KESINAMBUNGAN SEJARAH BONGAWAN
Pengenalan
Awang Alak Betatar merupakan seorang
raja yang mendapat gelaran sebagai Sultan Mohamad Shah setelah memeluk Islam
pada awal kurun ke 13. Baginda pada asalnya adalah pemimpin kaum Bisaya dan
setelah berkenalan dengan pedagang dari Timur Tengah, baginda mengkhabarkan
kepada mereka bahawa baginda orang yang berkuasa di negeri ini. Oleh kerana
dalam Islam kuasa diwakilkan sebagai Sultan , maka atas nasihat pedagang itu
tadi yang pada masa yang sama seorang wali Allah telah mendoakan baginda agar
menjadi pemerintah dan seterusnya menyebarkan syiar Islam pada masa itu.
Islamnya Sultan Awang Alak Betatar yang bergelar Sultan Mohamad Shah telah
mendorong penduduk di negeri ini menurut jejak baginda dan secara kebetulan
pada masa itu bangsa bisaya telah bersumpah tidak memakan babi dan ini
memudahkan ajaran Islam diterima.
Menurut sejarah Awang Alak Betatar
adalah seorang yang berbangsa bisaya dan menetap di sebuah perkampungan di
Semenanjung Klias. Kisah bermula apabila baginda berkahwin dengan seorang
wanita tempatan dan di kurniakan seorang anak yang diberikan nama Awang Kuyuh.
Pada awal perkahwinan baginda, secara tidak sengaja baginda telah bertemu
dengan seekor tambadau (seladang) yang bertanduk emas. Tembadau tersebut telah
mengganggu hasil tanaman mereka sejak akhir-akhir ini. Keadaan ini telah
menimbulkan niat baginda untuk membujak binatang tersebut dengan andiban dan
dijadikan makanan. Lalu baginda memohon untuk meminjam bujak atau andiban milik
bapa mertuanya dengan harapan dia akan dapat membunuh tambadau tersebut.
Setelah berjaya menjunamkan bujak
tersebut, kegembiraan mula terpancar diwajah baginda kerana menyangka tambadau
itu telah mati di tangannya. Akan tetapi harapan baginda berkecai apabila
menyedari binatang tersebut masih hidup lalu melarikan diri bersama-sama bujak
tersebut. Dengan hampa baginda pulang kerumah menemui bapa mertuanya lalu
menceritakan pengalaman tersebut. Oleh kerana marahnya kepada menantunya atas
kehilangan andiban kesayangannya itu, mertuanya pun mengatakan tentang betapa
sayangnya beliau akan andiban tersebut daripada menantunya itu atau dalam bahasa
bisaya menialak.
Setelah merantau sambil menjejaki bekas
atau tanda yang ditinggalkan oleh tambadau itu tadi, berbekalkan nasi dan
bebrapa jenis makanan tradisi yang disikut didalam takiding, maka baginda telah
mendapati bangkai binatang tersebut di hulu sebatang sungai yang berpunca mata
airnya dari gunung kinabalu. Oleh kerana penat maka baginda pun mendirikan
sulap disana lalu menetap untuk beberapa tempoh yang lama.
Kepulangan
Setelah lama merantau, baginda teringat
untuk kembali ke pangkuan isteri baginda lalu dengan pantas baginda mengorak
langkah menuju kampung halaman baginda. Apabila tiba, baginda terus mendapat
isterinya lalu bertanyakan khabar anaknya dan dimana ia sekarang berada. Kata
isterinya anak kita berada disana atau dalam bahasa bisaya kuyoh maksudnya
disana. Apabila mendapati anaknya telah meningkat dewasa dalam sekelip mata,
baginda bertanya berapa lama sudah dia meninggalkan kampung tersebut. Menurut
isterinya agak lama dan dia pun tidak ingat. Maka hiduplah mereka anak beranak
dengan aman dan damai. Setelah berusaha bersungguh-sungguh, maka semenanjung
klias telah berjaya dimajukan dan menjadi salah sebuah pelabuhan yang maju dan
terkenal. Perniagaan yang dijalankan oleh baginda adalah tanaman halia dan
menjualnya kepada peniaga-peniaga tempatan mahupun luar negara. Menerusi
kegiatan ekonomi tersebut, baginda telah dianggap sebagai seorang pemerintah
oleh penduduk setempat dan bermula daripada itulah kedudukan baginda dipandang
tinggi dan mengurus pentadbiran negeri Semenanjung Klias dengan adil dan
saksama.
Setelah sekian lamanya, Semenanjung
Klias telah mula terkenal dikalangan pedagang-pedagang Islam dari negara Arab.
Secara ringkasnya, kedatangan mereka adalah untuk berdakwah dan menyebarkan
agama Islam. Maka, seorang pendakwah yang juga wali Allah telah menemui baginda
Awang Alak untuk diajak memeluk Islam. Sebagai seorang pemerintah yang adil dan
berpengetahuan, maka ajakan tersebut diterima dengan hati yang terbuka lalu
meminta agar wali Allah tersebut mendoakan Baginda dan anakandanya menjadi
seorang pemerintah yang berkuasa. Menurut cerita terdapat sesi soal jawab
antara baginda dimana kata wali Allah itu, " Jika tuan hamba ingin menjadi
pemerintah yang berkuasa ini bermakna tuan hamba boleh bergelar Sultan".
Maka sejak dari itu Awang Alak Betatar menggelarkan diri baginda sebagai Sultan
Awang Alak Betatar atau nama Islamnya Sultan Mohamad Shah Wa Daulah. Anakanda
baginda pula dilantik sebagai penolongnya. Maka terlaksanalah sudah hajat
pendakwah Islam tersebut untuk menyebarkan agama Islam di bumi yang tercinta
ini.
Penyebaran Agama Islam
Terdapat banyak sumber yang boleh
diperolehi tentang tersebarnya agama Islam di negeri kepulauan ini, namun apa
yang jelas kedudukan agama Islam sebagai tonggak pemerintahan dan sebagai asas
kesatuan dikalangan penduduk dinegeri ini amatlah ketara dan ramai ketua-ketua
suku kaum yang berada di kepulauan ini menerima syiar Islam ini dengan mengajak
anak-anak buah mereka memeluk agama Islam. Demikian juga apabila berlakunya
perkahwinan campur dan seterusnya menambahkan lagi keakraban hubungan sesama
kaum dan mewujudkan masyarakat majmuk yang saling memahami dan berkongsi setiap
permasalahan yang mereka hadapi. Buktinya, penduduk di negeri Sabah merupakan
contoh atau model terbaik dalam memenifestasikan keharmonian antara kaum ini.
Islam telah lama bertapak di bumi ini iaitu seawal kurun ke 13 masihi. Menurut
sumber China, pemerintahan di kepulauan ini telah menghantar ufti ke negara
China pada awal kurun ke 9 masihi dalam bentuk bunga emas. Namun bermulanya
penaklukan Islam di bumi ini, dicatatkan dalam sejarah bila mana pemerintahan
Islam sebagai kuasa mutlak di negeri ini adalah seawal kurun ke 13 masihi dan
ini apa yang terdapat dalam catatan negara China dan sebahagiannya dicatat oleh
penjajah Sepanyol. Kisah Panglima Awang yang berlayar bersama-sama rombongan
Magellan kembali ke Sepanyol juga ada dicatatkan dan ia masih dalam lingkungan
kisah pemerintahan Islam di kepulauan ini pada masa itu.
Amanat dan Wasiat
"Di mana bumi dipijak,
disitulah langit dijunjung". Ini merupakan salah satu amanat yang
ditinggalkan kepada keturunan daripada pemerintahan yang lampau dan baginda
tidak mahu anak-cucu keturunannya berkelahi ataupun berebutkan tempat. Masing-masing
dengan kuasa masing namun kekuasaan hanyalah sebagai simbol sahaja tidak pernah
dilaksanakan kerana kuasa yang ada tidak sepatutnya digunakan untuk berkuasa
tetapi pengaruh yang ada akan dapat memacu kemajuan dan kejayaan di masa akan
datang. Namun amat sedih apabila terdapat sesetengah pendapat yang menuduh
bangsa bisaya sebagai pendatang dibumi ini tanpa merujuk kedudukan sebenar dan
bukti-bukti yang ada. Keturunan Awang Alak Betatar yang masih wujud di negeri
ini tidak pernah menganggap sesiapa pun sebagai pendatang asing malahan masih
mengamalkan apa yang diajarkan oleh nenek-moyang mereka cuma apabila berlaku
persengketaan dan perebutan maka timbul rasanya hal ini perlu diperbetulkan dan
mana-mana pihak yang merasakan mereka boleh menuntut negeri ini dengan sewenang-wenangnya,
cerminlah diri. Masing-masing telah mendapat bahagian masing-masing. Jangan
keturunan di sini di perbudakkan dan menganggap kami tidak mampu menyuarakan
rasa tidak puas hati kami. Inilah tujuan sebenar mengapa hal ini dan rahsia
besar ini diketengahkan. Wallahu'alam
Source: KesinambungaN Sejara Bongawan
No comments:
Post a Comment