Saturday 23 May 2015

Sejarah Pulau Gaya




Semasa pemerintahan British di negeri Sabah (dikenali sebagai “British North Borneo” pada waktu itu), pusat pemerintahannya di Pulau Gaya. Satu peristiwa kebakaran telah melanda Pulau Gaya dan pihak British terpaksa mengalihkan pusat pemerintahan ke sebuah perkampungan nelayan di persisiran Pantai Barat Sabah yang dipanggil “Gentisan”. Petempatan tersebut bertukar nama kepada “Jesselton” sempena memperingati Sir Charles Jessel. Apabila Sandakan, yang pada waktu itu merupakan ibu negeri “British North Borneo“, musnah teruk dalam Perang Dunia Kedua, pentadbiran British telah dipindahkan ke Jesselton.

Jesselton kemudiannya bertukar nama kepada “Kota Kinabalu” pada tahun 1967, iaitu 4 tahun selepas Sabah menyertai gagasan Malaysia yang baru. Bandar raya ini telah melihat perkembangan yang pesat sekali pada tahun 1970-an dan 1990-an. Beberapa pekan yang baru telah muncul akibat daripada pembukaan paya bakau dan hutan belantara. Kota Kinabalu diisytiharkan menjadi bandar raya Malaysia yang pertama di alaf baru pada 2 Februari 2000. Datuk Ghani Rashid adalah Datuk Bandar Kota Kinabalu yang pertama. Datuk Iliyas Ibrahim dilantik sebagai Datuk Bandar kedua pada 2 Februari 2006, sempena ulangtahun keenam pengisytiharan Bandaraya ini, dan masih memegang jawatan tersebut sehingga hari ini.

Sejarah Bandar Kota Kinabalu bermula dengan penemuan Jesselton di abad ke-1 9. Pulau Gaya yang terletak berdekatan dengan bandar Kota Kinabalu telah dijadikan sebagai salah sebuah pusat pentadbiran pihak British. Pulau Gaya disifatkan sebagai salah sebuah pelabuhan terbaik yang mempunyai pesisiran pantai yang dilingkungi daratan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, pihak British mendapati bahawa di sekitar perairan Pulau Gaya terdapat banyak batu karang yang mengakibatkan kapal-kapal menghadapi kesukaran untuk mendekati dan berlabuh di pulau ini.
Kegiatan perniagaan juga menjadi merosot disebabkan kesukaran mentadbir Pulau Gaya dari tanah besar. Keadaan menjadi bertambah buruk dengan berlakunya pemberontakan yang diketuai oleh Mat Salleh pada bulan Julai 1897.

Pihak British terpaksa mencari sebuah pusat pentadbiran yang baru yang lebih sesuai Pesuruhjaya Tanah Syarikat Borneo Utara, H.Walker mencadangkan sebuah tempat yang dikenali sebagai Gantian yang terletak di atas kawasan Teluk Likas. Namun begitu tempat ini didapati kurang sesuai kerana kedudukannya yang terdedah kepada angin clan adanya batu karang yang banyak di persekitaran kawasan British pada masa yang sama berminat untuk membina landasan keretapi tetapi menghadapi masalah memilih kawasan yang sesuai. Kewujudan Sungai Inanam clan kawasan paya di sekitar Gantian menyebabkan kos yang amat tinggi untuk pembinaan landasan keretapi itu. Berdasarkan faktor-faktor ini, disarankan agar landasan keretapi dibina dari Api-Api ke Pulau Gaya. Api-Api yang terletak di Selatan Putatan boleh dijadikan persimpangan untuk meluaskan laluan keretapi ke Tempasuk clan Kudat. Hasil daripada pemeriksaan yang dibuat oleh Pesuruhjaya Tanah, Henry Walker sebuah tapak bandar dan tempat berlabuh baru telah ditemuikerana ianya didapati terletak di lokasi yang amat strategik. Akhirnya sebuah bandar baru ditemui yang memenuhi segala kriteria yang dikehendaki utama. Bandar ini kemudiannya dikenali sebagai Jesselton bersempena dengan nama Naib Pengerusi British North Borneo Chartered Company (BNBCC), Sir Charles Jessel. (BNBCC). Pesuruhjaya Tanah, Henry Walker sebuah tapak bandar dan tempat berlabuh baru telah ditemuikerana ianya didapati terletak di lokasi yang amat strategik. Akhirnya sebuah bandar baru ditemui yang memenuhi segala kriteria yang dikehendaki utama. Bandar ini kemudiannya dikenali sebagai Jesselton bersempena dengan nama Naib Pengerusi British North Borneo Chartered Company (BNBCC), Sir Charles Jessel. (BNBCC).

 Dengan penemuan ini, bermulalah satu era baru bagi tempat yang sebelum ini tidak lebih dari tempat persinggahan nelayan-nelayan kaum Bajau. Berbagai-bagai program pembangunan diatur dalam usaha pihak British untuk menjadikan Jesselton pusat pentadbiran dan pusat persinggahan utama kapal-kapal dari seluruh pelusuk dunia. Landasan-landasan keretapi dibina’ untuk memudahkan proses pengangkutan terutamanya hasil-hasil pertanian dan perhutanan. Perkhidmatan telegraf juga diperluaskan dari Mempakol ke Jesselton. Pelan­ pelan baru untuk rumah-rumah kedai juga telah disiapkan dan beberapa ” Peristiwa terbakarnya Pulau Gaya pada tahun 1897 adalah lambang penentangan orang-orang Islam pada masa itu terhadap penjajahan British. Peristiwa ini juga menyebabkan lahirnya Bandar Jesselton (kini Kota Kinabalu) sehingga sekarang sebagai Pusat Pentadbiran, ekonomi, pendidikan dan budaya.“


Dalam bab pertama, seperti biasa penulis akan cuba mengupas kembali latar belakang sejarah negeri Sabah atau Borneo Utara secara ringkas.  Ianya bermula dengan sejarah  Borneo Utara sebelum dijajah oleh British North Borneo Chatered Company (BNBCC) pada pertegahan abad ke-19 sehinggalah tamatnya Perang Dunia Kedua. Dalam pada itu, pada bab ini juga penulis akan cuba menerangkan bentuk struktur pentadbiran kerajaan BNBCC ketika mana syarikat ini menakluki  Borneo Utara dari tahun 1881-1941.[1][1]

No comments:

Post a Comment