Saturday 5 December 2015

Legenda Tatanak Dan Dang Insum

Tatanak?

Mungkin ramai yang tidak pernah mendengar nama Tatanak kerana ianya jarang digunakan apabila berbicara mengenai etnik Bisaya, Borneo. Sebenarnya untuk pengetahuan semua sebelum nama Bisaya diberi, masyarakat ini dipanggil masyarakat Tatanak. Dan keindahan serta kecantikan masyarakat Tatanak inilah menjadi legenda mengapa mereka dipanggil etnik Bisaya sekarang.

Al-sahibul hikayat diceritakan bahawa suatu waktu dahulu Sultan Brunei telah mengadakan pertandingan ratu cantik bagi memeriahkan upacara sambutan puja usia untuk dirinya. Pada ketika itulah Sultan Brunei telah mewajibkan kesemua daerah-daerah jajahannya untuk menghantar wakil di dalam pertandingan ratu cantik tersebut. Sebagai menghormati jemputan itulah dikatakan masyarakat Bisaya telah menghantar seorang gadis yang gah namanya baik dari segi rupa paras yang bernama Dang Insum.

Dang Insum bukanlah sembarangan gadis Bisaya kerana selain daripada keayuannya yang bisa meruntunkan jiwa setiap jejaka yang memandangnya juga digambarkan sebagai seorang srikandi Bisaya kerana beliaulah juga terkenal dengan kehandalannya di dalam ilmu peperangan serta mempunyai kesaktian yang tinggi. Dang Insum inilah juga menurut sejarahnya merupakan antara srikandi yang mempertahankan “Kota Makarang” iaitu jajahan wilayah Damit iaitu hak tulin kepada Pengiran Syahbandar Hassan wakil kepada Sultan Brunei daripada diceroboh oleh pihak British North Borneo Chartered Company suatu waktu dahulu.

Berbalik kepada pertandingan ratu cantik sempena puja usia ini maka apabila tiba harinya berangkatlah kesemua ratu-ratu daripada setiap jajahan takhluk Kerajaan Brunei pada masa itu ke Kota Brunei. Dengan penuh gilang-gemilang maka bermulalah pertandingan ratu cantik tersebut. Sebenarnya pertandingan ratu cantik untuk puja usia Sultan Brunei pada masa itu bukan sahaja berkenaan dengan kecantikan semata-mata tetapi mencakupi bidang yang lain.

Hendak dijadikan cerita, pertandingan ratu cantik ini mempunyai beberapa kategori yang tersendiri iaitu setiap ratu cantik haruslah pandai bermain senjata seperti memanah dan sebagainya. Juga harus pandai menguasai ilmu dapur iaitu memasak dan sebagainya. Dan sudah tentu juga pandai menguasai ilmu seni seperti menyanyi mahupun menari. Dan ketika inilah pertandingan ratu cantik yang penuh pancaroba ini dilalui dengan penuh sabar oleh Dang Insum. Ternyata wanita Tatanak ini amat sempurna di dalam serba serbi sehingga beliau dikatakan menjadi juara di dalam setiap kategori.

Dan kemuncak kepada pertandingan ratu cantik puja usia ini adalah pertunjukan kecantikan dengan pakaian tradisional masyarakat dan ketika inilah apabila Sultan Brunei terpandang kecantikan Dang Insum telah menyebut .. Bisai Yah! Bisai Yah! Bisai Yah! Iaitu bahasa yang bermaksud tersangat cantik. Kerana pujian itulah juga akhirnya Dang Insum menjadi Juara pertandingan ratu cantik puja usia itu.

Kerana adanya rombongan masyarakat Tatanak yang turut serta bagi memberi sokongan kepada Dang Insum itu telah menceritakan segala pujian yang telah diucapkan oleh Sultan Brunei kepada orang kampung mereka. Akhirnya ianya kekal dipertuturkan Bisaya oleh masyarakat Tatanak di dalam memperkatakan nama baru untuk etnik mereka iaitu Bisaya.

Inilah sekelumit perkongsian cerita legenda mengenai bagaimana etnik Bisaya mendapat nama serta ringkasan perbezaan masyarakat Bisaya, Borneo dengan bangsa Visayan, Filipina. Sesunguhnya Legenda Tatanak ini hanyalah cerita oral di dalam masyarakat Bisaya, Borneo dan sudah tentu apabila berbicara mengenai cerita legenda ianya adalah satu cerita benar yang ditokok tambah oleh penglipur lara bagi mencantikkan jalan ceritanya.


Yang pasti, memang tidak disangkal sememangnya kecantikan wanita etnik Bisaya, Borneo adalah satu anugerah tuhan yang terindah untuk kita semua.

Sumber : hentorum.blogspot.my

No comments:

Post a Comment