PEJUANG, PAHLAWAN DAN WIRA KAMPUNG SABA YANG AGUNG HAJI
SAMAN BIN PENGARAH SAAT@ TENGKU SAAT, YANG DILUPAKAN
3 June 2010 at 22:06
Hasil Tulisan Oleh : Pengiran Haji Badaruddin bin Pengiran
Haji Damit
MUKADIMAH
Bagi menyampaikan maksud dan hasrat yang tersirat di dalam
hati mereka, orang tua-tua di zaman dulu selalu mengambil kesempatan masa yang
terluang, dengan rendah hati, kadang-kadang dengan sedih lagi sayu tetapi penuh
semangat seperti pejuang lakunya, di setiap kali masa yang lapang itu mereka
akan menggunakan masa itu bercerita kepada anak-anak, cucu-cucu dan
saudara-saudaranya terdekat dan yang rapat hubungan kekeluargaan dengan mereka,
mengenai kegemilangan, keperkasaan yang luar biasa bagaimana datuk nenek mereka
sanggup berkorban apa saja dengan tidak mengenal takut dan gentar serta tidak
sekali-kali memikirkan kesusahan dan akibat yang akan berlaku dan yang akan
menimpa kepada diri dan keluarga mereka, mereka sanggup ke hadapan menjadi
galang ganti bagi mempertahankan hak dan maruah diri, keluarga, raja, agama,
bangsa dan negara yang dicintai dari dijajah atau dari dikuasai atau dari
dirampas oleh orang asing, yang pada anggapan mereka tidak sepatutnya berlaku
dan tidak sepatutnya dibiarkan berlaku, bertindak melawan atau terpaksa bangkit
mempertahankan raja, negara, diri secara agresif dengan penampilan diri bersama
keluarga-keluarga dan sanak saudara yang lain demi bangkit melawan atas nama
mempertahankan hak dari dirampas oleh orang-orang asing itu, kerana mereka,
orang-orang tua, datuk nenek kita itu pun tahu bahawa mempertahankan hak itu
adalah wajib, wajib yang mutlak, kewajipannya tidak boleh ditawar dan tidak ada
tawar-menawar lagi.
Kata orang tua-tua putus makrifat, hitam atau putih, menang
atau kalah, susah atau senang tidak lagi diambil kira, kerana perjuangan itu
bukan berharap pujian, bukan berharap sanjungan, bukan berharap pangkat dan
tidak berharap balasan dan tidak berharap gelaran dan tidak berharap apa-apa
melainkan membela dan mempertahankan hak, kata orang tua-tua berjuang itu bukan
hanya di mulut, keberanian seseorang itu bukan hanya pada kata-kata, bukan
hanya cakap-cakap, bukan hanya berani di mulut, tetapi di dalam hati belum
mendapat ujian, orang-orang yang berani itu hanya akan terbukti di dalam
berjuang. Kata-kata hikmat inilah selalu didengar dari mulut orang tua-tua kita
bila ia bercerita sejarah kegemilangan datuk nenek mereka.
Di dalam kewajipan mempertahankan hak, orang tua-tua pun
pernah berpesan bahawa wajib mempertahankan diri, wajib mempertahankan nyawa,
wajib mempertahankan keluarga, wajib mempertahankan anak isteri, harta benda,
wajib mempertahankan maruah, wajib mempertahankan raja, agama, bangsa dan
negara. Jika terkorban atau mati di dalam mempertahankan hak itu. Di dalam
Islam adalah digolongkan kematian itu sebagai mati syahid. Biasanya siapa jua
yang hendak mempertahankan haknya itu jika ia tidak kukuh, dipandang tidak
berkebolehan atau dipandang tidak berkemampuan untuk membela diri, lalu mereka
selalu diremeh-temehkan kewibawaannya, dipuncang-puncangkan dengan diberi
tekanan atau ditekan, tidak dihargai, dihinakan dengan berbagai cara.
Walaupun jasanya tidak ada pada orang lain sebesar apa pun,
supaya mereka yang mempertahankan diri itu tidak akan bertindak, lalu dengan
apa cara sama ada cara halal atau sebaliknya ia akan dijatuhkan, sekalipun ia
berhak dan mempunyai hak untuk membela dirinya, tetapi peluang atau kesempatan
membela diri itu biasanya memang susah didapati kalau tidak ada kekuatan.
Menurut orang-orang tua kerana itulah mereka di zamannya sudah menjadi
kewajipan mereka mempunyai kekuatan anggota tubuh badan, hanya dengan kelebihan
adanya kekuatan lahir dan batin boleh bertahan dan boleh melawan musuh kerana
musuh itu pun mempunyai kekuatan yang belum kita ketahui, inilah juga yang
menyebabkan orang tua-tua dahulu berguru, belajar ilmu kependekaran, bertarak
di wasai-wasai untuk mendapat kuat, kebal, penimbul dan belajar ilmu kebatinan
secukupnya. Apalagi zaman itu zaman perkelahian, tumbuk dulu baru bertanya
sehingga akhirnya yang ditumbuk itu diketahui rupanya keluarga sendiri dan
bersaudara.
Demikianlah halnya pejuang-pejuang, pahlawan-pahlawan dan
wira-wira Kampong Saba pada masa itu selalu ditekan dan mendapat tekanan dari
kuasa besar Inggeris apabila mereka hendak menjajah Brunei, selalunya inilah
mukadimah awal apabila orang tua-tua memulakan cerita lisan mereka, boleh jadi
mukadimah mereka itu sebagai ingatan terus terang mereka supaya anak-anak,
cucu-cucu dan keluarga mereka yang mendengar cerita itu jangan melupakan
perjuangan datuk nenek mereka yang suci murni itu yang tidak dapat dikira lagi
dahsyat dan hebatnya perjuangan mereka itu.
Cerita lisan itu adalah satu bidang yang sangat berperanan
besar melahirkan cerita yang tersimpan di dalam ingatan orang tua-tua kita,
apalagi kalau cerita sejarah yang disampaikan melalui lisan itu diceritakan
sambung-bersambung, dari zaman bermulanya kejadian itu diceritakan kepada anak
cucu, cicit dan hingga kepada generasi di zaman ini.
Maka sudah tentu cerita yang diceritakan itu masih hangat
dan kehangatannya dirasakan oleh generasi yang akhir yang ada pada masa ini,
yang menyebabkan cerita itu sebagai cerita realiti, kerana ia diceritakan
melalui lisan tidak putus-putus diceritakan dari satu generasi ke generasi
berikutnya. Apalagi kalau fakta cerita itu tidak berubah walaupun
penyampaiannya dilakukan di dalam berbagai cara. Cerita lisan itu akan lebih
mantap lagi jika penerima cerita itu dari waris cerita yang diceritakan.
Begitulah dengan sejarah lisan, fakta, realitinya akan tetap
dapat dipelihara dari ditokok tambah atau dari perkara yang tidak ada diadakan
menjadikan sejarah yang diceritakan melalui lisan itu benar-benar berlaku.
Biasanya cerita sejarah melalui lisan itu akan lebih indah
lagi jika ada pihak ketiga iaitu cerita itu diceritakan oleh orang lain dari
keluarga yang empunya cerita seperti datuk nenek orang ketiga itu ikut
bercerita kepada anak, cucu cicit atau keluarganya, bagaimana datuk nenek
mereka juga ikut menyertai di dalam peperangan mempertahankan kedaulatan raja,
agama, bangsa dan Negara Brunei Darussalam pada masa itu, lebih elok dan cantik
lagi kalau ada pengkaji-pengkaji sejarah secara jujur menemui fakta yang sama
seperti yang diceritakan oleh banyak pihak terhadap cerita yang diceritakan
melalui lisan itu. Bukan hanya cerita yang dikutip daripada orang yang tidak
diketahui sumbernya apalagi yang tidak jelas kebenarannya.
Kita tidak salah meragui sejarah perjuangan datuk nenek kita
itu diceritakan oleh golongan yang ditentang oleh datuk nenek kita, kerana
sudah tentu pihak penjajah yang ditentang oleh datuk nenek kita dalam
mempertahankan ketuanan kita akan menyalahkan perjuangan datuk nenek kita dalam
banyak perkara, kerana memang di dunia ini dalam apa jua keadaan, biasa penyerang
atau orang yang hendak merampas hak orang lain, mereka akan mendakwa mereka
adalah benar, dalam pada itu mereka akan memburuk-burukkan pejuang-pejuang,
pahlawan-pahlawan dan wira yang mempertahankan hak mereka itu dengan beberapa
cara termasuk membuat cerita yang bertentangan dengan fakta, yakni cerita yang
sebenar berlaku yang patut diceritakan tidak diceritakan, sebagai misalan,
pembunuh pun ia tidak akan mengaku ia membunuh.
Walaupun ia sebenarnya yang membunuh kata orang tua-tua
orang yang zalim pun ia tidak mengaku ia zalim, walaupun ia sebenarnya zalim,
tidak berlaku adil itu adalah zalim dan pengertian adil itu biasanya boleh
disalahertikan sebagai alasan tidak disebut zalim atau tidak adil, bagi yang
merasa ia dibuat tidak adil maka ia akan menganggap ianya dizalimi hingga ada
yang berdoa: "Ya Allah tolonglah aku ke atas orang yang menzalimi
aku," gambaran orang tua-tua itu boleh jadi ada kebenarannya berdasarkan
pengalaman mereka di dalam membuat sukat-sukat dan perbandingan di zaman
dahulu, di zamannya dan di zaman ini.
Merekodkan sejarah dalam apa jua bentuknya adalah sangat
perlu dan penting, sekalipun pada sebahagian orang tidak perlu, tetapi sebagai
ristaan di kemudian hari sejarah itu sangatlah mustahak, kerana di dalam
sejarah itu peristiwa yang berlaku antara satu dengan yang lain adalah tidak
sama, sama ada tujuan dan maksud satu-satu perkara itu berlaku atau suasana dan
keadaan yang menyebabkan berlakunya perkara yang telah berlaku itu. Sedangkan
sejarah para nabi dan rasul pun direkodkan oleh Allah Ta’ala di dalam
Al-Qur’an, ia direkodkan sudah tentu untuk contoh teladan, demikianlah halnya
sejarah pejuang orang-orang tua kita mungkin boleh dijadikan seperti itu.
Tidak banyak kita jumpai atau membaca buku atau
tulisan-tulisan yang lengkap mengenai dengan pejuang orang-orang tua dahulu, di
dalam menebus maruah, kegemilangan datuk nenek kita yang berjasa berkorban apa
saja demi kasih sayang dan taat setia mereka yang tidak berbelah bahagi kepada
raja yang dikasihi, agama, bangsa dan negara, terutamanya perjuangan mereka
dalam menegakkan dan mempertahankan kedaulatan raja, agama, bangsa dan negara,
apalagi di dalam perjuangan mengekalkan serta mengukuhkan hak ketuanan bangsa
dan negara, kerana perjuangan ke arah itu bukan satu perkara mudah dan senang.
Perkara asas untuk merekodkan sejarah kegemilangan mereka
itu, perkara besarnya ialah bagi mendapatkan fakta sejarah itu, cerita yang
benar dan tulen dari kejadian yang berlaku itu, apalagi sumber-sumber bertulis
yang khas mengenainya langsung tidak ada, ini kerana orang-orang tua kita di
zaman itu kebanyakannya tidak pandai menulis walaupun ada yang hanya pandai
membaca, walaupun ada yang pandai menulis, mereka tidak mahu merekodkan di
dalam tulisan kerana perkara seperti ini seolah-olah mesti dirahsiakan, kerana
satu-satu peperangan atau perkelahian itu tidak perlu dikhabarkan malahan tidak
perlu dibesar-besarkan kerana ia boleh memberi malu. Mereka khuatir kalau perjuangan
atau perkelahian itu boleh menjatuhkan maruah mereka, menghina dan memalukan di
atas perjuangan mereka, apalagi jikalau disalahertikan tujuan perjuangan mereka
itu, perkataan inilah yang pernah didengar dari orang-orang tua.
Penyampaian cerita orang-orang tua yang mencipta sejarah
gemilang di zamannya ada yang hanya diceritakan melalui lisan itu kadang-kadang
dilakukan secara rahsia, malah ada orang tua yang semacam memberikan amaran
kepada anak-anaknya supaya jangan menceritakan perkara yang diceritakan ini
kepada orang lain, yang seolah-olah cerita yang disampaikan itu untuk
pengetahuan anak-anaknya dan keluarganya sahaja.
Dari cerita orang tua-tua, ada juga cerita-cerita sejarah
mereka itu direkodkan melalui tulisan tangan, sama ada diceritakan kejadian itu
terus-menerus, malahan ada juga yang diceritakan melalui syair dan pantun,
sayangnya bekas tulisan tangan syair dan pantun yang ditulis itu ada yang telah
reput dan rosak menjadi habuk kerana disimpan di dalam peti kaban (sejenis tong
yang dibuat dari kayu) yang rapat, yang menyebabkan udara pun tidak boleh
keluar masuk atau mungkin juga kerana kertas yang digunakan itu tidak
berkualiti atau kerana sebab-sebab lain seperti disimpan terlalu lama di dalam
kaban itu.
Kini datuk nenek dan orang-orang tua kita yang banyak
menyimpan sejarah, dan mengetahui sejarah perjuangan pahlawan-pahlawan datuk
nenek kita itu telah pergi meninggalkan kita dan mereka tidak lagi bersama
kita. Mereka pergi tidak akan kembali. Mereka telah pergi silih berganti, kita
pun akan pergi mengiringinya bergilir-gilir, semuanya pergi membawa sejarah
yang dilalui atau yang diketahuinya, jika mereka tidak menceritakannya maka
sejarah itu akan pupus, apalagi jika di zaman ini kita tidak menghiraukan
sejarah itu, walaupun baharu di akhir-akhir ini kebanyakan dari kita banyak
yang membuat penyelidikan, berusaha mengumpul dan membuat salasilah, kalau ia
tidak digunakan sebaik-baiknya ia hanya menjadi sejarah yang dilupakan.
Ada sebahagian kita masih beruntung kerana selalu atau
pernah mendapat cerita lisan dari datuk nenek, ibu bapa, indung petuan,
indung-indung bapa dan saudara-saudara lain yang mengetahui. Sejarah yang sama
mengenai perjuangan pahlawan-pahlawan Brunei itu dengan adanya
pertemuan-pertemuan, perjumpaan kekeluargaan maka sejarah itu dapat dikongsikan
bersama kerana masing-masing mempunyai maklumat yang tertentu dan berbeza-beza
yang mempunyai cerita pada orang yang sama, dengan adanya maklumat yang
terkumpul itu di dalam sejarah yang sama maka akan mengukuhkan lagi sejarah
yang diceritakan terutamanya yang diterima dari orang-orang tua melalui lisan
itu. Saya ulangi lagi iaitu kita bukan tidak percaya kepada tulisan orang-orang
lain atau orang-orang barat mengenai perjuangan datuk nenek kita, malah kita
patut tidak percaya sepenuhnya tulisan-tulisan dan catatan-catatan orang-orang
Barat itu, terutamanya kalau ada cerita-cerita yang mempunyai unsur-unsur yang
meremeh-temehkan perjuangan mereka, apalagi kalau perjuangan mereka itu
dipolitikkan kerana perjuangan datuk nenek kita adalah menentang mereka di
dalam perjuangan mempertahankan hak dan kedaulatan raja kita, agama, bangsa dan
negara kita dari dijajah dan dikuasai.
Bila kita kalah bererti kita tetap akan dijajah dan kita
tidak bebas mencorak negara kita, ertinya maruah raja, agama, bangsa dan negara
tergadai. Maka akhirnya sekarang terbukti apa yang dihalang dari berlaku oleh
pahlawan-pahlawan Brunei itu telah terjadi, ibarat nasi telah menjadi bubur.
Walaupun apa yang berlaku, genarasi yang ada pada masa ini mestilah mempelajari
sejarah, perjuangan pahlawan-pahlawan Brunei itu, yang jelas kepada kita ialah
berlakunya perkelahian dan peperangan sesama sendiri dan bangsa sendiri
dijadikan alat oleh orang-orang Inggeris untuk menyampaikan maksud mereka yang
tersirat di dalam tujuan mereka sebenar, mereka awalnya membantu satu pihak dan
menentang pihak lain seperti ‘tunjuk lurus kelengkeng berkait’ akhirnya dua-dua
kalah yang menentang menerima kekalahan yang dibantunya pun kalah sama-sama
kalah yang akhirnya orang-orang Inggeris yang menang kita hanya digunakan untuk
mencapai maksudnya itu.
Di zaman ini perkara itu sudah semacam wajib menjadi
pelajaran kepada kita jangan sampai ‘pisang berbuah dua kali’ orang tua-tua
pernah mengatakan bahawa di zaman ini juga mungkin ada unsur-unsur seperti itu
dan jangan lupa ‘semut mati kerana gula’ dalam manis tersimpannya racun
berbisa.
TOKOH
Nama tokoh ini ialah Haji Saman bin Pengarah Saat @ Tengku
Saat bin Nakhoda Dato Samad @ Tengku Samad @ Tengku Brahim bin Dato Kamis @
Sultan Mohammad Ali (Raja Siak) (Makamnya di Bukit Lasak Jalan Sungai Asam,
Mukim Lumapas Daerah Brunei) ibnu sultan @ Raja Rabeilalam @ Raja Alam (Raja
Siak) ibnu Raja Kecil @ Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah @ Raja Siak @ Raja Johor
@ Raja Lingga @ Raja Bentan ibnu Sultan Mahmud Shah II @ Sultan Mahmud Mangkat
Di Julang @ Sultan Johor ke-10 ibnu Sultan Ibrahim Shah Sultan Johor ke-9 ibnu
Raja Bajau (Yang Di-Pertuan Muda Johor dan Pahang ibnu Sultan Abdullah Mu'ayat
Shah Sultan Johor ke-7 ibnu Sultan Muzaffar Shah II Sultan Johor ke-3 ibni
Sultan Alauddin Riayat Shah II (Sultan Ali) Sultan Johor ke-2 ibni Sultan
Mahmud Shah I Sultan Melaka terakhir (1488-1511)- (Melaka jatuh di tangan
Portugis dalam tahun 1511 Masihi) ibni Sultan Alauddin Riayat Shah (Sultan
Melaka VII) ibni Sultan Mansyur Shah (Sultan Melaka VI) ibni Sultan Muzaffar
Shah (Sultan Melaka V) ibni Sultan Mahmud Shah (Sultan Melaka III) ibni Sultan
Megat Iskandar Shah (Sultan Melaka II) ibni Sultan Iskandar Shah (Raja
Singapura V dan Sultan Melaka I) ibnu Paduka Seri Maharaja ibnu Raja Muda Seri
Pikrama ibnu raja Kecil Besar (Seri Pikrama Wira) ibnu Sang Nila Utama (Seri
Tribuana) raja pertama yang membuka Temasik @ Singapura @ Johor Tua yang datang
dari Pelimbang (ia juga adalah raja yang berasal dari Raja Pelimbang)
bersambung keturunannya kepada Sultan Iskandar Zulkarnain dan sampai kepada
Nabi Allah Sulaiman.
Dato Kamis adalah datuk kepada Haji Saman yang asalnya
adalah Raja Siak seperti yang dicatatkan di awal rencana ini iaitu Sultan
Muhammad Ali yang telah menyelamatkan diri dari perang saudara merebut kuasanya
sebagai Raja Siak dan akhirnya bersambung keturunannya di Brunei, dengan
memakai nama Dato Kamis saja, Dato Kamis berhijrah ke Brunei bersama adiknya
Raja Akil (Raja Siak) dengan memakai nama Nakhoda Kasim, ikut juga bersama
berhijrah ke Brunei ialah isteri Dato Kamis, anak lelakinya Tengku Brahim yang
memakai nama Dato @ Nakhoda Samad @ Tengku Samad dan tiga orang anak Tengku
Brahim iaitu Tengku Asmad, Tengku Astar dan Tengku Saad @ Tengku Brahim @
Nakhoda / Dato Samad @ Tengku Samad berkahwin lagi di Brunei dengan orang Saba
keturunan Sulu melahirkan empat orang anak diberi nama Mahat, Suma, Angsa dan
Pengarah Cheteria, dari anak Tengku Samad ini iaitu Tengku Asmad melahirkan
Tassim x Aminah, Metussin, Ahmad Jambu x Laminah, dan Samad x Kasum,
keempat-empat anak Tengku Samad ini adalah semuanya pejuang-pejuang besar yang
juga mempunyai daya kekuatan tubuh badan yang luar biasa seperti kebal, kuat,
penimbul. Mereka adalah sepupu kepada Haji Saman yang sama-sama mempertahankan
Brunei dari dicerobohi oleh Inggeris di dalam tahun 1846 Masihi itu dan
sama-sama ke Membakut menyerang kapal tentera Inggeris.
Tokoh ini, Haji Saman menurut cerita lisan orang tua-tua dan
orang-orang tua yang lain dari pancir keturunan Haji Saman, orang tua-tua itu
menerima cerita dari datuk nenek mereka juga melalui cerita lisan cerita itu
bersambung diterima mereka dari datuk nenek mereka sebelum itu. Mereka
menceritakan bahawa Haji Saman ini adalah pejuang besar membebaskan Brunei dari
dijajah oleh Inggeris yang dipimpin oleh James Brooke itu. Haji Saman ini
dikenali juga di Membakut dan di Sabah dengan nama Haji Mat Saman dan Haji
Mohd. Saman.
Di zamannya, nama Haji Saman ini sangat dikenali dan
termasyhur dengan kegagahannya dan keberaniannya menentang Inggeris, ia
dikenali bukan saja di Brunei malahan di Sabah dan di Sarawak, lagi pun
hubungan orang Brunei dengan orang Sabah dan Sarawak masih rapat disebabkan
orang-orang Brunei, Sabah dan Sarawak mempunyai ikatan kekeluargaan yang masih
rapat, apalagi Sabah dan Sarawak di masa itu sebahagian besarnya di bawah
pemerintahan Brunei. Di masa penentangan Haji Saman terhadap Inggeris itu,
orang-orang Inggeris menganggap Haji Saman seperti duri dalam daging dan ia
mesti dihapuskan.
Bagi Haji Saman, niat jahat dan niat buruk orang-orang
Inggeris hendak menghapuskannya itu dipandangnya tidak endah saja, malah
diketawakannya kerana bukannya mudah hendak menghapuskan Haji Saman itu, ini
yang diceritakan oleh orang tua-tua kerana Haji Saman adalah wira Kampong Saba
yang ditakuti oleh orang-orang Inggeris, bukan sebarang orang, bukan
calang-calang orangnya, ia adalah wira yang ‘betaras’, ia membuat tentangan
kepada orang-orang Inggeris bukan hanya mengharap rahang dengan gigi, segala-galanya
telah diambil kira terutamanya cara-cara ia bertindak bagaimana ia mengatur
strategi penempatan orang-orang yang menyerang dan persiapan-persiapan untuk
mempertahan diri, semuanya telah dilengkapkannya.
Haji Saman mempunyai keistimewaannya yang tersendiri, ia
adalah wira yang berjiwa besar, bersemangat waja yang tinggi, tahan lasak,
tekun dan selalu ingat di dalam sebarang tindakan dan pekerjaan. Seorang yang
licin dan lincah di dalam pergerakan dan tindakannya. Jiwa dan dirinya tetap
kukuh, tidak pernah kenal takut. Haji Saman terkenal di zamannya sebagai
seorang yang mempunyai kekuatan anggota yang luar biasa, kebal, penimbul,
bungkasan, mempunyai ilmu boleh menghilangkan diri (boleh tidak menampakkan
dirinya pada pandangan orang dan musuh). Ia juga dikatakan boleh berjalan di
atas air. Semasa ia menunaikan fardu haji di Mekah ia pernah tinggal menaun
empat ke lima tahun di Tanah Suci itu bagi mempelajari dan mendalami ilmu-ilmu
keagamaan. Ia pernah dikatakan pada masa jemaah-jemaah haji masih lagi berada
di dalam pelayaran di dalam kapal. Ia dikatakan telah berada di rumahnya lebih
dahulu padahal ia bersama-sama jemaah haji pada awalnya di dalam kapal haji
itu.
Pada masa itu dikatakan tidak banyak orang-orang Brunei naik
haji ke Mekah, kerana pada masa itu susah untuk mendapatkan wang, lagi pun
perjalanan menunaikan haji itu adalah terlalu susah berbulan-bulan di laut,
kalau tidak mempunyai semangat, kesabaran dan ketahanan diri yang kuat, hati
yang cekal, apa lagi kalau tidak mempunyai keberanian dan peribadi yang kukuh
dan pegangan ugama yang kuat, sudah tentu ibadat Haji itu tidak dapat
ditunaikan pada masa itu. Haji Saman ini juga digolongkan sebagai seorang yang
warak dan alim. Yang mempunyai fikiran yang tinggi kerana itu ia sangat
diperlukan oleh Sultan Omar Ali Saifuddin II bagi menasihati sultan di dalam
apa jua keadaan. Jika dilihat dari salasilah pancir keturunan Haji Saman ini
dari awal-awal lagi, menunjukkan ia adalah waris dari pejuang-pejuang dan
wira-wira yang berasal dari tanah seberang (Indonesia dan Semenanjung Tanah
Melayu dan Temasik @ Singapura @ Johor Tua).
Haji Saman dan semua adik-beradiknya telah diasuh oleh
bapanya bersama adiknya Beliau Badar kerana dengan asuhan kependekaran kerana
zaman itu sangat memerlukan ilmu seperti itu, begitu juga dengan ilmu ketahanan
diri. Di dalam asuhan bapa mereka keduanya seperti anak kembar sama-sama
mempunyai tubuh yang besar dan jagau dan mempunyai kekuatan luar biasa, kedua
bersaudara Haji Saman dan Beliau Badar adalah anak yang kebongsuan laki-laki
bagi Pengarah Saat. Sudah tentu anak yang kebongsuan itu apalagi laki-laki yang
mempunyai bakat sebagai wira akan dijagai sebaiknya dan diturunkan ilmu-ilmu yang
bertepatan dengan waktu itu. Waktu itu adalah zaman perkelahian. Zaman beradu
kuat. Barang siapa tidak mempunyai kekuatan dan tidak mempunyai ilmu dunia
sudah tentu akan tewas oleh orang-orang yang kuat dan berilmu dunia dari
mereka. Masa itu kekuatan, kebal, penimbul dan lain-lain ilmu yang luar biasa
akan disanjung dan dihormati serta ditakuti.
Haji Saman mempunyai sepuluh orang adik-beradik itu ialah :
1) Mailamah. 2) Nurifah. 3) Kajibah. 4) Laminah. 5) Pengarah DiGadong Laman @
Sulaiman. 6) Untak. 7) Abd. Kahar. 8) Haji Saman. 9) Badar @ Beliau Badar. 10)
Zainaf. Walaupun Pengarah Saat mengutamakan asuhan kedua anak bongsunya iaitu
Haji Saman dan Beliau Badar. Anak-anaknya yang lain baik anak-anaknya laki-laki
semua diajar ilmu-ilmu mempertahankan diri itu. Apalagi keturunan mereka dari
zaman dahulu memang bukan sebarang orang.
Pengarah Saat @ Tengku Saat bin Dato Samad, juga bukan
sebarang orang, bukan calang-calang juga orangnya. Ia adalah orang sultan,
orang istana di zamannya. Sultan Muhammad Jamalul Alam I bukan sahaja selalu
berdampingan dengannya malahan ia sebagai sahabat rapatnya yang tidak pernah
berenggang di masa susah dan di masa senang. Persahabatan Pengarah Saat dengan
Sultan Muhammad Jamalul Alam I sebenarnya telah wujud sebelum baginda
ditabalkan menjadi sultan.
Apa jua kejadian yang berlaku, Pengarah Saatlah orangnya
yang pertama akan ke hadapan sebagai galang ganti. Begitulah hubungan mereka
sebagai sahabat seperti isi dengan kuku. Hubungan awal yang rapat antara Sultan
Muhammad Jamalul Alam I dengan Pengarah Saat itulah yang menyebabkan rapatnya
lagi hubungan anak-anak dan keluarga Pengarah Saat dengan istana.
Semasa hayatnya Sultan Muhammad Jamalul Alam I pernah
berpesan kepada Pengarah Saat supaya ia akan dapat menolong menasihati dan
memata-matai anakanda baginda Pengiran Muda Omar Ali Saifuddin (sebelum menjadi
sultan lagi) amanah ini tidak disia-siakan oleh Pengarah Saat sehingga Sultan
Muhammad Jamalul Alam I menaiki takhta sebagai Sultan Brunei yang ke-20
(1806-1807) beberapa bulan sahaja hingga baginda menjadi sultan, baginda
lindung. Kerana itulah Pengiran Muda Omar Ali Saifuddin apabila ditabalkan
menjadi Sultan Brunei dalam usianya yang masih muda itu baginda sentiasa di
dalam jagaan Pengarah Saat dan anak-anaknya. Orang tua-tua pernah mengatakan ke
laut sama ke laut sama ada membalat, mengilong, mengabat, merambat, mengupang,
meniram dan apa-apa saja kerja laut Sultan Omar Ali Saifuddin II tetap dibawa
bersama demi untuk keselamatannya. Oleh kerana pada masa itu Sultan Omar Ali
Saifuddin II itu walaupun telah menjadi sultan tetapi baginda masih kecil.
Baginda tidak boleh menjalankan pentadbiran negara. Lalu
jawatan sultan itu diambil alih atau dipangku oleh Pengiran DiGadong ayah
Pengiran Muda Tengah Muhammad Kanzul Alam, bergelar Sultan Muhammad Kanzul Alam
menjadi Sultan Brunei yang ke- 21. Baginda menjadi Sultan Brunei kira-kira 22
tahun iaitu tahun 1807-1829. Apabila baginda di dalam gering (sebelum lindung)
putera baginda yang bernama Pengiran Muda Muhammad Alam berhasrat supaya dia
diangkat menjadi sultan dengan tidak menghiraukan Sultan Omar Ali Saifuddin II
yang telah ditetapkan menjadi Sultan Brunei itu. Maka akhirnya ditabalkanlah
Pengiran Muda Muhammad Alam supaya menjadi sultan ke-22 tahun 1825-1828
bergelar Sultan Muhammad Alam yang juga terkenal sebagai Sultan Marak Berapi
kerana ilmunya yang luar biasa. Sultan Muhammad Alam menjadi Sultan hanya
selama kira-kira dua tahun. Selepas itu, Sultan Omar Ali Saifuddin II mengambil
alih menjadi Sultan Brunei yang ke-23 (1829-1852).
HUBUNGAN KEKELUARGAAN
Hubungan keluarga diraja (Sultan Omar Ali Saifuddin II) dan
keluarga Pengarah Saat tetap semakin kukuh apalagi keluarga dan anak-anak
Pengarah Saat selalu dan sentiasa memberikan bantuan dan perlindungan kepada
Sultan Omar Ali Saifuddin II itu malahan Sultan Omar Ali Saifuddin II
mengharapkan perlindungan dari Pengarah Saat dan anak-anaknya di dalam apa jua
keadaan taat setia mereka tidak berbelah bahagi tetap kukuh mereka bersedia
sebagai galang ganti bagi melindunginya. Pada masa lain kuasa Allah telah
berlaku Sultan Omar Ali Saifuddin II telah memperisterikan Dayang Zaidah anak
kepada Pengarah DiGadong Laman @ Sulaiman iaitu cucu kepada Pengarah Saat
dengan perkahwinan mereka itu bertambah-tambah eratlah lagi hubungan
kekeluargaan di antara Pengarah Saat berserta anak-anaknya dengan Sultan Omar
Ali Saifuddin II yang menyebabkan apabila berlaku satu-satu perkara kepada
Sultan Omar Ali Saifuddin II anak-anak Pengarah Saat akan tampil ke hadapan
terutama Haji Saman dan Beliau Badar. Mereka berdua sentiasa ke hadapan sebagai
pengawal peribadi sultan, sekali gus dalam apa jua keadaan dan perkara Haji
Saman dan Beliau Badar dijadikan sebagai orang kanan kepada sultan.
Segala cadangan dan nasihat Haji Saman dan Beliau Badar akan
didengar dan diguna pakai oleh sultan. Apalagi Dayang Zaidah binti Pengarah
DiGadong Laman @ Sulaiman menjadi isteri sultan. Maka Dayang Zaidah diberikan
gelaran 'Tuan' yang menjadikan namanya Tuan Zaidah, kerana inilah sebenarnya
mengapa Haji Saman dan Beliau Badar merasa lebih bertanggungjawab, taat
setianya dan kasih sayangnya kepada sultan bertambah-tambah, apalagi Tuan
Zaidah adalah anak kemanakan kepada Haji Saman dan Beliau Badar yakni Tuan
Zaidah itu adalah anak kepada abang mereka. Bukan sahaja kerana kasih sayang
dan taat setianya kepada sultan sebagai kepala negara tetapi sultan telah
dianggap sebagai darah dagingnya kerana anak sultan akan lahir di masa akan
datang bersama isterinya Tuan Zaidah, sudah tentu darah yang mengalir di tubuh
anak sultan itu adalah sebahagian dari darah dagingnya jua. Inilah juga
menambahkan lagi tanggungjawab taat setia mereka kepada sultan tidak akan
putus. Orang tua-tua zaman dulu, hubungan keluarga mereka sangat erat. Hubungan
keluarga itu dijaga dengan sebaik-baiknya. Jangan sampai putus ‘biar cangkik
jangan putus’, ‘biar retak jangan pecah’ dicubit paha kiri, paha kanan terasa
sakit.
Begitulah hangat dan kuatnya hubungan kekeluargaan orang
tua-tua zaman dahulu hingga jika mendengar sahaja sanak saudara itu dipukul, di
dalam makan pun akan bangun membantu sanak saudara yang dipukul itu. Hidangan
nasi yang dimakan itu ditinggalkan kerana lebih mustahak membela keluarga
daripada makan hingga berlakulah perkelahian apalagi tindakan undang-undang
pada masa itu tidak ada atau tidak dilakukan terhadap sebarang perkelahian yang
berlaku. Sehingga orang tua-tua berfalsafah ‘inda karing darah’ ertinya kalau
berkelahi sampai menumpahkan darah, belum kering darah yang tumpah itu, sanak
saudara sudah datang memberikan bantuan. Begitulah kuatnya hubungan dalam
bersanak saudara itu sanak saudara itu diutamakan. Malahan di dalam tahun 50
masih lagi wujud semangat kekeluargaan dan bersanak saudara tetap masih kukuh
dan mantap. Sebagai misalan bila ada hari-hari perayaan sultan, maka
orang-orang bergelar di Kampong Saba bersama-sama dengan anak-anak buah mereka
di Kampong Saba akan bersiap-siap dengan menyediakan perahu besar digimbar dua
dinamakan Gegandong.
Gegandong itu akan dihiasi dengan bendera-bendera kecil dan
besar, perayaan-perayaan itu akan meriah dengan penyertaan hampir semua
penduduk-penduduk Kampong Saba, perahu-perahu besar dan kecil dihias, pendeknya
pada masa itu kemeriahan apa jua perayaan disambut dengan luar biasa, sehati
sejiwa bergabung tenaga untuk menjalankan apa jua aktiviti hari kebesaran,
dengan penuh rela, ikhlas dan jujur, rela berkorban apa saja bagi hari-hari
kebesaran negara. Hari ini ia telah semakin pupus, pudar dan mungkin akan
hilang dan berkurangan hanya akan tinggal adalah nafsu-nafsi saja. Perkara ini
berlaku disebabkan suasana hari ini terutamanya masa yang tidak mencukupi untuk
berjumpa keluarga disebabkan pekerjaan, menghantar dan mengambil anak sekolah,
kerana masing-masing tinggal berjauhan apalagi masa ini amalan bergotong-royong
seperti bersama-sama membina rumah, teratak kahwin, berusah-rusah, bagi apa jua
majlis bergotong-royong itu telah hilang disebabkan kemudahan-kemudahan yang
ada pada masa ini dan lain-lain sebab yang tidak dapat dielakkan. Kita pun
tidak dapat meramal dan tidak tahu bilakah suasana kekeluargaan yang mesra
seperti di zaman dahulu itu akan dapat diwujudkan di zaman ini atau di zaman
akan datang.
Salam Sejahtera kepada penulis. terima kasih atas sumbangan disini. Tapi minta penulis check bahawa Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah itu adalah Bendahara kepada Sultan Mahmud Mangkat di julang. Sultan Mahmud tiada mempunyai anak sebab dia tidak berkahwin. Jadi bila dia mati bendahara yang mengambil alih tampuk sultan. Maka tamatlah leluhur Kesultanan Melaka atas kematian Sultan mahmud ini. Saya petik dari Sejarah Johor Lingga Pahang dari Cikgu Buyong bin Adil keluaran Dewan bahasa dan Pustaka. Allah taala ‘alam.
ReplyDeleteLAA....
DeleteBendahara kepada Sultan Mahmud Shah mangkat dijulang tu ialah Bendahara yang naik menjadi Sultan memakai gelaran Sultan Abd Jalil Paduka Sri Sultan ‘Abdu’l Jalil IV Ri’ayat Shah Zillu’llah fi al-’Alam bin Dato’ Bendahara Sri Maharaja Tun Habib Abdul Majid yang menjadi Sultan dan Yang di-Pertuan Besar Johor and Pahang memerintah dari tahun 1699 hingga 1718. Manakala Sultan Abd Jalil Rahmat Shah (kebetulan nama yang sama dengan Bendahara yang menaiki takhta slps Sultan Mahmud mangkat akibat ditikam oleh Megat Seri Rama yg bergelar Laksamana Bentan yang balik dari medan peperangan di Linggi atas perintah sultan itu telah dikhabarkan tentang kematian tragis isteri kesayangannya. Dikatakan isteri dihukum bunuh atas perintah Sultan). Dikatakan akibat perangai pelik (anda boleh cuba rujuk penulisan tentang perangai pelik ini) dan kezaliman Sultan Mahmud maka Paduka Bendahara Tun Abd Jalil telah merancang untuk menggulingkan raja sehingga permuafakatan komplot untuk membunuhnya tetapi ada dikalangan pembesar yang tidak setuju untuk menderhaka kepada Sultan terutamanya Orang Kaya Seri Bija Wangsa dan pengikutnya. Akhirnya orang kaya Seri Bija Wangsa juga dibunuh dan dikatakan pembesar pengikut Orang Kaya Seri Wija Wangsa telah melarikan anak Sultan Mahmud yang masih bayi/kecil (masih menyusu) ketika itu ke Pagar Ruyung (sila rujuk buku "Leaves of the Same Tree: Trade and Ethnicity in the Straits of Melaka", karangan Leonard Y. Andaya. Beliau merujuk kepada Hikayat Siak bahawa Raja Kecil atau Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah merupakan anakanda Sultan Mahmud Shah II). Dipendekkan cerita Sultan Abd Jalil Rahmat Shah inilah yang menyerang Bendahara Sultan Abd Jalil dan merampas kembali takhta Johor dlm tahun 1718. Bendahara Sultan Abd Jalil kemudiannya berundur ke Kuala Pahang dan mati dibunuh oleh Laksamana Sekam pada tahun 1720 yang dihantar oleh Raja Kecil@Sultan Abd Jalil Rahmat Shah. Baginda dimakamkan di Kuala Pahang. Raja Sulaiman anak kepada Bendahara Sultan Abd Jalil bersama-sama dengan Tun Abas dengan bantuan Bugis 5 bersaudara (boleh rujuk kisah ni dlm banyak penulisan) telah berjaya merampas kembali takhta Johor dan menghalau Sultan Abd Jalil@Raja kecil kembali ke Siak pada tahun 1723.Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah atau nama asalnya, Raja Sulaiman (mangkat 1760) ditabalkan sebagai Sultan Johor-Riau ke-13 oleh Bugis 5 Saudara pada 24 Zulhijah 1124 H bersamaan 4 Oktober 1722 M. Kesultanan Johor diperintah semula oleh keturunan Bendahara..Wllahualam Bissawab.
ReplyDelete