Kota Marudu adalah sebuah daerah yang terletak di utara
Negeri Sabah. Sebelum wujudnya Kota Marudu pada tahun 1970an, nama MARUDU atau
MALUDU telahpun wujud dalam Peta Dunia sejak abad ke-14 lagi atau lebih kurang
500 tahun yang lalu, iaitu sama zaman dengan wujudnya nama MELAKA dalam sejarah
dunia dan merupakan antara nama yang tertua sekali tercatat di Tanah Borneo.
Lebih jelas lagi,nama MARUDU atauMARUDO atau MALUDU merupakan NAMA DAERAH ATAU
WILAYAH ATAU NEGERI YANG TERTUA SEKALI yang telah digunakan dalam Negeri Sabah
yang pernah tercatat dalam Sejarah Borneo. Namun keberadaan nama Marudu dalam
peta dunia zaman kuno tidak disedari oleh orang-orang Sabah khasnya dan
orang-orang Malaysia amnya. Malahan, tidak dinafikan kebanyakan ahli-ahli
akademik, sejarawan, ahli politik atau pihak pentadbiran daerah dan negeri
tidak menyedari dan tidak mengetahui perkara ini.
Ramai orang mendakwa, nama Bandau lebih awal digunakan dari
nama Marudu untuk merujuk kewujudan Daerah Kota Marudu. Namun demikian, perkara
ini adalah tidak benar dan sengaja diada-adakan. Perbuatan ini adalah satu
perbuatan dan tindakan yang bersifat prejudis, tidak bertanggung jawab dan
sengaja membunuh sejarah bangsa dan negeri sendiri. Tidak ada satupun catatan
sejarah silam atau bukti arkeologi dan antropologi yang membenarkan kewujudan
nama Bandau. Namun demikian, soal nama dan ras bangsa bukanlah satu kayu ukuran
untuk mengukur rasa cinta dan sifat jatidiri serta kesetiaan kepada tanah air.
Apa yang lebih penting ialah perpaduan dan kedamaian di kalangan warganya yang
disertai dengan rasa tanggung jawab secara bersama untuk membangunkan dan
mencintai tanah air kita.
Berdasarkan catatan di negara China, pada abad ke 7 atau ke
8 Borneo dirujuk sebagai Po-Li, Po-Lo atau Pu-Ni atau Bun- Lai dan aktiviti
perdagangan kuno telahpun berlangsung antara borneo dan China. Ini dibuktikan
dengan penemuan artifak dan kapal dagang ChinaZaman Dinasti Song ( 960 - 1126 M
) di Sampang Mangayau, Kudat. Sampang Mangayaumasih terletak dalam kawasan
perairan Teluk Marudu atau Marudo dan sebahagian daripada wilayah Marudu.
Berdasarkan catatan pedagang pedagang dari negeri Arab dan India yang singgah
di Pulau Borneo dan menjalinkan aktiviti perdagangan dengan Pulau Borneo,
pedagang-pedagang ini seringkali menceritakan kepada pedagang-pedagang di China
bahawa di Pulau Borneo terdapat sebuah gunung yang terletak di bawah angin dan
ketinggiannya mencecah awan. Pelabuhannya dalam dan hasil utamanya ialah kapur
barus. Pedagang-pedagang Arab, China dan India mengikhtiraf dan mengakui bahawa
Kapur Barus dari Borneo adalah Kapur Barus yang terbaik di dunia. Aktiviti
perdagangan antara bangsa ini berlaku di Borneo melalui pelabuhan di kawasan
Marudu melalui bukti adanya artifak kuno seperti tembikar, peralatan tembaga
dan kapal tenggelam ditemui di kawasan perairanSampang Mangayau, Kudat dan
penemuan taburan duit siling Zaman Dinasti Ming dan tembikar di Muara Sungai
Milau, Kampung Parapat Laut yang terletak di kawasan Teluk Marudu. Serpihan
pinggan mangkuk China dari Dinasti Ming juga ditemui di kawasan perkampungan
Shariff Osman seperti di Kampung Marudu Laut dan Kampung Ranau, Kota Marudu.
Perlu diingat, ketiga-tiga kawasan ini terletak dalam lingkungan kawasan
perairan Marudu dan artifak-artifak yang ditemui ini berumur di antara 1000
tahun yang silam. Ini membuktikan bahawa kawasan Marudu telahpun menjadi
pelabuhan perdagangan antara bangsa yang terpenting di Borneo sejak 1000 tahun
yang silam lagi.
Pada tahun 1550, pedagang-pedagang Portugis direkodkan telah
singgah di sebuah pelabuhan di Pulau Borneo yang dikenali dengan nama pelabuhan
"MARUDO"(1). Nama MARUDO dicatatkan oleh seorang Ahli Sejarah
Portugis FERNAO LOPES DE CASTANHEDA pada tahun 1550 sebagai sebuah pelabuhan
asas yang digunakan oleh orang-orangnya (2). Beliau juga merekodkan nama MARUDO
dalam Peta Pelayaran Portugis dan melukiskan adanya penempatan atau Bandar di
pelabuhan Marudo.
Pada bulan Disember 1600 seorang sukarelawan Pelayaran
Belanda bernama VAN NOORT dalam perjalanannya dari Teluk Brunei ke Pulau Jawa,
telah merekodkan dan melukis kedudukan dan nama MARUDO dalam petanya.
Berdasarkan catatan, rekod dan peta Fernao Lopes De Castanheda dan juga catatan
dan peta Van Noort, seorang ahli geografi portugal bernamaTheodore De Bry telah
melukis Peta Borneo yang dikenali sebagai BORNEO INSULA pada tahun 1602 dan
merekodkan nama, petempatan dan pelabuhan MARUDO (3).
Asal-usul perkataan Marudu, dan sejak bila perkataan Marudu
digunakan untuk merujuk Wilayah Marudu belum pernah dibuat kajian dan
penyelidikan teliti oleh mana-mana pihak setakat ini. Oleh itu, saya akan cuba
menyelongkar dan mengimbas sejarah silam dan menyemak buku-buku atau
dokumen-dokumen lama yang ada kaitannya dengan nama Marudu. Berdasarkan kajian
dan penyelidikan yang berterusan, saya mengandaikan bahawa Marudu telahpun
dikenali sebagai sebuah pelabuhan, petempatan, negeri dan wilayah sejak adanya
Kerajaan Lama di Asia Tenggara lagi. Kerajaan lama seperti Sri Vijaya ( ) dalam
abad ke dan Kerajaan Majapahit ( 1292 M - 1478 M) dalam abad ke 11 hingga 13
telah meletakkan Marudu di Pulau Borneo sebagai antara kawasan dan wilayah yang
pernah menjalinkan hubungan dengan kedua-dua kerajaan ini. Malahan Kerajaan
Majapahit yang beragama Hindu-Buddha telah meluaskan jajahannya sehingga ke
Pulau Borneo dan Kepulauan Sulu. Prapanca, seorang penulis diraja Majapahit
dalam tahun 1365 telah mencatatkan dalam NEGARAKERTAGAM (4) bahawa Buruneng (
Brunei ) dan Solot ( Sulu ) sebagai wilayah jajahan Majapahit dalam Wilayah
Borneo. Bahasa rasmi Kerajaan Majapahit ialah bahasa Sanskrit dan bahasa ini
telah menjadi Lingua-Franca dalam kerajaan Majapahit. Oleh itu, bahasa ini juga
tentunya turut digunakan di wilayah Borneo Lama.
Di Pulau Borneo, beberapa kerajaan lama dalam jajahan
majapahit yang pernah wujud ialah Kerajaan Kutai Kartanegara yang beragama
Hindu-buddha antara tahun 1300M - 1545M, Kerajaan Banjar yang menganut agama
Hindu-buddha sehingga tahun 1526 dan Kerajaan PuNi ( Brunei ) yang menganut
agama Hindu-buddha sehingga tahun 1365. Ketiga-tiga kerajaan ini telah
menggunakan bahasa sanskrit dan bahasa melayu sebagai bahasa persuratan dan
pertuturan. Berbalik kepada istilah Marudu, sebenarnya apabila diselidiki di
kalangan bahasa-bahasa sukuan penduduk Pulau Borneo, belum ditemukan kata atau
perkataan Marudu sebagai satu istilah dalam bahasa mereka. Oleh itu, perkataan
Marudu tentunya dari bahasa lama sama ada bahasa sanskrit ataupun bahasa melayu
lama. Memandangkan status Marudu sebagai sebuah wilayah yang penting di
kepulauan Nusantara, maka tentunya istilah ini adalah satu istilah bahasa
persuratan dan bukannya bahasa pertuturan. Kewujudan nama-nama tempat berdasarkan
kata pertuturan setempat hanyalah merujuk kepada nama-nama tempat yang kecil
dan kurang penting sahaja. Ini berbeza dengan nama Marudu iaitu sebuah nama
yang merujuk kepada sebuah wilayah yang penting dan selalunya nama-nama tempat,
negeri atau kerajaan adalah nama-nama penting dan tentunya istilah atau
pengertiannya diambil dari bahasa persuratan sesebuah kerajaan itu.
Dalam bahasa Sanskrit, nama-nama tempat, negeri atau
kerajaan selalunya diambil dari bahasa persuratan dan nama-nama ini selalunya
merujuk kepada nama-nama yang baik, kuat, agung, gemilang dan sebagainya.
Misalnya kata "MA" dalam bahasa sanskrit selalunya merujuk kepada
nama pelabuhan, nama yang terbilang atau agung dan penting. MA - DHURA misalnya
bererti Pangkalan atau tempat yang jauh, MA - LAKHA bererti Pangkalan atau
tempat untuk dituju, MA-LUKU pula bererti Pangkalan atau tempat menurunkan
orang dengan pantas.
Dalam bahasa Sanskrit, terdapat kata MARUDHU hasil dari
gabungan beberapa perkataan atau rangkai kata; iaitu MA - RU dan DHU ( DU ).
Kata MA bererti Pangkalan atau tempat sesuatu bermula, RU pula bererti
pertempuran atau peperangan, mana kala kata DHU atauDU bererti amat
menggerunkan atau amat menakutkan. Oleh yang demikian, rangkai kata MARUDHU
atau MARUDU bererti "Pangkalan atau tempat untuk peperangan atau
pertempuran yang amat menggerunkan atau menakutkan". Rangkai kata ini amat
berpadanan dengan situasi dan istilah Marudu itu yang selama ini diistilah
sebagai tempat yang sangat handal dan berilmu pahlawan-pahlawannya. Negeri-negeri
jiran seperti Sulu, Palawan, Tawi-Tawi, Tidung, Banjar dan Brunei sememangnya
agak gerun apabila seseorang itu merujuk dirinya berasal dari Marudu. Kegerunan
terhadap orang-orang atau panglima dan pahlawan dari Marudu ini terus
menghantui orang-orang negara jiran dan kegerunan ini masih terus dirasai
terutamanya di era zaman aktiviti pelanunan ,iaitu sehingga abad ke 17 - 18.
Ketika itu, Marudu mengambil tempat utama sebagai tempat yang paling ditakuti
dan digeruni oleh musuh-musuhnya, khususnya oleh di kalangan orang-orang barat
dan di kalangan lanun-lanun di Nusantara.
Pada abad ke 18-19, iaitu sewaktu Borneo Utara ( Sabah ) di
bawah penguasaan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu, Wilayah Marudu telah
memainkan peranan utama untuk menghasilkan pahlawan-pahlawan yang gagah perkasa
sama ada di kalangan bangsa ke-Datuan ( Sulu dan Brunei ) ataupun dari kalangan
bangsa suku asli seperti Dusun dan Sungai. Kegagahan dan kepahlawanan
orang-orang Marudu ( meliputi kawasan dari Utara Kudat sehingga ke Tempasuk dan
hingga ke kawasan Paitan, Sugut dan Kinabatangan) menjadi semakin terserlah
pada zaman pemerintahan British sehinggakan Shariff Osman yang ketika itu
menjadi Ketua Pemerintah Marudu digeruni oleh pihak British, amat ditakuti di
Kepulauan Sulu dan Brunei. Keberanian, kepahlawanan dan kekuasaan Shariff Osman
telah dicemburui oleh pembesar dari Brunei lebih-lebih lagi apa bila Shariff
Osman mengisytiharkan Marudu dan dirinya sebagai "Negeri dan Pemerintah
Bebas" ( ) yang berkecuali dari wilayah pajakan yang diserahkan oleh
Sultan Brunei dan Sultan Sulu kepada pihak British. Tindakan Shariff Osman ini
menyebabkan Raja Muda Hashim bertindak mengisytiharkan Shariff Osman sebagai
Ketua Lanun dan Marudu adalah Wilayah Lanun ( ). Beliau telah meminta bantuan
dan bergabung dengan pihak James Brooke, British North Borneo dan Tentera Laut
Diraja British untuk menyerang dan memusnahkan kubu Shariff Osman di Muara
Sungai Marudu. Shariff Osman disahkan terbunuh dalam serangan tersebut.
Pada tahun 1881 pihak British telah mula memerintah North
Borneo dan mereka telah memulakan pentadbiran mereka di KUDAT iaitu sebuah nama
dan kawasan baru yang ketika itu terletak dalam kawasan Marudu. Namun demikian,
pihak British terpaksa berpindah ke Sandakan tiga tahun kemudian kerana ancaman
lanun di perairan Marudu. Ketika ini, kawasan Marudu telah menjadi kecil dan
istilah Marudu pada masa ini hanyalah merujuk kepada kawasan Bandau, Langkon,
Tandek, Adjung,Teritipan, Marasinsim dan beberapa nama lain. Marudu tidak lagi
merujuk kepada istilah kawasan atau wilayah tetapi hanyalah sebuah daerah
pentadbiran kecil yang diletakkan di bawah Residensi Kudat. Nama Marudu tidak
lagi segah dahulu sebaliknya Kudat telah menjadi satu nama yang lebih penting
dan menerima tempias keunggulan dan kegagahan nama Marudu. Justeru itu, pihak
British telah melantik seorang ketua baru bagi mengetuai orang-orang Bajau,
Suluk dan Sungai di kawasan Marudu, Kudat dan Pitas. Beliau ialah Haji Abdul
Rahim atau digelar Maharajah Panglima Untung ( Untang ) yang mentadbir kawasan
Marudu berpusat di Limau-limauan, Kudat. Pihak Britsih telah mengeluarkan
"SURAT SUNGAI" untuk mengikhtiraf Haji Abdul Rahim sebagai Ketua dan
menguasai kawasan " DARI SUNGAI BENGKOKA ( meliputi kawasan dari Sungai
Talaga ke Sungai Pitas ) KE SUNGAI GUMPAH "( sekarang terletak di kawasan
Kg Landung Ayang Kudat ). Haji Abdul Rahim juga dianugerahkan kawasan tanah
seluas 3,000 ekar di Limau-limauan Kudat dan 3,000 ekar di Pitas sebagai
kawasan yang dikecualikan dari dipungut cukai kepala oleh pihak Britsih. Beliau
sebaliknya dibenarkan memungut cukai persendirian berupa cukai tanam-tanaman ,
iaitu padi bukit dari penduduk tempatan di kawasan tersebut. Haji Abdul Rahim
juga telah diminta oleh pihak British untuk mengamankan penentangan dari penduduk-penduduk
tempatan. Di kawasan Kudat dan Matunggong pula, pihak British telah
mengikhtiraf Tumanggong Kurantod sebagai Ketua orang-orang Rungus. Kedua-dua
tokoh ini telah dianugerahkan gelaran pangkat oleh Sultan Sulu sebelum British
mentadbir Borneo Utara. Haji Abdul Rahim dianugerahkan gelaran
"Maharajah" ( gelaran ini seerti dengan kata Pemerintah Wilayah dan
gelaran Tertinggi untuk Wakil Sultan ) dan Tumanggong Kurantod dianugerahkan
gelaran " Tumanggong " ( gelaran tertinggi bagi Ketua Suku Asli di
Borneo ).
Sebelum North Borneo mencapai kemerdekaan dan di awal tahun
50-an sehingga 60-an nama Bandau telah digunakan untuk merujuk pusat
pentadbiran British di Pekan Lama. Nama Langkon atau Langkong pula digunakan
untuk merujuk kawasan estet di Langkon. Nama Marudu dihidupkan semula pada
tahun 1970-an untuk merujuk pusat pentadbiran daerah di sini. Apabila Pusat
Pentadbiran Bandau dinaikkan taraf ke Daerah nama KOTA MARUDU akhirnya
digunakan. Penambahan perkataan KOTA di awal perkataan MARUDUadalah sebagai
merujuk dan mengenang perjuangan Pahlawan Tanah Air, Shariff Osmanyang telah
membuat Kubu di Muara Sungai Langkon sebagai mempertahankan tanah air dan
daerahnya dari dijajah dan diambil oleh pihak British.
Pada masa ini, Kota Marudu ditadbir oleh Pegawai Daerah dan
diwartakan sebagai sebuah Daerah Penuh di negeri Sabah. Kota Marudu terletak di
dalam kawasan Parlimen Bandau dan dalam Dewan Undangan Negeri Tandek. Pusat
Pentadbirannya di Pejabat Daerah Kota Marudu, di kawasan Pekan Baru Kota
Marudu.
Source: Asal usul Nama Kota Marudu
bagus artikel ni. izinkan sy untuk copy paste di blog sy, tq.
ReplyDeletesila rujuk sumber : http://shariffosmanmnaha67.blogspot.my/2008/10/asal-usul-nama-kota-marudu.html
DeleteBagaimana pula dengan nama Marudi di Sarawak... Adakah Marudi itu dari bahasa Sanskrit?
DeleteSebelum kedatangan aktiviti lanun 500 tahun lalu nama teluk tersebut di panggil sbg bandau (mondou). Pd masa itu org2 rungus mencapai orang2 bagahak dan sampai ke kutai utk dptkn logam kutai. Selepas itu dtglah kumpulan2 lanun laut yg menangkap org2 utk di jadikan hamba abdi dlm tradisi rungus di sebut zmn monguripon iaitu aktiviti menangkap org utk di jadikan hamba abdi. Selepas itu org2 rungus dan tombnuvo mempertahankn bandau dari aktiviti tersebut sehinggalah peperangan dgn lanun di teluk bandau berlaku dan di sebut "mogkorudu" yg di sebut jg sbg Marudu. Bandau adalah nama asal yg rungus guna pakai sejak awal masehi utk nama teluk tersebut
ReplyDelete