Sunday 11 November 2018

Sejarah Pengembaraan Francis Xavier Witti di Borneo Utara 1880 - 1882

Sejarah Pengembaraan Francis Xavier Witti di Borneo Utara 1880 - 1882 

Witti merupakan seorang pengembara yg sebenarnya di pelawa serta bekerja dengan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British untuk menulis kisah pengembaraan dan pengalaman beliau semasa berada di Borneo Utara.

Catatan dan kisah pengembaraan adalah salah satu usaha kompeni untuk mengenali lebih mendalam tentang Borneo Utara dari pelbagai sudut yg menarik dan luar jangkaan serta memperkenalkan Borneo Utara sebuah kawasan pentadbiran Inggeris yg baru kepada dunia luar.

Witti terbunuh pada sekitar bulan Jun 1882 di kawasan Sungai Pensiangan atau nama dulunya kawasan Sungai Lagunggan. Diari Witti di temui oleh suku pedalaman dan diserahkan kepada Sultan Bulungan. Sultan Bulungan menyerahkan Diari tersebut kepada Kerajaan Belanda. Kerajaan Belanda menyerahkan Diari tersebut kepada Governor SBBUB.
Mr Von Donop merupakan pegawai Inggeris terakhir bertemu dengan Witti pada bulan June 1882 di mana beliau menyatakan penyesalan beliau tentang soal kuasa peperangan antara suku pedalaman yg tidak terkawal. Semua orang ketika itu tidak menyangkakan bahwa Witti seorang yg periang dan mudah bergaul serta boleh berbicara dalam beberapa bahasa suku Dusun dengan kehidupan yg serba sederhana tiba tiba terbunuh di tengah tengah peperangan suku apabila sebelum itu beliau mengembara dari satu kawasan ke kawasan lain dengan jumlah pengikut yg kecil di mana beliau dilayan dengan rasa hormat, baik dan mesra oleh penduduk tempatan hampir di semua tempat yg beliau lawati.

Catatan Witti banyak membantu kompeni dalam mengenali Borneo Utara dengan lebih dekat lagi. Contohnya dari segi agama dan kepercayaan penduduk tempatan, kedudukan penduduk tempatan yg mudah di jejak yg tinggal berkelompok dalam sebuah kawasan luas yg kurang berpenghuni, perkawinan campur antara Bajau dan Dusun, tinggal berjauhan antara satu suku dengan yg lain, sikap mesra, sistem barter atau tukar barang dalam urusan harian, mengenal pasti kawasan yg subur, hasil dan jenis jenis pertanian dan haiwan, potensi penanaman tembakau dan kedudukan bentuk muka bumi Borneo Utara.

Diari pertama beliau bertajuk "Excursion in North Borneo from Marudu Bay to Papar by the Eastern Slopes of Mount Kinabalu" menulis pengalaman beliau berjumpa dengan Datu Rumbangan di Abai pada bulan November 1880, di dalam perjalanan beliau ke Marudu.

Witti melalui kawasan beberapa orang pembesar Pantai Barat Borneo Utara seperti kawasan Datu Salembatan di Anderasan, kawasan Sultan Salembak di Kanyong dan kawasan Sultan Sekoyan di Layer Layer.

Witti melawat Ketua Kampung Tigaman bernama Limbabat dan Mandaian, seterusnya menuju ke Kampung Karosong, Dakoton dan Bongou di mana beliau berjumpa dengan Datu Mamad dari Tamemison dan Sharif Shea selain dari Orang Tua Botokok di Moroli dan Orang Tua Lungkad di Bundo.

Witti melawat beberapa Kampung Dusun di Marudu dan mendapati beberapa Kampung mempunyai pahlawan yg mempunyai tatu di badan mereka melambangkan jumlah musuh yg mereka bunuh semasa Peperangan antara Kaum di pedalaman. Kampung kampung tersebut adalah Kopuakan, Mokodao, Inopod, Likabao, Inokaag dan Luluidan. Witti juga berjumpa ketua suku Tambunwas bernama Pangiran Saliudin.

Witti melawat orang tua Lampei di Mawad dan orang tua Borontei di Mituo sambil berjumpa dengan orang tua Pangsang di Mokodao dan orang tua Timbang dan Lingkapan di Lasak. Di Bongkud pula Witti berjumpa orang tua Gunranad serta orang tua Salong di Koligan. Di Danas berjumpa orang tua Pandahan dan Linkanad. Witti menuju kearah Tindaon berjumpa dengan orang tua Gudan dan berjumpa orang tua bansing di sumalang. Di pinowantei bertemu orang tua Liugai dan Sagama.

Seterusnya Witti menuju ke Tambunan berjumpa dengan orang tua Gurongod. Sonsuron mempunyai 26 buah rumah. Kawasan Tambunan, kapagalan dan kainganan mempunyai 17 Kampung seperti Tandulu, Kitao, Mogong, Tampakinian, Menantian, Bolotikon, Kituntungan, Musapang, Malaud, Tulop, Golopia, Ruminantei, Dandarasan, Guropoi, Tambatu, Mauva dan Singilao. Dari Tambunan menuju ke Papar berjumpa dengan orang tua Mongei. Pengembaraan ini mencatatkan jumlah Kampung dan kepadatan penduduk sambil lebih mengenali sikap dan perwatakan penduduk peribumi yg beliau lawati.

Diari Witti seterusnya bertajuk "Excursion across North Borneo from Marudu to Sandakan" di mana beliau bertemu Sharif Abdul Rahman anak Shari Shea di Bongou. Mereka bergerak ke Kalimo berjumpa Sharif Loya seorang wanita sebagai ketua Kampung seterusnya bertemu Hj Tunis di Tandek.

Mereka bergerak ke Bengkoka berjumpa Si Sungao di Penenian, Si Limbo di Toyon. Di Toyon rombongan ini berjumpa dengan Sharif Abdullah anak buah Sharif Shea yg merupakan pengexport hasil hutan. Suku Dusun di sini mengelarkan nama suku mereka sebagai Namagun atau Sundaya yg dipimpin oleh seorang tua yg buta. Witti menuju ke Tesapong berjumpa dengan Si Derinka seterusnya Si Bingka di Tinaan. Bergerak lagi ke Mandayo berjumpa Si Lonti dan Si Minumpul di Paluwayo serta melawat Si Mintoi di Palin dan Si Lundi di Waigan. Mereka pergi ke Beribi berjumpa Si Limpang dan Lumasag bertemu si Mulud. Witti seterusnya menuju ke Tinagas berjumpa dengan Si Trinkan selepas tu berjumpa Si Kindao dan Si Golungong di Tanid dan Nolumpis.

Begitulah seterusnya mencatat lokasi tempat dan nama orang yg mereka temui dari satu Kampung sehingga satu Kampung yg lain.

Selain dari menulis Diari, Witti juga menulis Jurnal yg hampir serupa isi kandungannya seperti Diari beliau yg mengisahkan pengalaman pengembaraan beliau serta nama tempat yg dilawati dan nama tokoh tempatan yg di temui. Witti juga menulis soal kejadian dan peristiwa serta suasana sekeliling beliau yg boleh menjadi tarikan serta potensi kepada orang luar yg ingin melabur dan datang ke Borneo Utara.

Pada tahun 1882, Witti mengembara dari Papar ke Kimanis dan seterusnya menuju ke pensiangan. Ketika itu berlaku peperangan antara suku Murut yg terkenal dengan sikap yg sungguh agresif dan agak sukar dikawal apabila mereka bersiap sedia berperang. Witti ketika itu cuba mengenal pasti pelbagai hasil hutan yg boleh menjadi punca pendapatan kepada kompeni.

Witti juga mencari sejenis hasil hutan bernama "getta percha" yg beliau yakin boleh diguna pakai didalam pendawaian sistem telegraph di mana selain menguntungkan kepada kompeni bahan tersebut juga merupakan rahsia bagaimana pihak kompeni boleh menghentikan Peperangan suku kaum di kawasan pedalaman dengan sistem komunikasi yg baik di antara kawasan kawasan pentadbiran kompeni di pedalaman.

Gobenor Treacher ada menghantar wakil beliau menjejak Witti dan meminta beliau menangguh pengembaraan beliau serta melaporkan diri ke pejabat Kompeni di Papar secepat mungkin. Witti tidak menghiraukan amaran kompeni dan meneruskan pengembaraan beliau menuju jauh ke perdalaman kearah melintasi sempadan Sungai Sibuku di kawasan yg tidak pernah dikunjungi oleh sesiapa sebelum ni di sebuah kawasan Suku Murut yg tidak berapa dikenali yg menggunakan bahasa yg berlainan.

Apabila perahu mereka tersangkut di Sungai yg tidak berapa dalam maka mereka terpaksa turun ke kawasan lapangan. Kawasan tersebut merupakan kawasan yg mereka tidak dapat kenal pasti.

Tiba tiba mereka diserang oleh suku Murut perdalaman dan Witti di sumpit dengan jarum yg beracun di dada. Beliau kemudiannya terbunuh setelah terkena lontaran lembing dan kepalanya di potong serta merta. Dari sebelas orang yg menyertai expedisi pengembaraan Witti kali ini 8 orang terbunuh dan 3 orang dapat menyelamatkan diri.

Berakhirlah pengembaraan seorang pegawai kompeni yg banyak membantu kompeni dari segi mengenali Borneo Utara dengan lebih terperinci yg sebelum ini belum pernah dilakukan oleh sesiapa dan mencatatkan segala galanya di dalam Diari dan journal beliau. George Whoolley ada menulis cerita mengenai Witti dalam sebuah buku bertajuk FX Witti's Last Journey and Death yg diterbitkan pada tahun 1938.


Sumber :

1. The Diaries of George C Woolley by Department of State Museum
2. Keningau - Heritage and Legacy in the Interior Residency by Abednigo Chow
3. Diary of Witti
4. North Borneo Herald 1.3.1883
5. North Borneo Herald 1.5.1883
6. North Borneo Herald 1.9.1883

Sumber Gambar :

1. Dari Buku Keningau - Abednigo Chow

2. Koleksi peribadi Kumis Kumis

Di sunting oleh Kumis Kumis

No comments:

Post a Comment