BALAI
RINGIN INTERNATIONAL AIRPORT
Melihat
teaser artikel mungkin kita sendiri sebagai anak Sarawak agak janggal tentang
pensejarahannya memandangkan setakat ini amat jarang diwar-warkan bahawa suatu
waktu dahulu, Balai Ringin iaitu sebuah daerah kecil di Bahagian Serian ini
mempunyai sebuah lapangan terbang. Lagi memilukan yang tertulis bukan lapangan
terbang biasa sebaliknya lapangan terbang antarabangsa.
Menyelusuri
sejarah “rare” lapangan terbang ini sahaja bukannya satu hal yang mudah kerana
pencarian sejarahnya juga terlalu “rare” sekali. Mana tidaknya kerana
rujukannya hanya terdapat pada mana-mana jurnal yang ditulis oleh pesara-pesara
anggota tentera Komanwel yang pernah berkhidmat di bumi Borneo suatu waktu
dahulu.
Untuk
secara mengkhusus, perlulah diketahui bahawa Balai Ringin International Airport
ini bukannya satu lapangan terbang yang dikhaskan untuk orang awam sebaliknya
ianya adalah lebih kepada kegunaan untuk tentera. Iaitu ketika bumi Sarawak
pada masa itu di dalam kemelut peperangan yang dikenali sebagai Konfrantasi
Indonesia-Malaysia yang berlangsung dari tahun 1962 hingga 1966.
Jika
kita mengimbau kembali satu sejarah perang yang juga dikenali sebagai “Perang
Yang Tidak Perlu” ini sememangnya sesuatu yang tidak kita sukai langsung. Ini
kerana terjadinya perang ini adalah atas ketidakpuasan Presiden Sukarno,
Presiden Republik Indonesia yang menentang pembentukan Gagasan Malaysia yang
dibentuk pada tahun 1963. Pembentukan yang menyaksikan Tanah Melayu (Malaya),
Singapura, Sarawak dan North Borneo (Sabah) menjadi satu federasi yang bebas
merdeka.
Daripada
hanya pemulauan peringkat mesyuarat oleh Presiden Sukarno akhirnya
ketidakpuasan itu melarat sehingga menyebabkan adanya kegiatan ketenteraan yang
dilakukan. Pada 18 September 1963, para perusuh warga Indonesia telah membakar
kedutaan Britain di Jakarta. Beratus-ratus perusuh menyerbu kedutaan Singapura
di Jakarta dan juga kediaman rasmi diplomat Singapura. Di Malaysia, ejen
Indonesia ditangkap dan wartawan media massa menyerang kedutaan Indonesia di
Kuala Lumpur.
Pada
12 April 1963, sukarelawan perang dan para gerila Indonesia mula bertindak
menyelinap masuk ke dalam sempadan Malaysia. Ketika ini, penyelinapan dan
pencerobohan masuk mula dengan menyerang Balai Polis Tebedu di Sarawak, yang
terletak kira-kira 5 kilometer daripada sempadan Indonesia. Tugas peyelusupan
diletakkan di bawah bahu Mejar Benny Moerdani. Namun begitu serangan berjaya
dipatahkan oleh Sarawak Rangers, Askar Melayu dan Askar Gurkha.
Pada
29 Disember 1963, gerila perang Indonesia telah melancarkan serangan mengejut
ke Pos tentera di Kalabakan, Tawau, Sabah. Serangan mengejut ini dilakukan
ketika anggota tentera Gagasan Malaysia sedang bersiap sedia untuk solat Isyak.
Walaupun diserang hendap namun berpantang berundur, serangan tersebut ditentang
habis-habisan dan menyebabkan sukarelawan perang Indonesia berundur ke sempadan
mereka.
Pada
1964, gerila Indonesia mulai menyerang wilayah di Semenanjung Malaysia. Pada
bulan Ogos, enam belas ejen bersenjata Indonesia ditangkap di Johor. Aktiviti
tentera Indonesia di sempadan semakin meningkat. Sehubungan itu, kerajaan
Malaysia telah mengerahkan Angkatan Tentera Malaysia termasuk Rejimen Askar
Melayu Diraja dan Rejimen Askar Wataniah dan juga Sarawak Rangers bersiap sedia
untuk menangani ancaman ganas Indonesia.
Di
dalam corat coret menghadapi peperangan ini, Negara-negara Komanwel iaitu satu
grup Negara-negara yang pernah dinaungi oleh British telah menghulurkan bantuan
kepada Malaysia untuk menangani masalah ini. Pada ketika inilah telah
dikerahkan “Joint Army” iaitu satu pembentukan anggota tentera yang terdiri
daripada Negara-negara seperti New Zealand, Australia malah British sendiri
telah kembali berkhidmat di Sarawak mahupun Sabah serta Malaya pada masa itu.
Sebenarnya
“Joint Army” untuk menghadapi Konfrantasi Indonesia-Malaysia ini menurut
sejarahnya mempunyai 3 kedatangan yang berbeza. Pada mulanya “Joint Army”
dihantar ke Malaysia usai sahaja pembentukan Malaysia itu sendiri iaitu pada
tahun 1963. Kemudian keadaan dikatakan agak tenang sebelum bermula semula sekitar
tahun 1964 dan akhirnya berterusan sehingga tamatnya iaitu pada tahun 1966.
Atas
keperluan logistik memandangkan pada ketika itu di Sarawak melalui ibukotanya
Kuching hanya mempunyai satu lapangan terbang antarabangsa yang juga turut
berkongsi lapangan terbang yang sama dengan Tentera Diraja Malaysia maka adalah
perlu untuk mempunyai lapangan terbang yang mengkhusus untuk keperluan “joint
army” ini. Dan kerana itulah Balai Ringin International Airport ini wujud di
Sarawak.
Sekitar
tahun 1965, setelah segala perancangan dan keperluan dikenalpasti, maka pihak
Kerajaan Malaysia melalui 3rd Skuadron Kejuruteraan Angkatan Tentera Malaysia
telah diarahkan untuk membuat segala kerja-kerja pembinaan di satu kawasan yang
bernama Balai Ringin. Lokasinya dipilih pada masa itu kerana ianya juga dekat
dengan perbatasan yang mana pada ketika itu “joint army” akan ditempatkan.
Menurut
sumber dikatakan pembinaan lapangan terbang ini hanya mengambil masa yang
singkat tetapi tetap dikawal mutu kerjanya memandangkan kapalterbang yang akan
mendarat adalah di kalangan pesawat-pesawat tentera. Selain daripada mempunyai
landasan kapalterbang di kawasan ini juga didirikan beberapa blok berek-berek
kediaman tentera bagi mereka mempelajari segala strategi sebelum mula menyusupi
hutan belantara sempadan Malaysia/Indonesia.
Dari
sinilah suatu waktu dahulu Operasi Claret iaitu satu operasi ketenteraan yang
dibuat dari Julai 1964 sehingga Julai 1966 bermula. Untuk tujuan ini British
bersama-sama Malaysia telah sebulat suara untuk melantik seorang anggota
tentera British yang berpengalaman iaitu Jeneral Sir Walter Colyear Walker
untuk menjadi Director of Borneo Operations (DOBOPS).
Beliaulah
yang banyak memainkan peranan yang utama bagi memastikan Operasi Claret di
Borneo seperti yang dirancangkan iaitu bagi menghalau anggota tentera Indonesia
tidak menyusup masuk ke Malaysia melalui sempadan Indonesia/Sarawak pada masa
itu.
Keupayaan
anggota “Joint Army” ini jangan dipandang ringan kerana segala kelengkapan
ketenteraan serta anggota tentera yang dipilih menganggotainya bukanlah
calang-calang anggota tentera. Keupayaan ketenteraan pula daripada “special
forces” sehingga ke unit infantri jadi adalah perlu pada ketika itu satu
lapangan terbang yang mengkhusus disediakan.
Operasi
Claret yang pada mulanya hanya rondaan bersama “joint army” dengan anggota
tentera Malaysia lebih-lebih lagi Sarawak Rangers pada masa itu yang juga telah
diserapkan menjadi battalion di dalam anggota tentera Malaysia setelah
pembentukan Malaysia telah menjadikan ianya satu pasukan yang amat kuat.
Dari
rondaan akhirnya ada pertempuran di perbatasan apabila konflik bersenjata turut
melibatkan berbalas tembakan dengan komando Indonesia (Kopassus). Menurut rekod
sepanjang konflik ini berlaku di perbatasan Indonesia/Malaysia dikatakan
seramai 2,000 orang Komando Indonesia terbunuh. Korban juga turut melibatkan
200 orang anggota “joint army” iaitu dari unit Special Air Service (SAS)
British, Australia dan New Zealand dan Malaysia sendiri.
Dengan
asakan demi asakan di perbatasan Indonesia/Malaysia malah juga di bumi Malaya
itu sendiri akhirnya sekitar 28hb Mei 1966, satu rundingan berlangsung di
Bangkok, Thailand antara Malaysia dengan Indonesia. Pada ketika itu, Presiden
Suharto menghantar Adam Malik sebagai wakil Indonesia untuk merencana
perundingan damai dengan Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia pada masa
itu.
Kesemua
konflik bersenjata berakhir pada bulan Jun 1966 dan perjanjian perdamaian
ditandatangani pada 11 Ogos 1966 dan sejak itu keamanan dikecapi di seluruh
bumi Malaysia secara berperingkat-peringkat sehinggalah ianya tiada lagi
sekitar tahun 1967.
Inilah
sejarah Balai Ringin International Airport yang merupakan antara “saksi bisu”
penerimaan pelbagai “joint army” di Borneo bagi mendapat pendamaian untuk seluruh
Gagasan Malaysia daripada tindakan kurang berpuas hati jiran terdekatnya iaitu
Republik Indonesia.
Mungkin
lapangan terbang ini sudah tiada lagi di Sarawak namun begitu ianya tidak
bermakna kita boleh melupakan sejarahnya dengan keamanan yang kita kecapi
sekarang.
Sumber :Friends Of PDRM
No comments:
Post a Comment