini mendapat permintaan dari luar Sulawesi dan ini
membolehkan golongan elit memperdagangkan sumber-sumber ini dan membolehkan
mereka membeli barang-barang mewah dari luar seperti seramik China, Sutera
India, cermin etc. Walaubagaimanapun, pengawalan pertanian oleh golongan elit
masih memainkan peranan penting ketika itu.
Perubahan
Sosio-Politik
Implikasi terakhir dari penyebaran etnik Bugis keseluruh
Sulawesi Selatan ialah perubahan didalam politik. Kerajaan-kerajaan lama Bugis
iaitu Luwu', Sidenreng, Soppeng dan Cina (kemudiannya menjadi Pammana) masih
berkuasa tetapi mungkin terdapat pembaharuan didalam pentadbiran ataupun
pertukaran dinasti. Kuasa-kuasa kecil muncul di penempatan-penempatan baru (
'wanua' ) dan diperintah oleh seorang ketua digelar 'matoa' atau 'arung'.
Sesetengah penempatan awal ini (tidak disebut didalam La Galigo) seperti Bone,
Wajo dan Goa kemudiannya menjadi kerajaan-kerajaan utama.
Walaubagaimnapun, sesetengah kerajaan yang disebut di dalam
teks La Galigo seperti Wewang Nriwu' dan Tompoktikka 'hilang' di dalam rekod
sejarah, dan ini menyebabkan sesetengah sejarahwan percaya bahawa
kerajaan-kerajaan ini tidak wujud sama sekali.
Kontranya, terdapat perubahan didalam sosio-politik yang
nyata di permulaan teks sejarah iaitu wujudnya satu perhubungan kontrak di
antara pemerintah dan pa'banua (rakyat negeri tersebut yang merupakan orang
kebanyakkan.) Di dalam masyarakat awal, keselamatan dan sumber pendapatan
penduduk (seperti mendirikan rumah, memberi kerja dan membekalkan keperluan
tertentu) merupakan tanggungjawab pemerintah. Situasi ini berbeza sekali seperti
di dalam teks La Galigo di mana pemerintah tidak perlu membekalkan apa-apa
kepada penduduk.
Perubahan Agama
Kesinambungan dari zaman logam diteruskan di dalam bidang
keagamaan. Bissu (bomoh) kekal menjadi elemen penting di dalam hal-hal
keagamaan sebelum kedatangan Islam. Perubahan di dalam bidang keagamaan ialah
pembakaran mayat dan debu bagi orang-orang terpenting di simpan di dalam tempat
penyimpanan debu (bersaiz seperti labu) manakala tempat pembakaran mayat
disebut Patunuang. Walaubagaimanapun, pembakaran mayat terhad kepada
tempat-tempat tertentu. Menurut sumber Portugis, Makassar mengekalkan teknik
penanaman mayat dan Toraja pula membiarkan mayat reput di gua-gua.
Pemerintah-pemerintah awal pula tidak ditanam mahupun
dibakar dan mereka dikatakan 'hilang', bermaksud kembali ke syurga. Menurut
sumber, mayat-mayat pemerintah awal dibiarkan bersandar di pokok reput sehingga
tinggal tulang. Mayat bayi pula di tenggelamkan di sungai ataupun laut.
Kerajaan-Kerajaan
Awal Bugis
Di akhir abad ke 15, Luwu', yang dianggap sebagai ketua bagi
komuniti Bugis, mendominasi kebanyakkan kawasan di Tana Ugi termasuklah tebing
Tasik Besar, sepanjang sungai Welennae, tanah pertanian di sebelah timur,
sepanjang persisiran pantai yang menghadap Teluk Bone, Semenanjung Bira, Pulau
Selayar dan Tanjung Bataeng. Walaubagaimanapun, kerajaan ini mula menghadapi
tentangan dari kerajaan-kerajaan lain di sekitarnya.
Situasi Politik Di
Akhir Abad ke 15
Pada awal abad ke 15, Luwu' menguasai Sungai Cenrana yang
menghubungi Tasik Besar. Penempatan Luwu' pula terletak di muara sungai
Cenrana, manakala di hulu sungai pula terdapat beberapa kerajaan kecil. Luwu'
cuba mengekalkan pengaruhnya di bahagian barat, di jalan perhubungan antara
Selat Makassar dan Sungai Cenrana melalui Tasik Besar, untuk mengawal
perdagangan sumber-sumber asli di sebelah barat, mineral dari pergunungan
Toraja dan sumber pertanian sepanjang Sungai Welennae. Walaubagaimanapun,
Sidenreng, terletak di bahagian barat Tasik Besar telah memilih untuk
berlindung di bawah Soppeng. Pada masa yang sama, Sawitto', Alitta, Suppa',
Bacukiki' dan Rappang, juga terletak di sebelah barat telah membentuk satu
konfederasi dinamakan ' Aja'tappareng ' (tanah disebelah barat tasik) sekaligus
menyebabkan Luwuk hilang pengaruh di atas kawasan ini.
Malahan, sesetengah penempatan-penempatan Bugis mula enggan
berada dibawah pemerintahan Luwu'. Di hulu Sungai Cenrana pula, kerajaan Wajo'
sedang membangun dan mula menyebarkan pengaruhnya untuk mengawal kawasan
sekelilingnya. Manakala pemerintah-pemerintah di kawasan sekeliling Wajo' pula
di gelar 'Arung Matoa' bermaksud Ketua Pemerintah. Sekitar 1490, salah seorang
dari pemerintah ini membuat perjanjian dengan Wajo', dan sekaligus meletakkan
Luwu' dibawah pengaruh Wajo'. Pada tahun 1498 pula, penduduk Wajo' melantik
Arung Matoa Puang ri Ma'galatung, seorang pemerintah yang disegani oleh orang
Bugis, dan berjaya menjadikan Wajo' sebagai salah satu kerajaan utama Bugis.
Di sebelah selatan pula, Bone, di bawah pemerintahan Raja
Kerrampelua, sedang meluaskan sempadannya di kawasan pertanian sekaligus
membantu ekonomi Bone, menambah kuasa buruh dan kuasa tentera.
Penempatan Bugis yang disebut di dalam La Galigo kini
terletak di bawah pengaruh kerajaan-kerajaan yang membangun. Soppeng pula
terperangkap di antara Sidenreng, Wajo' dan Bone manakala penempatan di tanah
tinggi cuba keluar dari pengaruh Luwu' dan pada masa yang sama ingin
mengelakkan pengaruh kerajaan-kerajaan yang sedang membangun.
Kejatuhan Luwuk
Tempoh antara 1500 dan 1530 menyaksikan kerajaan Luwu' mula
merosot. Ketika itu, Luwu' diperintah oleh Dewaraja, seorang pahlawan yang
hebat. Didalam pertemuan diantara Dewaraja dan Arung Matoa Puang ri Ma'galatung
pada tahun 1508, Dewaraja bersetuju untuk menyerahkan kawasan-kawasan di
sepanjang Sungai Cenrana kepada Wajo' sebagai pertukaran Wajo' hendaklah
membantu Luwu' menguasai Sidenreng dimana Sidenreng berjaya dikuasai oleh Luwuk
dan Sidenrang terpaksa menyerahkan kepada Wajo' kawasan timur laut dan utara
Tasik Besar.
Pada tahun 1509, Luwu' menyerang Bone untuk menyekat kuasa
Bone tetapi ketika itu, Bone sudah pun menjadi sebuah kerajaan yang kuat dan
tentera Luwuk mengalami kekalahan. Malahan Dewaraja, walaupun berjaya melarikan
diri, hampir dibunuh jika tidak kerana amaran pemerintah Bone kepada tenteranya
untuk tidak 'menyentuh' ketua musuh Bone. Walaubagaimanapun, Payung Merah milik
Luwu' yang menjadi simbol ketuanan tertinggi berjaya dimiliki Bone sekaligus
mengakhiri ketuanan Luwu' di negeri-negeri Bugis. Walaubagaimanapun, ketuanan
Luwu' masih disanjung tinggi dan dihormati oleh kerajaan-kerajaan lain di
Sulawesi Selatan. Bila penggantinya Dewaraja mangkat, Wajo' menyerang Luwu' dan
meluaskan pengaruhnya di daerah-daerah Luwu'. Ini membolehkan Wajo' menguasai
beberapa kawasan-kawasan yang strategik.
Kemunculan Makassar
Pada masa yang sama, berlakunya peristiwa-peristiwa penting
di sebelah barat dan selatan Sulawesi Selatan. Siang ketika itu masih lagi
menjadi kuasa utama di persisiran barat Makassar dan Bantaeng (ketika itu
dibawah pengaruh Luwu') di sebelah selatan manakala terdapat dua penempatan
Makassar iaitu Goa dan Tallo' yang mula membangun dan meluaskan pengaruh
mereka.
Mengikut sumber yang diragui kesahihannya, Goa dan Tallo'
pada mulanya adalah satu negeri. Pada sekitar abad ke 15, Raja Tunatangka'lopi
membahagikan kawasan itu kepada dua orang puteranya menjadi Goa dan Tallo'.
Terdapat juga kisah yang lain di mana dibawah Raja Daeng Matanre' (1510-1547),
suatu pejanjian telah dibuat. Mengikut perjanjian tersebut, Goa dan Tallo' akan
menjadi kerajaan kembar, di mana terdapat dua pemerintah tetapi satu
kerakyatan. Sesiapa yang cuba menentang perjanjian ini akan dihukum oleh Tuhan.
Peristiwa ini mengikut Bulbeck('History Archeology':117) berlaku selepas 1535.
Peta Sulawesi yang dilukis Portugis pertama kali pada tahun 1534 tidak
menyentuh tentang Goa, dan hanya memeta 'Siom"(Siang), 'Tello'(Tallo') dan
'Agacim'(Garassi'). Mengikut penulisan Antonio de Paiva, Goa, (di mana didalam
penulisannya merujuk kepada Bandar Besar) yang kemudiannya muncul di peta
Portugis, sebelumnya dianggap di bawah pengaruh Siang. Sebaliknya kerajaan
Tallo' yang dibawah pengaruh Siang dan kemudiannya dibawah pengaruh Goa. Goa
kemudiannya menguasai Garassi', sebuah pelabuhan yang menghubungkan Jawa,
sekaligus membolehkan Goa mengawal perdagangan laut.
Permualaan sejarah Goa dan Tallo' berlaku di akhir abad ke
15, tetapi laporan mengenai peristiwa-peristiwa yang berlaku di kedua-dua
kawasan itu masih tidak jelas. Polisi perluasan kuasa mungkin bermula ketika
zaman pemerintahan Raja Daeng Matenre, Goa, dan berterusan selama dua abad
selepasnya. Antara daerah-daerah yang dikuasainya ialah Bajeng, sekutu-sekutu
Tallo', kawasan-kawasan di bawah pengaruh Bantaeng dan Gantarang.
Kejayaan kerajaan kembar ini, lebih dikenali dikalangan
pedagang asing sebagai sebuah 'negara' digelar Makassar. Ia boleh dikatakan
satu gabungan yang bijak di mana pemerintah Goa meneruskan penguasaan wilayah
manakala pemerintah Tallo', yang mendapati potensi Makassar sebagai pelabuhan
yang berjaya, menumpukan bahagian perdagangan. Ini kemudiannya menjadikan
Makassar salah satu kuasa yang kuat di Sulawesi Selatan.
Kemangkatan Dewaraja, pemerintah Luwuk, menyebabkan
berlakunya perbalahan dinasti. Daeng Mantare membantu Bone menawan Luwuk di
mana ketika itu pemerintahan Luwuk dituntut oleh Sanggaria. Pada sekitar tahun
1535, Sanggaria kemudiannya mendapatkan perlindungan di Wajo'. Kesempatan ini
direbut oleh Bone dan Goa di mana Luwuk kemudiannya terpaksa menandatangani
perjanjian mengakui kekalahannya dan akan menyertai Goa, Bone dan Soppeng
menentang Wajo' atas tindakan Wajo' yang bersifat neutral ketika peperangan
berlaku. Ini menyebabkan Wajo' terpaksa menukar ikrar setia dari Luwuk kepada
Goa. Sanggaria kemudiannya dibenarkan menjadi raja Luwuk tanpa kuasa.
Sejarah Awal Bukis
menurut La Galigo
Kerajaan pertama Bugis mengikut La Galigo ialah Wewang
Nriwuk, Luwuk dan Tompoktikka. Luwuk mendapat kedudukan istimewa kerana ia
dianggap sebagai ketua Bugis. Walaubagaimanapun, pada abad ke 15, berlakunya
perubahan didalam sosio-politik, ekonomi dan agama disebabkan berlakunya
migrasi penduduk dari persisiran pantai hingga ke tengah hutan belantara
membuka penempatan baru. Didalam bidang ekonomi, penanaman padi sawah,
pembuatan besi dan penggunaan kuda diperkenalkan. Dari segi agama, adat
membakar mayat di sesetengah tempat mula diamalkan. Pada akhir abad ke 15,
munculnya beberapa kerajaan baru menentang kerajaan Luwuk. Antaranya ialah Gowa
(Makassar), Bone dan Wajo'. Kematian Dewaraja, seorang raja Luwuk, menyebabkan
perebutan dinasti untuk memerintah Tana Ugi. Gowa bersekutu dengan Bone menawan
Luwuk dan sekaligus mempunyai pengaruh yang besar ke atas Sulawesi Selatan
.
Sejarah Awal Bugis
menurut keturunan Raja Haji
Menurut kitab Tuhfat al-Nafis bahawa Keturunan Bugis berasal
dari perkataan beribukan Ratu Balqis iaitu isteri kepada Nabi Sulaiman a.s.
Kononnya, salah satu cicitnya bernama Siti Melangkae telah mengetuai
perdagangan purba di antara Kerajaan Saba'(Yaman) dengan bangsa TuToraja di
tanah Sulawesi. Mereka mendapatkan bekalan logam/bijih besi. Pelabuhan itu
sehingga kini dipanggil Melangkae sempena nama permaisuri sheba / kerajaan
saba' tersebut. Maka selain berdagang berlaku juga perkahwinan campur sehingga
muncul pelbagai suku kaum Bugis seperti Makkasar, Wajoa, Bone, Andrika, Mandar
dan Ugi lain-lain. Permaisuri Sheba telah mengamanahkan payung merah sebagai
pengiktirafan kerajaan berdaulat agar dipelihara kerukunan pelbagai suku kaum
di sana dengan tertubuhnya kerajaan purba Luwuk. Sehinggalah diteruskan
kerajaan Makasar (Gowa) Namun begitu, pemberontakkan suku Bugis Bone Arung
Palakka(1696) dengan bantuan VOC Belanda telah mengkhianati perjanjian ini,
mengubah fakta sejarah dan menghilangkan sebahagian besar buku-buku sejarah
penting bertulisan Makasar dan hanya mengekalkan sebahagian dari buku La Galigo
untuk menghalalkan tindakannya menjatuhkan kerajaan Gowa pimpinan Sultan
Hassanuddin(1670). Kesannya, bangsa malayo polynesia yang ada tulisan
tersendiri ini telah kehilangan banyak kisah dan fakta sejarah, kini yang
tinggal hanya karya epik dongeng yang panjang bertujuan untuk melemahkan bangsa
ini oleh penjajah Belanda. Maka tidak hairanlah banyak pengaruh bahasa arab
Yaman terutama dalam bahasa dan tulisan Makasar (hampir menyerupai tulisan lama
di runtuhan empangan Ma'arib) yang terdedah pada perdagangan jarak jauh dan
perhubungan dengan bangsa luar. Semua ini dapat dilihat dengan jelas sebagai
misal pengaruh bahasa;
"Teyai bura’ne punna tena ammallaki badik"
erti: Bukan lelaki jika tak memiliki badik
Perhatikan perkataan "ammallaki" adalah bunyi asal
perkataan "malik" perkataan arab Yaman manakala budaya lelaki membawa
senjata pendek adalah juga budaya bangsa Yaman dipanggil jambia.
berbeza dengan bahasa To Ugi;
Taniya ugi narekko de’na punnai kawali
erti: Bukan Ugi jika tak punyai Kawali.(juga menyerupai
bentuk badik)
Komoditi Dan
Perdagangan
Ekspot utama dari Sulawesi Selatan ketika itu ialah padi dan
diekspot ke Melaka yang ketika sudah pun ditawan Portugal. Pada tahun 1607,
Sultan Johor yang bermusuh dengan Portugis cuba menyekat eksport ini.
Produk-produk pertanian lain adalah kelapa, buah-buahan dan sayur-sayuran.
Ternakan tempatan pula adalah kerbau, khinzir, kambing, ayam dan itik. Akan
tetapi lembu masih belum dikenali ramai dimana pada masa yang sama kuda sudah
pun menjadi ternakan umum. Sumber-sumber asli pula yang dibawa dari kawasan
sekitar (yang kemudiannya di ekspot) ialah kayu cendana (dari Kaili dan
Palu),katu sapan (dari Sumba), kayu aguila, resin, gewang dan telon (Pelras,
'Temoignages etrangers').
Tekstil yang dibuat di Sulawesi Selatan cukup popular pada
abad ke 19, dimana pada tahun 1544, kain putih , kemungkinan kain koton, dijual
pada harga 200 rial. Menariknya, ini membuktikan bahawa Sulawesi Selatan sudah
pun memasuki sistem wang antarabangsa dan matawang Portugis, real menjadi salah
satu matawang utama. Tetapi sistem penukaran wang sebelum ini tidak jelas.
Manakala sebelum sistem wang digunakan, kerbau mungkin dijadikan petunjuk
utama.
Terdapat juga komoditi ekspot baru iaitu hamba. Kebanyakkan
hamba adalah tawanan perang yang bermaksud sesiapa sahaja termasuklah
kanak-kanak dan wanita dari tempat dimana ia ditawan oleh Bugis. Harga seorang
hamba boleh mencecah 1000 rial yang ketika itu merupakan suatu tawaran yang
cukup menarik bagi Portugis. Perdagangan hamba mula mendapat tempat bermula
pada abad 15 dan ia disebabkan oleh permintaan dari luar.
Antara ekspot lain yang menarik perhatian Portugis ialah
emas. Emas berasal dari pergunungan Toraja dan dari Luwu' manakala emas dari
Sulawesi Utara pula dikawal oleh Makassar. Mineral-mineral lain yang diekspot
ialah besi (dari Luwu' dan Banggai), kuprum dan plumbum.
Pandu arah, Kapal Dan
Peperangan
Walaupun pada abad ke 16, penduduk-penduduk di Sulawesi
Selatan sudah pun maju dalam bidang pelayaran, kebanyakkan ekspot mereka dibawa
oleh kapal-kapal Melayu dan Jawa. Jurupandu arah Bugis dan Makassar ketika itu
masih belum dianggap maju oleh pedagang-pedegang asing. Pada abad ke 16 pula,
kapal-kapal dari Sulawesi Selatan mula berlayar ke bahagian timur dan juga ke
bahagian barat Kepulauan Melayu. Faktor utama ialah Sulawesi Selatan terletak
ditengah-tengah jalan laut antara Melaka dan Maluku. Bugis dan Makassar
kemudiannya mula memajukan kemahiran pelayaran mereka, membina kapal-kapal
besar dan membuat usaha sama dengan pedagang -pedagang Melayu.
Walaubagaimanapun, perhubungan darat yang terhad menyebabkan kayu-kayu balak
dibawa menggunakan pengangkutan air.
Antara senjata api yang mula digunakan pada waktu itu ialah
senapang lantak dan meriam. Kebanyakkan senjata api ini dibuat di Brunei. Bagi
perlindungan baju zirah dan perisai dada turut digunakan ketika peperangan.
Akan tetapi, kesemua senjata baru ini tidak menggantikan senjata-senjata lama
seperti perisai tradisional, keris, sumpit dan pedang pendek.
Aspek-Aspek Alatan
Kebudayaan Lain
Kehidupan Bugis seperti yang digambarkan dalam La Galigo
adalah sebuah komuniti yang bersifat terbuka kepada pengaruh-pengaruh luar,
dimana barang-barang impot bukan sahaja dimiliki oleh golongan atasan tetapi
turut dimiliki oleh orang kebanyakkan.Pada abad ke 16 bentuk dan pembinaan
perumahan bagaimanapun kekal dan tidak berubah. Bagi rumah golongan atasan,
perabot-perabot barat mula digunakan manakala tingkap-tingkap tradisional
digantikan dengan tingkap-tingkap bercirikan barat. Kebanyakkan nama-nama bagi
inovasi ini diambil dari sebutan Portugis seperti kadera (kerusi) dari cadeira
dan mejang (meja) dari mesa.
Kesan-kesan lain ialah perubahan dalam makanan ruji. Keledek
dan tembakau mula diperkenalkan oleh Portugis dan Sepanyol. Antara bahan-bahan
yang baru ialah candu yang digunakan dalam peperangan dan menjadi satu
ketagihan bagi golongan atasan.
Inovasi juga turut dilihat dalam pakaian. Wanita Bugis mula
memakai sejenis seluar begi manakala hamba wanita pula masih kekal dengan
pakaian kemban. Pakaian barat pula mula mendapat tempat dikalangan komuniti
Bugis ketika itu seperti baju kemeja, topi dan jaket.
Pengislaman Bugis
Pada tahun 1511, kejatuhan Melaka ke tangan Portugal turut
membawa kedatangan kristian ke Kepulauan Melayu. Pada tahun 1611 pula, kerajaan
Bone memeluk Islam dan juga merupakan kerajaan terakhir memeluk Islam.
Kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511
menyebabkan kesultanan Melaka beralih kepada Johor. Peristiwa ini memberi
tempias kepada Sulawesi Selatan. Menurut Tome Pires (Pires, Suma Oriental)
disebalik jumlahnya yang kecil, kebanyakkan orang Makassar datang berdagang di
Melaka. Perubahan senario politik di bahagian barat Kepulauan Melayu turut
diketahui oleh penduduk Sulawesi Selatan, dan mereka kemudiannya mula memahami
budaya, agama, polisi perdagangan dan kekuatan tentera pendatang asing ini.
Portugis mengambil masa yang lama untuk menukar perhatian
mereka kepada Sulawesi. Mengikut peta awal Portugis, Sulawesi Selatan dinamakan
Makassar dan diutaranya dinamakan Celebes dan antaranya adalah kosong.
Keutamaan mereka ketika itu ialah perdagangan rempah dari Maluku dan ini
menarik perhatian mereka ke kepulauan Sunda. Pada tahun 1533, Portugis mendapat
tahu bahawa terdapat emas di Sulawesi dan dengan itu Gabenor Ternate
mengarahkan satu ekspedisi ke Sulawesi.
Terbantutnya
Kristianisasi
Pada tahun 1540, dua orang bangsawan dari Makassar melawat
Ternate dan dikristiankan. Tahun berikutnya, mereka kembali semula ke Ternate
dengan membawa emas, Cendana dan senjata besi bagi menunjukkan betapa
berharganya Sulawesi. Pada tahun 1544, Antonio de Paiva berdagang di Suppa' dan
Siang dan beliau diminta untuk mengkristiankan kedua-dua raja negeri-negeri
itu. Manakala bagi pihak kedua-dua raja itu, kristianisasi merupakan satu
peluang untuk mendapat bantuan ketenteraan dari pihak Portugis.
Menjawab permintaan pemerintah-pemerintah Sulawesi Selatan,
seorang mubaligh kristian bernama Francis Xavier belayar ke Sulawesi untuk
tujuan kristianisasi. Ketika itu, kebanyakkan pemerintah Sulawesi Selatan
menyambut baik ekspedisi ini dengan harapan untuk mendapat bantuan ketenteraan
dari Portugis. Walaubagaimanapun, usaha Portugis ini terbantut kerana seorang
daripada pegawai Portugis berkahwin dengan gadis tempatan dan bagi mengelakkan
pertumpahan darah, mereka terpaksa berlayar pulang.
Tetapi, salah seorang rombongan itu, Manuel Pinto tidak
berlayar bersama. Beliau menjelajah ke seluruh Sulawesi Selatan untuk meninjau
keadaan di sana ketika itu. Sebaik sahaja pulang ke Melaka, beliau melaporkan
terdapatnya peperangan sesama sendiri di antara negeri-negeri Bugis. Ini
menyebabkan terbantutnya usaha kristianisasi oleh Francis Xavier.
Pada tahun 1559, selepas kembali semula hubungan perdagangan
dengan Melaka, pemerintah-pemerintah Sulawesi Selatan meminta agar Portugis
menghantar seorang mubaligh untuk tujuan kritianisasi. Akan tetapi, tidak
banyak paderi tinggal di Melaka dan ketika itu, Makassar bukanlah keutamaan
mereka. Maka permintaan raja-raja Bugis tidak dapat ditunaikan.
MASUKNYA ISLAM Konsep dasar Islam adalah ketauhidan dan
kenabian serta kebangkitan. Kepercayaan bugis-makassar pra-islam menunjukkan
adanya kepercayaan pada Tuhan yang satu (tauhid) dan kebangkitan. Islamisasi
berarti menebarkan konsep kenabian dan merevisi mitos yang ada. konsekwensinya
adalah dilaksanakannya syariat sebagai pengganti beberapa kebiasaan manusia
bugis makassar yang tidak relevan. Telah ada beberapa penganjur Islam selain
tiga dato' dari minang, termasuk Sayyid Jamaluddin al-husayni al akbari yang
merupakan kakek dari walisongo. ini berarti Islam datang bukan pada kedatangan
para dato' (dato ribandang, dato ritiro dan dato patimang). tetapi ISlamnya
kerajaan-kerajaan bugis makassar pada tahun 1598(gowa dan luwu) menyusul ajatappareng
(sidenreng,rappang, sawitto) pada tahun 1605, soppeng (1607), wajo (1609), dan
bone (1611) adalah berkat usaha ketiga para dato. dato ribandang mengislamkan
karaeng matoaya yang merupakan mangkubumi kerajaan makassar. dato patimang(dato
sulaiman) mengislamkan daeng parabbung datu luwu. dan dato ri tiro memilih
berdomisili dibulukumba yang merupakan daerah perbatasan bone dan gowa untuk
syiar islam. islamnya gowa adalah simbolitas kekuatan militer dan luwu adalah
pusat mitos bugis makassar. dengan islamnya dua kerajaan besar ini maka tidak
ada alasan untuk menolak islam. islamisasi secara struktur adalah menjadikan
syariat sebagai dasar negara. sebelumnya telah ada ADE', RAPANG, WARI, BICARA.
diterimanya Islam sebagai agama resmi kerajaan menjadikan syariat sebagai
landasan kelima yaitu SARA'.efeknya adalah dibuatkan jabatan struktural
kerajaan yang baru yaitu QADHI, BILAL, KATTE', DOJA sebagai perangkat syiar
Islam kerakyat.
Gowa menentang Bone
Sebaik sahaja Portugis menjalin semula hubungan perdagangan
dengan Makassar pada tahun 1559, situasi politik di Sulawesi Selatan mengalami
perubahan yang drastik. Gowa, selepas kematian Daeng Matenre, masih meneruskan
polisi perluasan kuasanya dan pada masa yang sama Bone di utara turut meluaskan
kuasanya. Di Tangka', kedua-dua kerajaan ini bertemu dan pada tahun 1562,
tercetusnya peperangan antara Goa dan Bone.
Gowa dibantu oleh Luwu', Wajo' dan Soppeng.Kematian raja
Gowa menyebabkan termeterainya perjanjian perdamaian diantara Gowa dan Bone
iaitu Perjanjian Caleppa. Mengikut perjanjian itu,Sungai Tangka' dijadikan
sempadan antara kedua-dua negeri tersebut. Bone pula diiktiraf sebagai
pemerintah di sebelah barat Walennae dan seluruh Cenrana.
Kemunculan Empayar
Makassar
Gowa yang ketika berjaya menguasai tanah pertanian dan
persisiran pantai yang strategik turut dikenali sebagai Makassar oleh
pedagang-pedagang asing dan bermula pada pertengahan abad ke 16 mula
membangunkan aktiviti maritimnya. Negeri ini mendapat sokongan padu dari orang
Melayu yang menetap di situ dan juga Portugis juga menetap di negeri itu.
Polisi maritimnya dan dibantu dengan hegemoninya di Sulawesi
Selatan menyumbang kepada kekuatan emapayar ini. Makassar ketika itu
menghubungkan pelbagai kerajaan di Kepulauan Melayu.
Kemasukan Islam
Pada pertengahan abad ke 16, persaingan antara Kristian dan
Islam semakin sengit di Sulawesi Selatan. Negeri-negeri di sekitar Sulawesi
Selatan sudahpun diislamkan. Pada tahun 1575, Abdul Makmur seorang Minangkabau
datang ke Sulawesi Selatan untuk menyebarkan Islam. Ketika di Kutai, beliau
berjaya mengislamkan penduduk di sana. Pada tahun 1580, Sultan Ternate,
Babullah meminta agar Manrio Gau, raja Gowa, untuk memeluk Islam kerana Ternate
ketika itu bermusuh dengan Portugis.
Persaingan diantara Islam dan Kristian di Makassar
disebabkan oleh raja Makassar sendiri yang tidak dapat memilih antara dua agama
ini. Maka beliau meminta seorang paderi dari Portugis di Melaka dan seorang
ulama dari Acheh. Ulama dari Acheh sampai dahulu di Makassar dan dengan itu
raja Makassar membuat keputusan untuk memeluk Islam.
Abdul Makmur (Dato' ri Bandang) kemudiannya melawat semula
Makassar bersama dua orang temannya iaitu Sulaiman (Dato' ri Pa'timang) dan
Abdul Jawad (Dato' ri Tiro). Pemerintah Luwu' berjaya diislamkan oleh mereka dan
memakai gelaran Sultan Muhammad. Kemudiannya Islam tersebar di seluruh Sulawesi
Selatan atas jasa ketiga-tiga pendakwah ini.
Penguatkuasaan Syaria
Selepas pengislaman Bugis, Dato' ri Bandang mula menumpukan
perhatian kepada penguatkuasaan Syaria. Ajaran-ajaran Islam diserapkan kedalam
kebudayaan tempatan dan unusur-unsur tempatan yang menentang ajaran Islam
diharamkan. Disetiap negeri, masjid-masjid dibina dan qadi, imam dan khatib
dilantik. Golongan bangsawan memainkan peranan yang penting dalam usaha ini.
Manakala, bagi penganut Kristian di Makassar yang
kebanyakkannya adalah Portugis, mereka masih dialu-alukan dan dilayan dengan
sebaiknya.
Berakhirnya
Persaingan Hegemoni Di Sulawesi Selatan
Diantara akhir abad ke 17 dan permulaan abad ke 19, Sulawesi
Selatan mengalami perubahan politik disebabkan oleh kejatuhan Makassar ke
tangan Belanda, perbalahan dalaman dan pendedahan kepada kebudayaan barat.
Selepas kejatuhan Makassar, orang Bugis kemudiannya bertebaran di seluruh
Kepulauan Melayu termasuklah Tanah Melayu.
Kejatuhan Makassar
Pada awal abad ke 17, Makassar mencapai kemuncaknya,
pengaruhnya tersebar luas ke suluruh Sulawesi Selatan dan menjadi kuasa maritim
yang kuat di kepulauan itu. Manakala jalan perhubungan menjadi semakin penting
untuk mereka yang ingin melepaskan diri dari Belanda. Komoditi utama ketika ini
ialah rempah-ratus dari Maluku dan ketika ini, Makassar sudahpun memulakan
polisi perdagangan bebasnya.
Komuniti Melayu memainkan peranan yang penting dalam
pembangunan Makassar. Kebanyakkan kapal-kapal yang singgah di Makassar adalah
milik mereka. Pedagang Bugis juga mula memainkan peranan penting. Pada
pertangahan abad ke 17, perkahwinan diantara golongan aristokrat Makassar dan
Bugis menyumbang kepada perkembangan komuniti Bugis di Gowa. Malahan,
persekutuan antara Gowa dan Wajo' membawa kepada perkembangan maritim di
Makassar.
Antara faktor yang menyumbang kepada perkembangan Makassar
ialah kehadiran Portugis yang lari dari Melaka. Pada tahun 1641, Belanda
berjaya menguasai Melaka dan ini menyebabkan Portugis terpaksa menjadi pelarian
perang dan mencari perlindungan di Makassar. Mereka mempunyai penempatan
sendiri di Makassar di Barobboso dan dilengkapi dengan gereja dan paderi
sendiri. Mereka juga hidup secara harmoni dengan penduduk tempatan malah turut
membuat usaha sama dengan pedagang-pedagang Makassar. Portugis juga memainkan
peranan dalam membekalkan senjata api kepada Makassar dan juga menjadi agen
dalam menterjemah tulisan rumi dan ilmu-ilmu barat seperti matematik, arkitek,
astronomi dan geografi. Kebanyakan golongan pemerintah Makassar mampu membaca
dan menulis di dalam Portugis.
Pada tahun 1613, Syarikat Hindia Timur Inggeris membuka
cawangan mereka di sana. Ia diikuti dengan Syarikat Hindia Timur Denmark pada
tahun 1618 dan Perancis pada tahun 1622. Pada tahun 1615, Belanda meminta hak
monopoli dari Sultan Makassar dan semestinya ia ditolak. Makassar bersama
Ternate kemudiannya menyerang Belanda di Maluku dan pada tahun 1634, Makassar
dan Ternate menyokong pemberontakkan Ambon. Makassar juga turut menyerang kubu
Belanda di Buton. Pada tahun 1660, sebuah kapal Portugis berjaya dimusnahkan
oleh Belanda dan ini disebabkan oleh bantuan seorang putera Bone. Arung
Palakka.
Selama 20 tahun, Gowa dan Bone bermusuhan sesama sendiri
dalam menguasai Sulawesi Selatan dan dimana Gowa menjadi pemenangnya. La
Ma'daremmeng (raja Bone) sendiri menjadi tawanan perang apabila Bone jatuh
ketangan Gowa. Manakala tampuk pemerintahan Bone digantikan dengan wakil
Makassar dan Bone diletakkan sebagai sebuah koloni Makassar. Ini menimbulkan
perasaan ketidak puasan hati dikalangan rakyat Bone dan sekaligus mencetuskan
perasaan ingin membalas dendam.
Peluang Bone untuk membalas dendam akhirnya terbuka melalui
permusuhan Makassar dan Belanda. Manakala di Buton, putera Arung Palakka yang
mendapat perlindungan di sana bersekutu dengan Belanda untuk menyerang
Makassar. Pada tahun 1666, Bugis dan Belanda dibantu pasukan tentera dari
Ternate, Ambon dan Buton berjaya menguasai Makassar. Serangan dari laut
diketuai oleh Belanda manakala dari darat oleh Bugis. Pada 18 November 1667,
Sultan Hasanuddin menandatangani perjanjian Bongaya. Di dalam perjanjian ini,
Makassar hendaklah memusnahkan semua kubu-kubunya, memberhentikan perdagangan
rempah-ratus, memberhentikan impot masuk barang kecuali dari Belanda, menghalua
keluar Postugis dari Makassar dan melepaskan mana-mana pertuanan mereka di
Sulawesi mahupun di Kepulauan Melayu.
Situasi Baru Bugis
Bone walaupun memainkan peranan yang terhad dalam perjanjian
Bongaya dapat mengekalkan kemerdekaan mereka sehinggalah ke abad 19.
Pergerakkan untuk menyatukan negeri-negeri Bugis pula mengalami kebuntuan
dengan kehadiran Belanda.
Kesan lain disebabkan kejatuhan Makassar ialah terdapat
migrasi Bugis ke Jawa, Sumatra, Tanah Melayu dan juga Siam. Golongan bangsawan
Makassar membantu pemberontakkan di Jawa menentang Belanda. Manakala
kebanyakkan Bugis dan Makassar berhijrah keluar kerana sumber perdagangan
mereka telah diterhadkan. Perantau ini kebanyakkan mula mencari tempat baru di
barat Kepulauan Melayu. Mereka berjaya mendapat kedudukan di empayar Johor-Riau
dan memainkan peranan yang penting dalam perbalahan diantara sultan-sultan
Melayu.
Sulawesi Selatan pada abad ke 16 mengalami suatu perubahan
yang besar. Dalam tempoh masa ini, komuniti Bugis dan Makassar berjaya
diislamkan oleh Abdul Makmur, seorang Minangkabau. Manakala pada pertengahan
abad ke 16, Sulawesi Selatan dikuasai oleh Gowa dan Bone. Kerana kedua-dua
negeri ingin meluaskan kuasa mereka, maka tercetuslah peperangan sesama mereka
dan Bone dikalahkan. Sebagai membalas dendam, seorang putera Bone bernama Arung
Palakka bersekutu dengan Belanda untuk menyerang Makassar. Pada tahun
1667-1777, Makassar jatuh ketangan Belanda dan ini menyebabkan migrasi Bugis ke
Sumatra dan Tanah Melayu.
Bugis Dan Pembentukan
Indonesia
Pada 31 Disember 1799, seluruh Indonesia disatukan menjadi
menjadi Republik Batavia Belanda, dimana kesemua urusan politik diletakkan
ditangan Belanda sendiri.
Kebangkitan Di
Sulawesi Selatan: 1810-1906
Situasi politik di Sulawesi Selatan cukup berbeza dengan di
Jawa ketika ini. Walaupun kebanyakkan negeri-negeri Bugis dibawah pengaruh
Belanda, tetapi negeri secara praktiknya merdeka. Urusan-urusan dalaman
negeri-negeri ini tidak mendapat campur tangan Belanda.
Apabila British menduduki Makassar pada tahun 1810,
kebanyakkan pemerintah Bugis enggan mengiktiraf penguasaan British dan ingin
merdeka. Pergeseran antara British dan Bugis bertambah teruk apabila pemerintah
Bone enggan menyerahkan pedang Sudanga, alat kebesaran Goa yang jatuh
ketangannya pada tahun 1785. Maka residen British di Makassar menghantar kapten
Phillips untuk suatu ekspidisi ketenteraan melawan Suppa' tapi berjaya
dipatahkan oleh tentera Bone. Malahan Bone turut menguasai Utara Sulawesi
Selatan sekitar Maros dan sebahagian Bulukumba. Walaupunbegitu, Goa, Soppeng
dan Sidenreng berpihak kepada British dalam kebangkitan ini.
Apabila Belanda kembali semula ke Makassar pada 1817, Bone
enggan menerima kedudukan Belanda dan memilih untuk merdeka. Pada masa yang
sama Gavernor-Jeneral, van der Capellen, datang ke Makassar untuk meminta
pemerintah Sulawesi Selatan menandatangani sebuah deklarasi penyekutuan mereka
dengan Belanda. Bone, Ternate dan Suppa' enggan berbuat demikian. Ini mencetus
peperangan dengan Belanda. Keganasan di Bone berakhir pada tahun 1838 apabila
Belanda berjaya menggantikan raja Bone dengan individu yang sekapala dengan
tujuan Belanda. Akan tetapi, perang tercetus kembali pada tahun 1857 apabila
pengganti beliau , Besse Kajuara, enggan bersekutu dengan Belanda. Ini
menyebabkan Bone diletakkan dibawah koloni Belanda daripada sekutu Belanda.
Pada tahun berikutnya, Goa menerima nasib yang sama dan menyebabkan konfrontasi
yang dipimpin oleh golongan bangsawan.
Kesan kebangkitan paling teruk dirasai di Wajo' dan ini
menyebabkan ramai orang Wajo' bermigrasi keluar. Pada masa yang sama,
pemerintah Wajo' berbalah sesama sendiri mengenai pewaris bagi Sidenreng dimana
La Pang'uriseng berjaya memenangi tampuk pemerintahan Sidenreng. Di bawah
pemerintahan beliau, Wajo' mengembangkan kuasanya didalam konfederasi
Aja'tappareng dan menguasai kawasan-kawasan yang dibawah kuasa Belanda sekligus
mencetuskan penentangan terhadap Belanda. Pare-Pare, sebuah pelabuhan di Wajo'
ketika itu mula membangun setelah penyekatan kuasa Bone oleh Belanda dan pada
masa yang sama, ia menjadi pusat perdagangan hamba apabila ia diharamkan di
Makassar.
Pada tahun 1905, pemerintah Bone, La Pawawoi, buang negeri
ke Bandung diatas alasan mencampur tangan urusan negeri-negeri Bugis lain.
Pemerintah Goa pula didakwa melakukan keganasan terhadap Belanda (ketika itu
Belanda sedang menceroboh Sulawesi Selatan.) Beliau kemudiannya dibunuh ketika
cuba untuk melarikan diri dari Belanda.
Pengkolonian Belanda
1906-1942
Belanda kemudiannya mengabungkankan seluruh Sulawesi Selatan
menjadi sebuah koloni yang stabil.
Kesan pengkolonian ini membawa kepada pengenalan cukai di
Sulawesi Selatan, buruh paksa dan pendaftaran untuk pengenalan diri. Sistem
buruh paksa (digunakan untuk pembinaan jalan) adalah suatu unsur baru dalam
kebudayaan Bugis dan menyumbang kepada migrasi Bugis terutamanya golongan
bangsawan ke Tanah Melayu dari tahun 1910 hingga 1930.
Sistem cukai yang diperkenalkan Belanda meliputi cukai tanah
dan cukai kepala (untuk lelaki dewasa kecuali golongan bangsawan.) Orang
kampung yang kebanyakkannya miskin sering menghadapi kesusahan membayar cukai.
Selepas pembayaran cukai, mereka akan menerima surat kampung yang merupakan
resit, pengenalan diri dan sijil penetapan. Ini sekaligus menyebabkan tradisi
nomad Bugis diharamkan dan penetapan tetap dikuatkuasakan.
Sistem kehakiman baru pula diperkenalkan dengan kehakiman
barat diserapkan dalam sistem kehakiman tempatan. Disetiap daerah, sebuah
mahkamah dibina dan hakim merupakan orang tempatan mempunyai ilmu tentang
kehakiman tempatan dan pada masa yang sama diawasi oleh seorang pegawai
Belanda.
Dalam hal ehwal masyarkat, Belanda terpaksa menghadapi
tentangan yang bergerak secara senyap dikepalai oleh golongan bangsawan.
Sebelum pencerobohan Jepun, tidak banyak gerakan ini berjaya disekat Belanda.
Paling membimbangkan Belanda ialah kebangkitan nasionalis di Jawa dan
cawangannya di Sulawesi Selatan. Parti Sarikat Islam atau Partai Sarikat
Islam,PSI, yang berpusat di Jawa pada tahun 1918 membuka cawangannya di
Makassar. Parti ini kemudiannya ditukar nama menjadi Parti Sarikat Islam
Indonesia,PSII dan menjadi sebuah pergerakkan nasionalis paling aktif di
Indonesia. Cawangan bagi Parti Nasional Indonesia atau Partai Nasional
Indonesia yang lebih sekular diasaskan oleh Sukarno turut membuka cawangan di
Makassar. Gerakan lain yang lebih bersifat sederhana ialah Persatuan Selebes
Selatan dan Muhammadiyah.
Pendudukan Jepun
(1942-1945) Dan Asas Pembentukan Indonesia (1945-1950)
Tempoh pendudukan Jepun merupakan suatu titik hitam dalam
sejarah Sulawesi Selatan. Walaupun tidak banyak perubahan dalam sistem
pemerintahan, tetapi pendudukan telah mencetuskan suatu perubahan dalam minda
Indonesia dan Asia umumnya. Orang Eropah yang dilihat berkuasa pada mulanya
senang disingkirkan oleh orang Asia dan kesannya menyebabkan penentangan
Belanda selepas kekalahan Jepun.
Kekalahan Jepun pada Ogos 1945 memberi peluang kepada
Indonesia untuk merdeka. Sebaik sahaja pengumuman kemerdekaan Indonesia oleh
Sukarno dan Mohammad Hatta, Dr Ratulangi dilantik menjadi gabenor di Sulawesi
pada 19 Ogos. Pada bulan September, tentera bersekutu Belanda mendarat di
Sulawesi akan tetapi tidak menerima tentangan seperti di Jawa. Ini kerana
kekurangan teknik serangan gerila oleh penduduk Sulawesi. Kumpulan tentera
bersekutu ini turut membawa pegawai Belanda bagi menggantikan Dr Ratulangi.
Kumpulan gerila kemudiannya ditubuhkan dibawah Dr Ratulangi.
Serangan gerila ini kemudiannya berjaya dipatahkan Belanda dan
pemimpin-pemimpinnya dipenjarakan di Jawa. Ini menyebabkan kumpula gerila di
Sulawesi berpecah belah. Bagi golongan-golongan muda, mereka bersatu dengan
gerakan gerila di Jawa. Antara mereka ialah Kahar Muzakkar dari Luwu', Andi'
Mattalata dan Yusuf.
Pada 17 Ogos 1950, Republik Indonesia ditubuhkan selepas
komuniti dunia mengiktiraf kemerdekaan Indonesia.
Pada tahun 1799, Belanda menguasai seluruh Sulawesi Selatan.
Dalam tempoh pemerintahan Belanda, pelbagai unsur-unsur baru diperkenalkan seperti
sistem cukai dan buruh paksa. Pendudukan Jepun pada tahun 1942 mengubah
pemikiran rakyat Sulawesi Selatan terhadap Belanda. Pada tahun 1945, selepas
pengunduran Jepun, Sukarno mengumumkan kemerdekaan Indonesia tanpa
pengiktirafan Belanda. Ini mencetuskan pertumpahan darah di Indonesia. Belanda
kemudiannya terpaksa berundur dari Indonesia selepas komuniti dunia mengiktiraf
kemerdekaan Indonesia.
Sejarah Bugis Di
Tanah Melayu
Bantuan Bugis Kepada
Kesultanan Melayu Melaka (1511)
1511Pahlawan-pahlawan bersama anak raja Bugis dipangil
Sultan Melaka untuk membantu mempertahankan Kota Melaka daripada serangan
Portugis. Selepas Pintu Kota Melaka dibuka Sultan Melaka lari berundur ke
Muar,Pahlawan-pahlawan Bugis berundur di sekitar Merlimau (Merlimau Pasir, Merlimau
Pantai, Sempang, Tedong, Pangkalan Samak).
Campurtangan orang
Bugis di Johor-Riau-Lingga
Raja Kecil yang telah menawan dan memerintah
Johor-Riau-Lingga sabagai Sultan Ke-12, mendirikan pusat pemerintahan di Siak,
Sumatera pada tahun 1718. Maka, Raja Sulaiman, putera Sultan Johor-Riau-Lingga
ke-11, Bendahara Paduka Tun Abdul Jalil iaitu sultan berketurunan Wangsa
Bendahara yang pertama, menggunakan orang-orang Bugis dari Luwok, Makassar
kecil, yang berkampung di Kelang untuk mendapat balik kerajaan Johor-Riau-Lingga
dari Raja Kecil.
Sebaik sahaja orang Bugis menerima persetujuan dari Raja
Sulaiman, angkatan Bugis Luwok terus datang dengan tujuh buah kapal menuju ke
pusat kerajaan Johor-Riau di Riau untuk menyerang. Kerajaan Johor-Riau Kalah di
dalam peperangan ini dalam tahun Hijrah 1134. Sebagai upahan, Raja Sulaiman
bersetuju untuk melantik seorang Bugis Luwok menjadi Yang Dipertuan Muda di
Riau, bagi mempertahankan agama dan kerajaan Johor, Riau dan Lingga diserang
dari luar dan dalam.
Setelah Riau berjaya ditawan, orang-orang Bugis Luwok balik
ke Kelang untuk mengumpulkan orang Bugis untuk menyerang kerajaan Johor-Riau
yang telah dapat menawan Riau kembali dari Raja Sulaiman; raja
bendahara-bendahara. Sebaik sahaja mendapat tahu penawanan Riau oleh Raja
Kerajaan Johor-Riau-Lingga, Bugis Luwok, dengan 30 buah kapal, menuju ke Riau
untuk berperang sekali lagi. Di dalam perjalanan, mereka menawan Linggi, sebuah
daerah di Negeri Sembilan yang ketika itu dibawah kuasa kerajaan
Johor-Riau-Lingga. Setelah mendapat tahu tentang penaklukan itu, pasukan raja
kerajaan Johor-Riau-Lingga segera ke Linggi untuk menyerang balas.
Pihak Bugis Luwok telah berpecah dimana 20 buah daripada
kapal meneruskan perjalanan menuju ke Riau dan diketuai oleh tiga orang
daripada mereka. Sultan Sulaiman I telah datang dari Terengganu dan turut serta
memberi bantuan untuk menawan semula Riau. Dalam peperangan ini, mereka telah
berjaya merampas kembali tapak kerajaan Johor-Riau di Riau dimana kemudiannya
Sultan Sulaiman I mendirikan kerajaan baru Johor-Riau.
Setelah mengetahui penawanan tapak kerajaan Johor-Riau di
Riau, Raja Kecil, raja kerajaan Johor-Riau-Lingga kembali ke Siak kerana
baginda juga telah gagal menawan semula Linggi dari tangan Raja Sulaiman. Pada
tahun 1729, Bugis Luwok sekali lagi menyerang raja kerajaan Johor-Riau-Lingga
di Siak ketika Raja Kecil ingin memindahkan alat kebesaran Diraja
Johor-Riau-Lingga (sebuah meriam) ke Siak. Setelah mengambil semula kebesaran
Diraja tersebut, Sultan Sulaiman I kemudiannya naik takhta Johor-Riau-Lingga
sebagai Sultan Johor dengan membawa gelaran "Sultan Sulaiman Badrul Alam
Shah" yang memerintah Johor, Riau, dan Lingga.
Sultan Sulaiman telah melantik Daeng Marewah sebagai Yamtuan
Muda Riau pertama dari Sapuloh. Kemudian adik perempuannya, Tengku Tengah, pula
dikahwinkan dengan Daeng Parani yang mana suaminya telah mangkat di Kedah
semasa menyerang raja kerajaan Johor-Riau Sultan A Jalil Rahmat Raja Kecil Shah
disana. Seorang lagi adik Sultan Sulaiman Tengku Mandak dikahwinkan dengan Daeng
Chelak (1722-1760).
Dalam tahun 1730-an, seorang Bugis bernama Daeng Mateko yang
berbaik dengan raja kerajaan Siak mengacau ketenteraman Kelang; negeri Melayu
yang diserahkan kapada orang Bugis Luwok sabagai upah membantu Sultan Sulaiman
I mendapat kembali kerajaan Johor-Riau-Lingga. Ini menjadikan Daeng Chelak
datang ke Kuala Selangor dengan angkatan perang dari Riau. Daeng Mateko dapat
dikalahkan dan kemudiannya beliau lari ke Siak. Semenjak itu, Daeng Chelak
sentiasa berulang-alik dari Riau ke Kuala Selangor.
Ketika Daeng Chelak berada di Kuala Selangor penduduk Kuala
Selangor memohon kepada beliau supaya terus menetap di situ sahaja. Walau
bagaimanapun, Daeng Chelak telah menamakan salah seorang daripada puteranya,
iaitu Raja Lumu, datang ke Kuala Selangor. Waktu inilah datang rombongan anak
buahnya dari Riau memanggil Daeng Chelak pulang ke Riau dan mangkat dalam tahun
1745.
Raja Lumu (1742-1778)
Tuhfat alNafis
Daeng Lumu adalah punca kerajaan awal di Kuala Selangor.
Daeng Lumu dilantik menjadi Yang DiPertuan Kelang pertama, dan Daeng Loklok
dilantik menjadi Datuk Maharaja Lela.
Sultan Iskander Zulkernain (1752-1765), Raja Kerajaan Perak
ke-15 pun menyambut utusan dari Daeng Lumu di Kuala Bernam sebagai pertemuan
dengan baginda. Ketibaan Daeng Lumu disambut dengan penuh istiadat raja.
Setelah semua ujian itu tidak mendatangkan apa-apa bencana terhadap Daeng Lumu,
baginda Sultan Iskander Zulkernain pun mengesahkan perlantikan tersebut;
setelah Sultan Sulaiman I, Raja Kerajaan Johor-Riau-Lingga menolak permohonan
Bugis Luwok Diraja sabagai Raja Kelang. Pertabalan penuh sejarah itu dilakukan
di Pulau Pangkor dalam tahun 1756. Selesai sahaja pertabalan, Raja Lumu pulang
ke Kuala Selangor.
Itulah Raja Selangor yang pertama bersemayam di atas Bukit
Selangor yang dikenal dengan nama "Bukit Malawati". Menurut Tuffatul
al Nafis karangan Almarhum Raja Ali Al Haji, Riau, disitu ketika Tengku Raja
Selangor (Raja Lumu) pergi bermain ke Pulau Pangkor, Raja Lumu dijemput oleh
Yang DiPertuan Perak untuk mengadap. Kemudian Raja Lumu pun berangkat pulang ke
Kuala Selangor.
Kemangkatan Raja Lumu meninggalkan empat orang anak, iaitu
Raja Ibrahim, Raja Nala, Raja Punuh dan Raja Sharifah. Baginda juga telah
melantik seorang Bugis bernama Daeng Loklok bergelar Datuk Maharaja Lela
Husain. Seorang daripada anak perempuannya bernama Cik Long Halijah berkahwin
dengan Raja Ibrahim, putera Raja Lumu dan juga Raja Selangor Kedua.
Raja Lumu mangkat dan dikebumikan di atas Bukit Selangor dan
dinamakan "Marhum Salleh". Baginda memerintah kerajaan Daeng Lumu
adalah punca kerajaan awal di Kuala Selangor. Daeng Lumu dilantik menjadi Yang
DiPertuan Kelang Pertama, Daeng Loklok dilantik menjadi Datuk Maharaja Lela.
Kemangkatan Raja Lumu meninggalkan empat orang anak, iaitu
Raja Ibrahim, Raja Nala, Raja Punuh dan Raja Sharifah. Baginda juga telah
melantik seorang Bugis bernama Daeng Loklok bergelar "Datuk Maharaja Lela
Husain". Seorang daripada anak perempuannya bernama Cik Long Halijah
berkahwin dengan Raja Ibrahim, putera Raja Lumu dan juga Raja Selangor kedua.
Raja Lumu mangkat dan dikebumikan di atas Bukit Selangor dan dinamakan
"Marhum Salleh". Baginda memerintah dari tahun 1743 (1756) hingga
1778.
Sultan Ibrahim
(1778-1826)
Raja Ibrahim, putera sulung Sultan Salehuddin, dilantik
menjadi Sultan Selangor kedua, adiknya Raja Nala dilantik menjadi Raja Muda dan
dua orang yang lain menjadi Orang Besar bergelar di Selangor. Sultan Ibrahim
dianggap seorang sultan yang berani berhati waja di samping mempunyai
pengalaman yang melalui percampurannya semasa dari kanak-kanak lagi.
Bunga peperangan dan perang kecil sentiasa berlaku antara
orang Bugis dengan orang Belanda sejak tahun 1740-an lagi. Api ini terus
menyala selepas 14 Januari, 1784. Peperangan inilah yang mengakibatkan
mangkatnya Raja Haji oleh Belanda, kemudiannya dimakamkan di Teluk Ketapang
digelar "Marhum Ketapang".
Kemangkatan Raja Haji menimbulkan kemarahan Sultan Ibrahim
menyebabkan Selangor terlibat secara langsung dari persengkitaan antara Belanda
dengan Johor itu. Sebagai persiapan berjaga-jaga dari serangan Belanda terhadap
Selangor, Sultan Ibrahim telah membina dua buah kota. Kota batu atas Bukit
Selangor dan kota tanah di atas Bukit Tanjung.
Sangkaan ini tepat, pada 2 Ogos 1784, Belanda meyerang dan
menakluki kedua-duanya kota tadi. Sultan Ibrahim dengan orang-orangnya lari ke
Ulu Selangor, lalu ke Pahang menemui Bendahara Ab. Majid meminta bantuan.
Muzium Bugis di
Pontian, Johor
Bugis memainkan peranan yang penting dalam sejarah di Tanah
Melayu. Mereka terlibat secara langsung atau tidak langsung di dalam politik
dan perbalahan negeri-negeri Melayu ketika itu, terutama sekali negeri Johor.
Ia bermula apabila Daeng Loklok ingin memerintah Johor tetapi tidak
dipersetujui oleh pemerintah negeri Johor Riau Lingga ketika itu, iaitu Raja Kechil.
Ini menyebabkan Daeng Loklok atau Bendahara Husain meminta bantuan Raja-Raja
Bugis untuk menumpaskan Raja Kechil. Bermula dari sinilah campur tangan Bugis
di Tanah Melayu. Malah,Raja Ali, anak Daeng Chelak, Raja Lumu, dinobatkan
sebagai Sultan Selangor pertama.
Bahasa Bugis
Konsonan Lontara
Etnik Bugis mempunyai bahasa tersendiri dikenali sebagai
Bahasa Bugis (Juga dikenali sebagai Ugi). Konsonan di dalam Ugi pula di kenali
sebagai Lontara yang berdasarkan tulisan Brahmi.
Tanpa sokongan pantisan yang betul, anda mungkin akan
melihat tanda soal, petak, simbol dsb. bukannya lontara.
basa ugi
wilayah Sulawesi
Selatan, Sabah, Semenanjung Melayu
asli penutur 3.5
hingga 4 juta (tiada tarikh)
keluarga bahasa
Bahasa Austronesian
Melayu-Polinesia (MP)
Nuklear MP
Sunda-Sulawesi
Sulawesi Selatan
Bahasa-bahasa Bugis
Bahasa Bugis
kod bahasa
ISO 639-2 bug
Bahasa Bugis (Juga dikenali sebagai Bugis, Basa Ugi atau
Ugi) dipertuturkan oleh etnik Bugis iaitu seramai 4 juta di Indonesia
(terutamanya Sulawesi Selatan) dan Malaysia. Bahasa Bugis tergolong dalam
keluarga bahasa Austronesia. Bahasa Bugis ditulis menggunakan konsonan Lontara,
berdasarkan konsonan Brahmi dan hari ini, ia turut ditulis dalam tulisan Rumi.
Contoh perkataan
Bahasa Melayu Bahasa
Bugis Ejaan dalam lontara
Makan Manré
Mandi Cemmé
Tidur Tinro
Matahari Esso
Bulan Uleng
Lelaki Anaburané
Perempuan Anadara
Besar Loppo
Kecil Kereni
Sedikit Céddé
Banyak Maéga
Suka Puji
Ya Iye
Tidak De
Bukan Tania
Bulan-bulan Bugis
No. Masihi Bugis
Rumi Lontara
1 Januari Naagai
2 Februari Palagunai
3 Mac Bisaakai
4 April Jettoi
5 Mei Sarawanai
6 Jun Pe'dara
8 Ogos Pacciekai
9 September Pociyai
10 Oktober Mangasierai
11 November Mangase'tiwi
12 Disember Mangalompai
Tulisan Bugis
Tulisan bugis adalah tulisan disusun berdasarkan bentuk alam
persekitaran tropika seperti bentuk gunung, bukit sungai dalam bentuk mudah dan
ringkas kerana kaedah penulisan (material penulisan) samada menggunakan lidi
/kayu atau menggunakan badek/kawali di atas daun lontar atau digarit (bukan
ukiran atau pahat) terus di atas tanah dan batu untuk tujuan komunikasi
dipersekitaran hutan tropika yang mempunyai persamaan ketara dengan pelbagai
tulisan di asia tenggara seperti tulisan rencong dan lampong dan lain-lain.
Corak tulisan ringkas ini amat penting sebagai alat komunikasi dalam persekitaran
mereka.
Sistem ejaan
Sistem ejaannya adalah sama seperti mana sistem ejaan
tulisan-tulisan yang wujud di asia tenggara lain, tidak sama dengan versi
tulisan di bawah pengaruh brahmi atau palava/kawi yang lain.
Sastera Bugis
La Galigo
La Galigo adalah epik terpanjang dunia. Ia wujud sebelum
epik Mahabharata. Ia mengandungi sebahagian besar puisi ditulis dalam bahasa
bugis lama. Epik ini mengisahkan tentang kisah Sawerigading, seorang pahlawan
yang gagah berani dan juga perantau. La Galigo tidak boleh diterima sebagai
teks sejarah kerana ia penuh dengan mitos dan peristiwa-peristiwa luar biasa.
Walaubagaimanapun, ia tetap memberi gambaran kepada sejarahwan mengenai
kebudayaan Bugis sebelum abad ke 14.
Sebahagian manuskrip La Galigo dapat ditemui di perpustakaan-perpustakaan
di Eropah, terutamanya di Perpustakaan Leiden. Terdapat juga 600 muka surat
tentang epik ini di Yayasan Kebudayaan Sulawesi Selatan dan Tenggara, dan
jumlah mukasurat yang tersimpan di Eropah dan di yayasan ini adalah 6000 tidak
termasuk simpanan oleh orang perseorangan.
Kitaran Hayat La
Galigo
Ringkasan Salasilah
La Galigo
Epik dimulai dengan penciptaan dunia. Ketika dunia ini
kosong (merujuk kepada Sulwesi Selatan), Raja Di Langit, La Patiganna,
mengadakan suatu mesyuarat keluaraga dari beberapa kerajaan termasuklah
Senrijawa dan Peretiwi dari alam ghaib dan membuat keputusan untuk melantik
anak lelakinya yang tertua, La Toge' langi' menjadi Raja Alekawa (Bumi) dan
memakai gelaran Batara Guru. La Toge' langi' kemudiannya berkahwin dengan
sepupunya We Nyili'timo', anak kepada Guru ri Selleng, Raja alam ghaib. Tetapi
sebelum Batara Guru dinobatkan sebagai raja di bumi, beliau harus melalui suatu
tempoh ujian selama 40 hari 40 malam. Tidak lama kemudiannya, beliau pun turun
ke bumi, dikatakan turun di Ussu', sebuah daerah di Luwu' dan terletak di Teluk
Bone. Batara Guru kemudiannya digantikan oleh anaknya, La Tiuleng dengan
memakai gelaran Batara Lattu'. Beliau kemudiannya mendapat dua orang anak
kembar iaitu Lawe atau La Ma'dukelleng atau Sawerigading (Putera Ware') dan
kembarnya, seorang anak perempuan bernama We Tenriyabeng. Kedua-dua kembar itu
tidak membesar bersama dan kemudian Sawerigading, yang pada mulanya menganggap
bahawa We Tenriyabeng tidak mempunyai hubungan darah dengannya, ingin berkahwin
dengannya. Tetapi disebabkan ini adalah suatu larangan, dia meninggalkan Luwu'
dan bersumpah tidak akan kembali. Dalam perjalannya ke Kerajaan Cina, beliau
telah mengalahkan beberapa pahlawan termasuklah pemerintah Jawa Wolio iaitu Setia
Bonga. Sesampainya di Cina, beliau berkahwin dengan Datu Cina iaitu We Cudai.
Sawerigading digambarkan sebagai seorang kapten kapal yang
perkasa dan antara tempat yang dilawati beliau ialah Taranate (Ternate di
Maluku), Gima (Sama ada Bima atau Sumbawa), Jawa Rilau' dan Jawa Ritengnga
(kemungkinan Jawa Timur dan Tengah), Sunra Rilau' dan Sunra Riaja (kemungkinan
Sunda Timur dan Sunda Barat) dan Melaka. Beliau juga dikisahkan melawat syurga
dan alam ghaib. Pengikut-pengikut Sawerigading terdiri daripada saudara-maranya
dari pelbagai rantau dan rombongannya selalu didahului oleh kehadiran tetamu
yang pelik seperti orang bunian, orang berkulit hitam dan orang berambut di
dada.
Sawerigading adalah ayahanda I La Galigo (gelaran Datunna
Kelling). I La Galigo juga seperti ayahandanya, seorang kapten kapal, seorang
perantau, pahlawan mahir dan perwira yang tiada tolok bandingan. Beliau
mempunyai empat orang isteri yang berasal dari pelbagai negeri. Seperti
ayanhandanya, I La Galigo tidak pernah menjadi raja.
Anak lelaki I La Galigo iaitu La Tenritatta' adalah yang
terakhir di dalam epik itu untuk dimahkotakan di Luwu'.
Kitaran epik ini merujuk kepada waktu dimana penempatan
Bugis berada di persisiran pantai Sulawesi. Ini dibuktikan dengan bentuk setiap
kerajaan ketika itu. Penempatan awal ketika itu berpusat di muara sungai dimana
kapal-kapal besar boleh melabuh dan pusat pemerintah pula terletak berdekatan
dengan muara. Pusat pemerintahan mengandungi istana dan rumah-rumah orang
atasan. Berdekatan dengan istana terdapat Rumah Majlis (Baruga) berfungsi untuk
tempat bermesyuarat dan tempat menyambut pedagang-pedagang asing. Kehadiran
pedagang-pedagang asing amatlaj dialu-alukan di kerajaan Bugis ketika itu.
Selepas membayar cukai, barulah pedagang-pedagang asing boleh berniaga.
Selalunya, pemerintah berhak berdagang dengan meraka menggunakan sistem barter,
diikiuti golongan atasan atau bangsawan dan kemudiannya orang kebanyakkan.
Perhubungan antara kerajaan adalah memalui jalan laut dan golongan muda
bangsawan selalunya diarah untuk merantau sejauh yang mungkin sebelum memikul
sebarang tanggungjawab dan Sawerigading dikatakan sebagai model mereka.
La Galigo di Sulawesi
Tengah
Nama Sawerigading I La Galigo cukup terkenal di Sulawesi
Tengah. Ini membuktikan bahawa kawsan ini mungkin pernah diperintah oleh
kerajaan purba Bugis iaitu Luwu'.
Sawerigading dan anaknya I La Galigo bersama dengan anjing
peliharaanya, Buri, pernah merantau melawat lembah Palu yang terletak di pantai
barat Sulawesi. Buri, yang digambarkan sebagai seekor binatang yang garang,
dikatakan berjaya mengundurkan laut ketika I La Galigo bertengkar dengan Nili
Nayo, seorang Ratu Sigi. Akhirnya, lautan berdekatan dengan Loli di Teluk Palu
menjadi sebuah tasik iaitu Tasi' Buri' (Tasik Buri).
Berdekatan dengan Donggala pula, terdapat suatu kisah
mengenai Sawerigading. Bunga Manila, seorang ratu Makubakulu menjemput
Sawerigading bertarung ayam. Akan tetapi, ayam Sawerigading kalah dan ini
menyebabkan tercetusnya peperangan. Bunga Manila kemudiannya meminta pertolongan
kekandanya yang berada di Luwu'. Sesampainya tentara Luwu', kekanda Bunga
Manila mengumumkn bahawa Bunga Manila dan Sawerigading adalah bersaudara dan
ini mengakhiri peperangan antara mereka berdua. Walaubagaimanapun, Bunga Manila
masih menaruh dendam dan dengan itu mengarahkan anjing beliau, Buri (anjing
hitam), untuk mengikuti Sawerigading. Anjing itu menyalak tanpa henti dan ini
menyebabkan kesemua tempat mereka lawati menjadi daratan.
Kisah yang lainnya yang terdapat di Donggala ialah I La
Galigo dikatakan terlibat dalam laga ayam dengan orang Tawali. Di Biromaru,
beliau berlaga ayam dengan Ngginaye atau Nili Nayo. Ayam Nili Nayo dinamakan
Calabae manakala lawannya ialah Baka Cimpolo dan ayam I La Galigo kalah dalam
perlagaan itu. I La Galigo kemudiannya meminta pertolongan daripada
ayahandanya, Sawerigading. Sesampainya Sawerigading, beliau mendapati bahawa
Nili Nayo adalah bersaudara dengan I La Galigo, kerana Raja Sigi dan Ganti
adalah sekeluarga.
Di Sakidi Selatan pula, watak Sawerigading dan I La Galigo
adalah seorang pencetus tamadun dan inovasi.
La Galigo Di Sulawesi
Tenggara
Ratu Wolio pertama di Buntung di gelar Wakaka, dimana
mengikut lagenda muncul dari buluh (bambu gading). Terdapat juga kisah lain
yang menceritakan bahawa Ratu Wolio adalah bersaudara dengan Sawerigading. Satu
lagi kisah yang berbeza iaitu Sawerigading sering ke Wolio melawat Wakaka.
Beliau tiba dengan kapalnya yang digelar Halmahera dan berlabuh di Teluk
Malaoge di Lasalimu.
Di Pulau Muna yang berdekatan, pemerintahnya mengaku bahawa
beliau adalah keturunan Sawerigading atau kembarnya We Tenriyabeng. Pemerintah
pertama Muna iaitu Belamo Netombule juga dikenali sebagai Zulzaman adalah
keturunan Sawerigading. Terdapat juga kisah lain yang mengatakan bahawa
pemerintah pertama berasal dari Jawa, kemungkinan dari Majapahit. Permaisurinya
bernama Tendiabe. Nama ini mirip dengan nama We Tenyirabeng, nama yang di dalam
kisah La Galigo, yang berkahwin dengan Remmangrilangi', bermaksud 'Yang Tinggal
Di Syurga'. Terdapat kemungkinan Tendiabe adalah keturunan We Tenyirabeng.
Pemerintah kedua, sama ada anak kepada Belamo Netombule atau Tendiabe atau
kedua-duanya, bernama La Patola Kagua Bangkeno Fotu.
Manakala nama-nama bagi pemerintah awal di Sulawesi Tenggara
adalah mirip dengan nama-nama di Tompoktikka, seperti yang tercatat di dalam La
Galigo. Contohnya Baubesi (La Galigo: Urempessi). Antara lainnya ialah Satia
Bonga, pemerintah Wolio(La Galigo: Setia Bonga).
La Galigo Di
Gorontalo
Lagenda Sawerigading dan kembarnya, Rawe, adalah berkait
rapat dengan pembangunan beberapa negeri di kawasan ini. Mengikut lagenda dari
kawasan ini, Sarigade, putera Raja Luwu' dari negeri Bugis melawat kembarnya
yang telah hidup berasingan dengan ibubapanya. Sarigade datang dengan beberapa
armada dan melabuh di tanjung Bayolamilate yang terletak di negeri Padengo.
Sarigade mendapat tahu bahawa kembarnya telah berkahwin dengan raja negeri itu
iaitu Hulontalangi. Maka, beliau bersama-sama dengan kekanda iparnya bersetuju
untuk menyerang beberapa negeri sekitar Teluk Tomini dan membahagikan
kawasan-kawasan itu. Serigade memimpin tentera berkeris manakala Hulontalangi
memimpin terntera yang menggunakan kelewang. Setelah itu, Sarigade berangkat ke
Cina untuk mencari seorang gadis yang cantik dikatakan mirip dengan saudara
kembarnya. Setelah berjumpa, beliau terus berkahwin dengannya.
Terdapat juga kisah lain yang menceritakan tentang pertemuan
Sawerigading dengan Rawe. Suatu hari, Raja Matoladula terlihat seorang gadis
asing di rumah Wadibuhu, pemerintah Padengo. Matoladula kemudiannya berkahwin
dengan gadis itu dan akhirnya meneyedari bahawa gadis itu adalh Rawe dari
kerajaan Bugis Luwu'. Rawe kemudiannya menggelar Matoladula denhan gelaran
Lasandenpapang.
La Galigo Di Malaysia
Dan Riau
Kisah Sawerigading cukup terkenal di kalangan keturunan
Bugis dan Makasar di Malaysia. Ia dibawa sendiri oleh Bugis yang bermigrasi ke
Malaysia. Terdapat juga unusur Melayu dan Arab diserap sama.
Ketika abad 15, Melaka di bawah pemerintahan Sultan Mansur
Syah diserang oleh 'Keraing Semerluki' dari Makassar. Semerluki yang disebut
ini berkemungkinan adalah Karaeng Tunilabu ri Suriwa, putera pertama kerajaan
Tallo', dimana nama sebenarnya ialah Sumange'rukka' dan beliau berniat untuk
menyerang Melaka, Banda dan Manggarai.
Perhubungan yang jelas muncul selepas abad ke 15. Pada tahun
1667, Belanda memaksa pemerintah Goa untuk mengaku kalah dengan menandatangani
Perjanjian Bungaya. Dlaam perjuangan ini,Goa dibantu oleh Arung Matoa dari
Wajo'. Pada tahun berikutnya, kubu Tosora dimusnahkan oleh Belanda dan
sekutunya La Tenritta' Arung Palakka dari Bone. Ini menyebabkan ramai Bugis dan
Makassar bermigrasi ke tempat lain. Contohnya, serombongan Bugis tiba Di
Selangor dibawah pimpinan Daeng Lakani. Pada tahun 1681, seramai 150 orang
Bugis menetap di Kedah. Manakala sekitar abad ke 18, Daeng Matokko' dari
Peneki, sebuah daerah di Wajo', menetap di Johor. Sekitar 1714 dan 1716, adik
beliau, La Ma'dukelleng, juga ke Johor. La Ma'dukelleng juga digelar sebagai
Ketua Lanun oleh Belanda.
Walaubagaimanapun, keturunan Opu Tenriburong memainkan
peranan penting dimana mereka membuat penempatan di Kuala Selangor dan Klang
keturunan ini juga turut dimahkotakan sebagai Sultan Selangor dan Sultan Johor.
Malahan, kelima-lima anak Opu Tenriburong memainkan peranan yang penting dalam
sejarah di kawasan ini. Daeng Merewah menjadi Yang Dipertuan Riau, Deang Parani
berkahwin dengan puteri-puteri Johor, Kedah dan Selangor dan juga ayanhanda
kepada Opu Daeng Kamboja (Yang Dipertuan Riau ke tiga), Opu Daeng Menambun (menjadi
Sultan Mempawah dan Matan), Opu Daeng Cella' (berkahwin dengan Sultan Sambas
dan keturunannya menjadi raja di sana).
Pada abad ke 19, sebuah teks Melayu iaitu Tuhfat al-Nafis
mengandungi cerita-cerita seperti didalam La Galigo. Walaubagaimanapun, terdapat
perubahan-perubahan dalam Tuhfat al-Nafis seperti permulaan cerita adalah
berasal dari Puteri Balkis, Permaisuri Sheba dan tiada cerita mengenai turunnya
keturunan dari langit seperti yang terdapat di dalam La Galigo. Anak
perempuannya, Sitti Mallangke', menjadi Ratu Selangi, sempena nama purba bagi
pulau Sulawesi dan berkahwin dengan Datu Luwu'. Kisah tidak terdapat dalam La
Galigo. Walaubagaimnapun, puteranya iaitu Datu Palinge' berkemungkinan sama
dengan watak didalam La Galigo.
Sumber : Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dalam Naskah Belanda sebagaimana dimaksud di atas sebagai naskah kedua tentang sejarah Lingga Riau yang jelas menuliskan silsilah (stamboom) yang ditulis pada bulan januari 1855 oleh T.J. Willer, Residen Belanda yang dimuat dalam buku Bleeker et.al (1855) dalam Tidschrift voor Indische Tall Land en Volkenkunde pada halaman 411 dengan sub-judul "Stamboom der onderkoningen van Riouw". Susunan silsilah dimulai dari yang paling atas adalah Raja Bone (Koning van Boni) lalu tingkatan berikutnya turun ke anak-anaknya yaitu Raja Bone (Koning van Bone) dan Upu Prins van Bone (Pangeran Bone) yang kemudian turun ke level berikutnya adalah Daeng Marewa sebagai Yang Dipertuan Muda Riau I (paling kiri), lalu Daeng Parani (di tengah) dan Daeng Pali sebagai Yang Dipertuan Muda II (paling kanan). Generasi berikutnya adalah anak daeri Daeng Parani yaitu Daeng Kamboja sebagai Yang Dipertuan Muda Riau III, kemudian anak dari Daeng Pali yaitu Raja Haji sebagai Yang Dipertuan Muda Riau IV lalu kembali ke anak Daeng Kamboja yakni Raja Ali sebagai Yang Dipertuan Muda Riau V. Setelah ini, keturunan Daeng Pali yang lanjut meneruskan trah Bugis Bone di Kerajaan Lingga Riau. Dalam buku Belanda lainnya tahun 1870 disebut nama Daeng Cella' (Chelak) sebagai nama lain dari Daeng Pali.
ReplyDeletehttps://www.sapripamulu.com/2020/08/jejak-raja-bone-di-kerajaan-riau-lingga.html
nice description👍👍 I'm interested in how do you think that Bugis categorized as Malay but not independent ethic in Malaysia. Or this just for convenience of data collection?
ReplyDelete