Legenda Raja Tua Batulong dan Asal Usul Suku Dumpas.
Mohon Izin.
Suku Dumpas adalah salah satu suku dari cabang Suku Sukang
yg menurut legenda adalah dari susurgalur keturunan "Longguwai"
seorang pemimpin dan pahlawan agung yg terbilang suku Kadazandusun (versi lain
ada yg mengatakan suku Rungus) yg pertama kali berhijrah dari Nunuk Ragang.
Longguwai merupakan salah seorang dari 7 beradik Legenda
bernama Runsud, Tinggoron, Lintobon, Tomui, Turumpok dan seorang lagi yg tidak
dapat diketahui namanya . Mereka semua ini membawa pengikut mereka masing
masing dalam satu penghijrahan besar dari Nunuk Ragang dan salah seorang dari
mereka ghaib menjadi semangat suci apabila bertapa di dalam sebuah gua.
Suku Sukang mempunyai 4 cabang Suku Kecil seperti Mangkaak,
Gunantong, Paruzou dan Dumpas. Adalah telah menjadi adat dan kepercayaan turun
temurun bahawa jika seseorang itu selalu sakit dan susah hendak sembuh, maka
nama seseorang itu akan di tukar dengan nama lain dengan harapan semoga
penyakit ganjil tersebut tidak mengikuti orang yg mempunyai nama baru.
Menukar nama biasanya akan diikuti dengan upacara sembahyang
dan perayaan. Nama lama tidak boleh lagi digunakan apabila upacara tersebut
selesai. Hukuman berat dan denda akan dikenakan terhadap orang yg menggunakan
nama itu balik. Adat kepercayaan tukar nama itulah yg digunakan oleh beberapa
orang dari Suku Sukang yg mula mula menjadi ahli Suku Dumpas.
Kampung Tidok yg terletak di Ulu Pintasan adalah Kampung
asal nenek moyang suku Dumpas yg sebelum ini didiami oleh Suku Sukang.
Bukit Linggang adalah sebuah bukit yg hampir dengan Kampung
Tidok. Menurut legenda di zaman dulu kala apabila dunia ini masih muda, Bukit
Linggang dikatakan merupakan sebuah gunung yg amat tinggi tetapi tidaklah
setinggi Gunung Kinabalu. Puncak gunung tersebut dikatakan musnah setelah
bencana ribut taufan yg amat dahsyat dan menjadi satu dataran tinggi yg orang
Kampung namakan Bukit Linggang.
Suku Sukang tinggal di Kampung Tidok sehinggalah pada satu
hari Kampung tersebut dijangkiti penyakit demam cacar yg amat teruk sehingga
ramai penduduk meninggal dunia dan hanya sedikit saja dari mereka yg terselamat
apabila mereka berpindah ke Bukit Linggang dengan semua harta pusaka mereka yg
berharga.
Salah seorang dari Suku Sukang yg terselamat itu adalah
seorang yg bernama Batulong dan isterinya bernama Ayagan dan mereka mempunyai
seorang anak lelaki bernama Lauyah yg berkahwin dengan Kupah. Hasil perkahwinan
tersebut Kupah melahirkan 7 orang anak.
Kejadian yg sama berlaku di Bukit Linggang di mana penduduk
Kampung mula jatuh sakit dari demam cacar. Batulong membuat keputusan untuk
meninggalkan kawasan nenek moyang dan dalam kelam kabut untuk pindah, semua
harta pusaka mereka seperti gong, selapa, babandil, pejati, tembikar dan
Kulintangan telah tertinggal.
Setelah meninggalkan Bukit Linggang, Batulong berpendapat
nama Suku Sukang tidak lagi boleh digunakan kerana ianya mendatangkan penyakit
dan nasib yg tidak baik kepada mereka. Oleh itu beliau menamakan satu Suku baru
dengan nama Suku Dumpas dan setelah itu para pengikut beliau memberi gelaran
kepadanya sebagai Raja Tua Batulong. Suku Dumpas berhijrah ke kawasan Sungai
bernama Lokan dan mereka mempunyai adat yg unik dengan mengebumikan ahli suku
mereka yg mati didalam keranda dan meletakkan keranda tersebut didalam gua di
Miasis.
Di kawasan Lokan Suku Dumpas dijangkiti penyakit taun lalu
ada yg pindah ke Kinabatangan, Segaliud, Labuk, Tandoo Batu atau kawasan
peranchangan dan ada juga pindah ke Beluran. Menurut Suku Dumpas mereka tinggal
di sepanjang tepi sungai Segaliud dan Nenek moyang merekalah yg membuka Kampung
Lungmanis tetapi Kampung ini terpaksa ditinggalkan atas sebab merebaknya
penyakit cacar. Ada yg mengatakan sekiranya seseorang itu pergi ke kawasan
Kampung Lungmanis di sebelah malam maka mereka akan terdengar bunyi orang
bermain gong.
Di tengah tengah Sungai Segaliud berdekatan dengan kaki
bukit ada sebuah perkampungan lama yg mempunyai sebuah batu yg di kenali
sebagai Batu Sandakan. Batu ini umpama terapung dan tidak pernah ditenggelami
air tidak kira berapa tinggi banjir yg berlaku di kawasan itu. Kedudukan batu
ini di tengah Sungai menghalang kayu balak yg dihanyutkan melalui Sungai itu
oleh Syarikat Borneo Timber sehinggakan ada orang eropah cuba memusnahkan batu
ini dengan kaedah letupan tetapi gagal.
Suku Dumpas mempercayai batu tersebut didiami oleh semangat
orang halus dan pernah berpesan kepada seorang Suku Dumpas agar mereka tidak
melintasi atau menaiki bukit tersebut kecuali membawa tanda seperti kain
Kuning, beras atau duit sebagai sajian atau hantaran agar tidak jatuh sakit
setelah melintasi kawasan perkampungan tua tersebut.
Suku Dumpas yg menetap di kawasan Sungai Labuk juga tidak
terlepas dari jangkitan penyakit cacar. Seorang Panglima Suku Dumpas yg
terkenal bernama Aki Persila terpaksa pindah dari Kawasan Labuk ke Kawasan
Lokan. Beliau dikebumikan menggunakan keranda di Miasis Darat.
Suku Dumpas yg berpindah randah serta berkahwin campur
dengan pelbagai suku lain mempunyai bahasa yg agak berbeza dari bahasa Suku
Sukang. Suku Dumpas terkenal sebagai pemburu Buaya yg terkenal.
Ada yg mengatakan harta karun Suku Dumpas masih ada Di Bukit
Linggang tetapi setakat ini belum ada orang yg berjaya menjumpai harta karun
tersebut. Bagi mereka yg pernah mencari harta karun tersebut, beberapa perkara
ganjil berlaku seperti kilat sambar menyambar dilangit, guruh, angin kuat dan
mereka balik dengan tangan kosong.
Nama Batulong disebut dua kali dalam Legenda rakyat
tempatan. Pertama dalam Legenda penemuan Sarang Burung di Batu Timbang dan satu
lagi dalam Legenda penemuan sarang Burung di Gua Gomantong.
Di dalam legenda Bukit Timbang, Batulong merupakan seorang
yg miskin dan telah jatuh cinta dengan seorang anak gadis penduduk Kampung yg
Kaya. Kerana tidak mampu membayar Wang hantaran dan berian maka mereka membuat
keputusan untuk lari bersama dan tinggal jauh dari kawasan mereka tinggal dulu,
untuk mengelak diri dari kemarahan bapa gadis tersebut.
Pada satu hari apabila Batulong mengembara jauh didalam
hutan, beliau tertidur dibawah sebuah pokok lalu bermimpi berjumpa orang halus
dan beliau di minta membunuh seekor Harimau kumbang yg tinggal di sebuah gua
berhampiran kawasan tersebut . Orang halus itu berjanji jika Batulong berjaya
membunuh Harimau kumbang tersebut maka beliau akan menjadi Kaya Raya dengan
syarat beliau hendaklah mengadakan upacara mengorbankan seorang hamba setiap
tahun dan jika gagal kekayaan tersebut akan hilang buat selama lamanya.
Keesokan harinya Batulong terjumpa sebuah bukit tinggi yg
mempunyai gua yg agak besar. Apabila Batulong masuk ke dalam gua tersebut
beliau berdepan dengan seekor harimau kumbang yg besar dan garang. Batulong
berjaya membunuh Harimau kumbang tersebut dengan tombak setelah pertarungan yg
hebat. Selepas itu Batulong meninjau Gua tersebut yg kosong tetapi penuh dengan
sarang Burung. Hasil dari gua tersebut membuat Batulong menjadi Kaya Raya dan
beliau menunaikan janji dengan mengorbankan seorang hamba setiap tahun
sehinggalah zaman kompeni dimana upacara tersebut di tukar dengan mengorbankan
seekor Burung setiap tahun sebagai ganti.
Dalam Legenda Gua Gomantong, orang pertama yg menjumpai gua
Gomantong adalah Orang yg berasal dari bukit Timbang dan ada yg mengatakan
bahawa orang itu adalah dari Koromuok. Jika orang tersebut dari Koromuok maka
sudah pasti beliau dari Suku Sukang kerana Koromuok adalah negeri suku Sukang.
Legenda ini mengisahkan bahawa pada suatu hari seekor gajah
liar merosakkan hasil tanaman Batulong. Beliau mengambil tidakan mencederakan
gajah tersebut dengan menggunakan tombak dan gajah tersebut lari ke hutan.
Batulong menjejak gajah yg lari dihutan tadi dengan niat untuk membunuh gajah
itu. Selepas beberapa hari menjejak gajah tadi beliau tersesat dan tidak tahu
beliau berada dimana. Akhirnya beliau terjumpa sebuah gua yg besar. Apabila
Batulong masuk ke dalam gua tersebut beliau terjumpa bangkai gajah yg
dicarinya. Beliau lalu melihat kawasan di sekeliling yg penuh dengan sarang
Burung.
Batulong kemudian berjalan kembali kearah Selatan mencari
Sungai Kinabatangan. Apabila beliau menjumpai Sungai Kinabatangan beliau lalu
jatuh pengsan kerana lapar dan tidak makan selama beberapa hari. Panglima Asan
dari suku Buludupi yg kebetulan berada di kawasan tersebut nampak dan
menyelamatkan Batulong. Panglima Asan merawat Batulong sehingga sembuh dan
sebagai membalas jasa maka Batulong menunjukkan gua Gomantong kepada Panglima
Asan dan memberikan hak memungut sarang Burung di Gua Gomantong kepada Panglima
Asan. Sandukung yg juga dari suku Buludupi dengan tipu helah berjaya mengambil
hak memungut sarang Burung dari Panglima Asan.
Batulong menggunakan nama dan gelaran Raja Tua Batulong
semasa mengasaskan suku Dumpas. Jika susurgalur keturunan ini di kira dari
Batulong maka ianya hampir 9 Generasi. Panglima Asan juga wujud hampir 9
Generasi yg lalu.
Di dalam legenda penemuan gua Gomantong oleh pengkaji
sejarah barat bernama Harisson ada menyebut bahawa gua Gomantong di temui oleh
Raja Tua Batulong dari Batu Timbang. Oleh itu legenda penemuan gua bukit
Timbang dan gua Gomantong adalah oleh orang yg sama iaitu Raja Tua Batulong
dari suku Dumpas.
Sarang Burung menjadi sumber pendapatan yg utama di kawasan
pantai timur dimana perniagaan sarang Burung oleh Sultan Bantilan dari sulu
saja sudah mencapai 70 Pikul sekitar tahun 1761. Pada sekitar tahun 1814 jumlah
perniagaan sarang Burung telah mencecah sehingga 500 Pikul sarang Burung hitam
dan 30 Pikul sarang Burung Putih. Perniagaan sarang Burung di pantai timur
Sabah sungguh menguntungkan Sehingga Sultan Sharafudin dari Kesultanan Sulu
menghantar anaknya ke Sandakan sekitar tahun 1791 sehingga tahun 1808 untuk
mengendalikan perniagaan sarang Burung. Batulong dikatakan masih hidup sekitar
tahun 1791 dan tinggal di kawasan Batu Timbang.
Keranda suku Dumpas di miasis dijangkakan berusia lebih 200
tahun. Ini bermakna suku Dumpas wujud sebelum tahun 1800 dan sebelum mereka
pindah dari Tibok ke Miasis.
Sumber :
1. Prehistory of Sabah, Harisson and Harrison 1971
2. Warren, 1981
3. Richardson 1909
4. P S Shim 2007
Gambar :
Mohammad Anwar Mahmud Chucu
Di sunting oleh : Kumis Kumis
Assalamualaikum... Boleh ka sy menghubungi tuan untuk bertanga mengenai satu maqam syariff berdekatan kampung perancangan di rumudi sapi nangoh... Ada satu maqam lama yg tertulis syariff hassan tembaga wafat pada 1860
ReplyDeleteSaya dari pada keturunan bangsa Dumpas.
ReplyDeleteSaya keturunan bangsa Dumpas.
DeleteGood postt
ReplyDeleteKalau kinabatangan semua itu berkeluarga cuma saja tidak beusual. Lagi satu, Nunuk Ragang tu Bila mula didiami? Sebab kalau pantai timur Sabah, hutan tingkayu sejak puluhan ribu tahun dah diduduki dan lembah masuli berusia ratusan ribu tahun dan beradaban yg berlapis-lapis.
ReplyDelete