PRA-SEJARAH KAMPUNG TERAWI, PENAMPANG
Mengikut sejarah lisan yang dikisahkan, Kampung Terawi,
Kandazon, Kuai dan Mahandoi, serta Kampung-Kampung yang di sekelilingnya adalah
dihuni sejak dari asalnya oleh orang-orang Kadazandusun. Cara kehidupan yang
dijalani oleh nenek-moyang pada ketika itu berpegang kepada kuasa dalam tangan
sendiri.
Siapa yang kuat dialah yang berkuasa. Seteru atau pihak musuh sudah
pasti akan kecut dan takut pada ‘huguan siou’ atau pendekar terbilang yang
berkuasa pada ketika itu. Diantara yang termashur pada ketika itu dan masih
disebut-sebut sehingga kini ialah si Monsopiad daripada Kampung Kuai/Kandazon,
Gumantang daripada Kampung Kepayan, Manggung Buntol, dan lain-lain lagi.
Sehingga sekarang masih lagi terdapat keturunan daripada huguan siou ini.
Adat
yang diamal pada ketika itu ialah adat kebudayaan turun-temurun. Nenek-moyang
kita pada ketika itu juga amat percaya kepada Tuhan – tetapi cara pendekatan
mereka untuk menyembah Tuhan adalah berlainan sekali – iaitu lebih berfokuskan
melalui pengamalan adat budaya daripada ritual kepercayaan keagamaan. Walaupun
budaya tradisi magang, humabot, monogit, momohizan, magavau, manavit, modsopi
dan beberapa cara lain yang digunakan dalam acara penyembahan tidak lagi
kelihatan di Zon Terawi, tetapi dalam banyak hal ia boleh dipelajari sebagai
satu pendekatan bagi menyatukan serta mendisiplin kehidupan masyarakat secara
keseluruhannya pada ketika itu.
Justeru itu, cara kehidupan yang diamalkan oleh nenek-moyang
pada ketika itu lebih berfokuskan kepada adat iaitu kebudayaan dan bukannya
acara keagamaan iaitu kepercayaan. Budaya inilah yang membentuk tatacara dan
tatasusila serta keharmonian hidup bermasyarakat ketika itu. Dalam erti kata
lain, budaya inilah yang membentuk atau disebatikan dalam kehidupan seharian.
BAGAIMANA KAMPUNG TERAWI MENDAPAT NAMA?
Selang beberapa lama selepas itu, tibalah pula para saudagar
dari negara Brunei. Mereka berlabuh dan singgah di tempat yang sama dengan
persinggahan para misionari tadi. Memandangkan para saudagar dari Brunei sampai
pada waktu malam dan bersempena dengan bulan Ramadhan iaitu bulan puasa bagi
umat Islam, mereka mengadakan sembayang terawih.
Dari peristiwa itu, Kampung
Tuaui telah dikenali sebagai Kampung TERAWI. Mereka ini pula telah diterima
atau disambut oleh para penatua pada ketika itu dan telah memberi kerjasama
sepenuhnya kepada para saudagar dari Brunei itu. Daripada penerimaan dan
kerjasama yang diberi itu maka seorang penatua dari Kampung Tuaui telah
dianugerahkan gelaran sebagai menteri oleh pemimpin orang Brunei. Penatua dari
Kampung Tuaui itu, seorang pemimpin perempuan yang dihormati serta disegani
oleh penduduk Kampung Tuaui pada ketika itu kerana keberaniannya, dikenali
sebagai Menteri Babu. Antara keturunan daripada Menteri Babu itu ialah moyang
kepada (Reverend) Fr. John Mansul.
Supaya tidak keliru, dijelaskan bahawa sebelum wujud nama
TERAWI yang ada ialah Kampung Tuaui berhampiran dengan Kampung Diompong dan
bersebelahan dengan Kampung Kandazon di hilir dan Kampung Bokok ke hulu Sungai
Moyog/ Putatan. Diingatkan bahawa Kampung Bokok Terawi dan Kampung Bokok
Mahandoi pada asalnya merupakan satu kawasan sebelum terjadinya sungai Tulangis
atau Sungai Moyog/ Petagas.
Kira-kira pada tahun 1959-1960, sekali lagi seorang Padri
telah sampai ke zon ini. Padri yang sangat aktif menjelajah ke seluruh pelusuk
zon ini untuk memberi kebaktian dan mengajar Khabar Gembira Kristus ialah Rev.
Fr. Jude. Seperti yang tercatat dalam sejarah, Kota Roma yang pernah menjadi
gelanggang pembunuhan penganut Kristian dan akhirnya Kota Roma juga menjadi
Pusat Pentadbiran Katolik. Begitulah hakikatnya, mengikut sumber yang
dipercayai, keturunan Menteri Babu jugalah yang pertama menerima Khabar Gembira
dan menganut agama Kristian Katolik.
KEDATANGAN PARA MISIONARI DAN BERMULANYA KHABAR GEMBIRA
Sekitar seratus tiga puluh tahun yang lalu, dikisahkan
bahawa beberapa saudagar dari luar negara, termasuklah saudagar Cina, telah
singgah di Kampung Bokok/Terawi. Mereka menghulu melalui Sungai Moyog/Putatan.
Pada masa yang sama, para pembawa Khabar Gembira Kristus atau Padri Katolik
juga telah sampai di Kampung ini. Mengikut aturan penuturan cerita ini, tempat
persinggahan atau dalam erti kata yang lain mendirikan pondok atau khemah
sebagai pusat misionari yang pertama di Penampang/Putatan oleh Padri tersebut
ialah di tapak bangunan Gereja Holy Nativity Terawi sekarang ini pada bulan Jun
1885. Dipercayai bahawa padri tersebut ialah Reverend Fr. Alexander Prenger.
Disebabkan dengan pengaruh adat dan budaya tradisi yang dianut turun-temurun,
penduduk kampung sama sekali tidak suka atas kedatangan para misionari
tersebut.
Pada mulanya, dikisahkan bahawa seorang padri (dipercayai
Reverend Fr. Prenger) telah dibenarkan untuk tinggal di Kampung Bokok/Terawi.
Beliau juga dikatakan tinggal bersama-sama sebuah keluarga semasa berada di
Kampung Terawi. Dituturkan bahawa keluarga tersebut merupakan umat Katolik yang
pertama di Kampung Terawi. Reverend Fr. Prenger kemudian dibantu oleh Reverend
Fr. Rientjes yang tiba pada awal tahun 1890. Malangnya Reverend Fr. Rientjes
mati lemas semasa berakit di pertemuan Sungai Moyog/ Putatan/Petagas
berhampiran dengan tapak lama Gereja Holy Nativity Terawi pada 15 Mei 1891.
Apabila diketahui bahawa misi padri tersebut bertujuan untuk
mengKristiankan penduduk setempat maka beliau pun diusir. Ketua Kampung pada
ketika itu yang masih sangat kuat dengan pegangan tradisi adat orang
Kadazandusun turun-temurun telah memimpin pengusiran itu.
Mengikut penuturan lisan yang lain, punca pengusiran tersebut
bukan hanya disebabkan oleh aktiviti ‘pengkristianan’ tetapi dasar pengambilan
tanah yang merangkumi semua kawasan Kampung Terawi, Kuai/Kandazon, Mahandoi
hingga ke Kampung Tonggihan oleh Syarikat Berpiagam British (British Chartered
Company) pada ketika itu. Disebabkan para misionari yang datang juga mempunyai
rupa kulit yang sama (orang putih) maka para padri tersebut pun mendapat
tempiasnya. Tambahan pula Kerajaan Brunei memang kuat pengaruhnya terhadap
Ketua Kampung Kampung Terawi yang telah dianugerah pangkat sebagai *Menteri
Babu (setaraf dengan menteri penuh dan kerap hadir ke Istana Brunei).
Dikisahkan juga, sebelum tragedi pengusiran, padri tersebut
telah memilih tanah rizab Kampung Bokok Terawi termasuk tapak lama dan baru
bangunan Gereja Holy Nativity dan Balairaya Kampung Terawi sekarang ini sebagai
tempat yang telah dipilih amat sesuai untuk membina gereja, sekolah dan klinik.
Kawasan yang dipilih ini dipercayai juga merangkumi kawasan perkuburan Bokok
Terawi serta kawasan-kawasan berhampiran dengannya. Ini dibuktikan bahawa
tempat tersebut merupakan satu-satunya kawasan perbukitan dan lembah strategik
yang dilalui sebuah sungai yang juga merupakan satu-satunya jalan penghubung
dunia luar ketika itu. Sungai tersebut ialah Sungai Moyog/Putatan.
Sungai Moyog/Putatan merupakan satu-satunya jalan penghubung
aktiviti perdagangan dan sudah pastinya Kerajaan Brunei mahu menguasai aset
penting ini. Ketika itu, Sungai Moyog yang menghubung Sungai Petagas hanya
merupakan sebuah parit kecil sahaja. Kampung Bokok Terawi dan Kampung Bokok
Mahandoi pada asalnya merupakan satu kawasan yang luas dan subur. Tetapi
kawasan Kampung Kotontogon (Terawi), Kodundungan (Sukod) dan Kampung Gambong
(Tonggihan Buit) yang merupakan kawasan sawah padi yang amat luas sering
mengalami masalah bekalan air.
Ini menyebabkan hasil padi (makanan utama
penduduk) sungguh tidak memuaskan. Maka, nenek-moyang yang tinggal di Kampung
Mahandoi, kebetulan juga mempunyai sawah padi yang luas di Kampung Kotontogon
dan Kodundungan dan Gambong, telah menutup saliran air sungai ke Putatan dengan
tujuan mengalihkan aliran air sungai ke parit yang sedia ada buat sementara
untuk membekalkan air ke sawah-sawah tersebut. Akan tetapi pada malam itu,
hujan turun dengan lebat, menyebabkan kederasan air memaksa parit yang pada
asalnya kecil menjadi besar seperti sebuah sungai. Begitulah penuturannya bagaimana
wujud Sungai Moyog/Petagas.
Di sebabkan pengusiran tersebut, maka para misionari
tersebut telah meneruskan pelayaran ke hulu dan menetap di Kampung Inobong,
Penampang. Di situlah para misionari memulakan kebaktian sehingga adat dan
kepercayaan Kristian Katolik berkembang. Bagaimanapun, sebelum itu, dikisahkan
bahawa padri tersebut telah singgah di suatu tempat di Kampung Dambai,
Penampang selama tujuh tahun sebelum menetap di Inobong. Selain itu,
sumbangan-sumbangan lain yang telah diberikan oleh para missionari tersebut
ialah pewujudan sekolah bagi kemudahan dan kebaikan seluruh penduduk di Sabah.
Sumber : baasazan.blogspot.my
No comments:
Post a Comment