Friday 6 November 2015

Legenda Upai Semaring

UPAI SEMARING

Sekitar seribu tahun yang lalu, nama Upai Semaring sangat terkenal dan telah diakui oleh masyarakat Lundayeh etnik sebagai seorang askar dan pahlawan. Memiliki kemampuan luar biasa ia memiliki tubuh yang sangat besar yang menyerupai orang-orang di masa lalu. Upai Semaring diyakini telah terpencil sendiri di Kuala Maga dan meninggalkan beberapa bekas di sana. Di antara tanda adalah:

Pendapat dari segelintir pengkaji tentang Upai Semaring.

 "Awang Alak Betatar kemudian menjadi Sultan Brunei yang pertama dan dikenali sebagai Sultan Muhammad Shah Awang Semaun. Dan Awang Alak Betatar adalah pahlawan yang terkenal di Brunei selama masa".

Adakah anda benar-benar tahu yang ini dua orang-Awang Semaun dan Awang Alak Betatar? Saya harus mendedahkan di sini! Saya bersetuju dengan penulis bahawa mereka adalah pahlawan yang paling terkenal di Lawas (Sarawak) dan Brunei selama waktu itu. Dia nama sebenarnya UPAI SEMARING! Sebuah suku yang terkenal dari Lun Bawang dan Kelabit. Lun Bawang dan Kelabit sebenarnya dari saham yang sama. Sejarah nyata tentang hal ini suku di Brunei Muzium. 

Lelaki misteri dikatakan banyak mempunyai kuasa ghaib

ADA yang memanggilnya Upai Semaring tetapi di Brunei, mereka menggelarnya Awang Semaun. Adakah dua nama ini merujuk kepada orang sama? Tidak ada sebarang fakta atau kesan sejarah untuk membuktikannya tetapi dua nama ini begitu gah disebut oleh masyarakat Lundayeh sebagai legenda mereka.

Cerita mengenai Upai Semaring bermula dengan sebuah keluarga kecil yang tinggal bersama keluarganya berhampiran air terjun dalam daerah Krayan di Kalimantan Timur. Keluarga itu dikatakan hebat berburu serta pandai menangkap ikan, malah Upai sendiri terkenal kerana kemahirannya membuat bubu. Kepakarannya yang tinggi sehinggakan tiap hari pasti penuh bubunya dengan ikan.

Satu hari, kejadian pelik berlaku apabila bubunya kosong berhari-hari, sekali gus menimbulkan kemarahan teramat sangat di hati Upai. Selepas tiga hari berturut-turut kejadian sama berulang, dia membuat keputusan untuk bersembunyi dalam rumput di tebing sungai berdekatan untuk melihat apa yang terjadi kepada bubunya.

Upai menunggu hingga hari gelap dan kerana terlalu lama menunggu, dia berasa bosan. Apabila mahu beredar meninggalkan tempat itu, tiba-tiba dia ternampak satu makhluk bergerak menuju bubunya. Pada awalnya, makhluk itu tidak seberapa kelihatan tetapi apabila dihampiri bubunya, dia ternampak seekor ular besar yang memasukkan kepala dan memakan semua ikan dalam bubu.

Upai lantas menyerang ular itu menggunakan pedangnya. Pertempuran berlaku dan kerana kegagahan yang dimiliki Upai, selain pandai menggunakan pedang, akhirnya dia berjaya membunuh ular itu.
Selepas beberapa tahun berlalu, isteri Upai, Bau meninggal dunia. Kejadian itu meninggalkan kesan mendalam terhadapnya dan untuk mengelakkan rasa sedih terus mengganggu hidupnya, dia mengambil keputusan untuk berhijrah ke kawasan baru. Dalam perjalanan, dia tiba di sebuah gunung berhampiran Long Bawan. Di atas gunung itu, dia menemui satu gua yang dirasakan sangat sesuai untuk dijadikan tempat tinggal. Pada mulanya, dia hanya merancang tinggal di situ seketika tetapi kerana kedudukan tempat itu yang strategik, dia membuat keputusan menjadikan gua itu sebagai rumah dan kubunya.

Dari gua itu, Upai membuat anak tangga daripada batu sehingga ke tebing Sungai Bawan. Oleh kerana langkahnya lebih besar daripada manusia biasa, anak tangga itu sangat tinggi hingga menyukarkan sesiapa memanjatnya.

Upai sangat gemar duduk di depan gua sambil meniup seruling. Ketika bulan mengambang atau purnama, bunyi serulingnya boleh kedengaran di seluruh daerah Krayan. Dia sudah mula berasakan tempat itulah yang sangat sesuai baginya.
Ketika berlaku perang, dari luar gua atas gunung itu dia boleh melihat musuh yang datang dengan jelas serta boleh bertindak sebelum diserang.

Semakin hari Upai memperoleh banyak kuasa ghaib. Dia juga mempunyai kuasa menghilangkan diri jika tidak mahu orang nampak dirinya. Justeru, apabila orang ramai mengetahui mengenai kuasa yang dimilikinya, mereka sepakat mengangkatnya menjadi ketua masyarakat, namun Upai tidak mahu berganjak dan mahu terus tinggal di gua. Sesiapa mahu bertemunya, terpaksalah mendaki ke gua.

Upai sukar didekati. Seseorang perlu tahu cara untuk menghampirinya. Selepas memperoleh kuasa, perangai Upai juga berubah menjadi sedikit pelik. Orang yang berjumpa dengannya dan mahu dia menggunakan kemahirannya membuat sarung dan kepala pedang perlu membuat permintaan sebaliknya jika mahu hasilnya menarik.

Walaupun mempunyai kuasa ghaib dan kekuatan luar biasa, Upai seorang yang tidak teguh pendiriannya. Suatu pagi, ketika dia turun ke sungai untuk mandi, dia ternampak satu gelang rotan yang hanyut dari hulu sungai dan tersangkut di tebing. Pada mulanya, disangkakan gelang itu milik manusia, namun apabila dicuba di kakinya sendiri, didapati gelang itu longgar.

Jadi, dia mengandaikan bahawa gelang itu pasti dimiliki oleh seseorang yang lebih besar dan lebih gagah berbanding dirinya. Dia tidak tahu, sebenarnya gelang itu bukan gelang kaki tetapi rotan yang digunakan untuk membuat bubu. Upai lantas menjadi tidak senang dengan apa yang dilihat.

Andaian itu mula menghantui dirinya hari demi hari sehinggakan dia membuat keputusan untuk meninggalkan gua dan meneruskan perjalanan yang terhenti dulu. Dia turut membawa beberapa ahli keluarga dan pengikutnya bersama. Mereka berjalan melalui beberapa kampung di kawasan Ulu Padas dan Ulu Trusan.

Dalam perjalanan itu, seorang daripada anak perempuannya meninggal dunia di Baelalan dan mengikut cerita, semua barang kemas milik anaknya disimpan dalam satu tempayan tembikar yang sangat berharga dan dikuburkan bersama anaknya di situ. Di Ulu Padas, kubur seumpama itu boleh ditemui di tebing Sungai Pasia. Kuburan itu juga dikatakan mengandungi mayat anak Upai dan barang kemas itu.

Perjalanan mereka terhenti di Long Pasia. Difahamkan ada banyak kesan tinggalan sejarah untuk menunjukkan lokasi persinggahan mereka, termasuk batu tempat Upai berbaring. Dia juga menggunakan kuasa hebat yang ada untuk mengukir pelbagai benda di atas batu. Peninggalan ukirannya ada di Batu Inarit yang ada di Sungai Matang, Ulu Padas.

Suatu hari, dia membuat keputusan untuk meninggalkan Ulu Padas. Kebanyakan cerita mengatakan Upai berhijrah ke Bang Pedian yang pada hari ini dikenali sebagai Brunei. Kerana itulah difahamkan adanya legenda yang menyamai cerita Upai tetapi dinamakan Awang Semaun.

Difahamkan, Sultan Brunei ketika itu, RacaBang Pedian sangat tertarik dengan kekuatan dan keistimewaan yang ada pada Awang sehingga berkenan mengambilnya menjadi menantu. Di daerah Krayan, ada beberapa orang tua yang masih hidup percaya bahawa pada suatu hari nanti wakil daripada kerabat diraja Brunei akan melawat keluarganya di Long Bawan.

Ada beberapa versi mengenai kesudahan cerita lelaki misteri ini. Ada yang mengatakan Upai meninggalkan Brunei kerana mendapati Bang Pedian tidak sesuai dengannya, mungkin kerana dia masih teringatkan mendiang isterinya. Justeru itu, dia bersama pengikutnya membina perahu besar dan belayar ke Laut China Selatan, namun tiada siapa tahu ke mana tujunya.

Ada pula satu versi lain mengatakan bahawa sekumpulan penduduk di Taiwan bertutur dalam bahasa yang ada sedikit persamaan dengan bahasa Lundayeh, justeru menguatkan pula satu cerita bahawa kemungkinannya Upai belayar terus ke sana dan mungkin mereka di sana adalah keturunannya.

Satu lagi ceritanya, setiap kali bulan mengambang, kadang kala bunyi seruling Upai yang datang dari gua di atas gunung di Long Bawan boleh kedengaran.
Masyarakat Lundayeh di situ juga pernah melihat perkara aneh seperti api menyala di kawasan gua itu. Kadangkala mereka terdengar bunyi seperti pintu besar dibuka dan ditutup tetapi apabila pergi ke gua itu pada siang hari, tiada langsung kesan manusia di situ.

Maka bermulalah pelbagai persoalan dan kemungkinan. Mereka berasakan ada kemungkinan Upai Semaring sudah kembali menghuni tempat lamanya tanpa dapat dilihat sesiapa tetapi ada pula yang mengatakan ia hanya gangguan hantu.

Kini, kebanyakan lokasi dan tinggalan sejarah yang boleh dikaitkan dengan Upai Semaring menjadi antara aset utama yang boleh menarik pelancong, malah masyarakat Lundayeh sendiri sehingga hari ini mendewakan kisah itu sehingga menjadi antara kisah menarik bagi kanak-kanak.

Ketenangan dan keindahan alam di Long Pasia adalah pengalaman yang mempesona bagi siapa pun yang mencari jalan mereka di sini. Dapat dikatakan bahawa Long Pasia tidak hanya menjanjikan kehidupan hutan yang unik tapi juga cerita-cerita sejarah misteri yang menarik orang luar untuk mencari jalan mereka di sini.

Dikatakan bahawa desa tersebut telah ada sekitar 300 tahun yang lalu. Nama desa berasal dari kemerahan sungai yang mengalir sepanjang daerah Ulu Padas. Warna alami dari sungai mengilhami desa pada saat itu untuk nama 'Pa' kampung 'Sia' yang bererti 'merah' dalam dialek Lundayeh. Kata 'Long' di sisi lain, bererti mulut sungai / sungai dalam dialek Lundayeh. Akibatnya, desa itu bernama''Long Pa 'Sia', secara berperingkat berubah ke 'Long Pasia' seperti yang pintar dalam hal fonetik dan ejaan.

Selain Ulu Padas, Long Mio dan Long Pasia juga bangga dari lokasi yang berkaitan dengan nenek moyang mereka, Upai Semaring. Masyarakat di sini percaya bahawa Upai Semaring adalah orang yang kuat, kukuh dan kuat dengan kekuatan magis. Di Long Pasia sendiri, ada banyak peninggalan Upai Semaring yang diawetkan untuk dunia dan generasi muda di desa ini.

Ukiran batu tersebut oleh Upai Semaring atau lebih dikenali sebagai 'Inarit' antara warga desa di sini, adalah salah satu peninggalan sejarah yang masih dapat dilihat sampai sekarang. Terletak di Sungai Matang, Upai Semaring menggunakan kekuatan magis untuk mengukir berbagai hal. Menurut cerita rakyat, Upai Semaring tidak menyelesaikan ukiran sebagai musuh yang mendekat, memaksa dia untuk melarikan diri dari tempat itu. Ukiran dikenali sebagai 'ukiran Arit Inawaa'-memuja kerana mereka ukiran tulus didedikasikan untuk mendiang isterinya yang dia kasihi, Bau.

Ada banyak peninggalan sejarah yang dapat dilihat di sini, selain batu Inarit, kubur tua, batu berukir juga monumen buaya dan naga. Ringkasnya, setiap lokasi di sini memiliki kisah sendiri, yang membuktikan kewujudan suku Lundayeh di usia Ulu Padas dan usia yang lalu.


Sumber : addyfamio

3 comments: