Monday 9 November 2015

Perang Kastila Sepanyol

Sejarah Brunei ^ Kastila Sepanyol



Brunei merupakan kerajaan kesultanan Melayu Warisan keturunan Raja-Raja Saleindra. Kerajaan ini Menjadi penguasa Kerajaan Kepulauan Timur Tengah Asia Tenggara dari Kota Selurong (Manila, Philipine)sehinggalah ke Seluruh tanah Utara Borneo. Walaupun ada Raja-raja lain seperti Timur Borneo Seperti Kerajaan Samarinda yang terkenal dengan gunung Selili. Manakala Kerajaan Sambas di Barat Borneo. Kerajaan Brunei lah yang lebih terkenal.
Semasa dibawah Sultan Abdul Qahar yang terkenal, tercatit satu peristiwa yang cukup menghinakan bangsa Sepanyol yang terkenal dengan sebagai pemfitnah dan penghapus etnik. Bangsa Sepanyol ini semangat perkauman yang gila, perogol yang sangat jahat dan pemabuk dadah dan arak dengan mudah menghapuskan pelbagai etnik atau tamadun di Amerika selatan atas nama jesus.

Kewujudan Negara Philipines adalah lambang kebanggaan atas kejayaan kejahatan mereka iaitu penghapusan etnik secara besar-besaran berjaya dilakukan sebagaimana terjadi di negara Amerika Selatan.
Mereka juga, melakukan pemaksaan dalam agama.

Punca kepada konflik diantara Sepanyol dan Brunei bermula atas sepucuk surat yang ditulis oleh Dr Francisco de Sande untuk Sultan.
Kandungan surat ini adalah menunjukkan kerendahan moral penganut AGma Kristian yang sekadar melabel sesat tanpa berani menggunakan akal dalam menentukan siapa benar dan salah. hujjah mereka sekadar menuduh sesat tanpa menggunakan akal menegakkan kebenaran tuduhan sangat memperbodohkan diri.

Sehubungan dengan itu, kerana menyedari agama mereka gagal menjawab hujjah kebenaran, Ia hanya mendesak Sultan Saiful Rijal supaya tidak menghantar pendakwah-pendakwah Islam ke kepulauan Filipina dan Borneo lagi dan membenarkan paderi katolik masuk menyebarkan Christian di Brunei.
Kandungan surat tersebut turut MENGHINA AGAMA ISLAM dengan mengatakan bahawa agama Islam adalah AGAMA SESAT YANG JAHAT dan agama Kristian adalah agama yang sebenar tanpa sebarang hujjah melainkan hanya menunjukkan diri mereka sangat taasub exrimist emosional setia pada kepercayaan nenek moyang sehingga menepikan akal yang sihat anugerah tuhan.

Ianya juga satu cabaran dengan kejayaan tindakan Sepanyol menyerang kerajaan kaum muslimin di Filipina seperti di Luzon, Sulu dan Cebu. Maka ia juga adalah suatu penghinaan terhadap kedaulatan Brunei sendiri.
Hal ini termaklum, ikatan kekeluargaan diraja Sulu dan Luzon dan Raja Sulaiman di Kota Selurong (Manila sekarang) dan Raja Lakandula di Kota Tundun.

Raja Sulaiman yang dibina patung/tugu peringatan dengan hanya bercawat oleh pemerintah Pilliphine telah mempertahankan Kota Selurong atau Manila dengan hebat namun baginda syahid pada 3 Jun 1571.

Dibawah pimpinan De Legazpi telah berjaya menawan Manila dan mengisytiharkan Manila sebagai pusat pemerintahan Sepanyol di timur. Waris Raja Sulaiman telah beberapa kali cuba mengembalikan Manila tetapi tidak pernah berjaya.

Bermula dari situlah, maka satu persatu wilayah Islam di Filipina dihapuskan.
Lalu, dengan Penuh keyakinan mereka menyangka dapat mengulangi kemenangan mereka terhadap wilayah melayu yang lain. Maka pada Mac 1578, Dr. Francisco De Sande Kapten Sepanyol di Manila bertolak ke Brunei dengan 40 kapal perang.

Penjahat ini tiba ke perairan Brunei dan mengutuskan surat kepada Sultan Saiful Rijal meminta baginda menerima paderi Kristian sebagai sebahagian dari pembesar baginda.

Keberanian mereka kononnya berasaskan kekacauan dalaman yang juga sedang melakukan serangan yang sama. Catatan barat ada menyebut bahawa mudahnya serangan terhadap Brunei oleh Sepanyol adalah disebabkan oleh pembelotan dua orang pembesar Brunei. Pada tahun yang sama,1578, Pengeran Bendahara Sakam memimpin serangan ke Brunei dengan lebih daripada 1000 orang pahlawan.

Baginda tidak mahu menerimanya dan tidak mahu mengalah kepada musuh Islam. Pada 14 April 1578 DFD de Sande melanggar Brunei. Dengan penuh angkuh armada beliau membedil kapal-kapal perang Brunei yang sebanyak 50 buah.

Askar-askar Brunei yang tidak bersedia akibat telah lelah bergaduh sesama sendiri tidak dapat berbuat apa-apa apabila armada mereka hangus dan tentera Sepanyol menyerang kampong air.

Istana Sultan akhirnya dapat ditawan dan semua harta benda Sultan dan penduduk dirompak mereka. Namun begitu Sultan dan para pengikutnya sempat mengatur langkah berundur ke Jerudong.

Setelah ke Jerudong Sultan kemudian berpindah pula ke Pulau Raja. Bendahara Sakam yang mengiringi Sultan kemudian kembali ke Brunei dan menghimpunkan pahlawan-pahlawan Islam untuk serangan balas.

Kastila dengan semangat kononnya dibantu tuhan pun mera'ikan kejayaan mereka dengan budaya mabuk arak, dadah dan jenayah rogol sehingga kota brunei yang telah sempurna dibakar termasuk masjid dan makan-makam sultan. Kastila yang sedang khayal dan mabuk dadah dan arak tidak lagi menjaga keelamatan mereka dengan baik.

Mengenali budaya hodoh kastila yang kuat bermabuk-mabuk arak dalam memelihara kesesatan agama mereka, Maka dibawah pimpinan Bendahara Sakam telah melakukan serangan balas dengan segera. Iaitu, semasa mereka sedang berpesta ria.

Dengan mudah Brunei dapat ditawan semula. Tetapi demi menutup malu tabiat buruk mereka tersebut yang menjadi punca kekalahan, iaitu ketagihan dadah dan arak yang buruk, rekod-rekod di Sepanyol mengubahsuai cerita tak masuk akal dan sangat menghinakan diri siapa yang percaya. Kononnya pengunduran kerana sakit cirit birit.

Mengambil pelajaran dari sikap lalai menjaga keselamatan negeri selama ini. Kekuatan Ketenteraan Brunei dipertingkatkan.

Pada 4 Mac 1579, Dengan keimanan yang tinggi Tentera Sepanyol datang lagi diketuai oleh Kapten Don Juan Arce de Sadornil. akhirnya mereka berundur dan dikalahkan dengan teruk kerana melihat pertahanan Brunei yang terlalu kuat. Brunei kali ini memang telah bersedia dengan angkatan mereka. Hal ini telah menggerunkan Sepanyol.

Khuatir akan Kekuatan Kerajaan Brunei Yang berupaya pada masamasa akan datang mengganggu jajahan mereka di Philipines. Maka pada tahun 1586 kerajaan Sepanyol serta ahli-ahli penasihat kerajaannya telah mengutuk tindakan yang dilakukan oleh De Sande.

Kerajaan Sepanyol telah mengarahkan agar segala harta benda, kapal-kapal dan senjata-senjata api yang dirampas semasa penyerangan Brunei dipulangkan kembali kepada kerajaan Brunei dan satu dekri telah dikeluarkan agar De Sande berserta konco-konconya membayar ganti rugi.

Tindakan ini disusuli beberapa tahun kemudian satu delegasi secara aman dari Sepanyol di Manila telah dihantar ke Brunei bagi membincangkan hal ehwal perdagangan.


Maka dengan diplomasi yang berkesan tersebut, Terselamatlah jajahan Kerajaan Sepanyol dari ancaman Kerajaan yang kuat seperti Brunei. Manakala sesuai Islam agama perdamaian, maka salam perdamaian disambut dengan baik tanpa dendam walau sejarah silam saudara masa seislam mereka telah dibunuh, dirogol dan dipaksa beragama kristiandi kota Selurong telah berlalu beberapa keturunan suatu masa dahulu.

Sumber : Facebook

No comments:

Post a Comment