Sultan Abdul Kahar
Baginda naik takhta pada TM 1524.
Pada TM 1521, rombongan
Ferdinand Magellan dan Antonio Pigafetta telah melawat Brunei semasa Baginda
menjadi Pemangku Sultan.
TM 1526 seorang Portugis bernama George de Menezes
datang ke Brunei bertujuan hendak menjalankan perniagaan di samping mencari
peliringan hendak menakluki Brunei.
Tetapi memandangkan kekuatan Brunei ketika
itu padu, dijangka agak sukar hendak dikalahkan maka maksud berniaga sahaja
yang diteruskan. Sehubungan itu dia
telah berjaya membuat perjanjian persahabatan dan perdagangan dengan Sultan
Brunei.
Sejak itulah Portugis mengimport lada hitam, sagu, ikan, beras, emas
dan barang makanan yang lain dari Brunei ke Melaka; di samping menggunakan
pelabuhan dan perairan, Brunei menjadi tempat persinggahan dan lalu lintas
perkapalan mereka dari Cochin ke Melaka, dari Melaka ke Maluku dan
sebaliknya.
TM 1530, seorang pegawai
Portugis lain bernama Goncalo Pereira telah datang juga ke Brunei untuk
memerhati keadaan Brunei sambil berniaga tetapi perniagaannya tidak berkembang
dan akhirnya lenyap. Walau bagaimanapun ulama–ulama Islam masih ramai datang ke
Brunei. Baginda turun takhta pada TM 1530 bergelar Paduka Seri Begawan Sultan
‘Abdul Kahar. Baginda lindung pada TM 1578, dan digantikan oleh putera kakanda
Baginda, Pengiran Anak Chuchu Besar Saiful Besar.
Sultan Abdul Kahar yang juga dikenali sebagai “Marhum
Keramat” merupakan Sultan Brunei yang memerintah dari TM 1524 hingga TM 1530.
Baginda mengeluarkan matawang ‘pitis’. Pada TM 1521, semasa
menjadi Pemangku Sultan, baginda dilawati oleh rombongan Ferdinand Magellan dan
Antonio Pigafetta. Pada TM 1526 dan TM 1530 pula, George de Menezees, seorang
Portugis, datang ke Brunei. Begitu juga dengan ulama-ulama Islam. Baginda
meluaskan lagi syiar Islam ke seluruh Brunei dan kepulauan Filipina
Pada TM 1530, baginda turun takhta bergelar “Paduka Seri
Begawan Sultan Abdul Kahar”. Baginda mangkat pada TM 1578.
Sejak Pemerintahan Sultan Bolkiah, Brunei sudah terkenal di
Alam Melayu sebagai sebuah kerajaan besar di Borneo. Brunei pada ketika itu
juga terkenal sebagai sebuah pusat perdagangan terpenting di rantau ini.
Kemashuran Brunei ini telah diwarisi oleh anakanda Sultan Bolkiah iaitu Sultan
Abdul Kahar.
Sultan Abdul Kahar ialah sultan Brunei yang ke-6. Baginda
ditabalkan menjadi sultan Brunei pada tahun 1524 Masihi setelah ayahanda
baginda, Sultan Bolkiah mangkat. Baginda memerintah Brunei sehingga tahun 1530
Masihi. Dalam sejarah Brunei baginda digelar sebagai ‘MARHUM KERAMAT’. Gelaran
tersebut diberikan kerana baginda terkenal dengan ‘KEWARAKANNYA’.
Sultan Abdul Kahar (SAK) mempunyai pengalaman yang luas
sebagai seorang pemimpin. Pengalaman ini diperolehi sejak awal lagi sebelum
baginda dilantik sebagai pemangku sultan apabila ayahanda baginda belayar ke
luar negeri.Sebagai pemangku sultan, bagindalah yang menjalankan pemerintahan
Negara pada ketika itu.
TAHUN 1521 MASIHI
Satu rombongan sepanyol telah dating ke Brunei pada tahun
1521 Masihi. Rombongan itu diketuai oleh ‘FERDINAND MAGELLAN’. SAK pada masa
itu adalah pemangku sultan. Baginda menyambut kedatangan rombongan Spanyol itu
dengan penuh adat istiadat.
Seorang wartawan yang terkenal juga ikut serta dalam
rombongan Magellan ke Brunei. Wartwan ini berbangsa Itali, bernama Antoio
Pigafetta. Menurut laporan beliau, Sultan Brunei pada ketika itu hanya keluar
dari istana apabila berburu. Laporan ini juga menyatakan baginda tidak suka
belayar jauh seperti Sultan Bolkiah.
Pada masa pemerintahan Sultan Abdul Kahar, baginda berusaha
menjadikan Brunei sebagai pusat perdagangan utama di Borneo. Sejak orang-orang
Sepanyol datang ke Brunei, rami lagi pedagang lain dari Eropah dating ke Brunei
untuk berdagang. Pedagang-pedagang Eropah kini mengenali Brunei sebagai Pusat
perdagangan yang Penting di BORNEO.
1526 MASIHI
Seorang perdagang portugis bernama JORGE DE MENIZES telah
datang ke Brunei pada tahun 1526 Masihi. Jorge De Menizes tidak lama menetap di
Brunei kerana beliau ingin meneruskan perjalanan ke Pulau Maluku. Empat tahun
kemudian (1530) Jorge De Menzies datang lagi ke Brunei.
Beliau telah mengadap Sultan Abdul Kahar untuk mengadakan
hubungan perdagangan dengan Brunei. Sultan Abdul kahar telah member kebebasan
berdagang kepada Jorge De Menzes dan juga pedagang-pedagang Potugis lain di
Brunei.
Setelah enam tahun memerintah Brunei, Sultan Abdul Kahar
turun takhta pada tahun 1530 Masihi. Selepas itu baginda digelar sebagai
‘PADUKA SERI BEGAWAN SULTAN ABDUL KAHAR’. Antara sebab Sultan Abdul Kahar turun
takhta kerajaan ialah kerana baginda:
Ingin melihat putera baginda mentadbir Kerajaan Brunei.
Ingin memastikan pengganti baginda dapat memerintah kerajaan
Brunei dengan baik.
Walaupun baginda sudah turun takhta tetapi baginda masih
mempunyai kuasa dalam hal pentadbiran Negara. Setelah baginda turun takhta,
beberapa orang putera baginda telah dilantik menjadi sultan Brunei
1) Pengiran Muda
Besar Ismail. Usia pemerintahan baginda tidak panjang kerana baginda lindung
selepas itu.
2) Pengiran Muda
Tengah Othman. Usia pemerintahan baginda tidak panjang kerana baginda lindung
selepas itu.
3) Pengiran Muda
Iring Ali Akhbar. Usia pemerintahan baginda tidak panjang kerana baginda
lindung selepas itu.
Dengan kemangkatan ketiga-tiga sultan itu, Paduka Seri
Begawan Sultan Abdul Kahar akhirnya melantik dan memahkotakan putera baginda
bernama Pengiran Muda Saiful Rijal sebagai Sultan Brunei.
Pada tahun 1578, Dr. Francisco De Sande Kapten kapal
Sepanyol bernama ‘Santiago’ di Manila telah bertolak ke Brunei dengan diiringi
oleh 40 buah kapal perang. Angkatan Sepanyol tiba diperairan Brunei dan telah
mengutuskan surat kepada Baginda Sultan Saiful Rijal sultan Brunei yang meminta
baginda menerima paderi Kristian, walaubagaimanapun, baginda menolak akan
permintaan Sepanyol itu. Namun Dr. Francisco De Sande berkeras untuk
menyebarkan agama Kristian di Brunei. Ahirnya De Sande menceroboh Brunei dengan
bantuan Pengiran Seri Lela dan Pengiran Seri Ratna dan mengisytiharkan Brunei
dijajah oleh Sepanyol.
Peperangan ini termasyhur dengan sebutan ‘Perang
Kastila’. Sultan Saiful Rijal terpaksa bersembunyi sementara di Jerudong
diiringi oleh Pengiran Bendahara Sakam dan kemudian Pengiran Bendahara Sakam
bersama dengan Orang Kaya Harimau Padang kembali semula ke Brunei dan
mengumpulkan 100 orang pahlawan yang terbilang berserta rakyat yang taat setia
kepada Sultan Saiful Rijal.
Pengiran Bendaraha Sakam memimpin serangan keatas
Spanyol dan akhirnya De Sande dapat dikalahkan dan lari meninggalkan Brunei dan
dikejar sehingga ke Nausung (Sabah). Sebelum angkatan De Sande meninggalkan
Brunei, mereka sempat membakar masjid Jame’ Brunei dan memusnahkan Makam Sultan
Bolkiah dengan menggunakan meriam, manakala Pengiran Seri Lela dan Pengiran
Seri Ratna telah ditangkap dan dihukum diatas pengkhianatan yang telah mereka
lakukan.
Sultan Abdul Kahar mangkat pada tahun 1578 Masihi dalam usia 97 tahun.
Baginda dikenali sebagai seorang Sultan yang panjang usia. Orang-orang Sepanyol
yang datang ke Brunei menggelarkan baginda sebagai ‘RAJA TUA’.
Hubungan Sultan Abdul Kahar dengan Sama-Bajau
Dikisahkan dalam Silsilah Kesultanan Melayu Brunei sekitar
tahun 1735 (Abu
Bakar 1995). Ia mengenai perkahwinan Sultan Abdul Kahar
dengan seorang
puteri Bajau yang telah melahirkan seorang putera yang
diberi gelaran BendaharaSeri Maharaja Sakam.
Beliau yang bersaudara dengan Sultan
Saiful Rizal itu telah diberikan kuasa oleh Brunei untuk memerintah Tanah
Bajau yang meliputi Utara Borneo (Sabah) hingga ke Pulau Luzon.
Bendahara Seri Maharaja Sakam terkenal sebagai orang yang
gagah
dan pada tahun 1578 telah berjasa kepada Brunei kerana
menyelamatkan
Kesultanan Melayu Brunei daripada jatuh ke tangan kuasa
Sepanyol. Ketika
Sultan Brunei berundur ke daerah pedalaman untuk menggelak
dari serangan
tentera Spanyol (Sweeney 1967), Bendahara Sakam telah
mematahkan
serangan asing itu dan memulihkan takhta pemerintahan Sultan
Saiful Rizal
sebagai Sultan Brunei.
Di Filipina, suku Sama-Bajau mempunyai hubungan baik dengan
Syarif
Muhammad Kabungsuan, seorang tokoh pendakwah dan politik
yang
bertanggungjawab menyebarkan Islam di wilayah Marano di
Pulau Mandanao
dan seterusnya mengasaskan Kesultanan Mandanao. Atas bantuan
suku SamaBajau,setelah belayar dari Johor dengan menaiki flotilla Bajau,
beliau telah
sampai ke Pulau Mindanao (Saleeby 1905). Di Indonesia,
Sama-Bajau juga
mempunyai hubungan politik dengan beberapa buah kerajaan di
Kepulauan
Sulawesi.
Dalam sejarah Kerajaan Bone diceritakan seorang
puteri Rajanya
telah berkahwin dengan seorang pahlawan Sama-Bajau. Beliau
kemudian telah
dilantik sebagai Raja kerana Raja Bone dewasa itu tidak
mempunyai waris lelaki
(Mattulada 1995).
Sumbangan politik suku Sama-Bajau kepada kerajaan Melayu
Bone juga
berterusan sehingga zaman penaklukan penjajah Belanda ke
atas Sulawesi.
Sama-Bajau yang hidup di kawasan laut-pulau dan pesisir
pantai itu telah bersatu bagi membantu kerajaan Bone mempertahankan wilayahnya
daripada ditakluki kuasa Belanda, yang bermula pada awal tahun 1800. Sama-Bajau
telah dipertanggungjawabkan untuk mempertahankan garis depan,
iaitu pantai tempat pendaratan tentera Belanda. Walaupun akhirnya wilayah kerajaan
Bone telah ditakluki sepenuhnya oleh penjajah Belanda pada awal tahun
1910, namun Sama-Bajau di Sulawesi Selatan tetap berbangga atas peranan
politik mereka itu.
Kemunculan kesedaran politik Sama-Bajau di Malaysia terjelma
dalam
perkembangan struktur sosial di Sabah, yang bermula dari
zaman peribumi,
khususnya pada era Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu.
Penguasaan mereka ke atas kawasan pesisir pantai dan sungai utama di bahagian
pantai barat Sabah umpamanya, secara langsung ataupun tidak, membolehkan mereka
menguasai laluan perhubungan yang strategik antara masyarakat luar
dengan penduduk di kawasan pedalaman yang akhirnya telah menyumbang kepada
kekuatan politik Sama-Bajau di negeri ini.
Pada abad ke-16, mereka telah memberi sumbangan besar ke
atas pengaruh
kesultanan Brunei di Borneo, dengan membenarkan wakil
kerajaan Brunei yang
bergelar pangeran mengasaskan pusat pentadbirannya di
kawasan petempatan
tradisional utama mereka seperti yang ditunjukkan dalam
jadual 1 di bawah
ini:
Akhirnya semua sungai petempatan tradisional utama
Sama-Bajau ini telah
menjadi pusat pentadbiran pangeran Brunei. Hubungan mereka
dengan pangeran Brunei telah memberi kekuatan politik kepada suku peribumi
menerusi pendedahan kepada sistem pemerintahan, menyandang jawatan
pegawai pangeran dan status petempatan sebagai pusat bandar.
Sama-Bajau juga berperanan penting menyebarkan produk moden seperti tekstil,
peralatan
pertanian serta makanan yang diimport dari luar kepada penduduk
peribumi di
pedalaman (Harrison 1972-73). Kebudayaan tekstil serta
pakaian Sama-Bajau
JADUAL 1: Lokasi Pusat Pangeran Brunei Pantai Barat, Sabah.
Bil. Nama Tempat Daerah
1 Sungai Mangkabong Tuaran
2 Sungai Kabatuan Kota Kinabalu
3 Sungai Inanam Kota Kinabalu
4 Sungai Putatan Penampang
Implikasi Politik Melayuisme Sama-Bajau di Malaysia
seperti menenun kain, pakaian dastar, selendang dan kain
telah diadaptasikan
suku peribumi lain di pedalaman.
Dalam struktur sosial kolonial, politik Sama-Bajau terus
mengalami
kemorosotan akibat peralihan paksi kuasa politik daripada
Brunei kepada
kerajaan Syarikat Berpiagam Borneo Utara. Walaupun kedudukan
politik SamaBajau di kalangan suku peribumi Sabah adalah setara, tetapi yang
menentukan tingkat status sosial mereka dalam stratifikasi sosial Sabah
ialah pencapaian ekonomi, penyertaan dalam perkhidmatan awam kolonial yang
ditentukan status pendidikan akademik. Menyedari kehilangan kuasa politik itu,
Sama-Bajau telah bersedia dilibatkan dalam sistem politik kerajaan Syarikat
Berpiagam Borneo Utara menerusi sistem pentadbiran Anak Negeri (Warren 1972).
Proses pembezaan sosial dalam sistem sosial kolonial diasaskan
kepada kemajuan sosial terutamanya ekonomi, pendidikan dan perjawatan.
Pada akhir era penjajahan Inggeris di Sabah, suku Sama-Bajau
telah
ketinggalan jauh di belakang beberapa suku peribumi seperti
Kadazan/Dusun
daripada segi pendidikan, ekonomi dan perjawatan. Mereka
gagal mengakses
arus perdana sosio-ekonomi dari segi ekonomi, pemilikan dan
pendidikan.
Dari segi pemilikan tanah misalnya, sistem pemilikan
peribadi era kolonial
banyak memberi manfaat kepada suku peribumi yang berasaskan
tanah seperti
Dusun dan bukannya suku Sama-Bajau yang tidak berasaskan
ekonomi tanah
pertanian.
Sumber : rudyman, ukm
No comments:
Post a Comment