Kerajaan Kuno Sarawak Yang Hilang.
Inilah artikel yang akan menjadi ruang informasi sejarah
untuk kita sebagai Bangsa Sarawak mengetahuinya. Untuk pengetahuan, kami di
Borneo Oracle pernah membuat posting untuk artikel ini secara bersiri sekitar
tahun 2012 dan bagi menunaikan permintaan pembaca yang rata-ratanya tidak
mengetahuinya maka kali ini kami akan rangkum segalanya di dalam satu posting.
Kerajaan Lembah Bujang di Kedah, Kerajaan Melayu Melaka,
Kerajaan Langkasuka dan banyak lagi sudah tentu nama-nama kerajaan kuno ini
diketahui asal-usulnya namun untuk bab Kerajaan Kuno Sarawak sudah tentu ramai
yang terpinga-pinga. Pernah adakah kerajaan ini wujud di bumi Sarawak?
Jawapannya YA cuma sayangnya ianya tidak pernah diwar-warkan kepada umum dan
yang lebih mendukacitakan apa yang kita ketahui sekarang seperti Sarawak hanya
bermula ketika zaman pemerintahan Keluarga Brooke yang memerintah 100 tahun di
bumi Sarawak yang dikenali sebagai Sarawak Kingdom.
Namun hakikatnya ada 5
Kerajaan Kuno Sarawak yang pernah menjadi satu peradaban dan ketamadunan Bangsa
Sarawak suatu waktu dahulu. Kerajaan-kerajaan kuno ini adalah Kerajaan Negeri
Santubong, Kerajaan Negeri Samarahan-Sadong, Kerajaan Negeri Kalaka, Kerajaan
Negeri Saribas dan Kerajaan Negeri Malano
i. KERAJAAN NEGERI SANTUBONG
Kerajaan Negeri Santubong sebenarnya wujud pada kurun ke 10
hinggalah kurun ke 13. Di ketika itu ianya dibawah kekuasaan kerajaan Srivijaya
dan setelah kemerosotannya ianya jatuh dibawah kekuasaan kerajaan Majapahit.
Lokasi kerajaan kuno ini adalah di muara Sungai Sarawak yang mana lokasi
strategic ini yang menghadap Laut China Selatan telah menjadikan ianya sebuah
bandar pelabuhan entreport terpenting di nusantara pada waktu itu. Penghijrahan
masyarakat Melayu dari Sumatera ke kawasan Santubong telah membenarkan seorang
putera raja yang telah diusir oleh nendanya iaitu Raden Merpati Dipati Jipang
mengasaskan kerajaan kuno ini. Diriwayatkan bahawa Raden Merpati Dipati Jipang
telah terdampar di sebuah tanjung di persisiran muara Sungai Sarawak kerana
isterinya hendak bersalin. Dengan pertolongan daripada daripada Datuk Kuli atau
Datuk Kuali, rombongan Raden Merpati Dipati Jipang telah mendapat perlindungan
di kawasan yang dikenali sebagai Pasir Kuning. Kerana baiknya tingkah laku
Raden Merpati Dipati Jipang maka kehadirannya amat disenangi oleh penduduk
tempatan dan akhirnya beliau diangkat menjadi ketua di Pasir Kuning iaitu nama
lama kepada Santubong suatu waktu dahulu. Dengan berkembangnya pengaruh Datu Merpati
ini maka berkembanglah juga Kerajaan Santubong menjadi antara pelabuhan
terpenting dan gah namanya sehingga saudagar-saudagar dari Negara Tembok China
juga singgah ke Santubong untuk berniaga.
Jika di lihat kepada konteks peradaban, sememangnya Santubong
merupakan sebuah kerajaan lama suatu waktu dahulu. Rajah James Brooke selepas
sahaja bergelar Rajah Sarawak telah membuat eksplorasi artifak di sini.
Tanda-tanda tentang peri pentingnya kawasan Santubong sebenar dicetuskan oleh
penemuan Nandi dan Yoni oleh James Brooke tidak lama setelah menjadi “raja”
Sarawak, sebelum berlakunya pemberontakan pelombong Cina pada tahun 1857.
Selain daripada jumpaan batu besar ini James Brooke juga mengumpulkan
artifak-artifak emas. Penemuan artifak yang diperbuat dari emas ini menunjukkan
bahawa kawasan ini menarik perhatian orang asing, khususnya orang dari India
pada peringkat awal. Mungkin oleh kerana adanya emas, bukan saja di lembah
Sungai Sarawak tetapi juga di bahagian barat-daya Borneo, kawasan yang
terbanyak mengandungi emas daripada tempat-tempat lain di kepulauan Melayu,
telah dikaitkan dengan nama-tempat Survanabhumi (Bumi Emas) oleh orang India
dan juga sebagai Iabadiou oleh Ptolemy pada c.150ES.
Penemuan awal ini telah memberi perangsang kepada Muzium
Sarawak untuk melakukan kajian arkeologi. Pada tahun 1949, di bawah pimpinan
Tom Harrisson, telah berhasil mengumpulkan ribuan pecahan tembikar China di
Santubong. Hasil dari kajian yang dilakukan ke atas tembikar ini serta
artifak-artifak keagamaan Hindu mereka berpendapat bahawa Santubong sebagai
penempatan sudah wujud sejak abad ke 7 lagi dan terus kekal hingga abad ke-10
atau abad ke-14. Di samping itu adanya tahi besi (iron-slag yang dianggarkan
sebanyak 40,000 tan menguatkan pendapat bahawa kawasan Santubong ini merupakan
kota-pelabuhan yang besar dan penting. Setelah dikaji oleh kedua orang pakar
ini mereka berpendapat bahawa industri ini wujud di antara tahun 900ES hingga
1350ES. Bagaimanapun mengikut O.W. Wolters, seorang sejarawan Asia Tenggara
tua, China mungkin telah mengetahui tahi besi ini sejak abad ke 3 lagi dengan
mentafsirkan bahawa pulau Tan-lan yang disebut dalam laporan China itu terletak
di barat-daya Sarawak. Jika tafsiran sejarawan terkenal ini betul mungkin
Tan-lan yang menghasilkan besi ini ialah Pulau Talang-Talang tetapi ahli
arkeologi, mahupun Muzium Sarawak tidak pernah mengaitkan pulau ini dengan
penemuan tahi besi di kawasan Santubong walaupun pulau ini tidaklah begitu jauh
dari tempat tersebut.
Selepas itu terdapat pula pusat petempatan lain di sekitar
Santubong seperti Bongkissam. Bagaimanapun dinyatakan bahawa kawasan ini juga
dikuasai oleh Santubong yang menjadi sebuah negeri pada waktu itu. Dari kajian
yang dilakukan ke atas ribuan serpihan tembikar China negeri Santubong ini terus
wujud hingga ke abad ke 14. Pendapat ini dikuatkan lagi dengan tulisan China
Nan-hai-chih yang menyenaraikan kerajaan-kerajaan tua di Borneo pada tahun
1304. Pada masa ini Brunei yang ditulis oleh China sebagai Tung-yang Fo ini
jelas sekali menguasai keseluruhan utara Borneo. Melalui teks sejarah lama Jawa
iaitu Negarakartagama yang ditulis pada tahun 1365 menunjukkan bahawa Brunei
(Bo-ni) telah dikuasai pula oleh Majapahit. Permulaan perluasan Majapahit ini
dipercayai berlaku pada tahun 1350 dan ini menyebabkan perdagangan dengan China
di Santubong terhenti seperti yang terbukti dengan tembikar-tembikar yang
dijumpai tidak menunjukkan tembikar Ming. Santubong sebagai nama kerajaan juga
turut hilang dan digantikan oleh nama baru, iaitu Sawaku (Sarawak) di dalam
Negarakartagama. Kehadiran Majapahit mungkin telah menyebabkan perpindahan
penduduk Kerajaan Santubong ini ke kawasan-kawasan lain seperti Sadong dan
Gedong.
ii. KERAJAAN NEGERI SAMARAHAN-SADONG
Ketiadaan peninggalan sejarah Kerajaan Santubong selepas
kurun ke-14 membuktikan bahawa kerajaan negeri Santubong telah hilang pada
waktu itu. Pelbagai pendapat telah diutarakan mengenai kehilangan Kerajaan
Negeri Santubong ini. Mungkin pendapat yang mengatakan bahawa telah berlaku
peperangan tempatan diantara Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang telah
memainkan peranan utama sehingga mendesak Datu Merpati Jepang untuk melarikan
diri ke kawasan pedalaman Sarawak. Sejarah ini dapat dipastikan dengan wujudnya
sebuah tugu di Kampung Mawang Taup, Samarahan yang dinamakan dengan Batu Datu
Merpati. Datu Merpati diceritakan telah membina kesinambungan peradapan
Kerajaan negeri Santubong di Samarahan pada waktu itu. Disinilah bermulanya
perpindahan masyarakat dari kerajaan negeri Santubong ke daerah-daerah seperti
Gedong dan Sadong selain daripada daerah Lidah Tanah.
Adanya penemuan tembikar China abad ke 14 dan 15 di dua buah
tempat di lembah Sungai Sadong menunjukkan terdapatnya kesinambungan dengan
sejarah Kerajaan Negeri Santubong yang wujud di kawasan pendalaman. Di Gedong
yang terletak 40 batu dari Santubong telah dijumpai 79,754 pecahan tembikar dan
beratus-ratus artifak lain seperti manik, duit siling dan emas. Berdasarkan
terdapatnya pecahan tembikar dan benda-benda lain dengan begitu besar
berkemungkinan Gedong ini merupakan antara daerah yang memainkan peranan yang
agak besar di dalam urusan perniagaan di daerah pedalaman Sarawak. Penemuan
beberapa artifak sejarah di Bukit Sandong iaitu 15 batu ke pendalaman Gedong
telah menguatkan lagi andaian bahawa telah wujud satu peradaban besar di
bahagian Samarahan. Di Bukit Sandong telah dijumpai 30,000 serpihan tembikar
yang mempunyai asal dan ketuaan seperti yang terdapat di Santubong dan Gedong.
Ketulan emas yang dijumpai oleh orang awam di kawasan Gumpey pada tahun 2008
juga adalah satu lagi bukti Samarahan merupakan satu kawasan yang penting di
zaman dahulu kala.
Jika dilihat dari konteks Samarahan sebagai sebuah negeri di
bawah jajahan kekuasaan Kesultanan Brunei yang memerintah lebih kurang 500
tahun keatas Sarawak, ianya bermula sejak daripada sultan pertama Kesultanan
Brunei lagi iaitu Awang Alak Betatar. Awang Alak Betatar yang memeluk Islam
dengan nama Sultan Muhamad dikatakan telah menerima ufti saban tahun daripada
kerajaan negeri Samarahan. Di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei, Samarahan
menjadi sebuah jajahan yang penting. Lembah Sungai Sadong merupakan sebuah
kawasan tanah subur yang sesuai untuk pertanian khususnya penanaman padi.
Gedong yang terletak hampir di pertengahan sungai telah menjadi sebuah pusat
pentadbiran dengan menjadikan Gedung sebagai satu pusat pengumpulkan hasil dan
barangan yang melalui Sungai Sadong. Mungkin disini timbulnya nama Gedung pada
waktu itu.
Bertitik tolak betapa pentingnya Samarahan kepada kesultanan
Brunei pada masa itu, maka ramai masyarakat Melayu Brunei yang telah berpindah
ke kerajaan negeri Saramarahan termasuklah golongan bangsawan Brunei yang
antaranya Pengiran Kasuma Yuda Pengiran Sharifuddin yang mangkat pada tahun
1832. Pengiran Kasuma Yuda adalah ayahanda kepada Pengiran Indera Mahkota
Muhamad Salleh iaitu wakil Sultan Brunei yang telah membuka Kuching suatu waktu
dahulu. Jejak warisan keturunan golongan bangsawan ini dapat dibuktikan apabila
terdapatnya sebuah Makam Pengiran Anak Sabtu di Muara Tuang, Samarahan yang
masih kekal hingga ke hari ini. Antara bukti lain yang mengaitkan kekuasaan dan
kewujudan sebuah kerajaan negeri bergelar Kerajaan Negeri Samarahan dinyatakan
di dalam sebuah manuskrip kuno Brunei yang dituliskan di dalam huruf Jawi di
dalam bahasa melayu Brunei yang berjudul Alamat Zaman Ketakhtaan Negeri Baruni:
“ …… Dan pada masa itu Melaka di atas Kerajaan Negeri Juhur,
Awang Alah Betatar beristeri ke Juhur lalu digalar Awang Alak Betatar. Adapun
Seri Sultan Muhamad dan saudaranya patih berbai jadi Bendahara Seri Maharaja
permaisuri digalar dan pengiringnya yang lain itu digalar Damang/Temenggung Da
Patih Damong. Bermacam-macam nama pengawa dianugerahi oleh baginda di Johor.
Empat menteri dan askar dengan beberapa dayang-dayangnya dianugerahi nobat nagaragenta
alamat serta sakalian alat-alat kerajaan yang berbagai-berbagai dan
dianugerahi…buah nagari iaitu Kalaka dan Saribas dan Rajang dan Sadong dan
Samarahan dan Sarawak karana di pulau…Johor pun memarintah juga ialah….”
Daripada laporan seorang pengkaji sejarah yang membuat
pengkajian tentang artifak-artifak sejarah di Bahagian Samarahan khususnya di
Lembah Sungai Sadong iaitu Lucas Chin pula membuat satu kesimpulan iaitu apa
yang ditemui di Gedung dan Bukit Sandung telah menyatakan bahawa terdapat satu
peradaban yang bertindak sebagai pelabuhan di kawasan pedalaman suatu masa
dahulu.
iii. KERAJAAN NEGERI KALAKA
Jika Kerajaan Negeri Santubong dan Kerajaan Samarahan-Sadong
mempunyai pertalian yang kuat diantara satu sama lain namun ianya tidak kepada
satu lagi kerajaan kuno yang hilang iaitu Kerajaan Negeri Kalaka. Tetapi Kalaka
mempunyai hubungkait secara langsung dengan sejarah Datuk Godam dan Pengiran
Temenggung Abdul Kadir. Kedua-duanya bukanlah pemerintah untuk Kalaka pada
waktu itu tetapi Kerajaan Negeri Saribas yang berpusat di Tandang Sari adalah
jiran kepada Kalaka. Ini dapat dibuktikan di dalam Syair Tarsilah Cetera Dato’
Godam dan Temenggung Kadir Negeri Saribas yang dikatakan sebagai sebuah naskah
agung yang mempunyai episod di dalam pensyairannya.
Syair Tarsilah Negeri Saribas; “Terhenti dulu kisah itu
..Tersebutlah pula habar suatu..Di Negeri Kalaka habarnya tentu .Dayang Hubu’
Dayangnya Ruku…..”. Inilah bait-bait syair yang mengaitkan bahawa suatu waktu
dulu Kerajaan Negeri Kalaka diperintah oleh 2 orang puteri bersaudara yang
bernama Dayang Hubu dan Dayang Ruku.
Di dalam konteks sejarah lama Sarawak yang kebanyakan
kerajaan lamanya adalah dibawah pengaruh Kerajaan Srivijaya dan Kerajaan
Majapahit, nama Kalaka juga dinyatakan di dalam sebuah manuskrip lama berjudul
Negarakartagama yang dikarang pada tahun 1365 ada mencatatkan bahawa “Kalka”
adalah salah satu daripada kerajaan yang menjadi jajahan empayar besar
Majapahit. Selepas kemerosotan empayar Majapahit, Kalaka dikatakan di bawah
kekuasaan Kesultanan Melayu Johor dan diserahkan kepada Brunei sebagai satu
hadiah kepada rajanya yang pertama iaitu Awang Alak Bertatar yang mengahwini
kerabat diraja Johor. Ini dapa dibuktikan melalui sebuah manuskrip bertulisan
Jawi Melayu Brunei berjudul Alamat Zaman Ketahtaan Nagari Baruni.
” Maka Awang Alak Batatar dangan Patih Barbai asal raja
datang ghaib .... Pengawa jadi Pangiran ialah yang sangat gagah barani pada
zamannya itu. Dan pada masa Ratu Malaka di atas karajaan Nagari Juhur, Awang
Alak Batatar baristeri ka Juhur ialah digalarkan Awang Alak Batatar ada Seri
Sultan Muhamad dan saudaranya Patih Barbai jadi Bendahara Seri Maharaja
Permaisuara digalar dan pengiringnya yang lain itu digalar jadi Panggawa dan
dianugerahi oleh Baginda di Juhur empat menteri yang basar2 dan babarapa
pagawai dan ngaskar dangan babarapa dayang2nya dianugerahi nobat nagara ganta
alamat sarta sakalian alat-alat karajaan yang barbagai-bagai. Dan dianugerahi
nagari iaitu Kalaka dan Saribas dan Rajang dan Sabangan dan Samarahan dan
Sarawak karana di pulau, Juhur pun mamarintah juga. Dianugerahkan sakali kapada
anak baginda manjadi milik sapanjang-panjang rantau itu di bawah parintah
Sultan Barunai damikianlah riwayatnya pada zaman dahulukala.”
Untuk konteks bukti peradaban moden seperti penyelidikan
atas artifak-artifak sejarah pula, banyak penyelidikan ke atas artifak sejarah
yang ditemui menuju ke arah Kalaka sebagai sebuah negeri. Lembah Sungai Kalaka
yang tidak jauh dari Lembah Sungai Sadong iaitu sekitar 10 batu ke sebelah timur
Santubong telah ditemui 9,469 serpihan tembikar China termasuk jenis
Sawankhalok dan “blue and white ware”. Dari pengkajian yang dijalankan oleh
Lucas Chin menunjukkan bahawa tembikar ini adalah tembikar abad ke 16 dan ke
17. Terdapat juga penemuan artifak bersejarah di Tebing Tinggi yang mana di
kawasan ini telah ditemui 41,762 serpihan tembikar yang seusia dan setua
artifak yang ditemui di Nanga Kalaka. Dengan penemuan ini sudah cukup membukti
bahawa Kalaka juga adalah antara kawasan yang penting di suatu waktu dahulu
sehingga saudagar dari Tanah Besar China turut datang berniaga.
iv. KERAJAAN NEGERI SARIBAS
Kerajaan Negeri Saribas sebenarnya berkongsi muara Batang
Saribas dengan ibu kota Kerajaan Negeri Kalaka yang diperintah oleh 2 orang
ratu bersaudara iaitu Dayang Hubu dan Dayang Ruku. Kerajaan Negeri Saribas
jajahan takluknya adalah lebih besar daripada Kerajaan Negeri Kalaka iaitu
ianya mencakupi pertemuan Batang Saribas dengan Sungai Rimbas di sebelahnya.
Pusat ibukota Kerajaan Negeri Saribas adalah Tandang Sari atau pada masa
sekarang digelar Pusa. Di dalam manuskrip lama dinyatakan bahawa Kerajaan
Negeri Saribas ini wujud sekitar abad ke-17 lagi. Kerajaan Negeri Saribas ini
dinyatakan bahawa ianya diperintah oleh seorang pembesar Kesultanan Brunei
iaitu Pengiran Temenggong Datu Abdul Kadir. Dikatakan Pengiran Temenggung ini
telah membawa diri daripada Brunei memandangkan anak tunggalnya Dang Chi’ atau
Dayang Esah telah diambil oleh Sultan Brunei untuk menjadi isteri yang ke-3.
Sewaktu beliau menjadi pemerintah Saribas beliau telah bertemu dengan seorang
putera dari Pagaruyung, Minangkabau iaitu Dato Gudam atau Raja Umar yang
menyamar sebagai saudagar penjual kain.
Dato Gudam merupakan putera kepada Bendahara Harun, pembesar
di Pagaruyung. Ketibaannya ke Saribas adalah kerana membawa hati yang kecewa
setelah ditidakkan hak untuk menggantikan ayahandanya kerana dikatakan bukan
bangsa Minang sejati kerana ibunya adalah berketurunan Belanda. Setelah
mengenali Pengiran Temenggong, beliau telah bersetuju untuk membantu Pengiran
Temenggong mengambil anaknya semula daripada menjadi isteri ketiga kepada
Sultan Brunei pada masa itu. Sopan santun dan kepintaran Dato Godam telah
memikat hati Sultan Brunei sehingga beliau menjadi orang penting di Brunei dan
dikahwinkah oleh Sultan Brunei dengan Dayang Esah atas permintaan Dato Godam
sendiri. Sebelum beliau berangkat pulang ke Pagaruyung atas permintaan
ayahandanya, Sultan Brunei telah meminta beliau meninggalkan salah seorang
anaknya di Brunei maka ditinggalkannya Datu Mantri anak keduanya dan disinilah
permulaannya asal-keturunan. “Awang Damit-damit” iaitu asal keturunan Awang dan
Dayang di dalam masyarakat Melayu Sarawak.
Kepulangan Dato Godam yang singgah sebentar di Saribas telah
memberi perkhabaran gembira kepada Pengiran Dato Temenggung Abdul Kadir yang
akhirnya mangkat dan Dato Godam menjadi pengganti pemerintah kepada Kerajaan
Negeri Saribas.
Anak sulungnya Dato Uban pula telah menggantikan beliau
dengan mewarisi nama Abang dan Dayang di dalam salsilah keturunannya. Dan
disinilah bermulanya asal-keturunan Melayu Sarawak yang menggunapakai nama
Abang dan Dayang. Di dalam Kerajaan Negeri Saribas inilah gelaran jawatan
seperti Datu Patinggi, Datu Bandar, Aulaksamana, Datu Imam dan Datu Hakim
bermula iaitu mengikut acuan jawatan dan gelaran bagi Kesultanan Brunei pada
zaman itu. Dan kerana itulah banyak jawatan gelaran di dalam pemimpin
masyarakat Melayu Sarawak masih lagi menggunakan Datu Patinggi, Datu Bandar
sehinggalah sekarang. Kewujudan Dato Gudam ini dapat disahihkan dalam beberapa
segi seperti wujudnya sebuah makam lama di Pusa yang masih menjadi tanda
sejarah untuk Kerajaan Negeri Saribas. Makam Dato Gudam adalah hanya selang
beberapa meter daripada Makam Pengiran Temenggung Abdul Kadir dan juga Dayang Esah.
Keberadaan Kerajaan Negeri Saribas ini juga dicatatkan di
dalam jurnal pengembaraan James Brooke yang mana di dalam jurnalnya ada
mengatakan beliau telah singgah di sebuah negeri di dalam kawasan Sungai
Saribas yang mempunyai banyak persamaan dengan jawatan pembesar di Brunei dan
beliau berkesempatan berkenalan dengan seorang Aulaksamana Saribas yang berusia
90 tahun.
v. KERAJAAN NEGERI MALANO
Untuk Kerajaan Negeri Malano ianya tiada kaitan langsung
dengan mana-mana kerajaan negeri yang dimaksudkan. Politi kerajaan yang hilang
ini terletak di Kuala Sungai Rejang, iaitu sungai selepas Sungai Kalaka. Jika
dilihat kepada kewujudan nama Melanau itu sendiri mengikut sejarahnya adalah
diberikan oleh Sultan Brunei keatas satu masyarakat yang menggelar diri mereka
Likao iaitu masyarakat yang tinggal di persisiran Sungai Rejang. Kewujudan
politi kerajaan ini dikatakan telah wujud sejak kurun Ke-13 lagi.
Berkemungkinan besar Tugau iaitu seorang raja yang penuh dengan kesaktian itu
adalah raja pemerintah kepada kerajaan negeri melano ini yang pertama.
Ini dapat disahihkan di dalam manuskrip sejarah kerajaan
Brunei yang menyatakan bahawa di awal pemerintahan raja pertama Kerajaan Bo-ni
iaitu sewaktu kemerosotan pengaruh kerajaan Majapahit ke atas wilayah di Borneo
sewaktu pemerintahan Sultan Muhammad Shah iaitu sultan yang pertama Kerajaan
Kesultanan Melayu Brunei, wilayah Tutong yang ketika itu dibawah pentadbiran
pembesar kerajaan Melanau iaitu Mawanga telah diserang oleh orang-orang kanan
Sultan iaitu Awang Semaun, Awang Jeramabak dan Pateh Damang Sari. Pertempuran
untuk perluasan kuasa Kerajaan Brunei ini telah juga sampai sehingga ke Igan
iaitu satu lagi jajahan Kerajaan Melano dibawah Basiung iaitu ipar kepada Raja
Tugau. Walau bagaimanapun, Basiung dan Raja Tugau yang mendapat bantuan
daripada Kerajaan Sambas dan juga jajahannya yang lain tidak dapat menandingi
jumlah tentera pimpinan Awang Semaun ini ditambahlagi kerajaan Brunei telah
mendapat sokongan daripada masyarakat Iban Sarawak yang mengambil peluang untuk
menjalankan tradisi ngayau kepada masyarakat Melanau pada waktu itu. Setelah
kekalahan di dalam pentempuran itu maka banyak wilayah Kerajaan Melano telah
jatuh kepada kerajaan Kesultanan Brunei selepas itu.
Satu lagi manuskrip kuno yang membenarkan bahawa ada satu
kerajaan wujud satu ketika dahulu adalah ianya tertulis di manuskrip sejarah
kuno Nagarakertagama yang ditulis pada tahun 1365. Di dalam manuskrip ini
menyatakan ketika zaman kerajaan Majapahit mencapai puncak kegemilangannya
iaitu sewaktu Hayam Wuruk memerintah ada menyebut Malano dan Brunei sebagai
sebahagian daripada pembayar ufti kepada kerajaan Majapahit tersebut. Jika
Malano membayar ufti bermakna Malano bukanlah satu jajahan kecil sebaliknya sebagai
sebuah kerajaan besar yang mencakupi beberapa jajahan kecil yang lain.
Jika dilihat daripada konteks jurnal-jurnal pengembaraan
kuno sememangnya banyak tercatat bahawa Malano adalah sebuah peradapan suatu
ketika dahulu. Catalan Atlas yang diwartakan pada tahun 1375 ada menunjukkan
peta Kerajaan Malano di dalamnya malah ianya disahihkan di dalam peta orang
Portugis yang menyatakan bahawa wujud sebuah politi bernama Malao di dalam peta
pengembaraan mereka. Manakala di Florence, Italy sebuah peta lama bertarikh
1595 ada mencatatkan bahawa kawasan persisiran barat Sarawak yang kini dikenali
sebagai daerah Oya, Balingian dan Daerah Mukah juga ditandakan sebagai Malano.
Malah ada rekod di dalam jurnal pengembaraan Negara Tembok Besar China iaitu
Nan-hai-chih ada menyebut Achen atau Igan sebagai sebuah peradapan suatu ketika
dahulu dan membuktikan bahawa saudagar-saudagar China juga pernah berkunjung ke
Kerajaan Negeri Malano untuk berurusniaga.
Inilah sekelumit ruang informasi menerusi artikel Kerajaan
Kuno Sarawak yang hilang yang mana ianya mempunyai bukti-bukti kukuh samada
daripada penemuan tembikar atau barangan purba di kawasan sekitarnya serta
beberapa dokumen sejarah lama yang membenarkan bahawa SARAWAK MEMPUNYAI 5
KERAJAAN KUNO YANG TIDAK DIDENDANGKAN untuk pengetahuan sejarah anak bangsa
Sarawak sekalian. Sesungguhnya inilah sejarah asal kita yang seharusnya TIDAK
DILENYAPKAN kerana disinilah bermula peradaban untuk bangsa Sarawak sekalian.
Jika hendak membunuh pokok, racunkanlah akarnya; Jika hendak
membunuh bangsa, lenyapkanlah sejarahnya.
Sumber : BorneoOracle
Iban masuk sarawak pada abad ke 17 ,kerajaan malano jatuh ke tangan Brunei pada abad 15 ,Iban masuk sarawak setelah empayar malano jatuh dan semasa pemerintahan keluarga.
ReplyDeleteBenar..Orang Melayu Kuching pun sebenarnya Sudah lama wujud di Borneo sejak Abad ke-6 (500M-600M) sezaman Kerajaan Melayu Santubong bukan Abad ke-15. Banyak Sejarah Asal Usul Melayu Sarawak yang Salah. Sebelum Tahun 1400M-1500M sudah ada Orang Melayu Kuching di Sarawak. Sebab itu kena Kaji Balik Asal Usul Melayu Kuching yang Kuno jangan main letak tarikh je.
DeleteDayak iban bukan nya masuk ke sarawak tatapi sememangnya sudah ada di seluruh pulau borneo.sudah terbukti ada rangka manusia dijumpai di gua niah yang dimiliki oleh seorang wanita dari bangsa dayak iban berusia ratusan tahun.
DeleteKalau boleh bagi sahaja tarikh bila Iban masuk Sarawak. Kalau Melayu ada di pulau Borneo pun, Melayu datang juga dari pulau Sumatera. Macam kaum Cina dan India, mana ada peribumi di Tanah Malaya, Tanah Jawa, Tanah Borneo. Adapun mereka itu datangnya dari Benua India, dan China juga. Sama macam istilah Melayu ada di Pulau Borneo, datang juga dari pulau Sumatera. Yang lazimnya, pulau Borneo hanya asli kepada kaum Dayak sahaja, yang lain semuanya pendatang dari pulau lain (Sumatera, Sulewesi, Jawa, Malaya, dll)
DeleteNama santubong berasal dari bahasa Iban asli yang bermaksud Keranda.Menurut encycopedia of Iban Studies orang asal di santubong zaman kuno sebelum kedatangan pendatang dari Sumatera era pejajahan majapahit,santuboong adalah didiami orang Iban sendiri ini berkisarkan sejarah Iban bahawa dikaki santubong lah Iban pertama kali membuat keranda dari kayu ribuan tahun lampau dari panduan para dewa.Iban buka. Berhijrah dari kalimantan abad ke 17 tapi orang asal Sarawak dan paling tertua di Pulau Borneo.Bukti deeep skull Gua niah dibuktikan sama dengak DNA iban yang berusia 40,000 tahun.
ReplyDeleteDNA iban dan melayu beza meh?? Kalau org putih, org cina mungkin beza.. Kita nie kulit pun sama, muka pun sama...
Deleteanda yg mnulis karangan ini mmg mmbunuh bangsa, lenyapkan sejarahny. dayak iban smemang telah wujud bermula dari kwsn yg kini disebut sematan shingga brunei, dan mgkin juga sabah.. juga turut brada di sbhgn dr kwsn kalimantan. wujud ny dayak iban pd waktu itu lebih awal ataupn sama ketika zmn kerajaan Nan Serunai yg diperintah Dayak Maayan sjk abad 3SM.. kerajaan kutai wujud pd abad 4SM.. teori kalian melayu-proto adalah dayak iban juga manipulasi sejarah.. iban adalah iban.. melayu asal dr sumatera mmpnyai mirip dna dayak iban krn; iban juga pernah berada di sana sjk sblm wujud ny kerajaan2 dan agama tertua hindu.. trdpt juga bukti sejarah dayak juga mmpunyai prsamaan dgn etnik batak di sumatera.. kisah tugau jgn smbrgn cedok sana sini.. iban x prnh mnyerang ny.. malah prnh tinggal brsama dtempat yg dsebut nanga pasai siong (yg diambil dr nama isteri tugau sendiri)..
ReplyDeleteitu bukan cerita dongeng. sejarah itu dihapuskan kerana tidak mahu berlaku permusuhan antara kaum.
DeleteSejarah macam ini, siapa pun boleh tulis. Hanya ditulis oleh si pemenang saja.
DeleteCari bukti yang sahih sahaja serta relevan ikut masa dan kegiatan ekonomi pada masa itu.Itu sangat penting.
ReplyDeletePenyuntingan bukanlah suatu perkara yang mudah. Mesti ada banyak pengalaman serta latar belakang pengetahuan yang baik dari sudut semua segi.Biarlah segala pernyataan LEBIH kepada berbentuk SEJARAH dan FAKTA.Misalnya PENGETAHUAN, tentang Kerajaan kuno seperti KUTAI,SRI VIJAYA(Nusantara),Kerajaan CHOLA,Majapahit serta Sejarah Borneo dengan baik.Tak lepas juga Sejarah Kedudukan Tanah Funan di Indichina seterus banyak kerjaan kerajaan pada zaman kuno DAN juga mesti ada pengetahuan tentang IMAGARASI SUKU-SUKU dari TIBET(Pergunungan Himalaya).Ini juga banyak impak kepada sejarah yang sudah diutarakan iaitu Kerajaan Sulu serta BANGSAMORRO di Filipina.Pengaruh yang sangat BESAR ialah Kerajaan KABISAYAN dan Kerajaan Brunei suatu masa dahulu.Sekian terima kasih.
ReplyDeleteKerajaan Punt sudah ada di Rejang, Sarawak.. 3500 tahun sebelum masihi... huhu....
ReplyDelete