Ramai
kawan-kawan bertanya pada saya tentang asal-usul kaum Irranun di Sabah,
kebetulan pula saya termasuk dalam misi pengkaji dari Universiti Malaysia Sabah
yang berkaitan dengan Kebudayaan Irranun dan kaitannya dengan seni visual. Masa
dan tarikh kajian ialah 29.05.2011
hingga 10.06.2011.Dalam hal ini, sedikit sebanyak dapatlah mungkin saya
menjawab persoalan mereka, ini kerana secara tidak langsung kami mengkaji juga
tentang asal-usul kaum Irranun di Sabah ini.
Saya
amat tertarik untuk menumpahkan sedikit pengatahuan yang kami dapat semasa
kajian kami di Pulau Mandano khususnya di Bandar Cotabato, Pulau Bonngo, Bandar
Marawi dan Tasik Lano De Sur. Saya suka memulakan penyataan ini dengan
menyatakan pengakuan daripada Datu Michael O. Mastura, merupakan keturunan
Sultan Kudarat, Maguindanao dan mempunyai pertalian keluarga dengan Shariff
Kabunsuan. Shariff Kabunsuan adalah tokoh yang sering dinyatakan dalam buku-buku sejarah masa ini.
Penyataan
saya ini tidak berdasarkan kepada fakta sejarah, akan tetapi berdasarkan kepada
pertemuan dan temubual dengan tokoh besar di Magindanao. Beliau menyatakan
bahawa bangsa Irranun (Bangsa Moro) berasal dari kaki bukit Matuaring, pada masa itu bukit ini adalah gunung berapi
sebenarnya. Di sinilah merupakan petempatan awal bagi kaum Irranun. Saya
merujuk dalam buku sejarah bahawa tempatnya ialah Butig, Lanao dan Gunung berapi matuaring
(Makaturing) telah meletup dalam tahun 1765.
Bermula
dari saat itu, kaum Irranun terpaksa berpindah ke pelbagai tempat. Tempat
perpindahan pertama mereka ialah di Cotabato. Cotabato bermakna gua batu. Di
Bandar Cotabato sendiri mempunyai tempat yang seiras dengan nama Bandar iaitu
Bagua. Bagu bermakna baru dan Bagua pula adalah batu bergua.
Tempat
perpindahan kedua adalah di sekitar tasik Lano De Sur. Dari segi sebutan bangsa
di sekitar tasik ini mereka di kenali sebagai Illano atau lano berdasarkan nama
tasik tersebut. Walaupun dari segi sebutan agak berbeza namun ia merujuk kepada
bangsa yang sama.
Menurut
Datu Michael O. Mastura, tempat perpindahan yang ketiga adalah di laut. Mereka
berasimilasi dengan keadaan laut dan sungai. mereka ini telah mula tinggal di pesisir pantai, di sungai dan di muara
sungai. Pada peringkat permulaan kaum Irranun di bahagian in dipanggil Lotaou.
Lotaou adalah orang yang membuat rumah di atas air. Melalui penerangan ini juga
menyatakan ramai daripada Irranun Lotaou ini menjadi pelayar dan menjadi
pahlawan dan mengawal aliran keluar masuk pedagang-pedagang asing.
Sebahagian
daripada mereka telah menjadi askar bantuan samaada daripada Sultan Sulu
mahupun Sultan Brunei. Untuk penyataan ini adalah lebih baik merujuk kepada
sumber-sumber sejarah lain. Oleh yang demikian, dengan pertemuan dan
wanancara kami dengan beberapa tokoh di
Cotabato dan Bandar Marawi, maka dengan ini, saya amat yakin bahawa asal usul
kaum Irranun di Sabah adalah dari Pulau Mindanao. Di bawah adalah sedikit
penerangan berkaitan dengan Kaum Irranun yang saya petik daripada rakan-rakan
bloger terutama sekali Saudara Naddin. Saya harap maklumat ini dapat memberikan
manafaat kepada kita bersama. IRRANUN DI SABAH Irranun atau Illanun ialah nama
satu suku kaum yang dikategorikan sebagai penduduk bumiputera Sabah. Iranun
bermaksud berkasih-kasihan. Berkasih-kasihan ini bermaksud wujudnya sistem
hubungan sosial yang amat erat, yang terikat oleh tali persaudaraan yang amat
intim, yang berlandaskan sistem kerjasama dan gotong-royong. Iranun juga di
kaitkan dengan nama tasik Lano di Minadanao. Sempena nama tasik ini juga mereka
mengambil nama ini sebagai nama kaum ini.
Disebabkan
mereka merupakan pelayar yang cekap, tempat tinggal masyarakat Iranun banyak
tertumpu di kawasan tepi pantai. Namun ada juga yang terletak di bahagian dalam
daerah. Masyarakat Iranun ini banyak menetap di daerah Kota Belud, seperti di
kampung Pantai Emas, Liang, Kaguraan, Kota Peladok, Tamau, Tawadakan,
Payas-Payas, Marampayan, Kota Bongan, dan lain-lain. Selain itu, masyarakat
Iranun juga terdapat di Tungku, Lahad Datu, kg Indarason, Kudat, Kg mangkabong
Tuaran dan di Likas, Kota Kinabalu. Jumlah mereka pada 2006 dianggarkan seramai
25,000-30,000 orang. Di luar Malaysia, masyarakat Iranun juga boleh ditemui di
Kepulauan Sulu dan Mindanao, Filipina.
Masyarakat
Iranun mempunyai dialek atau bahasa yang tersendiri dikenali sebagai basa
Iranun. Bahasa Iranun ini digolongkan dalam kumpulan bahasa Hesperonesia, iaitu
salah satu kumpulan keluarga bahasa Austronesia (Encyclopedia of World Culture,
1993: 101). Sesuatu yang menarik tentang bahasa ini ialah wujudnya kelainan di
antara satu kawasan dengan kawasan yang lain. Contohnya dialek Kaguraan dan
dialek Marampayan yang memperlihatkan beberapa perbezaan. Perkara yang serupa
dikesan pada dialek Iranun yang dituturkan di Tungku, Lahad Datu di pantai
timur Sabah dengan dialek Iranun di pantai barat Sabah (Datu Bandira Datu
Alang, 1992: 73-4). Walaupun terdapat perbezaan di antara dialek tersebut,
tetapi faktor ini bukanlah penghalang untuk mereka berinteraksi. Dalam hal
lain, tahap saling memahami di antara dialek tersebut masih tinggi. Hal ini
membolehkan mereka berinteraksi dengan baik. Bahasa Iranun Marampayan dianggap
sebagai bahasa Iranun baku dan digunakan oleh kebanyakan penutur bahasa Iranun
di Sabah. Kebanyakan penutur bahasa Iranun juga menguasai bahasa sukuan yang
lain dan juga bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Namun demikian, tidak
dinafikan bahawa terdapat juga golongan Iranun yang tidak tahu bertutur dalam
bahasa Melayu, tetapi bilangan golongan ini cuma sedikit sahaja.
Di
Sabah, bahasa Melayu merupakan bahasa komunikasi antara kaum. Bahasa Iranun
pula merupakan bahasa ibunda bagi masyarakat Iranun. Dalam kehidupan seharian
masyarakat Iranun pada masa kini secara khususnya, kedua-dua bahasa ini
mempunyai hubungan dari segi pengaruh. Perhubungan antara bahasa Melayu dengan
bahasa Iranun di Sabah ini memperlihatkan pengaruh yang kuat daripada bahasa
yang dominan kepada bahasa yang bukan dominan, yakni bahasa sukuan. Hal ini
bermakna bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan Malaysia
sudah pasti mempunyai pengaruh yang kuat terhadap bahasa-bahasa sukuan lain
yang bukan dominan termasuklah bahasa Iranun. Perkataan lanun dianggap berasal
dari nama suku kaum ini. CATATAN AWAL MENGENAI KEHADIRAN IRANUN DI SABAH.
Menurut Tarsila Iranun, kedatangan orang-orang Iranun ke Borneo bermula selepas
Sultan Brunei meminta bantuan daripada Sultan Kudarat di Ramitan untuk
menghantar pasukan perwiranya untuk membantu memadamkan pemberontakan di Borneo
beberapa ratus tahun yang lampau. Maka Sultan Kudarat menghantar sebanyak 12
perahu pahlawan-pahlawan Iranun untuk membantu Sultan. Setiap perahu
menagndungi seramai 40 orang, menjadikan kesemuanya 480 orang yang dihantar
untuk membantu Sultan Brunei.Selepas pemberontakan itu dapat dipadamkan, Sultan
Brunei menawarkan agar mereka membuka petempatan di Borneo.Mereka menerima
tawaran itu dan seterusnya menetap di Tempasuk, Tungku dan sebagainya. Ini
versi tarsila Iranun.
Kedatangan
Iranun ke Sabah, menurut satu sumber lain ialah ketika mereka menganggotai
ekspedisi bersama Sharif Kabungsuwan menaiki perahu Awang yang boleh memuatkan
seramai 200 hingga 300 orang ke Tempasuk, Sandakan dan sebagainya untuk
menyebarkan agama Islam pada abad ke-16. Catatan awal ialah 1521. Orang-orang
Iranun yang bersama para Sharif itu terus menetap di Borneo.
Teori
ketiga ialah penglibatan masyarakat Iranun terhadap aktviti pelayaran dan
perdagangan. Mereka memastikan bahawa di wilayah mereka tidak ada kapal asing
yang menceroboh.Itulah sebabnya mereka menyerang kapal-kapal sepanyol yang cuba
menggunakan jalur perdagangan dan pelayaran mereka. Penempatan mereka
kebanyakannya terdapat di Tempasuk, Tungku dan Indarason kerana tempat itu
menjadi pilihan mereka untuk berlindung dari tiupan angin ribut
Meskipun terdapat beberapa teori
asal usul kedatangan sukubangsa Iranun di Sabah dari lupa a Iranun seperti yang
terkandung dalam cerita-cerita rakyat, darangen dan bayuk, masyarakat Iranun di
Sabah menganggap mereka berasal dari tanah borneo sendiri. Banyak buktinya,
antaranya kerana jumlah rangkap yang terdapat di sabah lebih panjang daripada
yang terdapat di Mindanao. Secara logik, orang dari tanah yang tinggi berhijrah
ke tanah yang rendah, ini kata Bapa' Pinjaman Hassin. Sementara itu, dalam
sejarah, memang tercatat kedatangan 10 datu dari Borneo meneroka Filipina.
Banyak buku yang boleh
dirujuk. Antaranya Sejarah dan Adat Tradisi Iranun oleh Dr.Datu Bandira Datu
Alang (kini allahyarham), Buku tulis James Warren. Tarsila Iranun, Tudtul
daripada darangen dan bayuk juga boleh diambil kira, jika ada yang berminat
untuk mengkaji suku bangsa Iranun. Di MANA DIASPORA IRANUN? DI SABAH ATAU DI
MINDANAO? Seorang sarjana dari Filipina, Rolando C.Esteban yang pernah menulis
mengenai diaspora Iranun memetik satu sumber yang menyatakan bahawa diaspora
Iranun bermula sebelum dan selepas 1765. Ada dua gelombang diaspora Iranun. Ada
bukti yang menyatakan bahawa kesultanan Iranun telahpun wujud di Tempasuk sejak
beratus-ratus tahun lalu. Menurut catatan William Pretyman, Datu-Datu Iranun
mempunyai pengaruh yang cukup luas dan besar ketika beliau pertama kali
menjejak kaki di Tempasuk pada 1878. Mungkinkah kesultanan Iranun, wujud
seratus atau dua ratus tahun lebih awal daripada itu.Jawapannya ada ditangan
pengkaji sejarah.
Dimana
diaspora Iranun. Orang Iranun di Sabah menggelar orang Iranun di Mindanao
sebagai `bagu a iranun' yang bermakna Iranun baru. Dengan jelas mereka
mengklasifikasi bahawa Iranun dari Mindanao itulah kelompok Iranun yang baru
yang berhijrah dari tanah besar ke kepulauan Nusantara ini-khususnya
Mindanao.
Menurut
cerita Qadi Nurul Caqim, ketika ditanya oleh Jeneral Robert Bullard, gabenor
Lanao pada tahun 1906, beliau menyatakan asal usul bangsa Maranao adalah dari
Tempasuk Sabah. Katanya, nenek moyang orang Maranao-Iranun mengakui bahawa
mereka berasal dari Tempasuk.Itulah sebabnya nama Tempasuk banyak disebut dalam
dongeng dan cerita lisan mereka. Bagaimanapun, beliau menyatakan orang Iranun
di Sabah datang dari Lanao- kebanyakan pengkaji menyatakan dari Butig, Lanao,
selepas gunung berapi Makaturing meletus dalam tahun 1765.
Source : hajinalba.blogspot.com
Pada tahun 60an ramai org irranun buat penampatan di kg dudar.awal 80an ketua kg. Kami halau dia org. Kebanyakan berpindah ke kg. Sebelah... Sama ada ke kg sarang atau rampayan.
ReplyDeleteAlhamdulillah. Mereka ini Islamnya bagus
ReplyDelete