Sejarah "Misangod Rondom" di Borneo Utara
Mohon Izin Datin Florence Stimol catatan serba ringkas, satu
cerita pengenalan tentang erti dan sejarah Misangod Rondom .
"Sangod" bererti musuh, pihak lawan atau satu
ancaman terhadap seseorang dan "Rondom" bererti satu malam yg amat
gelap gelita tanpa sebarang cahaya atau tanpa sinaran cahaya bulan dalam bahasa
Kadazandusun.
Memburu kepala merupakan upacara atau peristiwa yg amat
penting dalam kehidupan harian zaman dulu kala di Borneo , bukan saja
dikalangan suku Kadazandusun malah suku pribumi yg lain seperti suku Murut,
Iban, Idaan dan sebagainya, sehinggakan ada masa tertentu dalam setahun di
panggil musim "Misangod Rondom" bererti musim peperangan di satu
malam yg gelap gelita serta mengerikan atau musim memburu kepala di malam hari
yg amat ditakuti.
Pelbagai sebab berlakunya upacara memburu kepala antara
lainnya adalah disebabkan satu cara membuktikan keberanian seseorang , untuk
mendapatkan seorang isteri dari suku yg berlainan, peperangan antara suku,
membalas dendam, keperluan spiritual dalam upacara memuja roh atau semangat dan
macam macam lagi.
Upacara memburu kepala atau peperangan suku kaum merupakan
satu musim yg amat dahysat, kejam serta mengerunkan dan banyak orang akan
terkorban malah sehingga boleh memusnahkan sebuah perkampungan dan beberapa
penempatan lain disekitarnya.
"Misangod Rondom" dikatakan adalah punca utama
perpindahan suku kaum dari satu tempat ke tempat yg lain untuk mengelakkan
tekanan serta penindasan dari suku yg jauh lebih kuat. Sebilangan Suku kaum
ingin hidup sekadar mencari satu kawasan yg mereka boleh menikmati kehidupan yg
lebih tenang.
Seorang pendakwah barat bernama Rev. Thomas Jackson pada
tahun 1880 semasa di Borneo Utara berkata "The missionary living or
travelling in the Interior in constant danger of losing his life by head
hunters. In some tribes a young man is not allowed to marry unless he can prove
his bravery by taking at least one head. A head is required before a person can
be buried ; others when people are sick; or in many other occasions. This heads
must be procured not from the hunter's own tribe but elsewhere ; it may be
necessary to go a long distance before one can be got; hence the term hunting
as applied to this custom. An unarmed missionary would be an easy victim if he
should chance to come in the way of a party in search of cranium or skull"
Ada lebih kurang 25 atau lebih suku Kadazandusun yg utama yg
tinggal di lembah Kawananan dan Kogibangan sebelum tumbangnya Nunuk Ragang.
Setiap perkampungan ketika itu mempunyai seorang pemimpin yg
juga seorang pahlawan agung yg sungguh gagah berani, terkenal dan terbukti
kehebatannya dalam peperangan demi peperangan serta berupaya melindungi suku
kaum dan perkampungannya. Kampung yg hebat biasanya mempunyai sistem pertahanan
yg baik dan juga mempunyai ramai pahlawan yg hebat dan terbilang.
Di zaman dulu kala, apabila seorang pahlawan hebat terdengar
akan adanya seorang pahlawan yg lebih hebat, gagah dan terkenal darinya dari
satu suku atau perkampungan yg lain maka beliau akan mencabar pahlawan suku dan
perkampungan tadi, iaitu dalam masa tiga hari mereka akan datang menyerang
kampung tersebut dan sekiranya dalam masa tiga hari Kampung yg mencabar tidak
datang maka Kampung yg dicabar tadi tidak akan duduk diam lalu mereka akan
datang menyerang Kampung yg mencabar mereka. Upacara Misangod Rondom ini
sentiasa berlaku di satu malam yg amat gelap gelita yg amat menyeramkan.
Jika satu suku tersebut merasakan diri mereka lemah dan
tidak mampu bersaing dengan suku yg jauh lebih kuat maka mereka terpaksa
bersumpah taat setia serta berjanji menjadi orang bawahan dan pengikut suku yg
lebih kuat tadi.
Pernah juga berlaku upacara Misangod Rondom tanpa sebarang
cabaran di mana suku yg satu lagi menyerang secara tiba tiba dan cuba
menggunakan tektik kejutan atau serangan mengejut untuk mengalahkan musuh yg
kurang bersedia dan tidak berjaga jaga. Kadang kala serangan ini mengorbankan
ramai orang termasuk wanita dan anak anak kecil. Serangan tadi biasanya akan di
balas balik serta merta untuk membalas dendam. Serangan demi serangan dan
peperangan demi peperangan saling bunuh membunuh tanpa belas kasihan adalah
zaman yg dikenali sebagai zaman Misangod Rondom.
Serangan suku Sukang atau Makiang di Kinabatangan terhadap
suku suku sekelilingnya tidak di anggap sebagai Misangod Rondom kerana serangan
itu merupakan serangan untuk menguasai sumber perdagangan serta hasil hutan di
kawasan tersebut.
Misangod Rondom antara suku kadang kala disebabkan perkara
yg kecil yg berlaku antara dua suku yg tinggal berhampiran atau hidup berjiran.
Contohnya Suku Tompias di Minusu di Ulu Kinabatangan tidak mahu balik ke
Kampung asal mereka apabila telah pergi jauh berpindah mencari kehidupan baru
kerana tidak mahu balik dan tiba tiba terjumpa musuh yg kuat berperang yg
pernah menjadi Jiran mereka dulu.
Misangod Rondom adakalanya satu peperangan yg di rancang
dengan teliti di mana pahlawan pahlawan Suku Sunsuron dari Tambunan akan pergi
sejuh Telupid untuk memburu kepala. Suku Kogosingan pula bergerak jauh untuk
memburu kepala Suku Kimaragang di kawasan Bengkoka serta menyerang sehingga
Kinasaraban dekat Kundasang.
Apabila musim Misangod Rondom, Suku Lotud dari Tuaran yg
terkenal dengan kehebatan tentera mereka serta memiliki ramai pahlawan pahlawan
yg hebat dan gagah berani akan menyerang suku Momogun di Kudat, Suku Kimaragang
di Sungai Bengkoka dan Suku Tabilong di Inanam. Tujuan utama menyerang jauh
dari perkampungan sendiri biasanya atas tujuan membalas dendam serta untuk
mendapatkan jumlah kepala yg banyak. Memburu kepala sekadar beberapa kepala
saja bukan di panggil Misangod Rondom.
Di zaman pemerintahan kompeni SBBUB sekitar tahun 1883,
Dalrymple pernah di hantar untuk menyelesaikan masalah antara Suku Tindal di
Tengilan dan Suku Lotud dari Tuaran yg masing masing membawa lebih dari 1000
orang pahlawan bersiap sedia untuk berperang. Di masa yg sama Suku Tagahas
menyerang Suku Tuhawons sehinggakan mereka terpaksa pindah dari Utara Tambunan.
Sebagai seorang pahlawan yg menyertai serangan demi serangan
sebenarnya adalah untuk menunjukkan lambang keberanian yg luar biasa dan ciri
ciri keberanian ini akan memudahkan pahlawan tersebut mendapatkan isteri dan
mencapai kedudukan yg tinggi dalam kaumnya.
Misangod Rondom juga membuat Suku kaum yg kuat dan terkenal
akan mendapat kawasan pertanian yg subur dan boleh mendatangkan hasil yg baik.
Misangod Rondom setiap suku jarang menikmati kehidupan yg
aman dan nyawa setiap orang boleh berakhir dengan ngeri bila bila masa. Hidup
dalam suasana aman damai adalah satu perkara yg sementara saja. Banyak suku
kaum ketika itu terpaksa berpindah jika gagal melawan Suku yg lain. Cuma
sebilangan Kecil suku yg berjaya mengecapi kehidupan yg aman buat satu jangka
masa yg panjang dan mereka adalah suku yg tinggal jauh tinggi di sekitar Gunung
Kinabalu.
Owen Rutter pada tahun 1929 agak terkejut apabila melawat
rumah rumah suku Kadazandusun kerana tidak lagi banyak tengkorak bergantung di
rumah berbanding pada tahun 1846 di mana Kapten Rodney Mundy mencatatkan jumlah
tengkorak yg tidak terhitung banyaknya di rumah suku dusun Membakut. Ini tidak
bermakna Suku Dusun Membakut lebih kejam dari suku yg lain kerana semua suku yg
terkenal yg hidup dizaman itu tidak kurang juga kekejaman mereka.
Misangod Rondom berlaku ratusan tahun turun temurun dari
satu generasi ke satu generasi dan menjadi salah satu lumrah kehidupan di
Borneo dan hanya berhenti di zaman pemerintahan kompeni.
Pada tahun 1884, Rev. Thomas Jackson mengatakan bahawa Suku
Kadazandusun selain dari budaya memburu kepala yg agak ganas adalah merupakan
suku yg mempunyai banyak sifat serta nilai kehidupan yg baik dan murni jika
mereka ini dikenali dengan lebih dekat lagi.
Sumber :
1. Owen Rutter - British North Borneo
2. Carl Brock - The Head Hunters of Borneo
3. Bro Peter Phelan - Head Hunting and The Magang Ceremony
in Sabah
4. P S Shim - Inland People of Sabah
Gambar :
Old photos archives
Di sunting oleh Kumis Kumis
No comments:
Post a Comment