Lapu-Lapu adalah hero sebenar dalam episod Ferdinand
Magellan
Lukisan imaginatif Raja Lapulapu ketika berdepan dengan
Magellan.Sumber: Mactan Shrine Painting (Carl Frances Morano Diaman)
en.wikipedia.org/wiki/Mactan_isla
Sedutan dari manuskrip Jejak Risalah di Nusantara jilid II -
Conquistidor (Sepanyol dan Portugis)
Kapal-kapal Magellan belayar dari San Lucar, Sepanyol pada
20 September, 1519. Setelah menyusuri Benua Afrika sehingga Tanjung
Pengharapan, kapal-kapal Magellan belayar ke barat dan mengelilingi Amerika
Selatan melalui Selat yang sempit dan merbahaya yang beliau namakan ’Selat
Magellan’. Kemudian Magellan merentas Lautan Pasifik selama empat bulan sebelum
berjumpa dengan daratan (Pulau Samar) yang beliau namakan Kepulauan St Lazarus,
berhenti di Pulau-pulau kecil Homonhon sebelum mendarat di Limasawa, sebuah
pulau kecil di selatan Leyte. Di Limasawa, Magellan mengadakan upacara
sembahyang Katolik yang pertama di Filipina pada 31 Mac, 1521.
Dari Limasawa,
Magellan meneruskan usaha penjelajahan dan penyebaran agama Kristian di
pulau-pulau sekitar. Magellan sampai di Cebu pada 1 April di mana dia menjalin hubungan yang baik dengan ketua
suku, Humabon. Magellan Berjaya membaptis 800 orang suku Cebuanos bersama Humabon,
isteri dan anak perempuannya.[1] Dengan mengkristiankan mereka, Magellan telah
menjadikan Cebu sebagai vassalage (jajahan takluk Sepanyol).
Di masa yang sama
Raja Lapu Lapu di pulau Mactan yang merupakan musuh Humabon, enggan menyerahkan
kedaulatannya kepada Sepanyol. Raja Lapulapu memilih untuk mempertahankan
kemerdekaan dan negerinya. Lalu berlakulah pertempuran yang pertama dengan
penjajah Sepanyol di Kepulauan Filipina. Meskipun tentera Sepanyol
bersenjatakan musket (senapang), perisai dan baju besi, mereka ditewaskan oleh
penduduk tempatan dalam pertempuran Mactan yang masyhur pada 27 April, 1521.
Ferdinand Magellan sendiri terbunuh di tangan raja Lapulapu. Rombongan Magellan
kemudian meneruskan pelayaran tanpa Ferdinand Magellan.
Satu persoalan yang menjadi perbahasan ialah tentang Raja
Lapu Lapu. Tiada kepastian tentang identi beliau sebagai muslim. Namun yang
menarik ialah Raja Lapulapu adalah satu-satunya pemimpin suku yang tidak mahu
tunduk kepada Sepanyol. Penentangan yang dipilih oleh Raja Lapulapu mengundang
satu persoalan tentang pegangan beliau. Biasanya ada sesuatu yang mendorong
mana-mana pemimpin untuk menentang penguasaan bangsa asing, apatah lagi jika
ada unsur-unsur paksaan untuk menganut sesuatu agama dan menuntut ketaatan
kepada bangsa asing tersebut.
Mengambil kira kebanyakkan ketua suku di
Kepulauan Filipina ketika itu beragama pagan (atau yang disebut oleh
orang-orang barat sebagai heathen), maka Magellan tidak menghadapi sebarang
penentangan ketika membaptis mereka kepada agama Katolik. Namun Raja Lapulapu
memilih untuk menolak kedaulatan Spain dan enggan dibaptis kepada agama
Kristian.[2] Penentangan Lapulapu disampaikan sendiri oleh seorang ketua suku
bernama Zula
” On Friday, April 26, Zula a chief of the Island of Mactan,
sent out one of his sons to present two goats to the Captain general and to say
that he would send him all that he had promised, but that he had not been able
to send it to him because of the other cheif Cilapulapu, who refused to obey
the King of Spagnia...The captain sent a message to the effect that if they
would obey the king of Spagnia, recognised the Christian king as their
soveriegn and pay tribute, he would be their friends, but if they wished
otherwise, they should wait to see how our lances wounded.[3]
(Pada hari
Jumaat, 26 April, Zula, ketua suku di Pulau Mactan mengutus seorang dari dua
anaknya untuk mempersembah dua ekor kambing kepada Captain General (Magellan)
dan untuk memberitahu bahawa dia akan persembahkan semua yang dijanjikan,
tetapi hasratnya terhalang kerana seorang ketua suku Cilapulapu enggan tunduk
kepada Raja Sepanyol... Captain (Magellan) menegaskan di dalam perutusannya
jika mereka tunduk kepada Raja Sepanyol, mengiktiraf Raja Kristian tersebut
sebagai ketua dan menyerahkan hadiah sebagai bukti ketundukan, maka beliau
bersedia untuk menjadi sekutu mereka, tetapi jika sebaliknya, maka mereka patut
tahu bagaimana pedang kami melukakan.)
Kesah peperangan Mactan dicatat oleh Pigafetta yang
menyertai ekspedisi Magellan sebagai jurutulis. Ferdinand Magellan yang cuba
untuk menundukkan Raja Lapulapu merancang untuk melancarkan serangan ke atas
Pulau Mactan. Kapal Magellan tidak dapat menghampiri pantai kerana batu karang.
Kedudukan kapal yang jauh dari pantai menyebabkan meriam tidak dapat digunakan
untuk menembak sasaran musuh di darat. Ferdinand Magellan mengambil keputusan
menggempur musuh dengan 48 askar Sepanyol dengan menggunakan perahu untuk
mendarat. Tanpa diduga Magellan terpaksa berhadapan dengan 1,500 pejuang yang
diketuai oleh Raja Lapulapu.[4] Sebelum melancarkan serangan Magellan telah
member peluang terakhir kepada Raja Lapulapu untuk tunduk kepada kekuasaan
Sepanyol, tetapi dijawab tegas oleh Raja Lapulapu.
“Saya tidak tunduk pada mana-mana raja dan tidak akan
membayar ufti kepada mana-mana jua kuasa. Jika musuh kami ada tombak, kami juga
mempunyai tombak daripada buluh dan kayu pancang yang disalai hingga keras”[5]
Ketika Magellan meredah air pada paras betis, askar-askar
Sepanyol diserang oleh pejuang-pejuang Mactan dengan gagah berani. Meskipun
mereka terpaksa berdepan dengan askar Sepanyol yang bersenjatakan musket
(senapang) dan lengkap dengan pakaian besi, ia tidak melemahkan semangat
pejuang. Mereka menggunakan panah untuk mencederakan askar-askar Sepanyol pada
bahagian kaki mereka yang terdedah.
Apabila bertarung secara berdepan mereka
menggunakan senjata yang dinamakan kampilan, sejenis pedang panjang yang banyak
digunakan oleh pejuang-pejuang tempatan. Magellan berjaya menembusi penempatan
pejuang dan membakar beberapa puluh rumah di pesisiran pantai. Keadaan ini
menimbulkan kemarahan dan menaikkan semangat pejuang untuk menghapuskan
askar-askar penceroboh Sepanyol. Mereka terus bertarung dengan gagah berani.
Raja Lapulapu sendiri berdepan dengan Ferdinand Magellan dan berjaya
mencederakannya.
Akhirnya Magellan dibunuh oleh pejuang Mactan dan saki-baki
askar Sepanyol berundur ke kapal mereka setelah Kapten-general mereka tewas.
Tawaran-tawaran harta kepada Raja Lapulapu untuk ditukar dengan mayat Magellan
ditolak. Mayat Magellan gagal untuk ditebus dan sehingga hari ini tidak
diketahui di mana kuburnya.[6]
Pertempuran di antara Paja Lapu Lapu dan Ferdinand Magellan
adalah sanggahan pertama bangsa Filipina, samada mereka mewakili Moro (muslim)
atau tidak ke atas penjajahan barat yang diterajui oleh Sepanyol. Peristiwa
penting ini wajar diingati oleh bangsa Filipina hari ini kerana ia melambangkan
keberanian untuk mempertahankan maruah bangsa dari diperbudak oleh sebuah kuasa
asing yang angkuh.[7] Lapulapu tidak merasa gentar dengan kehebatan senjata
Sepanyol, seperti yang diulas dengan begitu tepat oleh Professor sejarah
Filipina, Theodoro A. Agonci dan Oscar M. Alfonso:
Lapulapu’s fight against Magellan was the first successful
Filipino armed resistance against Spanish aggression. Lapulapu instinctively
felt that the coming of the Spaniards could mean subjugation and the loss of
freedom. In resisting the Spaniards, Lapulapu defended the rights of his people
to live without interference from others. A lesser man than Lapulapu might have
easily been daunted by the superior weapons of the Spaniards. Instead Lapulapu
taught the lesson that in dealing with foreigners, Filipinos need not have a
feeling of inferiority or awe, and should not be submissive.”[8]
(“Perlawanan
Lapulapu menentang Magellan adalah penentangan bersenjata orang Filipino yang
pertama sekali berjaya melawan agresi
Sepanyol. Lapulapu secara naluri dapat merasakan kedatangan orang-orang
Sepanyol boleh membawa maksud ketundukan dan kehilangan kemerdekaan. Dalam
melawan orang-orang Sepanyol, Lapulapu mempertahankan hak rakyatnya untuk hidup
tanpa campurtangan orang lain. Orang lain yang berjiwa kerdil dengan mudah akan
merasa takut dengan senjata Sepanyol yang hebat. Sebaliknya Lapulapu memberi
satu pengajaran di dalam menghadapi orang asing, orang Filipino tidak
seharusnya merasa lemah atau kagum, dan tidak sepatutnya tunduk (kepada kuasa
asing”).
Sebenarnya penemuan Filipina oleh Magellan memberi implikasi
kepada saingan dua kuasa maritim Eropah; Sepanyol dan Portugis. Dua dekad yang
pertama pada kurun ke 16 ditandai oleh perbalahan di antara Sepanyol dan
Portugis di dalam menetapkan hak penguasaan tanah jajahan berdasarkan
Perjanjian Tordesillas pada tahun 1494. Penerokaan Ferdinand Magellan ke
Kepulauan Filipina pada tahun 1521 membawa pertikaian baru kerana batas
sempadan wilayah penguasaan Portugis-Sepanyol tidak diketahui secara tepat.
Batas sempadan yang diperkira jatuh sekitar ‘kepulauan rempah’ menjadikan
Brunei (Borneo), kepulauan Filipina dan Maluku menjadi rebutan Sepanyol dan
Portugis.[9]
[1] Teodore A Agoncillo and Milagros C. Guerrero. History of
the Filipino people, R.P. Garcia Publishing Co. Quezon City, 1970, hlm 77.
[2] Menurut tradisi lisan Sulu, Lapulapu adalah seorang
ketua kaum muslim, dan juga dikenali dengan gelaran ’Kaliph Pulaka’. Masyarakat
Moro di Selatan Filipina menganggap Lapulapu adalah seorang muslim dari suku
etnik Tausag. Carlos Calao, seorang penyair berbangsa China-Sepanyol menulis
dalam puisi beliau Que Dios Le Perdone (bahasa Sepanyol ’Semuga Tuhan
mengampuni beliau’) sebagai ’Cali Pulacu’. Raja Lapulapu diangkat sebagai
pahlawan Nasional pertama Filipina yang menentang penjajah asing. Nama beliau
begitu harum sehingga statusnya sebagai National Hero diabadikan dalam bentuk
tugu (statue) di Pulau Cebu dan menamakan Bandar Opon di Cebu sebagai Lapu-lapu
City. Bahkan Korea Selatan menghadiahkan sebuah tugu Lapulapu pada tahun 2005
dan ditegakkan di Rizal Park di Manila. Imej Lapulapu turut menghiasi logo
rasmi Polis Kebangsaan Filipina dan pernah menghiasi duit syiling 1 centavo
Filipina yang beredar dari tahun 1967 – 1974. Semasa Sesi pertama persidangan
Kongres ke 14 Filipina, Senator Richard Gordon memperkenalkan satu bil
mencadangkan supaya 27 April diistiharkan sebagai cuti umum sempena Adlaw ni
Lapu-Lapu (Hari memperingati Lapu-Lapu). Dr Camilo Osias, seorang pengarang dan
pendidik bangsa Filipina berkata “Kepada orang Filipina batu peringatan itu
bukan sahaja patut mengingatkan kepada pemimpin angkatan yang bersejarah itu
bahkan juga patut mengingatkan kepada tentangan bersenjata nenek moyang kita
menentang penjajahan asing yang pertama kalinya Berjaya. Lihat ‘Philippine
History Unwritten’, Philippine Forum, Manila, 1936, dirujuk oleh Gregorio F.
Zaide, op. cit., hlm. 172.
[3] H. De la Costa, S. J. Readings in Philippine History:
Selected historical texts presented with a commentary, The Bookmark, Inc,
Manila, 1965, hlm 16.
[4] Ketika Magellan menyerang Mactan, terdapat bersama-sama
sekutunya Raja Humabon dan 1,000 orang-orang Cebu. Namun dengan bongkaknya
Magellan menyuruh Humabon dan pahlawan-pahlawannya menunggu di dalam perahu dan
melihat sendiri keberanian orang-orang Eropah berperang. Lihat Gregorio F.
Zaide, op. cit., hlm. 170.
[5] Ibid., hlm. 170.
[6] Raja Humabon menghantar utusan untuk menebus mayat
Magellan, tetapi telah ditolak oleh Raja Lapulapu. Pigafetta menulis, “Mereka
menjawab utusan itu dengan memberitahu bahawa mereka tidak akan menyerahkan
mayat orang yang seperti Magellan itu, sebagaimana yang kami sangkakan, dan
mereka tidak akan menyerahkannya walaupun diberi semua harta kekayaan di dunia,
dan bahawa mereka berniat hendak menyimpan jenazahnya sebagai satu
kenang-kenangan. Lihat Blair and
Robertson, Jilid XXXIII, hlm. 183, juga lihat Gregorio F. Zaide, op. cit., hlm.
172.
[7] Menurut Gregorio F. Zaide, kesah keberanian Magellan
seperti yang ditulis oleh Pigafetta perlu dibaca dengan hati-hati, kerana nyata
sekali dia menulis dari segi pendapat orang Eropah dan dengan itu akan cuba
menutup kekalahan Magellan. Berapa banyak juga huraian atau propaganda yang
ditulis oleh penulis-penulis barat tidak dapat menyembunyikan faktor sejarah
bahawa penyerangan orang Sepanyol ke atas pulau Mactan itu adalah satu
kegagalan dan bahawa Lapulapu, dengan mengalahkan Magellan, patut diberi kemasyuran
sebagai seorang perwira. Lihat Gregorio F. Zaide, op. cit., hlm. 170 – 171.
[8] Teodoro A. Agonci and Oscar M. Alfonso, A Short History
Of the Filipino People, The University of Philippines, 1961, hlm. 69
[9] Dalam usaha untuk merealisasikan tuntutan Sepanyol ke
atas ‘jajahan miliknya’, maka Charles I telah menghantar tiga ekspedisi pada
tahun 1525, 1526 dan 1527 dengan instruksi untuk membina pusat perniagaan dan
kubu pertahanan Sepanyol di kepulauan rempah, China dan Jepun. Ekspedisi ini
telah menemui kegagalan kerana masalah kewangan sehingga memaksa Sepanyol untuk
membuat perjanjian dengan Portugis. Perjanjian yang dinamakan perjanjian
Zaragoza (Sepanyol) pada 22 April 1529 memberi sumber kewangan yang diperlukan
oleh Sepanyol. Perjanjian ini juga bertujuan untuk menetapkan sempadan wilayah
penguasaan di antara Portugis dan Sepanyol. Sempadan ini ditetapkan pada garis
297 ½ league ke timur Maluku. Portugis mendapat hak wilayah ke barat garis ini
dan Sepanyol ke timur dari garis tersebut. Kerana tidak mempunyai maklumat yang
tepat tentang kedudukan garis sempadan tersebut, Sepanyol telah menjual haknya
di Maluku kepada Portugis dengan harga 350,000 Ducats, tanpa menyedari bahawa
ia sememang berada dalam wilayah Portugis dan kemudian menuntut hak ke atas
Filipina yang juga berada di dalam hak penguasaan Portugis. Lihat Teodoro A
Agoncillo and Milagros C. Guerrero. op.
cit., hlm 77 – 78.
Posted by Dr Hafidzi Mohd Noor at 1:43 AM
Sumber : Lambaian
Setau saya lapu2 itu suku Bajau
ReplyDeleteLapu lapu itu suku bangsa balangingi
ReplyDelete