LATAR BELAKANG DAN SEJARAH RINGKAS KOMUNITI KAYAN
Sejarah Ringkas
Komuniti Kayan di Sarawak secara umumnya dapat dibahagikan
kepada tiga kumpulan yang utama, iaitu Kayan Baram yang mendiami kawasan
pedalaman di bahagian Miri, Kayan Belaga yang mendiami kawasan pedalaman
bahagian Kapit dan Kayan Tubau yang menetap di bahagian Bintulu. Komuniti Kayan ini dipercayai telah berhijrah
dan menetap di Sarawak lebih daripada 300 tahun yang lalu.
Terdapat
sejumlah besar komuniti Kayan yang menetap di negara Indonesia, terutamanya di
bahagian Kalimantan Barat dan Kalimantan Tengah. Golongan Kayan di Indonesia juga dipercayai
mempunyai hubungan dan kaitan dengan komuniti Kayan di Sarawak berdasarkan
penghijrahan yang dilakukan oleh komuniti Kayan di ketiga-tiga daerah sejak
dahulu lagi. Komuniti Kayan di Indonesia
lebih dikenali sebagai Kayan Mekam, Kayan Uma Laran, Kayan Ja’e dan Kayan Uma
Leken.
Penghijrahan komuniti ini ke bahagian pedalaman negeri
Sarawak mengambil masa yang lama dan dilakukan secara
berperingkat-peringkat. Pada masa
dahulu, komuniti ini berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain atas
dasar keselamatan. Hal ini kerana
komuniti ini pada masa itu masih lagi mengamalkan amalan ngayo [hajɔ] atau
dikenali sebagai amalan memotong kepala musuh yang terdiri daripada komuniti lain
seperti Iban dan sebagainya. Di samping
itu, komuniti ini juga sering berhijrah dengan tujuan mencari penempatan baru
yang sesuai dengan aktiviti pertanian sara diri.
Asal-usul Komuniti Kayan
Penempatan awal komuniti Kayan di Sarawak dipercayai di
Halem Kayan, Kalimantan. Penghijrahan
secara beransur-ansur telah menyebabkan komuniti ini berpecah-belah dan
menduduki beberapa kawasan pedalaman di Sarawak. Pada peringkat awal, komuniti ini dipercayai
menetap di Apo Kayan. Kemudian mereka telah
berpindah ke Halem Kayan. Sehingga kini,
masih terdapat lagi peninggalan komuniti ini di Halem Kayan, Mahakam (Mekam)
seperti serpihan-serpihan tajo [taǰo] (pasu besar), periuk besi, pinggan
mangkuk dan peralatan-peralatan yang lain.
Semasa di
Halem Kayan, penduduk Kayan dipercayai telah berpecah kepada beberapa
kumpulan. Menurut temu ramah penulis
dengan informan, kejadian ini berlaku pada waktu subuh setelah mereka mendengar
bunyi teriakan payo! payo! payo!
(bermaksud rusa! rusa! rusa!) Tetapi kebanyakan mereka tersalah dengar
dengan menyangkakan ayo! ayo! ayo!
(bermaksud musuh! musuh! musuh!)
Kemudian, mereka telah melarikan diri bersama-sama keluarga masing-masing
sehinggalah menyebabkan berlakunya penghijrahan dalam kalangan komuniti ini
secara berperingkat-peringkat. Terdapat
juga komuniti Kayan yang dipercayai masih tinggal di kawasan tersebut dan tidak
dapat berhijrah kerana jambatan yang merentangi Sungai Halem Kayan telah
dirobohkan oleh golongan awal yang telah melarikan diri semasa insiden itu
berlaku. Sebab itulah sehingga kini
masih terdapat komuniti Kayan yang masih tinggal di tempat asal komuniti ini di
Kalimantan.
Kebanyakan
mereka yang telah melarikan diri dipercayai telah membuka penempatan di Long
Tavang [loŋ tavaŋ], Long Boh (loŋ boh), Long Medalam (loŋ mədalam], dan Long
Mekam (loŋ məkam]. Kemudian terdapat
lagi segelintir daripada komuniti Kayan ini telah berhijrah lagi ke kawasan
hilir Sungai Balui dan membuka penempatan baru di Udu Belavan [udu bəlavan],
Lusong Laku [lusoŋ laku], Long Benalui [loŋ benalui], dan Long Taman [long
taman]. Dipercayai, peperangan telah
berlaku di Lusong Laku [lusoŋ laku] menyebabkan segelintir lagi komuniti Kayan
telah berhijrah ke Telang Usan [təlaŋ usan] atau di bahagian Baram, Miri. Inilah yang menyebabkan terdapatnya komuniti
Kayan di Miri. Sebelum itu, Long Benalui
(loŋ benalui], merupakan kawasan penempatan yang terbesar bagi komuniti ini
sebelum mereka meneruskan penghijrahan.
Selepas beberapa lama, mereka dipercayai berhijrah lagi ke Juman Baho
(ǰuman baho], dan terus berhijrah lagi hingga ke Long Jawe [loŋ ǰawɛʡ]. Di sini mereka membuka perkampungan baru yang
diberi nama Long Levuwe (loŋ ləvuwe], Long Minor (loŋ minɔr], dan Long Luwe
[long luwɛ]. Kemudian komuniti ini dipercayai telah berhijrah lagi ke kawasan
hilir dan membuka penempatan yang baru yang kekal sehingga kini.
Sejarah Bahasa Kayan
Dari segi penyebaran, bahasa Kayan
ditutur di beberapa kawasan di Pulau Borneo.
Misalnya di Sarawak, bahasa Kayan dituturkan di Miri, Bintulu, dan
Belaga. Manakala di Kalimantan, bahasa
Kayan turut dituturkan di kawasan Kalimantan Barat dan Kalimantan Tengah. Bahasa Kayan mempunyai berbagai dialek yang
tersendiri. Di Sarawak, terdapat dua
dialek Kayan yang berbeza iaitu, dialek Kayan Belaga dan Kayan Baram. Dialek Kayan Tubau lebih banyak persamaan
dengan dialek Kayan Belaga, memandangkan Kayan Tubau merupakan komuniti Kayan
Belaga yang baru berpindah dari Daerah Belaga. Namun, masih terdapat
kesalingfahaman yang tinggi antara penutur di
ketiga-tiga derah ini.
Di
Kalimantan pula, terdapat banyak lagi dialek yang dituturkan oleh komuniti
Kayan di sana. Misalnya Kayan Ja’e
[kajan ǰa:ɛ], Kayan Mekam [kayan məkam], Kayan Uma Leken [kajan uma ləkən],
Kayan Temeru [kajan təməru], Kayan Lirong Amo [kajan liroŋ amɔ], Kayan Belugu
[kajan bəlugu] dan lain-lain. Namun
masih terdapat kesalingfahaman antara penutur-penutur dialek Kayan di Sarawak
dengan Kayan di Kalimantan. Menurut
informan penulis semasa kajian ini dijalankan, pada awalnya bahasa Kayan
dipercayai sama. Pepecahan yang berlaku
antara komuniti ini menyebabkan bahasa Kayan masing-masing berkembang dengan
sendiri. Tambahan pula, komuniti ini
telah berhijrah jauh antara satu dengan lain menyebabkan mereka tidak lagi
berhubung dan faktor inilah menggalakkan perbezaan bahasa dalam kalangan komuniti
ini.
Kelas Sosial komuniti Kayan
Apa yang unik tentang komuniti ini ialah mereka masih
mengamalkan kelas-kelas sosial sehingga ke hari ini. Terdapat empat tingkat sosial yang utama di
dalam komuniti ini. Misalnya golongan
atasan dipanggil Maren [marən] (paling tinggi), golongan kelas kedua Hipui [hipui] (sederhana), golongan kelas ketiga
Panyin [paŋin] (bawahan), golongan kelas keempat Dipen [dipən] (hamba). Hanya golongan kelas keempat, iaitu golongan
hamba sahaja yang sudah dihapuskan dan tidak diamalkan lagi.
Golongan maren misalnya terdiri daripada golongan diraja
dalam komuniti ini. Golongan ini terdiri
daripada keluarga Temenggong, Penghulu, Pemanca dan Ketua Kampung shaja. Untuk mengekalkan keturunan ini, golongan ini
hendaklah berkahwin dengan golongan yang setaraf dengan mereka. Jika seseorang yang Maren berkahwin dengan
kelas sosial yang rendah, maka anak kepada psangan tersebut bukan lagi Maren.
Biasanya,
golongan ini merupakan golongan yang ateng urip [atəŋ urip] (kaya) dan
mempunyai pengaruh yang sangat besar dalam kalangan rakyatnya. Mereka akan sentiasa dihormati dan disanjungi
oleh kelas sosial yang lain yang lebih rendah.
Selain itu, golongan Maren ini juga akan membela dan menjaga kebajikan
rakyatnya, di samping menjadi tempat mengadu sekiranya rakyat berada dalam
kesusahan.
Golongan Hipui pula dianggap sebagai golongan kelas kedua
dalam komuniti Kayan. Golongan ini wujud
akibat daripada perkahwinan golongan Maren dengan golongan kelas bawah. Anak pasangan Maren dengan golongan bawahan
itulah yang akan menduduki kelas sosial hipui.
Golongan ini masih juga menduduki kelas sosial yang agak tinggi
berbanding dengan golongan Panyin dan Dipen.
Golongan Panyin merupakan golongan kelas sosial yang
ketiga. Golongan Panyin [paŋin] ini juga
boleh dibahagikan kepada dua kelas lagi, iaitu Panyin Ayak [paŋin ajaʡ] dan
Panyin Unyer [paŋin uŋər]. Panyin Ayak
[paŋin ajaʡ] merupakan suatu kelompok yang sememangnya berasal dan menduduki
sesuatu tempat itu dalam jangka masa yang panjang bersama golongan Maren.
Golongan ini biasanya berkelakuan baik dan jam adet [ǰam adət] (kaya dengan budi bahasa). Manakala,
Panyin Unyer pula lebih rendah tarafnya daripada Panyin Ayak. Golongan
ini merupakan golongan yang jan ateng urip [ǰan atəŋ urip] (kurang
berada/berkemampuan) dan jan lalek sayu [ǰan laleʡ saju] (berkelakuan kurang
baik).
Dipen bermaksud hamba dan golongan ini biasanya menjadi
hamba kepada golongan Maren. Terdapat dua tahap dalam Dipen, iaitu Dipen Tua
[dipən tua] dan Dipen Nengar [dipən nəŋar] merupakan golongan yang menjadi
hamba kepada golongan Maren sepenuh masa.
Golongan inilah yang akan melakukan semua kerja untuk golongan Maren.
Selain itu, golongan ini akan tinggal bersama golongan Maren dan menuruti apa
sahaja arahan daripada golongan Maren. Dengan kata lain, golongan ini lebih
rapat dengan golongan Maren.
Berbeza
pula dengan Dipen Nengar. Dipen Nengar
biasanya golongan yang membuat kerja mereka sendiri. Mereka tinggal di rumah mereka sendiri dan tidak ada kena
mengena dengan golongan Maren. Biasanya golongan inilah merupakan golongan yang
paling rendah dalam kelas sosial komuniti Kayan. Walau bagaimanapun, golongan kelas
sosial Dipen ini secara beransur-ansur telah
dihapuskan dan tidak lagi diamalkan pada masa sekarang.
Terdapat
banyak perbezaan yang ketara antara golongan Maren dengan golongan kelas sosial
yang lain seperti Hipui, Panyin dan Dipen. Perbezaan-perbezaan ini turut
merangkumi cara hidup, cara percakapan, bahasa, kebudayaan dan tahap
sosioekonomi mereka. Golongan Maren
dianggap golongan yang agak sempurna sebab itulah golongan ini digelar golongan
raja. Perkahwinan antara golongan Maren
dengan golongan bawahan tidak digalakkan kerana ini dianggap sebagai sesuatu
yang memalukan memandangkan terdapatnya perbezaan taraf. Malah, golongan Maren sanggup membenarkan
anak mereka berkahwin bangsa lain yang tidak menekankan status sosial dalam
komuniti mereka.
Selain
itu, tahap hukuman dan hantaran perkahwinan antara keempat-empat golongan ini
juga berbeza-beza. Golongan Maren akan
dikenakan hukuman yang lebih tinggi berbanding dengan golongan bawahan. Misalnya, seorang wanita yang terdiri
daripada golongan Maren akan menerima hantaran yang lebih tinggi dan mahal
berbanding dengan golongan yang lain.
Terdapat
juga perbezaan penggunaan bahasa di antara kelas-kelas sosial ini terutamanya
dari segi perlakuan berbahasa. Kelas sosial Maren didapati menggunakan bahasa
yang lebih sopan berbanding dengan kelas-kelas sosial yang lain. Golongan ini juga bijak menggunakan eufemisme
bagi menggantikan sesuatu perkataan yang tabu sifatnya. Secara keseluruhan, bentuk-bentuk bahasa
golongan Maren lebih mantap dan sangat mementingkan aspek kesopanan bahasa
berbanding dengan golongan kelas bawah.
Dalam komuniti Kayan, Ketua Kampung adalah
ketua sesebuah rumah panjang. Beliau
berperanan sebagai penyimpan dan pemelihara adat. Beliau juga bertanggungjawab memelihara
keamanan di sesebuah rumah panjang dan akan menyelesaikan sesuatu masalah di
antara anak buahnya. Sekiranya terdapat
kes yang tidak dapat diselesaikan oleh Ketua Kampung, kes tersebut akan dirujuk
kepada Penghulu, Pemanca dan seterusnya Temenggung.
Seorang
Penghulu pula bertanggungjawab mengawasi ketua-ketua kampung di satu-satu
kawasan yang mengandungi beberapa buah rumah panjang. Manakala, Pemanca pula juga berperanan
mengawasi dan menjaga kawasan yang ditadbir oleh Penghulu. Temenggung pula berperanan mengawasi kesemua
jawatan tersebut. Biasanya, ketua-ketua
masyarakat inilah yang akan dijemput ke mesyuarat rasmi.
Adat Istiadat Komuniti Kayan
Pada masa dahulu, sebuah perkahwinan akan ditentukan oleh
ibu bapa masing-masing. Penulis
mendapati bahawa amalan ini masih lagi wujud sehingga sekarang walaupun tidak
lagi diamalkan sepenuhnya. Walau
bagaimanapun, amalan ini semakin hilang kerana generasi muda komuniti ini lebih
suka menentukan jodoh mereka sendiri dan bukannya ditentukan oleh keluarga
masing-masing.
Sebelum
berlangsungnya perkahwinan, satu rombongan akan dihantar untuk merisik pihak
perempuan. Sekiranya pihak perempuan
bersetuju, maka mereka akan membincangkan hari pertunangan dan seterusnya
tarikh perkahwinan akan ditetapkan.
Kedua-dua belah pihak juga akan membincangkan jumlah hantaran dan jumlah
perbelanjaan yang akan diperuntukkan.
Persetujuan yang telah diperolehi hasil daripada perbincangan itu
hendaklah dimaklumkan dengan segera kepada Maren Uma (Ketua Kampung).
Perkahwinan komuniti ini berbeza daripada perkahwinan komuniti lain
kerana hantaran daripada pihak lelaki berbeza berdasarkan sistem kelas sosial
pihak perempuan. Sekiranya pihak
pengantin perempuan merupakan golongan Maren, semakin tinggilah hantaran dan
perbelanjaan yang terpaksa ditanggung oleh pihak lelaki, begitu juga
sebaliknya. Melalui kajian lapangan yang
telah penulis lakukan, telah didapati
bahawa hantaran perkahwinan kepada wanita Kayanlah yang paling tinggi dan mahal
berbanding dengan komuniti lain.
Selepas
upacara perkahwinan, terdapat lagi dua upacara yang penting yang perlu diikuti,
iaitu upacara Kaja Amin [kaǰa amin] (upacara bertandang ke rumah pengantin
lelaki) dan Inu Lok [inu lɔʡ] (upacara yang dilakukan selepas mempunyai
anak). Hantaran untuk upacara ini juga
berbeza mengikut taraf sosial wanita tersebut.
Apabila berlaku sesuatu kematian, seluruh penduduk kampung
berkenaan tidak dibenarkan ke kebun atau keluar daripada kawasan kampung
sebagai tanda hormat kepada keluarga si mati.
Pada masa inilah kaum lelaki dalam rumah panjang tersebut akan
bergotong-royong menyiapkan bila [bila] (kubur) dan lungun [luŋun]
(keranda). Manakala pihak perempuan pula
bergotong-royong menyediakan makanan dan minuman kepada tetamu. Setiap rumah panjang yang berdekatan akan
menghantar wakil untuk menziarahi
keluarga si mati dan amalan ziarah-menziarahi ini masih kukuh sehingga kini.
Tempat
mayat berada di rumah bergantung kepada taraf sosial si mati. Sekiranya si mati terdiri daripada golongan
Maren mayat tersebut akan berada di rumah selama lebih daripada tujuh
hari. Bagi golongan biasa, mayat hanya
dibenarkan berada tidak lebih daripada tiga hari. Upacara pengkebumian dan upacara berkabung
juga turut berbeza mengikut taraf sosial si mati.
Mayat yang
dihantar ke kawasan perkuburan akan diletak di dalam Salong [saloŋ]. Salong tersebut biasanya diukir dengan ukiran
ikeng [ikəŋ] (sejenis ukiran tradisional) yang kaya dengan nilai-nilai kesenian
ukiran Orang Ulu. Ukiran-ukiran ikeng
ini terdiri daripada pelbagai jenis bentuk dan bunga. Untuk membuat Salong, komuniti ini akan
menggunakan kayu belian. Kayu belian
yang telah diukir akan dicat berwarna-warni.
Biasanya Salong golongan Maren lebih cantik dan besar berbanding dengan
golongan biasa kerana Salong juga boleh melambangkan status sosial si mati.
Menurut temu bual penulis dengan informan, sebelum
kedatangan agama Kristian, komuniti ini dipercayai mengamalkan kepercayaan Apo
Kayan [apo kajan]. Kepercayaan ini
diamalkan sejak mereka menetap di Mahakam (Mekam), Kalimantan kira-kira tiga
ratus tahun yang lalu. Semasa menganut
kepercayaan ini, mereka percaya kepada burung helang, Pakei Lali [pakɛ lali], dan Pakei Isip Ta’o [pakɛ isip
taʡ:ɔ]. Semasa menganut kepercayan ini,
mereka tidak dibenarkan makan ikan Dungan [duŋan] (sejenis ikan sungai yang
berbau hanyir), kijang, pelanduk dan sebagainya. Namun kepercayaan lama ini telah ditinggalkan
selepas munculnya sistem kepercayaan Bungan [buŋan].
Kepercayaan Bungan merupakan satu upacara penyembahan berhala yang disambut
pada setiap tahun antara bulan Mac hingga Jun.
Semasa menyambut perayaan ini, mereka akan mengorban seekor khinzir
sebagai tanda ucapan terima kasih mereka kepada Tenangan [tənaŋan]. Sebelum menyembelih khinzir tersebut, mereka
akan melakukan upacara pemujaan dengan memohon daripada Tenangan agar setiap
kerja mereka diberkati dan supaya mereka dapat hidup dalam kesejahteraan. Semasa upacara Bungan, penganut kepercayaan
ini akan mendirikan jok di ruai rumah panjang.
Kemudian mereka akan meju teloh [meǰu təlɔh] (mengangkat telur) seperti
memohon sesuatu dan mara [mara] (sumpah seranah) khinzir, iaitu dengan memohon
supaya ditunaikan hajat mereka.
Walau
bagaimanapun, kepercayaan Apo Kayan dan Bungan ditinggalkan secara
beransur-ansur sejak kedatangan agama Kristian dalam komuniti Kayan. Penulis
juga mendapati bahawa kedatangan agama Kristian ini juga banyak mempengaruhi
kehidupan sosial komuniti Kayan.
Kepercayaan karut seperti percaya kepada burung helang, percaya kepada
matahari dan sebagainya telah ditinggalkan secara beransur-ansur. Di samping itu, kedatangan agama Kristian
juga telah membawa masuk leksikal-leksikal asing seperti perkataan puji,
syukur, tolong, Tuhan dan sebagainya.
Penulis
mendapati masih terdapat banyak lagi pantang larang yang masih diikuti dalam
komuniti Kayan. Misalnya, komuniti ini
dilarang mentertawakan binatang seperti anjing, ulat-ulat dan lain-lain. Terdapat kepercayaan apabila seseorang itu
mentertawakan binatang, dia akan berubah menjadi batu. Selain daripada itu, komuniti ini juga
dilarang menetak barangan orang lain seperti pakaian dan jala ikan. Sekiranya seseorang itu berbuat demikian,
orang berkenaan akan busong [busoŋ] (mati dalam keadaan perut yang besar dan
dahsyat). Kepercayaan ini masih lagi
kukuh sehingga ke hari ini.
Komuniti
ini juga masih lagi percaya pada ketulahan.
Oleh itu, orang muda dilarang sama sekali bersifat kurang ajar atau
tidak bersopan kepada orang tua. Mereka
juga diingatkan supaya sentiasa mengenang jasa orang lain supaya tidak
ketulahan. Apabila berlaku sesuatu yang
tidak diingini terhadap seseorang yang telah melanggar pantang-larang tersebut
di kemudian hari, peristiwa tersebut dianggap sebagai tulah. Kepercayaan inilah yang menyebabkan komuniti
ini kaya dengan budi bahasa dan menghormati orang tua tanpa mengira hubungan
kekeluargaan. Mereka mengamalkan prinsip
menghormati orang tua dan amalan ini masih kukuh sehingga kini.
Komuniti Kayan juga mudah dikenali melalui pakaian
tradisional mereka. Pakaian tradisional
kaum wanita komuniti ini menarik dan unik kerana diperbuat daripada manik-manik
halus dan berwarna-warni. Manik-manik
halus dijahit mengikut ukiran ikeng [ikǝŋ] (ukiran Orang Ulu) yang mempunyai
nilai-nilai estetika yang tersendiri.
Pakaian ini biasanya dipakai semasa majlis perkahwinan, upacara
menyambut tetamu kehormat dan perayaan Gawai Dayak.
Wanita
Kayan juga mempunyai barang perhiasan lain seperti leku [lǝku] (gelang tangan), teva’eng inu [tǝva:ǝŋ
inu] (rantai manik), iseng [isǝŋ] (objek keras yang diperbuat daripada perak
atau suasa yang digantungkan di telinga
kaum wanita Kayan), teksa [tǝksa] (dijadikan sebagai tali pinggang kaum wanita
Kayan). Lavong sek [lavɔŋ sɛʡ] (perhiasan kepala yang dihias dengan manik dan
rambut kambing yang berwarna-warni) dan isel
[isɛl] cincin. Leku [lǝku]
biasanya diperbuat daripada buluh dan tulang-tulang binatang. Teva’eng inu [tǝva:ǝŋ inu] dan teksa [tǝksa]
pula merupakan hasil gabungan daripada manik-manik besar yang berwarna-warni.
Pakaian
tradisional kaum lelaki komuniti ini pula kaya dengan ciri-ciri kepahlawanan,
sesuai dengan amalan memotong kepala pada zaman dahulu. Kelengkapan kaum lelaki terdiri daripada
bakel [bakɛl] tombak, hemput [həmput] sumpit, sunong [sunoŋ] (perhiasan
seperti baju yang diperbuat daripada kulit-kulit binatang seperti kulit
kambing), lavong kering [lavoŋ kəriəŋ] (perhiasan kepala yang diperbuat
daripada rotan dan dihiasi dengan bulu kambing dan bulu burung kenyalang dan
diwarnakan), bah [bah] (sirat), tabin [tabin] (diperbuat daripada rotan dan
dihiasi dengan manik-manik kecil dan dipakai di bahagian punggung seorang
pahlawan), dan kelebit [kələbit]
(perisai). Selain daripada menjadi set
barangan hantaran kepada pengantin perempuan, pakaian tradisional ini juga
mencerminkan nilai-nilai estetika dan kebudayaan Kayan yang tinggi.
Komuniti Kayan juga terkenal kerana memiliki telinga yang
panjang dan bertatu. Komuniti ini
bertelinga panjang dan bertatu untuk tujuan kecantikan. Semakin panjang telinga seseorang wanita itu,
semakin cantiklah wanita tersebut bagi komuniti ini. Pada masa sekarang, budaya ini semakin pupus
dan hanya wanita Kayan yang berusia lima puluh tahun ke atas sahaja yang masih
bertelinga panjang dan bertatu.
Bentuk dan
ukiran tatu seseorang wanita Kayan juga mencerminkan kedudukan sosial wanita
ini. Golongan Maren akan melukis Hudok
Asok [hudɔʡ asɔʡ] (gambar anjing) pada lengan, paha, lutut dan betis
mereka. Manakala, golongan bawahan hanya
dibenarkan melukiskan ukiran yang dinamakan sebagai Kelingei Tengen [kəliŋe təŋən]
dan Ubong Bila [ubɔŋ bila].
Kebudayaan
komuniti ini sangat unik dan banyak lagi yang boleh dikaji dan dirungkai oleh
pengkaji yang lain. Penulis hanya memperkenalkan serba sedikit dan membicarakan
kebudayaan komuniti ini dari kaca mata penulis sebagai penutur natif bahasa
Kayan dan pengamal budaya dan cara hidup masyarakat Kayan.
Sumber : Nancy Maria Werry @ keligit97lense.blogspot.my
No comments:
Post a Comment