Cabaran
Sarawak selepas merdeka dalam Malaysia
Dr. Bilcher Bala - October 17, 2016
Pada
16 September 2016, negeri Sarawak dan rakyatnya menyambut Hari Malaysia yang
ke-53,yang menandakan meraka telah menikmati sebuah kehidupan yang merdeka,
iaitu kebebasan daripada kongkongan kuasa penjajah.
Suatu
kebebasan yang telah membolehkan pemimpin dan rakyat untuk menguruskan negeri
sendiri. Apa yang sudah menjadi kenyataan dan bukti kebebasan yang dikecapi
dalam tempoh 53 tahun itu di Sarawak ialah keramahan sosial, kesepaduan budaya,
kematangan politik, kemakmuran ekonom dan jaminan keselamatan.
Pemimpin
dan rakyat Sarawak menarik nafas lega betapa akhirnya negeri Sarawak mereka
sudah berdiri kukuh setanding dengan negeri lain di Malaysia, bahkan lebih aman
dan maju berbanding beberapa negara di dunia. Segala isu dan cabaran untuk
membina sebuah negeri Sarawak yang berjaya sampai ke tahap dibanggakan pada
hari ini telah dapat ditempuhi melalui kebijaksanaan pemimpin dan sokongan padu
rakyatnya.
Perasaan
bangga juga terserlah lantaran pelbagai isu dan cabaran pada fasa pertama
kemerdekaan negeri Sarawak telah dapat ditangani sehingga kebebasan itu dapat
digemblengkan untuk menganjurkan pelbagai program pembangunan masyarakat,
ekonomi dan prasarana. Justeru dapat diakui bahawa Sarawak telah mengalami arus
pembangunan yang pesat setelah mencapai kemerdekaan.
Walau
bagaimanapun, untuk tujuan perbincangan kertas kerja ini, akan memberi fokus
kepada beberapa isu dan cabaran.
Sebelum
tahun 1963, sejarah negeri Sarawak dapat diteliti dari beberapa perspektif
pemerintahan, iaitu Dinasti Brooke (1841-1941), Pendudukan Jepun (1942-1845)
dan Kolonial British (1846-1961). Manakala pada tahun 1961 hingga 1963, sejarah
negeri Sarawak berkisar tentang perundingan pembentukan Persekutuan Malaysia.
Dari
tahun 1963 memperlihatkan era negeri Sarawak mengisi kemerdekaan dengan
pelbagai program pembangunan prasarana kearah matlamat sebuah sebuah negeri
yang maju, moden dan selamat.
Matlamat
tersebut telah diputuskan melalui Perjanjian Malaysia yang ditandatangani di
London pada tahun 1963. Tanpa persetujuan terhadap matlamat tersebut, sudah
tentunya Sarawak tidak dapat mencapai kemerdekaan daripada penjajahan Kolonial
British. Tanpa pembentukan Malaysia, mungkin nasib sebaliknya boleh berlaku,
misalnya akan mencapai kemerdekaan penuh pada suatu tarikh yang agak lewat,
seperti yang dilalui oleh Negara Brunei Darussalam pada tahun 1 Januari 1984.
Dari
segi sejarah, Dinasti Brooke telah memerintah negeri Sarawak selama 105 tahun,
iaitu dimulakan oleh Rajah Pertama, Sir James Brooke (1841-1868), diikuti oleh
Rajah Kedua, Charles Brooke (1868-1917) dan diakhiri oleh Rajah Ketiga, Charles
Vyner Brooke (1917-1941). Kehidupan rakyat Sarawak masih jauh mundur disebabkan
Dinasti Brooke tidak terdaya untuk menyediakan pembangunan.
Semasa
pendudukan Jepun pula, rakyat Sarawak hidup dalam keadaan menderita kekurangan
makanan dan ketakutan terhadap layanan buruk oleh tenteranya. Selepas Jepun
menyerah kalah secara rasmi di Labuan pada 9 September 1945, British Military
Administration (BMA) telah mengambil peranan memerintah negeri Sarawak selama
tujuh bulan sehingga pada 15 April 1946 apabila BMA menyerahkan semula Sarawak
kepada Rajah Vyner Brooke. Di Kuching, pada hari itu, rakyat Sarawak amat
gembira mengalu-alukan kepulangan Rajah Vyner. Walau bagaimanapun, Rajah Vyner
amat kecewa dengan keadaan Sarawak yang mengalami kemusnahan teruk akibat
Perang Dunia Kedua. Justeru itu, beliau mengambil keputusan sendiri untuk
menyerahkan Sarawak kepada Kolonial British.
Di
pihak Kolonial British sudah memikirkan satu pelan Grand Design untuk
dekoloniasasi menerusi penggabungan seluruh jajahannya di rantau Asia Tenggara.
Walaupun rakyat Sarawak telah bangkit membantah keputusan tersebut, namun wujud
tekanan daripada Kolonial British serta keputusan Rajah Vyner untuk
menandatangani satu perjanjian penyerahan pada 18 Mei 1946. Maka Sarawak telah
menjadi jajahan dengan berkuatkuasanya perjanjian tersebut pada 1 Julai 1946.
Hubungan
Sarawak dengan Dinasti Brooke telah berakhir melalui satu perutusan Rajah Vyner
kepada rakyat Sarawak pada 1 Julai 1947 bersempena hari ulang tahun pertama
penyerahan Sarawak kepada Kolonial British.
Jajahan
Mahkota (Crown Colony) Sarawak telah diperintahkan oleh empat gabenor Kolonial
British, iaitu Sir Charles Noble Arden-Clarke (29 Oktober 1946 – 26 Julai
1949); Sir Duncan George Stewart (14 November 1949 – 3 Disember 1949); Sir
Anthony Foster Abell (18 Januari 1950 – 16 November 1959), dan; Sir Alexander
Waddell (23 Februari 1960 – 15 September 1963).
Pemerintahan
Kolonial British bukan sahaja berusaha memulihkan semula negeri Sarawak
daripada kesan kemusnahan Perang Dunia Kedua, bahkan menyediakan asas ke arah
berkerajaan sendiri (Self-government) ala institusi parlimen Westminster. Pada
tahun 1947, Gabenor pertama, Aden-Clarke telah memulakan langkah Sarawak ke
arah berkerajaan sendiri.
Dalam
satu pekeliling yang diedarkan kepada semua pegawai utama kerajaan Sarawak,
beliau berkata; “ In Sarawak we are dealing with a plural society, that is
comprising a variety of elements which differ in race, language, custom,
religion and culture and which live side by side, yet without mingling, in one
political unit. Our objective is to weld these elements into a united body of
Sarawak citizens capable of managing in cooperation with each other their own
and their country’s affairs”
Penggubalan
Perlembagaan Sarawak pada 3 Ogos 1956 menandakan satu pencapaian sederhana ke
arah penyertaan rakyat Sarawak dalam pentadbiran semasa pemerintahan Kolonial
British. Dengan kata lain, kerajaan British telah membenarkan Majlis Negeri
(Council Negri) mempunyai majoriti ahli tidak rasmi, iaitu 24 ahli daripada
keseluruhan 42 ahli. 16 Ahli tidak rasmi adalah dipilih dalam kalangan rakyat
di peringkat Majlis Tempatan daripada setiap lima bahagian di Sarawak pada
ketika itu.
Manakala
Majlis Tinggi (Supreme Council) mempunyai ahli, yang mana 5 ahli daripadanya
adalah dipilih daripada kalangan ahli tidak rasmi dalam Majlis Negeri. Sedikit
sebanyak perubahan tersebut telah dapat mendorong kegiatan politik dalam
kalangan rakyat Sarawak semasa pemerintahan Kolonial British melalui pengenalan
sistem pilihan raya yang berperingkat, iaitu tiga peringkat, dari Majlis
Tempatan (Daerah dan Perbandaran) ke Majlis Penasihat Bahagian dan akhirnya ke
Majlis Negeri. Namum pilihan raya Majlis Tempatan hanya dapat dilaksanakan pada
tahun 1959 dan kali kedua pada awal tahun 1963.
Walau
bagaimanapun, segala usaha pembangunan rakyat yang dilakukan oleh kerajaan
Kolonial British dari tahun 1947 sehingga bulan September 1963 untuk mencapai
objektif menyediakan Sarawak ke arah berkerajaan sendiri adalah masih jauh.
Dalam tempoh masa tersebut, kerajaan Kolonial British amat bergantung kepada
sumber kewangan daripada United Kingdom Treasury Colonial Development and
Welfare untuk membangunkan ekonomi Sarawak yang hanya sekadar memberi manfaat
kepada syarikat milik orang Eropah dan usahawan kaum Cina. Manakala penduduk
peribumi Sarawak telah terpinggir daripada manfaat pembangunan ekonomi yang
dianjurkan oleh Kolonial British. Bahkan kadar literasi dalam kalangan kaum
Cina dianggarkan mencapai 53 peratus berbanding 13 peratus dalam kalangan
penduduk peribumi pada tahun 1960.
Pada
awal tahun 1963, dilaporkan sejumlah 123,612 kanak-kanak memasuki sekolah di
Sarawak. Daripada jumlah tersebut, seramai 66,000 kanak-kanak Cina, 18,000
kanak-kanak Melayu dan sekitar 37,000 kanak-kanak Dayak. Pendek kata, Sarawak
dilaporkan masih jauh ketinggalan dalam pembangunan pendidikan. Sarawak belum
mampu dari segi menyediakan tenaga pegawai kanan dalam bidang pentadbiran dan
kewangan bagi tujuan mengurus pembangunan ekonomi, politik dan perundangan.
Justeru objektif untuk berkerajaan sendiri di Sarawak masih belum tercapai.
Perkara
ini menjadi satu kegagalan yang amat merisaukan kerajaan Kolonial British
mengenai masa depan Sarawak, terutamanya dalam menghadapi cadangan pembentukan
Malaysia oleh Perdana Menteri Malaya, Tunku Abdul Rahman Putra.
Di
Singapura, pada 17 Mei 1961, Tunku Rahman Putra mengumumkan gagasan Persekutuan
Malaysia untuk menggabungkan Malaya, Singapura, Sarawak, Brunei dan Sabah
(Borneo Utara). Namum cadangan tersebut telah mendapat tentangan dari Sarawak
dan Sabah pada peringkat awalnya.
Pada
9 Julai 1961, Ong Kee Hui dari Sarawak dan Donald Stephens dari Sabah telah
bergabung dengan Sheikh Azahari Sheikh Mahmud atau A.M. Azahari dari Brunei
untuk menubuhkan satu Barisan Bersatu (United Front) dengan objektif menentang
cadangan Malaysia.
Tindakan
mereka itu telah menyebabkan pada 12 Julai 1961, Tunku Rahman Putra menyuarakan
tentang ancaman Komunis sebagai faktor yang kritikal bagi tujuan utama
penggabungan Malaysia. Lantas Ketua Menteri Singapura, Lee Kuan Yew
mengesyorkan satu cadangan pada 22 Julai 1961 agar memberi peluang kepada
Sarawak dan Sabah untuk menyampaikan pendapat mereka terlebih dahulu.
Semasa
satu persidangan Commonwealth Parliamentary Association (CPA) Branch of Malaya
and Borneo Meeting di Singapura, satu jawatankuasa khas yang dinamakan
Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (Malaysia Solidarity Consultative
Committee) telah ditubuhkan pada 23 Julai 1961 untuk membincangkan tujuan dan
kepentingan gagasan Malaysia. Donald Stephens telah dilantik menjadi pengerusi.
Sebelum
Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (JPPM) mengadakan mesyuarat yang
pertama, terlebih dahulu, pemimpin Sarawak dan Sabah, iaitu Datu Bandar Abang
Mustapha, Temenggong Jugah, Donald Stephens, Datu Mustapha dan yang lain telah
dibawa melawat Malaya pada 12 Ogos 1961 supaya mereka dapat melihat dengan
sendiri tentang pencapaian usaha pembangunan yang sedang pesat berlaku di sana.
Mesyuarat
pertama telah diadakan di Jesselton (Kota Kinabalu) pada 24 Ogos 1961 dengan
perbahasan hangat hingga tiada kata sepakat yang tercapai. Di pihak Malaya,
Tunku Rahman Putra segera mengambil tindakan membentangkan usul gagasan
Malaysia di Parlimen Malaya pada 15 Oktober 1961 dan diluluskan dengan serta-
merta pada 18 Oktober 1961. Tindakan Tunku Rahman Putra ini adalah bertujuan
memperkukuhkan gagasan Malaysia dengan jaminan perlindungan pertahanan daripada
kerajaan Britain melalui perjanjian pertahanan dan keselamatan pada 23 November
1961 di London.
Perjanjian
ini merupakan pindaan Anglo-Malayan Defence Agreement of 1957 iaitu meluaskan
lingkungan pertahanan dan keselamatan British ke atas Borneo. Dengan kata lain,
perjanjian tersebut memberi hak kepada kuasa British untuk mengekalkan dan
meluaskan bantuan militarinya setelah penubuhan Malaysia pada masa hadapan.
Mesyuarat
JPPM yang kedua telah diadakan di Kuching pada 18 Disember 1961. Pada hari
pertama, reaksi mesyuarat agak muram kerana pendirian delegasi masing-masing
masih meragui gagasan Malaysia. Pada keesokan harinya, Stephen Kalong Ningkan
telah mengkritik
semua delegasi yang dikatanya tidak memiliki kepercayaan terhadap diri sendiri
dan tidak berani mengambil peluang untuk berdiri sendiri atau berkerajaan sendiri. Ini menyebabkan pengerusi, Donald Stephens menegur mereka supaya
menghapuskan segala keraguan yang menjadi punca syak wasangka terhadap Tunku
Rahman Putra dan gagasan Malaysia. Beliau menegaskan bahawa gagasan Malaysia
bertujuan untuk membawa kebaikan kepada semua.
Pada
penghujung mesyuarat, 20 Disember 1961, semua delegasi mula memberikan sokongan
terhadap gagasan Malaysia. Perubahan pendirian ini adalah disebabkan
perkembangan semasa, iaitu aspek keselamatan yang membimbangkan daripada
ancaman kerajaan Indonesia, khususnya Partai Komunis Indonesia (PKI). Pada 30
Disember 1961, PKI di Jakarta telah mencetuskan provokasi terhadap gagasan
Malaysia sebagai satu pelan neo-kolonialisme yang dianjurkan kuasa British.
Hakikatnya, delegasi JPPM sudah sedia maklum tentang isu neokolonialisme
tersebut terlebih dahulu, maka mereka mula memahami dan menerima gagasan
Malaysia.
Dengan
demikian, kerajaan Sarawak telah menerbitkan Kertas Putih, bertajuk “Malaysia
and Sarawak” pada 4 Januari 1961. Tindakan yang sama diikuti oleh kerajaan
Sabah dengan tajuk “North Borneo and Malaysia” pada 31 Januari 1962. Ini menandakan
sokongan penuh terhadap gagasan Malaysia dan seterusnya memudahkan perjalanan
mesyuarat JPPM ketiga di Kuala Lumpur pada 6-8 Januari 1962. Permuafakatan yang
kukuh telah tercapai disebabkan kepentingan keselamatan bersama ekoran
provokasi dan ancaman PKI dan Indonesia amnya.
Mesyuarat
JPPM keempat, yang terakhir, telah diadakan di Singapura pada 1-4 Februari 1962
dan tercapai satu memorandum persetujuan yang telah ditandatangani oleh para
delegasi. Persetujuan tersebut memberi laluan yang selesa kepada penubuhan satu
suruhanjaya bebas yang dinamakan Suruhanjaya Cobbold (Cobbold Commission) pada
16 Januari 1962.
*
Prof. Madya Dr. Bilcher Bala merupakan pensyarah di Program Sejarah, Fakulti
Kemanusiaan, Seni dan Warisan, Universiti Malaysia Sabah.
Kertas kerja ini dibentangkan untuk Seminar Sejarah Sarawak, anjuran bersama
Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Sarawak
dengan Kerajaan Negeri Sarawak, bertempat di Hotel Hilton, Kuching pada 16
Oktober 2016.
Sumber : Sarawak Voice
No comments:
Post a Comment