TUAN MASAIK MANUSIA KETURUNAN BULUH BETUNG
ASAL-USUL TUAN MASAIK
BERDASARKAN CERITA LISAN DI NEGERI SABAH
Berdasarkan Tarsila Sulu yang menjadi rujukan ahli-ahli
sejarah di Filipina dan Malaysia, Tuan Masaik dikatakan bukanlah penduduk asal
Pulau Sulu. Ahli-ahli Sejarah seperti Dr Cesar Adib Majul mengatakan bahawa
Tuan Masaik kemungkinan berasal dari Malaysia atau Indonesia. Walau
bagaimanapun, ketokohan dan kewibawaan Tuan Masaik membuatkannya di sanjung dan
dimuliakan di Kepulauan Sulu sehingga beliau dianggap sebagai Nabi atau Wakil
Tuhan oleh penduduk tempatan. Ketaksuban penduduk Sulu dalam memuliakan Tuan
Masaik tentunya disebabkan oleh banyaknya kelebihan, tingginya ilmu ketuhanan,
keberkatan dan kemujaraban doanya serta berlakunya banyak keajaiban dan karamah
sewaktu hidupnya.
Berdasarkan kepercayaan Islam, tidak ada lagi Rasul atau
Nabi yang akan diturunkan oleh Tuhan selepas Nabi Muhammad S.a.w. Oleh sebab
itu, tinggi manapun kelebihan, karamah dan ilmunya Tuan Masaik beliau hanyalah
layak digelar "WALI ALLAH" dan RAJA. Walau bagaimanapun, berdasarkan
penyelidikan saya, Tuan Masaik tidak pernah mendakwa dirinya Nabi atau Tuhan
semasa hidupnya walaupun banyak keajaiban berlaku pada dirinya.
Di dalam Tarsila Kesultanan Sulu, cerita mengenaai Tuan
Masaik terlalu sedikit. Tarsila Sulu hanya menyebutkan bahawa Tuan Masaik
berasal dari bambu, berkahwin dengan anak Raja Sipad, dimuliakan dan dianggap
nabi oleh penduduk Sulu dan menyebutkan hanya dua nama anak Tuan Masaik iaitu
Tuan Hakim dan Aisya dan nama anaknya yang ketiga tidak disebutkan hanyalah
dinyatakan sebagai seorang lelaki. Nama Tuan Pain tidak disebutkan dalam
Tarsila Sulu tetapi disebutkan dalam dokumen catatan orang-orang Sepanyol.
Adalah mustahil seorang Raja yang dianggap sebagai Terlalu Mulia tidak
dicatatkan secara terperinci dalam mana-mana dokumen kerajaan Sulu. Sebenarnya,
Penjajahan Sepanyol di Kepulauan Sulu dan pulau-pulau disekitarnya yang
akhirnya mendirikan negara Filipina telah banyak merosakkan dan memusnahkan
khazanah keraajaan Sulu termasuklah kitab-kitab, buku, monumen dan lain-lain
bahan sejarah. Dalam sejarah Filipina disebutkan bahawa Sepanyol pernah
mengambil tindakan memusnahkan makam-makam, monumen dan bahan sejarah di BUD
DATU dan merampas banyak dokumen penting kerajaan Sulu sehinggakan Kesultanan
Sulu ketiadaan bahan rujukan dan maklumat silam.
Berdasarkan cerita lisan keturunan Tuan Masaik yang ada di
Kampung Parapat Laut, Kudat dan di beberapa kampung di sekitar Teluk Marudu,
Tuan Masaik dikatakan berasal dari daerah Lahad Datu, Sabah. Kononnya pada
zaman dahulu kala moyang Tuan Masaik telah menanam sepohon bambu betung atau
disebut dalam bahasa Bajau/Suluk sebagai "KAYAWAN". Dikatakan bambu
jenis ini adalah sejenis bambu yang berduri diruasnya dan sangat jarang
didapati pada masa ini. Setelah beberapa lama ditanam, bapa Tuan Masaik yang
merupakan seorang yang ditakdirkan tidak dikurniakan zuriat telah mendapat
alamat dalam mimpi meminta beliau menebang bambu tersebut dan mengambil sesuatu
benda di dalamnya. Sebenarnya rumpun bambu yang hidup subur itu seringkali
mengeluarkan cahaya pada masa setiap bulan mengembang penuh. Cahaya tersebut
sangat terang-benderang sehingga boleh menerangi kawasan sekitarnya.
Walau bagaimanapun beliau tidak mengendahkan mimpi tersebut
sehinggalah ia berulang untuk kali yang ketiga. Pada malam ketiga, setelah
terbangun dari mimpi orang tersebut telah mendengar tangisan bayi dari dalam
rumpun bambu tersebut. Dia telah mengejutkan isterinya yang juga mengalami
mimpi yang sama. Pada malam tersebut, mereka telah datang ke rumpun bambu
tersebut dan cuba mencari di mana datangnya tangisan bayi tersebut.
Bapa Tuan Masaik telah mengambil keputusan untuk menebang
rumpun bambu tersebut dan cuba mencari bayi yang dimaksudkan oleh mimpinya.
Sewaktu beliau menebang salah satu pokok bambu dalam rumpunan tersebut,
terdapat satu pohon yang tidak mampu dimakan senjata atau jelasnya kapak beliau
tidak mampu melukai bambu tersebut. Beliau mencuba berkali-kali tetapi bambu
tersebut sedikitpun tidak berubah sebaliknya mata kapaknya menjadi tumpul dan
sumbing. Bapa Tuan Masaik mengambil semua senjata dan peralatan yang ada di
rumahnya termasuklah parang, kapak, pedang, beliung, barung dan sebagainya
tetapi satupun tidak mampu melukai bambu tersebut. Setelah beberapa hari
mencuba menebang bambu tersebut, Bapa Tuan Masik telah mengambil keputusan
menggali rumpun pokok bambu tersebut sehinggalah ianya tercabut dan dapat
dikelurkan dari dalam tanah. Sebaik-baiknya sahaja telah berjaya digali, batang
bambu tersebut akhirnya berjaya dipecahkan dan setelah diamati terdapat seketul
batu dalam batang bambu tersebut.
Orang tersebut telah membawa batu hikmat yang saiznya kecil
sedikit dari gengaman tangan orang dewasa. Anehnya, batu tersebut mempunyai
mata, hidung, mulut, kepala dan badan yang sempurna seperti patung seorang
manusia yang sedang solat. Bapa Tuan Masaik dan isterinya telah membawa batu
tersebut pulang ke rumah dan memandikannya. Patung tersebut telah diselimutkan
dengan kain kuning dan diletakkan di dulang tembaga. Sebuah bilik khas telah
digunakan untuk menempatkan batu tersebut. Dengan Takdir Allah, patung batu tersebut
telah bertukar menjadi seorang bayi lelaki dan ini sangat menggembirakan
pasangan suami isteri yang selama ini mengimpikan kehadiran seorang anak.
Kanak-kanak tersebut dinamakan MA'BO LU yang bererti "di dalam
bambu". Ia telah dipelihara sehinggalah menjadi seorang pemuda yang gagah
perkasa. Ajaibnya kanak-kanak tersebut mempunyai banyak kelebihan seperti dapat
membaca dan menuturkan Kitab Suci Al Quran tanpa perlu belajar, mampu menguasai
ilmu-ilmu ketuhanan dan mampu menghuraikan dan menyelesaikan masalah-masalah
keagamaan serta masalah penduduk setempat. Ramai penduduk di negeri tersebut
telah menganut agama islam hasil dakwah Tuan Masaik.
Setelah dewasa, Tuan Masaik telah belayar ke Kepulauan Sulu
untuk tujuan mengahwini Puteri Raja Sipad , Raja Sulu ketika itu. Sewaktu dalam
pelayaran ke Sulu dari Lahad Datu, kapalTuan Masaik telah dilanda ribut taufan
dan angin puting beliung yang kuat. Kapal yang dinaikinya telah karam. Walau
bagaimanapun, dengan takdir Allah S.W.T seekor ikan yu pasir yang besar telah
timbul mengangkat Tuan Masaik di atasnya. Ikan yu tersebut dikenali sebagai
"PINDUNG" dalam bahasa Bajau/Suluk atau di kenali orang-orang Sabah
sebagai ikan YU KEMANGSIAN. Dalam masa yang sama seekor burung itik laut yang
dikenali sebagai "KULLU-KULU" telah membantu Tuan Masaik dan ikan
Pindung dengan cara menjadi Pemandu Arah. Burung tersebut telah terbang di
bahagian atas dan hadapan ikan Pindung. Ikan Pindung pula berenang membawa Tuan
Masaik mengikut arah terbangnya burung tersebut sehinggalah Tuan Masaik selamat
sampai di pulau Sulu.
Disebabkan jasa dan pertolongan ikan Pindung dan burung
Kullu-Kullu, Tuan Masaik telah menyumpah bahawa anak cucu dan keturunannya
tidak boleh memakan ikan Yu Pindung dan burung Kulu-Kullu serta tidak boleh
membunuh kedua-dua haiwan tersebut. Sesiapa yang memakan ikan Yu Pindung dan
burung Kulu-Kullu akan tumbuh kudis dikulitnya. Sumpahan ini menjadi pantang
keturunan Tuan Masaik.
Anehnya, sumpahan ini masih berlaku sehingga ke hari ini dan
ianya menjadi SIMBOL dan IKON bahawa seseorang itu adalah keturunan Tuan
Masaik. Sumpahan ini seakan DNA ajaib yang ada dalam darah dan tubuh cucu-cicit
dan keturunan Tuan Masaik. Pantangan ini akhirnya menjadi salah satu cara untuk
mengenali dan memastikan bahawa seseorang itu adalah keturunan Tuan Masaik.
Sebenarnya, ada beberapa lagi keriteria dan ciri-ciri tulen yang menjadi simbol
dan cara untuk memastikan bahawa seseorang itu adalah tulen berasal dari
keturunan Tuan Masaik. Ianya termasuklah ciri-ciri dalam bentuk tubuh, darah,
penampilan dan perawakan, percakapan. Ciri-ciri ini hanya difahami dan mampu
dikenalpasti oleh orang-orang yang menerima petunjuk dan memilik "ILMU PAG
DATU" .
Memandangkan asal-usul Tuan Masaik ini adalah dari Sabah,
tidak hairanlah jika Raja Bongsu Brunei atau dikenali juga sebagai Sultan
Muwallil Wasit Sulu yang telah menghabiskan masa lebih 40 tahun menentang
penjajahan sepanyol di Sulu dengan hebatnya, sewaktu kekalahan Sulu kepada
Sepanyol dalam tahun 1660an telah meminta beberapa syarat dalam Perjanjian
dengan Penjajah Sepanyol dan salah satu daripada syarat tersebut ialah
"Baginda dibenarkan tinggal di daerah kelahirannya di Bagahak Pulau
Borneo". Kawasan Bagahak pada masa ini terletak dalam kawasan Lahad Datu,
Sabah. Sebenarnya, ianya adalah simbolik bahawa asal-usul keturunannya adalah
dari Lahad Datu Sabah. Mungkinkah baginda dimakamkan di situ ? ......dan
mengapakah Lahad Datu dikenali sebagai "LAHAT DATU" ?.
Adalah tanggung jawab cucu-cicit dan keturunan Tuan Masaik
untuk mengkaji dan menelusuri salasilah dan keturunan mereka tidak kiralah
mereka bergelar Sultan, Datu, Tumanggung, Maharajah, Panglima, Paduka,
Pangeran, Tuan, Shariff ataupun orang biasa tanpa mengira apakah mereka bangsa
Suluk, Bajau, Brunei, Tidung, Tagalok pokoknya mereka mengongsi nenek moyang
yang sama dan jangan lupa.... mengongsi SUMPAHAN YANG SAMA..
KETURUNAN TUAN MASAIK YANG TERCATAT DALAM SEJARAH DAN
CATATAN ORANG BARAT
Terdapat ramai tokoh-tokoh yang menjadi tokoh penting dalam
sejarah Sulu, Mindanao, Borneo dan Kepulauan Nusantara hasil pancar keturunan
Tuan Masaik . Berdasarkan catatan sejarah anak-anak dan keturunan Tuan Masaik
merupakan Raja-raja Kepulauan Sulu, Mindanao, Palawan, Manila, Maktan, Tondo,
Tawi-Tawi, Sibutu, Ternete dan lain-lain Kepulauan di Filipina, Indonesia dan
Malaysia sebelum kedatangan Syariful Hashim ( Sultan Pertama Sulu )yang menjadi
menantu Raja Baguinda yang akhirnya mendirikan Kesultanan Sulu dan sebelum
kedatangan Syariff Kebungsuan ( Sultan pertama Mindanao )yang mengasaskan
Kesultanan Mindanao. Keturunan Tuan Masaik mendominasi Pertuanan Raja-Raja di
Kepulauan Sulu, Mindanao dan Borneo sebelum Kebangkitan Kesultanan Brunei di
bawah Syariff Ali ( Sultan ketiga Brunei ). Lebih jelas lagi Pertuanan
keturunan Tuan Masaik menjadi tenggelam dengan munculnya keturunan Syariff yang
berpancar dari keturunan Ahlul Bait dan Nabi Muhammad S.a.w. Keturunan Ahlul
Bait ini telah menrubah keseluruhan struktur Raja-raja di kawasan ini menjadi
struktur kerajaan bercorak Kesultanan yang lebih islamik dan sistematik.
Justeru itu, keturunan ahlul bait ini lebih diikhtiraf sebagai Pengasas
Kesultanan Islam di kawasan ini, sedangkan Pengasas Dan Pendiri Sebenar Pertuanan
Raja-Raja Islam di Kepulauan Sulu adalah Tuan Masaik dan keturunannya. Walau
bagaimanapun, tidak dinafikan terdapatnya perkahwinan keturunan Tuan Masaik dan
keturunan Ahlul Bait sama ada di kalangan Kesultanan Sulu, Kesultanan Mindanao
mahupun Kesultanan Brunei, Kesultanan Kutai, Kesultanan Banjar dan Kesultanan
Sulawesi.
Berdasarkan Rekod dalam Catatan Dinasti Ming, China tahun
1417 disebutkan bahawa 3 orang Raja dari Sulu telah datang melawat ke Tekchow,
Shandong, China. Raja-raja tersebut ialah
1.Keturunan Tuan Masaik yang digelar Pa-Tu-Ko-Ha-La
(Patugohada) atau Paduka Batara, Raja Negeri Timur ( Sulu )
2.Permaisuri Gua bernama Ba-To-Ko-Pa-La-Pok atau Paduka
Prabu, Permaisuri Negeri Ka-La-Ba-Ting ( Kinabatangan Borneo )
3.KeturunanTuan Masaik yang digelar
Ma-Ha-La-Chiq-Ko-La-Ma-Ting atau Maharajah Kolamanting, Raja Negeri Barat (
Tawi-Tawi).
Ketiga-tiga Raja ini dicatatkan dalam Catatan Dinasti Ming
sebagai telah melawat Bandar Tekchow di Shandong China pada tahun 1417 Masehi
atas undangan Maharaja Yung Lo iaitu Maharaja Cina pada masa itu. Ketiga-tiga
mereka telah datang bersama-sama ke China untuk bertemu Maharaja Yung Lo dengan
diringi oleh 340 orang Datu-datu dan Panglima Sulu. Raja Paduka Batara ( Raja
Negeri Timur ) telah jatuh sakit dan mangkat di Tekchow, China. Maharaja China
telah mengarahkan menterinya untuk memberikan penghormatan dan membuat
Pemakaman Diraja untuk Raja Paduka Batara. Waris Raja Paduka Batara telah
tinggal selama tiga tahun di China untuk menguruskan makam Raja Sulu dan
sementara menunggu Putera Sulung bernama Tu-Ba-Hap ( Tumahan ) atau Tuan Hap
dewasa. Tuan Hap atau Tumahan akhirnya kembali ke Sulu tiga tahun kemudian
sementara dua orang lagi adik-beradiknya yang dinamakan An-Tu-Luk ( Antulu)
atau Tuan Tulu dan Wun-Ha-La ( Wenhala ) atau Tuan Hala terus tinggal di
Tekchow, Shandung dan keturunan mereka generasi ke-16 hingga ke-18 masih
terdapat di Tekchow, Shandong china dan diberikan gelaran khas iaitu AN dan WUN
( WEN ) oleh Maharaja China sebagai penghormatan dan mengingati sejarah
kedatangan keturunan mereka ke China. Kata AN dan WUN dalam bahasa Mandarin
seerti dengan kata TUAN dalam bahasa Melayu. Walau bagaimanapun, Paduka Batara,
Maharaja Kolamanting ( Gemding ) dan Paduka Prabu tidak disebutkan dalam
Tarsila Kesultanan Sulu. Ini disebabkan Tarsila Kesultanan Sulu hanyalah
menggalurkan keturunan Raja-raja Sulu bermula dari Sultan Syariful Hashim (
1430-1480 M ) sedangkan Raja-raja Islam dalam kerajaan Sulu telahpun bermula
lebih seratus tahun atau satu abad lebih awal dari kedatangan Sultan Syariful
Hashim.
Dalam Catatan Pigafetta yang menyertai Misi Ferdinand
Magellan mengelilingi dunia, beliau mencatatkan bahawa pada tahun 1521
Ferdinand magellan telah singgah di Pulau Paragua ( Palawan ) dan mereka telah
menemui Wizurai Sultan Brunei di situ yang merupakan ADIPATI SULU yang bernama
TUAN MAHAMUD dan anaknya TUAN AHMAD serta seorang lagi keluarganya bernama
GUANTIL. Adalah dipercayai mereka ini adalah keturunan TUAN MASAIK yang menjadi
Raja di Pulau Palawan ketika itu.
Dicatatkan juga dalam catatan Sepanyol, sewaktu mereka
menyerang dan menawan May nilad ( Manila ) dalam tahun 1571 tentera sepanyol
telah mengalahkan tiga orang Raja di situ iaitu Raja Sulaiman Mahmud yang
dicatatkan sebagai anak Adipadi Sulu atau Wizurai Brunei ( ditawan oleh
Sepanyol ), Raja Lakandula di Tondo, Manila dan bapa saudara Raja Sulaiman
iaitu Raja Matanda. Sebenarnya, Raja Sulaiman adalah anak Tuan Mahmud iaitu
Raja Pulau Palawan dan juga merupakan Wizurai Sultan Brunei di Palawan. Justeru
itu, Raja Matanda, Raja Sulaiman dan Raja Lakandula merupakan raja-raja dari
keturunan TUAN MASAIK.
Di antara tahun 1840 an hingga 1898 dicatatkan dalam Buku
" The Sulu Zone ", Wilayah Kesultanan Sulu di Borneo telah
dibahagikan kepada tiga Wilayah iaitu Wilayah Maludu ( Marudu ) di bawah
pentadbiran Shariff Osman, Wilayah Mangindora dan Wilayah Tirun. Di dalam
Wilayah Magindora ( yang meliputi kawasan Kinabatangan, Sandakan hingga ke
Tungku Lahad Datu ) terdapat sebuah kawasan Petempatan Sulu di Teluk berdekatan
dengan Sungai Sandakan. Ketuanya dikenali sebagai TUAN ABANDOL yang mengetuai
orang-orang islam ( Suluk, Bajau ) dan orang-orang Idaan di situ. Tuan Abandol
adalah salah seorang keturunan TUAN MASAIK yang menjadi pemerintah di Negeri
Sabah. Keturunan Tuan Abandol masih terdapat di kawasan Sandakan dan salah
seorang daripadanya ialah Panglima Adam salah seorang Ketua Suku ( Native Chief
) di era penjajahan British yang telah membuka Kampung Bokara di Sandakan.
Keturunan Tuan Masaik juga masih dapat dikesan di Daerah
Lahad Datu, Kunak, di Daerah Kudat, Pitas dan Kota Marudu yang sejak dahulu
sehingga ke hari ini keturunannya memegang jawatan Ketua-Ketua Suku, Imam dan
Ketua Kampung atau Panglima. Di Negeri Sabah juga ada keturunan TUAN MASAIK yang
menjadi Ketua Menteri Sabah, Menteri, Wakil Rakyat, Pegawai Daerah dan ada yang
menjawat jawatan-jawatan tinggi dalam pentadbiran Negeri Sabah sehingga ke hari
ini. Walau bagaimanapun, keturunan TUAN MASAIK di Negeri Sabah tidak lagi
mengekalkan gelaran nama "TUAN" di awal nama mereka disebabkan oleh
asimilasi budaya, pengaruh setempat, keadaan sosio-ekonomi, perubahan
pentadbiran dan juga akibat penggunaan lain-lain gelaran nama yang akhirnya
membawa kepada terhapusnya tanda nama "TUAN" pada keturunan TUAN
MASAIK.
TUAN MASAIK RAJA SULU DAN ULAMAK LEGENDA DI KEPULAUAN SULU
DAN BORNEO
Tuan Masaik atau Tuan Masa'ika adalah seorang tokoh ternama
di kepulauan Sulu pada zaman awal terdirinya kerajaan Islam di Kepulauan Sulu
dan Borneo. Beliau disebutkan dalam Tarsila Sulu sebagai orang yang mula-mula
sekali mengasaskan komuniti islam di Sulu sebelum kedatangan Raja Baguinda dari
Minangkabau dan sebelum gerakan dakwah islamiah dilakukan oleh kumpulan
wali-wali dan ulamak yang diketuai oleh Syariff Awlia.
Asal-usul kedatangan Tuan masaik dan kemunculannya di Sulu
telah menjadi metos dan cerita legenda secara lisan yang diturunkan dari satu
generasi ke generasi seterusnya. Walau bagaimanapun, berdasarkan kajian dan
pendapat ahli sejarah yang terkenal seperti DR Adib Majul dan N. Saleeby dan
berdasarkan Tarsila Kesultanan Sulu disebutkan bahawa Tuan Masaik hidup pada
abad ke 12 sekitar tahun 1280 hingga 1310 masehi. Dalam The Geneology Of Sulu oleh
C.A Majul dan The History Of Sulu oleh N.Saleeby disebutkan bahwa asal-usul
Tuan Masaika adalah dilahirkan dari ruas bambu di Pulau Sulu. Beliau dinyatakan
sebagai "He was born out of a bamboo and was esteemed and respected by all
the people".
Berdasarkan cerita lisan keturunan Tuan Masaika yang ada di
Sabah dan Kepulauan Sulu, asa-usul Tuan Masaika ini diterima dan diceritakan
secara lisan dari satu generasi ke satu generasi sehinggalah ke hari ini
sebagai manusia yang lahir dari ruas bambu atau dikenali sebagai buluh
"Pattung" oleh orang-orang Suluk dan Bajau. Tuan Masaika telah
diambil sebagai anak angkat dan dipelihara oleh Jamiyun Kulisa dan isterinya
Indera Suga. Sewaktu kemunculannya di Sulu, Tuan Masaika dikatakan mempunyai
keramat dan ilmu kesaktiannya sehingga orang-orang asli di Sulu menganggapnya
sebagai Wali atau Orang Ajaib. Tuan Masaika telah mengislamkan komuniti orang
bukit Suku Budanun ( satu suku asli yang sama keturunan dan budayanya dengan
Orang Dayak di Borneo ) . Beliau telah berkahwin dengan puteri Raja Suku
Budanun di Maimbong iaitu Puteri Raja Sipad. Sewaktu pemerintahan Raja Sipad
atau Raja Shripaduka di Sulu, orang-orang bukit di Sulu bukanlah beragama Islam
tetapi menganut agama animisme atau Pagan yang menyembah Batu dan kuburan.
Kemunculan Tuan Masaika dari ruas bambu telah menyebabkan Tuan Masaika dianggap
Utusan Tuhan oleh orang-orang Sulu.
Kebijaksanaan dan ilmu pengetahuan Tuan Masaika dalam hal
ehwal kesaktian telah menewaskan semua orang-orang handalan , pahlwan dan
pawang orang asli suku Budanun di Kepulauan Sulu. Akhirnya beliau mendirikan komuniti islam
yang pertama di Kepulauan sulu berpusat di Maimbung, Sulu.
Tuan Masaika telah dikunriakan tiga orang anak hasil
perkahwinannya dengan Puteri Raja Sipad ( Raja orang-orang Bukit atau Budanun )
iaitu dua orang lelaki dikenali sebagai Tuan Hakim ( Keturunannya banyak
terdapat di Maimbung, berdekatan Gunung Patikul dan Gunung Sinumaan di daerah
Lati Pulau Jolo ) dan Tuan Pain ( Keturunannya banyak terdapat di Balimbing
Tawi-Tawi, Pulau Palawan dan Sabah ). Anaknya yang perempuan dikenali sebagai
Aisha. Anak-anak Tuan Hakim iaitu Tuan Dai'ini ( Daim ), Tuan Buda, Tuan Bujang
dan Tuan Muku kesemuanya telah menjadi Pemerintah atau Raja di beberapa
kepulauan Sulu pada masa kedatangan Eaja Baginda atau Raja Baguinda ( tahun
1390 ) dari Sumatera dan sewaktu kedatangan Makhdum Syariff Awlia atau Syariff
Makhdum ( Salah seorang dari Wali Tujuh yang terlibat mengembangkan ajaran
islam di Nusantara ) atau nama sebenarnya Ibrahim al-Akbar Ibn Jamal id-Din
al-Husayni ( tahun 1380 ) dari Melaka. Kedua-dua tokoh ini telah berkahwin
dengan keturunan ( cucu ) Tuan Masaika yang berugama islam. Tuan Syariff Awliya
atau Karimul Makhdum telah berkahwin dengan anak perempuan Pemerintah di Buansa
Sulu dan akhirnya ke Tapul, Selatan Sulu. Syariff Awlia akhirnya mendirikan
Masjid yang pertama di Tubig Indangan Pulau Simunul. Beliau seterusnya
berdakwah di Pulau Sibutu dan meninggal di situ. Makamnya terdapat di Tandu
Banak Pulau Sibutu.
Sewaktu kedatangan Rajah Baguinda dari Sumatera dan
berkahwin dengan anak Rajah Sulu ( Keturunan Tuan Masaika ) di Buansa
disebutkan terdapat sekurang-kurangnya enam orang Ketua Sulu ( Sulu Chief ) di
Sulu. Perebutan kuasa dan tiadanya penyatuan di kalangan ketua-ketua ini
memberi peluang kepada Raja Baguinda untuk menjadi Raja Sulu setelah dia
berkahwin dengan puteri salah seorang Pemerintah atau Rajah Sulu.
Tidak terdapat sebarang dokumen atau fakta bila sebenarnya
tarikh kematian Tuan Masaika dan di Sulu terdapat lagi satu nama yang dikenali
sebagai Tuan Maqbulu atau Maqbalu. Nama ini tercatat dalam Batu Bersurat dan
makam di Bud Datu di Jolo yang ditulis dengan tulisan Arab yang cantik dan
terang yang menerangkan bahawa Tuhan ( Tuan ) Maqbalu telah meninggal dunia
pada bulan Rejab 710 Hijrah ( 1310 Masehi ). Tidak dapat dipastikan sama ada
Tuan Maqbalu atau Maqbulu itu merujuk kepada orang yang sama iaitu Tuan Masaik
atau Masa'ika. Sesetengah ahli sejarah merujuk dua nama ini sebagai individu
yang sama. Walau bagaimana pun, berdasarkan nama Tuan Maqbulu ( Maq itu boleh
ditafsirkan sebagai "Terdapat di dalam" dan Bulu itu seerti dengan
kata "Buluh atau bambu" )
Sumber :tuanmasaik
hello. sy nk tnya. apa kesahihan cerita ni? sbbnya sy tak pernah dgr gelaran tuan di borneo
ReplyDelete