Pengaruh Kesultanan Brunei Kepada Masyarakat Sabah (Siri I)
3 April 2008, Utusan
Borneo, ms.13
Oleh Bilcher Bala
& Baszley Bee Basrah Bee dan Jakaria Dasan
Sungguhpun
pada peta dunia, saiz Negara Brunei Darussalam begitu kecil jika dibandingkan
dengan negeri Sabah dan Sarawak, akan tetapi nilai kekayaan Negara itu adalah
jauh lebih tinggi dari yang dimiliki oleh kedua buah negeri. Sebagai antara Negara
pengeluar minyak utama dunia dengan nisbah penduduknya yang kecil, Negara ini
memiliki segala kelebihan mengatasi kedua buah negeri berkenaan. Sewajarnya
kekayaan itu, masih dapat menggambarkan betapa Brunei pada suatu ketika dahulu
adalah merupakan sebuah empayar yang memerintah kedua buah negeri termasuk
sebahagian kawasan Kalimantan, di Indonesia.
Brunei
Darussalam terkenal sebagai salah sebuah negara yang terkaya disebabkan oleh hasil
eksport minyaknya. Ia juga pernah terkenal sebagai pengeksport kapur barus pada sebelum zaman
moden. Secara umumnya, sejarah Negara Brunei Darussalam telah dipinggirkan
dalam kegiatan-kegiatan historiografi Asia Tenggara. Oleh yang demikian, ramai yang tidak menyedari atau
memahami kepentingan sejarah Kesultanan Brunei kepada sejarah ketamadunan masyarakat Borneo
umumnya.
Fakta
ini dapat disorot semula dengan membaca hasil penyelidikan yang telah dijalankan
oleh dua orang penyelidik Sekolah Sains Sosial, Bilcher Bala dan Baszley Bee Basrah Bee.
Sejarah Awal Kesultanan Borneo
Brunei
memiliki sebuah monarki yang sangat tua, di mana ia telah wujud lebih daripada setengah millennium yang lalu dengan genealogi dinastinya yang tidak terputus. Sebelum
kedatangan orang Eropah pada awal abad ke enam belas, sebuah kerajaan Kesultanan
Melayu-Pribumi di bahagian barat-laut Borneo telah bangkit menjadi kuasa utama
di kalangan banyak daerah ketua tunggal (chiefdoms) dan kerajaan di pulau ini.
Sesungguhnya,
sejarah Kesultanan Brunei Darussalam adalah unik, bermula dengan kisah sebuah
bandar-pelabuhan kuno, Po-li atau Po-ni pada sebelum abad ke empat belas, membangun
menjadi sebuah organisasi bandar-negara yang kuat. Ia lebih dikenali oleh
Dinasti Ming dengan nama Wen-lai atau Bo-ni pada abad ke limabelas.
Pada
dasarnya, kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara merujuk China sebagai kerajaan
yang perkasa dan mengiktiraf kedaulatan China dengan membayar ufti kepada
Dinasti Liang sehingga tahun 523 M. Raja kerajaan Po-li dinamakan sebagai Kaundinya,
yang merupakan satu gelaran Hindu bermaksud ‘raja gunung sakti’ atau Sailendra.
Walau bagaimanapun, orang Cina telah tersilap menganggap raja tersebut menganut
agama Buddha yang mempunyai persamaan dengan kepercayaan terhadap unsur
semangat yang diamalkan oleh kaum pribumi di Brunei Tua.
Semasa
pemerintahan Dinasti Tang (618-906 M.), Po-li diperintah oleh raja bernama
Hu-lan-na-po. Kemudian kerajaan Brunei Tua dikenali sebagai Po-ni semasa
pemerintahan Dinasti Sung (960-1279 M.). Rajanya dinamakan Hsiang-ta (Nyanta), yang
menghantar satu utusan ufti ke China pada tahun 977 M. untuk mendapatkan pengiktirafan
terhadap kesetiaannya. Sekitar tahun 1082 M, rajanya bernama Seri Maja (Seri
Maharaja), telah menghantar satu utusan ke China melalui pelabuhan Chuan-Chou. Jurutulis
di istana kerajaan China yang bernama Chau-Ju-Kua telah menyebut bahawa pada
tahun 1225 M. kerajaan Po-ni lebih dikenali di kalangan saudagar-saudagar Cina
sebagai sebuah kerajaan yang kaya dengan sumber kapur barus. Berikutnya, rekod
Ming Shih menyebut bahawa dari tahun 1368 M. kerajaan Po-ni membayar ufti dalam
bentuk kapur barus kepada kerajaan Majapahit. Kewujudan pengaruh Hindu telah dibuktikan
oleh penemuan artifak genesa gajah, nandi lembu dan yoni di beberapa tapak
arkeologi sekitar muara Sungai Limbang yang mengalir ke dalam Teluk Brunei.
Walaupun
artifak-artifak tersebut terbukti berasal daripada Hindu, tetapi kemungkinan
ianya dibawa daripada Pulau Jawa ketika kerajaan Brunei Tua menjadi jajahan
takluk kepada kerajaan Majapahit. Pada tahun 1408 M., raja kerajaan Po-ni yang bernama
Ma-na-je-chia-na (kemungkinan satu gelaran Hindu, Maharaja Karna) bersama
permaisuri dan putera yang berusia empat tahun telah mengetuai utusan ke China untuk
mendapatkan pengiktirafan terhadap kesetiaan dan perlindungan daripada ancaman Majapahit.
Ahli-ahli sejarah tidak sehaluan dalam interpretasi terhadap era ini, terutamanya
mengenai isu pengislaman kerajaan Brunei Tua. Sejarahwan-sejarahwan Barat
berpendapat bahawa pengislaman kerajaan Brunei Tua berlaku seawal tahun 1500 M.
Manakala, sejarawan-sejarawan Brunei mencadangkan tahun 1371 M.
Sejarah Pertalian Masyarakat Brunei dan Sabah
Ahli
sejarah Brunei, M.A. Rahman (1990) menyarankan satu tarikh yang mungkin (antara
1406 M. to 1408 M.) pengislaman Betatar kepada Mohammad Shah, yakni Sultan
Brunei yang pertama. Para sejarawan Brunei menyokong kuat pandangan bahawa Betatar
berasal daripada keturunan kaum pribumi. Hal ini menggambarkan satu tempoh peralihan
telah berlaku dalam Teluk Brunei. Sebuah kerajaan baru telah ditubuhkan oleh orang
Islam berhampiran dengan kerajaan Brunei Tua. Orang Islam membina ibu kota kerajaan
Brunei-Islam di Pulau Chermin dalam muara Sungai Brunei.
Manakala penduduk
animis-pribumi pula kekal menetap di tanah besar di mana letaknya ibu kota lama
Brunei Tua. Seorang
jurutulis Portugis bernama Tome Pires dalam karyanya, Suma Oriental yang
dituliskan sekitar tahun 1512- 1515 M., menyebut “Borneo terdiri daripada banyak
pulau besar dan kecil. Semuanya dihuni oleh penduduk animis melainkan pulau yang
terbesar dihuni oleh orang Islam; tidak begitu lama sejak Rajanya menjadi
Islam. Mereka kelihatan seperti kaum pedagang.
Para pedagang mereka adalah
semua lelaki yang bertubuh bersaiz sederhana, tidak terlalu pintar. Mereka
berdagang secara langsung dengan Melaka setiap tahun. Ia adalah sebuah negeri
yang kaya dengan daging, ikan dan sago. Sesungguhnya,
terdapat banyak pulau (sejumlah 33) dalam Teluk Brunei dan kemungkinan Pires
merujuk kepada Pulau Chermin sebagai pulau yang terbesar. Sebenarnya, pada abad Kelima belas kerajaan Majapahit
(Jawa) lebih mengenali Sultan Brunei dengan nama Raja Chermin. Tambahan,
Sultan Abdul Hakkul Mubin (1661-1673 M.) pernah menjadikan Pulau Chermin
sebagai ibukota Brunei. Terdapat dua sumber yang ditulis oleh Tome Pires di Melaka,
bertarikh 5 Januari 1515 M. dan 8 Januari
1515 M. untuk mengesahkan kewujudan dua buah kerajaan yang berasingan di Teluk
Brunei.
Sumber pertama menyebut bahawa penduduk animis-pribumi sebagai “Lucoes
of Burneo” adalah kaum pedagang yang datang ke Melaka. Sumber kedua menyebut
“Bruneo” dan “Lucoes” adalah kerajaan-kerajaan atau orang-orang yang berlainan. Pires
mengatakan bahawa kerajaan “Bruneo” dan
pedagang pedagangnya adalah serupa kaum (Melayu) atau agama (Islam) dengan
Temenggong Melaka. Di
samping kesaksian Pires tersebut, terdapat juga kesaksian yang lain daripada Antonio
Pigafetta pada tahun 1521 M., antara lain menyebut “Di dalam pelabuhan yang sama
(Teluk Brunei) adalah sebuah bandar yang dihuni oleh orang animis-pribumi, lebih
besar daripada bandar yang dihuni oleh oleh orang Islam, dan dibina di atas air
masin sama seperti bandar orang Islam itu.”
Sebenarnya
terdapat cuma satu kerajaan di Teluk Brunei. Kemungkinan sumber Portugis telah
tersilap pandangan terhadap pembesar (pemerintah) penduduk animis-pribumi sebagai
seorang raja.
Pada
dasarnya, istilah “Lucoes” telah digunakan oleh orang Portugis untuk merujuk
kepada kaum bukan-Muslim di rantau ini, terutamanya merujuk kepada kaum
animis-pribumi Borneo termasuklah kaum orang laut (Bajau, Suluk dan lain- lainnya
sebelum memeluk Islam). Menurut satu lagi sumber Portugis yang ditulis oleh Bras
Bayao pada tahun 1535, menyebut; “tidak semua penduduk Brunei adalah Lucoes… di
dalam pelabuhan yang sama terdapat banyak jurumudi yang mahir, yang juga
dinamakan Lucoes dan mereka adalah peneroka-peneroka.” Kaum Lucoes merupakan
rakyat jelata kerajaan Brunei Tua di bawah kepimpinan Awang Semaun, iaitu Pengiran
Temenggong yang pertama (satu pengiktirafan yang tersirat seumpama ‘polis’) dengan
tanggungjawab untuk menjaga keamanan dan mempertahankan kerajaan.
Pada
ketika sumber Portugis diitulis, Pengiran Temenggong adalah seorang Islam berketurunan
Melayu. Ternyata sumber tradisi Brunei tidak mempunyai keterangan lanjut
mengenai Awang Semaun ataupun keturunannya. Secara umumnya, sumber tradisi
Brunei menyatakan bahawa Betatar dan tiga belas saudaranya telah memeluk Islam
dan ini menggambarkan mereka adalah orang jahiliah sebelumnya. Dalam konteks pandangan yang lebih luas, Sultan
yang pertama adalah bekas seorang ketua utama di kalangan ketua-ketua kaum pribumi
bagi empat belas daerah yang berbeza di rantau ini. Ini menjelaskan satu
perkaitan hubungan yang kukuh antara kaum pribumi dengan kerajaan monarki
Brunei.
Sejak
kehancuran kerajaan Melayu di Sumatra pada pertengahan abad Keempatbelas,
migrasi orang Melayu dan budaya mereka telah mempengaruhi kehidupan kaum rakyat
pribumi kerajaan Brunei Tua. Istilah ‘pribumi’ seharusnya tidak dikelirukan dengan
istilah ‘bumiputera’ yang digunapakai masa kini (menurut Perlembagaan). Istilah
Pribumi merujuk kepada beberapa kumpulan etnik seperti Belait, Tutong, Bisaya,
Lundayeh-Lun Bawang, Murut, Dusun, Kelabit, Bukit, Melanau dan Penan. Manakala,
istilah ‘bumiputera’ secara umumnya merangkumi Melayu Brunei, Kedayan, Bajau,
Suluk, Iban, Kayan, Kenyah, dan lain-lain lagi yang dianggap sebagai masyarakat
imigran sejak zaman pertengahan. Apa pun, mereka berkongsi satu pengalaman, semuanya
pernah menjadi rakyat jelata kerajaan Brunei Tua dan Kesultanan Brunei sebelum
berlakunya huru-hara yang disebabkan oleh orang Eropah pada abad Kesembilan belas.
Sejarah Sebuah Empayar Maritim ke Sebuah Negara.
Dengan
menikmati keuntungan daripada aliran barangan dagangan di laluan perdagangan
antarabangsa, Brunei telah muncul sebagai sebuah pelabuhan entrepot dan menjadi
empayar maritim pada abad Kelimabelas dan Keenambelas. Brunei menguasai sebuah
rantau yang luas merangkumi seluruh Borneo dan Kepulauan Filipina. Perdagangan
di Brunei mula meningkat selepas keruntuhan empayar Majapahit pada tahun 1368
M.
Pengislaman
golongan pemerintah pada awal abad Kelimabelas telah menyumbang kepada pembangunan
Brunei menjadi sebuah pelabuhan entrepot yang mewah. Selepas pengunduran
kerajaan China daripada aktiviti maritim pada abad Kelimabelas, pedagang pedagang
Muslim mula berpengaruh luas di rantau ini. Kerajaan Brunei telah menghantar utusan
ufti yang terakhir kepada kerajaan China pada tahun 1425 M.
Ini
menandakan Brunei telah bangkit menjadi sebuah kuasa besar dan pusat
pemerintahannya di Kota Batu telah berkembang menjadi sebuah bandar yang mewah
daripada hasil perdagangan dan ufti. Ini memberi peluang kepada Brunei menjadi
sebuah empayar maritim yang kuat di rantau ini pada dekad dekad berikutnya.
Era
ini ditanda sebagai ‘Zaman Keagungan’ kerajaan Kesultanan Brunei, yang mencapai
kemuncaknya pada masa pemerintahan Sultan Bolkiah (1485-1524 M.). Seorang
sejarawan British bernama, H. Hughes-Hallett (1940) memberi gambaran mengenai
Brunei pada era tersebut, berkata; “sebuah negara yang merangkumi seluruh
Sarawak dan Sabah kini … kekuasaannya merentasi bahagian Borneo yang diwakili
kawasan yang kemudiannya menjadi
jajahan-jajahan seperti kerajaan kerajaan Kesultanan Sambas, Kotaringin, Pontianak,
Coti, Pasir, Barau, Tuli Tuli, Banjar (Banjarmasin) dan Bolongan; ke atas Kepulauan
Sulu dan ke atas pulau-pulau Balabak, Banggi, Balambangan dan Palawan.”
Penguasaan
ke atas perdagangan luar dan dalaman termasuk dataran dalam lingkungan empayar
Brunei adalah tertumpu kepada peranan pada pembesar yang ditugaskan untuk
mentadbir jajahanjajahannya. Samada secara langsung atau tidak langsung,
golongan bangsawan Melayu Brunei telah menguasai aktiviti perdagangan di
seluruh empayar Brunei dari abad Keenambelas dan seterusnya.
Sumber : Utusan Borneo
No comments:
Post a Comment