Pengaruh Kesultanan Brunei Kepada Masyarakat Sabah (Siri II)
Oleh Bilcher Bala
& Baszley Bee Basrah Bee dan Jakaria Dasan
Universiti Malaysia Sabah (UMS)
Sejarah
amat penting dalam kehidupan masyarakat di mana jua di dunia. Sejarah selalunya
menyediakan sumber rujukan terbaik untuk kebaikan masyarakat pada sepanjang
masa. Sejarah menjadi asas kepada percaturan pemerintah, pentadbir, umumnya
apabila ingin melakukan sesuatu tindakan. Sejarah Kesultanan Brunei yang asalnya
sebuah empayar yang memerintah Sabah, Sarawak dan sebahagian besar wilayah
Kalimantan merupakan satu fakta sejarah yang amat relevan dan wajar kita soroti.
Universiti Malaysia Sabah melihat usaha ke arah pengkajian semula ini sebagai satu
komitmen penting yang bakal diwarisi dengan jelas oleh generasi di masa akan datang.
Sejarah Sebuah Empayar Maritim kepada Sebuah
Negara
Brunei
telah diletakkan di dalam carta maritim dunia melalui pelayaran penerokaan mengililingi
dunia oleh Magellan pada tahun 1521 M. Sejak itu Brunei mula menjadi perhatian
kepada kuasa-kuasa maritim Eropah. Empayar Brunei hanya dapat bertahan sehingga
suku akhir abad Keenambelas ekoran perluasan dan ancaman pengaruh orang Eropah
di rantau ini. Perluasan kuasa Sepanyol di Filipina telah menjadi titik mula
keruntuhan empayar Brunei.
Pada
mulanya Brunei telah kehilangan Manila kepada Sepanyol pada 19 Jun 1571 M.
setelah kekalahan Raja Sulaiman yang dilantik oleh Sultan sebagai pembesar (pengiran)
atau pemerintah di Manila. Ekoran kekecewaan terhadap tindakan Sultan Brunei menolak
permohonan kuasa Sepanyol untuk berdagang di bandar pelabuhan Brunei, maka Kapten
Jeneral Sepanyol yang bernama Dr. Francisco De Sande telah mengetuai sebuah kapal
perang utama yang dinamakan Santiago dan menyerang Brunei pada 16 April 1578 M.
Walau bagaimanapun, hasrat kuasa Sepanyol untuk menjajah Brunei terpaksa
dibatalkan kerana timbul masalah penyakit disentri atau taun di kalangan
tentera-tenteranya dan mereka meninggalkan Brunei. Kemudiannya, kuasa Sepanyol
mengalihkan focus kempennya ke atas Kepulauan Sulu, yang mana dipercayai
menjadi asal usul Perang Moro yang tiada kesudahan sehingga hari ini.
Walaupun
kerajaan Kesultanan Brunei adalah terbukti sebagai sebuah negara-kuasa saingan kepada
kuasa-kuasa Eropah di rantau ini, tetapi masalah sengketa politik dalaman tidak
dapat dielakkan sehingga menyebabkan Brunei tewas kepada kuasa Sepanyol pada ketika
itu. Pada dekad-dekad berikutnya kelemahan kuasa Brunei ke atas jajahan jajahan
yang masih kekal adalah nyata sekali. Selepas kemangkatan Sultan Mohammad Hassan
(1582-1598 M.), hampir semua jajahan di Filipina telah bebas daripada kuasa Brunei.
Perang Saudara antara Pengiran Abdul Hakkul Mubin (Sultan, 1661-1673 M.) dan
Pengiran Muhyiddin (Sultan, 1673-1690 M.) telah menyebabkan bahagian utara Borneo
(kini Sabah) telah jatuh kepada kerajaan Kesultanan Sulu.
Pada
abad Kelapanbelas, kuasa Belanda dan kuasa British telah masuh ke rantau ini dan
beransur-ansur menjajah jajahan-jajahan tradisional kerajaan Kesultanan Brunei.
Proses ini bermula hampir serentak dari arah selatan dan utara Borneo, di mana
British memperolehi hampir semua hak-hak kedaulatan ke atas wilayah-wilayah
atau daerah-daerah yang telah lebih kurang terpencil dari ibu kota (Brunei)
atau yang mana kurang kawalan daripada Brunei. Terdapat tiga jenis jajahan yang
berkaitan, iaitu kerajaan (hak kuasa Sultan yang sedang memerintah), kuripan
(hak kuasa pembesar pembesar utama yang memerintah) dan tulin (hak milik
individu-persendirian).
Sementara
kuasa Belanda menumpu perhatian di bahagian selatan Borneo, pihak kuasa British
buat pertama kali telah menduduki Pulau Balambangan di pantai utara Borneo pada
tahun 1773 M. Sejak pertengahan abad Kesembilanbelas, kuasa British mula secara
berperingkat menguasai lebih banyak daerah ke arah ibukota kerajaan Brunei.
Ini
telah mengwujudkan dua pembahagian yang mana menjadi Borneo Utara (Sabah) di
bawah pemerintahan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British (SBBUB) dan Sarawak
di bawah pemerintahan Rejim Brooke. Dan akhirnya pada tahun 1906 M., sempadan kerajaan
Kesultanan Brunei telah adalah dirundingkan secara berhati-hati dan ditetapkan.
Dari pengkisahan ini, apa yang ingin diditonjolan ialah mengenai asal kewujudan
sebuah empayar (Brunei) yang telah berubah menjadi sebuah Negara kecil sahaja.
Sejarah Brunei Sebagai Pusat Penyebaran Islam
di Borneo
Sultan
yang pertama, Mohammad Shah @ Awang Alak Betatar telah berkahwin dengan seorang
puteri Islam, yang mana ditegaskan menurut sumber tradisi Brunei sebagai puteri
kepada Sultan Bahkei, pemerintah kerajaan Kesultanan Johor.
Semasa
pemerintahan Sultan yang ketiga, Sharif Ali (1425-1432 M.), Brunei mula
memainkan peranan utama dalam penyebaran agama Islam ke seluruh rantau ini.
Baginda berasal dari Arab dan daripada jurai keturunan daripada Nabi Muhammad
S.A.W. Tambahan, baginda dikenangkan sebagai Sultan Berkat, kerana membina
masjid yang pertama dan membina struktur Kota Batu. Dengan kata lain, penegasan
ajaran Islam dengan berkesan telah berlaku semasa pemerintah baginda.
Walau
bagaimanapun, semasa pemerintahan Sultan Bolkiah, seorang pengembara dan
pahlawan yang perkasa, dikenali sebagai Nakhoda Ragam, agama Islam telah
tersebar dari Brunei ke seluruh Pulau Borneo, Kepulauan Sulu dan Filipina. Di
samping itu, Sultan Bolkiah menggalakkan rakyatnya bermigrasi keluar mencari
kawasan yang subur untuk dijadikan petempatan baru. Semestinya, Pengiran-Pengiran
and datu-datu yang dilantik oleh Sultan untuk mentadbir jajahan- jajahan telah
memainkan peranan penting dalam menyebarkan ajaran Islam di seluruh empayar
Brunei.
Biasanya,
para pembesar Brunei yang dilantik akan membawa ramai rakyat sebagai rombongan
pengiring ke jajahan-jajahan yang telah diamanahkan. Misalnya, apabila Raja
Tengah dihantar ke Sambas pada abad Keenambelas, beliau diiringi oleh 1,000
orang rakyat jelata (Melayu Brunei). Situasi yang sama juga berlaku ketika Raja
Tua dihantar ke Menggatal, Sabah dan Pengiran Indera Mahkota ke Sarawak pada
abad Kesembilanbelas.
Sejarah Awal Pengaruh Kebudayaan Melayu Brunei
Pada
awal abad Kelimabelas, di setiap jajahan-jajahan yang membentuk negeri negeri Sarawak
dan Sabah pada hari ini, kerajaan Kesultanan Brunei telah melantik kaum kerabat
bangsawan Melayu Brunei menjadi pembesar (wakil Sultan), khususnya berpengkalan
di muara sungai-sungai utama seperti Sarawak, Mukah, Baram, Limbang, Lawas,
Padas, Membakut, Kimanis, Papar, Pengalat, Putatan, Inanam, Menggatal, Tuaran dan
Mengkabong. Terdapat juga kes ketua ketua pribumi dan Datu-Datu Suluk dilantik menjadi
wakil Sultan di sesebuah jajahan. Dengan penubuhan institusi kuasa kerajaan Kesultanan
Brunei di banyak tempat di sepanjang kawasa pantai Sarawak dan Sabah, sudah
tentu proses migrasi rakyat jelata telah mula berlaku. Oleh itu, kaum Melayu
Brunei terdapat dalam daerah-daerah di sepanjang kawasan pantai negeri Sarawak
dan negeri Sabah. Walau bagaimanapun, kebanyakan populasi mereka terdapat di
kawasan pantai barat, terutamanya dalam Daerah Papar di negeri Sabah; dalam
Daerah Limbang di Sarawak, danl dalam wilayah Persekutuan Labuan.
Secara
tradisinya, Melayu Brunei adalah kaum nelayan, pelayar dan pedagang. Hari ini,
mereka menangkap ikan menggunakan boat dan kaedah moden dan ramai yang berkhidmat
dalam sector awam dan industri. Kebiasaan mereka adalah hidup komuniti kampung
air, iaitu satu tradisi gaya hidup dalam rumah-rumah di atas air laut. Satu bukti
yang kukuh mengenai pengaruh budaya kaum Melayu Brunei adalah ditemui dalam peralatan
seni tradisional, khusunya Kulintangan dan Gambus di negeri Sabah. Semenjak
bermulanya pentadbiran British pada tahun 1881, lebih ramai orang Melayu Brunei
bermigrasi ke Sabah. Mereka meneruskan aktiviti berdagang dan beransur ansur menetap
di tempat-tempat lain sepanjang pantai Sabah dan Sarawak.
Komuniti
masyarakat Bajau di Kampung Mengkabung umpamanya, mempelajari kecenderungan
masyarakat ini membina rumah-rumah di atas air dimana perkampungan mereka ini
dikenali sebagai perkampungan air. Di samping itu berlaku proses perkahwinan
campur di antara kaum Melayu Brunei dengan kaum-kaum Dusun, Bisaya dan Bajau
sejak itu. Selain meneruskan gaya hidup perkampungan air, kaum Melayu Brunei
juga menetap di daratan seperti di kampung-kampung Rancha-Rancha, Lubuk
Temiang, Gersik dan Tanjung Aru di Labuan.
Potensi Pengajian Brunei di UMS
Menyedari
akan wujudnya suatu warisan sejarah yang amat rapat di antara Negara Brunei
Darussalam dan Negeri Sabah, maka Universiti Malaysia Sabah telah mengambil inisiatif
melaksanakan suatu kajian yang lebih menyeluruh mengenai sejarah Brunei sehingga
kini. Pada masa ini, UMS telah menerbitkan sebuah buku bertajuk Thalassocracy:
a History of the Medieval Sultanate of Brunei Darussalam (2005) yang ditulis
oleh En. Bilcher Bala, pensyarah Sekolah Sains Sosial UMS. Buku ini merupakan
sebuah karya yang lebih komprehensif pernah diterbitkan di Malaysia mengenai
sejarah Kesultanan Brunei. Pada masa ini, satu kumpulan pensyarah daripada Program
Sejarah, Porgram Komunikasi dan Sekolah Pengajian Seni sedang menjalankan kajian
mengenai warisan Melayu Brunei di Sabah dengan bantuan geran daripada Kementerian
Kesenian, Kebudayaan danWarisan (KeKKWa).
Ini
juga membuktikan UMS adalah komited dengan cita-cita menjadi pembekal utama
bahan rujukan mengenai warisan Kesultanan Brunei di Malaysia. Dari tahun ke
tahun, terdapat pertambahan pelajar di peringkat pengajian pra -siswazah yang
berminat untuk menulis kajian tesis mengenai warisan Brunei di negeri Sabah.
Usaha -usaha kajian ini telah dilakukan, sama ada secara langsung atau tidak,
adalah untuk merekonstruksi satu bentuk hubungan yang ‘lama’ di kalangan ASEAN
khususnya antara sebuah negeri di Malaysia iaitu Sabah dengan sebuah Negara iaitu Negara Brunei Darussalam.
Bagi merintis sebuah manifestasi pengkajian yang
lebih tepat dan bermaklumat, maka pada 22 Januari 2008, sebuah memorandum persefahaman
antara UMS dan Universiti Brunei Darussalam (UBD) telah dimeterai yang akan
memberi impak maksima kepada hikayat sebuah Negara yang dahulunya merupakan
sebuah empayar maritime yang begitu berkuasa di Kepulauan Borneo. Selain itu
hubungan kerjasama dengan Universiti Sultan Sharif Ali (UNISSA) dan Institut
Pengajian Islam Sultan Haji Omar Ali Saifuddien (SHOAS IIS) serta Jabatan Muzium-Muzium
Brunei serta Pusat Sejarah Brunei turut dijalin melalui lawatan UMS ke Negara
Brunei Darussalam dari 20 hingga 22 Januari yang lalu.
No comments:
Post a Comment