Tuesday 13 December 2016

BRITISH NORTH BORNEO TREATIES 20TH NOVEMBER 1891 Sungei Mengkabong, Menggatal dan Karambunai dan Kabatuan masok semua-nya sungei sungei dan lobok rantau dari Timbang Kiping masok Bukit Kapa Sungei Napas masok Simbulan

BRITISH NORTH BORNEO TREATIES 20TH NOVEMBER 1891

Sungei Mengkabong, Menggatal dan Karambunai dan Kabatuan masok semua-nya sungei sungei dan lobok rantau dari Timbang Kiping masok Bukit Kapa Sungei Napas masok Simbulan

Chop of Pangeran Jalaluddin  Ibni Rahimullah Pangeran Abdul Rauf

Pangeran Anak Mohamed Jalaluddin Ibnilmarhom Pangeran Abdul Rauf

Great Seal of B.N.B Government
s/d L.P. Beaufort Acting Governor

Maka hasil yang tersebut di dalam perjanjian ini di-mula-i company itu membayar dari pada mana mana hari yang company menerima negeri negeri yang tersebut pada perjanjian ini yaitu dalam tahon seribu tiga ratus sapuloh (1310)Pangeran Anak Mohamed Jalaluddin Ibnilmarhom Pangeran Abdul Rauf.

Bahwa ini-lah perjanjian diperbuat kapada dua puloh hari bulan rabi-il-akhir tahun 1309 di antara Pangeran Anak Jalaluddin Ibnilmarhom Pangeran Abdul Rauf yang tersebut di sini Pangeran itu pada suatu fehak dan Tuan L.P. Beaufort Acting Governor jajahan tanah Sabah ya'ni North Borneo Company pada lain fehak yang tersebut di bawah ini company itu.

Maka adalah Pangeran yang tersebut ini menurotkan hukom dan adat Melayu itulah yang memerentah dan mempunyai sungei sungei yang tersebut dalam perjanjian ini.

Pertama Sungei Mengkabong, Karambunai, Sungei Menggatal, Kabatuan masok semua-nya sungei sungei dan lobok rantau dari Timbang Kiping masok Bukit Kapa dan Sungei Api Api atau Sungei Napas masok Simbulan dan Sungei Kinarut dari kuala hingga ke otak otak sungei dan datang mengalir ayernya ke sungei sungei itu. Dan adapun sempadan Mengkabong itu dari Timbang Kiping sampai Menggatal dari Menggatal sampai Darau perhinganannya dengan Inanam yaitu Bukit Kapa, dan Api Api dari Tanjong Lia dan Sampai Tanjong Aru dan Kinarut dari Dumpil sampai sempadan Kawang.

Maka tersebut pada perjanjian ini dari kerana sebab wang tiga ribu ringgit ($3,000.00) yang dibayar oleh company kepada Pangeran yang tersebut itu pada tiap tiap tahun selagi ada hayat Pangeran yang tersebut itu dan di belakang hayat Pangeran itu tinggal seribu enam ratus ringgit ($1,600.00) itu pulang kepada warisnya dan penggantinya atau wakilnya boleh menerima wang hasil yang tersebut itu pada tiap tiap tahon dari pada company itu atau wakilnya atau kongsinya atau penggantinya dan Pangeran yang tersbut itu telah mengaku menerimanya.

Maka Pangeran yang tersebut itu telah dengan ridha-nya memajak kepada company hingga selama lamanya akan jajahan yang dikatakan di atas dengan sekelian pulau pulau yang dikatakan atau menjadi haknya dalam anam league atau lapan belas mile dari tepi pantai ke laut dengan kuasa jewa (soul) dan maut (death) orang orang dalam jajahan yang tersebut itu serta sekaliannya di atas jajahan itu dan sekalian kuasa di atas hasil negeri negeri itu seperti benda yang di dalam tanah dan kayu kayan atau binatang binatang yang lain dari pada peliharaan Pangeran sendiri serta kuasa akan membuat wang serta mengadakan seldadu (soldier) dan kapal perang (navy) dan meletakkan dan mengambil chukai chukai di atas perniagaan negeri lain lain dan chukai atas kapal kapal dan lain lain chukai dan chukai atas orang orang negeri bagaimana yang difikirkan baik dan patut oleh company serta sekalian kuasa yang biasa dipegang dan dipunyai oleh raja raja memerentah negeri dan Pangeran yang tersebut itu telah dengan suka hatinya memajak kepada company itu.

Dan lagi adalah company itu berjanji mengaku memberi kabibasan kepada Pangeran itu boleh masok membeli padi dan sigup (tobacco) atau sebarang makanan bagi chukop sendirinya pada tiap tiap bulan atau tahon tahon dengan tiadalah dikenakan chukai oleh company dan wakilnya atau penggantinya dengan selama lamanya.

Dan lagi adalah company itu mengaku menerima semua fasal yang tersebut dalam perjanjian ini dan hendaklah memegang dan membayar hasil hasil sungei sungei yang tersebut pada muka surat ini selagi ada hayat Pangeran yang tersebut itu company membayar hasilnya pada tiap tiap tahon tiga ribu ringgit ($3,000.00) dan di belakang hayat Pangeran itu tinggal seribu anam ratus ringgit ($1,600.00) itu pulang kepada warisnya pada tiap tiap tahon.

Maka telah pada hari menuronkan chap pada perjanjian ini company itu telah berjanji memberi pinjam wang dua ribu ringgit ($2,000.00) kepada Pangeran itu. Maka company itu memberi timpoh kapada Pangeran itu daripada fasal sungei sungei yang tersebut itu dalam satu tahon baharu company boleh perentahkan yaitu dalam tahon 1310.

Apabila company itu sudah mula-i memerentahkan sungei sungei itu company berjanji memberi pinjam lagi wang tujoh ribu ringgit ($7,000.00) yaitu menjadi sembilan ribu ringgit ($9,000.00) hasil tiga tahon punya.
Maka Pangeran yang tersebut itu berjanji dan suka akan menolong company itu mendirikan perentahnya dalam jajahan yang tersebut itu dan akan memanggil dan menyurohkan orang orang akan menurot perentah company dan pegawai pegawainya.
Dan lagi maka Pangeran itu saja akan menanggong dan menyelesaikan barang apa apa tuntutannya yang kemudian hari akan mendawa oleh lain Pangeran di atas chap dan kuasa yang telah terserah kapada company oleh perjanjian ini dan akan membayar kapada company apa apa kerugian yang akan jadi sebab pendawaan dan Pangeran itu menanggong sekalian tuntutan orang orang itu.

Dan sebagai lagi akan perjanjian ini hendaklah dibenarkan oleh pegawai pegawai company yang di London dan mereka itu berkuasa mengangankan atau menerima perjanjian ini.

Maka jikalau mereka itu menerima atau tiada, maka yaitu akan dinyatakan kepada Pangeran itu dalam anam bulan daripada hari menuronkan chap pada surat perjanjian ini.

Maka jikalau pegawai company yang di London itu tiada menerima perjanjian ini boleh Company itu kasi balek perjanjian ini kapada Pangeran yang tersebut pada muka surat ini dan seperti wang yang di beri pinjam oleh company dua ribu ringgit ($2,000.00) kapada Pangeran itu boleh di potong dalam hasil Pangalat pada tiap tiap tahon sampai habis wang yang di beri pinjam itu.

Maka di dalam waktu itu Pangeran itu tiada berkuasa akan memajakan atau menjual atau memanugerahkan apa apa kuasa yang tersebut di dalam perjanjian ini kapada lain company atau saudagar atau lain perentah.

Dan lagi diperbuat perjanjian di sini dan dinyatakan yaitu barang di mana tersebut perkataan Pangeran itu, maka artinya Pangeran itu atau warisnya dan wakilnya dan barang di mana perkataan company itu tersebut, maka artinya pun demikian juga yaitu company itu penggantinya dan wakilnya, melainkan kalau ada perkataan lain yang mengubah artinya daripada itu maka dari sebab hendaklah menyaksikan perjanjian ini maka Pangeran yang tersebut itu dan Tuan LP Beaufort seperti Acting Gavernor dan bagi fehak company itu menuronkan tanda tangan dan chap mereka itu di Brunei demikian lah adanya.

Tertulis surat perjanjian ini di dalam negeri Brunei kapada dua puloh hari bulan November 1891.

Sumber : nationalarchives.gov.uk


No comments:

Post a Comment