Friday 16 December 2016

Perjanjian Hak Kedaulatan terhadap Inanam, Menggatal, Api Api, Membakut, Mengkabong dan Kwala Lama 30hb Mac 1898


BRITISH NORTH BORNEO TREATIES



BRITISH NORTH BORNEO

(TRANSLATION)


Perjanjian Hak Kedaulatan terhadap Inanam, Menggatal, Api Api, Membakut, Mengkabong dan Kwala Lama 30hb Mac 1898

Chop Sultan Hassim
Signed W C Cowie
Managing Director
Witness to the signature of
W C Cowie, Managing Director
of the British North Borneo Company
Buyong Bin Muka

Bahwa adalah perjanjian ini telah diparbuat diantara Sri Paduka Bawa duli yang dipartuan Sultan Hasim Jalil Al Alam ala muddin Ebnu Al Marhom Sultan Omar Ali Saifaddin dengan Tuan William Clerk Cowie Managing Director daripada British North Borneo Company deri seblah Company.

Bahwa adalah company yang tersebot itu telah membawa suatu perdaawaan atas Sri Paduka Bawa Duli yang di pertuan Sultan Hasim Jalil alalam akamuddin seheb telah terkana bakar dan merampas Pulo Gaya oleh orang orang yang dipartuan deri Inanam Mengkabong dan Menggatal dan sebab dibawa md saleh rayat diseblah company Sabah itu.

Maka adalah sungie sungie serta lain lain yang dudokuya di sebelah Timor and Utara Tanjong Nosong adalah masi lagi didalam prentah Sri Paduka Bawa duli yang dipartuan.

Maka Karngian dan kesusahan telah berbangkit dan barangkali kelak akau berlakoo kombali diantara kadua fihakiya itu Sri Paduka Bawa duli yang dipartuan dan kompany itu slama lamanya apahila segala negri yang kechil kechil itu diperentahi seperti yang ada diprentahkan skarang ini.

Bahwasanya tampak yang terbbeh baik kapada smoanya pehak akau hahiskau akau peseleschhan antara kudua kebak yang ada skarang ini dengan mengondorkan akau perdawaan yang tersebot diatas itu.

Dan sebagielagi menjadi terleheh baik liagil Sri Paduka Bawa duli yang di partuan dan kerna company dan kerna orang isi megri, iya itu negri dan isi negri itu paduka bawa duli yang dipartuan terpelihara deripada segala kesusahan, rugi dan tanggongan.

Apahila perjanjian ini telah diparbuat di trima atau dihenarkau oleh yang maha mulia Queen ampunya Government nya (prentah).

Skarang adalah kita Sri Paduka bawa duli yang dipartuan menarik balik akau perdawaan kita yang kita yang kita telah perbuat, dan dengan menyarahkan kapada company dan ganti gantinya dan wakil wakilnya segala dan smoa kebenaran prentah dan kita ampunya kwa'sa kwa'sa dan akau kebenaran sama juga seperti Anugrahau yang besar yang telah dianugrahkan kapada company, dan kapada orang mula mula iya itu kita ampunya kwasa dan kebenaran didalam jajahan Mengkabong, Mengatal, Inanam, Api Api, Membakut dan Qualla Lama dan segala tanoh tanoh, laut laut, telok telok, sungie, sungie dan sebagienya didalam North Borneo dudoknya sblah utara jajahan padas.

Dan company itu adalah menarik balik akau perdawaanya deri atas Sri Paduka Bawa duli yang dipartuan fatsal membakar dan rampas di Pulo Gaya.

Jagi company berjanji akau mengamponkan segola bawa duli yang dipertuan ampunya rayat rayat yang company sudah handak tangkap kerna talah berchampor atas perkara yang tersebot diatas itu.

Dan company berjanji mahulah memaduli atau menghormat akau segala kebenaran Pangeran Pangeran serta lain orang yang ampunya herta didalam, sungie sungie yang tersebot itu serta segala concessions (Anugrahan 2) yang telah dianugrahkau kapada merika itu oleh bawa duli yang di partuan Sultan Brunei terlebeh dahulu deripada Tarikh hari bulan debawah ini, hessama sama segala wang wang atau wang pembriau yang akau dikeluarkau oleh concessions dipertuan Sultan sebah membenarkan mahar chaknya.

Lagi company berjanji kelak akau dibayar kapada bawa duli yang dipartuan dan waris warisnya selama lamanya wang $1200 tiap tiap tahun deri kerna itu pembayarau itu dimulai deripada hari tarikh dibawah ini.

Tatapi akau surat perjanjian ini dan janji Bawa duli yang di partuan dan company itu seperti ada tertulis diatas itu smoanya tertanggong atas diberarkan oleh yang maha mulia Queen ampunya Government, yang Company bolehlah Choba dapatkan seperti tersebot diatas itu.

Dan adalah kita Sri Paduka Bawa duli yang dipartuan dengan anam per cent. hunganya setahun dan iya itu dikenakau atas lain wang hasil dibayar kapada bawaduli yang di partuan tiap tiap tahun oleh company itu.

Adapon prentah dan kuasa duli Pangeran Panancha di membakut tiada masak dalam perjanjian ini. Maka mana maua kaasilan yang tersebot dalam kuasa kuasa perjanjian perjanjian zanj telah dibri pakada Tuan R.L.Cox terlebeh dahulu daripada perjanjian ini didalam inanam dan Kuala Lama setanjah kapada Sri Paduka Bawah Duli yang dipertuan Sultan Hasim Jalil al alam akamuddin atau waris waris nya dan setanjeh kapada company Sabah - adapon hasil pajakkan inanam $950 bagai zanj dipertuan sendiri dan hasil pajakkan kuala lama $250 maka jumlahnya kadua pasal ini $1200 pada tiap tiap tahun.

Maka adapon superti menjalon yang ada ditenjah tenjah laut zaitu dilaut Inanam itu tiada masuk didalam perjanjian ini maka pulau menjalon itu masih tinggal lagi dibawah prentah Brunei dan zanj mwmpanyai itu dempiantah adanya temat.

S/d. W.C. Cowie
Managing Director
Witness to the above signature
S/d. Buyong Bin Muka
Tertulis perjanjian ini didalam Lapau negri Brunei kapada 7th hari bulan Zulkaldah Senat 1315.







No comments:

Post a Comment