Ketirisan IGC dan Cabaran Sarawak selepas merdeka dalam
Malaysia
Dr. Bilcher Bala - October 19, 2016
(Sambungan)
Suruhanjaya Cobbold berperanan untuk meninjau pandangan
rakyat di Sarawak dan Sabah terhadap penggabungan Malaysia. Pada 21 Jun 1962,
Lord Cobbold telah menyerahkan laporannya kepada Perdana Menteri Britain,
Harold Macmillan dan Perdana Menteri Malaya,
Tunku Abdul Rahman Putra.
Suruhanjaya Cobbold meneruskan hasil tinjauannya bahawa dua
pertiga rakyat menyokong penggabungan Malaysia. Ini membawa kepada satu
perbincangan di antara kedua-dua pihak, iaitu Britain dan Malaya untuk
mengambil keputusan muktamad melalui Perjanjian Anglo-Malayan yang dimeterai
pada 31 Julai 1962. Seterusnya satu persetujuan lagi telah tercapai di London
pada 1 Ogos 1962 dengan menetapkan tarikh penggabungan Malaysia pada 31 Ogos
1963.
Justeru itu, dalam usaha membentuk sebuah persekutuan
baharu, setiap kerajaan anggota, dalam tempoh yang singkat (12 bulan),
disyorkan untuk merumuskan empat perkara utama, iaitu;
(1) pemindahan kedaulatan Singapura, Sarawak dan Sabah ke
persekutuan baharu menjelang 31 Ogos 1963;
(2) menetap bentuk hubungan baharu antara Singapura dan
persekutuan baharu;
(3) perjanjian pertahanan mengikut kenyataan bersama pada
November 1961, dan;
(4) perincian pengaturan perlembagaan baharu termasuk
perlindungan untuk kepentingan khas bagi Sarawak dan Sabah
selepas berunding dengan majlis perundangan di kedua-dua negeri tersebut.
Berkenaan dengan perkara terakhir, keempat, maka sebuah
Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK/ IGC) ditubuhkan pada 1 Ogos 1962 yang
diketuai oleh Lord Lansdowne, Menteri Hubungan Kolonial, untuk merangka satu
perlembagaan Malaysia dengan mengambil kira prasyarat kepentingan khas bagi
Sabah dan Sarawak. Manakala Singapura dan Brunei tidak terlibat dalam IGC
tersebut.
Hakikatnya, pemimpin dan rakyat Sarawak serta Sabah amat
terkejut dengan ketetapan tarikh penggabungan pada 31 Ogos 1963. Perkara ini
telah menimbulkan keraguan kerana tanpa berunding terlebih dahulu dengan
Sarawak, Sabah dan Singapura seolah-olah gagasan Malaysia bermotif satu
tindakan ambil-alih (take-over) oleh Malaya.
Keadaan ini menyebabkan Sarawak dan Sabah telah mengemukakan
memorandum 18 Perkara dan 20 Perkara menjadi prasyarat penggabungan dalam
Malaysia. Mesyuarat pertama JAK telah diadakan di Jesselton (Kota Kinabalu)
pada 30 Ogos 1962. Sebahagian besar perkara dalam memorandum tersebut telah
diubahsuaikan dan diterima ke dalam Perlembagaan Malaysia dan ke dalam
perlembagaan negeri.
Manakala perkara selebihnya telah diterima secara
persetujuan lisan (gentleman agreement) tanpa mendapat status undang-undang.
Satu perkara yang tidak diterima berasaskan persetujuan lisan ialah Perkara 7
berkenaan sekatan terhadap negeri menarik diri (berpisah) daripada Malaysia
tidak dimasukkan ke dalam perlembagaan. Pada 26 September 1962, Majlis Negeri
Sarawak telah menetapkan sokongan penuh terhadap tarikh Hari Malaysia pada 31
Ogos 1963. Pendirian yang sama juga dilakukan oleh Majlis Undangan Sabah pada
12 September 1962.
Dengan demikian, Laporan JAK telah diterbitkan pada 27
Februari 1963. Seterusnya, Perjanjian Malaysia telah dimeterai di London pada 9
Julai 1963. Pengumuman pendirian Sarawak dan Sabah tersebut, walau
bagaimanapun, telah membangkitkan bantahan keras daripada dua negara jiran,
iaitu Filipina dan Indonesia.
Mereka mengutuskan memorandum bantahan kepada Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan menyebabkan PBB mengutuskan satu pasukan United
Nations Mission yang diketuai oleh Lawrence Michelmore (American Deputy
Director of the United Nations Office of Personnel) bersama-sama wakil daripada
negara Argentina, Brazil, Sri Lanka, Czech, Ghana, Pakistan, Jepun dan Jordan
termasuk perhati daripada Indonesia dan Filipina.
Mereka tiba di Kuching pada 16 Ogos 1963 dan berpecah dalam
dua kumpulan; satu ke Sarawak, dan satu ke Sabah. Dari 24 Ogos hingga 4
September 1963, pasukan peninjau PBB mengadakan pungutan suara secara terbuka.
Pada masa yang sama, Tunku Rahman Putra telah bertindak segera tanpa menunggu
keputusan peninjau PBB untuk menundakan tarikh baru penggabungan Malaysia pada
16 September 1963.
Lantaran itu, peninjau PBB terpaksa menyiapkan laporan untuk
diterbitkan pada 14 September 1964. Walaupun, penundaan tarikh tersebut
dikatakan tidak menghalang penganugerahan status ‘internal self-government’
kepada Sarawak pada 22 Julai 1963, dan Sabah pada 31 Ogos 1963 tetapi status
tersebut tidak melibatkan perubahan kuasa dan Gabenor British masih mengekalkan
semua kuasa eksekutif sehingga pada jam 12 tengah malam 15 September 1963.
Pada tarikh 16 September 1963, semua kuasa eksekutif yang
dimiliki oleh Gabenor British diambil alih oleh Persekutuan Malaysia.
Pengisytiharan Malaysia telah menamatkan kekuasaan British yang sepenuhnya ke
atas Sarawak, Sabah dan Singapura. Dalam kata lain, sebuah kemerdekaan penuh
telah dicapai oleh Sarawak, Sabah dan Singapura melalui penggabungan Malaysia
yang terdiri daripada 14 buah negeri keseluruhan termasuk Singapura. Sabah
menjadi negeri ketiga belas, dan Sarawak menjadi negeri keempat belas.
Fahaman komunisme mula bertapak di Sarawak pada zaman
pendudukan Jepun. Mereka menubuhkan Anti-Fascist League (AFL) pada tahun 1941
dan diberikan nama baru, Sarawak National Liberation League (SNLL) pada tahun
1942. Kemudian sekumpulan orang Cina kembali ke Sarawak daripada Singapura
selepas berakhirnya pendudukan Jepun untuk menubuhkan cabang Progressive
Overseas Chinese Youth Society (POCYS). Mereka mula menyebar fahaman komunisme
melalui aktiviti ‘hsueh hsih’ (self study) di sekolah vernakular Cina,
terutamanya Sekolah Chung Hua di Batu 17, Kuching. Akiviti ini melibatkan
penyebaran ideologi komunisme melalui penerbitan majalah “Voice of Students”,
dan komik “Children Readers”.
Pada 21 Oktober 1951 mereka menubuhkan Sarawak Overseas
Chinese Democratic Youth League (SOCDYL). Kemudian mereka menubuhkan beberapa
cabang, seperti Sarawak Liberation League (SLL) pada bulan Mac 1954, Sarawak
Advanced Youth’s Association (SAYA) pada tahun 1955, Sibu General Labor Union
(SGLU) pada tahun 1956, dan Kuching General Labor Union (KGLU) pada tahun 1957. Kerajaan telah menggelarkan gerakan komunis tersebut
sebagai Pertubuhan Sulit Komunis (Communist Clandestine Organisation) ataupun
Sarawak Communist Organisation (SCO). CCO turut mempengaruhi penubuhan parti
Sarawak United People’s Party (SUPP) pada 4 Jun 1959 untuk menentang gagasan
Malaysia.
Misalnya, Setiausaha Cawangan SUPP Kuching ialah Bong Kee Chok dan ahli komitinya ialah Wen Ming Chyuan. Kemudian
beberapa cawangan kecil lain telah ditubuhkan oleh usaha Bong, seperti di Batu
Kawa, Batu 7, Batu 10, Batu 17, Nonok dan Pangkalan Ampat. Dalam tempoh tahun
1959 hingga 1962, keahlian SUPP bertambah dari 3,627 orang kepada 46,471.
Hampir separuh daripada ahlinya adalah orang Bidayuh dan orang Iban.
Pada masa yang sama, ancaman komunisme menjadi isu yang
kritikal dalam pertimbangan terhadap gagasan Malaysia, seperti mana telah
disuarakan oleh Tunku Abdul Rahman pada bulan Mac 1962, berkata; “ Danger
facing Borneo territories was ‘clear enough for everyone to see. I don’t have
to repeat it time and again. We can all see threat of Communists. If I did not
see this danger I would not be bothered with other territories like Singapore,
Sarawak, Brunei and North Borneo.”
Sehubungan dengan ancaman komunisme ialah meletusnya
Pemberontakan Brunei (Brunei Revolt) pada bulan Disember 1962 yang dilancarkan
oleh Partai Rakyat Brunei (PRB) di bawah pimpinan Sheikh Azahari Sheikh Mahmud
(A.M. Azahari). Pada hakikatnya, PRB telah diresapi fahaman komunisme melalui
hubungan rapat dengan PKI. PRB bercita-cita untuk menubuhkan sebuah Negara
Kesatuan Kalimantan Utara (NKKU) dengan inspirasi daripada perjuangan
nasionalisme Indonesia dan kaum nasionalis radikal di Malaya. Selepas memenangi
pilihan raya Majlis Perundangan Brunei pada 20 Ogos 1962, PRB telah
mencadangkan satu resolusi untuk menuntut Sarawak dan Sabah dikembalikan kepada
Brunei bagi mencapai sebuah negara yang merdeka, yang akan dinamakan
Persekutuan Kalimantan Utara. Sultan Brunei, walau bagaimanapun, enggan
menerima resolusi tersebut.
Sebaliknya Sultan Brunei menunda tarikh persidangan Majlis
Perundangan Brunei ke tarikh 19 Disember 1962. Maka PRB melancarkan
pemberontakan pada 8 Disember 1962 dan dibantu oleh North Kalimantan National
Army (NKNA) atau TNKU45 dan SLL yang menyerang di perbatasan sempadan Brunei
dengan Sabah dan Sarawak selama lima bulan. Namun dengan bantuan tentera
British, pemberontakan PRB telah dapat dipatahkan. Azahari telah menyelamatkan
diri ke Jakarta dan masih meneruskan hubungan dengan SLL dan TNKU. Manakala
ahli SLL telah menyelamatkan diri ke Kalimantan Barat, di mana mereka telah
menerima latihan militari daripada NKNA yang diketuai oleh Jeneral Achmad Yani.
Menjelang akhir tahun 1965, seramai 500 ahli SLL telah menerima latihan
militari di Kalimantan Barat. Mereka mendapat bantuan bekalan senjata daripada
China dan Korea Utara melalui Jakarta.
Semasa Pemberontakan Brunei, CCO mengambil pendirian untuk
menyertai aktiviti subversif PRB dan NKNA. Dengan kata lain, tanggungjawab
kerajaan British bukan sahaja untuk mematahkan pemberontakan PRB, tetapi untuk
membanteraskan gerakan komunis yang menentang gagasan Malaysia di Sarawak.
Kuasa British telah melancarkan operasi secara besar-besaran untuk melumpuhkan
unsur anti-Kolonial British dan anti-gagasan Malaysia di Sarawak. Dianggarkan
sekitar 700-800 ahli gerila CCO telah meloloskan diri ke Kalimantan pada awal
tahun 1963.
Di sana, TNI yang dipengaruhi oleh PKI telah memberi latihan
intensif dalam teknik perang gerila kepada gerila CCO. Pihak TNI ataupun
kerajaan Indonesia juga mengakui telah membantu melatih lebih daripada 6,000
orang pemberontak anti-British dan anti-gagasan Malaysia daripada Borneo. Pada
tahun 1964, seluruh gerakan komunis di Sarawak dan Kalimantan bergabungan untuk
menubuhkan North Kalimantan National Liberation League (NKNLL). Objebtif NKNLL
ialah Ganyang Malaysia selaras dengan penubuhan Malayan National Liberation
League (MNLL) di Jakarta.
Kedua-dua MKLL dan NKNLL adalah cabang Malayan Communist
Party (MCP) yang bertapak di Malaya. Pendek kata, dianggarkan terdapat sejumlah
lebih 43,000 ahli Komunis di Sarawak selepas tahun 1963.
Seawal tahun 1964, gerakan komunis mula menyusun strategi
militari untuk memerangi Malaysia, khususnya negeri Sarawak.
Satu kumpulan komunis yang berkubu di Gunung Asuansang,
Kalimantan Barat, yang diketuai oleh Bong Kee Chok, Yang Chu Chung dan Wen Ming
Chyuan telah menubuhkan Sarawak People’s Guerrilla Force (SPGF) atau singkatan PGRS50 pada
bulan Mac 1964. SPGF mendapat bantuan daripada Kementerian Hubungan Luar Negara
Indonesia dan beroperasi di sebelah barat Sarawak. Kemudian Bong meninggalkan
SPGF untuk mengetuai satu kumpulan di Sungai Melawi, Kalimantan Barat dan
menubuhkan North Kalimantan People’s Army (NKPA) atau dengan singkatan PARAKU
pada bulan Oktober 1965. NKPA telah mendapat bantuan daripada PKI dan
beroperasi di sebelah timur Sarawak. Hakikatnya, PGRS dan PARAKU sama-sama
mendukung gerakan Indonesia untuk Ganyang Malaysia sepanjang tempoh Konfrontasi
Indonesia- Malaysia.
Penyertaan Sarawak dalam pembentukan Malaysia telah menjadi
sasaran penentangan gerakan komunis di Sarawak, khususnya CCO. Mereka telah
menyusup masuk menjadi ahli SUPP. Menjelang pengisytiharan Malaysia pada bulan
September 1963, terdapat laporan menganggarkan sekitar 20 peratus ahli SUPP
adalah komunis tegar yang bercita-cita untuk memerdekakan Sarawak menjadi
sebuah Republik Sarawak di bawah pengaruh Peking. Sungguhpun pemimpin SUPP
telah menafikan laporan, namun kerajaan Sarawak telah mengesan aktiviti gerila
Komunis yang memakai lencana lambang SUPP di sempadan Sarawak-Kalimantan pada
17 Ogos 1963.
SUPP mempunyai keahlian seramai 42 ribu orang termasuk 10
ribu ahli peribumi Sarawak. Perikatan Sarawak yang membentuk kerajaan Sarawak
di bawah pimpinan Ketua Menteri pertama, Stephen Kalong Ningkan, menyedari
wujud saingan kuat daripada SUPP, iaitu parti pembangkang utama pada ketika
itu. Kerajaan Sarawak dapat mengesan SUPP sebagai ‘the chosen vessel’ kepada
ancaman komunis di Sarawak. Bahkan SUPP sangat popular berbanding Sarawak
Chinese Association (SCA) yang menyertai Perikatan Sarawak.
Pada bulan September 1963, dilaporkan ramai belia Cina yang
terlibat dapat rusuhan semasa lawatan peninjau PBB di Sibu telah melarikan diri
ke Kalimantan untuk menyertai latihan militari anjuran CCO, khususnya PGRS dan
PARAKU. Justeru itu, Menteri Pertahanan Malaysia, Tun Abdul Razak telah
mengumumkan penguatkuasaan undang-undang darurat di Sarawak pada 20 Oktober
1963 sebagai langkah menghadapi ancaman pengganas komunis.
Mesyuarat antara Indonesia, Filipina, Thailand dan Malaysia
pada bulan Mac 1964 di Bangkok telah gagal mencapai persetujuan untuk
menghentikan perang gerila di perbatasan negeri Sarawak dan Sabah. Keadaan ini
amat membimbangkan kerajaan Sarawak kerana kemungkinan perang gerila akan
merebak ke kawasan Sarawak. Oleh yang demikian, kerajaan Sarawak telah
mengambil langkah awal dengan mengharamkan cawangan SUPP di Lundu pada bulan
Mei 1964 kerana didapati mempunyai hubungan yang jelas dengan CCO.
Cawangan SUPP di Lundu didapati memberi perlindungan kepada
pengganas daripada Kalimantan. Laporan kerajaan Sarawak pada bulan Jun 1964
mengesahkan seramai 1,000 ahli SUPP sedang mengikuti latihan militari di
Kalimantan untuk persediaan aktiviti gerila anti-Malaysia. Pada 27 Jun 1965,
satu peristiwa serangan gerila komunis telah berlaku ke atas Balai Polis Batu
18, Jalan Kuching-Serian yang mengorbankan dua anggota polis dan lapan orang
awam.
Peristiwa ini telah menimbulkan persoalan tentang kesetiaan
orang Cina Sarawak terhadap Malaysia. Maka kerajaan Malaysia melancarkan
Operasi Hammer pada 6 Julai 1965 untuk menempatkan semula sejumlah 8,000
penduduk Cina di Bahagian Pertama ke dalam lima kampung baru berpagar, iaitu
Batu 15, Batu 17, Batu 19, Batu 21 dan Batu 24 seperti yang pernah dilakukan di
Malaya pada ketika Durarat, 1948-1960. Pada ketika Singapura berpisah daripada
Malaysia pada 9 Ogos 1965, SUPP bertindak agresif memprotes tindakan kerajaan
Persekutuan Malaysia kerana menyingkirkan Singapura. SUPP menaikkan banner
mengecam cara pemisahan Singapura dan menuntut pengundian yang adil untuk
menentu sesebuah negeri itu perlu kekal dalam Persekutuan Malaysia.
Tindakan SUPP tersebut adalah bersifat menghasut pemisahan
Sarawak. Kerajaan Sarawak juga melarang SUPP daripada mengulangi sebarang
slogan berunsur Komunis yang dikhuatiri boleh mendorong aktiviti subvesif di
Sarawak. Di samping itu, kerajaan Sarawak telah bertindak mengharamkan cawangan
SUPP di Sarikei dan Jakar pada bulan September 1965.
Selepas rusuhan 13 Mei 1969 di Kuala Lumpur, akhir SUPP
telah benar-benar memutuskan hubungan dengan CCO. SUPP telah berikrar menyokong
pembentukan Malaysia dan bersetuju untuk menyertai gabungan Perikatan Sarawak.
Pada tahun 1969, kawasan sepanjang Sungai Rejang, iaitu
Sibu, Sarikei, Binatang (Bintangor), Julau, Kanowit dan Kapit menjadi sasaran
serangan gerila komunis, khususnya gerila PARAKU. Kawalan ketat pasukan Keselamatan
Malaysia di Bahagian Pertama (Kuching) dan Bahagian Kedua (Sri Aman) telah
menyebabkan gerila PARAKU beralih ke Bahagian Ketiga. Pengaruhi komunis-CCO
sudah tersebar di Bahagian Ketiga pada seawal tahun 1962 melalui penubuhan
kesatuan sosial dan sekerja, seperti Sarawak Farmers Association, Sibu Foochow
Association, Sibu Lorry Association, Sibu Construction Workers Association dan
Sibu Poultry and Pig Rearers Association.
Namun pada tahun 1968, gerakan komunis menjadi agresif di
Sarawak disebabkan faktor kebangkitan semula MCP yang bercita-cita hendak
merampas kuasa di Malaya (Pahang, Perak, Kelantan, Selangor dan Kedah) pada
tahun 1968. Dalam tempoh di tahun 1970-1972, sejumlah 79 orang awam terbunuh
akikat tindakan ugutan dan kekerasan yang dilakukan oleh komunis.
Selepas peristiwa gerila PARAKU membunuh Penghulu Imban
(berusia 68 tahun) di Rumah Balang, Ulu Oya pada 26 Januari 1971, pasukan
Keselamatan Malaysia daripada Markas Divisyen Pertama Infantri telah ditugaskan
ke kawasan lembah Sungai Rejang.
Dalam usaha membanteras serangan dan membasmi pengaruh
komunis di kawasan Bahagian Ketiga, pada 26 Mac 1972, kerajaan Persekutuan
telah mengambil langkah dengan melancarkan strategi skim penempatan baru yang
dinamakan Rejang Area Security Command (RASCOM). Penduduk Iban menyebutnya
sebagai Operasi Bebatak atau Operasi Empuru. Operasi ini melibatkan sekitar
10,000 penduduk di Bahagian Ketiga dengan pembinaan tiga kampung baharu
berpagar. Kampung berkenaan ialah Nanga Tada, Nanga Ngungun dan Nanga Jagau.
Serangan gerila Komunis ke atas pasukan keselamatan kerajaan
Malaysia sentiasa berlaku sehingga Ketua Menteri Sarawak, Abdul Rahman Ya’akub
menyeru gerila komunis untuk meletakkan senjata pada 21 Oktober 1973. Ketua
PARAKU, Bong Kee Chok (Ketua Komander) berserta 481 orang pengikutnya
menyerahkan diri di Simanggang. Seterusnya kerajaan Sarawak melancarkan Operasi
Sri Aman untuk membasmi saki-baki komunis-PARAKU pada 4 Mac 1974 sehingga 4
Julai 1974. Operasi yang melibatkan Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja
Malaysia, Cawangan Khas dan RASCOM adalah sangat berkesan dan berjaya. Seramai
583 orang gerila PARAKU telah meletakkan senjata. Sejak itu, kekuatan gerila
PARAKU semakin lemah. Kejayaan besar ini telah menyebabkan pekan Simanggang
dinamakan Sri Aman.
Operasi keselamatan masih diteruskan untuk memujuk saki-baki
gerila PARAKU untuk menyerahkan diri. Misalnya, satu pasukan Cawangan Khas di
Sibu telah berjaya memujuk seorang daripada pemimpin PARAKU, Timbalan Komander
Ubong Anak Nuing (berusia 63 tahun ketika itu) yang berbangsa Iban dari
Kanowit, bersama-sama dua pengiringnya, Ling Kee Ching dan Yap Poh Kok untuk
menyerahkan diri pada 24 Disember 1985. Seterusnya satu perjanjian damai di
antara PARAKU dan kerajaan Malaysia telah tercapai pada 17 Oktober 1990, dan
semua ahli PARAKU telah meletakkan senjata dan kembali ke dalam masyarakat
Sarawak.
Cabaran Konfrontasi Indonesia-Malaysia
Gagasan Malaysia telah menimbulkan bantahan keras daripada
kerajaan Indonesia. Pihak Indonesia tersinggung kerana tidak diajak berunding
terlebih dahulu mengenai gagasan Malaysia. Pihak Indonesia memiliki gagasan
tersendiri, iaitu Indonesia Raya untuk menggabungkan seluruh kepulauan
Nusantara. Pada masa yang sama, Indonesia sudah dipengaruhi oleh ideologi
komunisme yang memiliki tanggapan terhadap gagasan Malaysia sebagai satu bentuk
misi neokolonialisme ke atas Sarawak, Brunei dan Sabah. Justeru itu, Indonesia
telah melancarkan peperangan terhadap Malaysia dari tahun 1963 hingga 1966.
Sejurus selepas Pemberontakan PRB di Brunei, Indonesia telah mengumumkan dasar
Ganyang Malaysia pada 20 Januari 1963.
Indonesia bertindak memperalatkan gerila TNKU di Kalimantan
Barat untuk mencapai objektifnya menggagalkan gagasan Malaysia. Misalnya,
gerila TNKU seramai 75 orang telah menyerang balai polis di Tebedu pada 12
April 1963.
Namun begitu serangan ini telah dapat dipatahkan oleh
Rejimen Askar Melayu Diraja Malaya dengan bantuan askar Gurkha. Indonesia telah
menghantar batalion sukarelawan Dwikora (Dwi Komando Rakyat) untuk membantu gerila
TNKU di kawasan Kalimantan dengan arahan untuk menceroboh ke dalam Sarawak.
Mereka melakukan serangan kecil-kecilan ke atas rumah panjang penduduk di
Sarawak dengan tujuan menghasut mereka
menentang gagasan Malaysia. Pada 6 Jun 1963, lapan gerila
TNKU menyerang sebuah rumah panjang di Ensawang, Lubok Antu. Pada 17 Jun 1963,
lebih kurang 30 gerila TNKU mengepung rumah panjang Wong Panjoi, Lubuk Antu
tetapi mereka terpaksa beredar apabila kebetulan kapal terbang pasukan
keselamatan telah melintas di kawasan tersebut.
Peristiwa tersebut telah menggesa kerajaan British dan
kerajaan Malaya untuk menggerakkan dan mempercepatkan gagasan Malaysia kerana
bimbang terhadap aktiviti revolusi komunisme akan tersebar ke Sarawak dan
Sabah. Tambahan Sarawak dan Sabah sudah memberi sokongan kuat terhadap gagasan
Malaysia dengan termeterainya Perjanjian Malaysia di London. Konflik hubungan
Indonesia-Malaysia sudah berlarutan semenjak Malaya mencapai kemerdekaan pada
tahun 1957. Pada masa itu, Indonesia menghadapi pemberontakan Pemerintahan
Revolusioner Republik Indonesia (PRRI), terutamanya gabungan wilayah Sumatera,
Menado dan Sulawesi bangkit menentang pentadbiran Presiden Sukarno yang didakwa
telah dipengaruhi oleh fahaman Komunisme.
Dalam ketegangan politik Indonesia itu, kerajaan Malaya
telah didakwa oleh Presiden Sukarno sebagai pihak ketiga terlibat dengan
memberikan bantuan kepada pihak pemberontak PRRI. Bahkan mendakwa Malaya
sebagai proksi Barat yang ingin menjatuhkan kerajaan Indonesia pimpinannya.
Apabila Malaya enggan menyerahkan pemberontak PRRI yang ditangkap dalam perairan
Selat Melaka, lantas Malaya dituduh memberi bantuan dan perlindungan kepada
musuh kerajaan Indonesia pimpinan Presiden Sukarno. Justeru itu, kerajaan
Indonesia memandang tindakan kerajaan Malaya sebagai satu pengkhianatan antara
‘adik dan abang’.
Oleh yang demikian, Indonesia telah memutuskan hubungan
diplomatik dengan Malaya dan Malaysia pada hari terbentuknya Malaysia dan
tindakan yang sama diambil oleh kerajaan Malaysia pada hari berikutnya, 17
September 1963. Sejak itu pergeseran di antara Indonesia-Malaya secara lembut
di meja perundingan telah bertukar secara kekerasan melalui serangan tentara
Indonesia di perbatasan Malaysia, terutamanya di sempadan Kalimatan-Sarawak dan
sempadan Kalimantan-Sabah yang sepanjang lebih 1,300 kilometer.
Dengan tegasnya, Indonesia mendakwa pembentukan Malaysia
merupakan satu agenda Barat untuk mengepung Indonesia. Pada satu pidatonya di
depan Istana Merdeka, Jakarta pada 3 Mei 1964, Presiden Sukarna menegaskan; “
Malaysia adalah bahaja, mebahajai, membahajakan Revolusi Indonesi, Karena itu
maka kita serempak seia-sekata, Malaysia harus kiita ganjang habis-habisan.”
Dengan demikian, Indonesia telah melancarkan operasi
sukarelawan Dwikora ke atas kawasan perbatasan Malaysia pada 30 Mei 1964. Dalam
perkembangan lain, usaha Persidangan Tokyo pada 20-21 Jun 1964 telah gagal
mencapai persetujuan apabila Indonesia menolak cadangan Malaysia supaya
Indonesia mengundurkan tenteranya dari kawasan perbatasan Malaysia dan
menghentikan konfrontasi.
Indonesia berkeras untuk mengganyangkan Malaysia. Pada 17
Ogos 1964, tentera Indonesia melakukan pendaratan pertama di Pontian, Johor; di
pantai Kukup, Pontian Besar dan Benut, dan; di Labis, Johor pada 2 September
1964. Kesemua percubaan tentera Indonesia tersebut telah dapat dipatahkan oleh
pasukan keselamatan Malaysia.
Keadaan ini menyebabkan kerajaan Malaysia mengadu dan
mengemukakan bantahan kepada Majlis Keselamatan PBB pada 3 September 1964.
Resolusi Norway telah didrafkan dan diusulkan oleh PBB dalam
persidangan pada 11-17 September 1964, tetapi telah dibatalkan oleh undi veto
Kesatuan Rusia (USSR) yang memihak kepada Indonesia. Keadaan kritikal ini telah
menggesa usaha mempertingkatkan operasi pertahanan di perbatasan Malaysia.
Kerajaan Malaysia menuntut kerajaan British untuk
melaksanakan dasar pertahanan di perbatasan Malaysia dalam lingkungan jarak
sejauh 10,000 ela (9.1 kilometer).
Di pihak Indonesia, operasi serangan diteruskan, iaitu
tenteranya membuat pendaratan kedua di Kuala Sungai Kesang, Muar, Johor pada
bulan Oktober 1964, tetapi dapat diberkas oleh pasukan keselamatan
Malaysia.Pada 16 November 1964, Perdana Menteri Britain, Sir Harold Wilson
memberi jaminan untuk bersama-sama Malaysia menghadapi tentangan Indonesia.
Kerajaan Britian menghantar sejumlah 30,000 askarnya ke Malaysia.
Operasi pertahanan gabungan tentera British dan tentera
Malaysia telah diperluaskan sejauh 10,000 ela dari sempadan ke dalam wilayah
Indonesia. Manakala satu operasi khas untuk merentas sempadan yang dinamakan
Operasi Claret telah dibenarkan menjalankan operasinya sejauh 3,000 ela (2.7
kilometer) sahaja.
Menjelang bulan Januari 1965, dianggarkan jumlah tentera
Indonesia di kawasan sepanjang perbatasan Sarawak dan Sabah dengan Kalimantan
ialah mencapai 16,000 orang. Pendek kata, dengan bantuan tentera daripada
negara anggota PBB telah disalurkan kepada Malaysia, maka Indonesia telah
mengalami banyak kegagalan.
Pada 7 Januari 1965, Presiden Sukarno mengumumkan Indonesia
keluar daripada PBB. Ini mencetuskan krisis politik dalaman di Indonesia
sehingga berlakunya peristiwa Gestapu, iaitu pemberontakan bersenjata oleh PKI
untuk merampas kuasa pada 30 September 1965. Jeneral Soeharto telah berjaya
menumpaskan pemberontakan tersebut. Pada 11 Mac 1966, Jeneral Soeharto telah
menggulingkan Presiden Sukarno,dan sejak itu usaha untuk menyelesaikan masalah
konfrontasi telah dibawa ke meja perundingan sehingga berakhir dengan
Perjanjian Damai di Bangkok pada 11 Ogos 1966.
Pada masa yang sama, Presiden Soeharto telah menamatkan
sebarang bentuk bantuan kepada TNKU di Kalimantan Barat. Ini mencetuskan
perubahan aktiviti subversif TNKU beralih menentang kehadiran tentera Angkatan
Bersenjata Republik Indonesia (ABRI). ABRI telah melancarkan ‘Operasi Sapu
Bersih’, khususnya untuk membasmi saki-baki komunis di Kalimantan Barat. Malah
dilanjutkan dengan pelancaran ‘Operasi Penghantjuran’ pada tahun 1968 untuk
membasmi komunis di sebelah Kapuas Hulu.
Cabaran Hubungan Kerajaan Sarawak-Kerajaan Pusat
Sungguhpun gagasan Malaysia telah menjadi kenyataan pada 16
September 1963, namun krisis politik dalam hubungan antara kerajaan negeri
Sarawak dan kerajaan pusat (Kuala Lumpur) sering berlaku di Malaysia. Krisis
politik dalaman negeri yang tidak dapat diselesaikan sendiri akan mengundang
pembabitan kerajaan pusatuntuk penyelesaian. Justeru itu, hubungan antara
kerajaan Sarawak dan kerajaan pusat, selain hubungan yang tenang, juga kadang
kala berlaku hubungan yang tegang.
Campur tangan kerajaan pusat pada berapa tahun awal selepas
pembentukan Malaysia adalah disebabkan keadaan politik di Sarawak masih tidak
stabil. Ini berpunca daripada latar belakang Sarawak yang memiliki komposisi
penduduk yang kompleks dengan jumlah sekitar 30 kaum. Bahkan tiada kumpulan
kaum yang majoriti secara mutlak.
Secara umumnya, anggaran jumlah penduduk Sarawak pada tahun
2012 ialah sekitar 2.5 juta orang. Daripada anggaran itu, sekitar 22 kumpulan
kaum yang diklasifikasikan sebagai etnik Dayak mewakili 44.3 peratus, etnik
Cina mewakili 26.5 peratus, etnik Melayu mewakili 23.2 peratus, etnik Melanau
mewakili 5.7 dan etnik India mewakili 0.2 peratus. Justeru itu, semenjak
pembentukan Malaysia pada tahun 1963, telah wujud pelbagai parti politik dengan
keahlian, sama ada bersifat berbilang kaum atau satu kaum sahaja. Selain SUPP
dan SCA, parti politik yang ditubuhkan ialah Parti Negara Sarawak (PANAS),
Parti Barisan Rakyat Jati Sarawak (BARJASA), Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP),
Parti Melayu-Cina-India-Dayak (MACINDA), Parti Pesaka Anak Sarawak (PESAKA) dan
Parti Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB).
Dengan latar belakang sedemikian, Sarawak telah dapat
membentuk sebuah kerajaan campuran selepas memenangi pilihan raya pada tahun
1963 melalui gabungan parti Perikatan Sarawak (Sarawak Alliance), iaitu terdiri
daripada SNAP, PESAKA, SCA, PANAS dan BARJASA. Walau bagaimanapun, telah timbul
isu tertentu yang mencetuskan krisis politik di Sarawak sebaik sahaja mencapai
berkerajaan sendiri sehingga hari ini. Namun hanya beberapa isu akan diberikan
perhatian dalam perbincangan yang berikut.
Pertama, isu jawatan Gabenor (Yang DiPetua Negeri) telah
timbul pada menjelang hari pembentukan Malaysia, yakni telah mencetuskan krisis
dalam kerajaan Perikatan Sarawak.
Sebenarnya pihak British dan kerajaan Malaya telah membuat
ketetapan awal di London bahawa Gabenor Sarawak pertama akan dilantik atas
pilihan bersama oleh Ratu British dan Yang di-Pertuan Agong Malaya. Jawatan
pengerusi bagi Perikatan Sarawak disandang oleh Temenggong Jugah Barieng, dan
Stephen Kalong Ningkan sebagai Setiausaha. Justeru kedudukan itu membolehkan
mereka untuk memegang jawatan utama dalam kerajaan negeri.
Walaupun jawatan Ketua Menteri Sarawak dibenarkan untuk
dijawatkan oleh kaum bukan Melayu atau Melanau-Islam, tetapi jawatan gabenor
telah menjadi isu khas untuk hak kaum Melayu atau Melanau-Islam. Pada mulanya,
Perdana Menteri ketika itu, Tunku Rahman Putra, berpandangan bahawa jawatan
politik di Sarawak memerlukan penyertaan semua kaum.
Lantaran itu, kerajaan Perikatan Sarawak telah mencadangkan
Temenggong Jugah untuk menjawat jawatan Gabenor Sarawak pertama. Walau
bagaimanapun, Tunku Rahman Putra telah membantah cadangan tersebut, sebaliknya
mengesyorkan supaya jawatan itu harus dipegang oleh kaum Melayu atau
Melanau-Islam.
Apabila kerajaan Perikatan Sarawak tidak menunjukkan
sokongan terhadap cadangannya, maka Tunku Rahman Putra telah mengadu isu ini
kepada kerajaan British. Dalam satu laporan kerajaan British, menyebut; “ The
Malayan Cabinet also had a special meeting to discuss this matter. Afterwards
the Tunku told me that the situation had got to the point where his Government
would collapse if a Malay did not get the job in Sarawak. The Cabinet had
decided that unless a Malay was appointed Governor they would have to go ahead
without Sarawak or alternatively if we would not agree to that Malaysia would
have to be abandoned altogether.”
Oleh yang demikian, satu perjanjian telah tercapai pada 13
September 1963 di antara kerajaan British, Tunku Rahman Putra, kerajaan Perikatan
Sarawak yang diwakili oleh Speaker Majlis Negeri Sarawak, Dr. M. Sockalingham,
dan Temenggong Jugah. Perjanjian ini menetapkan, oleh kerana jawatan Ketua
Menteri Sarawak ialan seorang kaum Iban, maka Gabenor Sarawak pertama harus
seorang kaum Melayu atau Melanau. Pada masa hadapan, gabenor akan dilantik
berasaskan saranan Ketua Menteri. Maka demi untuk menjayakan gagasan Malaysia,
Tunku Rahman Putra telah menawarkan kepada Temenggong Jugah satu jawatan dalam
Kabinet Persekutuan Malaysia sebagai Menteri Hal-Ehwal Sarawak. Sungguhpun
timbul rasa kurang senang dalam kalangan orang Iban tetapi mereka akhirnya
menerima dengan baik perlantikan Dato Abang Haji Openg menjadi Gabenor Sarawak
pertama berkuat kuasa pada 16 September 1963.
Kedua, isu rang undang-undang tanah baharu yang diusulkan
oleh Ketua Menteri Stephen Kalong Ningkan di Dewan Negeri pada bulan Mei 1965.
Rang undang-undang tanah baharu ini pada asalnya telah disediakan oleh Menteri
Sumber Alam pada ketika itu, Datuk Teo daripada parti SCA. Rang undang-undang
tanah baharu merupakan percubaan reformasi ke atas Kanun Tanah Sarawak, 1958.
Reformasi ini melibatkan tanah di bawah klasifikasi Tanah Hak Adat Peribumi
(Native Customary Land) dengan mewajibkan kaum peribumi mendapatkan status
pemilikan penuh ke tanah adat mereka. Rang undang-undang tanah baharu ini juga
memberi lebih kebebasan kepada kaum peribumi untuk menjual tanah mereka kepada
sesiapa sahaja termasuk kaum bukan peribumi.
Perkara ini menyebabkan kaum peribumi berasa tidak puas hati
kerana bimbang kaum bukan peribumi akan dapat memiliki tanah dengan mudah.
Abdul Taib Mahmud telah bangkit memimpin kaum peribumi yang terdiri daripada
parti Parti Negara Sarawak (PANAS), Parti Barisan Rakyat Jati Sarawak (BERJASA)
dan Parti Pesaka Anak Sarawak (PESAKA) membantah usul rang undang-undang tanah
baharu tersebut.
Oleh kerana menyedari rang undang-undang tanah tersebut akan
memberi kesan negatif ke atas kaum peribumi, maka kerajaan pusat telah campur
tangan dengan memberi sokongan kepada Abdul Taib Mahmud. Dengan itu, rang
undang-undang tanah baharu tersebut telah dihapuskan dengan serta-merta.
Ketiga, isu penggantian pegawai ekspatriat British telah
merenggangkan hubungan kerajaan negeri Sarawak dan kerajaan pusat semasa
pentadbiran Stephen Kalong Ningkan. Kerajaan Sarawak yang baru terbentuk amat
memerlukan perkhidmatan pegawai asing berkemahiran untuk membantu kerajaan
menjalankan pentadbiran negeri.
Di Sarawak dan Sabah, terdapat sekitar 630 orang pegawai
ekspatriat British. Timbul perbezaan pendirian di antara kerajaan Sarawak
pimpinan Stephen Kalong Ningkan dan kerajaan pusat pimpinan Tunku Rahman Putra.
Hakikatnya isu yang genting kepada Sarawak pada ketika itu ialah keperluan
kakitangan atau sumber tenaga kerja tempatan yang berpendidikan dan terlatih
dalam bidang yang diperlukan, seperti guru, doktor, jururawat, juruteknik
perubatan, jurutera, juruukur dan sebagainya. Sehubungan dengan isu ini,
Perkara 18 Borneanisation dalam Memorandum 20 Perkara merupakan tuntutan yang
mustahak untuk dipenuhi oleh kerajaan Sarawak dan juga bagi kerajaan pusat.
Kerajaan Sarawak, walau bagaimanapun, berpendirian ingin meneruskan
perkhidmatan pegawai ekspatriat British dengan alasan belum ada anak Sarawak
(bukan anak Malaya) yang layak menjawatnya, misalnya Setiausaha Negeri, Peguam
Negeri dan Setiausah Kewangan. Hampir semua jawatan utama dalam perkhidmatan
awam negeri Sarawak dijawat oleh pegawai ekspatriat British.
Di samping itu, pada masa yang sama, Rancangan Malaysia
Pertama (1966-1970) telah dilancarkan dengan objektif untuk mewujudkan
pekerjaan untuktenaga kerja tempatan. Selaras dengan objektif tersebut dan
alasan integrasi, kerajaan pusat berhasrat untuk mengisi jawatan di Sarawak
dengan pegawai dari Tanah Melayu.
Malahan melihat kewujudan pegawai ekspatriat British sebagai
menggugat usaha mewujudkan perpaduan nasional. Stephen Kalong Ningkan berkeras
tidak bersetuju dengan kerajaan pusat kerana beliau berpendapat dasar
Borneonization dan Malaysianization ke atas perkhidmatan awam hanya akan
menyebabkan Sarawak diperintah oleh pegawai dari Malaya. Malah beliau juga
melihat campur tangan kerajaan pusat dalam perkara ini merupakan alternatif
untuk mengugat kebebasan perkhidmatan awam negeri Sarawak. Ketegasan pendirian
Stephen Kalong Ningkan dalam perkara ini telah menjadi salah satu sebab Tunku
Rahman Putra bersetuju menerima surat ketidakpercayaan untuk menyingkirkan
beliau pada bulan Jun 1966.
Keempat, isu penggunaan bahasa kebangsaan, iaitu bahasa
Melayu juga menimbulkan ketegangan hubungan kerajaan negeri Sarawak dan
kerajaan pusat semasa pentadbiran Stephen Kalong Ningkan. Kerajaan pusat mahu
agar penggunaan bahasa kebangsaan di Sarawak dipercepatkan dengan alasan
perpaduan rakyat nasional. Isu bahasa kebangsaan ini telah digunakan oleh Tunku
Rahman Putra untuk mempersoalkan kesetiaan kerajaan Sarawak terhadap Malaysia.
Tunku Rahman Putra beranggapan Stephen Kalong Ningkan selaku pemimpin kerajaan
Sarawak mempunyai motif tersembunyi dan dipengaruhi oleh imperialisme British.
Tunku Rahman Putra merumuskan bahawa 90 peratus kaum Dayak boleh berbahasa
Melayu dan kurang daripada satu peratus sahaja yang menguasai bahasa Inggeris.
Walau bagaimanapun, kerajaan Sarawak berpendapat bahasa
kebangsaan belum boleh dilaksanakan kerana keadaan Sarawak masih kekurangan
sekolah menengah dan tenaga guru yang berkemahiran dalam bahasa itu.
Pentadbiran kerajaan Sarawak pimpinan Stephen Kalong Ningkan berpendirian tegas
mengikut syarat yang ditetapkan dalam Akta Malaysia 1963 (Seksyen 61). Akta ini
menetapkan penggunaan bahasa Inggeris diteruskan dalam tempoh selama 10 selepas
Hari Malaysia.
Malahan perkara ini termaktub dalam Perlembagaan Malaysia
(Perkara 161). Sarawak juga mempunyai pilihan menangguhkan perlaksanaan bahasa
kebangsaan mengikut kehendaknya sendiri. Ini bermakna penggunaan bahasa
kebangsaan hanya akan dilaksanakan pada tahun 1973. Kerajaan pusat berasa tidak
senang terhadap pendirian kerajaan Sarawak dalam isu bahasa kebangsaan ini.
Dengan penyingkiran Stephen Kalong Ningkan pada tahun 1966, isu ini telah reda
buat sementara sehingga dibangkitkan semula pada dekad 1980-an.
Kelima, isu undi tidak percaya terhadap Ketua Menteri
Sarawak, Stephen Kalong Ningkan, berikutan kegagalan rang undang-udang tanah
baharu, adalah disebabkan campur tangan kerajaan pusat. Justeru itu, Stephen
Kalong Ningkan mempersoalkan tindakan kuasa kerajaan pusat mencampuri urusan
dalam negeri Sarawak. Beliau menyuarakan supaya mengkaji semula penyertaan atau
status Sarawak dalam pembentukan Malaysia dan pilihan raya harus diadakan semula
untuk menentukannya. Keadaan ini telah menimbulkan rasa kurang senang pihak
kerajaan pusat sehingga menggesa Perdana Menteri, Tunku Rahman Putra segera
datang ke Sarawak pada bulan Februari 1966 untuk mengesyorkan suatu bentuk
perikatan “United Malaysian National Organization” untuk Sarawak. Sebenarnya
syor perikatan tersebut merupakan satu langkah untuk menyingkirkan Stephen
Kalong Ningkan.
Pada 16 Jun 1966, dengan kerjasama seramai 21 ahli Majlis
Negeri Sarawak yang mewakili BARJASA dan PESAKA telah menandatangani satu surat
ketidakpercayaan (letter of no-confidence) terhadap Stephen Kalong Ningkan
selaku Ketua Menteri Sarawak diserahkan kepada Tunku Rahman Putra di Kuala
Lumpur. Tunku Rahman Putra telah meminta Stephen Kalong Ningkan supaya meletakkan
jawatan. Namun permintaan itu tidak dipedulikan sehingga Tunku Rahman Putra
menasihatkan Gabenor Sarawak, Tun Abang Haji Openg untuk memecatkan Stephen
Kalong Ningkan dan melantik Penghulu Tawi Sli menjadi Ketua Menteri Sarawak
yang baharu.
Stephen Kalong Ningkan telah mengemukakan kes ini ke
mahkamah atas dakwaan undi tidak percaya yang tidak berwibawa. Keputusan
Mahkamah Tinggi Borneo pada 7 September 1966 telah memihak kepada Stephen
Kalong Ningkan. Keputusan tersebut memberi tamparan hebat kepada kerajaan
pusat.
Ini menyebabkan kerajaan pusat menggunakan peruntukkan kuasa
yang diberikan pada Perkara 150 (1) dalam Perlembagaan Malaysia berkaitan
keadaan keselamatan yang terancam. Maka 15 September 1966, Yang Di-Pertuan
Agong telah mengisytiharkan dararut di Sarawak. Perlembagaan Negeri Sarawak
telah dipinda untuk memberikan kuasa mutlak kepada Gabenor Sarawak membuat
keputusan memanggil persidangan Majlis Negeri. Dengan demikian, tindakan
memecat Stephen Kalong Ningkan daripada jawatan Ketua Menteri dapat dilakukan secara
sah.
Pada 23 September 1966, undi tak percaya terhadap Stephen
Kalong Ningkan telah diluluskan dengan sokongan 25 ahli Majlis Negeri daripada
PESAKA, BARJASA dan PANAS. Sementara 6 ahli SNAP dan 10 ahli SUPP serta seorang
ahli bebas tidak hadir. Keputusan tersebut telah mengembalikan semula jawatan
Ketua Menteri kepada Penghulu Tawi Sli.
Kelima, isu petroleum juga menyebabkan ketegangan hubungan
kerajaan Sarawak dan kerajaan pusat pada awal dekad 1970-an, khusus semasa era
pentadbiran Ketua Menteri Abdul Rahman Yaakub. Walaupun petroleum tidak pernah
menjadi isu pada masa perundingan JAK, tetapi dengan tercetus peristiwa rusuhan
kaum pada 13 Mei 1969 di Kuala Lumpur telah meninggalkan kesan ke atas
peruntukkan keluasan wilayah dan sempadan perairan Sarawak dan Sabah yang telah
terbentuk dan termaktub dalam dokumen Order in Council 1954 oleh kerajaan
British sebelum pembentukan Malaysia.
Dokumen tersebut menjelaskan hak kuasa kerajaan negeri ke
atas sumber minyak di darat dan laut termasuk di pelantar benua. Walau
bagaimanapun, kerajaan pusat menuntut hak ke atas wilayah pelantar benua. Ini
mencetuskan ketegangan hubungan kerajaan pusat dengan kerajaan Sarawak pimpinan
Abdul Rahman Yaakub yang berhasrat untuk mengemukakan isu ini ke muka
pengadilan.
Namun selepas pertemuan beliau dengan Perdana Menteri, Tun
Adbul Razak Hussein di Kuala Lumpur pada tahun 1974, isu ini telah dapat
dileraikan. Pada mulanya tuntutan kerajaan pusat ini adalah berasaskan Ordinan
Darurat (Emergency Ordinance No. 7, 1969) yang diluluskan pada 2 Ogos 1969,
khusus bagi negeri di Malaya. Pada Seksyen 4 dalam ordinan tersebut menetapkan
sempadan laut dan wilayah perairan Kerajaan Persekutuan diperluaskan kepada had
dua belas batu nautika.
Manakala sempadan laut dan wilayah perairan bagi negeri
adalah sejauh tiga batu nautika dari pesisiran pantai negeri. Dengan kata lain,
kawasan tanah yang diliputi air melebihi 3 batu nautika dari pesisiran pantai
negeri adalah diletak di bawah penguasaan kerajaan pusat. Kemudian, satu lagi
ordinan khas berkenaan sumber minyak dan gas telah diluluskan pada 3 November
1969.
Ordinan ini dinamakan Emergency Odinance No. 10, 1969 yang
mempunyai kesan memperluaskan Akta Pelantar Benua 1966 (Continental Shelf Act
1966) dan Akta Perlombongan Petroleum 1966 (Petroleum Mining Act 1966) dengan
pindaan ke atas Sarawak dan Sabah.
Ordinan tersebut telah menjadi persengketaan sehingga
membawa pertemuan dan persetujuan di antara Abdul Rahman Yaakub dan Tun Adbul
Razak Hussein. Maka, Akta Kemajuan Petroleum 1974 telah diluluskan oleh
Parlimen pada 1 Oktober 1974. Akta ini menyerahkan hak petroleum keseluruhannya
sama ada di darat atau di laut kepada Petronas, iaitu syarikat milik kerajaan
pusat sepenuhnya. Penyerahan ini adalah muktamad atau tidak boleh ditarik balik.
Petronas berhak ke atas minyak dengan syarat membayar balik
harga royalti, iaitu lima peratus yang dipersetujui dan diperuntukkan oleh Akta
Kemajuan Petroleum 1974 termasuk pindaan Akta Pelantar Benua 1966.
Keenam, isu tuduhan membawa Sarawak keluar daripada Malaysia
telah merenggang hubungan Sarawak dan kerajaan pusat pada era pentadbiran Abdul
Rahman Yaakub. Beliau dilantik menjadi Ketua Menteri Sarawak ketiga pada 7
Julai 1970 menggantikan Penghulu Tawi Sli. Kerajaan pusat bersetuju dengan perlantikan
beliau pada mulanya. Tempoh pentadbiran Abdul Rahman Yaakub terkenal dengan
dasar pembangunan negeri yang mantap. Misalnya, kejayaan Projek Petra Jaya
menjadi nadi pentadbiran negeri Sarawak.
Pada era beliau, ancaman komunis telah dapat dibanteraskan
dengan kejayaan Operasi RASCOM dan Operasi Sri Aman. Sungguhpun begitu, beliau
tidak terlepas daripada perselisihan faham dengan kerajaan pusat. Beliau telah
dituduh berkomplot seorang pemberontak yang dikenali sebagai Abang Kifli kerana
membantah penyertaan Sarawak dalam pembentukan Malaysia. Tuduhan itu telah
menggesa Abdul Rahman Yaakub untuk membuat kenyataan rasmi menafikan tuduhan
tersebut di Majlis Negeri dan menjelaskan sebagai satu fitnah yang sengaja
dilemparkan ke atas beliau oleh golongan tertentu di Kuala Lumpur dan Sarawak
dengan tujuan untuk menjatuhkannya.
Ekoran daripada tuduhan itu, beliau telah mengambil
keputusan untuk meletakkan jawatan, tetapi rakyat Sarawak telah mengadakan
tunjuk perasaan untuk mempertahankan kedudukannya. Kerajaan pusat pada ketika
itu tidak dapat mencari bakal pengganti akhirnya bersetuju dengan tuntutan
rakyat. Maka Abdul Raham Yaakub meneruskan pimpinan di Sarawak sehingga beliau
digantikan oleh Taib Mahmud sebagai Ketua Menteri Sarawak keempat.
Ketujuh, isu ketirisan hak autonomi negeri sering kali
merenggangkan hubungan antara kerajaan Sarawak dan kerajaan pusat. Gagasan
Malaysia telah menjadi satu kenyataan
disebabkan termeterainya persetujuan terhadap Memorandum 20
Perkara (asalnya 18 Perkara) sebagai prasyarat atau tuntutan bagi Sarawak dan
Sabah.
JAK telah menempuhi sebanyak dua belas kali mesyuarat,
bermula dari 30 Ogos 1962 dan berakhir pada 20 Disember 1962. Laporan JAK telah
siap pada 22 Januari 1963 dan ditandangani pada 27 Februari 1963 dengan tajuk “Malaysia:
Report of the Inter-Governemtal Committee, 1962” setebal 35 muka surat dengan
kandungan tiga bab termasuk lima lampiran.
Dalam Bab I Laporan IGC menetapkan hari pengisytiharan
Malaysia pada tarikh 31 Ogos 1963. Bab II pula menetapkan keahlian (Malaya,
Sabah, Sarawak dan Singapura serta penyertaan Brunei) Persekutuan yang
dinamakan Malaysia.
Juga dijelaskan persetujuan terhadap Perkara 11 (a)
menubuhkan satu akta di Parlimen Malaya bagi meminda Perlembagaan Malaya untuk
memenuhi syarat negeri baru (Sabah, Sarawak dan Singapura) dan menukarkan nama
persekutuan, iaitu Malaya kepada Malaysia. Manakala Bab III menggariskan sejumlah
dua puluh tiga perkara berkepentingan utama yang telah dipersetujui menjadi
perlindungan khas atau hak istimewa kepada Sabah dan Sarawak,iaitu; (1) agama,
(2) imigresen, (3) pendidikan, (4) kerakyatan dalam Persekutuan, (5) perwakilan
badan perundangan Persekutuan (Senat dan Parlimen), (6) perlembagaan negeri,
(7) pembahagian kuasa perundangan, (8) kawalan tanah, (9) kerajaan tempatan,
(10) peruntukkan kewangan, (11) pilihan raya, (12) badan kehakiman, (13)
perkhidmatan awam, (14) bahasa kebangsaan, (15) hak keistemewaan peribumi, (16)
perlindungan perlembagaan terhadap kuasa perundangan negeri dan kuasa eksekutif
negeri dalam perkara kewangan, agama, bahasa dan keistimewaan peribumi, (17)
prosiding mempersoalkan kesahihan undang-undang persekutuan atau negeri, (18)
undang-undang sedia ada, (19) kuasa darurat, (20) aturan peralihan bagi jabatan persekutuan, (21) prosiding Undang-Undang tertunda, (22)
perjanjian bantuan kewangan dan teknikal antarabangsa, dan (23) persetujuan
Majlis Raja-Raja.
Pendek kata, Bab III menggariskan perkara yang menjadi hak
autonomi kepada Sarawak dan Sabah. Dengan demikian, Majlis Negeri Sarawak telah
meluluskan laporan tersebut pada 8 Mac 1963 dan diikuti oleh Majlis Undangan
Sabah pada 13 Mac 1963.
Ketirisan beberapa daripada 23 peruntukkan perlindungan khas
tersebut telah bermula dari Hari Malaysia lagi. Berdasarkan penelitian terhadap
isu yang telah dibincangkan di atas
dapat menunjukkan proses ketirisan autonomi bagi negeri
Sarawak, seperti berkaitan dengan hak dalam perkara perlembagaan negeri, bahasa
kebangsaan, perkhidmatan awam dan tanah, dengan berlaku campur tangan kerajaan
pusat sehingga kerajaan Sarawak berada dalam keadaan yang harus akur dengan
sesuatu keputusan demi kepentingan nasional.
Misalnya, dalam perkara pendidikan. Pada tahun 1967, Akta
Bahasa Kebangsaan diluluskan oleh kerajaan pusat, khususnya memperkenalkan
reformasi pendidikan nasional bagi tujuan membentuk identiti nasional melalui
bahasa kebangsaan. Perkara ini membangkitkan isu perkauman di Malaya tetapi
telah dapat dileraikan dengan Ordinan Darurat 1969.
Kemudian, pada bulan Januari 1976, selaras dengan Rancangan
Malaysia Kedua (1971-1975), kerajaan pusat telah mengambil keputusan untuk
memperluaskan Akta Pelajaran 1961 ke atas Sarawak dan Sabah. Bukan sahaja
sistem pendidikan nasional akan dilaksanakan, bahkan bidang kuasa Jabatan
Pelajaran Negeri dan pengarahnya telah diletakkan di bawah bidang kuasa Menteri
Pelajaran Persekutuan.
Pelaksanaan akta tersebut adalah ternyata bertentangan
dengan persetujuan dalam perlembagaan bahawa pentadbiran pendidik di Sarawak
dan Sabah kekal di bawah bidang kuasa kerajaan negeri walaupun dibiayai oleh
kerajaan pusat. Dasar ini agak berbeza daripada apa yang dilaksanakan oleh
kerajaan pusat di Malaya.
Akhirnya, walau bagaimanapun, kedua-dua negeri ini telah
beransur-ansur mengambil langkah ke arah mematuhi sistem pendidikan
nasional.
Kesimpulan
Genap 53 tahun bersama Persekutuan Malaysia, negeri Sarawak
telah mencapai banyak pembangunan pesat dalam pelbagai bidang kepentingan.
Inilah makna dan nikmat sebuah kebebasan atau kemerdekaan yang diperlukan oleh
rakyat dan negeri Sarawak.
Namun untuk mencapai pembangunan yang dinikmati pada hari
ini, kerajaan Sarawak telah menempuhi pelbagai masalah isu dan cabaran yang
melambatkan perjalanan proses pembangunan negeri, terutamanya ancaman komunis
dan konfrontasi Indonesia. Sama ada masalah dalam nasional atau negeri,
kerajaan pusat mempunyai kecenderungan untuk menggunakan kewibawaannya dalam
menyelesaikan masalah yang timbul. Justeru itu, kerajaan negeri terpaksa akur
dan mengalah kepada kerajaan pusat. Keadaan ini hanya meninggalkan rasa
ketidakpuasan hati yang harus dipendamkan oleh kerajaan negeri.
Secara umumnya, hasil daripada kerjasama dan persefahaman
antara kerajaan pusat dan kerajaan Sarawak, sesuatu masalah yang timbul telah
dapat diselesaikan secara rasional dengan serta-merta. Dengan perkembangan
dunia yang lebih maju pada masa kini, tentu akan timbul masalah isu dan cabaran
baru. Diharapkan hubungan antara kerajaan Sarawak dan kerajaan pusat menjadi
lebih akrab dalam menghadapi masalah pada masa hadapan.
* Prof. Madya Dr. Bilcher Bala merupakan pensyarah di
Program Sejarah, Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, Universiti Malaysia
Sabah. Kertas kerja ini dibentangkan untuk Seminar Sejarah Sarawak, anjuran
bersama Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Sarawak dengan Kerajaan Negeri Sarawak, bertempat di Hotel
Hilton, Kuching pada 16 Oktober 2016.
No comments:
Post a Comment